Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 12:48

zwik

randomized

Topicstarter
Wij zijn ook bezig een huis te gaan bouwen. We hebben inmiddels bij de architect gezeten en hebben een VO. Ondertussen moeten we allerlei beslissingen nemen over stenen, voegen etc. Maar ook over installaties! Installaties zijn lastig ;) .

Anyway, ik zal even de situatie uitleggen. In principe is er ongeveer 10K geraamd voor een installatie om aan een EPC waarde van 0,4 te komen. Dit zou beteken een HR combi met wat zonnepanelen. Prima. Nu wilde we wat energiezuiniger en zat te denken aan een lucht/water warmtepomp. Ik zou dan wat extra moeten investeren zodat de maandelijkste kosten wat lager zouden zijn. Om de vergelijking compleet te maken heb we er ook maar een water/water (grond) warmtepomp bijgezet.

Na wat rekenen komen we op het volgende: De HR-ketel zit in de beraming en er hoeft dus niet extra geïnvesteerd te worden. De maandelijkste kosten voor elektriciteit en gas nemen we maar even aan van 100 Euro per maand. Bij een lucht/water warmtepomp moet ik ongeveer 9000 Euro bijleggen en heb ik nog steeds maandelijkste kosten. De EPC waarden van beide systemen zit op of net onder de 0,4. Nu word het interessant! De water/water warmtepomp met extra zonnepanelen levert me een EPC van 0 op en kost ons zo'n 25K extra. Een energie 0 woning dus(?). Tevens heb ik dan bijna geen maandelijkste kosten, in elk geval hebben we dan geen gasaansluiting nodig wat dus sowieso al veel per maand gaat schelen.

Nu kwam ik op internet tegen dat wanneer je een energie 0 woning neer wil zetten dat je een aantal voordelen hebt. Wanneer je naar de bank gaat en zegt dat je een energie 0 woning gaat zetten zegt de bank van. "Oh, maandelijks ben je sowieso goedkoper uit want je hebt zo goed als geen lasten, daarom mag je maximaal 27K extra hypotheek nemen". We kunnen de installatie dus blijkbaar meefinancieren. Wanneer je dan gaat rekenen hoeveel je dit extra per maand aan hypotheek gaat kosten kom ik uit op iets meer dan 60 euro per maand bij een rente van 3%.

Nu lijkt het alsof het ogenschijnlijk duurste systeem het goedkoopst is. Het goedkoopste systeem gaat me 100 per maand kosten aan gas en elektriciteit terwijl het duurste systeem ongeveer 60 euro per maand kost aan hypotheek. Hebben meer mensen dit ontdekt en houden zij wijselijk hun mond of zit er ergens een addertje onder het gras wat ik mis? Het klinkt namelijk allemaal wel erg goed :) .

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-11 20:53
zwik schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:20:
Nu word het interessant! De water/water warmtepomp met extra zonnepanelen levert me een EPC van 0 op en kost ons zo'n 25K extra. Een energie 0 woning dus(?). Tevens heb ik dan bijna geen maandelijkste kosten, in elk geval hebben we dan geen gasaansluiting nodig wat dus sowieso al veel per maand gaat schelen.
Je behoud je aansluiting dus heb je altijd je netwerkkosten van je energieleverancier toch? Even afgezien of je die aansluiting nou wel of niet gebruikt? Volgens mij moet je altijd wat betalen voor die aansluiting.

Weet je daarnaast zeker dat je geen extra energie verbruikt?

ben absoluut geen expert, maar dit schoot me te binnen

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 08-03-2016 15:33 ]

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 23:10
Wij zijn ook bezig een huis te gaan bouwen. We hebben inmiddels bij de architect gezeten en hebben een VO. Ondertussen moeten we allerlei beslissingen nemen over stenen, voegen etc. Maar ook over installaties! Installaties zijn lastig ;) .

