Acties:
  • +2 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 15:28
Afbeeldingslocatie: http://bqcom15.statics.bq.com/prod/images/310_310/f/8/2/5/f8250e3affa75374013b7b3a97a089d6383f0e6c.jpgAfbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/bqcom15.statics.bq.com/prod/images/310_310/e/4/b/1/e4b128ab6320745e2691b9faa8151c6feff9a746.jpg
BQ M4.5 en A4.5

OSAndroid 6.0.1 (M4.5) / Android One 7.0 (A4.5)
Android 7 van de A4.5 werkt ook op de M4.5
Dimensies63,48 x 131,77 x 8,75 mm, 115 gram
Display4.5 Inch, 540 x 960 - 244.77 ppi qHD 5 punts IPS Dragontrail
CPU/GPUMediaTek MT6735M Quad Core Cortex A53 1 GHz
ARM Mali T720-MP1 450 MHz
Dual Sim2 x Micro Sim
RAM1/2 GB
ROM8/16 GB
microSD-kaartslottot 64 GB
BatterijLiPo 2470 mAh, niet verwijderbaar
Camera8 Mpx, dual flash
Front Camera5 Mpx, flash
Netwerken2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: HSPA+ 900/2100MHz
4G: LTE-FDD 800/1800/2100/2600MHz
DataWIFI 802.11 b/g/n, GPS, Bluetooth 4.0
Overignotificatieled, microUSB OTG, 3.5 mm headset jack
Garantie5 jaar(!)

Tussen de M4.5 en de A4.5 is 1 hardwarematig verschil en 1 softwarematig verschil:
De M4.5 heeft toetsen onder het scherm en de A4.5 niet.
De A4.5 is samen met Google uitgebracht met Android One en heeft gegarandeerd 2 jaar updates door Google.

Omdat de toestellen hardwarematig hetzelfde zijn werken beide firmwares op beide toestellen.
Als je de A4.5 firmware echter op de M4.5 flasht doen vanzelfsprekend de knoppen onder het scherm het niet meer omdat de drivers ontbreken in de firmware. Dit geldt trouwens niet voor de A4.5 Android Nougat rom, daarop werken de knoppen.

SERVICE

De service van BQ vind ik geweldig! Ze beloven 5 jaar garantie en zijn zeer actief met updates en reageren op de forums snel en accuraat op vragen en problemen van gebruikers.
De technische dienst mailt zeer snel terug met gedetailleerde antwoorden en zijn zeer vriendelijk.

In de landen waar BQ een online store heeft in de eigen taal (Spanje, Portugal, Engeland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië) hebben ze een gratis aan-de-deur omruil service als het toestel binnen 15 dagen een probleem blijkt te hebben of als je je bedacht hebt over het model oid.
Ik heb dat zelf mogen ervaren toen ik in Malaga was: het touchscreen reageerde niet goed in het midden, dus kreeg ik een nieuwe omgeruild.
Ik heb ze gesuggereerd dit ook voor Nederland te gaan doen, dat hier wellicht een potentieel aan klanten zal zijn. Ze gingen het doorgeven aan de marketing afdeling, lol.

Verder beloven ze bij normale reparaties dit binnen 15 dagen (excl verzending) te doen.
Kortom:
Ik ben blij verrast dat er een Europese smartphone fabrikant is met goeie producten, service en garantie!

BQ support site en forum:
Engels
Spaans

onder constructie

[ Voor 74% gewijzigd door birdibird op 12-06-2019 11:56 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
update: In plaats van SuperSU kan je ook Magisk installeren.
Ook Android Oreo 8.1 is nu mogelijk (nog in beta).
Zie voor Oreo en de link naar nieuwste TWRP mijn post van juni 2019 op de volgende pagina.

-Rooten en alternatieve recovery flashen

BQ vindt het prima dat je je toestel root. Er is op hun site zelfs te vinden hoe je Xposed framework installeert. Ze waarschuwen je echter dat de automatische updates van het toestel waarschijnlijk niet meer zal functioneren. Dit komt omdat /system is veranderd en de update manager dat controleert
Je kunt altijd met de MTK flash tool handmatig de nieuwe /system flashen

0. Download de nieuwste SuperSu op http://download.chainfire.eu/supersu en plaats die op je sd kaart of intern geheugen

1. (Windows) Download Drivers en Tools van de BQ site. Pak deze uit in een map en installeer de drivers. (Linux) Installeer spflashtool-bin

2. Download de laatste Firmware voor je telefoon en pak de zipfile uit. (zie 1e post).
Belangrijk: Bij de M4.5 download ook de 1.4.0 firmware: Je hebt hiervan lk.bin nodig.

