NAS - Hoe zelf een NAS maken?

Pagina: 1
Acties:

• bolleke870
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-12-2025
Dag Tweakers

Omdat een NAS redelijk duur is, zou ik graag zelf een NAS maken.
Dus met moederbord mét SATA aansluitingen, RAM-geheugen, enkele HDD's etc.

Met Raspberri Pi zou dit misschien ook mogelijk zijn, maar dan kan ik geen HDD's aansluiten via SATA, of wel?

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Groeten

Stijn

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:14
Wat is duur?

En daarnaast bestaan er al talloze topics hierover, waarvan de grootste: het grote DIY RAID NAS topic is.

Ik denk dat je daar genoeg inspiratie kan opdoen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16
bolleke870 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:46:
Omdat een NAS redelijk duur is, zou ik graag zelf een NAS maken.
Wat is je definitie van duur? Voor veel lminder ga je het niet redden. Zeker niet als je ook nog wat packages er bij wilt hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS115j€ 86,31€ 86,31
1Synology DiskStation DS214se€ 129,95€ 129,95
1Synology DiskStation DS216se€ 131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,21

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De prijzen van een NAS zijn zo divers, dat je niet kan stellen "een NAS is duur"
Als je zoals Rolfie zegt 'neem een synology' betaal je ongeveer 150€, met evt 2 HDD's van ook rond de 100€

Er is een OS geinstalleerd, en er zijn 100'en uitbreidingspackage's die je kan gebruiken.
plus is het stroomverbruik laag, zo'n 25 / 50€ per jaar.

Ga je een (oude) pc gebruiken, moet je zelf alles inregelen, en zeker voor een nieuwe of onervaren gebruiker is het dan lastig om linux te (gaan) gebruiken.

Alles is relatief, een PC lijkt dan in eerste instantie goedkoper, maar om 2 hdd's + moederbord en voeding op te bergen heb je al wat meer ruimte nodig

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08-2025
Beide hebben voor en nadelen.
'Duur' is altijd een relatief begrip natuurlijk, ik zou zeggen dat een synology niet duur is, maar wel veel geld kost. Je krijgt er wel veel voor terug en het is 'plug-and-play' (of zo goed als).

De zelfbouw optie geeft je dan weer meer flexibiliteit. Je hebt waarschijnlijk meer uitbreidingsmogelijkheden en je kan de NAS krachtiger maken dan de meeste off the shelf opties (bijvoorbeeld voor transcoding van video).
Ze gaat waarschijnlijk wel meer plaats innemen en meer electriciteit verbruiken.
Met Raspberri Pi zou dit misschien ook mogelijk zijn, maar dan kan ik geen HDD's aansluiten via SATA, of wel?
Op de raspberry pi kan je enkel via USB harde schijven aasluiten en de meeste schijven zullen dan ook nog eens extern gevoed moeten worden.
zie hier: http://lifehacker.com/598...y-pi-into-a-low-power-nas

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:58

JT

VETAK y0

Nog veel belangrijker: RPi is 100mbit :/

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01 21:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Heeft er iemand hier ervaring mee?
Ervaring zat, maar verwacht niet dat je veel goedkoper uit bent, zeker als je een beetje goed spul wilt. Ter illustratie: het moederbord in m'n NAS alleen al kost bijna €500.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb een Jetway JNC9C-550-L in een ITX behuizing zitten met 2 HDD's. Hierop draai ik Synology DSM dmv XPenology. Geen gekke mods benodigd, alles werkt out-of-the-box en dat ding is echt razendsnel. :)

Alles bij elkaar was ik denk ik nog geen €150 kwijt voor 2TB opslag en kan ik nog verder uitbereiden omdat er nog 2 SATA-poorten over zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door FiXeR.nl op 23-02-2016 14:47 ]

• Twanne
JT schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 13:58:
Nog veel belangrijker: RPi is 100mbit :/
Dit moet niet meteen limiterend zijn, hangt er maar vanaf wat je wilt doen.
Enkele documenten 's nachts backuppen: geen probleem. Met meerdere gebruikers videos streamen: dat is een ander paar mouwen :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twanne schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 14:46:
[...]
Met meerdere gebruikers videos streamen: dat is een ander paar mouwen :)
Bandbreedte-technisch zou je 2 volledige BD-disks moeten kunnen streamen over 100Mbit... Als we even kijken naar "ander materiaal", dan is de bitrate (inclusief audio) vaak niet hoger dan 8Mbit dus zou je theoretisch 12 streams tegelijk kunnen opstarten.

