Help!! extreem rare waarden (ongelofelijk FPS drops overal)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06-2022
https://gyazo.com/1e028ea0d1676021d2f08348973d12da

dit is niet normaal en ik heb bij god geen idee hoe ik dit fix

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je kan beginnen met een goed topic te maken.

Hier kun je vinden hoe je dat moet doen: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

edit2:
Misschien de link lezen ipv gelijk wegklikken, het staat er wel degelijk.
Zal het even extra makkelijk voor je maken:

Het algemeen beleid #quickstart

[ Voor 98% gewijzigd door Fietsbel op 27-02-2016 16:02 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
ok, daar staat helaas niets over een goed topic maken. maar mijn probleem is dat ik overal (ook buiten games) krijg ik FPS(?) drops. van 100+naar 1-3 FPS voor 10-15 seconden. daarna doet ie het weer prima voor ongeveer een halve minuut.

in die gyazo screenshot zie je duidelijk afwijkingen in de voltages/temperatuur.

alle hulp is welkom! ik heb minimaal verstand en ben bang dat ik alweer een nieuwe pc moet gaan halen.. mn hardware is ook niet super.

specs:

AMD FX-8350-Eight-Core Processor 4.0ghz (denk dat dit de boosdoener is)
16 GB ram (2200 Mhz als correct)
Geforce GTX 970 (asus strix)

Windows 7

als meer info nodig is meld het aub!

[ Voor 95% gewijzigd door DemonMithos op 27-02-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
heb de pc ook al ongeveer 2 jaar, en plots sinds een week ofzo begint dit. vreemde shit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Welke voeding heb je?? Merk, type en wattage zijn welkom :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit klinkt als een gevalletje ongekoelde + te karige VRM stroomvoorziening van je moederbord richting je processor.

Welk moederbord heb je? Dus merk + model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
moederbord: asrock 970 Extreme4
chipset: amd rd9x0 rev02
southbridge: amd SB910/950 rev 40
LPCIO nuvoton NCT6776

(ik gooi alles neer wat ik zie staan hoor xD)

voeding:
Coolermaster 700W
rs 700 acab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 22:03
De vorige keer lag het aan een gebrekkige koeling. Heb je veel stof in je PC/ventilator? Koelpasta uitgedroogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
klopt ja, heel apart. volgens mij lag het toen aan de mosfets. gaat nu heletijd goed en spontaan niet.

zo goed als stofvrij en koelpaste recent vervangen bij een winkel.

ps. zit trouwens nog een nieuwe koeling op om het koeler te houden. en gemiddelde temperatuur is van 70-80 naar 40-50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Uit je screenshot lijkt het er inderdaad op dat je VRMs oververhitten - dit moet je dus niet verwarren met de temperatuur van je processor. De VRMs zitten op je moederbord en zorgen ervoor dat de stroom vanuitje voeding wordt omgezet in bruikbare stroom voor je dikke FX-8350 processor.

Ik vermoed dat de VRMs loeiheet worden omdat ze veel moeite hebben met het leveren van genoeg stroom voor je dikke octacore processor. Door een gebrek aan koude lucht én het feit dat het draait om een 4+1 power phase design zullen je VRMs 100 graden celcius worden; vervolgens kickt de beveiliging van je moederbord in om oververhitting/doorbranding te voorkomen. Dit doet je moederbord door de stroomtoevoer naar de processor te knijpen waardoor je processor zichzelf moet terugclocken (=Thermal Throttle).

Je kan eens proberen te gamen met je zijpaneel van je PC kast eraf + een ventilator te richten op je VRMs; dit zijn die zwartige blokjes links van je processor socket. Zie deze afbeelding: http://i.imgur.com/6lEWVff.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
ja precies die blokjes inderdaad! dat was het probleem de vorige keer ook al, erg raar dat dit weer het geval is na zon lange tijd. qua kastbouw kan ik het nie echt voor elkaar krijgen een fan daarop te richten. dus dat is nogal.. kak.

zelfs als ik niet game is het probleem er (met letterlijk niks aan dus al)

ik ga nu even voorzichtig voelen of die blokjes nu ook zo warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
holy shit... dat is ZEKER WETEN het probleem (au) xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Haha, verbrande vingertoppen :p ik ruik ze hier helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
ps. super bedankt voor het helpen vinden van het probleem. nu kan ik er misschien wat aan doen! en anders maar nieuw moederbord en shit dit is echt troep. en bekende troep google bekijkende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 19:26
Ik zou als ik jou was maar niet te lang wachten met het kopen van een nieuw mobo. Mijn asrock 970 performance. Die is gewoon doorgebrand. (Is niet aan te raden. Asrock=troep)

