Autoradio gaat niet aan.

Pagina: 1
Acties:
  • 21.918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig om de autoradio in mijn Fiat Stilo te vervangen, en dat gaat niet helemaal lekker. Na lang klooien had ik eindelijk de oude unit er uitgehaald en ik had gehoopt dat het een simpel klusje zou zijn van kabeltjes aan elkaar vast klikken en klaar. Dat is helaas niet het geval, ik sluit alles aan (behalve de antenne kabel, die past niet). Dan start ik de auto, dat gaat prima, maar geen signaal van de autoradio. Ik probeer een pioneer mvh 380bt radio te installeren.

Er komen twee kabels uit de auto,

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/mmEwxws.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/uURQreO.jpg

Bij de autoradio heb ik een adapter gekregen,

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/WyAMCSG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/s1wuWzs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/FKCkqRQ.jpg

Heel veel opties zijn er niet. De blauwe kabel is voor een remote control die ik niet heb. Dus ik zou eventueel de gele/rode kabel kunnen omwisselen. Heeft iemand nog suggesties?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Heb ik ook een keer gehad, je hebt hem nu op continu stroom staan en die moet je wisselen voor onderbroken stroom. Ik zou beginnen met het wisselen van rood en geel en zorg voor de volledigheid dat je extra zekering bij de hand hebt.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik had dit gevonden, lijkt wel aardig op mijn probleem http://www.fiatforum.com/...-market-stereo-gars5.html

De rode en gele kabel omwisselen heb ik geprobeerd, maar geen succes. Alleen rood aangesloten ook niet, alleen geel ook niet. Alleen geel op rood aansluiten ook niet en alleen rood op geel ook niet. Het lijkt er op dat de rode en gele kabel naar 1 punt moeten.

[ Voor 49% gewijzigd door MrVegeta op 12-03-2016 18:15 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:58
Rood en geel aan de radio kant met elkaar verbinden en dan op of rood of geel aan de auto kant aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dus kabels strippen? Dat is wel wat zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:58
Of even een verloop kabeltje maken. Van die bullet connectoren zijn op elke straathoek wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:40

empy

Rijdt rondjes

Ongeacht van hoe je rood en geel hebt verbonden, zou de radio moeten werken als de auto op contact staat. Kan het niet zijn dat de zekering er uit ligt?
De een zorgt alleen voor het in en uit schakelen van de radio, maar met het contact aan staat er spanning op allebei en moet hij altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
MrVegeta schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:20:
Dus kabels strippen? Dat is wel wat zuur.
Nee? Rode aan het gele kabeltje, en gele aan het rode. Geloof ik hoor. ;)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

empy schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:22:
Ongeacht van hoe je rood en geel hebt verbonden, zou de radio moeten werken als de auto op contact staat. Kan het niet zijn dat de zekering er uit ligt?
De een zorgt alleen voor het in en uit schakelen van de radio, maar met het contact aan staat er spanning op allebei en moet hij altijd werken.
Zekering of gewoon een massaprobleem. pak een kabel (lang) en verbind deze met een ''kaal'' chassis plek en de behuizing van de radio zelf. probeer dan nog eens de gele en rode kabel te verbinden (kan samen) en probeer het nog eens.
als het de massa is ringklemmen halen en een nieuwe massapunt maken.

succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Op rood en geel moet stroom staan, anders doet de radio niets. Op de ene staat altijd stroom, op de andere alleen als het contact aan staat. Dus pak je multimedia en controleer of dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
warhamstr schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 18:42:
[...]

Nee? Rode aan het gele kabeltje, en gele aan het rode. Geloof ik hoor. ;)
Dat heb ik geprobeerd zonder succes.

Op het fiat forum kom ik nogal veel van dit soort berichten tegen. Hier lijkt het er wel veel op dat de 2 kabels samen moeten komen.
Of course, because I have read on this forum that the red and yellow wire must be connected to each other.
This option provides the stereo with a constant feed of power, this is accomplised by unconnecting the yellow wires on the ISO connector and joining the yellow wire from the stereo end to the metal connectors that connect the red wires to each other. You will be able to move apart the clear plastic sleeves to gain access to the points where the wires connect with each other. To connect the yellow to the reds just make sure the metal connectors are touching each other and tape it into place. (second picture) This option doesn't give you a connection to the ignition so it won't respond to the turn of the key, so you will have to turn it on and off manually. You need to make sure you turn it off or it will drain your battery.
Afbeeldingslocatie: http://www.fiatforum.com/attachment.php?attachmentid=115534&d=1365874497

Maakt het in bovenstaande afbeelding ook uit aan welke kant de kabels samen komen?

Misschien is het een beter idee om zo'n unit te kopen http://www.pimtensen.nl/a...cv-1230-02-iso-connector/ ? Alleen zie ik niet zo goed hoe ik deze unit op de autoradio aansluit.

http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1576_Fiat.html misschien is dit ook nog wel interessant.