3. Download op www.twrp.me de laatste versie voor de M4.5 (dende) of A4.5 (dendeone)

4. Start de MTK flash tool, klik bij scatter-loading file op choose, navigeer naar de firmware map en open MT6735M_Android_scatter.txt.

5. klik 2x op het vierkantje naast Name, zodat niets meer aangevinkt is.
Klik dan bij recovery op Location en kies je trwpxxxx.img
Bij de M4.5: klik naast lk op Location en kies lk.bin uit de 1.4.0 map (anders doet twrp het niet)
Controleer of er Download Only in beeld staat en alleen de recovery (M4.5: + lk) is aangevinkt

6. zet je telefoon uit. Klik Download en sluit de usb kabel aan. Als je de drivers goed hebt geïnstalleerd gaat ie nu twrp flashen.
(Het kan zijn dat Windows eerst de drivers vindt en moet installeren. Wacht dan tot dat klaar is, klik stop en unplug je telefoon en begin dan weer bij punt 6 (check of punt 5 nog geldt))

7. haal de kabel er uit en start de telefoon terwijl je de volume-up knop ingedrukt houdt. Je komt of direct in twrp terecht of je hebt eerst een klein menutje waar je recovery moet kiezen

8. Flash met twrp de Supersu uit stap 0

(9. M4.5: flash met de MTK flash tool de lk.bin van de laatste rom versie terug! De kompas werkt dan correct. twrp echter niet meer, als je die weer wilt gebruiken moet je de lk.bin van rom versie 1.4 dus weer flashen)

Opstarten, wachten en klaar! 8)

[ Voor 246% gewijzigd door birdibird op 12-06-2019 12:57 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Krijg van de week de 2GB A4.5 binnen en ben erg benieuwd. In Portugal al wel even kunnen uitproberen in een winkel en dat beviel uitstekend. Mijn vriending heeft van de week de 1GB versie dus over een paar weken ook maar eens kijken of er enig merkbaar verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:22
Ik heb zelf nu een paar keer een probleem gehad met de feature van Marshmallow, waarbij je het geheugen met een SD kaartje uit kunt breiden.

Ik heb een snel kaartje (Kingston) , maar de telefoon voelt trager aan wanneer het kaartje als intern geheugen meedoet. Probleem wat ik ervaar is dat eens in de paar dagen het SD kaartje niet meer bruikbaar is. Kaartje eruit en erin en alles werkt weer. Alle data staat er nog gewoon op.

Ik ben maar weer teruggegaan naar de oude situatie waarbij het als portable storage wordt gezien. De telefoon werkt dan een stuk vlotter, en geen kans dat ineens niks meer werkt. Ik ben benieuwd of het aan het kaartje ligt of toch aan Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ik had ook het gevoel dat ie trager was met de sd kaart als intern geheugen.

Nog steeds erg tevreden, de batterijduur is ook prettig lang!

Ondertussen is de mijne geroot met KingRoot. Dat ging erg makkelijk. (zie 2e post)
En heb ik mbv de TWRP recovery Xposed geinstalleerd met Amplify, AppOpsXposed, GravityBox en kleine tweaks voor het gemak als Callnect, Notification Count en True Silent Mode.

De mijne draait op Android 5.1, niet 6. Kan een van jullie proberen of KingRoot werkt op Android 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hm, dit klinkt wel als een interessant setje toestellen. Niet te groot, zwaar en goede batterijleven, en dual SIM. Goede concurrent voor mijn Lumia 640 dual SIM :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
1e en 2e post aangevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hm, ik heb eens op de UK website gekeken, en die bieden alleen de M4.5 aan in verschillende configuraties: http://www.bq.com/uk/smartphones. Geen A4.5, da's minder.

En de M4.5 is ook out of stock. De andere foons zijn minder omdat ik juist dual SIM wil hebben. Amazon verkoopt ze ook, maar die hebben alleen de 1 GB versie.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 07-03-2016 22:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Amazon.es heefft de 2gb van de A4.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb toch liever een lokale aankoop en heb geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
gambieter schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:01:
Ik heb toch liever een lokale aankoop en heb geduld :)
wil je nu de A4.5 of de M4.5?
https://store.bq.com/en/smartphones/aquaris-a-4-5/
http://bqstore.nl
(sturen beide naar NL)

Of zit je nog in de UK :) ?

deze link shipped de A4.5 naar de UK:
https://store.bq.com/gl/smartphones/aquaris-a4-5/

(bqstore.nl zendt ook naar de UK, maar dat is niet 'lokaal')

De M4.5 outlet zou ik door kunnen sturen..

de M5 is ook dual sim trouwens én full hd, maar mij een beetje te groot

[ Voor 92% gewijzigd door birdibird op 17-03-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

