Hulp bij eerste tweedehands auto.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik en mijn vriendin wonen in Groningen en werken beide in Leeuwarden, we zijn beide startende werkers,zij heeft nu 4 maand werk dat over 2 maand wel/niet (hoogstwaarschijnlijk wel) verlengd wordt en ik begin straks aan mijn jaarcontract (eerste baan).

Omdat we wel in Groningen willen blijven wonen (willen over ~5 jaar huis hier kopen en dichterbij proberen te werken) zijn we op zoek naar onze eerste auto. Wegens bovengenoemde redenen zal dit een tweedehands moeten worden.

Onze prijsklasse is 2000-2500 euro. We verwachten niet dat we vaak bijrijders hebben, en zeker nog geen kinderen dus we kunnen waarschijnlijk prima een driedeurs auto nemen. Mijn vriendin vindt het belangrijk dat de auto betrouwbaar is (logisch) en ik wil een beetje sportieve auto hebben in plaats van een klein koekblikje dat niet vooruit te krijgen is en geen automaat, dat vinden we beiden niet lekker rijden.

We krijgen samen zo'n 450 euro reiskostenvergoeding en we moeten dus dagelijkst Groningen Leeuwarden op en neer. Maandelijks is dat met een benzine auto 245 euro. (1 op 15) Met een diesel is het 166 euro.

Voor een benzine auto van 1051 tot 1150 zijn de kosten,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 117,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 468,00
Maandelijks 39 euro + 245 euro = 284 euro

En voor een diesel in dezelfde categorie,

Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 260,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1040,00
Maandelijks 86,70 euro + 166 = 252,70

Dus volgens mij maakt het niet veel uit of we een benzine of diesel nemen. Maar we lopen een beetje vast op dingen waar we op moeten letten, er zijn zoveel auto's. Bijvoorbeeld max kilometerstand, is 120.000 nog een beetje rendabel of beginnen auto's dan kuren te vertonen?

Mijn ouders hebben een Fiat Stilo gehad en dat vond ik opzich wel lekker rijden.
http://www.autowereld.nl/...016-16683061/details.html

Deze Opel Astra vind ik een mooi model hebben, maar heeft een gastank. Betekend dit dat die alleen op gas rijd of kan het ook op benzine?
http://www.autowereld.nl/...16v-16640581/details.html

Wat zijn dingen die jullie aan of afraden bij de eerste auto?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Beste antwoord (via MrVegeta op 12-03-2016 19:52)

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Hij heeft een Fiat Stilo gekocht.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik raad je aan de C-BBG door te nemen:
\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget

De meeste vragen zul je daar wel kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
120k km is voor een beetje fatsoenlijke auto geen enkel probleem. Ter illustratie: wij hebben een Mazda en een Saab met respectievelijk 230k en 350k km en die komen ieder jaar fluitend door de APK en hebben geen hoge onderhoudskosten.

Wat betreft keuze benzine/diesel: je hebt in je berekening geloof ik niet meegenomen dat diesel qua onderhoudskosten (als de rest gelijk is) duurder is, dus bij gelijke MRB + verbruik, zou ik voor benzine gaan.

En als een auto op LPG (G3) rijdt, start hij op benzine en schakelt hij na een korte tijd vanzelf over op gas. Die tijd is afhankelijk van de buitentemperatuur: in de zomer is dat het eind van mijn straat (200-300m ofzo), in de winter al snel een kilometer ofzo.. Je kunt hem ook handmatig op benzine zetten, maar waarom zou je als hij goed rijdt op LPG? Benzine is ruim 2x zo duur per liter :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Neem iemand mee die er wel verstand van heeft :)

En kijk op www.spritmonitor.de naar het werkelijke verbruik, zo'n Astra (lijkt mij trouwens een nogal onpraktische auto) gaat geen 1:15 doen met veel filerijden en stadsverkeer, maar al gauw richting 1:12 oid.

120k is trouwens wel vaak een moment waarop de distributieriem vervangen moet worden, indien het geen motor met een distributieketting betreft (ketting hoeft niet vervangen te worden).
Voor het vervangen van distributieriem, spanrollen, waterpomp ben je al gauw een 6-800 euro verder. En als je er geen aandacht aan besteed en de riem breekt, dan is je motorblok totall-loss. Goed opletten dus.

Hier overigens gekozen voor wat Japans i.v.m. degelijkheid/betrouwbaarheid; een Toyota Yaris 1.3 (2001), blokje met distributieketting (meeste Japanners van na 2000 hebben dat sowieso volgens mij). Sinds we hem hebben (2j) alleen maar regulier onderhoud zoals olie en filters gehad, geen gekkigheid met de APK's. Niet slecht voor een auto van 15 jaar oud. Dat lukt je met een Fiat of Peugeot toch wat minder snel denk ik.

We missen wel wat luxe (airco, elektrische ramen) en gaan daarom nu kijken naar een Mitsubishi Colt 5-deurs uit 2004-2008. Dan heb je het over een auto met een prijs van 5000-5500 euro. Met jullie budget zit je wel aan de onderkant van de markt, auto's met veel km's en/of gebreken is mijn ervaring. Overweeg eens om misschien nog iets langer door te sparen.

Oja en lees de ANWB occasion tests: "Autotests - ANWB - Occasiontest <merk+type>" om een goed beeld te krijgen van bekende mankementen van een type auto.

[ Voor 160% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

Daniel36

vernieuwde formule

De Astra kan op benzine, maar dan betaal je nog steeds w.b. voor lpg. Dat is meer.
Verder staat er geen km stand bij, maar voor een lpg auto uit 2001 al die vermoedelijk hoog zijn.
De Stilo lijkt mij een betere keus.

Verder ben ik het eens met Thinkpad hierboven.

Oh en belangrijk: check of en wanneer de distributieriem vervangen is, dus een auto met 130.000km zal vermoedelijk bij 120 d km een nieuwe distributieriem gehad moeten hebben.
Een vrij dure en belangrijke ingreep.

Kijk sowieso naar de onderhoudsboekjes: een auto mag best vrij veel gereden hebben, als hij het noodzakelijke onderhoud maar wel heeft gehad.
Dus boven de 120 d km hoeft dan geen probleem te zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Daniel36 op 28-02-2016 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:29

NoFearCreations

3DPrint the world!

Blijf weg bij een Stilo, probleem auto, voornamelijk vocht wat in de computer komt.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom niet een auto 1 slagje kleiner? Zoals een Opel Corsa, Ford Fiesta, Volkswagen Polo en Toyota Yaris? Of moet je er echt dagelijks met 2 mensen inzitten? Dan snap ik wel dat je op deze manier zit te kijken :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 07:15
Koop een vijfdeurs, ook als je nu nog veen kinderen hebt of het niet vaak anderen meeneemt. Heb zelf dezelfde fout gemaakt, en met veel boodschappen of die ene keer dat je toch iemand meeneemt is het vet vervelend. Ook zijn de deuren langer, waardoor je bij parkeren staat te kloten om de buurman niet te raken.

Peugeot 206?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niet wie de vaste berijder is van de auto of hoe je verzekeringstechnisch dit gaat regelen maar hou er rekening mee dat je waarschijnlijk 1 persoon in het huishouden tekort gaat doen als het gaat over schadevrije jaren opbouwen. Ik ken weinig/geen verzekeraars die 2 personen op 1 auto verzekeren waardoor jullie beiden bijdragen aan de no-claim korting (etc) voor als je over een paar jaar iets anders / extra wil gaan rijden.

Een 4-deurs sedan of station lijkt me een veiliger keuze. Niet alleen zal het aanbod hiervan hoger liggen en dus de gemiddelde vraagprijs lager; je hebt absoluut minder gedoe met het vervoeren van (veel) spullen en eventueel heb je iets meer plek achterin voor passagiers. Zelf heb ik altijd 4/5 deurs gereden ondanks dat ik 98% van de tijd alleen in de auto zit en thuis geen kinderen heb; het is zoveel makkelijker om bij de supermarkt ff die achterdeur open te trekken, 2 tassen naar binnen te gooien en weg te rijden.

Geen idee wat precies de bedoeling is met jullie auto; als je elke dag ermee naar werk gaat, rij je 30K per jaar alleen al voor werk. Dit houdt in dat je ook even moet letten op de onderhoudsintervallen van een aankomende auto. Zeker wat oudere auto's staan soms nog elke 15K of elke 20K bij de garage en voor sommige diesels (zoals hier al genoemd in het topic) kunnen bepaalde verplichte zaken een aardig prijskaartje krijgen.

Maar het begin is altijd hetzelfde: ga naar een random auto-groothandel en ga in desnoods 20 verschillende merken/typen zitten. Voel heeeeel goed of de stoelen bevallen en of je makkelijk/fijn bij het stuur kan. Je hoeft er nog niet eens in te rijden. Vergeet niet dat dat namelijk de enige steun is die je hebt bij "sportief rijden" of "een uur in de file staan" of "op vakantie naar Frankrijk".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:36

Bommes

Capo del formaggio

NoFearCreations schreef op zondag 28 februari 2016 @ 09:09:
Blijf weg bij een Stilo, probleem auto, voornamelijk vocht wat in de computer komt.
Precies, eerste serie is bagger. Laatste bouwjaren zijn ok maar buiten budget van TS.
Voor een budget van TS is het een beetje geluk hebben met wat je koopt.
Wij hebben en half jaar terug een punto uit 2006 met net geen 100k op de teller gekocht voor 1850 euro. Veel mensen lopen met een grote boog om die punto's geen maar er is maar weinig mis mee.
Stuurbekrachtiging wil wel eens storingen geven maar dat is met en soldeerbout en wat ebay relais een easy fix.
En ze lopen ook nog eens erg zuinig de benzine versies.

