[LBBG] Businesslaptop april 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:09

Voor de Laptop Best Buy Guide van april gaan we onder andere op zoek naar een zakelijke laptop, met een budget van negenhonderd euro (incl. btw). Onder een zakelijke laptop verstaan we een model dat goed te vervoeren en stevig is en er representatief uitziet. Daarnaast verwachten we de mogelijkheid om een docking station aan te sluiten en extra beveiligingsopties in de vorm van bijvoorbeeld een vingerafdruklezer.

Bij de laatste bespreking van een businesslaptop, in augustus 2015, testten we nog een exemplaar met smartcard-slot. Wat ons betreft is de aanwezigheid daarvan dit keer geen eis, omdat we denken dat de zakelijke laptop ook een interessante categorie is voor zzp'ers of consumenten die gewoonweg een degelijke laptop zoeken. De kans dat deze doelgroepen een smartcard gebruiken is erg klein.

Een zakelijke laptop hoeft geen snelle videokaart te hebben, maar een redelijk vlotte cpu met voldoende ram is wel zo prettig. De aanwezigheid van een ssd met aardige capaciteit is wat ons beterft een eis. Zo kan de laptop snel opgeklapt worden en kan er snel verder gewerkt worden onderweg. Een niet al te groot formaat en goede accuduur is wat dat betreft ook belangrijk, daarom mikken we op een 14"-model. Een full-hd-scherm met ips-paneel heeft daarbij onze voorkeur. Datzelfde geldt voor een Pro-versie van Windows.

Dit topic is bedoeld om tot de keuze voor de zakelijke laptop te komen in samenwerking met de community. Zijn jullie het niet eens met de gestelde eisen, of zien we volgens jullie iets belangrijks over het hoofd? Laat het vooral weten. Houdt er bij het geven van suggesties rekening mee dat tijdelijke aanbiedingen niet meegenomen kunnen worden in de lbbg en dat de modellen goed verkrijgbaar moeten zijn.

Omdat de Best Buy Guide op 1 april (haha, ja echt) online gaat en we de geselecteerde zakelijke laptop nog naar het Tweakers HQ willen laten komen om deze in de praktijk te testen, willen we de definitieve keuze uiterlijk op 21 maart om 12:00 gemaakt hebben. Tot die tijd zijn suggesties welkom!

Andere bbg-topics van deze maand:
[LBBG] Basislaptop april 2016
[LBBG] Multimedialaptop april 2016
Kandidaten
De meeste laptopmerken hebben speciale zakelijke series, die aan veel van onze eisen voldoen. Zo zijn er de ThinkPads van Lenovo, HP heeft Probooks en Elitebooks en Acer heeft de Travelmate-serie en van Dell zijn er de Latitude's. Niet in alle gevallen zijn de betreffende modellen in de pricewatch te vinden, het loont de moeite om op de website van de fabrikant een kijkje te nemen.

De Lenovo ThinkPad E460 staat nog niet in de pricewatch maar is al wel te configureren op de Lenovo-website. Deze 14"-laptop begint vanaf 699 euro, maar is volop aan te passen. Door het model uit te rusten met een i5-cpu, 4GB ram, Windows 10 Pro, 1080p-scherm, 192GB ssd en vingerafdrukscanner komt de prijs op net geen 915 euro. Door Windows 10 Home te kiezen is eventueel ruim 77 euro te besparen, dat bijvoorbeeld aan extra ram uitgegeven kan worden.

Dell heeft met de nieuwe Latitude 14 5000-serie een alternatief dat er aantrekkelijk uitziet, maar een vergelijkbare configuratie is een stuk duurder. Let erop dat de prijzen op de Dell-site exclusief btw zijn. Het basismodel met i3, 4GB ram, 500GB hdd en hd-scherm slokt al het budget op. Bij Dell gaan we overigens uit van de 'korting'-prijs, want die geldt tot 2 februari 2018.

Bij HP vinden we bijvoorbeeld de ProBook 440 G3 die binnen het budget past. Met 14"-fhd-scherm, i3-cpu, 4GB ram en 128GB ssd moet hij het wat specificaties betreft wel afleggen tegen de configuratie die we bij Lenovo kunnen maken.

Op het eerste gezicht lijkt de ThinkPad E460 veel waar voor het geld te bieden. We zijn benieuwd naar jullie mening en suggesties voor alternatieven!

[ Voor 1% gewijzigd door PiweD op 05-03-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
En de HP Pavilion AB140ND? Lijken mij mooie specs, of is AMD not done?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
TweakTweet schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:30:
En de HP Pavilion AB140ND? Lijken mij mooie specs, of is AMD not done?
Niks mis met AMD wmb, maar de Pavilion-serie is niet echt 'zakelijk' zoals de probook/elitebook-series van HP dat wel zijn. De Pavilions zitten wat minder stevig in elkaar en hebben geen zakelijke features als een vingerafdrukscanner en Windows 7/10 Pro zoals bijvoorbeeld de in de ts genoemde probook wel heeft.

