Omdat ik nog geen antwoord heb ontvangen van de webwinkel vrees ik dat het toch gaat uitlopen op een geschil. Hier alvast de gebeurtenissen tot dusverre in chronologische volgorde:
zo 06-03-2016: Ik bestel de Sony Xperia M4 Aqua. Ik ontvang een orderbevestiging.
ma 07-03-2016: Webwinkel verzendt de bestelling en factuur
wo 09-03-2016: Toestel arriveert, een dag te laat maar de vertraging is opgelopen in het sorteercentrum van PostNL. Dit kan gebeuren.
Ik pak het toestel uit, de doos bevat Spaanstalige boekjes en de standaardtaal bij inschakelen van het toestel is Spaans. Dit is geen probleem, configuratie verloopt vlekkeloos. Al snel blijkt dat van de beloofde 8 GB interne opslag in de praktijk slechts 1.26 GB beschikbaar is, de rest van de ruimte wordt in beslag genomen door Android en voorgeinstalleerde apps die niet te verwijderen zijn. Na installatie van zo'n 10-15 apps krijg ik al de melding dat er geen ruimte beschikbaar is. Het was mij bekend dat de opslagruimte aan de krappe kant was maar hier kijk ik toch wel van op. Ik had verwacht dat met gebruik van een MicroSD-kaart deze problemen wel op te lossen waren, maar in de praktijk lenen veel apps zich niet voor opslag op de SD kaart.
Ik ben een fanatiek hardloper (4x per week) en gebruik mijn telefoon als fitness device. Hiervoor is een goeie GPS-fix essentieel. Bij het testen van de GPS in deze hardloop-app valt het GPS-signaal om de haverklap weg. Hiermee is het toestel voor mij zo goed als onbruikbaar en op basis hiervan voldoet het al niet aan de verwachtingen.
Hiernaast constateer ik nog eens twee defecten:
1) Het is voor mij niet mogelijk om met dit toestel mobiele data te ontvangen. Wifi werkt naar behoren, mijn simkaart wordt herkend en ik ben ook gewoon ingelogd op het T-mobile netwerk. Mobiele data staat ingeschakeld, maar ik ontvang geen 3G, noch een 4G signaal
2) Het toestel heeft last van spontane reboots. Na gebruik maken van het toestel en neerleggen start het toestel zich na zo'n 15-20 minuten opnieuw op. In totaal is het toestel tussen de 10 en 20 keer opnieuw opgestart.
Ik vind dit onacceptabel voor een nieuw toestel dat nieuw uit de doos komt.
do 10-03-2016: Ik neem de volgende dag meteen na mijn werk contact op met de klantenservice, meld de defecten, en meld tevens dat reparatie voor mij absoluut geen optie is. Een toestel zou niet na één dag naar een reparatiecentrum gestuurd moeten worden. Even later zie ik dat ik gebruik kan maken van het herroepingsrecht, dus ik mail de webwinkel dat ik van dit recht gebruik kan maken en conform hun voorwaarden zal terugsturen naar hen.
Na het versturen van de 2 mails krijg ik alleen op de eerste mail antwoord:
Hartelijk dank voor uw bericht, we willen u laten weten dat wij het enorm vervelend voor u vinden. We vroegen ons af of u inmiddels al geprobeerd had een hardware reset te doen op de M4 aqua? Indien dat dit het probleem verhelpt.
Mocht u van alles inmiddels geprobeerd hebben en niet uitgekomen zijn met de M4 Aqua dan vragen wij u de telefoon verder niet meer te gebruiken en terug naar ons op te sturen. Controleer bij het versturen of de telefoon in complete staat met alle toebehoren geretourneerd wordt. We zullen bij ontvangst de telefoon testen op de door u genoemde gebreken.