Maar goed wat ik eigenlijk zeggen wil, staar je niet blind op de "japans is betrouwbaar" dus kopen one liners. Er rijd veel meer rond dan dat wat misschien als minder betrouwbaar in de boekjes staat maar goedkoper te fixen is of het aanbod gewoon groter en dus goedkoper.
Ik heb jaren in een fiat bravo gereden, een 1,2 16V met airco en elektrische ramen/spiegels en een open dakje. Zo en ding koop je voor de helft van je budget. Mocht er dan iets stuque gaan heb je nog ruim budget over om dat te fixen.
Dit gaat evengoed op voor een wat oudere Peugeot 306 of een Renault megane fase 1.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij je je er grondig in wil verdiepen, kun je je het beste volkomen blind staren op "Japans is betrouwbaar". Ook een hele bruikbare is dan: "French/Italian = avoid like the plague". Tenzij je graag sleutelt, want onderdelen zijn vaak vrij goedkoop.

4 of 5-deurs is beter verkoopbaar, als je hem zat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ga niet weer die discussie aan, maar ik rijd al bijna 20 jaar Italiaans en of Frans. Afgezien van normaal onderhoud heb ik nog nooit hoeven sleutelen aan mijn auto's om die "onbetrouwbaarheid" te fixen.
En ook nog nog met pech stil gestaan met 1 van mijn personen auto's.

Maar er is niets mis met een Yaris helemaal niet. Echter koop je voor dit budget een kaal ding met ontzettend veel km's gebouwd ergens rond de eeuwwisseling.
Dan koop ik liever voor minder geld een Frans/italiaans pest ding die wel gewoon airco heeft en mij in ieder geval nog nooit heeft laten staan.
En mocht dat toch gebeuren bel je een of andere slooperij en lever je hem daar in en ontvang je altijd nog 100 euro "oud ijzer" prijs.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat je alleen even vergeet te vermelden Bommes, is dat jij Fiat monteur bent geweest (tenminste, dat begreep ik uit andere posts hier op het forum). Jij weet dus veel beter waar je op moet letten ;)

Voor een nitwit is een Japanse auto dus een vrij veilige keuze, al is het nog steeds opletten natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:04:
Ik ga niet weer die discussie aan, maar ik rijd al bijna 20 jaar Italiaans en of Frans. Afgezien van normaal onderhoud heb ik nog nooit hoeven sleutelen aan mijn auto's om die "onbetrouwbaarheid" te fixen.
En ook nog nog met pech stil gestaan met 1 van mijn personen auto's.
Tsja, die discussie heeft ook totaal geen zin, de betrouwbaarheidslijstjes spreken immers al jaren voorzich. Daar kun je met n=1 ervaringen niks tegenin brengen. Mijn ouders reden jaren Citroën en hoe comfortabel het ook reed (want het zijn meesterlijke auto's voor grote afstanden), het waren gewoon onbetrouwbare auto's. Elektronica blijft iets wat moeilijk is voor Fransen en Italianen. Motorisch zit het vaak wel OK in elkaar, hoewel ze tot twee keer toe een dure motorrevisie met een 1.8i motor hebben gehad door kantelende zuigers (eerst met een ZX, later met een Xantia). Ze hebben heel wat vakanties de Citroën-dealer bezocht. Dat wil je niet met een auto, maar goed, dit is dus net zo'n n=1 ervaring als die van jou :)
Maar er is niets mis met een Yaris helemaal niet. Echter koop je voor dit budget een kaal ding met ontzettend veel km's gebouwd ergens rond de eeuwwisseling.
Dan koop ik liever voor minder geld een Frans/italiaans pest ding die wel gewoon airco heeft en mij in ieder geval nog nooit heeft laten staan.
Hoe kom je daarbij? Er zijn gewoon Yarissen gemaakt met airco en elektrische ramen en centrale vergrendeling. Een Yaris is een prima auto, blijft rijden en bot gezegd: wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Airco kan ik van harte aanraden, niet alleen in de zomer, maar ook in de winter om je auto mooi droog te houden en de ramen snel te ontwasemen.
En mocht dat toch gebeuren bel je een of andere slooperij en lever je hem daar in en ontvang je altijd nog 100 euro "oud ijzer" prijs.
Er is natuurlijk een reden dat die Franse en Italiaanse auto's zo goedkoop zijn: dat geld wat je bij aankoop bespaart geef je daarna aan onderhoud wel weer uit :) Maar ik snap uit de reactie hierboven dat dat voor jou als (ex?) monteur niet meespeelt. Ik weet niet of MrVegeta er net zo over denkt? Als je graag zelf sleutelt zou ik ook minder uitgeven en een onbetrouwbaardere auto kopen. Meestal zijn het de manuren die het onderhoud duur maken. Zeker als je onderdelen van de sloop haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik denk dat je eisen een beetje tegenstrijdig zijn. Betrouwbaar en sportief in deze prijsklasse gaat moeilijk samen. Ik zou haast zeggen hoe saaier, hoe beter.

Als het gaat om betrouwbaarheid kun je volgens mij niet om Toyota en Nissan heen.

Twee linkjes ter informatie:
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/goedkope-occasions
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/nissan-almera
Wegenwacht Johnny Wijsman over de Nissan Almera:
De Almera onderschrijft de kenmerkende, vrijwel onkreukbare betrouwbaarheid van Japanse auto’s.
Zelf heb ik een paar maanden geleden een ook een Almera gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Grrrrrene schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:38:
Elektronica blijft bleef iets wat moeilijk is voor Fransen en Italianen.
There I fixed that for you.. :P kijk maar naar de huidige betrouwbaarheids statistieken, met moderne nieuwe auto's gaat dit echt niet meer op. Dan blijken die Italianen en Franse ineens best wel betrouwbare gebakjes te maken.

Maar je hebt gelijk hoor, met een aantal punten:
Japans is/was betrouwbaarder
Ik ben/was fiat monteur :+

Echter benader ik het iets anders en dat heeft niet zoveel te maken met dat ik Fiat monteur ben geweest.
Voor dit budget (2000 euro) koop je niet veel beter dan voor 1000 euro.
Het blijft geluk hebben.
Dan kun je mijn inziens beter kiezen voor een echt goedkoop ding met een jaar apk en gaat het stuk reken je uit wat de fix kost.
Is dat meer dan het je waard is duw je het ding voor 100 of 150 euro naar de sloop.

Dat is een andere benadering want ik geloof echt niet dat je voor dit budget kunt rekenen op de "betrouwbaarheid" uit de statistieken, je koopt gewoon iets wat oud is en de geschiedenis onbekend.
Het een kwestie van geluk om er een goede uit te kunnen pikken, en dat kan dus ook bij een Franse of Italiaanse auto.. 8)
Grrrrrene schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:38:
Als je graag zelf sleutelt zou ik ook minder uitgeven en een onbetrouwbaardere auto kopen. Meestal zijn het de manuren die het onderhoud duur maken. Zeker als je onderdelen van de sloop haalt.
Zoals ik al zei, ik heb aan mijn personen auto's nog nooit iets anders moeten sleutelen dan normaal onderhoud of zaken die bij elke auto's voorkomen die wat ouder worden. Als ik dit had uitbesteed aan de garage was dit niet meer aan kosten geweest dan normaal onderhoud aan een japanner of chinees.

[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 28-02-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
jeronimo schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:49:
Ik denk dat je eisen een beetje tegenstrijdig zijn. Betrouwbaar en sportief in deze prijsklasse gaat moeilijk samen. Ik zou haast zeggen hoe saaier, hoe beter.

Als het gaat om betrouwbaarheid kun je volgens mij niet om Toyota en Nissan heen.

Twee linkjes ter informatie:
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/goedkope-occasions
http://www.anwb.nl/auto/kopen/occasion/nissan-almera

[...]

Zelf heb ik een paar maanden geleden een ook een Almera gekocht.
idd. "Sportief" is in deze gewoon een non issue. Jullie zijn beide net begonnen met werk. Eerst sparen en de zaken rond krijgen aan het eind van de maand. Dan kun je verder kijken.
Mijn ervaring is dat "sportief" het eigenlijk niet waard is t.o.v. zuinig en betrouwbaar.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tip als je 2500 te spenderen hebt, koop een auto van max 2000 en spendeer die 500 euro aan bet achterstallig onderhoud wat hoogst ws nog moet gebeuren.

Als je in die vijver vist is de kans bijzonder groot dat de vorige eigenaar iets tijdelijk op heeft laten lappen of een klein beurtje gedaan heeft ipv de dure spanrollen die eigenlijk hadden gemoeten met die km stand.

Tevensweet ik niet zeker wat je met sportief bedoelt, maar sportief, betrouwbaar en goedkoop voor 2500.... Nope doesn't exist. Je moet er minimaal 1 wegstrepen.

Golfje van Opa anders?
Volkswagen Golf 1.4 16V Van Opa uit 1933! (bj 1999)
€ 2.999,00
http://link.marktplaats.nl/m1025865535

[ Voor 10% gewijzigd door Flagg op 28-02-2016 19:37 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
diesel of geen diesel is eigenlijk de eerste vraag.
rij je er alleen mee naar het werk of komen er stiekem toch nog een paar k kilometers bij per jaar.

Benzine is het voordeel dat je hem al snel laat staat tov diesel, want daar betaal je je sowieso al scheel aan wegenbelasting. milieubewust ben je ook niet echt met een (oudere) diesel.