AMD heeft overigens speciale cpu's voor zakelijke laptops (de Pro-serie), die wat uitgebreidere beheermogelijkheden hebben, maar dat is in de PW maar een handjevol, waarvan de systemen die binnen het budget vallen allemaal Windows embedded draaien en dat is ook niet waar we naar op zoek zijn :P Op basis van de PW ben ik bang dat er weinig leuks met AMD tussen zit...

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het jammere is dat de Elitebook serie van HP inclusief BTW vrijwel altijd boven de 1000 euro zit. Zelfs als je een veer wil laten op zaken als scherm en een normale harde schijf ipv SSD.

Wel heb ik binnen budget deze HP Probook 440 G3 gevonden:
pricewatch: HP ProBook 440 G3 T6N99ET

Een 14 inch laptop, voorzien van een Core i5 6200U. De laptop heeft een full HD scherm (geen touch), Intel HD Graphics, 4GB geheugen en een 128GB SSD. Het lijkt mij een mooi mix van draagbaarheid en snelheid. De zakelijk features zitten er allemaal in, ook een TPM voor al je bitlocker aan wil zetten in Windows.

Enige minpunt is dan de kleine SSD, als je echt veel data wil opslaan kan je een probleem hebben. De Intel HD Graphics kunnen een nadeel zijn als je erop zou willen gamen.

Bij Dell kunnen we met dit budget slecht in de Latitude 3000 serie winkelen, de 5000 serie die meer mogelijkheden heeft is te duur. Of je moet het oudere model hebben dat nu tijdelijk naast de nieuwe verkocht wordt. Maar je mogelijkheden zijn beperkt dan.

Deze is wel fraai: http://www.dell.com/nl/be..._id=latitude-35x0-laptops

Een Latitude 3570. Voor 930 EUR inclusief BTW krijg je een Core i5-6200U, 15,6 inch scherm met Full HD resolutie (geen touch), 8GB geheugen en een 1TB 5.400rpm harde schijf. Verder de zakelijke features die je mag verwachten als TPM en dockingstation.

Als je puur op prijs wil sturen is de HP Probook nu meer bang-for-buck maar je moet dan wel van het 14 inch formaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopplus
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-10-2024

laptopplus

Bedrijfsaccount Laptop Plus
En deze dan? pricewatch: BTO U BOOK 14CL23 Ook Full-HD Scherm, met 8GB ram en windows 10 pro voor nog geen € 800,-?

Overigens geen vingerafdruklezer zie ik :( Dus misschien toch niet zo geschikt voor deze BBG.

[ Voor 20% gewijzigd door laptopplus op 05-03-2016 13:58 ]

Laptop Plus BV. TW: @laptopplus FB: LaptopPlusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Xtuv schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 16:32:

Bij HP vinden we bijvoorbeeld de ProBook 440 G3 die binnen het budget past. Met 14"-fhd-scherm, i3-cpu, 4GB ram en 128GB ssd moet hij het wat specificaties betreft wel afleggen tegen de configuratie die we bij Lenovo kunnen maken.
De HP die ik in een eerdere post link is hetzelfde type, maar dan met een i5 uit de Skylake generatie. Prijs is ook onder de 900 euro en je hebt een vlottere CPU. De Lenovo heeft in dat geval geen echte voordelen meer.

Persoonlijk ben ik ook niet meer zo wild op Lenovo na de affaires met malware standaard in hun image en malware in de BIOS.
laptopplus schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:54:
En deze dan? pricewatch: BTO U BOOK 14CL23 Ook Full-HD Scherm, met 8GB ram en windows 10 pro voor nog geen € 800,-?

Overigens geen vingerafdruklezer zie ik :( Dus misschien toch niet zo geschikt voor deze BBG.
Kan deze laptop in een dockingstation? Heeft de laptop ook een TPM? Dat zijn toch belangrijke features voor zakelijke laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:35

inhico

pw

Voor de zakelijke laptop worden ook "zzp'ers of consumenten die gewoonweg een degelijke laptop zoeken" als doelgroep gezien. Ik reken mezelf tot die doelgroep. Naar mijn idee wijkt die doelgroep behoorlijk af van de "echte hardcore business-users" (zoals mijn werkgever). Ik kan me ook niet voorstellen dat die een BBG als deze gebruiken.
Mij lijken TPM en vingerafdrukscanner geen harde eis voor de doelgroep hier.

(edit:typo)

Overigens noob-vraag: werken dit soort laptops ook gewoon met Linux?