Of het board/CPU het nog bijhoudt, is dan een ander verhaal maar 100Mbit voor een paar streams, zeker in H264, is meer dan voldoende.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:45
Wat had je zelf in gedachten TS?

Er zijn zat (RPi-achtige) single board computers die wél SATA hebben. Of wil je oude hardware gebruiken? Of nieuwe x86 hardware?

Met zo'n lukraak "hoi wat moet ik kopen" topic gaan de reacties niet zinniger worden dan wat hier boven al staat.

• JT

JT

VETAK y0

Zelfs dan zal het duurder zijn; die singleboardjes zijn al snel 50 euro. Dan nog voeding voor board, voeding voor externe HDD's,behuizing, storage om je os op te plaatsen...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01 21:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

[b][message=45949497,noline]
Alles bij elkaar was ik denk ik nog geen €150 kwijt voor 2TB opslag en kan ik nog verder uitbereiden omdat er nog 2 SATA-poorten over zijn.
De mijne was ongeveer 10 keer zo duur, voor 12TB opslag en plek voor 5 extra HD's, maar dan zit er ook allemaal server-class hardware in, 16GB ECC-ram, Intel server-NIC's, 8-core CPU, IPMI, etc.

Dus je kan het zo gek maken als je zelf wilt. TS moet eerst nadenken over wat precies z'n eisen zijn en daarna kijken wat de beste oplossing voor hem is.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• bolleke870
Even wat extra info die toch nodig is :)
De NAS zou voornamelijk zijn om mijn film- en muziekcollectie op te zetten. Er zullen uiteraard ook enkele documenten op moeten. Streamen zou niet echt van toepassing zijn omdat ik vooral lokaal afspeel op de tv, maar hou hier toch maar rekening mee.
Ik zou ook een RAID 1 willen gebruiken als back-up en tegelijkertijd een NAS met aan/uit-knop als dit mogelijk is. Dus ik weet niet of dit de back-up tegengaat of niet.

Wat wil ik in de NAS :
- HDMI output (om op TV aan te sluiten)
- Ethernet port
- Nieuwe MB x86
- Minstens 4 SATA aansluitingen
- Minstens 2 RAM slots
- USB 3.0 aansluitingen om externe opslag aan te sluiten of af te spelen

Als ik een NAS koop in de winkel met zulke specs (zonder HDD) ben ik toch al snel 550 euro kwijt. Zelf heb ik reeds een Qnap TS-453mini getest, maar de prijs zit een beetje tegen. Ik weet heus wel dat dit "normale" prijzen zijn, maar het is en blijft veel geld.

Sorry voor de vage eerste post.

• mcDavid
Je wilt een NAS die je op je TV aan kunt sluiten en aan- en uit kunt zetten? Ben je dan niet meer op zoek naar een mediaplayer/HTPC? Want dit druist beiden nogal tegen het idee van een NAS in. Als ik het zo bekijk kun je beter gewoon een topic openen in DAA.

Overigens, je begrijpt hopelijk dat RAID géén backup-mechanisme is?

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
bolleke870 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:35:
De NAS zou voornamelijk zijn om mijn film- en muziekcollectie op te zetten. Er zullen uiteraard ook enkele documenten op moeten. Streamen zou niet echt van toepassing zijn omdat ik vooral lokaal afspeel op de tv, maar hou hier toch maar rekening mee.
Ik zou ook een RAID 1 willen gebruiken als back-up en tegelijkertijd een NAS met aan/uit-knop als dit mogelijk is. Dus ik weet niet of dit de back-up tegengaat of niet.