Lupo FSI oid is dat wat? is in elk geval zuinig en rap zat. staat 1 in zuidbroek, das vlakbij.
enige probleem daar is de automaat, maar als die goed is dan rijdt zo'n ding prima.

heb zelf een Carisma gdi en die zijn groot, vlot, goedkoop en zuinig.
ze houden ook van een goed stuk rijden. heb zelf woonwerk van 30km en merk dat als ik eens meer dan 100km rij dat de auto dan leuk "loskomt"
zolang je een beetje rond de 110/120 cruised doe je ongeveer 1:17 op de snelweg (boordcomputer geeft aan 5.6/100). gemiddeld rij ik nu 1op15 ongeveer en dat is voornamelijk snelweg en redelijk scheuren verder.

harder rijden (140/150) ga je snel richting 1op13, maar dat is een verbruik wat nog steeds onvergelijkbaar is met bv 1.6 astra oid. die doen 1op11 of 1op12 gemiddeld. zelfs met 200+ rij ik ongeveer 1op10 .
Je moet wel regelmatiger olie verversen, maar dat zijn de kosten niet.

voor de afstand die er dagelijks afgelegd moet worden zou ik toch wel een iets degelijker auto nemen en inderdaad de gebakjes afschrijven. constant vol gas moeten rijden om nog een beetje vooruit te komen is ook niet echt goed voor de levensduur.

verder ben ik inderdaad van het motto Japans is beter als (Gronings) dan frans :)
In elk geval wel in de prijsklasse waar je in kijkt. 206 ziet er leuk uit en heeft veel opties, maar de garage vinden ze ook wel gezellig..

edit: 1e generatie carisma valt ook mooi in de juiste gewichtsklasse, het is veel auto voor het gewicht.
meer ruimte dan een golf/astra oid.

2e generatie heeft wat betere veiligheidsscore en is daarmee ook zwaarder.
lichtmetaal en spoiler haalt de oubolligheid wat mij betreft er ook wel af.

einde promo Mitsubishi :)

[ Voor 9% gewijzigd door Powrskin op 28-02-2016 20:18 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Ik vind de almera (veelal in wonderschoon boswachtergroen) een heel goed advies, prima diesel, en vaak ook nog met airco.
Sportief zou ik met dit budget mijden als de pest, want dan kom je toch in een afgeragd hok terecht.

Wat misschien ook een overweging waard is, is dacia. Veelal particulier gereden, eenvoudige techniek, betrouwbare motoren in zowel diesel als benzine, vele met airco, helemaal niet gek voor dat geld en ook nog eens jonger dan de alternatieven. Maar het belangrijkste is toch dat het merk een bepaald soort mensen aantrekt, en dat zich dat vertaald in goed onderhouden, rustig bereden occasions. Je gevoel voor esthetiek moet het echter wel trekken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergelijk niet alleen de maandelijkse lasten voor diesel VS benzine, maar ook de algemene staat van de auto. Diesels van 10 jaar oud zijn niet zo populair vanwege hoge km standen (kunnen ze prima aan, daar zijn ze voor gemaakt), deze zijn over het algemeen groter en luxer als benzine auto's rond dezelfde prijs. Ook is de interval van tanken en servicebeurten langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Veel nieuwe reacties. Bedankt daarvoor. De Astra is al afgevallen ;). Wat ik met Sportief bedoel is meer het uiterlijk. Ik hoef niet een auto die snel optrekt en 210 rijd. Maar ik wil ook geen koekblik waar ik mij gewoon niet lekker voel. Vandaar de Fiat Stilo. Lijkt mij absoluut niet een sportieve auto qua motor etc. maar heeft wel beetje de strakke lijnen. Ik denk dat modern een betere verwoording was geweest.

Op de ANWB site zijn ze aardig positief over de Stilo http://www.anwb.nl/auto/t...001-11-01/2006-04-01/1326

Conclusie
Blijkbaar zijn er te weinig mensen die beseffen hoe goed en betrouwbaar een moderne auto kan zijn. Anders zouden er wel meer auto’s als de Fiat Stilo rondrijden. Deze middenklasser wordt schromelijk ondergewaardeerd. Als occasion voor particuliere kopers is dit een aanrader van jewelste, maar niet aan iedereen vertellen, hè?

Het voelt ook gewoon enorm als een grabbelton. Heb eigenlijk alleen een voorkeur naar de Fiat omdat ik daar persoonlijk ervaring mee heb gehad. Lees inderdaad veel over elektronische problemen, maar bij andere auto's is het weer de rest in de veren en remmen en weet ik veel wat.

Airco is voor mij simpelweg een must. Ik heb het altijd enorm snel benauwd en dat reflecteert terug in mijn stemming en houding, als ik dan met mijn vriendin in de brandende zon 30+ minuten in de file sta wordt dat een hel.

De tip voor het niet max budget uitgeven aan de auto is inderdaad een goede. We hebben samen zo'n 12k gespaard (voornamelijk zij), maar we willen ook verhuizen etc. Dus we hebben wel wat geld om eventuele zaken op te laten lossen.

De tips over boekjes en hoeveel eigenaars de auto hebben gehad zijn in ieder geval goed. Bedankt daarvoor.

We hebben 2 dealers gevonden in Leeuwarden die beide een Stilo verkopen. We gaan in beide rijden om te vergelijken, kijken of er iets aparts met één van de twee is. Verder gaat de schoonvader mee (veel auto's gereden) en de schoonbroer (veel auto's gekocht). Vooral deze laatste weet goed waar dingen mis kunnen gaan, uit ervaring.

Ik vergelijk het een beetje met het kopen van een laptop. Iedereen leest horrorverhalen van een merk, Asus, Dell, HP etc. maar dat betekend nog niet dat alle laptops daar troep van zijn. Het is ook een beetje mazzel hebben. Zo kan je van een auto waarvan je verwacht dat die betrouwbaar is nog best zuur thuis komen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:23

PauseBreak

derp!

Wat je vooral ook niet moet vergeten is dat het enkele feit dat iets een zwak punt is in het ontwerp van een auto, dat niet noodzakelijkerwijs betekent dat je er zelf problemen mee gaat ondervinden. Dat neemt niet weg dat het erg verstandig is om er extra op te letten, maar het komt uiteindelijk toch neer op alles moeten controleren wat er op en aan een auto zit.

Daarnaast is dit wel de tijd van het internet, en je moet je bedenken dat dit ook betekent dat er veel beter bekend is geworden wat de zwakke punten van verschillende modellen zijn. Dat was voorheen echt wel anders. Je kunt voor veel auto's ook via de site van de RDW controleren (via het kenteken) of er een terugroepactie is geweest en daarna bij de dealer in het systeem kijken of die modificatie is uitgevoerd of niet.

Goed opletten bij het aankoopproces is het belangrijkste. Zo heeft mijn huidige auto een uur of drie op de brug gestaan en is bijna helemaal uit elkaar gehaald. Daar kwam niks uit naar voren waar ik niet mee kon leven, en dat is uiteindelijk het belangrijkste aspect; Kun je ermee leven als er iets kapot blijkt te zijn?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zou kijken naar particuliere koop. Een handelaar moet er nog wat aan verdienen en veel particulieren zijn blij als het geleur aan de deur over is ;) Die zijn vaak ook eerlijker over de staat van de auto, want ze willen geen gezeik achteraf. Waarschijnlijk kunnen ze je de bonnetjes van de afgelopen jaren wel laten zien, zodat je een idee krijgt of hij netjes bijgehouden is of dat alleen het noodzakelijke werk gedaan is. Dan kun je zelfs de garage nog bellen waar hij in onderhoud was.

Maar goed, het blijft een gok natuurlijk, want ook een goed onderhouden auto kan zomaar van de een op de andere dag een (financieel) catastrofaal probleem ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35
Voor een auto waar je dagelijks op moet kunnen vertrouwen en die ook gedurende lange tijd 100km/dag af moet leggen wil je m.i. gewoon iets wat als degelijk te boek staat en zo min mogelijk risico.

Zo'n Stilo met elektrische problemen als zwak punt past daar niet in. Voor dit budget/toepassing wil je gewoon zo min mogelijk wat stuk kan gaan en als het stuk gaan dan wil je dat het met hamer/ijzerdraad/ducttape/etc weer heel is zonder vage zoektochten bij de dealer. overigens heb ik exact een persoon met een Stilo gekend maar dat was van korte duur want die 'lijkenauto' kreeg op vakantie in Frankrijk fatale motorpech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grrrrrene schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:59:
...Die zijn vaak ook eerlijker over de staat van de auto, want ze willen geen gezeik achteraf....
Grapje zeker? Ik zeg niet dat elke particulier zo is maar lees de wet er eens op na; bij particuliere verkoop is het vrij lastig om de verkoper aansprakelijk te houden voor bepaalde defecten. Dacht ook dat hier al een aantal topics op GoT over zijn geweest. Het verzwijgen van defecten is een heel grijs gebied van particulier -> particulier.

Een handelaar moet ervanuit gaan dat een particuliere koper altijd minder weet dan de verkoper; een informatieplicht is vrij hoog ondanks dat je er dus mogelijk honderden Euro's extra voor neertelt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, geen grapje. Wettelijk gezien heb je helemaal gelijk: als je bij een particulier koopt heb je geen poot om op te staan, maar ik weet echt wel wie ik meer vertrouw: een handelaar met een auto van 2k euro of een particulier met een auto van 2k euro.

De particulier kent de historie van de auto en kan deze laten zien, de handelaar interesseert de hele historie geen bal en zal zeer moeilijk doen over garantie ("Had je maar Bovag-garantie moeten bijkopen").