[ Voor 9% gewijzigd door inhico op 07-03-2016 20:07 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
inhico schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:02:
Voor de zakelijke laptop worden ook "zzp'ers of consumenten die gewoonweg een degelijke laptop zoeken" als doelgroep gezien. Ik reken mezelf tot die doelgroep. Naar mijn idee wijkt die doelgroep behoorlijk af van de "echte hardcore business-users" (zoals mijn werkgever). Ik kan me ook niet voorstellen dat die een BBG als deze gebruiken.
Mij lijken TPM en vingerafdrukscanner geen harde eis voor de doelgroep hier.
De bouwkwaliteit van zakelijke laptops ligt doorgaans hoger dan die van de gemiddelde consumenten laptop. Alleen de duurste consumenten laptops hebben dezelfde stevig behuizing. Vooral het constant meenemen is een van de zwaarste dingen die er zijn voor laptops.
Overigens noob-vraag: werken dit soort laptops ook gewoon met Linux?
Ligt eraan. Er is geen eenduidig antwoord op, je bent afhankelijk van de drivers die beschikbaar zijn voor Linux. De desktop variant van RHEL lijkt het op zakelijke laptops goed te doen, ik heb wel een paar Thinkpads en Elitebooks gezien die RHEL draaien. Mogelijk gaat hetzelfde dan op voor Linux distro's die nauw verwant zijn aan RHEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:57
CMD-Snake schreef op maandag 07 maart 2016 @ 21:43:
[...]

De bouwkwaliteit van zakelijke laptops ligt doorgaans hoger dan die van de gemiddelde consumenten laptop.
Ook bij zakelijke laptops moet je daarvoor in hogere prijsklasse shoppen.
In de deze prijsklasse zit je te kijken naar de zakelijke instapmodellen van Dell, HP en Lenovo en die zijn qua bouwkwaliteit nou ook niet echt briljant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Is voor zakelijk gebruik juist niet ook een numpad als extra eis?
Zelf doe ik zakelijk veel met nummerieke waardes en dan is een numpad echt onmisbaar.
Zelf zou ik ook juist voor dagelijks gebruik een iets groter scherm kiezen(15,6"), 14" lijkt mij net te klein dan

Nadeel is wel dat hij dan wat zwaarder wordt en dan moet er ook worden meegewogen of hij vaak (naar klanten) of af en toe (naar kantoor) meegenomen wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
Bij een zakelijke laptop ga je niet naar voornamelijk de initiële aanschafprijs kijken, maar neem je ook de korting door schaalvoordeel, het onderhoud, onderhoudscontracten, de uitrol op grote schaal, de kwaliteit van de onderdelen en beveiligingsopties (e.g. TPM-chip, smart-card-slot) mee - om maar een paar aspecten te noemen. Als dit niet meegenomen wordt en ook de focus uitgaat naar zzp-ers, dan kan je net zo goed met een hoogwaardige consumentenlaptop / ultrabook uit de voeten. Je kan bij deze categorie ook niet goed sturen op de prijzen die op de websites genoemd zijn, omdat die prijzen sterk kunnen afwijken.
Grappig genoeg zie je als het BYOD is bij bedrijven juist de MacBooks, Surfaces en andere ultrabooks tevoorschijn komen.

Wel zie ik het nut van een vergelijking van zakelijke laptops. Zou fraai zijn als de populairste modellen van de grote fabrikanten (Dell, HP, Lenovo, etc) getest worden, met elkaar vergeleken worden en daaruit een aanbeveling komt.

Inhoudelijk zou ik geen model met maar 4GB werkgeheugen of een harde schijf aanraden.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 09-03-2016 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Bolletje schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:47:
Wel zie ik het nut van een vergelijking van zakelijke laptops. Zou fraai zijn als de populairste modellen van de grote fabrikanten (Dell, HP, Lenovo, etc) getest worden, met elkaar vergeleken worden en daaruit een aanbeveling komt.
Dit zou ik interessant vinden. Een soort shoot-out tussen de luxere zakelijke laptops als de Dell Latitude (E6540), HP Elitebook (850 G2/G3) en Lenovo Thinkpad (T550) serie.
Inhoudelijk zou ik geen model met maar 4GB werkgeheugen of een harde schijf aanraden.
4GB is voor zakelijk gebruik veelal voldoende. Tegenwoordig worden veel applicaties ook aangeboden via oplossingen als Citrix waardoor de client ze niet hoeft te draaien. In zulke gevallen ondervindt de laptop geen extra belasting. Veel bedrijven draaien (helaas) vaak de 32-bit versie van Windows 7.

Ook voor dingen als MS Office, mail, internet en wat andere applicaties is 4GB ook toereikend. Alleen voor functies als systeembeheerder of ontwikkelaar is meer geheugen noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-04 10:38
Zakelijk, het klinkt altijd of het heel wat is, feitelijk is het een holle frase. Wat is nou precies zakelijk? Ik zag al termen als 'voor de ZZPer' langskomen. Iets wat ook geen ene klap zegt.

Een voorbeeldje, Een goede vriend rijdt 'zakelijk' een BMW. Terwijl ik vroeger, toen ik als bijbaantje bij een installatiebedrijf werkte 'zakelijk' een Volkswagen of Mercedes busje reed. Zie je waar ik heen wil? Beide zijn zakelijk, alleen totaal verschillende doeleinden.

Zo ook dus met laptops. De een zal voornamelijk Excel en PowerPoint draaien en dus niet per se veel nodig hebben, de ander draait zware diagnostische software om systemen uit te lezen.

De Auto's worden en werden allemaal geleased. Dit heeft voordelen, zodra er iets met de wagen mis is, er een vervanger snel geregeld is.

