Op donderdag 04 oktober 2001 22:39 schreef FCA het volgende:
[..]
Dat is de "naïeve" wetenschap om het zo maar eens uit te drukken. Bij "echte" wetenschap zijn er anderen die naar fouten speuren en proberen resultaten te verifiëren of te
weerleggen.
[..]
Zo zijn volgens mij ook verschillende intrepetaties van de religies onstaan
Dit moet echt in de FAQ (sterker nog, hij staat al in de FAQ van Unicorn).
Occam's Razor: Men moet entiteiten niet nodeloos vermeerderen.
Voorbeeld: als je iets kan bewijzen door 20 verschillende aannames te maken, en hetzelfde kan bewijzen door 1 aanname te maken, dan is het bewijs waarvoor men slechts 1 aanname nodig heeft waar, en de ander niet.
Dit is een axioma, dwz. dat men het niet kan bewijzen (tenminste, niet zover ik weet)
[..]
Ik ben beieuwd naar die faq, ik kan nog niet echt een link vinden.
wat betreft Occam's Razor. Wie zou 'm na 2000 jaar nog geloven?
Maar, dat zijn (volgens de meeste geloven) behoorlijk zeldzame gebeurtenissen. Sterker nog, als Jezus terug op aarde komt, is het afgelopen met ons aardse leven (als ik Openbaringen goed heb begrepen). Daarnaast kan dit dus nooit ontkracht worden. Als hij de komende 3000 jaar niet verschijnt, wil dat niet zeggen dat hij nooit verschijnt.
[..]
Het is ook zeldzaam dat deze melkweg is onstaan, evenals de mensheid die is gecreeerd.
Wat betreft 'Openbaringen' (waar ik overigens nooit van heb gehoord), lijkt het me een bundel van doomscenario's, zodat de wetenschap zich eigenlijk niet moet bemoeien met de religie en er een afstand van moet houden. (een neergang van de wetenschap?)
Is dat mogelijk dan? Kun jij schetsen hoe de wetenschap kan bewijzen dat God bestaat? Of dat er meerdere bestaan?
Het punt met goden is dat ze zich buiten de fysische wetten plaatsen, en dat ze dus niet met natuurkunde aan zijn te tonen. Wiskunde gaat in principe niet over de buitenwereld,
Achja.. om maar een samengevat voorbeeld te noemen (ik laat mij fanta ff borrelen):
Dit melkwegstelsel, samen met wat andere zonnenstelsels in het heelal (voor wat wij als een heelal beschouwen) vormt een bouwsteen van een atoom of een onderdeel daarvan van bijvoorbeeld een eencellige amoebe.
Echter.. elke ster ontwikkeld zich in diverse planeten, manen en kometen (wie weet nog verder) en krijgt een bepaalde functie in die éne amoebe.
Als het nou eens mogelijk zou zijn om je hiertussen te mengen (zeg maar: het principe van honey i scrunk the kids)
krijgt men het geloof in een God (wellicht meedere) principe
filosofie valt niet onder mijn definitie van wetenschap (wil niet zeggen dat het niet nuttig/interessant kan zijn), scheikunde is toegepaste natuurkunde, in de biologie houden ze zich ook allemaal aan de fysische wetten, en met psychologie zijn ze alleen met mensen bezig.
Ieder z'n bezigheid/hobbie hè

Echter, als die fanta van mij waar zou zijn, werpt het net zo goed aandacht op de wetenschappenlogie, filosofie, als de theologie.
Dus wetenschap beschouwt het al of niet bestaan van 1 of meerdere goden niet relevant voor haar juistheid. Zouden computers niet werken als god al dan niet bestond? Geen idee, maar ze werken (volgens fysische wetten).
Ik baseer mijn reactie maar ff op mijn fanta boven: als die amoebe geen kans gegeven was, waren wij hier nu ook niet en bestonden computers hier dus ook niet.
Wetenschap gaat over de wereld zoals wij die waarnemen, en al dan niet bestaande goden staan daarbuiten (op, ook binnen gelovige kringen hevig betwiste, wonderen na).
Ik heb geen idee waar de wetenschap ons naartoe zal brengen.
van de ene kant denk ik van:
Wanneer wordt de religie nou eens zo volwassen als de wetenschap is?
Aan de andere kant denk ik van:
wanneer wordt de wetenschap nou eens zo volwassen als de religie is?
Wel een relaxte post van je btw.