[BBG] DIY NAS maart 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 09:29

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter

[BBG] DIY NAS maart 2016

Na aanleiding van [BBG] Welke BBG zou jij graag zien in maart?, waar goede ideeën zijn aangedragen hebben we besloten om onder meer zelf een NAS te gaan bouwen. Maar nu de volgende vraag: wat voor NAS. Gaan we voor een goedkope budget NAS met uitbreidingsmogelijkheden of juist een uit de kluiten gewassen 6-bay NAS zoals hier? Beide kan eventueel ook. Hoe dan ook, voor we aan de slag gaan moeten we eerst onze wensen, eisen en het budget vaststellen. Vandaar dat ik op dit moment nog even geen suggestie heb voor wat betreft hardware.

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
Voor een goedkopere NAS kun je als behuizing denken aan bijvoorbeeld de NZXT Source Elite 210, wit of zwart. Die heeft acht 3,5 inch interne bays en dat lijkt me met 4TiB HDD's ruim voldoende.

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT Source Elite 210€ 47,95€ 47,95
1NZXT Source Elite 210€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,90

Over de rest van de hardware, een moederbord met 8 SATA-600 poorten lijkt me logisch, gelukkig zijn die er al voor rond de €50 (FM2+)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 53,95€ 53,95
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 49,50€ 49,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,45

Voor de cpu zou dan een goedkope dual-core gekozen kunnen worden;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-4020 Boxed€ 29,74€ 29,74
1AMD A4-5300 Boxed€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,74

HDD's, SSD, en geheugen lijkt me allemaal aardig standaard. Misschien een aftermarket-koeler voor de cpu zodat het systeem extra stil is? En uiteraard moet er ook een geschikte voeding komen met voldoende SATA aansluitingen.

Edit; ik weet overigens geen drol van NAS systemen. Heb er geen ervaring mee en ook geen noodzaak voor O-)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-06 22:33
Ik denk dat het een goed idee zou zijn om niet alleen vanuit de gemiddelde tweaker naar de nas te kijken maar eens vanuit iemand met een eigen bedrijf, dat houd in dat het niet alleen om het bouwen van het beestje gaat maar ook om de stabiliteit achteraf. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor een RAID oplossing zodat het werk niet meteen stil ligt als een schijf het begeeft en een ups om dataverlies en downtime nog verder terug te schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12
Heb ff wat zitten klooien met de prijzen van HDD's enzo om te zien wat het voordeeligste is.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/T2aCKGRDuQp5mKObE7MtNNn9/full.png

Heb op oplopende prijs geselecteerd in de pw en dan met een natte vinger uit de losse pols een lage en hoge prijs genoteerd voor de desbetreffende groottes.

Mijn conclusie; 1, 6 en 8TiB schijven zijn het absoluut niet waard. 4TiB schijven zijn de beste keuze. Niet altijd het goedkoopste, maar zit er dan wel dicht bij in de buurt. Uiteraard maakt het merk en model ook aardig wat uit. Deze tabel is dan ook zeer 'algemeen'.

[ Voor 4% gewijzigd door NitroX infinity op 16-02-2016 19:49 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,95€ 60,95
1ASRock B150M Pro4S€ 77,32€ 77,32
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1Sandisk Cruzer Ultra Fit 32GB Zilver€ 11,69€ 11,69
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 38,95€ 38,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1APC Back-UPS ES 550VA DIN€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,81

Keuze van componenten:

Behuizing
El cheepo behuizing met goede kwaliteit en ruimte voor een hele zooi aan 3.5 schijven. Komt met 2 fan's!

Moederboard + cpu + ram
Lekker goedkoop Skylake setje. Wel met een dual core op 3.3Gh/z en 8GB aan geheugen. Op het moederbord zitten 6 SAT 6gb/s poorten en 2 PCI-E sloten. Dit laatste is erg handig voor het uitbreiden van de NAS met o.a. 10GB netwerk en een RAID kaart voor extra SATA / SAS poortjes.