En nu kom je op het belangrijkste aspect van een 'zakelijke' laptop (of PC, for that matter). De onderhoudscontracten die worden afgesloten. Hier haalt Bollettje dus een vrij belangrijk punt naar boven. Een computer die niet of niet goed werkt kost productiviteit. Grote bedrijven hebben veelal 'on-site' vervangingsexamplaren staan. Gewoon één op één wisselen en klaar.

Ik had op de vorige BBG flink wat kritiek bij de laptops, gezien de waardering en de reacties was ik absoluut niet de enige. Nu kan ik weer van de zijlijn toekijken, ik kan ook mee gaan denken.

Mijns inziens is het dus het belangrijkste om eerst gebruikers doel voor ogen te hebben. Zoals gezegd, 'voor de ZZPer' is niet voldoende. Ook daarin liggen de doelen ver uit elkaar.

Overigens, laptops die ook gebruikt worden om presentaties meetegeven kunnen niet zonder voldoende monitor uitgangen, het is altijd en overal hetzelfde liedje dat de laptop weer niet aangsloten kan worden omdat die alleen HDMI heeft en de TV/Projector alleen opde D sub beschikt. Of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Lednov schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:38:
Mijns inziens is het dus het belangrijkste om eerst gebruikers doel voor ogen te hebben. Zoals gezegd, 'voor de ZZPer' is niet voldoende. Ook daarin liggen de doelen ver uit elkaar.
We zoeken eigenlijk naar een laptop die Enterprise niveau features heeft. Een zzp'er kan ook uit de voeten met een duurdere consumenten laptop afhankelijk van de wensen en eisen. Hoewel de eindgebruiker wisselt in de topic start snappen we beste welke features nodig zijn om te voldoen aan een "zakelijke" laptop. Immers een bedrijf gaat niet zomaar Mediamarkt laptopjes uitdelen aan zijn mensen.

Op zich vind ik dit een leuke afwisseling. Ik zou meer willen zien op Tweakers over "zakelijke" laptops en de workstation laptops. Zoals ik al eerder zei, vergelijk de luxere zakelijke modellen eens. Of welke mobiele workstation is de beste? HP Zbook, Dell Precision of toch Lenovo W-serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dit is dus wat ik bedoel, "enterprise features". Het klinkt wederom heel wat alleen het zegt geen klap. Wat zijn nou weer enterprise features? En waarom zou je die nodig moeten hebben?
Nee, ik snap niet welke features we nodig hebben om aan een de eisen van een zakelijke laptop te voldoen. Want dit is het hele punt. die features verschillen per gebruikersdoel. Een dockingstation? als je veel onderweg bent heb je daar niet veel aan.

Kortom, die features worden pas relevant op het moment dat je weet waarvoor je de laptop gaat gebruiken. Niet andersom, de features bepalen en dan eens kijken waar je de laptop voor kan inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Bolletje schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:47:
Bij een zakelijke laptop ga je niet naar voornamelijk de initiële aanschafprijs kijken, maar neem je ook de korting door schaalvoordeel, het onderhoud, onderhoudscontracten, de uitrol op grote schaal, de kwaliteit van de onderdelen en beveiligingsopties (e.g. TPM-chip, smart-card-slot) mee - om maar een paar aspecten te noemen. Als dit niet meegenomen wordt en ook de focus uitgaat naar zzp-ers, dan kan je net zo goed met een hoogwaardige consumentenlaptop / ultrabook uit de voeten. Je kan bij deze categorie ook niet goed sturen op de prijzen die op de websites genoemd zijn, omdat die prijzen sterk kunnen afwijken.
Grappig genoeg zie je als het BYOD is bij bedrijven juist de MacBooks, Surfaces en andere ultrabooks tevoorschijn komen.
Juist die eerste argumenten die je noemt, zijn voor mijn argumenten om te zeggen dat we naar een breder publiek kijken. Bij het aanschaffen van een zakelijke laptop (door bedrijven) spelen hele andere factoren, die niet echt binnen het BBG-concept passen. We kunnen moeilijk schaalvoordeel of onderhoudscontracten meenemen in een dergelijk artikel.

Desondanks is de categorie zakelijke laptops interessant voor veel bezoekers. Hier in het topic zie je ook al een aantal reacties van mensen die zo'n model wel zien zitten, vanwege de focus op degelijkheid een een goed toetsenbord bijvoorbeeld.