Anyway, ik zal even de situatie uitleggen. In principe is er ongeveer 10K geraamd voor een installatie om aan een EPC waarde van 0,4 te komen. Dit zou beteken een HR combi met wat zonnepanelen. Prima. Nu wilde we wat energiezuiniger en zat te denken aan een lucht/water warmtepomp. Ik zou dan wat extra moeten investeren zodat de maandelijkste kosten wat lager zouden zijn. Om de vergelijking compleet te maken heb we er ook maar een water/water (grond) warmtepomp bijgezet.

Na wat rekenen komen we op het volgende: De HR-ketel zit in de beraming en er hoeft dus niet extra geïnvesteerd te worden. De maandelijkste kosten voor elektriciteit en gas nemen we maar even aan van 100 Euro per maand. Bij een lucht/water warmtepomp moet ik ongeveer 9000 Euro bijleggen en heb ik nog steeds maandelijkste kosten. De EPC waarden van beide systemen zit op of net onder de 0,4. Nu word het interessant! De water/water warmtepomp met extra zonnepanelen levert me een EPC van 0 op en kost ons zo'n 25K extra. Een energie 0 woning dus(?). Tevens heb ik dan bijna geen maandelijkste kosten, in elk geval hebben we dan geen gasaansluiting nodig wat dus sowieso al veel per maand gaat schelen.

Nu kwam ik op internet tegen dat wanneer je een energie 0 woning neer wil zetten dat je een aantal voordelen hebt. Wanneer je naar de bank gaat en zegt dat je een energie 0 woning gaat zetten zegt de bank van. "Oh, maandelijks ben je sowieso goedkoper uit want je hebt zo goed als geen lasten, daarom mag je maximaal 27K extra hypotheek nemen". We kunnen de installatie dus blijkbaar meefinancieren. Wanneer je dan gaat rekenen hoeveel je dit extra per maand aan hypotheek gaat kosten kom ik uit op iets meer dan 60 euro per maand bij een rente van 3%.

Nu lijkt het alsof het ogenschijnlijk duurste systeem het goedkoopst is. Het goedkoopste systeem gaat me 100 per maand kosten aan gas en elektriciteit terwijl het duurste systeem ongeveer 60 euro per maand kost aan hypotheek. Hebben meer mensen dit ontdekt en houden zij wijselijk hun mond of zit er ergens een addertje onder het gras wat ik mis? Het klinkt namelijk allemaal wel erg goed :) .
Je zit in het verkeerde topic.
Maar: je installatie kost ook geld naast de hypotheek. Stroom is niet gratis. Je hebt wat gratis stroom van je panelen, maar die leveren alleen stroom als de zon schijnt dus zul je stroom in moeten kopen. 0 op de meter kan alleen als je kunt salderen, of dat doorgaat is ook nog maar de vraag.

Ik zou een fatsoenlijke berekening maken. 100,- gas is niet heel veel.

Met gestrekt been.

• Artbij
Luuk84 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:31:
[...]

Je behoud je aansluiting dus heb je altijd je netwerkkosten van je energieleverancier toch? Even afgezien of je die aansluiting nou wel of niet gebruikt? Volgens mij moet je altijd wat betalen voor die aansluiting.

Weet je daarnaast zeker dat je geen extra energie verbruikt?

ben absoluut geen expert, maar dit schoot me te binnen
Je kunt ook gewoon geen gas pakken.

Met gestrekt been.

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-11 14:32
Na wat rekenen komen we op het volgende: De HR-ketel zit in de beraming en er hoeft dus niet extra geïnvesteerd te worden. De maandelijkste kosten voor elektriciteit en gas nemen we maar even aan van 100 Euro per maand. Bij een lucht/water warmtepomp moet ik ongeveer 9000 Euro bijleggen en heb ik nog steeds maandelijkste kosten.
Je kunt er ook voor kiezen om extra panelen te plaatsen en daarmee te voorzien in de energiebehoefte van een lucht/water warmtepomp en dan kun je ook met 0 op de meter komen.