UK nog :) . Geen haast, ik kijk het even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphZ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2020
Heb mijn eerste toestel teruggestuurd en een nieuwe ontvangen. Na 3x updaten functioneert dit toestel goed. De sd-kaart die ik er in heb gestopt moet je wel op een dusdanige manier formateren om er je bestanden op kwijt te kunnen (foto's, apps, muziek). Deze kaart kun je dan niet in een ander apparaat stoppen om bij je bestanden te kunnen! Dat is wel een nadeeltje. Maar dat is iets wat zelfs de allerduurste Samsungs hebben, heb ik begrepen.
Andere kwestie is het feit dat mijn 4G verbinding (tele2) vandaag onderweg af en toe wegviel. Om dan weer een netwerk te vinden moet je de telefoon uit en weer aan zetten. Dat lijkt me niet de bedoeling, dus daar moet ik nog even induiken.
Verder een prettig formaat, lekker licht, alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Je kan je sd kaart op 2 manieren gebruiken in Android 6.

De eerste is die jij beschrijft.
De 2e is hem gebruiken als portable storage zoals bas-r hierboven vertelt.
Met die optie kan je wel je sd kaart overal gebruiken. Ik vind dat zelf veel handiger.
Dit kan je in het toestel kiezen, waarbij de kaart opnieuw wordt geformatteerd.

Je hoeft de telefoon niet uit en aan te zetten voor netwerk.
Je kan handmatig in het menu netwerken laten zoeken.
Maar meestal is dat niet nodig. Hij zoekt vanzelf het netwerk bij verlies van signaal. Wellicht duurt het eventjes maar als het goed is komt ie vanzelf weer terug. Controleer of ie op automatische netwerk zoeken staat ingesteld

[ Voor 35% gewijzigd door birdibird op 11-03-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
En mocht hij moeite hebben met een netwerk zoeken dan kan je altijd even vliegtuigmodus uit/aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nou, de 2 Gb A4.5 versie was intussen beschikbaar via Amazon, voor £156 inclusief verzendkosten. Heb de gok maar gewaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
goeie keus denk ik :)
ben nog steeds erg tevreden met mijn M4.5
nieuwsgierig:
waarom heb je hem bij Amazon gekocht en niet rechtstreeks bij BQ?
https://store.bq.com/gl/smartphones/aquaris-a4-5/ stuurt ook gratis naar de UK zoals ik hierboven al aangaf

[ Voor 28% gewijzigd door birdibird op 17-03-2016 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit was wat makkelijker, ik hou niet zo van websites met Spaans en Engels gemixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
gambieter schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:43:
Dit was wat makkelijker, ik hou niet zo van websites met Spaans en Engels gemixed :)
lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maar even serieus: Amazon is een stuk makkelijker voor me, door de keuze aan aflevermogelijkheden; aangezien ik veel weg ben deze weken, laat ik het op het postkantoor afleveren en kan het dan ophalen wanneer ik wil. Prijstechnisch geen echt verschil, gemakstechnisch wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:13
Hoe zit het met deze telefoon, kan ik tegelijkertijd 2 Sim kaarten er in hebben en een microSD?
Of moet je voor een SD Card een sim slot opofferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Koopmans schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:07:
Hoe zit het met deze telefoon, kan ik tegelijkertijd 2 Sim kaarten er in hebben en een microSD?
Of moet je voor een SD Card een sim slot opofferen?
Ja, er zijn 2 simkaart sloten en 1 microSD slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:13
Bedankt, dan lijkt dit wel een goede opvolger voor mijn jiayu g4 die het nu, na bijna 3 jaar lijkt te begeven.
Omdat tegenwoordig veel telefoons een gedeeld sim/sdcard slot hebben wilde ik wel zeker weten dat ik én mijn 2 sims én een SD Card tegelijk kan gebruiken in deze.
Kon daar over dit type niets van terugvinden terwijl een ander type, de bq x5, wel zo'n gedeeld slot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo, vandaag mijn A4.5 op kunnen halen bij het postkantoor, was een weekje op reis. Eerste indruk: wat is 'ie smal! Ik heb een foto genomen van mijn Lumia 640 dual SIM, mijn Blackberry Q10 en de BQ A4.5:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/p7EfY3ekaEhD7h0qeSip6oqg/full.jpg

Probeert wel gelijk een extended warranty te verkopen bij opzetten, en geeft geen kans om "nee" te zeggen, alleen een "vraag het me later nog een keer". Verder begint hij op Android 5.1.1, en moet in 4 stappen (of 5?) naar Android 6.0 updaten. Dat duurt wel even, zoals je je kunt voorstellen.

Voelt verder heel licht en plastic aan, en de SIM holders kunnen er alleen uit met zo'n sleuteltje. Dat is wel onhandig.