Natuurlijk kunnen veel zzp'ers of mkb's of anderen zakelijk gezien ook met een consumentenlaptop of ultrabrook uit de voeten, maar het in de LBBG hebben we nu eenmaan de categorie zakelijk en juist omdat zakelijke laptops ook voor consumenten interessant kunnen zijn, is het leuk om af en toe eens wat laptops uit die categorie te bespreken. Ultrabrooks en andere laptops die eventueel zakelijk ingezet zouden kunnen worden komen natuurlijk genoeg aan bod.
Ook zeker interessant en een idee waar we wat mee kunnen.
Heb je wellicht wat concrete modellen die je voor zou willen dragen, als je je in bovenstaande kan vinden?
mschol schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:29:
Is voor zakelijk gebruik juist niet ook een numpad als extra eis?
Zelf doe ik zakelijk veel met nummerieke waardes en dan is een numpad echt onmisbaar.
Zelf zou ik ook juist voor dagelijks gebruik een iets groter scherm kiezen(15,6"), 14" lijkt mij net te klein dan

Nadeel is wel dat hij dan wat zwaarder wordt en dan moet er ook worden meegewogen of hij vaak (naar klanten) of af en toe (naar kantoor) meegenomen wordt
Interessant punt. Ik ben benieuwd welke mening anderen hierover hebben. Mobiliteit vs schermgrootte is ook een discssiepunt wat open staat. Ik zou dan beargumenteren dat een zakelijke laptop op kantoor/werkplek vaak aangesloten wordt op een dock met een groter scherm en in zo'n geval lijkt 14" mij prettiger om ook bijvoorbeeld in een trein of vliegtuig nog een beetje te kunnen werken.
Lednov schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:38:
Zakelijk, het klinkt altijd of het heel wat is, feitelijk is het een holle frase. Wat is nou precies zakelijk? Ik zag al termen als 'voor de ZZPer' langskomen. Iets wat ook geen ene klap zegt.

Overigens, laptops die ook gebruikt worden om presentaties meetegeven kunnen niet zonder voldoende monitor uitgangen, het is altijd en overal hetzelfde liedje dat de laptop weer niet aangsloten kan worden omdat die alleen HDMI heeft en de TV/Projector alleen opde D sub beschikt. Of andersom.
Voor een passend advies is het natuurlijk nodig om precies te weten waar een laptop voor gebruikt zal worden. Met een BBG kan nooit een advies exact op maat gegeven worden.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat we dan maar helemaal geen zakelijke laptops meer bespreken. Probeer het iets breder te zien. Wat mij betreft is deze BBG een mooi moment om te kijken naar het aanbod op de markt voor zakelijk gebruik - wat de koper er mee doet maakt mij niet uit eerlijk gezegd. Wellicht is er net een mkb op zoek naar 10 laptops in deze prijsklasse, of misschien is het wel een tweaker die op zoek is naar een degelijke laptop die gericht is op productiviteit.

Daarom wat mij betreft de focus minder op echte enterprise-features, maar wel laptops uit de zakelijke lijn van fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ik vind het prima als er zakelijk laptops worden besproken. Daar zit het punt niet. Je geeft zelf al aan dat het jou niet uitmaakt wat de koper ermee gaat doen. En dat is nu juist het hele doel van een BBG.
Anders kunnen we net zo goed zeggen: `ZZPer? koop een apple laptop!'.

Wat er nu gebeurt is een Mini Cooper aanraden omdat het een leuk guitig wagentje is, met een gunstig verbruik en afschrijving. Alleen je gereedschappen ga je er nooit van zijn leven mee vervoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Lednov schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:13:
Ik vind het prima als er zakelijk laptops worden besproken. Daar zit het punt niet. Je geeft zelf al aan dat het jou niet uitmaakt wat de koper ermee gaat doen. En dat is nu juist het hele doel van een BBG.
Anders kunnen we net zo goed zeggen: `ZZPer? koop een apple laptop!'.

Wat er nu gebeurt is een Mini Cooper aanraden omdat het een leuk guitig wagentje is, met een gunstig verbruik en afschrijving. Alleen je gereedschappen ga je er nooit van zijn leven mee vervoeren...
Waar maak je dat uit op? We zeggen toch nergens wie wat moet kopen en waarvoor? We schetsen een scenario van wat er mogelijk is met een laptop binnen een bepaald budget en een bepaalde categorie. Als iemand zich daar in kan vinden dan is dat mooi. Natuurlijk zullen er zat mensen zijn die net iets anders willen of nodig hebben. Daar hebben we het forum voor en de comments.

Het doel van dit topic is om samen - redactie en community - te kijken wat binnen het gestelde budget en de categorie de meest interessante laptops zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
De deadline nadert. Na het weekend zullen we snel een keuze moeten maken welke laptop we opvragen om aan de tand te voelen. Met de suggesties uit de startpost en jullie bijdragen hebben we nu het volgende lijstje:

Lenovo ThinkPad E460
HP PoBook 440 G3
Dell Latitude 3000

Van welk model zien jullie het liefst een review? Staat de laptop van je keuze er niet tussen, dan is het nu het laatste moment om nog een suggestie aan te dragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain Obvious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 22:16
Hebben jullie ook de ThinkPad L460 overwogen? Geloof dat de E serie vrij veel op consumenten is gericht. Zijn een aantal features die de L-serie wel heeft zoals bijvoorbeeld docking die niet aanwezig zijn op de E-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 08:35