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 29-02-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:13
MAX3400 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 10:58:
Ik weet niet wie de vaste berijder is van de auto of hoe je verzekeringstechnisch dit gaat regelen maar hou er rekening mee dat je waarschijnlijk 1 persoon in het huishouden tekort gaat doen als het gaat over schadevrije jaren opbouwen. Ik ken weinig/geen verzekeraars die 2 personen op 1 auto verzekeren waardoor jullie beiden bijdragen aan de no-claim korting (etc) voor als je over een paar jaar iets anders / extra wil gaan rijden.
Toen mijn vrouw haar eigen auto kreeg, kon ze vanaf mijn opgebouwde jaren zo beginnen. Toen waren we overigens nog niet getrouwd.
Die jaren staan los dan van mijn jaren. Dus niet als zij schade rijdt, dat het bij mij er ook vanaf zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Rukapul schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:07:
Voor een auto waar je dagelijks op moet kunnen vertrouwen en die ook gedurende lange tijd 100km/dag af moet leggen wil je m.i. gewoon iets wat als degelijk te boek staat en zo min mogelijk risico.
Het is een kwestie van goed keuren, zeker in deze prijsklasse. Veel valt en staat met het onderhoud en het rijgedrag van de vorige eigenaren. Dat rijgedrag kan je niet controleren, maar de staat van de auto en het wel en niet uitgevoerde onderhoud kan je wel controleren en kan je ook veel zeggen. In deze prijsklasse kan een auto met een betrouwbare reputatie volledig zijn afgetrapt en andersom. Kwestie van goed zoeken en goed keuren.

En als je dat niet zelf kunt en je kent verder niemand met de benodigde kennis, laat dan een aankoopkeuring uitvoeren. Bij voorkeur bij een garage die je al kent en vertrouwt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik zou ook van een Fiat Stilo afraden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 goede bronnen voor betrouwbaarheid:

http://www.reliabilityindex.com/buying-guides/view/833
http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/fiat-stilo
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/fiat/stilo-2002/

De eerste is licht negatief, de TUV betrouwbaarheidsstats zijn gewoon slecht en de laatste:
"A failed car. No reason to buy it rather than the better competition. Disastrous quality."

Nooit aan beginnen dus. Het was toen ie uitkwam al een slechte auto, laat staan een 12 jaar oude occasion ofzo...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bommes schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:23:
[...]

There I fixed that for you.. :P kijk maar naar de huidige betrouwbaarheids statistieken, met moderne nieuwe auto's gaat dit echt niet meer op. Dan blijken die Italianen en Franse ineens best wel betrouwbare gebakjes te maken.
Moderne Italiaanse en Franse auto's zijn over het algemeen best ok idd.

Maar waar hebben we het ook alweer over? Juist, een nogal oude occasion. Dit is dus irrelevant.
Maar je hebt gelijk hoor, met een aantal punten:
Japans is/was betrouwbaarder
Ik ben/was fiat monteur :+

Echter benader ik het iets anders en dat heeft niet zoveel te maken met dat ik Fiat monteur ben geweest.
Voor dit budget (2000 euro) koop je niet veel beter dan voor 1000 euro.
Het blijft geluk hebben.
Dan kun je mijn inziens beter kiezen voor een echt goedkoop ding met een jaar apk en gaat het stuk reken je uit wat de fix kost.
Is dat meer dan het je waard is duw je het ding voor 100 of 150 euro naar de sloop.

Dat is een andere benadering want ik geloof echt niet dat je voor dit budget kunt rekenen op de "betrouwbaarheid" uit de statistieken, je koopt gewoon iets wat oud is en de geschiedenis onbekend.
Het een kwestie van geluk om er een goede uit te kunnen pikken, en dat kan dus ook bij een Franse of Italiaanse auto.. 8)
Zeer slecht advies.

Voor 2500 euro kun je een vrij betrouwbare auto kopen. En een Japanner uit pakweg 2003 is gemiddeld genomen VEEL betrouwbaarder dan een Italiaan of Fransoos uit 2003.

Een Toyota Corolla of een Alfa Romeo 147, wereld van verschil.
Zoals ik al zei, ik heb aan mijn personen auto's nog nooit iets anders moeten sleutelen dan normaal onderhoud of zaken die bij elke auto's voorkomen die wat ouder worden. Als ik dit had uitbesteed aan de garage was dit niet meer aan kosten geweest dan normaal onderhoud aan een japanner of chinees.
Je hoeft alleen alles "normaal onderhoud" te noemen en je bent er. Misschien heeft een Toyota wel veel minder normaal onderhoud dan een Alfa? Beiden normaal onderhoud nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Gezien de laatste reactie van TS gok ik zo dat dit een beetje een loos topic is :)

Ik zeg succes met de Stilo :p

voordeel van die auto is dat het niet echt een gewilde auto is, vind hem zelf ook lelijk en ben dan zeker niet de enige. Dat scheelt nogal in de aankoopsprijs en eigenlijk is dat wel een prima zoek argument (zoek de ongewilde auto, die jij wel mooi vind).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het gaat niet allemaal langs dovemansoren :). Ik heb bij beide de dealers waar we de Fiats gaan testen ook gekeken naar Toyota's en die staan er ook. Gaan we ook proberen. Er zijn vrij veel tegensprekende berichten over zo'n beetje alle auto's, en mijn onderbuik zegt ook dat er vrij veel mensen zijn die zich negatief over Fiats uitlaten vanwege de reputatie die die wellicht onverdiend heeft gekregen. Want er zijn (volgens mij) ook een aantal positieve reacties van onafhankelijke bedrijven. De Stilo die wij op het oog hebben gaat voor 1750,-. Misschien kunnen we dat of naar 1500 afronden, of een soort garantie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De hoeveelheid onderbuik bij auto's is fenomenaal. Mensen krijgen iets mee van een postieve of negatieve situatie bij een bepaald jaargang van een bepaalde auto en gaan vervolgens alle auto's van dat type, alle andere auto's van zelfde merk en vervolgens alle auto's uit zelfde land ongeacht merk, model of jaargang.

Dat laatste is simpelweg niet serieus te nemen.

Hoe specifieker een advies, des te beter het waarschijnlijk is. "Alle Franse auto's zijn shit" is onzin. "Alle Franse auto's uit 2003 zijn ruk" is sterk overdreven. "Renault Megane II uit 2001-2004 hebben erbarmelijke problemen met electronica en moet je vermijden" is waarschijnlijk waar ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
de meeste autos die sinds 2000 gebouwd zijn die blijven met goed, regelmatig onderhoud en goed rijden (dat wil zeggen, genoeg KMs, goed warm gereden, af en toe het gas er op) wel relatief probleemloos op de weg.

Er zijn inderdaad modellen die meer kuren hebben dan andere. En elk merk heeft daar varianten van. Renaults met zn elektrische problemen, roest problemen van Ford in die tijd, Volkswagen met zijn olieslurpers, de alfa 156s die lagers vreten als ontbijt en ga zo maar door.

Onderhoud is echt het aller belangrijkste bij wat voor auto dan ook want verwaarlozing is in deze prijsklasse overal te vinden. Met een garage uurloon van ongeveer 60 euro kost onderhoud al gauw meer dan de auto waard is en dus word reparatie of zelfs onderhoud niet gedaan.

Een goede indicatie vind ik altijd de banden. Zowiezo moeten deze nog voldoende profiel hebben (toch zeker 4+mm) maar het merk zegt ook veel. Als ik een auto zie met Continentals of Michelins dan heeft de vorige eigenaar daar toch geld aan besteed. In tegenstelling tot autos waar LingLongs of All seasons van een onbekend merk onder liggen. Dan weet je dat het goedkoop moest, en dat dat waarschijnlijk ook zo bij de rest van de auto ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien een hele andere insteek, maar je kan met dit budget en genoemde eisen ook eens kijken naar private lease. Rij je een moderne auto met, op benzine na, vaak alles inbegrepen voor een vast bedrag. Voor de afschrijving en restwaarde hoef je het met auto's uit die prijsklasse ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:55:
De hoeveelheid onderbuik bij auto's is fenomenaal. Mensen krijgen iets mee van een postieve of negatieve situatie bij een bepaald jaargang van een bepaalde auto en gaan vervolgens alle auto's van dat type, alle andere auto's van zelfde merk en vervolgens alle auto's uit zelfde land ongeacht merk, model of jaargang.

Dat laatste is simpelweg niet serieus te nemen.

Hoe specifieker een advies, des te beter het waarschijnlijk is. "Alle Franse auto's zijn shit" is onzin. "Alle Franse auto's uit 2003 zijn ruk" is sterk overdreven. "Renault Megane II uit 2001-2004 hebben erbarmelijke problemen met electronica en moet je vermijden" is waarschijnlijk waar ;)
Volgens mij wordt dat nergens beweerd. Wat ik zei, is dat tenzij je je er grondig in wil gaan verdiepen, je het beste alle Frans/Italiaanse auto's (in dit geval: oud, want klein budget) kunt vermijden.

De discussie is al zo vaak gevoerd, maar uit de betrouwbaarheidsstatistieken blijkt heel duidelijk dat Japanse auto's uit die periode kwalitatief veel beter zijn. Heeft niets, maar dan ook niets met onderbuikgevoelens te maken.