We zullen u ongetwijfeld tegemoet komen met een oplossing, dus daar hoeft u zich verder niet druk om te maken.
vr 11-03-2016:
Ik schrijf een ondertekende brief waarin ik formeel aangeef gebruik te maken van mijn herroepingsrecht. Ik stuur het nauwelijks gebruikte toestel terug, in de originele verpakking, inclusief de bijgeleverde accessoires. In de shopreviews zie ik dat in de afgelopen week meerdere mensen discussies hebben met de webwinkel over retour van producten. Voor de zekerheid pak ik het toestel extra goed in en maak een foto:
Ter verduidelijking: dit is de originele verpakking, in de doos waarmee het toestel naar mij is verzonden. Het bubbeltjesplastic is door mij als 'extra beveiliging' toegevoegd.
Ik voeg een uitgeprinte versie van de brief in de doos die aangetekend wordt verstuurd. Tevens voeg ik een scan van de brief als bijlage van de email:

Ik benadruk hier nogmaals in dat ik niet geïnteresseerd ben in reparatie of een vervangend toestel, maar dat ik de koop wil ontbinden.
za 12-03-2016:
De webwinkel heeft om 12:07 het aangetekende pakket in ontvangst genomen.
wo 16-03-2016: 's avonds ontvang ik eindelijk een reactie per mail:
Onlangs hebben wij uw retour ontvangen. Echter hebben wij uw M4 Aqua met zeer veel beschadigingen op de achterkant terug ontvangen. Wij kunnen de M4 Aqua helaas niet in deze vorm terugnemen tenzij we waardevermindering in rekening brengen.
Nu de M4 Aqua door ons ontvangen is kunnen we het voor u aanmelden voor garantie om de bij u bekende defecten te laten nakijken en oplossen. Uw M4 Aqua zal deze week aangemeld en opgestuurd worden daarvoor. De verdere verloop hiervan zullen we via de mail door communiceren.
Niet lang hierna heb ik hier dit topic geopend, met name omdat ik het zeer onwaarschijnlijk acht dat deze beschadigingen zijn ontstaan in de korte tijd dat ik de toestel in het bezit heb gehad. Opvallend is ook dat men van plan is om het toestel aan te melden voor garantie, hiermee lijken ze mijn opmerkingen over reparatie volledig te negeren.
do 17-03-2016:
Ik stuur een mail terug:
Geachte klantenservice,
Bedankt voor uw reactie. Zoals eerder (herhaaldelijk) aangegeven ben ik niet geïnteresseerd in een reparatie-traject, ik wil de koop ontbinden. Ik heb het toestel nauwelijks gebruikt en deugdelijk verpakt teruggestuurd. Ik heb vóór verzending dan ook foto's gemaakt van de verpakking die dit desgevraagd kunnen bevestigen.
Ik vind het vervelend dat na ontvangst van de retourzending enkele beschadigingen zijn ontstaan, maar gezien de zorgvuldigheid die ik heb betracht bij de retourzending, betwist ik dat deze zijn veroorzaakt door mij. Dit is pertinent niet het geval. Ik acht het echter niet ondenkbaar dat de medewerker die het toestel zaterdag jl. in ontvangst heeft genomen onvoorzichtig met het toestel is omgegaan. Als u van mening bent dat ik de schade heb veroorzaakt, zou ik graag (duidelijke) foto's van deze schade zien ter onderbouwing van deze claim. Ook zou ik graag een schatting krijgen van de schade en een statement waaruit aannemelijk wordt dat de schade door mij is veroorzaakt in de korte tijd dat ik het toestel in mijn bezit heb gehad.
(...)
Hiernaast doe ik nog een poging om er met de winkelier uit te komen, door een soort van schikkingsvoorstel te doen.
We zijn nu bijna een week verder en ik heb nog niks van de webwinkel gehoord. Geen schatting van de schade, geen bewijs van de beschadiging, geen melding dat ze van plan zijn om het aankoopbedrag terug te storten. Ik zal ze vanavond een laatste herinnering sturen, maar het stilzwijgen aan hun kant lijkt erop te wijzen dat ze niet van plan zijn om aan hun plichten te voldoen.
Zoals op
https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/ al valt te lezen:
Daarom krijgen klanten bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Ik verwacht dus dat als ik het geld zaterdag niet op mijn rekening heb staan, ik ze in gebreke kan stellen.