.Voeding
Heerlijk betrouwbaar PSU'tje. Gold plated wat fijn is voor een 24/7 systeem. Wel wat weinig SATA aansluiting, maar dit valt op te lossen met adaptertjes.

USB
Om FreeNas op te draaien. 32GB daarvoor is overkill, echter is het verschil tussen 16GB en 32GB 2 euro. Ook is dit ding erg klein, waardoor je hem achterin kan prikken zonder dat ie eruit steekt. Erg handig, en scheelt gedoe met het regelen van een interne USB header.

UPS
Degelijke UPS van een betrouwbaar merk. Genoeg stroom om het systeem rustig uit te laten schakelen in geval van een onderbreking.

Aanvullend
Voor mij is stilte bij een NAS erg belangrijk. Die mensen kunnen beter naar een duurder segment cases kijken (bijv Fractal). Ook is de voeding oplossing niet de mooiste met adaptertjes. Opnieuw, misschien is hier een andere voeding beter van pas.

Met ZFS is het handig voor iedere TB aan storage 1GB RAM te reserveren. Indien je voor 3 of meer 4TB HDD's gaat is het de moeite waard om naar meer geheugen te kijken.

Mensen zullen zelf hun HDD's moeten uitzoeken. Ik lees hierboven dat 4TB's de beste optie zijn?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Het probleem is denk ik dat je eerst moet weten wat je er mee gaat doen. Als ik zo jouw oplossing zie dan denk ik dat de cpu wat overkill is. Aan de andere kant als je al je media er op hebt staan en je wilt on-the-fly transcoden dan heb je natuurlijk veel meer power nodig.

Ik stel dan ook voor dat we een nas gaan samenstellen die goedkoop is, een laag verbruik heeft en voor niet al te zware taken (storage, backup, download, etc) ingezet kan worden. Een mini-itx bordje met 4 sata-poorten en 2 hd's om te beginnen lijkt me al redelijk voldoende.

Voor de veeleisende gebruiker moeten we een wat zwaardere nas maken. Ik zal morgen als ik wat meer tijd heb eens wat hardware voorstellen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Vorige keer dat we dit we dit onderwerp bespraken (reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015) werden ook de klant en klare opties besproken. Iets wat mijn inziens deze keer ook naar voren mag komen.

Ook is erbij deze BBG één onderdeel van cruciaal belang. En een hele mooi voorzet qua kosten is al gegeven door NitroX. Dit is uiteraard de Hardeschijf. Al de rest van de onderdelen zijn leuk en aardig, ze schalen naar gelang je gebruik. Simpel gesteld, wil je meer, dan sterkere CPU en meer RAM.

Alleen de HDD blijft hetzelfde. Het moet data blijven bewaren. ongeacht of je er nou veel of weinig mee van de rest van de onderdelen vraagt. Betrouwbaarheid is dus een grote factor. Nu zijn er zat HHDs die speciaal voor server/NAS doeleinden zijn gemaakt. De WD RED serie bijvoorbeeld. Alleen welke is nu het beste kosten technisch per GB? Of kan je zonder Speciale HDD ook goed uit de voeten? Zo gebruik ik al meer dan 18 maanden Seagates 3GB HDD naar volle tevredenheid.
Yariva schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 16:35:
Mensen zullen zelf hun HDD's moeten uitzoeken. Ik lees hierboven dat 4TB's de beste optie zijn?
Nee, Wij moeten dus een gedegen BBG geven waar in naar ons idee de beste HDD naar voren komt.

Het is Jammer dat de opzet van deze maand anders is dan andere. Want qua tijd is er niet veel meer over om hier een goede brainstorm over te houden. Het scheelt dat we dit jaar een dagje extra hebben in Februari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Lednov schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:10:

[...]

Nee, Wij moeten dus een gedegen BBG geven waar in naar ons idee de beste HDD naar voren komt.
Tuurlijk moeten wij de HDD's uitzoeken, alleen moeten we wel opties open houden. Sommige mensen nemen HDD's bij een nieuwe build mee van hun oude NAS.

