Z-wave Verlichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 00:06
Heey,

Momenteel gebruik ik Domoticz op een Raspberry Pi als controller en ben op zoek naar een manier om mijn verlichting te kunnen besturen/automatiseren.

Na een beetje te hebben gegoogled blijkt dat dat vies tegen valt. Ik heb dus de mogelijkheid om een dimmer in te bouwen of om een lamp (light bulb) te kopen met ingebouwde z wave ondersteuning.
Helaas schijnen die dimmers niet optimaal te werken met vele led lampen.

Ik geef de voorkeur aan een dimmer, maar 1 zo'n module kost €60!!! En dan eventueel nog een bypass van €10-15. En het wordt nog erger: Ik moet mijn schakelaars ook nog een vervangen voor pulsschakelaars.
Ik heb van alles gegoogled, maar kon geen manier vinden om:

A: Mijn gewone schakelaars te gebruiken.

B: Via een dimmer ook de kleur van een led lamp veranderen.

Weet iemand of A en/of B mogelijk zijn?
Nou, omdat ik dus erg teleurgesteld was, ging ik op zoek naar lampen (light bulbs) met ingebouwde z wave technologie, blijkt 1 lamp ook €60 te kosten!

Mijn vraag: Welke systemen gebruiken jullie en waarom?

PS: Ik geef een indicatie vam de prijs, omdat ik nooit zulke hoge kosten had verwacht en een ander misschien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:29
Helaas, dit zijn 'normale' prijzen voor z-wave.

Alternatief is een 433 Mhz zender te gebruiken van ca 100 euro (RFXCOM RFXtrx433E). Dan kun je met Klik aan-klik uit werken en kost een dimmer 20-25 euro. Ook kun je dan relatief goedkoop extra zenders plaatsen. Hier zitten echter wel nadelen aan zoals dat je de stand van de dimmer niet kan aflezen via domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het zijn inderdaad normale prijzen. De goedkoopste manier van dimmen is via een of andere 433MHz dimmer zoals van KlikAanKlikUit. Dit begint bij zo'n 18 euro per dimmer.

Z-wave begint bij 33 euro voor tussenstekkers en 40 euro inbouw. Prijzen vind je terug in de Pricewatch.

Zelf gebruik ik dmx-gestuurde led-drivers en dimmers. De el-cheapo weg kun je voor zo'n 70 euro een ArtNet-interface van Ali Express halen, waarmee je dmx over ethernet kunt aansturen. Domoticz heeft volgens mij nog geen ondersteuning voor ArtNet. Voor 40 dollar heb je een Chinese driekanaals dimmer voor 230V lampen en elektronische trafo's. Dat is best goedkoop.

De led-drivers die ik gebruik zijn EldoLed PowerDrive DC en LinearDrive DC voor respectievelijk power leds en led-strips. Kosten beginnen bij 65 euro voor een vierkanaals driver (voor drie kleuren + wit of vier witte kanalen). Meer info vind je in het dmx-topic.

Dimmers voor professionele bedrade domoticasystemen zoals knx en Loxone kosten al snel 60 tot 70 euro per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk ook eens naar Philips Hue of de goedkopere variant 'Milight'.
Die laatste bevalt hier eigenlijk best wel heel goed. Heb een WiFi-gateway om de lampen aan te sturen (via UDP-pakketjes) en de lampen kun je dan draadloos aansturen. Via je bestaande schakelaar kun je ze gewoon aan/uit zetten en zullen ze bij aanzetten op de laatste stand waarin ze stonden weer aan gaan (en dat is wel een pluspunt, want dat doen de Hue niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-tiaan
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 00:06
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.
Het gaat niet perse alleen om de prijs, ik wou het als indicatie erbij zetten. Het valt wel mee, tenzij je, net als ik, je hele huis wil volstoppen met die dingen.

Ik ben voorstander van een duurzame oplossing: 1x veel betalen (voor dimmers) en de rest van je leeftijd goedkope(re) lampen kopen (dan de lampen met built in Zwave ondersteuning). Maar zo'n dimmer beheert alleen de stroom (Volt en Ampere) toch? Dus ik neem aan dat kleuren veranderen niet mogelijk is met een dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Met een dimmer controleer je alleen de lichtsterkte niet de kleur. Als je RGB LED hebt zou je ook naar een Fibaro RGBW kunnen kijken. Deze heeft 4 pwm uitgangen welke dus bij led de lichtsterkte per kleur kan aanpassen. Dit is over het algemeen alleen toepasbaar bij led strips. En normale bediening met een schakelaar is dan niet echt van toepassing.

De aangehaalde opties voor DMX of milight lijken mij zelf het beste. Maar in beide gevallen bedien je de kleuren niet rechtstreeks vanaf een schakelaar. Aan/uit is wel mogelijk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1