Als je mobo doorbrandt is je cpu ook naar de klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
wat raadt je aan? nieuw moederbord met zelfde socket etc. zodat ik wel processor erop kan houden? zo ja, welke! tis een moeilijke processor.. bah bah bah, nooit meer een pc bij een doe het zelfer kopen. en teveel betaald en het is troep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
DemonMithos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:51:
wat raadt je aan? nieuw moederbord met zelfde socket etc. zodat ik wel processor erop kan houden? zo ja, welke! tis een moeilijke processor.. bah bah bah, nooit meer een pc bij een doe het zelfer kopen. en teveel betaald en het is troep
Welke games speel je? En resolutie? En niet te vergeten je budget. Je kan dit setje verkopen op marktplaats(laat tijdens een eventuele test je casefans op 100% draaien. En gebruik de originele top down cooler.). Ja het is lullig en niet netjes. maar jij bent ook een soortement van genaaid.

Je kan alles om gooien en voor een i5 6400 setje gaan met ddr4. Kost je een euro of 300/400 euro. Anders kan je met een goed moederboard prima wegkomen. De goedkoopste is geloof ik 70 euro. Maar zou eerder richting de 90/100 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
je akn tot die tijd je cpu underclocken waardoor die minder stroom nodig heeft.
maar als je een nieuw moederbord er in zet is het belangrijk dat die voldoende stroom kan leveren
ik raadt dan deze aan pricewatch: ASRock Fatal1ty 990FX Killer of als je geen zin meer in amd hebt dan kan je ook naar intel gaan voor ongeveer 300 euro en dan heb je een mooie i5 wel 4th gen omdat je anders naar ddr4 moet gaan.

[ Voor 72% gewijzigd door 123lodewijk op 27-02-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
ik zat inderdaad al naar een nieuw mobo + processor te kijken. maar ik heb er zo verdomd weinig verstand van. dat is jammer. ik koop elke keer weer het verkeerde en het is redelijk frustrerend vooral de laatste (huidige) natuurlijk. voel me idd genaait.

ik zou graag intel willen (hoor alleen maar positief) en zou inderdaad redelijk high end willen.

binnenkort (morgenochtend) komt black desert online uit. nieuwe mmorpg met wel flinke cpu eisen. zou dan die i5 6400 genoeg zijn? en houdt ik dan mn eigen werkgeheugen of die nieuwe er ook bij. ik vind 3/400 euro prima. Ik was al bang dat ik in de 1000 zou zitten! maar ik heb sws mn eigen videokaart wel.

maarja ik heb nu dus watergecoolde cpu. is dat gewoon eruit halen erinklikken, of is dat ingewikkeld om op een nieuw mobo te plaatsen?

super bedankt voor julie reacties hoor!!<3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DemonMithos schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 19:49:
maarja ik heb nu dus watergecoolde cpu.
Heb je die al lang? Dit kan anders best wel eens de oorzaak zijn van je probleem. De stock cooler blaast nog wat lucht over de VRM's, een waterkoeler totaal niet. Verder als je een nieuwe CPU en moederbord wil kopen gewoon een topic maken in Componenten aankoopadvies. Weinig kans dat je dan iets verkeerds koopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemonMithos
ja sinds begin:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ga toch weg man. :')

Asrock is een prima merk, vrijwel elk andere merk heeft ook borden welke beweren de FX8xxx en 9xxx serie fatsoenlijk te ondersteunen terwijl in de werkelijkheid de VRM's bijna wegsmelten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 19:26
D4NG3R schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 20:21:
[...]

Ga toch weg man. :')

Asrock is een prima merk, vrijwel elk andere merk heeft ook borden welke beweren de FX8xxx en 9xxx serie fatsoenlijk te ondersteunen terwijl in de werkelijkheid de VRM's bijna wegsmelten.
ik heb in elk geval geen goede ervaring met de Asrock bordjes. ik heb er al 3 in vlammen op zien gaan. was niet zo bedoeld om Asrock te gaan haten :) . maar de am3+ bordjes van Asrock zijn niet zo goed blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat is al een heel andere insteek. ;)

Asrock heeft inderdaad 'meer' last van overhitte VRM's omdat ze veel meer budgetplanken uitbrengen vergeleken met de competitie. Dat heeft vrij weinig met Asrock zelf te maken, maar des te meer met de consument en AMD.