En stel dat je de HR-ketel helemaal achterwege laat, dan wordt het verschil alleen maar kleiner.
Je moet 9000 euro bij betalen voor een lucht/water warmtepomp. Haal daar de volgende bedragen maar eens vanaf:
- HR-ketel ~1500
- subsidie ~2300
- geen gasaansluiting ~675
- geen gasleiding in je woning ~300

Dan hou je nog maar 4225 euro extra investering over voor de warmtepomp (plus het geld voor de extra panelen).
Als ik de keuze nu nog kon maken dan wist ik het wel!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-11 20:53
artbij schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:44:
[...]

Je kunt ook gewoon geen gas pakken.
? verklaar uzelf nader :)
Ik had het niet over gas

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 08-03-2016 16:19 ]

• Artbij
Luuk84 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:18:
[...]

? verklaar uzelf nader :)
Ik had het niet over gas
Dan snap ik niet wat je bedoelt.

Ik neem aan dat zwik geen accu in zijn kelder gaat hangen, dus heeft hij wel een stroom aansluiting nodig.

0 op de meter wordt anders op het moment dat salderen stopt. Dus verder dan geloof ik 2020 moet je niet gaan rekenen.

Met gestrekt been.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:03
cohn schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:06:
[...]

En stel dat je de HR-ketel helemaal achterwege laat, dan wordt het verschil alleen maar kleiner.
Je moet 9000 euro bij betalen voor een lucht/water warmtepomp. Haal daar de volgende bedragen maar eens vanaf:
- HR-ketel ~1500
- subsidie ~2300
- geen gasaansluiting ~675
- geen gasleiding in je woning ~300
Volgens mij krijg je bij een nieuwbouwhuis geen subsidie op een warmtepomp. Een van de eisen voor subsidie is dat het geen apparaat mag betreffen wat je nodig hebt om de EPC te halen. Zie artikel 4.5.12 van de regeling:

2. De minister beslist afwijzend op een aanvraag indien:

a. de installatie voor de productie van duurzame energie is of wordt geïnstalleerd om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, bedoeld in hoofdstuk 5 van het Bouwbesluit 2012;

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Na wat rekenen komen we op het volgende: De HR-ketel zit in de beraming en er hoeft dus niet extra geïnvesteerd te worden. De maandelijkste kosten voor elektriciteit en gas nemen we maar even aan van 100 Euro per maand. Bij een lucht/water warmtepomp moet ik ongeveer 9000 Euro bijleggen en heb ik nog steeds maandelijkste kosten. De EPC waarden van beide systemen zit op of net onder de 0,4.

Nu word het interessant! De water/water warmtepomp met extra zonnepanelen levert me een EPC van 0 op en kost ons zo'n 25K extra. Een energie 0 woning dus(?). Tevens heb ik dan bijna geen maandelijkste kosten, in elk geval hebben we dan geen gasaansluiting nodig wat dus sowieso al veel per maand gaat schelen.
[financieel verhaal]
Voor €9000 heb je twee 9 kW lucht/water warmtepompen die je huis prima warm houdt en ook een boiler heet stookt voor de warme stortdouche.
Dan is de HR ketel ook overbodig. Of de EPC score dat reflecteert durf ik niet te zeggen, maar het jaarrond rendement van een lucht/water warmtepomp lijkt op de meeste plekken in Nederland niet onder te doen voor een water/water pomp, en dat zonder (dure) grondboring.
Nadeel is vooral meer geluidsontwikkeling, dus vooral leuk als je een lap grond erbij hebt om hem goed weg te zetten en in te pakken :)
Ook als je bang bent voor winters zoals die van '63 kan het rendement wat inkakken met een hoge elektriciteitsrekening tot gevolg (tip: pelletkachel just in case).