Heck als het echt zo nodig moet, 3x 4TB WD Red's erbij. Maar er zijn zat mensen die geen baat hebben aan 8TB aan storage. Dat is altijd zo persoonlijk dat ik het belangrijk vindt om suggesties te geven, maar niet om mensen te forceren om die of deze oplossing te kiezen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Ik bedoel dus niet dat wij moeten kiezen hoe groot de HDD moet zijn, dat is per situatie verschillend. Wel kunnen wij bijvoorbeeld sweetspots aangeven Schijven met X TB en Y aantal schijven is dit de beste keus.

nee, het gaat er om welk serie wij kunnen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

laten we eerst eens beginnen met de fundement ..

* Hoe ga je de enorme capaciteit beheren ? ZFS, XFS of dynamic disks ..
* wil je Tiers of geen Tiers (oftewel SSD + HDD met slimme caching) dit word mede door je software bepaald.
* ook bepaald de software of je hardware RAID hard+software raid of Software RAID nodig hebt. (of juist niet . (ZFS is niet blij met extra een raid kaart bv ertussen, mits je de RAID naar een sata meuk kan omzetten.)

CPU power is iets wat je wel wilt hebben als je
- Extra services gaat doen
- Deduplicatie
- Encryptie

Kwa hardware, word je wel blij als je
* Netwerkkaart meer dan 600MBPS (realtek / broadcom) kan produceren .. zoals intel kaartjes bv
* Je niet een mix of erger nog limiterende componenten hebt zoals een trage sata controler

Kortom 10x SATA direct op de PCIe/North Bridge voor 10 euro is ideaal ;) maar helaas betaal je de hoofdprijs voor een dergelijke optie het zelfde voor dual of quadro netwerkpoortjes ..

* vso weet uit ervaring dat een zelfbouw nas .. een zeer uitdagende bezigheid is,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 11:54

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten, maar ik zou zelf graag een build zien op basis van een N3150 of iets vergelijkbaars. Transcoden valt dan waarschijnlijk buiten de boot, maar je kan wel iets superzuinigs bouwen wat voor filesharing / cloudbackup / etc toch prima power heeft. Dit is namelijk waar ik zelf naar op zoek ben.

Dit is wat ik zelf had samengesteld. Kan waarschijnlijk beter met bijvoorbeeld een PicoPSU.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 81,95€ 81,95
2Toshiba MD04ACA400, 4TB€ 116,95€ 233,90
1Cooler Master Elite 130€ 44,-€ 44,-
2Kingston KVR16S11S8/4€ 17,-€ 34,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,75

Ben overigens erg blij dat er weer een DIY NAS BBG komt, want hier zat ik al een tijd op te wachten!
vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:43:
Kwa hardware, word je wel blij als je
* Netwerkkaart meer dan 600MBPS (realtek / broadcom) kan produceren .. zoals intel kaartjes bv
* Je niet een mix of erger nog limiterende componenten hebt zoals een trage sata controler
Ik denk dat 99% van de DIY NAS bouwers echt geen 600MB per seconde over zijn netwerkkaart hoeft te hebben hoor... Gigabit is meer dan genoeg.

[ Voor 77% gewijzigd door adamvansanten op 19-02-2016 13:15 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

adamvansanten schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:10:
Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten, maar ik zou zelf graag een build zien op basis van een N3150 of iets vergelijkbaars. Transcoden valt dan waarschijnlijk buiten de boot, maar je kan wel iets superzuinigs bouwen wat voor filesharing / cloudbackup / etc toch prima power heeft. Dit is namelijk waar ik zelf naar op zoek ben.