Komt nog eens bij dat Franse en Italiaanse auto's meer de sportieve rij-ijzers zijn, de kans op een afgeragd exemplaar t.o.v. het gemiddelde is dus groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn uit die periode zeker veel Franse auto's die minder zijn, omdat de meeste merken veel teveel veel te onbetrouwbare electronica gingen gebruiken. Toch gaat het niet voor alle modellen op. Als je een Peugeot 206 zoekt, doe je er bijvoorbeeld goed aan om de eerste jaren (98-2000) te vermijden en juist wel te kijken naar 2001-2004.

Omgekeerd zijn er veel Japanse auto's die in die periode erg hoog in de betrouwbaarheidsstatistieken, maar ook daar heb je maandagmorgenexemplaren. De Nissan GT-R komt gelijk in me op (al is dat een recentere auto), en iirc was de Nissan Micra juist in de genoemde periode vrij brak.

En mbt sportievere rijders... al die V-TEC gevallen werden zeker door oma's gereden, en geen enkel petje reed ooit in een Suzuki Swift? 8)7

In grote lijnen kloppen de trends die je noemt, maar je hebt niets aan een trend als het specifieke geval waar je naar kijkt ervan afwijkt.

Dat alles gezegd, als je specifiek kijkt naar een Fiat Stilo van 2002 kijkt (zoals TS hierboven aangeeft) word je er echt niet vrolijk van. Er valt veel af te dingen op de bovenkant van ADAC-statistieken (want sommige bedrijven hebben eigen pechhulp wat niet geregistreerd wordt enzo), maar de onderkant is vrij helder. Daar wil je niet zitten.

Wat zien we:
http://www.carblogger.nl/...er_und_Verlierer_2015.pdf

Fiat Stilo staat voor alle jaren op voorlaatste plaats voor betrouwbaarheid. Erger dan de Renault Laguna en Megne, zelfs erger dan de Alfa 147. Conclusie moge duidelijk zijn: dit is geen goede keuze als je betrouwbaarheid zoekt. Niet omdat het Italiaans of Europees is, wel omdat specifiek deze jaargangen van dit model shit zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nog steeds deze discussie.. 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:59:
Je hoeft alleen alles "normaal onderhoud" te noemen en je bent er. Misschien heeft een Toyota wel veel minder normaal onderhoud dan een Alfa? Beiden normaal onderhoud nodig!
Jij weet een discussie mooi in jou richting te draaien.. |:( ;w
dion_b schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:36:
Conclusie moge duidelijk zijn: dit is geen goede keuze als je betrouwbaarheid zoekt. Niet omdat het Italiaans of Europees is, wel omdat specifiek deze jaargangen van dit model shit zijn.
Hehe iemand die de statistieken wel goed interpreteert.

Maar ik ben dan nou wel benieuwd welke keuze de TS nou eindelijk gemaakt heeft :+
Want ondanks het geroep "Italiaans en frans is klote" ging hij voor het laatste dat ik hier lees voor een Fiat Stilo kijken. :9

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 02-03-2016 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bommes schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:23:
Nog steeds deze discussie.. 8)7
Jij weet een discussie mooi in jou richting te draaien.. |:( ;w
Nou, ik vind dat je beter moet weten als monteur. Jouw standpunt is dat het niet uitmaakt wat je koopt voor 2000-2500 euro, want het is toch een loterij, of je kunt niets fatsoenlijks kopen voor dat geld.

De kans op een Frans gebakje uit 2002 is simpelweg een heel stuk groter dan de kans op een Japans gebakje uit 2002. Dat je in allebei de situaties kans hebt op een gebakje is onbelangrijk, het gaat er om wat de kans is.
Hehe iemand die de statistieken wel goed interpreteert.

Maar ik ben dan nou wel benieuwd welke keuze de TS nou eindelijk gemaakt heeft :+
Want ondanks het geroep "Italiaans en frans is klote" ging hij voor het laatste dat ik hier lees voor een Fiat Stilo kijken. :9
Nogmaals, volgens mij roept niemand dat Frans/Italiaans klote is. Als je een nieuwe auto gaat kopen of een auto gaat leasen, is er niets mis met Fransozen en Italianen naar mijn mening. Het gaat hier echter om een occasion die flink op leeftijd is. Dat is geen goede periode qua Mediterraanse auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:36:
Er zijn uit die periode zeker veel Franse auto's die minder zijn, omdat de meeste merken veel teveel veel te onbetrouwbare electronica gingen gebruiken. Toch gaat het niet voor alle modellen op. Als je een Peugeot 206 zoekt, doe je er bijvoorbeeld goed aan om de eerste jaren (98-2000) te vermijden en juist wel te kijken naar 2001-2004.
Dit bestrijd ik niet. Alleen, wil de TS zich er zo ver in gaan verdiepen dat ie alles gaat opzoeken over specifieke jaargangen van specifieke modellen? Dan moet je wel een echte freak zijn. Zoals ik, ik heb er bijna een jaar over gedaan voor ik wist welke model uit welk jaar ik wilde hebben.
Omgekeerd zijn er veel Japanse auto's die in die periode erg hoog in de betrouwbaarheidsstatistieken, maar ook daar heb je maandagmorgenexemplaren. De Nissan GT-R komt gelijk in me op (al is dat een recentere auto), en iirc was de Nissan Micra juist in de genoemde periode vrij brak.
En waar ga je de Nissan GT-R mee vergelijken? Met een Maserati ofzo? Dan denk ik dat ie beter scoort op onderhoud.
En mbt sportievere rijders... al die V-TEC gevallen werden zeker door oma's gereden, en geen enkel petje reed ooit in een Suzuki Swift? 8)7
Je trekt het weer door tot in het belachelijke. Nissan, Toyota en Mazda bieden vooral saaie burgermannen-auto's. Honda ook, maar is mede bekend om zijn sportieve modellen, die moet je dan vergelijken met een Alfa 147 GTA ofzo, de RS modellen van Renault en de GTi's van Peugeot. Dat zijn niet de standaard modellen. Suzuki Swift GTi idem. Of een Daihatsu Charade GTti.

Een hele gewone Renault Clio of Peugeot rijdt duidelijk sportiever dan een hele gewone Corolla of Nissan Almera. Franse en Italiaanse auto's staan bekend om de beleving. Toyota's en Nissans uit die periode zijn in veruit de meeste gevallen hele, HELE saaie auto's. Maar wel goed.
In grote lijnen kloppen de trends die je noemt, maar je hebt niets aan een trend als het specifieke geval waar je naar kijkt ervan afwijkt.
Je hebt ongelofelijk veel aan trends als je het jezelf makkelijk wil maken en niet eindeloos lang wil nadenken over een auto. Het gaat hier om 1750 euro oid, wil je daar 6 maanden research in steken?

Kies gewoon de Japanner naar keuze met de bekende onderhoudshistorie. Klaar.

En nee, ik rijd geen Japanner. Mijn euro's gaan naar "ze Germans". Andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:50:
[...]

Nou, ik vind dat je beter moet weten als monteur. Jouw standpunt is dat het niet uitmaakt wat je koopt voor 2000-2500 euro, want het is toch een loterij, of je kunt niets fatsoenlijks kopen voor dat geld.
Nee ik reageer op jou standpunt.
Je blijft bepaalde landen/fabrikanten weg zetten als onbetrouwbare rommel terwijl er in werkelijkheid helemaal niets mis is met het merendeel van de auto's van welk merk dan met bouwjaren nieuwer dan 2000.
Er zijn uitzonderingen en die zijn er van elke fabrikant, uit welk land dan ook.
Zoals Dion aangeeft, waar je weg moet blijven is de onderste rommel uit die statistieken.
Een peugeot 206 als voorbeeldje is niets mis mee, zo ook een fiat punto, of een vw polo. Ja er zijn excessen en ja die vind je meer bij een merk als Alfa of de oude fiat's of serie's renaults/megane's.
Die excessen betekenen nog niet dat een heel merk compleet klote is.
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:50:
Nogmaals, volgens mij roept niemand dat Frans/Italiaans klote is.
Eehmm :?
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:52:
Tenzij je je er grondig in wil verdiepen, kun je je het beste volkomen blind staren op "Japans is betrouwbaar". Ook een hele bruikbare is dan: "French/Italian = avoid like the plague". Tenzij je graag sleutelt, want onderdelen zijn vaak vrij goedkoop.
Dit soort posts zijn gewoon kroeg praat. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bommes, jij bent Fiat monteur geweest. Ben je het met me eens dat het vrij waarschijnlijk is dat je dientengevolge niet geheel objectief bent over het merk Fiat?

Dat citaat van mij is specifiek gericht op de situatie van de TS. Qua nieuwe auto's: er bestaan geen slechte nieuwe auto's. Alles is minstens ok. Maar ja, dat is niet de situatie van TS dus daar heeft ie niets aan.

Een occasion van pakweg 12-14 jaar oud kopen is toch al riskant in de zin van, het risico op een gebakje is groot. Maak het jezelf dan gemakkelijk en doe wat ik eerder aangaf:
Koop gewoon de Japanner naar keuze met de bekende onderhoudshistorie.
Best mogelijk advies in deze situatie. Dat er ook Franse auto's uit die periode bestaan, specifieke modellen uit een specifieke periode (alsnog altijd minder dan pakweg een Toyota Corolla), dat zal wel. Ga dat maar eens uitzoeken als gemiddelde NLse autokoper. Kansloos toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:32:
[...]