[ Voor 22% gewijzigd door MrVegeta op 12-03-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je de massa (aarde) kabel van de auto al eens nagelopen?
dit is vaak het oorzaak dat het niet wilt werken.

btw, antenne paste toch niet?
adapter kost bij de onderdelenhandel ongeveer 4 tot 5 euro.
Afbeeldingslocatie: http://webelectro.co.uk/product_images/05017/01_05017_web.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
MrVegeta schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:13:
[...]

Dat heb ik geprobeerd zonder succes.

Op het fiat forum kom ik nogal veel van dit soort berichten tegen. Hier lijkt het er wel veel op dat de 2 kabels samen moeten komen.

[...]

[afbeelding]

Maakt het in bovenstaande afbeelding ook uit aan welke kant de kabels samen komen?

Misschien is het een beter idee om zo'n unit te kopen http://www.pimtensen.nl/a...cv-1230-02-iso-connector/ ? Alleen zie ik niet zo goed hoe ik deze unit op de autoradio aansluit.

http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1576_Fiat.html misschien is dit ook nog wel interessant.
Prutsoplossing op die foto. Zoals ze daar ook al zeggen blijft je radio constant stroom krijgen, ook als je de sleutel uit het contact hebt gehaald. Het ideale recept voor een leeggetrokken accu dus.

Stap 1 is meten met een multimeter. Zwarte pen op massa van je auto (stuk blank metaal) en dan met de rode meetpen de pinnen in de stekker vanuit de auto meten. Er zou eentje tussen moeten zitten die constant 12V aangeeft, de andere pas 12V als je de auto op contact zet (één klik voor starten meestal al).

Het verloopje wat je linkt gaat niet helpen gok ik, die optie kun je nu ook al zelf maken namelijk (door rood en geel te wisselen).

Als ik zo op internet kijk, lijkt het alsof de Stilo geen geschakelde voeding heeft maar dat de originele radio een signaaltje via de CAN-bus kreeg om uit te schakelen bij uitzetten contact. Meten = weten, maar als je echt geen geschakelde draad hebt dan zou je hem misschien kunnen aftappen van de sigarettenaansteker (mits die meeschakelt met contact en niet ook constant aanstaat).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 09:47:
[...]

Prutsoplossing op die foto. Zoals ze daar ook al zeggen blijft je radio constant stroom krijgen, ook als je de sleutel uit het contact hebt gehaald. Het ideale recept voor een leeggetrokken accu dus.

Stap 1 is meten met een multimeter. Zwarte pen op massa van je auto (stuk blank metaal) en dan met de rode meetpen de pinnen in de stekker vanuit de auto meten. Er zou eentje tussen moeten zitten die constant 12V aangeeft, de andere pas 12V als je de auto op contact zet (één klik voor starten meestal al).

Het verloopje wat je linkt gaat niet helpen gok ik, die optie kun je nu ook al zelf maken namelijk (door rood en geel te wisselen).

Als ik zo op internet kijk, lijkt het alsof de Stilo geen geschakelde voeding heeft maar dat de originele radio een signaaltje via de CAN-bus kreeg om uit te schakelen bij uitzetten contact. Meten = weten, maar als je echt geen geschakelde draad hebt dan zou je hem misschien kunnen aftappen van de sigarettenaansteker (mits die meeschakelt met contact en niet ook constant aanstaat).
Ik lees zo her en der dat er dan een kabel vanuit de siggarettenaansteker naar de radio getrokken moet worden om het signaal te door te geven/af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 17:57

Tomatoman

Fulltime prutser

In aansluiting op de prutsoplssing waar ThinkPad het (terecht) over heeft: bedrading verbinden door twee blanke draden met isolatietape tegen elkaar aan te binden is natuurlijk onveilig. Als het contact tussen de beide draden na verloop van tijd minder wordt, ontstaat brandgevaar. Verder hangt de gele draad los uit de onderste connector.

Een veilige oplossing is de gele draad uit de onderste connector geheel verwijderen, met pin en al. Daarna haal je de pin met de rode draad uit de bovenste connector en neem je een nieuwe pin (te koop bij winkels zoals Conrad). In die nieuwe pin breng je de oorspronkelijke rode draad en de gele draad bij elkaar en krimp je ze vast aan de pin. Daarna de pin plaatsen waar de rode draad zat en alles klaar. Nu vertakt de gele draad op een veilige plaats, namelijk in de connector.

Alternatief: vraag iemand die weet wat hij doet met een soldeerbout de beide draden te verbinden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben ook niet van plan om kabels te strippen en aan elkaar te knopen, dat is niet mijn expertise. Ik kijk even naar wat de opties etc. zijn! Misschien kan ik maandag even met de Fiat dealer hier in Groningen bellen om te vragen of ze bekend zijn met dit probleem en of zij dat daar kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De draden aan elkaar verbinden is sowieso niet de oplossing, het enige wat je daarmee wint is dat je radio wel aan gaat, maar je hem iedere keer met de hand uit moet zetten; iets wat je gegarandeerd een keer gaat vergeten met een lege accu als gevolg.