Dit is wat ik zelf had samengesteld. Kan waarschijnlijk beter met bijvoorbeeld een PicoPSU.
Wat is super zuinig een recent(re) cpu bv i5 (zie zuinig server topic) is ook maar 50w zegt men daar in dat topic ..
Als je me quote, lees dan aub wel het geheel want ik noem wel wat redenen om bv wel een sterkere CPU te nemen.. ook al doe je undervolt of iets stroom verlagends .. kracht is wel erg prettig bij een rebuild van een RAID array

Vaak wordt er vergeten dat een paar TB aan RAID volume opbouwen nu redelijk lang duurt.
Ik denk dat 99% van de DIY NAS bouwers echt geen 600MB per seconde over zijn netwerkkaart hoeft te hebben hoor... Gigabit is meer dan genoeg.
1,2, of 10 Gigabit performance ga je ook alleen krijgen als je dat ook daadwerkelijk je netwerk opgestuwd krijgt en meeste desktop chips heb je maar 60% tot 70% performance van 1000mbps die je verwacht .. betere merken leveren al 80% tot 90%, en technieken zoals multipath/teaming tja heb je ook weer voorwaarden aan verbonden ..

oftewel doe je huiswerk ! random hardware in elkaar slappen ga je een enorm risico lopen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:08:
[...]

Wat is super zuinig een recent(re) cpu bv i5 (zie zuinig server topic) is ook maar 50w zegt men daar in dat topic ..
Als je me quote, lees dan aub wel het geheel want ik noem wel wat redenen om bv wel een sterkere CPU te nemen.. ook al doe je undervolt of iets stroom verlagends .. kracht is wel erg prettig bij een rebuild van een RAID array

Vaak wordt er vergeten dat een paar TB aan RAID volume opbouwen nu redelijk lang duurt.

[...]
1,2, of 10 Gigabit performance ga je ook alleen krijgen als je dat ook daadwerkelijk je netwerk opgestuwd krijgt en meeste desktop chips heb je maar 60% tot 70% performance van 1000mbps die je verwacht .. betere merken leveren al 80% tot 90%, en technieken zoals multipath/teaming tja heb je ook weer voorwaarden aan verbonden ..

oftewel doe je huiswerk ! random hardware in elkaar slappen ga je een enorm risico lopen.
Oh je bedoelde 600Mbit per seconde, ja dat is wel haalbaar. ;)

Een i5 van 50 watt noem ik overigens absoluut niet zuinig, als je ziet dat zo'n N3150 CPU een TDP van 6 watt heeft. Maar het hangt er inderdaad volledig vanaf wat je nodig hebt. Lijkt me dat de DIY NAS systemen die in de BBG ingezet gaan worden sowieso voor thuisgebruik worden en niet voor zakelijke omgevingen, dus waar een nachtje downtime niet heel dramatisch is. De stroomrekening lijkt mij dan zwaarder wegen, maar je hebt volledig gelijk dat er genoeg cases te verzinnen zijn waarbij meer CPU power welkom is (bijv. transcoden van media).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

adamvansanten schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Oh je bedoelde 600Mbit per seconde, ja dat is wel haalbaar. ;)

Een i5 van 50 watt noem ik overigens absoluut niet zuinig, als je ziet dat zo'n N3150 CPU een TDP van 6 watt heeft. Maar het hangt er inderdaad volledig vanaf wat je nodig hebt. Lijkt me dat de DIY NAS systemen die in de BBG ingezet gaan worden sowieso voor thuisgebruik worden en niet voor zakelijke omgevingen, dus waar een nachtje downtime niet heel dramatisch is. De stroomrekening lijkt mij dan zwaarder wegen, maar je hebt volledig gelijk dat er genoeg cases te verzinnen zijn waarbij meer CPU power welkom is (bijv. transcoden van media).
ik vermoed dat een kant en klare NAS net zo zuinig is als een zelfbouw en kwa kosten zullen ze niet veel verschillen wel kwa mogelijkheden... in voordeel van de fabrieks NAS puur omdat je op grotere schaal meer dedicated + custom zooi kan produceren. waarbij DIY meer moet doen met allround inzetbaar wat meer voor/nadelen heeft op diverse vlakken.

