[LBBG] Basislaptop april 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Basislaptop april 2016

Op 1 april komt de Laptop Best Buy Guide weer online en zoals altijd mag iedereen meebepalen welke laptop dat deze maand wordt. Dit topic is bedoeld om de basislaptop voor april te verkiezen. We willen de laptop waarop de keuze valt natuurlijk ook nog testen op de redactie, dus discussiëren kan tot 21 april maart (duh), 12:00, en tegen die tijd moet er wel een winnaar boven zijn komen drijven.

De 'basislaptop' mag maximaal zeshonderd euro kosten (een paar euro boven budget mag wel, maar voor dit geld zijn er al prima laptops te krijgen). Voor die prijs zoeken we de best mogelijke huis- tuin- en keukenlaptop, met een schermdiagonaal rond de 15". Het liefst met ssd, full hd ips-scherm en snelle cpu, maar alle drie die dingen tegelijk gaat waarschijnlijk niet lukken voor zeshonderd euro.

Andere bbg-topics voor april:
[LBBG] Multimedialaptop april 2016
[LBBG] Businesslaptop april 2016

Om de discussie op gang te brengen alvast wat kandidaten:
Kandidaten
Toevallig zit ik aardig goed in de laptops van zeshonderd euro, want aanstaande woensdag komt een roundup van mij online met daarin zes laptops van zesdhonderd euro. Edit: roundup staat online. Interessante kandidaten uit die roundup:

pricewatch: Peaq PNB C1015 - I2N2 128GB ssd + 500GB hdd + full hd ips-scherm. Oftewel; een goed scherm, snelle ssd en een tweede schijf waardoor je niet het nadeel van weinig opslag hebt. Wel een mogelijk nadeel: Pentium 3805U-processor. Het kon geen feest blijven en op dat punt is bezuinigd. Verder gewoon de standaard 4GB werkgeheugen die je in dit soort laptops verwacht.

Ook de pricewatch: Medion Akoya E6421 (30019784) is een leuke laptop voor dit geld, met een full hd ips-scherm en (in tegenstelling tot de Peaq) snelle cpu; de Core i5-6200U. Nadeel: geen ssd, maar een 1TB harde schijf. Maarrr hij heeft wel weer een m.2-slot waar je dan zelf weer een ssd in kunt steken, met behoud van je harde schijf en je optische drive dus.

Twee laptops dus die het wat mij betreft allebei prima tot best buy zouden kunnen schoppen, maar de keuze is uiteraard aan jullie. Ik vind een ips-scherm persoonlijk een groot pluspunt, maar als ik daar de enige in ben kunnen we natuurlijk prima voor een andere laptop met tn-scherm en toffere hardeware gaan bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door PiweD op 09-03-2016 10:19 . Reden: datumverwarring en rounduplink ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spinside007
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-05 10:58
Wat dacht je van de TOSHIBA SATELLITE C55D-C-16F. Quad core AMD A6 processor, 8GB ram en 256gb ssd. Helaas geen full HD scherm. Op zich een leuke laptop voor €550. De oplader is erg compact dus dat is nog een pluspunt. Wat verder nog tegenvalt is de behuizing maar voor dit geld krijg je toch alleen maar plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de Medion gaan! De peaq lijkt me een zeer nette laptop voor mensen die zelf niet aan hun laptop willen sleutelen, daar zou ik hem zeker voor aanraden. Echter is de Medion van een snellere processor voorzien (6de generatie i5) met de optie om zelf een ssd in te bouwen. Je kunt dan zelf de combinatie maken van ssd en hdd :)

Zelf heb ik voor mijn zoontje een multimedia/gaming laptop van Medion gekocht bij Mediamarkt de P6661 waar, Medion mij positief heeft verrast. De prijs specificatie verhouding was voor mij veruit de beste, en de kwaliteit is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosPrairievos
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-06-2024
Hoe klinkt de Acer Aspire E5-551-T9Z7? Afgelopen week gekocht bij Media Markt voor €549 voor de toen al bizarre specificaties. Ik zie nu dat hij nog verder is afgeprijsd tot €529 (ff nog geld terug vragen :P ) Laptop zelf is redelijk basis en ziet er goedkoop uit, maar deze specificaties verwacht je niet voor dat geld.