Ben je bekend met de BBG's hier op Tweakers? In de meeste systemen vind je daar ook Asrock terug, we gaan die planken echt niet massaal aanraden als ze waardeloos waren. :)

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:24
Aangezien Asrock bij hun moederbordjes claimen dat ze 140 watt processoren aankunnen met een shitty 4+1 powerphase dan zijn sommige asrock moederbordjes zeker crappy. Maar! niet alleen Asrock doet dit. Volgens mij doet bijna elke andere merk hier aan mee.

De TS kan imo 3 dingen doen: Decent AM3+ moederbord halen: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is volgens mij de goedkoopste moederbord met een degelijke powersupply voor een AMD octacore.

Of een haswell CPU + moederbord halen zodat je eigen ram hergebruikt kan worden (i5 4460 met bijpassend moederbordje)

of voor skylake + moederbord + ddr4 gaan. (i5 6500 met bijpassend moederbordje en ddr 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ardjee schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:03:
Aangezien Asrock bij hun moederbordjes claimen dat ze 140 watt processoren aankunnen met een shitty 4+1 powerphase dan zijn sommige asrock moederbordjes zeker crappy. Maar! niet alleen Asrock doet dit. Volgens mij doet bijna elke andere merk hier aan mee.
Ach, het probleem is dat de meeste consumenten met zo'n 140W CPU er ook een custom koeler op hebben zitten. Met de stock blazer gaat het in 9/10 gevallen prima omdat er voldoende airflow is over de VRM's. Met de gemiddelde towerkoeler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
Ardjee schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:03:

De TS kan imo 3 dingen doen: Decent AM3+ moederbord halen: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is volgens mij de goedkoopste moederbord met een degelijke powersupply voor een AMD octacore.

Of een haswell CPU + moederbord halen zodat je eigen ram hergebruikt kan worden (i5 4460 met bijpassend moederbordje)

of voor skylake + moederbord + ddr4 gaan. (i5 6500 met bijpassend moederbordje en ddr 4)
dit haal ik van de cpu support list van asrock
* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

En dit is waar de meeste overheen lezen. Kan Asrock iets doen aan consumenten die niet kunnen/willen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:24
loki504 schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:44:
[...]

dit haal ik van de cpu support list van asrock
* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

En dit is waar de meeste overheen lezen. Kan Asrock iets doen aan consumenten die niet kunnen/willen lezen?
Fair enough, asrock is iets minder slecht bezig dan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Asrock is sowieso beter dan MSI wat betreft AM3(+) bordjes.
Dan nog moet je eigenlijk geen 8-core op een 4+1 fase bord zetten, hooguit met een goed VRM koelblok en flink veel wind.
Gigabyte en Asus lijken de betere keuzes, al heeft Asus alleen 8+2 bordjes (ruim) boven de 100 euro.

Zoals op de vorige pagina al is gezegd, het goedkoopste/beste is een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.

[ Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 28-02-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

De UD3P is al jaren bekend als het goedkoopste bord welke fatsoenlijk 8 core CPU's ondersteund maar verwacht nog steeds geen dikke overclocks mocht je dit ooit willen.
Hier heb je toch minimaal een 8+2 fase M5A99X oid. voor nodig.

En AsRock borden zijn niet slecht, maar wel voor AMD. De meeste low-end en midrange AsRocks hebben naast een 4+1 fase stroomvoorziening ook nog eens D-PAK MOSFETs welke bekend staan als zeer lage kwaliteit. Dit geld overigens ook voor bv. Z68 / Z77 borden.

Verder nog even een extra puntje, zou je de volgende keer even op je topicstart willen letten want op deze manier een topic starten helpt natuurlijk niet. Een beetje meer moeite en informatie zou mooi zijn.

Daarnaast even iets beter op je taalgebruik letten als het mogelijk is qua krachttermen.