inhico

pw

mijn interesse gaat vooral uit naar die Lenovo. Maar ik zou het allermeest geïnteresseerd zijn in een vergelijking tussen bijv de 3 genoemde laptops. Misschien wat veel gevraagd?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Captain Obvious schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:48:
Hebben jullie ook de ThinkPad L460 overwogen? Geloof dat de E serie vrij veel op consumenten is gericht. Zijn een aantal features die de L-serie wel heeft zoals bijvoorbeeld docking die niet aanwezig zijn op de E-series.
De E-serie heeft wel een docking aansluiting. Die kun je verbinden met een Onelink Dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
wappiewappie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:53:
De E-serie heeft wel een docking aansluiting. Die kun je verbinden met een Onelink Dock.
De Onelink Dock is meer een port replicator dan een echte dockingstation. In een echte dockingstation wordt de laptop meer een desktop. Je hoeft de laptop dan niet open te hebben staan om deze te gebruiken. Bij port replicators wel.
Xtuv schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:05:
Van welk model zien jullie het liefst een review? Staat de laptop van je keuze er niet tussen, dan is het nu het laatste moment om nog een suggestie aan te dragen :)
Moeilijk te zeggen. De Dell en de HP hebben imho de beste papieren. Nadeel bij Dell vind ik de trage harde schijf. De HP Probook heeft een SSD wat natuurlijk een enorme prestatie verbetering geeft, alleen doordat deze slechts 128GB groot is kan je problemen krijgen met veel dingen lokaal opslaan.

De Lenovo zit er een beetje tussenin, maar om eerder genoemde redenen kijk ik niet meer naar Lenovo's.

Als ik echt zou moeten kiezen zou ik de HP nemen, een SSD is wel erg fijn in gebruik. De Dell laptop heeft echt of een 7.200 rpm harde schijf nodig of een SSD. Beiden zijn zo te zien niet leverbaar als opties op dit model. 5.400 rpm zonder flash ruimte is echt tergend traag bij alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ik begrijp je even niet.
Sinds wanneer moet je een laptop open hebben staan om te kunnen gebruiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
wappiewappie schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:49:
Sinds wanneer moet je een laptop open hebben staan om te kunnen gebruiken? :?
Als de laptop dicht is geklapt, hoe zet je die dan aan? De knop zit onder de deksel. Daarnaast als je een laptop dicht doet terwijl deze aan staat (met standaard instellingen) dan gaan ze slapen.

Dit is de Onelink Dock in gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://shop.lenovo.com/ISS_Static/ww/ag/merchandising/options/images/large/_460_0_4X10A06077_V4.jpg

Dat is een portreplicator.

Dit is een dockingstation zoals ik ze zie:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NDUwWDYwMA==/z/6aAAAOSwQTVV-DBU/$_35.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thumbs3.picclick.com/d/l400/pict/141925288394_/HP-EliteBook-8440p-Intel-Core-i7-267GHz-4GB.jpg

De laptop kan je ook aanzetten met de knop het dockingstation. De laptop kan ook dicht geklapt blijven en toch werken met bijvoorbeeld een extern scherm. De laptop zal dan niet gaan slapen, ondanks dat dit de instelling misschien is als het deksel dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Dank voor jullie bijdragen :) Het is moeilijk om een directe 'winnaar' aan te wijzen, aan alle reacties te zien is er interesse in zowel Dell, HP als Lenovo. Een vergelijking van de drie zou uiteraard ideaal zijn, maar binnen de scoop van de bbg is dat helaas niet haalbaar wat tijd betreft. Maar het is zeker een idee om mee te nemen.

We kiezen uiteindelijk voor de Lenovo L460 voor deze bbg. De aangehaalde argumenten om niet voor Lenovo te gaan, vanwege incidenten met malware, zijn zeker valide en we kunnen ons voorstellen dat dit voor sommigen onvergefelijk is. We zullen daar in de BBG Dan ook een stukje aan wijden en als alternatief de HP Probook bovenaan zetten.

De reden om toch voor de Lenovo L460 te gaan is dat deze met een budget van 900 euro behoorlijk dik te configureren is. Je krijgt betere specs dan bij de concurrentie voor hetzelfde bedrag en de L460 is een serie die alle zakelijke functies zoals tpm, vingerafdrukscanner en smart card reader heeft. Bovendien is de laptop in vergaande mate te configureren, iets dat we steeds minder zien helaas.

We gaan met de configuratie uit van het basismodel, dat 729 euro kost (incl. btw). De tijdelijke korting rekenen we niet mee, gezien die snel afloopt. De configuratie met Intel i3-6100U, 8GB ram, 256GB ssd, 14" fhd-ips-scherm, 6 cell 47Whr-accu en smart card reader kost net geen 900 euro. Dat is dan wel met Windows 10 Home, wie Windows 10 Pro of Windows 7 Pro wil, moet nog 77 euro bijleggen. Dat budget is vrij te maken door voor 4GB ram en een 192GB-ssd te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain Obvious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 22:16
Xtuv schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:26:
Dank voor jullie bijdragen :) Het is moeilijk om een directe 'winnaar' aan te wijzen, aan alle reacties te zien is er interesse in zowel Dell, HP als Lenovo. Een vergelijking van de drie zou uiteraard ideaal zijn, maar binnen de scoop van de bbg is dat helaas niet haalbaar wat tijd betreft. Maar het is zeker een idee om mee te nemen.