Wat wil ik in de NAS :
- Ethernet port
- Nieuwe MB x86
- Minstens 2 RAM slots

Als ik een NAS koop in de winkel met zulke specs (zonder HDD) ben ik toch al snel 550 euro kwijt. Zelf heb ik reeds een Qnap TS-453mini getest, maar de prijs zit een beetje tegen. Ik weet heus wel dat dit "normale" prijzen zijn, maar het is en blijft veel geld.

RAID1 is géén backup!!! Ja, als een schijf kapot gaat heb je er nog een. Virus, brand, diefstal, waterschade of verzin nog maar iets en je staat met lege handen. Een extra harde schijf bij familie bewaren, dat is een backup.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aaargh! schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:16:
[...]

De mijne was ongeveer 10 keer zo duur, voor 12TB opslag en plek voor 5 extra HD's, maar dan zit er ook allemaal server-class hardware in, 16GB ECC-ram, Intel server-NIC's, 8-core CPU, IPMI, etc.

Dus je kan het zo gek maken als je zelf wilt. TS moet eerst nadenken over wat precies z'n eisen zijn en daarna kijken wat de beste oplossing voor hem is.
en aan de andere kant zat mijn complete zelfbouw nas/htpc (op AMD AM1 basis) net onder de 150E voor alles. (zonder de HD's dan). Het is maar net hoe gek je het wilt maken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• bolleke870
TKroon schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:13:
[...]

RAID1 is géén backup!!! Ja, als een schijf kapot gaat heb je er nog een. Virus, brand, diefstal, waterschade of verzin nog maar iets en je staat met lege handen. Een extra harde schijf bij familie bewaren, dat is een backup.
Ja, dat weet ik, maar sneller gezegd zo.

• mcDavid
Ik neem aan dat je dit topic ook gezien had?

[BBG] DIY NAS maart 2016

• JT

JT

VETAK y0

Wat wil ik in de NAS :
- Ethernet port
- Nieuwe MB x86
- Minstens 2 RAM slots

Je vraagt geen NAS maar een combinatie NAS/mediaspeler. Beter koop je een losse NAS en mediaspeler.

Ecodan warmtepomp

• bolleke870
JT schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:23:
[...]

Je vraagt geen NAS maar een combinatie NAS/mediaspeler. Beter koop je een losse NAS en mediaspeler.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of op welk deel van het forum kan ik hier best info over zoeken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bolleke870 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 21:16:
[...]

Ervaring met? Een NAS+mediaspeler? Of een losse NAS en losse mediaspeler?

Ik denk dat je via http://gathering.tweakers.net/ gewoon een heel stuk kan komen; GoT is 99% zelfwerkzaamheid en inzet. Helaas hebben we niet allemaal tijd/zin om iemands handje vast te houden om bijna 45 miljoen posts door te gaan nemen op het forum.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:01
[...]

Ik heb de TS-253 Pro. Hier zit HDMI op en dit werkt perfect. Je kunt verschillende apps installeren zoals kodi en Plex, youtube, firefox en spotify. Hij heeft voldoende kracht om 50GB blurays af te spelen.
Bediening kan met een IR afstandsbediening of een smartphone.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wat wil ik in de NAS :
- Ethernet port
- Nieuwe MB x86
- Minstens 2 RAM slots

Dan kom je toch uiteindelijk hier terecht :

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Veel meer kunnen "wij" er niet van maken

• Twanne
[...]

Ik heb een NAS draaien die filesharing voor zijn rekening neemt. Als je hem wat krachtiger maakt, dan kan die eventueel wel streaming op zich nemen (via plex bijv.) en dan een chromecast aan de TV hangen, of als je TV UPnP of DLNA ondersteunt kan je rechtstreeks aan de bestanden over het netwerk.

Dit is een opstelling met redelijk veel flexibiliteit. Je kan bijvoorbeeld ipv een Chromecast een PlayStation gebruiken indien je die al aangesloten hebt, die ondersteunt ook DLNA.
Elk device heeft zo zijn eigen functie, de een is 'server', de andere is client, maar je kan ook een HTPC bouwen en dan de map die media bevat delen over het netwerk. In dat geval kan je die ook aansluiten op je TV en die dan effectief als monitor gaan gebruiken.
Pagina: 1