[ Voor 64% gewijzigd door Imprezzion op 29-02-2016 09:31 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Imprezzion schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:24:
De UD3P is al jaren bekend als het goedkoopste bord welke fatsoenlijk 8 core CPU's ondersteund maar verwacht nog steeds geen dikke overclocks mocht je dit ooit willen.
Hier heb je toch minimaal een 8+2 fase M5A99X oid. voor nodig.
Zo'n UD3P zou ik gewoon een 8350 OC of een 9370/9590 op zetten, geen enkel probleem.

Waarom denk je dat de M5A99X (volgens mij 'maar' een 6+2 bord) beter is dan UD3P?
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Hij is voornamelijk 50 euro duurder omdat er Asus op staat, hij meer features(poorten) heeft en een 990X chipset waardoor de pcie poorten anders verdeeld worden en SLI mogelijk is, niet omdat het VRM design zoveel beter is.

Wil je nog meer zekerheid neem dan een bord dat officieel 9590 support geeft, dan kijk je echter naar bordjes die 2x zoveel kosten als de UD3P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik zeg ander bordje +undervolt
De volts die je mobo er automatsch op kwakkeld kan je nog 500mhz hoger mee draaien 9/10 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

mitsumark schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:12:
[...]

Zo'n UD3P zou ik gewoon een 8350 OC of een 9370/9590 op zetten, geen enkel probleem.

Waarom denk je dat de M5A99X (volgens mij 'maar' een 6+2 bord) beter is dan UD3P?
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Hij is voornamelijk 50 euro duurder omdat er Asus op staat, hij meer features(poorten) heeft en een 990X chipset waardoor de pcie poorten anders verdeeld worden en SLI mogelijk is, niet omdat het VRM design zoveel beter is.

Wil je nog meer zekerheid neem dan een bord dat officieel 9590 support geeft, dan kijk je echter naar bordjes die 2x zoveel kosten als de UD3P.
Wat die topic niet laat zien is het merk en type mosfets.. dit maakt een veel groter verschil dan domweg het nummertje aantal fases. De gigabyte is alleen capabel genoeg omdat hij er 8 heeft. Maar die zijn alsnog redelijk middelmatig. De M5A99X heeft veel betere kwaliteit mosfets Dus die heeft zat aan 6 en ook nog eens de complete DIGI+ controller waarmee je alles van de VRM kan aanpassen van current limits tot switching frequency..

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Imprezzion schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:55:
[...]
Wat die topic niet laat zien is het merk en type mosfets.. dit maakt een veel groter verschil dan domweg het nummertje aantal fases. De gigabyte is alleen capabel genoeg omdat hij er 8 heeft. Maar die zijn alsnog redelijk middelmatig. De M5A99X heeft veel betere kwaliteit mosfets Dus die heeft zat aan 6 en ook nog eens de complete DIGI+ controller waarmee je alles van de VRM kan aanpassen van current limits tot switching frequency..
Correct, merk en type staat er niet bij maar jij komt ook niet echt met een link en informatie.
Hoe kom je erbij dat die van gigabyte middelmatig zijn en die van asus van veel betere kwaliteit?
Als ik zo rondkijk spreekt iedereen over (high) quality low RDS mosfets bij de gigabyte borden, niks mis mee dus.

Meer fases is overigens nog steeds belangrijker dan mosfet kwaliteit, simpelweg omdat ze per stuk minder amperes hoeven te verwerken en dus minder heet worden (of je moet echt beroerde kwaliteit pakken).

Het aanpassen van current limits en switching frequency doet 'niemand', tenzij je echt serieus bezig bent maar dan pak je ook geen 'instap' M5A99X bordje.

Ik heb persoonlijk ervaring met een 9370 (underclocked op 8350 niveau) op een gigabyte D3 bordje (4+1) , met een zelfgemaakte heatsink en fan en dit werkte probleemloos zonder te throttlen.
Je gaat mij niet wijsmaken dat een 8-core op 4.5GHz+ niet gaat werken op een UD3(P) bord met 8+2 design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

mitsumark schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:03:
[...]

Correct, merk en type staat er niet bij maar jij komt ook niet echt met een link en informatie.
Hoe kom je erbij dat die van gigabyte middelmatig zijn en die van asus van veel betere kwaliteit?
Als ik zo rondkijk spreekt iedereen over (high) quality low RDS mosfets bij de gigabyte borden, niks mis mee dus.

Meer fases is overigens nog steeds belangrijker dan mosfet kwaliteit, simpelweg omdat ze per stuk minder amperes hoeven te verwerken en dus minder heet worden (of je moet echt beroerde kwaliteit pakken).