Best mogelijk advies in deze situatie. Dat er ook Franse auto's uit die periode bestaan, specifieke modellen uit een specifieke periode (alsnog altijd minder dan pakweg een Toyota Corolla), dat zal wel. Ga dat maar eens uitzoeken als gemiddelde NLse autokoper. Kansloos toch?
Nee, het best mogelijke advies is om iedere auto, van welk merk en uit welk land dan ook, goed na te kijken en eventueel een aankoopkeuring op uit te laten voeren. Je hebt het over een segment waarin heel vaak auto's compleet verwaarloosd zijn geweest. Dan kan dat ding een enorm goede reputatie hebben maar als het een gigantische olieboot is koop je daar niks voor.
Gewoon altijd en iedere auto goed nakijken en (laten) keuren. Ongeacht waar die auto vandaan komt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:38:
[...]

Nee, het best mogelijke advies is om iedere auto, van welk merk en uit welk land dan ook, goed na te kijken en eventueel een aankoopkeuring op uit te laten voeren. Je hebt het over een segment waarin heel vaak auto's compleet verwaarloosd zijn geweest. Dan kan dat ding een enorm goede reputatie hebben maar als het een gigantische olieboot is koop je daar niks voor.
Gewoon altijd en iedere auto goed nakijken en (laten) keuren. Ongeacht waar die auto vandaan komt.
Volgens mij had ik het over een bekende onderhoudshistorie. Als je weet dat een auto netjes onderhouden is, is dat belangrijker dan een aankoopkeuring.

Zelf een auto nakijken van 12-14 jaar oud gaat je weinig tot niets verder helpen als gemiddelde NLse automonteur, tenzij automonteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Volgens mij had ik het over een bekende onderhoudshistorie. Als je weet dat een auto netjes onderhouden is, is dat belangrijker dan een aankoopkeuring.
Wat zeg je nou weer?! :| Natuurlijk is dat niet belangrijker dan een aankoopkeuring. Een geschiedenis zegt je weinig tot niets over hoe die auto er nu voor staat. En dát is het belangrijkste: Hoe dat ding er nú voor staat.
Zelf een auto nakijken van 12-14 jaar oud gaat je weinig tot niets verder helpen als gemiddelde NLse automonteur, tenzij automonteur.
Daarom ook dat ik zeg dat je dat moet laten doen als je dat zelf niet kunt of wilt doen of niemand kent die dat voor je kan doen. Mijn huidige auto heeft ook een middag op de brug gestaan ter keuring.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:45:
Wat zeg je nou weer?! :| Natuurlijk is dat niet belangrijker dan een aankoopkeuring. Een geschiedenis zegt je weinig tot niets over hoe die auto er nu voor staat. En dát is het belangrijkste: Hoe dat ding er nú voor staat.
Ten eerste mis je tijdens een aankoopkeuring een hele hoop. Die is normaliter nogal oppervlakkig.

Ten tweede ga je bij een aankoopkeuring van een 12-14 jaar oude auto van 1750 euro altijd dingen vinden. Natuurlijk zijn de remschijven/blokken niet recentelijk nog vernieuwd bijvoorbeeld. De verkoper is niet gek. En dan? Dan zegt de handelaar, ja goh, het is ook een oude occasion.

Ten derde is een periodieke APK-keuring in NL verplicht en als een auto APK goedgekeurd is, dan zegt dat je niet minder dan een aankoopkeuring. Er zijn heel veel slechte verhalen over APK keuringen en over aankoopkeuringen. Een aankoopkeuring wordt wel beschreven als "APK light".

Een aankoopkeuring is extreem belangrijk als de onderhoudshistorie niet bekend is. Maar dan nog weet je na keuring een hoop niet... als de onderhoudshistorie wel bekend is en de auto is APK-gekeurd, dan lijkt het me zonde van het geld.
Daarom ook dat ik zeg dat je dat moet laten doen als je dat zelf niet kunt of wilt doen of niemand kent die dat voor je kan doen. Mijn huidige auto heeft ook een middag op de brug gestaan ter keuring.
Ik ken je situatie niet. Mijn auto heb ik TUV laten keuren in Duitsland toen ik hem kocht. 2 jaar geldig. Vond ik voor mijn situatie het beste, situatie van TS is heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:01:
[...]

Dit bestrijd ik niet. Alleen, wil de TS zich er zo ver in gaan verdiepen dat ie alles gaat opzoeken over specifieke jaargangen van specifieke modellen? Dan moet je wel een echte freak zijn. Zoals ik, ik heb er bijna een jaar over gedaan voor ik wist welke model uit welk jaar ik wilde hebben.

[...]

Je hebt ongelofelijk veel aan trends als je het jezelf makkelijk wil maken en niet eindeloos lang wil nadenken over een auto. Het gaat hier om 1750 euro oid, wil je daar 6 maanden research in steken?

Kies gewoon de Japanner naar keuze met de bekende onderhoudshistorie. Klaar.

En nee, ik rijd geen Japanner. Mijn euro's gaan naar "ze Germans". Andere situatie.
Ik ben geen Fiat-monteur geweest en in dit specifieke geval ben ik uitermate negatief over de Fiat in kwestie. Ik heb persoonlijk twee keer de beroerde electra van een Franse auto uit 2001 en 2002 mogen ervaren. Maar om daarom alles maar over een kam te scheren? No way.
Heb ook een Mazda 121 van vriendin letterlijk onder d'r kont vandaan zien roesten en een Micra van ellende uit elkaar vallen na 12 jaar.

Verdomme, we zijn Tweakers. Lui "ik heb geen zin om verder uit te zoeken dan een grove vooroordeel" hoort gewoon niet op dit forum. Het uitzoeken is geen rocket science. Er is veel nuance (genoemde pechhulp) dat je misschien mist, maar "klik op links naar een van de twee grote pechstatistieken sites en kies niet een model en jaargang dat op een van de twee onderaan de lijst staat" kan iedere aap nog en levert alvast betere resultaten op dan "koop alleen uit land X / niet uit land Y".

Je zult inderdaad zien dat er meer JP auto's bovenin hangen en meer FR auto's onderin (zeker in de jaren 2000-2005). Maar met daadwerkelijk opzoeken pak je het FR/IT/wat dan ook dat niet JP is juweeltje er ook uit Citroen Saxo of Xsara bijv, evenals de Nissan Micra of Mazda Supremacy dat ver onder gemiddeld banjert.

En dan nog, blindstaren op statistieken helpt ook niet. Je hebt liever een Fiat Stilo dat liefdevol onderhouden is met volle geschiedenis en een enkele voorzichtige, volwassene besturder dan een afgeragde, afgebeulde Mazda 3 diesel dat schade heeft gereden, onderdelen van paar verschillende auto's bevat en waarvan je niet eens kunt nagaan wat status distributieriem is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:03:
[...]

Ten eerste mis je tijdens een aankoopkeuring een hele hoop. Die is normaliter nogal oppervlakkig.
Dan ga je naar de verkeerde garages.
Ten tweede ga je bij een aankoopkeuring van een 12-14 jaar oude auto van 1750 euro altijd dingen vinden. Natuurlijk zijn de remschijven/blokken niet recentelijk nog vernieuwd bijvoorbeeld. De verkoper is niet gek. En dan? Dan zegt de handelaar, ja goh, het is ook een oude occasion.
Je doet een aankoopkeuring ook niet voor een ander, maar voor jezelf. Om te kijken wat de gebreken zijn, wat daar eventueel de kosten van zouden zijn en of jij ermee kunt leven.
Ten derde is een periodieke APK-keuring in NL verplicht en als een auto APK goedgekeurd is, dan zegt dat je niet minder dan een aankoopkeuring.
Sorry, maar dit is echt complete onzin. Een APK kijkt naar een zeer beperkt aantal punten en zegt verder ook niet zoveel over de algehele staat van het voertuig.
Er zijn heel veel slechte verhalen over APK keuringen en over aankoopkeuringen. Een aankoopkeuring wordt wel beschreven als "APK light".
De enige die ik ooit deze vergelijking heb zien maken ben jij.
Een aankoopkeuring is extreem belangrijk als de onderhoudshistorie niet bekend is. Maar dan nog weet je na keuring een hoop niet... als de onderhoudshistorie wel bekend is en de auto is APK-gekeurd, dan lijkt het me zonde van het geld.
Als je niet weet wat je aan het doen bent - en TS weet dat niet - dan is een aankoopkeuring altijd belangrijk. Zéker als je alleen leken mee kunt nemen. Kun je toevallig een familielid die automonteur is meenemen, dan zou dat best wel eens voldoende kunnen zijn. TS zit echter niet in die situatie.
Daarnaast vertelt een onderhoudshistorie je slechts een deel van de geschiedenis van de auto, en dat voor iets meer dan alleen een eerste schifting gebruiken zou ik zeer zeker niet doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

huh?

aankoopkeuring en apk: apk is een vrij beperkte keuring, de aankoopkeuring is (veel) uitgebreider.
En die aankoopkeuring laten doen bij de ANWB zou ook het winstargument van de keurende garage moeten omzeilen...
Of aankoopkeuring laten doen bij een jouw vertrouwde garage die je niet probeert te tillen.
Moet je er wel eentje kennen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:14:
Dan ga je naar de verkeerde garages.
Je hebt een website met daarin een lijst van betrouwbare garages die zeer uitgebreid en gedegen keuren? Please share :)
Garages die broddelwerk afleveren zijn nogal algemeen. Ik heb zelf slechte ervaringen met garagisten en dat is in mijn kennissenkring heel normaal.