Beeldscherm: 15,6" Full-HD mat
Processor: AMD A10-7300
RAM: 12GB
Opslag: 1TB

Voor slechts €529!

pricewatch: Acer Aspire E5-551-T9Z7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 19:02
JosPrairievos schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:36:
Hoe klinkt de Acer Aspire E5-551-T9Z7? Afgelopen week gekocht bij Media Markt voor €549 voor de toen al bizarre specificaties. Ik zie nu dat hij nog verder is afgeprijsd tot €529 (ff nog geld terug vragen :P ) Laptop zelf is redelijk basis en ziet er goedkoop uit, maar deze specificaties verwacht je niet voor dat geld.

Beeldscherm: 15,6" Full-HD mat
Processor: AMD A10-7300
RAM: 12GB
Opslag: 1TB

Voor slechts €529!

pricewatch: Acer Aspire E5-551-T9Z7
Ben niet zo'n fan van Acer maar mooie specs voor die prijs inderdaad. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
De Peaq komt inderdaad goed uit de test bij jullie, en een paar weken terug zag ik 'em staan bij de MM. Vond het apparaat er goed en verzorgd uitzien, en redelijk stevig. Enige wat ik raar vond was het scherm. Het was een Full HD scherm, alleen zo zag het er niet uit. Het voelde een stuk kleiner aan. net of het een 720P scherm was. Hoewel de resolutie toch echt op 1920*1080 stond.
Misschien was het een kwestie van wennen, ik weet het niet. Wat ik wel weet was dat ik het op eerste gezicht niet prettig vond werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 18:44
Die Medion zou idd goed uitbreidbaar zijn (ik geloof zelfs dat Medion hiermee adverteert).

Die Peaq laptop heeft een relatief trage CPU (relatief oude CPU). Het hangt er vanaf hoe je 'basis' definieert. Met office toepassingen en wat surfen zal ie geen problemen kennen.

Momenteel vind ik trouwens geen prijzen van beide laptops terug in de pricewatch!!

Volgende laptops zijn eveneens interessant denk ik (beschikbaarheid kan wel een probleem zijn):

Lenovo Yoga 500-14IBD
14" full-HD IPS paneel
Touchscreen
Intel Pentium 3825U (toch een stuk sneller dan de 3805U van de Peaq + ondersteunt hyperthreading)
128GB SSD
Scherm 360° draaibaar -> tablet modus
€ 545,91

Asus F555LA-XX2629T
15,6" full-HD (type paneel staat niet vermeld in pricewatch)
Intel i3-4005U
128GB SSD
€499

HP 15-AC170ND
15,6" full-HD (TN?) paneel
Intel i3-5005U
4GB RAM
128GB SSD
€529

Acer Aspire E5-573-34RE
Intel i3-5005U
4GB RAM
128GB SSD
€549

Vooral de Lenovo Yoga lijkt me interessant: heeft al de vereiste requirements voor minder dan €550. Goed IPS scherm, full-HD, touch, redelijk vlotte CPU met hyperthreading en SSD. De meest veelzijdige laptop naar mijn mening zonder ergens grote compromissen te maken.

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@Lednov: standaard staat de schaling op 125 of 150% op die dingen, wat zou verklaren dat het kleiner aanvoelde voor je.

@melwasul die Yoga lijkt mij ook interessant, al is het een beetje lastig dat 'ie nog maar bij twee winkels te krijgen is. Mocht de voorkeur naar die laptop uitgaan, dan zal ik wel ff checken of 'ie niet eol is.