Je zult waarschijnlijk een draad moeten trekken voor geschakelde voeding, makkelijkste zal dan de sigarettenaansteker zijn zoals ik zei.

De dealer is een beetje overkill, een automaterialen zaak zoals 'Automat' die ook inbouw van radio's, trekhaken e.d. doen kan dit ook prima, voor een stuk interessanter tarief. Veel meer dan even wat draden solderen is het niet, halfuurtje werk als je er makkelijk bij kunt, uurtje als het wat lastiger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:05:
De draden aan elkaar verbinden is sowieso niet de oplossing, het enige wat je daarmee wint is dat je radio wel aan gaat, maar je hem iedere keer met de hand uit moet zetten; iets wat je gegarandeerd een keer gaat vergeten met een lege accu als gevolg.

Je zult waarschijnlijk een draad moeten trekken voor geschakelde voeding, makkelijkste zal dan de sigarettenaansteker zijn zoals ik zei.

De dealer is een beetje overkill, een automaterialen zaak zoals 'Automat' die ook inbouw van radio's, trekhaken e.d. doen kan dit ook prima, voor een stuk interessanter tarief. Veel meer dan even wat draden solderen is het niet, halfuurtje werk als je er makkelijk bij kunt, uurtje als het wat lastiger gaat.
Thanks ThinkPad, goeie tips. Heb een paar autoshops gevonden in Groningen waar ik morgen contact mee ga opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou wel vragen of ze het dan solderen en met krimpkous afwerken.
Elke andere oplossing is eigenlijk not-done. Je ziet namelijk ook wel eens dat mensen het met kroonsteentjes doen, of met 'Scotchlok'-connectoren doen, maar dat is waardeloos (beide methoden heb je kans dat het los gaat zitten na verloop van tijd).

Heb je niet een kennis ofzo die het voor je kan doen? Het stelt echt maar weinig voor namelijk. Of vraag een medetweaker in je omgeving?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:27:
Het stelt echt maar weinig voor namelijk.
Gister op het einde van de dag nog even langs Auto Revista in Groningen geweest. Kerel haakte een kabeltje tussen een zekering en lusde die door naar de autoradio. Kloar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Dus... die garage sla ik dan even over als ik daar ooit kom. Zoals je het omschrijft wordt er een kabel los bij een zekering gevrot en die wordt naar de autoradio getrokken. Ik hoop dat dat wel wat netter gedaan is. Elektra en de Stilo zijn al geen beste maatjes, het zelf in de hand helpen is natuurlijk het andere uiterste. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als de draad NA de zekering is geplaatst is het niet zo spannend, kan weinig gebeuren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ach joh, van elektrotechniek heb ik vrij weinig koek gegeten dus mijn beschrijving is vrij sumier. Het zag er prima uit, hij zei ook dat hij het werk al 25 jaar doet dus hij zal wel weten hoe het moet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peukiemon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
Auto-Revista werken zeer bekwame mensen kom er ook al jaren.
Het zal dan ook inderdaad niet er zo tussen gefrommeld zijn.
Als je al fabrieksaf ziet hoe bedrading soms op de meest knullige manieren gesplitst word in auto's zal dit zeker geen probleem zijn.
Maar het werkt en dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gaat de radio nu aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damvd93
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09-2019
Weet iemand hier heel toevallig hoe je de 12v sigaretten aansteker uit het console krijgt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lijkt het je handig om voor die vraag een 3 jaar oud topic op te graven?

Wat je ook doet, zorg dat de aansteker eerst spanningsloos is door de zekering van het ding eruit te halen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Damvd93 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:17:
Weet iemand hier heel toevallig hoe je de 12v sigaretten aansteker uit het console krijgt ?
verschilt per type auto verwacht ik. Bij mijn fiesta kon ik hem er zo uitwippen. bij mijn huidige auto is het een schroef onderin de behuizing.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damvd93
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09-2019
@MadMarky ja ik loop nu tegen het zelfde probleem aan bij het wisselen van mijn net aangeschafte Stilo.
@heuveltje helaas is mij dat niet gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Damvd93 Welkom op tweakers.net. Toen je je account aanmaakte, heb je verklaard dat je de Algemene voorwaarden hebt gelezen. Hierin, en de bijbehorende Forum FAQ en Het algemeen beleid staat dat het niet de bedoeling is om oude topics te kicken met een niet relevante opmerking of om in topics van iemand anders een vraag over eigen, ander probleem te stellen (topic-kapen).

Jouw vraag is dermate anders dan waarvoor dit topic ooit gestart was, dat dit echt in een eigen topic moet, of eventueel in één van de merk-specifieke discussies, maar niet hier.

Ik ga dit topic daarom ook afsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 03-07-2019 14:41 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.