We kiezen uiteindelijk voor de Lenovo L460 voor deze bbg. De aangehaalde argumenten om niet voor Lenovo te gaan, vanwege incidenten met malware, zijn zeker valide en we kunnen ons voorstellen dat dit voor sommigen onvergefelijk is. We zullen daar in de BBG Dan ook een stukje aan wijden en als alternatief de HP Probook bovenaan zetten.

De reden om toch voor de Lenovo L460 te gaan is dat deze met een budget van 900 euro behoorlijk dik te configureren is. Je krijgt betere specs dan bij de concurrentie voor hetzelfde bedrag en de L460 is een serie die alle zakelijke functies zoals tpm, vingerafdrukscanner en smart card reader heeft. Bovendien is de laptop in vergaande mate te configureren, iets dat we steeds minder zien helaas.

We gaan met de configuratie uit van het basismodel, dat 729 euro kost (incl. btw). De tijdelijke korting rekenen we niet mee, gezien die snel afloopt. De configuratie met Intel i3-6100U, 8GB ram, 256GB ssd, 14" fhd-ips-scherm, 6 cell 47Whr-accu en smart card reader kost net geen 900 euro. Dat is dan wel met Windows 10 Home, wie Windows 10 Pro of Windows 7 Pro wil, moet nog 77 euro bijleggen. Dat budget is vrij te maken door voor 4GB ram en een 192GB-ssd te kiezen.
Ben nu toevallig ook mijzelf aan het oriënteren naar de L460/L560. Misschien ook een idee om de 6-cell 72WHr accu te testen ipv de 47Whr aangezien ze even groot zijn? Prijsverschil is niet erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
CMD-Snake schreef op maandag 21 maart 2016 @ 06:36:
[...]
Als de laptop dicht is geklapt, hoe zet je die dan aan? De knop zit onder de deksel.
Klep open, knopje indrukken, klep weer dicht. En dat maar één keer per dag.
Daarnaast als je een laptop dicht doet terwijl deze aan staat (met standaard instellingen) dan gaan ze slapen.
Dan pas je die instelling aan. Lijkt me ook geen enkel probleem.

Vanwege deze twee minieme verschillen een E-serie uitsluiten is extreem overdreven.

Er zijn wel andere redenen om een L-serie te verkiezen boven de E-serie die er wel toe doen, zoals een betere behuizing (al is het nog steeds kunststof) en de mogelijkheid tot grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Als ik de laatste reviews lees op notebookcheck dan is de E-serie op dit moment te prefereren over de L-serie vanwege het 'fan management":
http://www.notebookcheck....book-Review.161234.0.html
http://www.notebookcheck....book-Review.154657.0.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
wappiewappie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 23:21:
Klep open, knopje indrukken, klep weer dicht. En dat maar één keer per dag.
Laptop in docking, laptop hoeft nooit open. :)
Vanwege deze twee minieme verschillen een E-serie uitsluiten is extreem overdreven.

Er zijn wel andere redenen om een L-serie te verkiezen boven de E-serie die er wel toe doen, zoals een betere behuizing (al is het nog steeds kunststof) en de mogelijkheid tot grotere accu.
Ik sluit de Lenovo niet om die redenen uit. Ik sluit Lenovo uit vanwege de malware praktijken die Lenovo lange tijd erop nagehouden heeft. De image kwam standaard met Superfish malware geïnstalleerd. Later bleek ook zelfs de BIOS geïnfecteerd te zijn waardoor bij schone installatie de malware rustig terug kwam.

De plastic behuizing heb je gelijk in. Ik heb in het verleden een Lenovo workstation gebruikt, die had ook kunststofbehuizing. Dit sleet heel snel. Je kreeg op een gegeven moment zelfs barstjes op hoekjes van de behuizing. Niet wat je mag verwachten van een laptop van die prijsklasse.
Xtuv schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:26:
Als ik een idee mag opperen, laten de volgende keer eens met een groter budget gaan winkelen. Met 900 EUR vis je in een kleine vijver voor een zakelijke laptop. Laten we de volgende keer een royaal doen en bijvoorbeeld 1500 EUR nemen. Je koopt dan echt veel betere laptops die van hoge kwaliteit zijn doorgaans.

Misschien ook leuk voor een BBG is om naar workstation laptops te kijken. Een categorie die ik heel, heel lang niet meer gezien heb in de BBG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Reviewsample van de L460 is onderweg! Niet helemaal de configuratie die we wilden, want die kon niet geleverd worden, maar wel de uitvoering met full hd-scherm en 48Wh-accu, dus kunnen we scherm- en accutests doen :). Verdere specs: Core i5-6200U, 4GB ram en een 500GB hybride harde schijf.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
Gandalf schreef op maandag 21 maart 2016 @ 23:39:
Als ik de laatste reviews lees op notebookcheck dan is de E-serie op dit moment te prefereren over de L-serie vanwege het 'fan management":
http://www.notebookcheck....book-Review.161234.0.html
http://www.notebookcheck....book-Review.154657.0.html
We gaan wel voor een exemplaar zonder AMD-gpu. Dus minder warmte en mogelijk minder fan-issues. Ook zou het per exemplaar kunnen verschillen. In ieder geval een goed punt om op te letten :)
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 06:48:
Als ik een idee mag opperen, laten de volgende keer eens met een groter budget gaan winkelen. Met 900 EUR vis je in een kleine vijver voor een zakelijke laptop. Laten we de volgende keer een royaal doen en bijvoorbeeld 1500 EUR nemen. Je koopt dan echt veel betere laptops die van hoge kwaliteit zijn doorgaans.