Misschien ben je beter af met een zeer zuinige NAS die alleen filesharing doet en een aparte pc die alle extra diensten doet ..(aparte pc alleen actief wanneer nodig anders in deep sleep + WOL ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:56:
[...]

ik vermoed dat een kant en klare NAS net zo zuinig is als een zelfbouw en kwa kosten zullen ze niet veel verschillen wel kwa mogelijkheden... in voordeel van de fabrieks NAS puur omdat je op grotere schaal meer dedicated + custom zooi kan produceren. waarbij DIY meer moet doen met allround inzetbaar wat meer voor/nadelen heeft op diverse vlakken.

Misschien ben je beter af met een zeer zuinige NAS die alleen filesharing doet en een aparte pc die alle extra diensten doet ..(aparte pc alleen actief wanneer nodig anders in deep sleep + WOL ofzo
Dat is inderdaad het alternatief. Een 2-bay Synology als NAS met een N3150 HTPC erbij ;). Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ga in ieder geval wachten met iets aanschaffen tot deze BBG online staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32

Satom

Verzamel ervaringen

vso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:56:
[...]
Dit is precies wat ik gedaan heb, een AMD5350 als NAS (file sharing, cloud, vpn etc.) en een i7 4770 als krachtpatser (VM's) die met WOL aan te zetten is :9 Misschien geen goedkope optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Satom schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 20:33:
[...]
Dit is precies wat ik gedaan heb, een AMD5350 als NAS (file sharing, cloud, vpn etc.) en een i7 4770 als krachtpatser (VM's) die met WOL aan te zetten is :9 Misschien geen goedkope optie.
kan nooit erger zijn dan I7 980 en een thecus 4200 pro :P

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-07 15:31
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 40,18€ 40,18
1ASRock AM1H-ITX€ 56,-€ 56,-
2Seagate Desktop HDD, 4TB€ 126,-€ 252,-
1Cooler Master Elite 342€ 27,89€ 27,89
1Crucial CT102464BA160B€ 33,-€ 33,-
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 21,50€ 21,50
1Crucial BX200 240GB€ 66,08€ 66,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 496,65

Erg zuinige build met nog ruimte voor 2 extra disks, en 2 betrouwbare disks incl. (nieuws: Backblaze: 4TB-hdd's van Seagate vertonen relatief weinig uitval)

Eventueel kan er nog voor een kleinere en goedkopere ssd gekozen worden maar daardoor komt de betrouwbaarheid wel mogelijks in gevaar. Lijkt mij in ieder geval een prima gebalanceerde build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goedkoop 4-bay alternatief is pricewatch: Netgear ReadyNAS 104
Vanaf rond 250 euro heb je ook een 4-bay Synology dus evenduur als bovenstaande zelfbouwoplossing.

Denk dat je bijzondere eisen of wensen moet hebben om voor zelfbouw te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
nokiaan958GB schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:41:
Goedkoop 4-bay alternatief is pricewatch: Netgear ReadyNAS 104
Vanaf rond 250 euro heb je ook een 4-bay Synology dus evenduur als bovenstaande zelfbouwoplossing.

Denk dat je bijzondere eisen of wensen moet hebben om voor zelfbouw te kiezen.
Met zelfbouw ben je natuurlijk veel flexibeler qua toepassingen. Als je er niet veel mee wilt doen kan je uiteraard ook de 8GB vervangen door 2GB ofzo om nog wat te besparen op de build of gewoon voor een standaard iets gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Laatst online: 07-07 20:02
Ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen. Hou t diy nas topic al lang id gaten aangezien ik mn storage op zfs wil hebben ivm snapshots en al die ransomware.. ben er als de dood voor! .. die laatste dan :)

Eisen wat mij betreft:
  • Volledige linux support (of: freenas support)
  • minimaal 3 schijven met een totaal van 6tb storage
  • goedkoop en energiezuinig met ups
Lijkt me niet dat er een build gaat zijn die daar niet aan voldoet, maar aangeziet ts erom vroeg even mn requirements toegevoegd :)

[ Voor 45% gewijzigd door n3ck op 21-02-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik wilde de volgende twee systemen voorstellen. Ik doe dit zonder harde schijven, daar schrijf ik los nog een verhaaltje over. Laat ik voorop stellen dat het erg moeilijk is om de perfecte configuratie te vinden. Het hangt namelijk sterk af van wat je er precies mee wilt doen en dat is voor iedereen anders.