Qua vaste lasten is een gasaansluiting gratis door de welkomstbonus die je overal krijgt. De aansluitkosten zijn natuurlijk wel significant, en in 2016 nog een huis bouwen met gasaansluiting is niet nodig :) Ik zou het niet willen in ieder geval.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
De bedoeling is dan inderdaad de HR ketel weg te laten en alleen de grond water/water warmtepomp neer te zetten. We laten de berekening wel doen met HR ketel om in aanmerking te komen voor de subsidie. De HR combi vervangen door een warmtepomp is namelijk een verbetering waardoor je schijnbaar wel in de subsidie regeling valt. Alleen verbetering schijnen meegenomen te worden.

Om even terug te komen op de investering, ik zal het iets beter uitleggen want ik zie dat er wat verwarring ontstaat. Er is een beraming voor een installatie, de beraming bedraagd 10.000 Euro De HR combi met wat zonnepanelen zouden kost gaat ongeveer 10K kosten. Een volledige water/water warmtepomp installatie met genoeg zonnepanelen om energie 0 te kunnen worden kost 35.000. Van die 35K kan 10K af dus zou ik zelf 25K moeten investeren.

Van die 25K gaat nog een eventuele subsidie mocht dat lukken. De gasleiding hoeft dus niet gelegd te worden wat kosten bespaard en daarnaast zijn er dus geen maandelijkse kosten voor gas. Elektriciteit ligt er natuurlijk wel omdat elektriciteit opslaan nog niet echt gemeengoed is (helaas).

Een nadeel van een lucht/water warmtepomp is ook dat je een/twee buitenunits hebt. Daar moet je plaats voor hebben en het is estetisch natuurlijk minder mooi. Deze units, heb ik me laten vertellen, zouden eventueel ook in de tuin gezet kunnen worden.

offtopic:
Ik zie nu dat ik in het verkeerde topic gepost had, bedankt voor het maken van een nieuwe topic op de juiste plaats!

[ Voor 64% gewijzigd door zwik op 08-03-2016 20:49 ]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Hoi Zwik, ik heb een NOM huis. Deze woning uit 1999 was voorzien van stadsverwarming.
De isolatie was dermate goed dat mijn jaarverbruik op 30Gj = 850m3 gas lag.
Ik heb geïnvesteerd in 32 zonnepanelen en een Mitsubishi Ecodan 7,5Kw. Geen gas dus hier, aangezien het in de wijk ook niet verkrijgbaar is.
Als backup heb ik met subsidie een pellet inbouw kachel geplaatst in mijn nu ex open haard.

Mijn maandbaten zijn +10,= ( teruggaaf energiebelasting minus netwerkkosten, enz ), mijn energie verbruik is 0.
Zolang er gesaldeerd mag worden, als je het goed inplanned kun je voordat dat stopt je installatie kiet spelen. Heb je die mooie techniek lekker in eigendom en ben je per definitie altijd goedkoper én milieu vriendelijker bezig dan ieder ander met fossiel.
Ik geloof stellig dat voordat dat zo is er nog flinke discussies gaan plaatsvinden, misschien zelfs de NOM woningen wel gaan ontzien.

Voordelen van een WP zijn er genoeg, en ook comfortabeler qua stookgedrag.
Een lucht/water WP is goedkoper dan water/water,zonder het risico dat je bron verstoort wordt met de tijd ( duur grapje) de buitenunit in een geluids dichte kast in de tuin en klaar. Maakt echt niet veel geluid, die van mij staat naast de voordeur, lekker ingepakt en muisstil.( Ecodan is erg stil )

Ik zou de opties nogmaals goed bekijken, het loont om nu goed te inverteren.Je lacht over enkele jaren je de gaten in je broek.
Meenemen in de hypotheek? Als het even niet hoeft niet doen, schrijf de handel in 7 jaar af en geniet daarna van lage lasten.