Er zijn heel veel ontevreden autobezitters met rampverhalen over aankoopkeuringen, zo vind je een aankoopkeuring waaruit kwam dat de distributieriem moest worden vervangen. Helaas had het betreffende model een ketting. Hadden ze alleen gekeken naar de km-stand waarschijnlijk en gezien dat de riem nooit vervangen was _/-\o_

Ik ben ook benieuwd wat dat kost, zo'n gedegen keuring waarbij ook het blok even uit elkaar wordt gehaald om bijvoorbeeld de distributieriem te checken. Want we hebben het hier over een auto van 1750 euro.
Je doet een aankoopkeuring ook niet voor een ander, maar voor jezelf. Om te kijken wat de gebreken zijn, wat daar eventueel de kosten van zouden zijn en of jij ermee kunt leven.
Tsja. Je hoort een deel van de gebreken, waarbij je zelf al weet of bijvoorbeeld de remmen/banden vervangen moeten worden (onderhoudshistorie + simpele check), wanneer de distributieriem is vervangen enz. Ik vind het zonde van het geld.
Sorry, maar dit is echt complete onzin. Een APK kijkt naar een zeer beperkt aantal punten en zegt verder ook niet zoveel over de algehele staat van het voertuig.
En dat is nu net ook wat ze doen bij een aankoopkeuring: een beperkt aantal punten checken.
Als je niet weet wat je aan het doen bent - en TS weet dat niet - dan is een aankoopkeuring altijd belangrijk. Zéker als je alleen leken mee kunt nemen. Kun je toevallig een familielid die automonteur is meenemen, dan zou dat best wel eens voldoende kunnen zijn. TS zit echter niet in die situatie.
Daarnaast vertelt een onderhoudshistorie je slechts een deel van de geschiedenis van de auto, en dat voor iets meer dan alleen een eerste schifting gebruiken zou ik zeer zeker niet doen.
Een aankoopkeuring vertelt je een deel van de gebreken van de auto. En die kost geld, onderhoudshistorie checken kun je zelf. Daar kun je veel uit halen, ook hoe er met de auto gereden is (hoe vaak zijn de banden en remmen vervangen etc.). Vind ik dus geen argument.

Nah, ik vind het zonde van het geld in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:32:
[...]

Je hebt een website met daarin een lijst van betrouwbare garages die zeer uitgebreid en gedegen keuren? Please share :)

Ik ben ook benieuwd wat dat kost, zo'n gedegen keuring waarbij ook het blok even uit elkaar wordt gehaald om bijvoorbeeld de distributieriem te checken. Want we hebben het hier over een auto van 1750 euro.
Ik heb even geknipt in je anekdotes, anders wordt het zo'n lang verhaal. Er zijn genoeg sites met reviews van garagisten ja. Google heeft er een hele handige lijst van, maar de Bovag houdt ook e.e.a. bij en Autoweek.nl staat ook steeds voller met reviews.

Overigens kostte die gedegen keuring mij niets. Service van de zaak omdat ik vaste klant ben, maar de kern van jouw hele verhaal is dit ene zinnetje:
Ik vind het zonde van het geld.
En dat is jouw goed recht, maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk meerwaarde kan hebben. Zeker als je niet weet wat je nu eigenlijk aan het doen bent.
En dat is nu net ook wat ze doen bij een aankoopkeuring: een beperkt aantal punten checken.
Een aankoopkeuring vertelt je een deel van de gebreken van de auto. En die kost geld, onderhoudshistorie checken kun je zelf. Daar kun je veel uit halen, ook hoe er met de auto gereden is (hoe vaak zijn de banden en remmen vervangen etc.). Vind ik dus geen argument.

Nah, ik vind het zonde van het geld in dit geval.
Een aankoopkeuring, en dan heb ik het over een fatsoenlijke aankoopkeuring, bekijkt de gehele auto. Dat gebeurt bij een APK per definitie nooit. Over aankoopkeuringen kun je gewoon afspraken maken met de garagist, waaronder over de prijs en speciale aandachtspunten en wat het eventueel zou kosten om dingen bij hem te laten repareren. Kan allemaal.

En in dit geval zou ik dat ook zeker doen. 1) TS is onervaren; 2) TS neemt ervaren hobbyisten mee, maar geen vaklui; 3) Het is een Fiat Stilo, een auto waarmee je gigantisch het schip in kunt gaan als je pech hebt en waar je probleemloos 5 ton mee kunt rijden als je geluk hebt. Altijd laten keuren dat soort auto's.

Overigens zegt het ook genoeg wanneer de verkoper een aankoopkeuring weigert > laten staan dat ding.

En verder laat ik het hierbij want ik denk dat TS er verder weinig aan heeft als we hier over door blijven gaan. De voors en tegens zijn uitgebreid genoeg aan bod gekomen om TS zijn eigen oordeel te laten vellen.

[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 02-03-2016 12:44 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hebben we het over 2 verschillende dingen.

1. Aankoopkeuring van 12-14 jaar oud Japans kwaliteitsprodukt met bekende onderhoudshistorie (ik)
2. Aankoopkeuring van 12-14 jaar oude Fiat Stilo (jij)

Dat geluk en pech verhaal vind ik moeilijk te geloven, volgens mij worden gewone personenauto's al heel lang niet meer met de hand gebouwd. Zo veel variatie kan er niet in zitten zou ik zeggen, anders dan factoren die met de eigenaar te maken hebben (rijstijl, onderhoud).

Aan de andere kant, het Italiaanse topprodukt de Fyra werd door AnsaldoBreda ook op onnavolgbare wijze in elkaar gezet. Elke wagon door een ander team, waardoor elke wagon volstrekt uniek was :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Wat ik TS zou willen aanraden is om eens op Gaspedaal en Autoscout24 zijn wensen in te geven en met de uitkomst aan de slag te gaan. En check het kenteken, de kilometerhistorie, voor zover mogelijk het onderhoud. Neem iemand mee die een nuchtere kijk op de zaak heeft, en neem ook wat aan van deze persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vandaag was het dus zo ver. De eerste stappen in de occasion-wereld zijn gemaakt. Onze eerste testrit in een Fiat Stilo was meteen al een no-go. Raam aan de linkerkant ging heel slecht open/dicht, de ruitenwissers deden het niet, water in de kofferbak bij het wiel, weinig profiel op de banden en bij het schakelen een apart geluid rechtsvoor uit de motor. Dit laatste kon komen om dat de schakel ... plaat (schijf?) net vervangen was. En tijdens het rijden viel de motor twee keer uit. Een melding ARS fail op de display. Deze wagen had 6 voorgaande bestuurders.

Goed, naar de volgende dealer. Alsnog een Fiat Stilo proberen, 5 deurs dus lekker ruim. 140k kilometer gedraaid en 2 eigenaren. Auto zag er meteen een stuk netter uit de de vorige. Embleem zag er goed uit, wielen waren dik in orde. Al met al netjes maar de accu moest vervangen worden, dus er nog niet in gereden of getest. Dit is een 1.8 16v, voor 1500,- en we krijgen er een jaar APK bij. Het was zo niet duidelijk of er een onderhoudsboekje bij was. Dus van buiten zag die er prima uit, maar van binnen niet helemaal duidelijk.

Daarna nog naar een andere dealer geweest en deze had een Renault Clio staan. Net als de vorige zag deze er verzorgd uit. Het is een 1.2 16v motor, 3 deurs, Reed prima, maar qua uitstraling vind ik er weinig aan. We rijden dagelijks zo'n 130~km dus ik hecht iets meer waarde aan het rijgedrag dan wat we besparen ten op zichte van de Stilo, maar we hebben nog niet kunnen testen.

Met belasting, verzekering en benzine is de Clio ~150 euro goedkoper per maand. De grootste oorzaak is het benzineverbruik maar daar gaat waarschijnlijk nog wat van af met meerijders. Dus uiteindelijk zal het verschil ~110 euro oid zijn.

Fiat Stilo - 1.8 16v 1500 euro + 1 jaar AKP

Aantal cilinders 4-cilinder
Motorvermogen 98 kW (133 pk)
Koppel -
Motorinhoud 1747 cc
Turbo Nee
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 10,30 sec
Overige
Leeggewicht 1270 kg
Inhoud brandstoftank 58 liter
Actieradius (+/-) 696 km
Aantal personen

Renault Clio -

Aantal cilinders 4-cilinder
Motorvermogen 43 kW (58 pk)
Koppel -
Motorinhoud 1149 cc
Turbo Nee
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/u 15,00 sec
Overige
Leeggewicht 855 kg
Inhoud brandstoftank -
Actieradius (+/-) -
Aantal personen 5

Ik wil dus voor de Stilo gaan (mocht deze goed rijden, en onderhoudsboekje hebben om te kijken of de distributieriem is vervangen etc) omdat het naar mijn idee fijner rijd dan een kleinere en lichtere auto. Mijn vriendin kijkt naar de kosten en vind het bedrag nog de moeite waard om over na te denken.

Samen verdienen we ~4k netto en krijgen ~450 euro reiskostenvergoeding.

Kom maar door :) !

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 05-03-2016 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Misschien is het handig als je je eisen wat meer helder maakt, dan krijg je gerichter advies. Een Fiat Stilo is een compleet ander segment auto dan een Renault Clio namelijk.

Als je in hetzelfde segment zoekt als die Stilo, kom je bij Renault uit op een Mégane, en dat rijdt echt compleet anders dan een Clio. De uitrustingsniveaus en opties zijn ook volledig anders.

Overigens heb ik net even quick and dirty je jaarkilometrage uitgerekend en je zit op ruim 30.000km/jaar. Dan zou ik echt niet eens een benzineauto overwegen. Ik zou me concentreren op LPG of diesels.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Kijk anders eens naar een gebruikte Saab 900/9-3? Juist omdat Saab als merk niet meer bestaat is de restwaarde behoorlijk gedaald. Het zijn niet de meest betrouwbare maar ook niet de meest onbetrouwbare auto's maar je krijgt heel veel auto voor je geld.