Het aanpassen van current limits en switching frequency doet 'niemand', tenzij je echt serieus bezig bent maar dan pak je ook geen 'instap' M5A99X bordje.

Ik heb persoonlijk ervaring met een 9370 (underclocked op 8350 niveau) op een gigabyte D3 bordje (4+1) , met een zelfgemaakte heatsink en fan en dit werkte probleemloos zonder te throttlen.
Je gaat mij niet wijsmaken dat een 8-core op 4.5GHz+ niet gaat werken op een UD3(P) bord met 8+2 design.
De 970A UD3P is niet slecht, maar throttled soms nog steeds.

https://www.google.nl/web...=970a%20ud3p%20throttling

Ik heb hem zelf gebruikt met een 8320. Draaide prima maar boven de 4.5Ghz throttlede hij toch echt zonder extra geforceerde koeling op de VRM. Heb het setje rap weer weg gedaan en een 2500K gekocht..

Daarnaast, ik heb liever 4+1 NexFET TI of een setje NXP LF-PAK's dan 8 of meer WEBWSS D-PAKs..

Met jou logica is een Asrock Z68 Extreme 3 Gen 3 ook geschikt voor overclocken want 8+2..
Dat het D-PAK's zijn die nog niet de helft van het vermogen van een ASUS P8Z77-V LX zijn 4+1 LF-PAK's kan leveren maakt dan niks meer uit.

Gelukkig gebruikt Gigabyte op de meeste mid-range Intel borden (waar de info wel van beschikbaar is) PowIRstage of PowerPAK MOSFET's dus als die op de 970A UD3P hetzelfde zijn zijn ze best goed nog eigenlijk.

Maar ja, dit is off topic en gaat de TS niet verder helpen.

Ik stem nog steeds voor ander bord halen en ja de 970A UD3P is een prima keus door zijn lage prijs. Helemaal omdat de echt betere 990FX borden al gauw 4 of 5 tientjes meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

mitsumark schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 01:03:
[...]

Het is een richtlijn maar gaat helaas niet altijd op.

Asrock heeft ook een Fatal1ty bord (die z'n naam echt eer aan doet) met 8+2 fases, maar brand soms al door op een stock speed 95W TDP octacore FX. Die heeft dus echt rampzalig slechte VRM's.

Het grote probleem wat je vaak ziet bij die Asrock bordjes is dat ze gewoon veel verkocht worden omdat ze zo cheap zijn. Maar eigenlijk zijn die 4+1 fase bordjes niet geschikt voor een octacore FX (of overgeklokte hexacore). Toch pleurt het merendeel van de gebruikers er een hexa of octa op, gaat zelfs proberen over te klokken en daardoor komen die bordjes massaal voorbij zetten in probleem topics.

Als ze gewoon een CPU erop prikken waar zo'n bord geschikt voor is (quad-core) dan zouden er een stuk minder probleem gevallen zijn.

Het klopt overigens wel dat Asus over het algemeen (dus helaas niet altijd) betere kwaliteit mosfets gebruikt. Sommige (wat duurdere) 4+1 fase bordjes kunnen nog net een octacore FX aan (aanraden doe ik het overigens niet, want zo gauw je een tower-koeler of AIO watercooler gebruikt heb je alweer kans op problemen).

MSI bordjes hebben vaak slechtere VRM's dan Asrock. Maar bij MSI hoor je minder van thermal throtteling omdat daar helemaal geen beveiliging inzit. Dus die bakken net zo lang door tot ze echt door branden.

AMD word vaak geprezen om hun prijs/prestatieverhouding, maar een goedkoop moederbord met een zware CPU (echt snel kun je ze niet noemen in verhouding tot een i5 bijvoorbeeld) kan je toch behoorlijk duur komen te staan. Groot deel is ook te wijten aan (wat ik vind) valse marketing van veel fabrikanten, waarbij ze zelfs bij een 4+1 ongekoeld fase bordje nog durven te beweren dat een octacore FX gewoon goed werkt...heck heb zelfs een 3+1 ongekoelde fase bordje gezien waarbij ze dat beweerden.

Bezuinigen op fases en kwaliteit van VRM's vind je inmiddels helaas ook terug bij Intel borden, daar zitten ook wat tussen die eigenlijk niet goed overweg kunnen met een zware CPU.
Pagina: 1