Misschien ook leuk voor een BBG is om naar workstation laptops te kijken. Een categorie die ik heel, heel lang niet meer gezien heb in de BBG.
Goede ideeën d:)b

Voor Workstation-laptops zal de doelgroep vrij klein zijn, maar het lijkt me zeker interessant om die eens mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16
Xtuv schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:48:
[...]

We gaan wel voor een exemplaar zonder AMD-gpu. Dus minder warmte en mogelijk minder fan-issues. Ook zou het per exemplaar kunnen verschillen. In ieder geval een goed punt om op te letten :)
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Xtuv schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:48:
Voor Workstation-laptops zal de doelgroep vrij klein zijn, maar het lijkt me zeker interessant om die eens mee te pakken.
Tja, zelf ben ik een van de mensen die altijd een workstation laptop koopt. Zo'n budget laptop zou ik zelf nooit kopen omdat ik daar niets aan heb.

Wat afwisseling houdt de LBBG's ook leuk om te lezen. Je hebt soms helaas dat LBBG's sterk op elkaar lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:19
Ben er benieuwd naar de uitkomsten. De laptop van m'n vriendin heeft het begeven (6 jaar oude Acer). Nu is mijn plan om mijn Asus I5 (ook 4 jaar oud, nog wel SSD ingebouwd) door te schuiven naar haar om vervolgens een 14 inch aan te schaffen voor mezelf. Was eerst van plan een budget laptop aan te schaffen voor haar maar schrok me rot v.w.b. de prijzen tegenwoordig; laptop van 4 jaar oud is met zelfde specs tegenwoordig bijna even duur als toen.
Wanneer komt de BBG uit? Begin april zeker?

Succes met testen redactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-05 12:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik weet dat de deadline al lang verlopen is, maar ik wilde graag mijn menig geven over het 'zakelijke' aspect. Ik heb bij meerdere grote omgevingen rond gelopen en daar wel wat voorkeuren kunnen verzamelen.

Support: een zakelijke laptop moet gewoon voor minimaal 3 jaar support op kunnen worden afgenomen.

Leverbaar: een dergelijke laptop moet minimaal 1 jaar leverbaar zijn. En dan ook daadwerkelijk in hetzelfde modelnummer. Leuk dat iets nieuwere model met nieuwe BIOS of betere wifi adapter. Je deployment breekt er weer op en of je moet misschien een nieuw Image maken. Dit lijkt simpel maar zelfs met leveranciers als HPE zie je dat ze soms moeite hebben met het langer leverbaar hebben van een specifiek model.

Hardware: vervangbare batterij, een reis lader, een tpm chip, ondersteuning voor docking station, aansluiting voor tweede display, COM poort, 1Gb netwerk adapter (dus niet alleen wifi), smartcard Reader. True, niet altijd relevant in elke omgeving of voor elke doelgroep.

Dat gezegd hebbende, je kan elke laptop zakelijk gebruiken, maar dat maakt het geen zakelijke laptop.

/€0,02 :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:19
zojuist de E460 besteld via de site van lenovo met de volgende setup:

Transactional Model
- Intel Core i5-6200U Processor (3MB Cache, up to 2.80GHz)
- Windows 10 Home 64
- Windows 10 Home 64 WE (EN/FR/DE/NL/IT)
- 14.0" FHD(1920x1080) LED backlit, IPS, AntiGlare, Black Aluminum
- 8GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600MHz SODIMM
- AMD Radeon R7 M360 2GB
- Software TPM
- 14.0" FHD(1920x1080) LED backlit, IPS, AntiGlare, Black Aluminum
- Keyboard - Euro English
- UltraNav (TrackPoint and TouchPad) without Fingerprint Reader
- 720p HD Camera with MIC
- 192GB Solid State Drive, SATA3
- 6 Cell Li-Ion Battery, 47Wh
- 65W AC Adapter - EU(3pin)
- Intel Dual Band Wireless 3165 AC, Bluetooth Version 4.0 No vPro
- Publication - WE (FR/GE/IT/DU/EN)
- 1 Year Depot or Carry-in

Ik wil tweakers graag attenderen op de coupon's waarmee je 10% korting krijgt bij je bestelling; http://www.actiecode.nl/w...85909d9bafc0fc93c75164897
Voor dit setje heb ik 820,19EUR inclusief btw betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:23
Als je bv student ben staat de 440 g3 voor €500,- te koop op de website.

Mijn vrouw heeft deze gekocht en het ding is echt super voor dat geld.
Pagina: 1