Een turbo model is zeker een vlotte auto en de kans dat een Saab afgetrapt is door een jochie met petje op.... Die acht ik vrij gering.

Ik ben zelf geen LPG rijder, maar met 7.5L/100km vind ik mijn 9-3 Sport Sedan niet al te duur rijden, zeker niet voor een 2 liter turbo automaat - maar een 9-3 sport sedan zal buiten je budget vallen.

Maar wellicht kan je een oudere 900/9-3 hatchback wel op de kop tikken. Het is nu echt wat de gek er voor geeft. Ja het is wel een klasse hoger dan een Stilo en qua verbruik ook wel wat duurder maar comfort is ook belangrijk bij zoveel kilometers. En qua veiligheid schat ik een Saab 900/9-3 wel hoger in dan een Stilo.

Maar goed, als Saab rijder ben ik natuurlijk wel bevooroordeeld :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
wat een topic weer. met zo'n budget kan je gewoon mazzel of pech hebben welk merk je ook koopt. dat heeft niets meer met betrouwbaarheid of statistieken te maken. leuk dat de meesten hun n=1 ervaring deponeren maar daar heeft TS ook niets aan.
sambalbaj schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:17:
Misschien een hele andere insteek, maar je kan met dit budget en genoemde eisen ook eens kijken naar private lease. Rij je een moderne auto met, op benzine na, vaak alles inbegrepen voor een vast bedrag. Voor de afschrijving en restwaarde hoef je het met auto's uit die prijsklasse ook niet te laten.
Nee maar als je budget 2000 euro is het denk ik niet realistisch om minstens 250 euro af te staan per maand aan een auto waar je na contractduur alsnog met lege handen staat.

dat was een goed advies geweest als TS op zoek was naar een nagelnieuwe auto en dan nog is het voor discussie vatbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 06-03-2016 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Friespeuk schreef op zondag 06 maart 2016 @ 19:20:
wat een topic weer. met zo'n budget kan je gewoon mazzel of pech hebben welk merk je ook koopt. dat heeft niets meer met betrouwbaarheid of statistieken te maken. leuk dat de meesten hun n=1 ervaring deponeren maar daar heeft TS ook niets aan.
Je haalt wat dingen door elkaar. Ja, je het is mazzel hebben, maar je hebt invloed over de kans dat je een betrouwbare of onbetrouwbare auto koopt en daar komen die statistieken weer om de hoek kijken :) Maar inderdaad, als je naar n=1 ervaringen kijkt zijn er onbetrouwbare Corolla's en betrouwbare Stilo's Alleen heb je van die eerste groep relatief weinig exemplaren en van die tweede groep relatief veel. Dus als je "lukraak" een auto koopt, kun je beter een Corolla kopen dan een Stilo.

Maar goed, ik snap dus niet zo goed wat dit topic voor zin heeft gehad. Vanaf het begin heeft de TS een Stilo op het oog gehad en zelfs pechstatistieken waar hij er ronduit beroerd uit komt zijn niet overtuigend genoeg om hem van gedachten te veranderen. Is op zich niks mis mee, maar zoek je dan stiekem niet gewoon bevestiging in zo'n topic i.p.v. eerlijk advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, zeker gezien hij het op twee plekken probeert (MrVegeta in "\[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget" en verder :') ) en ook daar niet de antwoorden krijgt die hij verwacht.

Sowieso, EUR 150 per maand duurder dan het alternatief. En dan miepen over aanschafprijs, terwijl hij jaarlijks meer dan dat bedrag *meer* kwijt gaat zijn 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Rustig maar.
Grrrrrene schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:46:
Maar goed, ik snap dus niet zo goed wat dit topic voor zin heeft gehad. Vanaf het begin heeft de TS een Stilo op het oog gehad en zelfs pechstatistieken waar hij er ronduit beroerd uit komt zijn niet overtuigend genoeg om hem van gedachten te veranderen. Is op zich niks mis mee, maar zoek je dan stiekem niet gewoon bevestiging in zo'n topic i.p.v. eerlijk advies?
Dit topic heeft zeker nut gehad voor tips omtrent het kopen van een tweedehandsauto. Zaken waar ik op moet letten, zaken die ik kan testen etc. Allemaal tips die helpen bij het besluit maken om een auto wel/niet te kopen.

En je hebt ook wel enigszins gelijk dat ik nogal koppig ben qua auto. Maar dat komt omdat deze auto veelal bij mijn eisen past. Maar zoals ik net zei weet ik dankzij jullie tips veel beter waarom ik een auto zou moeten laten staan. Wat we nu dus bij twee auto's hebben gedaan. Dat was misschien wel niet gebeurd als ik dit topic niet had geopend :).

@Dion, de reden dat ik in twee topics post is omdat ik dat andere topic niet overzichtelijk vind qua tips. Omdat het hier toch iets naar mij gericht was kon ik wat beter input krijgen. Je hebt wel gelijk dat het niet zo netjes was om te copy c/copy v te doen.

[ Voor 107% gewijzigd door MrVegeta op 06-03-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om dan ook maar te copy/pasten:
Volgens mij zijn jullie hier exact de verkeerde manier aan het zoeken: at random naar een paar dealers gaan, zien wat zij hebben, en vervolgens gaan kijken wat je daarvan moet vinden.

1) zoek uit wat je exact wilt qua auto (type, jaargang, uitvoering) en ga daarnaar opzoek. Evt shortlist van paar types maken.
2) in deze prijscategorie ben je veel beter uit bij particulieren dan dealer. Die moet ook z'n winst halen. En denk niet dat een dealer meer garantie geeft dan tot aan de deur bij een auto onder de BOVAG-grens. Wat dat betreft heb je geen grijntje extra zekerheid dan bij particuleir.
3) ga vervolgens op zoek naar exact jouw auto. Voordeel: beste deals zitten ver van de Randstad, opvallend vaak in FR/GR/DR, dus bij jou om de hoek.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
Hij heeft een Fiat Stilo gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Haha. Voor 1350,- euro was het lastig om te laten staan. Distributieriem op ongeveer 125k vervangen (nu ongeveer 150k op de teller). APK voor een jaar. De hoge(re) maandelijkse kosten zijn met ongeveer 1/3e omlaag gegaan. Nadat we beiden een stuk op de snelweg hebben gedaan waren er ook geen zaken om de auto niet te kopen en hij rijd en zit verdomd lekker voor de lange stukken. Nu maar hopen dat 'ie binnenkort niet langs de weg staat, maar dat zou ik met een andere auto voor dit budget ook hebben.

[ Voor 98% gewijzigd door MrVegeta op 12-03-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Uiteindelijk moet je ook een auto kiezen waar je zelf voor wilt gaan. Ik hoop dat je er veel plezier en weinig problemen mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe oud ben je? Wat misschien nog interessant is om naar te kijken is ANWB Wegenwacht met jongerenvoordeel (mits je <=24 jaar bent): http://www.anwb.nl/wegenwacht/jongeren
Voor 48 euro heb je dan een jaar lang de wegenwacht service.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2016 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
ANWB is per persoon? Niet per auto? Mijn vriendin is net 24 en ik ben 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

MrVegeta schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:42:
Dat was het wel jaren, alleen hebben ze dat dus vorig jaar veranderd... :'(

Maareh...heb je al foto's van je auto dan?
:)

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel36 op 13-03-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MrVegeta schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:42:
Klopt, dat hebben ze gewijzigd meen ik.

Misschien dat je hiermee wat kan: http://www.anwb.nl/wegenwacht/extrapas/partnerpas

Ook een niet-jongerenvoordeel maar wel ook voor partner lidmaatschap is niet gek duur: http://www.anwb.nl/wegenwacht/partner

Denk dat je ze het beste gewoon kunt bellen en vragen hoe het zit en wat voor jullie de voordeligste optie is. Ik zou wel altijd zorgen dat woonplaats service er ook bij zit, meestal gebeurt het toch thuis dat de auto niet wil starten o.i.d.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Daniel36 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:43:
[...]

Dat was het wel jaren, alleen hebben ze dat dus vorig jaar veranderd... :'(

Maareh...heb je al foto's van je auto dan?
:)
Nog geen foto's gemaakt :)
ThinkPadd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:56:
[...]

Klopt, dat hebben ze gewijzigd meen ik.

Misschien dat je hiermee wat kan: http://www.anwb.nl/wegenwacht/extrapas/partnerpas

Ook een niet-jongerenvoordeel maar wel ook voor partner lidmaatschap is niet gek duur: http://www.anwb.nl/wegenwacht/partner

Denk dat je ze het beste gewoon kunt bellen en vragen hoe het zit en wat voor jullie de voordeligste optie is. Ik zou wel altijd zorgen dat woonplaats service er ook bij zit, meestal gebeurt het toch thuis dat de auto niet wil starten o.i.d.
Thanks, dat een is een goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 13:35
Nergens om maar als de auto het smorgens bij je huis niet doet, kun je dan niet beter je garage bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
boers706 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 10:30:
Nergens om maar als de auto het smorgens bij je huis niet doet, kun je dan niet beter je garage bellen?
Dan moet die wel langs willen komen met een busje o.i.d. En wat ga je doen als je op zondagmiddag bij de supermarkt staat ofzo ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Kan op zich wel wat foto's van de dealer delen denk ik,

Afbeeldingslocatie: http://images2.autodealers.nl/640/2194574_4_30092015134528.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images2.autodealers.nl/640/2194574_1_30092015134528.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images2.autodealers.nl/640/2194574_2_30092015134528.jpg

Pagina: 1