Op maandag 25 juni 2001 00:10 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Als je doelt op Hume's kritiek op de inductie wil ik die wel even voor je weerleggen.
[..]
Het Standaardbeeld van de wetenschap (een visie die door veel wetenschappers bewust of onbewust wordt onderschreven) wordt gesproken van een verificatieprincipe: hoe vaker bestaande hypothesen getoetst worden aan neiuw emperisch materiaal, des te sterker en betrouwbaarder de wetenschappelijke uitspraken worden.
Onwaar. Verificatie staat niet gelijk aan onweerlegbaar bewijs. Natuurkunde is geen wiskunde, en streeft ook niet naar wiskundige zekerheid. Dat kan zij ook niet, want zij bekijkt synthetische ipv analytische uitspraken.
Op het punt van het verschil tussen wiskunde/logica en emperische wetenschappen ben ik het met je eens. De emperische wetenschappen proberen een model van de werkelijkheid (wat dat precies is kunnen we misschien beter in een andere thread uitvechten

) te construeren, de analytische wetenschappen hebben geen reflectie naar termen in de werkelijkheid (tenminste, volgens de logisch positivisten. Kant had daar andere ideeen over).
We kunnen dus uit de wiskunde en logica 100% zekere uitspraken doen die geen betrekking hebben op de werkelijkheid, en via de emperische wetenschappen verificeerbare/falsificeerbare uitspraken over de werkelijkheid. ZIe onder.
Welnee, lees de kritiek op Popper nog maar eens door. Falsificatie kan altijd op andere oorzaken dan de theorie worden geschoven.
Nee, poppers kritiek was juist tegen inductie: het maximaliseren van de confirmatiegraad was uit den boze. Volgens hem moest voor een theorie juist een zo scherm mogelijk falsificatiecriterium gezet worden, als deze falsificatie niet lukt dat is het vertrouwen er in versterkt (terwijl in het standaardbeeld het woord 'bevestigd' gebruikt wordt).
Het afschuiven op een andere theorie dat jij bedoelt zie je in het methodologisch falsificationisme van Lakatos. Deze uitbreiding op Kuhn's paradigmatheorie gaat er van uit dat er een 'harde kern' in een theorie is die onaangetast blijft (behalve bij een revolutie zoals Kuhn die beschrijft), alleen theorieen die er 'omheen' zijn gebakken worden dan verworpen.
Kuhn's redenaties zijn slecht. Zij getuigen van weinig inzicht in de wetenschappelijke wereld: een wetenschapper vindt het helemaal niet erg als zijn theorie-en weerlegd worden. (Zoals de bioloog Lorenz ooit zei: "Ik probeer iedere ochtend voor het ontbijt een van mijn eigen hypothesen te weerleggen."

)
Dit kan dan voor Lorenz zo zijn, maar de gemiddelde onderzoeker is niet blij als 5 jaar research weggegooid moet worden (ookal zijn we dan een stapje dichterbij de 'waarheid'). Een voorbeeld hiervan zijn acceptatie van de constante lichtsnelheid, pas na jaren onderzoek wordt dit feit door het establishment geaccepteerd.
Mijns inziens beschrijft Kuhn het gedrag van de wetenschappelijke wereld redelijk goed.
Welnee. Het hele creationisme kan al afgeschreven worden na een goede non-cognitivistische kritiek op 'god'. Dat is een. Ten tweede is degeneratie als aanval op de evolutietheorie bijna belachelijk. Wat ik ervan gelezen heb bleek er niet erg veel inzicht uit in de werkingen van evolutie.
Dan moet je dat boek maar eens lezen. Het staat zelfs online, alleen dan mis je alle grafische voorbeelden (die het voor de leek goed volgbaar maken).
De wetenschappelijke argumenten waar hij mee komt zijn behoorlijk overtuigend.
Geef mij 1 voorbeeld van een reactie op de degeneratie-theorie uit een wetenschappelijk tijdschrift die als 'religieus' valt te bestempelen.
Ik heb geen voorbeeld voor je uit een wetenschappelijk tijdschrift, maar wel een van de bekende nederlandse geneticus R. Plasterk. Hij was een half jaar (of langer al?) geleden bij Andries Knevel (geen flames hierover graag) te gast.
Ik was toen erg benieuwd naar de discussie, want Knevel had zich zichtbaar goed voorbereid op de discussie. Helaas kwam Plasterk niet verder dan 'Maar u moet niet doen alsof de evolutietheorie niet klopt, want al het bewijs duidt er op dat het zo is'.
Alle argumenten van Knevel werden met dezelfde zin (of variaties erop) weggeveegd. Erg teleurstellend, want in plaats van een wetenschappelijke discussie werd er alleen maar met dogma's gegooid.
Let in mijn quote op het '(verborgen)'. Natuurlijk was Plasterk's reden om het alternatief niet te willen bespreken niet 100% religieus, maar de mogelijkheid dat de evolutietheorie niet correct (in de basis) zou zijn werd niet overwogen. Waarschijnlijk omdat het alternatief voor hem niet acceptabel is, maarja, is dat dan nog een wetenschappelijk argument? (als je geen God aan wil nemen kan je altijd nog op zoek gaan naar een nieuwe theorie, maar een tijdje in het luchtledige zweven met als enige andere optie een Creator is blijkbaar onacceptabel)
There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.