Wat betreft de Aspire E5 en de HP15; ga er maar vanuit dat dat tn-schermen zijn, en ik gok dat de Asus dat ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Oh naar schaling heb ik niet gekeken, dat zou dan zomaar kunnen! Een volgende keer eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Volgende week maandag willen we graag een 'winnaar' hebben en om de discussie in de richting van een beslissing te sturen heb ik een lijstje gemaakt van de suggesties:

- Toshiba C55 (maar lijkt me geen goed idee, want Toshiba stopt in april met consumentenlaptops, dus die zal binnenkort niet verkrijgbaar zijn.
- Acer Aspire E5-551-T9Z7 (wordt ook lastig, want is nog maar bij 1 winkel te krijgen en is dus waarschijnlijk end of life)
- Peaq C1015 (al helemaal niet meer te krijgen)
- Medion E6421
- Lenovo Yoga 500
Ik denk dus dat we een winnaar uit die laatste twee moeten kiezen, welke heeft jullie voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Mijn voorkeur gaat dan naar de Lenovo (als die voldoende beschikbaar is; als ik zo snel snel zoek in google dan lijkt ie te koop in verschillende winkels). Lijkt me beter uitgebalanceerd: full-HD IPS, touch, basis-proc, voldoende RAM en een SSD. Bovendien ruim €50 goedkoper dan de Medion.
Bij de Medion zou je eigenlijk nog een SSD moeten bijkopen om een vloeiende gebruikerservaring te bieden. Dan kom je al gauw €100 duurder uit dan de Lenovo (met weliswaar een snellere processor, maar zonder bijvoorbeeld touch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:28
Bij de Yoga 500 moet je wel goed opletten welke wlan module gebruikt wordt.
Deze is hoogstwaarschijnlijk niet te vervangen door een beter exemplaar, vanwege de bios whitelist.
Als er dan een Atheros of Realtek mormel in zit, gaat de gebruikservaring toch wel een flink stuk omlaag.

Sowieso mag er in de LBBG wel wat meer aandacht besteedt aan de wifi ontvangst. Dat is één van de belangrijkste functies van een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Als je naar de Yoga 500 kijkt is dit wellicht een betere optie..:

pricewatch: Lenovo Yoga 500 14 80N4012GNX

Die pentium is anders wel heel traag.. en ik heb liever een i3 met een 500GB SSHD dan een pentium met SSD.. Je kan de disk nog altijd vervangen.

Daarnaast is deze Acer nog een mooie optie:

http://www.laptopshop.nl/...r-aspire-e5-573-35bh.html

8GB is wel interessant ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
All right, dan gaan we voor de Yoga 500. Ik zal zo contact opnemen met Lenovo en dan is het altijd maar afwachten welke uitvoering ze kunnen leveren. Pentium of i3 maakt in dit geval niet heel veel uit, het is dezelfde architectuur (Broadwell), alleen heeft de Pentium 2MB cache en de i3 3MB (uit mn hoofd). Ik denk dat de versie met ssd het interessantste is voor de gemiddelde computergebruiker en dat de uitvoering met harde schijf dan voor tweakers leuker is. Afhankelijk van de uitvoering die we krijgen kan de andere mooi in het alternatievenlijstje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
PiweD schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:01:
All right, dan gaan we voor de Yoga 500. Ik zal zo contact opnemen met Lenovo en dan is het altijd maar afwachten welke uitvoering ze kunnen leveren. Pentium of i3 maakt in dit geval niet heel veel uit, het is dezelfde architectuur (Broadwell), alleen heeft de Pentium 2MB cache en de i3 3MB (uit mn hoofd). Ik denk dat de versie met ssd het interessantste is voor de gemiddelde computergebruiker en dat de uitvoering met harde schijf dan voor tweakers leuker is. Afhankelijk van de uitvoering die we krijgen kan de andere mooi in het alternatievenlijstje komen.
Zou je denken? Ik denk dat een pentium voor dat geld veel mensen zal afschrikken.. maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGeert
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08 13:13
Ik lees even mee, aangezien ik ook op zoek ben naar een laptop rond de 600 euro. Het zal net zijn waar je voorkeuren liggen, maar ik kan de argumenten voor de Yoga 500 niet helemaal volgen. Daarom mijn reactie.