Veel wijsheid in je beslissingen gewenst.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Artbij
Er staan hier veel berekeningen en veel mensen roepen dat het allemaal goedkoper is. maar onderbouwde berekeningen heb ik nog niet gezien.

Houd er ook rekening mee dat je de wp en het buffervat ook ergens kwijt moet, zijn een stukje groter dan een cv keteltje.

Met gestrekt been.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik zou dit zeker eens laten doorrekenen door iemand die hier verstand van heeft, want je zit denk ik wel op het goede spoor.

Ik heb zelf (werk in de duurzame energie) ook wel eens gerekend aan de kosten/baten van het meefinancieren van zoiets in de hypotheek. Er zijn zeker situaties waarin je, als je het gefinancierd krijgt, uiteindelijk goedkoper uit bent doordat je bijvoorbeeld 50 euro hypotheeklasten extra hebt maar daar wel 80 euro besparing energiekosten bij komt. Dit is geen gekke aanname, maar is wel erg situatieafhankelijk.

Heb je bij jouw woning uberhaupt een gasaansluiting of zit je verplicht op stadswarmte? Dan wordt de berekening weer anders, als je dat af laat sluiten en niet meer gebruikt scheelt het vaak aanzienlijk qua vastrecht. Ik zou zelf ook geen nieuwbouwhuis meer met een gasaansluiting uitrusten, zoals anderen ook al gezegd hebben.

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Gisteren zijn we bij een financieel adviseur geweest. Die wist te bevestigen dat er inderdaad een aantal geldverstrekkers zijn die extra willen financieren wanneer met energienul gaat neerzetten. Tevens komen we naar alle waarschijnlijk in aanmerking voor een subsidie van 2300 Euro wat natuurlijk ook mooi meegenomen is. Financieel gezien is het dus voordeliger om een warmtepomp met zonnepanelen te nemen zonder gas dan een HR Combi met gas en zonnepanelen

Binnenkort hebben we een afspraak met een energie adviseur welke ons ook nog gaat doorrekenen. Hopelijk kunnen we daarna de beslissing maken.
Fr33z schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:19:
ik zou dit zeker eens laten doorrekenen door iemand die hier verstand van heeft, want je zit denk ik wel op het goede spoor.

Ik heb zelf (werk in de duurzame energie) ook wel eens gerekend aan de kosten/baten van het meefinancieren van zoiets in de hypotheek. Er zijn zeker situaties waarin je, als je het gefinancierd krijgt, uiteindelijk goedkoper uit bent doordat je bijvoorbeeld 50 euro hypotheeklasten extra hebt maar daar wel 80 euro besparing energiekosten bij komt. Dit is geen gekke aanname, maar is wel erg situatieafhankelijk.

Heb je bij jouw woning uberhaupt een gasaansluiting of zit je verplicht op stadswarmte? Dan wordt de berekening weer anders, als je dat af laat sluiten en niet meer gebruikt scheelt het vaak aanzienlijk qua vastrecht. Ik zou zelf ook geen nieuwbouwhuis meer met een gasaansluiting uitrusten, zoals anderen ook al gezegd hebben.
Gasaansluiting is in ons geval optioneel, het ligt wel in de wijk maar hoeven het niet per se af te nemen, stadsverwarming is er niet. Qua isolatie zitten we prima, wellicht komt er zelfs driedubbel glas wat ook helpt in de berekening van de EPC.

[ Voor 50% gewijzigd door zwik op 10-03-2016 11:39 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:36
Een nul op de meter woning begint dat de architect het huis zo ontwerpt en de bouwer het zo bouwt dat er nauwlijks energievraag is. Zoveel mogelijk isolatie, ramen op het zuiden, kierdicht etc.Trias energetica.
Dat voorkomt dat je enorme warmtepompen, daken vol zonnepanelen en warmwaterboilers moet hebben.

Wij hebben onze lucht/water warmtepomp, onze zonnepanelen, vloerverwarming door betonkernactivering en de meeste isolatiekosten meegenomen in de hypotheek toen we ons huis uit 1963 kochtenen gingen verbouwen.