Budget DIY NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 81,95€ 81,95
1Cooler Master Elite 130€ 44,-€ 44,-
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 4,63€ 4,63
1Crucial CT2KIT51264BF160B€ 36,53€ 36,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,06

Opmerkingen:
High-end DIY NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 315,64€ 315,64
1Fractal Design Define Mini€ 93,-€ 93,-
1Crucial CT2K8G3ERSDD8186D€ 109,-€ 109,-
1Transcend SSD370 32GB€ 30,71€ 30,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,30

Opmerkingen:
  • Ruime en krachtige nas, met Intel Quad-Core C2550 en ECC geheugen
  • Heeft 8 sata3- en 4 sata2-aansluitingen
  • Heeft 2 intel netwerkcontrollers
  • Zelfde voeding, heeft wel extra sata-splitters nodig bij meer dan 4 hd's
  • Heeft maar 2 usb 2.0-aansluitingen, dus boot van kleine ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb begrepen dat FreeNAS niet heel erg goed werkt met RealTek nic's. Is het nog zinvol om een intel kaartje, b.v. pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter aan de budget nas toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Bij een klein aantal harde schijven volstaat een DC moederbord ook wel:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 116,50€ 116,50
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/4€ 17,95€ 17,95
1Transcend SSD370 32GB€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,40

Moederbord is inclusief voeding, scheelt weer ruimte en warmte in de kast. SSD kan natuurlijk ook vervangen worden door een USB Stick mits het OS er goed mee omgaat.

Edit: Quote van de website van ASRock Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter

[ Voor 2% gewijzigd door Niels.68 op 23-02-2016 20:24 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Drobanir schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:29:
Ik heb begrepen dat FreeNAS niet heel erg goed werkt met RealTek nic's. Is het nog zinvol om een intel kaartje, b.v. pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter aan de budget nas toe te voegen?
Een dedicated NIC is altijd wel fijn naar mijn idee (zeker voor een NAS / fileserver!) en de Intel CT is een goede netwerkkaart. Ik zie geen reden waarom dat niet te doen, zeker als er in het budget ruimte over is.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Niels.68 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:18:
Bij een klein aantal harde schijven volstaat een DC moederbord ook wel.

Moederbord is inclusief voeding, scheelt weer ruimte en warmte in de kast. SSD kan natuurlijk ook vervangen worden door een USB Stick mits het OS er goed mee omgaat.

Edit: Quote van de website van ASRock Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter
Op zich een leuk alternatief, mits je het bij twee, hooguit drie harde schijven laat. Onder load trekt een WD Red 15W volgens Anandtech: http://www.anandtech.com/...-hdds-worth-the-premium/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
Drobanir schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:29:
Inderdaad FREENAS en Ubuntu server hebben hier problemen met de realtek rtl8111 op msi h110m moederbord.
Heb maar gauw de Intel gigabit CT besteld die werkt tenminste.

• Niels.68
Drobanir schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Op zich een leuk alternatief, mits je het bij twee, hooguit drie harde schijven laat. Onder load trekt een WD Red 15W volgens Anandtech: http://www.anandtech.com/...-hdds-worth-the-premium/3
Volgens mij moet jij dat artikel nog maar eens lezen; Het gaat hier over de 7200rpm Red drives, de meeste onder ons zullen die niet snel gebruiken. Ik heb het artikel niet helemaal gelezen maar het laatste tabelletje m.b.t. gebruik gaat over 2(!) schijven in raid1 in een LaCie 2big NAS.