Toegegeven, de Yoga 500 vind ik er wat strakker uitzien, maar dat is persoonlijk. Maar als je puur naar de specificaties kijkt:

- Yoga 500 geeft je een 14" full HD IPS, 500GB en een i3 of een Pentium, 5e generatie Broadwell
- Medion E6421 geeft je 15.6" full HD IPS, 1TB en een i5, 6e generatie en een vrij m.2 slot voor een SSD, en dit rond hetzelfde prijspunt. Dan is dat toch - by far - een beter deal? Of mis ik iets? Grtz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@Cinemaskoop Ik denk dat Pentium ook een wat slechte naam gekregen heeft toen Intel z'n Bay Trail-cpu's ook Pentium ging noemen, en dat zijn inderdaad langzame (en zuinigere) chips, terwijl de Pentiums met gewoon Haswell/Broadwell niet veel langzamer zijn dan de i3's. Daarnaast: doel van de bbg is wat mij betreft niet alleen cpu's vergelijken, maar ook kijken wat er voor zeshonderd euro het beste te krijgen is. Voor sommige mensen zal dat een laptop met ssd zijn, voor anderen een met snellere cpu en sshd.

@GekkeGeert Er is in het topic meer animo voor de Lenovo en uiteindelijk ligt de keuze bij jullie. Maar: je voorkeur staat genoteerd en Badaboom gaat ook voor de Medion, dus die komt dan zeker in het lijstje van de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Het verschil tussen deze pentium chip (3825u) en de i3 5005u ga je met normaal gebruik niet merken. Beiden chips zijn grotendeels gelijk. De i3 heeft wat meer cache, is 0,1 Ghz hoger geklokt en ik vermoed dat de geïntegreerde graka ook ietsje beter zal presteren, maar gezien de geringe verschillen lijkt me dit voor een basis notebook irrelevant. Dankzij de SSD zal de pentium variant bovendien een stuk sneller aanvoelen dan de variant met SSHD.

I.v.m. de Medion: ik ben het er eveneens mee eens dat het een interessante laptop is, zeker als je bereid bent zelf nog wat te tweaken (SSD bijsteken bijvoorbeeld). Maar dan moet je zoals gezegd ook nog een SSD bijkopen, en ben je uiteindelijk ruim €100 duurder dan de YOGA. Heb je wel een snellere CPU, maar in hoe verre is dit voor een basis laptop relevant?
Iemand die een basis laptop koopt wilt wat kunnen surfen, wat tekstjes typen, wat audio en video luisteren/zien, en gaat weinig voordeel hebben aan een snellere CPU. Waar zo een gebruiker mogelijk wel wat aan heeft is bijvoorbeeld een touch-screen, en dit ontbreekt bij de Medion. Bovendien denk ik niet dat de gemiddelde koper van een basis laptop zijn laptop ooit zal upgraden. Die verwacht een totaal pakket dat functioneert zonder dat ie zelf dat ding moet openschroeven en er een SSD bij steken. Laat staan dat ie weet hoe je een goed functionerend OS erop zet (zonder dat de helft van de drivers niet zijn geïnstalleerd).