Gasaansluiting is weggehaald, we hebben geen termijnbedrag meer van de Nuon. Hartstikke comfortabel huis maar dat begint met isoleren en kierdichten. Dan kun je je warmtepomp kleiner houden, kosten al je installaties minder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

* vso heeft net een koophuis, en vind het erg fijn om te kiezen tussen disneyland, zonnepanelen zonder dubbeltjes omdraaien.

Berekeningen zijn erg moeilijk, omdat de situatie van huishouden tot huishouden verschilt. Kijk eens naar een willekeurig huishouden en gok wat het verbruik is .De kans is groot dat je ernaast zit. *duh*
Daarnaast worden apparaten goedkoper in verbruik in de toekomst, Je gezinssituatie veranderd (extra kind of je bent meer thuis...)

Daarnaast zijn er veel factoren die bepaalde opties die juist niet het gewenste rendement behalen. Je locatie of ligging kan ongunstig zijn voor grond warmte/koeling of een boom die voor je zonnepanelen staat.

Ben je al op huizen jacht geweest :? , ga anders eens kritisch eens wat huizen bekijken.
90% van de woningen irriteerde ik me snel aan onhandige indelingen, over of onder investering van bv de keuken. Soms zat er een handige Harry tussen die iets "handigs" had gedaan maar als resultaat stroom vretend, lelijk en gewoon enorm veel geld om dat naar eigen smaak te (laten) zetten.
Een rooie muur kost je wel 10 bakken latex om het wit te krijgen. (en dus veel tijd), of een te kleine slaapkamer en jukel van badkamer .. tja ik slaap niet in bad (graag).
Mijn huis heeft bv een overloop van 2x5m (10m2 waarvan 5m2 gewoon "verloren" is .. en ik dit niet bij een andere kamer kan trekken :(

Betreft financiële zaken, probeer zo veel mogelijk niet van je hypotheek/bouwdepot te doen. Het is erg verleidelijk om gelijk duizenden euro's te investeren in de badkamer. terwijl je bv meer winst behaald met WTW en bad isolatie. en dus een simple goedkope "witte" badkamer.
Keukenboeren rekenen ook graag 8.000 of 16.000 euro .. Terwijl je bij de ikea + bouwmarkt voor 5000 klaar kan zijn

Geld wat je niet in je inrichting maar in bv zonnepanelen steekt, scheelt in maandelijkse last
en 27K is ongeveer 300,- per maand extra betalen.. en als je levensstijl krap is wanneer je de woning betrekt .. dan wordt het lastig leuke dingen te doen. hoe meer je spaart hoe flexibeler je bent in het zij een vakantie naar verwegistan of die nieuwe bank of zelfs een badkamer naar wens.

Het meeste geld win je door echt goed na te denken over de toekomst, bijvoorbeeld op gas of inductie koken .. een mooie inductie voor 4000,- of gas van 200,- Gasverbruik + vastrecht + aansluiting hoelang duurt het voordat je die 4000,- + gelijkwaardig elektra gebruik over die periode bereikt hebt ? ik kwam heel veel jaar.

Daarin tegen is isolatie erg rendementvol (duh) omdat het niet verbruikt.

Ik geloof wel in een huis NOM krijgen maar wat zijn de kosten versus baten ?

Tja vanalles

• zwik

zwik

randomized

Topicstarter
Dit topic is gesplitst uit het Ervaringen met het bouwen van een huis. We hoeven dus niet te verbouwen, we zorgen gewoon dat het meteen goed is zodra we beginnen met bouwen. Morgen hebben we een gesprek met een onafhankelijke adviseur op het gebied van energie. Hij gaat onze specifieke situatie doorrekenen met hoe het huis gebouwd gaat worden en daarmee rekening houdend met hoe wij onze toekomst gaan zien.
Pagina: 1