[ Voor 1% gewijzigd door Niels.68 op 25-02-2016 19:57 . Reden: iets verduidelijkt ]

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik zat aan de pricewatch: HGST Deskstar NAS, 3TB te denken in een capaciteit van 3 en 4TB en die doen inderdaad iets minder:
https://www.hgst.com/site...resources/DS_NAS_spec.pdf

• Lambo LP670 SV
Ik zou de Seagate 4TB's nemen. Blackblaze is er echt positief over en het verbruik + prijs zijn goed (en goede verkrijgbaarheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 17:14
als ik denk aan een zelbouw nas zou ik denken aan een systeem zoals dit

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100T Boxed€ 125,10€ 125,10
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,-€ 56,-
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 34,95€ 34,95
1Silverstone Milo ML05B€ 48,80€ 48,80
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 33,95€ 33,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,70

je kan er 2/3 plex transcodes meedoen, is makkelijk uitbreidbaar en lekker compact. nog wat hdd's erbij doen en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Ik moet toch even terug komen op mijn eigen opmerking/aanmerking maar ik zie nu dat de WD RED toch bij opstarten ~ 1.75 A vraagt bij 12V. Die 65 Watt adapter gaat het toch nog benauwd krijgen bij 3, en helemaal bij 4, harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:53
Wat zullen jullie aanraden voor een mid-end systeem? Momenteel heb ik deze setup, echter vind ik die nog wat prijzig:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 316,21€ 316,21
4Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,-€ 500,-
1BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart€ 61,95€ 61,95
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 4,45€ 4,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,05

Er gaat FreeNas op draaien. Moet gaan functioneren als:

- Backup server
- Download server
- Stream server (Koop een raspberry pi om zaken af te kunnen spelen)
- File server

Iemand tips om nog wat te kunnen bezuinigen? Of te verbeteren?

[ Voor 96% gewijzigd door conara op 21-03-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 22:39
Drobanir schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Misschien een wat late reactie over de pricewatch: ASRock N3150DC-ITX

Ik heb deze en trekt wel degelijk 4x 4TB's ( pricewatch: Seagate Desktop HDD, 4TB )

Bordje zelf trekt:
Asrock N3150DC:
Idle zonder extra NIC: 9W
Idle met extra (PCI-E Intel) NIC: 12W
Full load met extra NIC: 16W

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 07-04-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 543768

Dit is word mijn NAS :) gaat FreeNAS op draaien

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 261,-€ 261,-
1Supermicro X10SL7-F€ 260,95€ 260,95
8WD Red WD40EFRX, 4TB€ 158,95€ 1.271,60
1Fractal Design Node 804€ 101,95€ 101,95
2Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB Zilver€ 7,-€ 14,-
4Crucial CT102472BD160B€ 51,35€ 205,40
1Seasonic G-series 450 watt€ 77,95€ 77,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.192,85
conara schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:52:
Wat zullen jullie aanraden voor een mid-end systeem? Momenteel heb ik deze setup, echter vind ik die nog wat prijzig:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 316,21€ 316,21
4Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,-€ 500,-
1BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart€ 61,95€ 61,95
1Kingston DataTraveler 100 G3 16GB Zwart€ 4,45€ 4,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/16G€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,05

Er gaat FreeNas op draaien. Moet gaan functioneren als:

- Backup server
- Download server
- Stream server (Koop een raspberry pi om zaken af te kunnen spelen)
- File server

Iemand tips om nog wat te kunnen bezuinigen? Of te verbeteren?
Kingston word afgeraden als je veel op het Freenas forum kijkt.
En ik zal 2 van Sandisk Cruzer Ultra Fit 16GB halen en dan Freenas installatie mirror-en voor als 1 kapot gaat. Ze zijn mooi klein en zitten dan ook niet in de weg.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 543768 op 10-04-2016 01:25 ]

Pagina: 1