Daarom is de Yoga voor mij nog steeds de beste keuze als basis laptop (en is de Medion een leuke, betere keuze als het gaat om "tweaker laptop"). Ik zou de Medion echter zeker melden als alternatief wie graag zelf wat tweakt en bereid is meer uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
PiweD schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:43:
@Cinemaskoop Ik denk dat Pentium ook een wat slechte naam gekregen heeft toen Intel z'n Bay Trail-cpu's ook Pentium ging noemen, en dat zijn inderdaad langzame (en zuinigere) chips, terwijl de Pentiums met gewoon Haswell/Broadwell niet veel langzamer zijn dan de i3's. Daarnaast: doel van de bbg is wat mij betreft niet alleen cpu's vergelijken, maar ook kijken wat er voor zeshonderd euro het beste te krijgen is. Voor sommige mensen zal dat een laptop met ssd zijn, voor anderen een met snellere cpu en sshd.

@GekkeGeert Er is in het topic meer animo voor de Lenovo en uiteindelijk ligt de keuze bij jullie. Maar: je voorkeur staat genoteerd en Badaboom gaat ook voor de Medion, dus die komt dan zeker in het lijstje van de alternatieven.
Dan kunnen we de Pentium toch als hoofdkeuze doen en de i3 als een alternatief voor iemand die liever de proc heeft dan de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
Wat te denken van deze:
pricewatch: BTO U BOOK 14CL23

Intel Pentium 4405U (Skylake!)
14" FHD ips
128GB SSD
4GB

Voor 468euro!

Lijkt me een zeer goede deal (een van de besten op het moment).

(Was zelf ook aan het kijken. Ben uiteindelijk voor een import uit Duitsland gegaan https://www.cyberport.de/...indows-1C23-A3Q_1695.html voor 474 besteld, 4GB erbij en een 128GB SSD = 539. Maar te veel getweak/op het juiste moment kopen voor een LBBG).

Wat ook nog een optie zou zijn:
MEDION AKOYA E6418 MD 99620.
Specs:
Mat FHD IPS 15.6"
Intel Core i5-5257U
1TB HDD+ 128GB SSD
6GB RAM
voor 479euro thuisbezorgd.

Maar ook dit weer een deal van meer tijdelijke aard.

[ Voor 0% gewijzigd door RzrBck op 22-03-2016 11:03 . Reden: Oeps, beetje laat :s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
RzrBck schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:01:
Wat te denken van deze:

14" FHD ips
128GB SSD
4GB

Voor 468euro!

Lijkt me een zeer goede deal (een van de besten op het moment).

(Was zelf ook aan het kijken. Ben uiteindelijk voor een import uit Duitsland gegaan https://www.cyberport.de/...indows-1C23-A3Q_1695.html voor 474 besteld, 4GB erbij en een 128GB SSD = 539. Maar te veel getweak/op het juiste moment kopen voor een LBBG).

Specs:
Mat FHD IPS 15.6"
Intel Core i5-5257U
1TB HDD+ 128GB SSD
6GB RAM

Die medion heeft alleen bij Details een SSD. verder in de beschrijving komt die niet voor. Plus dat die enkel naar Duitsland en Oostenrijk verstuurt. Dus die valt af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@RzrBck / waah: verder discussieren is wmb prima, maar de deadline om te kiezen was gisteren om 12:00 (zie TS), dus de keuze voor de Yoga 500 gaat niet meer veranderen.

Er is ondertussen ook een reviewsample van de Yoga 500 onderweg. Lenovo kon op korte termijn geen reviewsample leveren van de versie die we wilden hebben, dus krijgen we er een uit Engeland, de 80R5003HUK. Voorzien van een i5-6200U, 8GB geheugen, 1TB sshd. Qua specs dus niet wat we willen, maar met deze sample kunnen we wel de stevigheid, schermkwaliteit en accuduur testen en op die manier toch een goed beeld van de laptop geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 11:58
Op aanraden van dit topic, zaterdag de Yoga 500 (Pentium + SSD variant) besteld en gister geleverd.

