Donkere vlekken in paneel Samsung UE46F6400AW?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Veldje123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo medetweakers,

De LCD TV van mijn ouders (Samsung UE46F6400AW) heeft na twee jaar en twee maanden opeens last van donkere vlekken. Deze zitten niet op het scherm, maar 'erin' en zijn voornamelijk waarneembaar bij weergave van lichte beelden. Op de foto te zien langs de linkerrand een baan en middenin beeld een vlek.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zHh7mO6GyLWBrn2eIyCzwm6j/medium.jpg
Als het scherm aanstaat maar zwart is (tijdens zappen bijvoorbeeld) zijn de vlekken ook te zien, maar dit is op foto's moeilijk weer te geven.

Nu hoopte ik dat jullie weten waar dit aan kan liggen. De tv komt namelijk van een grote winkelketen (waar ze niet gek zijn) en valt net 2 maanden buiten de garantie. Daarom wil ik graag met zoveel mogelijk informatie daarheen, want prettig kijkt het zo niet.

Een paar maanden na aankoop is de TV overigens al eens weg geweest voor reparatie, omdat het beeld toen alleen nog maar heel erg donker was, toen is de printplaat die het paneel aanstuurt vervangen.

Zelf heb ik zitten zoeken op internet, maar daar zie ik veel mensen die vragen en weinig antwoorden. Inbranden lijkt mij niet waarschijnlijk en de mogelijke vlekken als gevolg van LCD techniek als zodanig verschijnen toch niet na twee jaar pas? TV is altijd netjes behandeld, staat op een vaste plaats en wordt alleen met een droge doek schoongemaakt.

Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen, bij voorbaat dank! _/-\o_

Alle reacties

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Ik herken dit probleem, wij hebben dit ook ooit met onze Samsung lcd gehad, echt exact dezelfde donkere vlekken. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het panel van onze Tv is toen tot 3x toe vervangen (elke keer zat er enkele maanden tussen), maar de donkere plekken kwamen telkens terug. Uiteindelijk hebben we besloten om de Tv te vervangen (dit was toen net na de garantie periode, maar we waren deze Tv gewoon meer dan zat).
Het is al wat jaartjes geleden (7 jaar geleden ongeveer), ik weet daarom helaas niet meer wat de oorzaak precies was, het was iets met een lekkage.
Na deze 'probleem' Tv hebben wij ook nooit meer iets van Samsung gekocht (en als ik dit zo lees, ben ik hier blij om).

Deze vlekken worden met de tijd alleen maar erger, dus ik zou 'm sowieso ter reparatie aanbieden.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Veldje123 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 22:15:
Nu hoopte ik dat jullie weten waar dit aan kan liggen. De tv komt namelijk van een grote winkelketen (waar ze niet gek zijn) en valt net 2 maanden buiten de garantie. Daarom wil ik graag met zoveel mogelijk informatie daarheen, want prettig kijkt het zo niet.
Goed nieuw! In Nederland is de Europese wet die 2 jaar hanteert niet overgenomen maar geldt een garantietermijn op de verwachte/economische levensduur van een artikel. Op een televisie van een dergelijk bedrag zit een economische levensduur van 5 jaar.

Vooral erbij vertellen dat je al eens eerder problemen hebt gehad met donkere beelden en daar toen reparatie op hebt gehad.

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Mura (!)

Helaas wordt dat gezien als product eigenschap (standaard probleem bij alle LCD's) en valt derhalve (veelal) niet onder garantie. Mura is een probleem van temperatuur <> polorizer.

• Veldje123
Bedankt voor de reacties! Het lijkt inderdaad toch een vorm van clouding/Mura te zijn, ik was in de veronderstelling dat de vlekken dan lichter waren, zoals vaak op internet te lezen is, maar blijkbaar kunnen de vlekken ook donker zijn. Juridisch snap ik hoe het werkt, nu de winkel nog zover krijgen.

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06-2025
dit is echt clouding wat heel erg vaak voorkomt bij lcd of led tv's van elk merk, het lijkt alleen veel vaker bij Samsung voor te komen.
Ben heel benieuwd of ze iets aan je probleem gaan doen.

Wat nog wel kan: is er tijdelijk druk op die plaatsen uitgeoefend? bijvoorbeeld tijdens transport op die kant neergelegd?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

• Veldje123
TV is ingeleverd, kan tot drie weken duren voordat er bericht komt.
Over druk: voor zover ik weet is er geen druk uitgeoefend op het scherm. Na aankoop vanuit de winkel in gesloten verpakking in de auto gelegd, bij thuiskomst een paar uurtjes laten staan om te acclimatiseren en toen op zijn plek gezet. De enige keer dat er daarna nog iets mee gebeurd is, is toen hij mee gegaan is met de aan huis service van Samsung voor de reparatie, dit was een paar maanden na aankoop.

• patreve
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09-2025
Maar hoe is het nu afgelopen Veldje123?

• Veldje123
Zo al een oud topic. Uit herinnering:
Het heeft zoals aangegeven inderdaad een tijdje geduurd destijds, maar na een paar weken bericht gehad van de Mediamarkt. De tv is defect bevonden en niet meer rendabel/mogelijk om te repareren. Tot mijn verrassing kwamen ze met een behoorlijk schappelijk aanbod: een groot deel van het aankoopbedrag teruggestort op de bankrekening. Meer en makkelijker dan dat ik verwacht had. Uiteindelijk hebben mijn ouders wat extra bijgelegd voor een upgrade en een 55" Samsung J6200 gekocht (bedragen kan ik mij niet meer precies herinneren).
Pagina: 1