Sinds afgelopen weekend ben ik ook eigenaar van een Xperia X compact!
Toen het toestel vorig jaar werd aangekondigd was ik diep teleurgesteld dat Sony geen high-end SoC en geen IP rating meer in een compact toestel had gestopt.
Bovendien was ik nog behoorlijk tevreden met mijn trouwe Z1-compact (die ik al sinds eind april 2014 in gebruik heb). Echter, dat toestel begint toch wel steeds trager en 'ouderwets' aan te voelen: Geen updates meer, geen echte actieve community voor ogede Lineage OS support en ook al een keer zelf de accu vervangen.
Maar ja, die verrekte smartphonemarkt waarin tegenwoordig alle high-end toestellen ook meteen plakkaten van 6 inch of groter moeten zijn die niet meer in je broekzak passen....
De XZ-s leek mij dan een mooi alternatief: Wel wat groter, maar tenminste wel high-end. Maar die prijs..... ik heb nog wel wat maandjes geduld nodig voor die een beetje zakt, vrees ik.
De € 100,- cashback op de X compact heeft mij over de streep getrokken om toch dez eeens een kans te geven. M'n vriendin begint haar z1-compact langzaamaan ook zat te worden, dus mocht ik toch binnenkort de XZs aanschaffen, dan wilde m'n vriendin de X compact wel (mits ik de witte of lichtblauwe zou kopen... het is de lichtblauwe geworden

).
Ik moet zeggen: Na een weekendje spelen met het ding valt hij me eigenlijk helemaal niet tegen! Ondanks de midrange SoC rent het toestel rondjes om de Z1-compact heen qua responsiveness. Ik heb nog geen enkele hapering kunnen bespeuren. Ook de batterijduur is, ondanks behoorlijk wat met het toestel spelen, al niet verkeerd.
Maar wat vooral opvalt tov. de Z1-compact is de ontzettend veel betere WIFI, zowel qua bereik als ook de snelheid (op 5 ghz.). ICM. een Unifi AC Pro accesspoint haalt hij met gemak 200-250 Mbit/s, down én up
Ook de 4g is een stuk sneller (wrs. omdat deze nu ook carrier aggregation ondersteunt, wat de z1-compact niet deed).
Wel bespeur ik ook wat nadelen:
* De camera vind ik nog niet overtuigend. Zelfs op de 'manual' stand (met megapixels standaard het hoogst ingesteld), die ik op m'n z1-compact ook altijd gebruik, heb ik het idee dat foto's vaker 'mislukken' dan met de Z1-compact. Dat uit zich dan in off-focus foto's, of gewoon in het geheel niet scherp, ook als de focus wel goed is. Erg jammer dat Sony het nog steeds niet voor elkaar heeft om hun goede sensoren ook in hun eigen producten goed naar voren te laten komen...
* De kleuren op het scherm vind ik oververzadigd en levendig. Ik heb de beeldverbetering al uitgeschakeld en ook met de witbalans instellingen gespeeld. Het wordt er wel wat beter op, maar bij m'n Z1-compact vond ik alitjd dat de kleurweergave gewoon natuurlijk en gebalanceerd was. Dat gevoel krijg ik op de X compact niet terug. Jammer, blijkbaar vindt Sony het nodig om dit in te zetten tegen het AMOLED geweld van Samsung.....
Echter, al met al valt de X compact me dus 100% mee! Of ik de IP-rating ga missen, geen idee. Ik maakte er met de Z1c al geen gewoonte van om hem in het water te gooien, maar het was wel een extra geruststelling om te weten dat ik het ding ook in de regen gewoon in de fietshouder kon houden voor navigatie
Ik zit nu al in dubio of ik uiteindelijk toch nog de XZs wil scoren, of voor mezelf toch ook alsnog een zwarte X compact bestellen nu de cashback actie nog geldt!
Alleen geen idee ik twee keer aan de cashback actie mee mag doen......
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.