Perfecte laptop! Beetje jammer dat nu niet exact deze gereviewd wordt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Reflector op 22-03-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Specs:
Mat FHD IPS 15.6"
Intel Core i5-5257U
1TB HDD+ 128GB SSD
6GB RAM

Opgelet: de Medion is een B-ware aanbieding op ebay, geen nieuwe laptop! (Niet dat dit per definitie slecht(er) is, maar tijdelijke B-ware aanbiedingen zijn geen optie voor de LBBG.)
Correct me if I'm wrong.

Die BTO ziet er trouwens ook een heel interessante optie uit. Jammer genoeg te laat voor deze LBBG...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
melwasul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:24:
[...]

Opgelet: de Medion is een B-ware aanbieding op ebay, geen nieuwe laptop! (Niet dat dit per definitie slecht(er) is, maar tijdelijke B-ware aanbiedingen zijn geen optie voor de LBBG.)
Correct me if I'm wrong.
Klopt, en 'limited quantity available' en 'does not ship to the netherlands' helpt ook niet echt mee :9

(De N552 is trouwens binnen, eerste indruk: lijkt enorm veel op de n550/n551, maar dan met usb-c. Verder lijkt de touchpad wat beter dan bij de n550/n551; voelt wat steviger aan en ligt gewoon netjes recht in de behuizing.) <- dit was dus bedoeld voor het andere lbbg-topic van de multimedialaptop 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door PiweD op 23-03-2016 14:10 . Reden: topicdoorelkaarhalerij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:15
Wat te denken van deze:

14" FHD ips
128GB SSD
4GB

Voor 468euro!
[...]
Dat is zonder Windows!! Met OS komt'ie op 536,61 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheManiac
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 21:20
De LBBG is nog niet gepubliceerd vandaag.
Vertraging?
1 April grap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
TheManiac schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:52:
De LBBG is nog niet gepubliceerd vandaag.
Vertraging?
1 April grap?
De dag is nog niet voorbij :+

En geen zorgen, hij komt vandaag nog online, maar ik kreeg de Yoga 500 gistermiddag pas binnen, dus het was allemaal een beetje kort dag om de belangrijkste tests te doen en foto's te maken. De eindredacteur is de boel nu aan het nakijken en dan komt ie vanmiddag om 17:00 online.

Edit: hij staat op 18:00, nog een uurtje wachten :o

[ Voor 5% gewijzigd door PiweD op 01-04-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 09:15
melwasul schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:36:
Het verschil tussen deze pentium chip (3825u) en de i3 5005u ga je met normaal gebruik niet merken. Beiden chips zijn grotendeels gelijk. De i3 heeft wat meer cache, is 0,1 Ghz hoger geklokt en ik vermoed dat de geïntegreerde graka ook ietsje beter zal presteren, maar gezien de geringe verschillen lijkt me dit voor een basis notebook irrelevant. Dankzij de SSD zal de pentium variant bovendien een stuk sneller aanvoelen dan de variant met SSHD.

I.v.m. de Medion: ik ben het er eveneens mee eens dat het een interessante laptop is, zeker als je bereid bent zelf nog wat te tweaken (SSD bijsteken bijvoorbeeld). Maar dan moet je zoals gezegd ook nog een SSD bijkopen, en ben je uiteindelijk ruim €100 duurder dan de YOGA. Heb je wel een snellere CPU, maar in hoe verre is dit voor een basis laptop relevant?
Iemand die een basis laptop koopt wilt wat kunnen surfen, wat tekstjes typen, wat audio en video luisteren/zien, en gaat weinig voordeel hebben aan een snellere CPU. Waar zo een gebruiker mogelijk wel wat aan heeft is bijvoorbeeld een touch-screen, en dit ontbreekt bij de Medion. Bovendien denk ik niet dat de gemiddelde koper van een basis laptop zijn laptop ooit zal upgraden. Die verwacht een totaal pakket dat functioneert zonder dat ie zelf dat ding moet openschroeven en er een SSD bij steken. Laat staan dat ie weet hoe je een goed functionerend OS erop zet (zonder dat de helft van de drivers niet zijn geïnstalleerd).

