CU/CCA en UTP/STP/FTP dillema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Ola tweakers!

Qua thuisnetwerken, wat gebruikt men in de meterkast qua patchkabels? De backbone is cat5e CU en is op een LSA afgemonteerd.

Patch afstand is 20 a 30cm.

En in de woonkamer/slaapkamer etc, welke kabels gebruikt men richting pc/tv/tv ontvanger?

Ik kan uiteraard overal wel CU FTP gebruiken, maar als dat overkill is is dat ook zonde he. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koper cat5e UTP.

(Eigenlijk is 'koper' overbodig aangezien cat5e alleen van koper gemaakt kan worden.)

[ Voor 73% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2016 09:32 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb overal Cat 6 FTP liggen, maar ook alleen omdat ik 600 meter heb gekregen van mijn oude werkgever. :+
Inderdaad afgemonteerd op een patch panel in een 10" patch kast in de meterkast.

In de woonkamer komt het uit op een Cat6E wcd, vanaf daar ligt er een losse patch naar een kleine 5 poorts GigE switch voor de TV, PS3, PS4 & STB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:31:
Koper cat5e UTP.

(Eigenlijk is 'koper' overbodig aangezien cat5e alleen van koper gemaakt kan worden.)
Alles? Dus backbone, patch en tv kabels?
Gravit0n schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:00:
Ik heb overal Cat 6 FTP liggen, maar ook alleen omdat ik 600 meter heb gekregen van mijn oude werkgever. :+
Inderdaad afgemonteerd op een patch panel in een 10" patch kast in de meterkast.

In de woonkamer komt het uit op een Cat6E wcd, vanaf daar ligt er een losse patch naar een kleine 5 poorts GigE switch voor de TV, PS3, PS4 & STB.
En die laatste groep, ook daar je rol cat6 FTP voor gebruikt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
MrJ schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:22:
[...]

[...]

En die laatste groep, ook daar je rol cat6 FTP voor gebruikt? :P
Neuh, ik ben liever lui dan moe, daar zitten nog Cat5E patchkabels tussen met aangegoten connectoren. :p
Op het patch paneel zitten wel Cat6 FTP patches, maar die zijn redelijk stug, werkt niet zo fijn in een tv meubel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MrJ schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:22:
[...]

Ja. Voor thuis is er absoluut geen enkele reden om iets anders dan UTP te gebruiken. (Of je cat5e/6/6a wilt is een ander verhaal maar zolang je geen plannen hebt voor 10GbE zou ik 't ook bij 5e houden.)

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 02-03-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
En allemaal keurig CU dus, geen CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
FTP et cetera heeft eigenlijk vrij weinig meerwaarde, tenzij je last hebt van interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
UTP/FTP/S(F)TP
UTP is voor in huis meer dan voldoende. FTP en S(F)TP word alleen gebruikt in omgevingen met hoge draaistromen. Ik neem aan dat je in je huis geen flinke elektro motoren hebt draaien of iets dergelijks.

De zwakste schakel
Daarnaast is het altijd zo, je netwerk is zo sterk als de zwakste schakel. Dus gebruik je overal CAT6 kabels maar gebruik je een CAT5e patchkabeltje, dan is officieel je netwerk maar zo sterk als CAT5e (is natuurlijk niet altijd zo in de praktijk). Daarom zal ik aanraden om altijd dezelfde categorie kabels in je netwerk te werken.

Patchkabel vs vaste aansluiting
Voor een patchkabel word altijd een kabel gebruikt met soepele kern. Dit zijn meervoudige kleine draadjes die samen gedraaid zijn en zo een kern vormen. Dit heeft als voordeel dat ze lekker buigzaam zijn en dus niet zo snel zullen breken met veelvoudige bewegingen (daar is je patchkabel ook voor bedoeld). Een patchkabel gebruik je dus altijd waar beweging mogelijk is. Dit zijn dan ook vaak de draadjes met een RJ-45 connector er op

Een vaste aansluiting word altijd gemaakt met een kablen met een vaste kern. Dit is een enkel draadje, wat betekent dat deze wel kan buigen, maar niet te vaak. Deze kabel word dus gebruikt om in buizen te leggen naar je contactdoos in of op de muur. Een bijkomend voordeel is dat je draadjes met een vaste kern aan kunt sluiten op een patchpaneel d.m.v. een LSA-strook.

Categorieën
CAT3
Deze categorie is bedoeld voor je telefoonkabeltje, het is dan ook geen aanrader om dit voor je netwerk te gebruiken

CAT5
Let op dit is niet CAT5e. Deze kabel is veelal hetzelfde als CAT5e aleen deze was ontworpen op 10/100 megabit netwerken. Gigabit word uiteraard wel ondersteund door deze kabel.

CAT5e
Hetzelfde kabeltje als CAT5 maar dan geoptimaliseerd voor gigabit

CAT6
Deze kabel is geschikt tot wel 10 gigabit, let daarbij op: deze kabel is geschikt tot 10 gigabit tot over maximaal 55 meter (waar je thuis waarschijnlijk niet overheen komt).

CAT6a
Deze kabel is geschikt voor 10 gigabit.

Let op in de categorisering dat de snelheden altijd gelden tot 100 meter, met als uitzondering voor 10 gigabit over CAT6.

Koper Koper KOPER!!!
Om de beste kwaliteit van je netwerk te garanderen kan ik je eigenlijk alleen maar koper aanraden. CCA is alleen maar troep en het is een schande dat ze dat zo mogen verkopen.

Zie dat ik een beetje uitgeschoten ben qua lengte, maar ik hoop dat je vraag nu beantwoord is :D

[ Voor 8% gewijzigd door chickpoint op 02-03-2016 13:30 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chickpoint schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:29:
CAT5
Let op dit is niet CAT5e. Deze kabel is veelal hetzelfde als CAT5e aleen niet zodanig gecertificeerd voor gigabit verbindingen.
Kun je ophouden deze onzin te verspreiden? De standaard voor 1000BASE-T specificeert het gebruik van cat5 (niet 5e) of beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
CyBeR schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:49:
[...]

Kun je ophouden deze onzin te verspreiden? De standaard voor 1000BASE-T specificeert het gebruik van cat5 (niet 5e) of beter.
foutje in mijn bron, aangepast nu!

Je zou het de volgende keer wel wat beter kunnen verwoorden i.p.v. iemand gelijk af te schilderen ;)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chickpoint schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:34:
[...]
Je zou het de volgende keer wel wat beter kunnen verwoorden i.p.v. iemand gelijk af te schilderen ;)
Jij weet niet hoe vaak ik dit moet herhalen omdat mensen allemaal dezelfde onzin napraten zonder zelf eens iets op te zoeken…

Pagina: 1