Daarom is de Yoga voor mij nog steeds de beste keuze als basis laptop (en is de Medion een leuke, betere keuze als het gaat om "tweaker laptop"). Ik zou de Medion echter zeker melden als alternatief wie graag zelf wat tweakt en bereid is meer uit te geven.
Ik ben naar aanleiding van dit topic en de bbg april de lenovo aan het overwegen. Een pentium schrikt mij ook af, maar jij vermoedt dat het niet uitmaakt? Zijn er ook omstandigheden denkbaar dat het wel uitmaakt? Multitasking o.i.d.?
Als ik toch voor de i3 ga kan ik dan ook een kleine msata installeren en windows kopieren naar de msata of ligt dat toch lastiger? (Bios instellingen enzo.) Ik heb ooit een ssd in de laptop van mijn vrouw gestopt dat was een kwestie van kopieren, maar heb geen ervaring met msata.

Mocht je - of iemand anders - mij nog van advies willen voorzien, graag!

- laat maar, ondertussen toch een iets zwaardere variant gekocht. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joel22 op 16-04-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Waarom zou je een nieuwe Windows installatie (incl. Lenovo bloatware) willen kopiëren?
Gewoon met de media creation tool een Windows installatie usb stick maken en vervolgens Windows installeren op de ssd.
msata of sata maakt verder niks uit. Is alleen maar de vorm van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 09:15
wappiewappie schreef op zondag 17 april 2016 @ 11:03:
Waarom zou je een nieuwe Windows installatie (incl. Lenovo bloatware) willen kopiëren?
Gewoon met de media creation tool een Windows installatie usb stick maken en vervolgens Windows installeren op de ssd.
msata of sata maakt verder niks uit. Is alleen maar de vorm van de aansluiting.
Omdat ik dacht dat je licentie van windows aan je bios gekoppeld is? Zodat je windows maar op 1 laptop kunt zetten? of zie ik dat fout? Thxx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Je zet Windows dan toch ook op dezelfde laptop.
Je hebt dan alleen de hdd vervangen door een ssd. Het moederbord waar de licentie aan gekoppeld is blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Joel22 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 05:46:
[...]

Ik ben naar aanleiding van dit topic en de bbg april de lenovo aan het overwegen. Een pentium schrikt mij ook af, maar jij vermoedt dat het niet uitmaakt? Zijn er ook omstandigheden denkbaar dat het wel uitmaakt? Multitasking o.i.d.?
Als ik toch voor de i3 ga kan ik dan ook een kleine msata installeren en windows kopieren naar de msata of ligt dat toch lastiger? (Bios instellingen enzo.) Ik heb ooit een ssd in de laptop van mijn vrouw gestopt dat was een kwestie van kopieren, maar heb geen ervaring met msata.

Mocht je - of iemand anders - mij nog van advies willen voorzien, graag!

- laat maar, ondertussen toch een iets zwaardere variant gekocht. :)
Het verschil in prestaties zal niet veel uitmaken. Deze pentium is net zoals een i3 een dual core met hyperthreading. Het verschil met een i3 processor van gelijke generatie zal gering zijn en in dagelijks gebruik niet of nauwelijks merkbaar.

Jouw vraag i.v.m. een msata schijf begrijp ik niet goed. Wil je de SSD die in de laptop zit vervangen door een andere SSD? Waarom zou je dat doen (tenzij je meer capaciteit wilt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

melwasul schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:29:

Volgende laptops zijn eveneens interessant denk ik (beschikbaarheid kan wel een probleem zijn):

HP 15-AC170ND
Intel i3-5005U
4GB RAM
128GB SSD
€529
De HP 15-AC170ND is nu in de aanbieding bij modern en kost daar 429, ook bij ander shops is hij al behoorlijk in prijs gedaald. Wellicht nu interresante laptop om te kopen, als je op zoek bent naar een goede budget laptop
Pagina: 1