Zal er in de volgende dagen mee gaan spelen en hier aangeven hoe het bevalt. Wil wel een beschermhoes of zo gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

birdibird schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:14:
1) De simpelste manier is om naar Kingroot.net te gaan, de app te downloaden en te draaien.
(Zorg wel dat je in je instellingen onder Security 'Unknown sources' aan hebt staan. Android vertelt je dat zelf ook als je een apk probeert te installeren die niet uit de play store komt)
Helaas, Kingroot werkt niet bij Android 6.0. Heb je een link naar de beschrijving op de BQ site, heb al gekeken maar zie die nergens voorbij komen :)

Ik ben wel benieuwd naar wat optie 2 is, ik zie nu alleen optie 1 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 27-03-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pfff, heb hem geroot gekregen op Android 6.0, via een omweg waar ik hem gebricked leek te hebben :X . Ze hebben het wel moeilijk gemaakt, zeg :(

Zal hier van de week een kort overzicht geven van hoe ik het gedaan heb. The horror.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ik ben erg sporadisch op internet op het moment, maar goed dat het is gelukt!
Ik had gevonden om TRWP los te flashen en dan supersu vanuit TRWP.
Heb jij het zo gedaan?

Ik kan op dit moment niet uitgebreid antwoorden en de 1e post updaten, maar dat komt nog wel :)

[ Voor 22% gewijzigd door birdibird op 29-03-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

birdibird schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:29:
Ik ben erg sporadisch op internet op het moment, maar goed dat het is gelukt!
Ik had gevonden om TRWP los te flashen en dan supersu vanuit TRWP.
Heb jij het zo gedaan?

Ik kan op dit moment niet uitgebreid antwoorden en de 1e post updaten, maar dat komt nog wel :)
Klopt, dat was de volgorde:
- download de drivers en tools van de BQ website, installeer alle drivers en de flash tool. Download ook de laatste ROM (ik heb 2.3.0 gebruikt (Android 6.0.1, 1 maart 2016), het is een 700 Mb RAR download en je hebt er maar 1 tekstfile uit nodig...), onhandig is dat de website in het Spaans is (dom van de fabrikant). Pak de rar uit.
- Android 6.0 installeren, Developer options krijgen (6x of zo op Settings>About Phone>Build number aantikken), en daarin OEM unlock en USB debugging aanzetten. Geen software installeren, er gaat toch een wipe volgen.
- dan via fastboot de bootloader unlocken (aanzetten met Vol-Up + On/Off, bootloader laden), "fastboot oem unlock" en vol-up om te bevestigen.
- weer opstarten, Developer options terugkrijgen, USB debugging etc.
- installeer de TWRP-3.0.0-2-dendeone recovery via de specifieke Herramienta MTK Flash Tool, eerst de TWRP recovery hernoemen tot recovery.img en in de directory zetten met de ROM (oude recovery overschrijven). Je moet de MT6735M_Android_Scatter.txt file openen, die bevat alle informatie welk adres etc de verschillende bestanden moeten gaan. Selecteer download only als optie, dan alles uitselecteren en dan alleen de Recovery aanzetten. Dan "Download" indrukken. Bij mij was het moeilijk om de telefoon herkend te krijgen, je moet de telefoon uitzetten. Start de "Download" upgrade, en sluit dan de telefoon aan.
- als de recovery geinstalleerd is, dan met Vol Up + Power naar de Recovery, etc etc, install: de SuperSU, reboot en beginnen maar.

Dan zou je root moeten hebben. Niet makkelijk, en ik dacht echt even al een bricked telefoon te hebben. Maar nu doet 'ie het erg leuk :)

Ik zal de linkjes nog toevoegen naar de specifieke files.Done

Zie ook http://www.android-hilfe....unter-android-6-0.744350/ (Duits, nuttige discussie).

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 30-03-2016 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Bij gebrek aan beter ga ik dan deze toch maar aanschaffen. (Tenzij iemand nog een betere kleine Android kent.) Is bqstore.nl betrouwbaar of is er soms nog een betere winkel en prijs???

Ik ga denk ik wel voor de M4.5 en niet voor de A4.5. Ik heb op mijn Samsung namelijk ook knopjes onder m'n scherm, en gebruik ze heel veel. Hoe werkt dat overigens zonder knoppen? Hoe kun je zonder Home knop naar het thuisscherm terugkeren of tussen apps schakelen??? Zit er dan een on-screen knop op die altijd zichtbaar is o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het zijn on-screen knoppen. Is standaard op de meeste telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, accessoires zijn er wat minder, maar de accessoires voor de M4.5 werken ook. Heb nu deze rubberen case/shell gekocht voor £3 (€4). Daarmee ligt de telefoon toch lekkerder in de hand en minder gladjes. Heb ook wat screenprotectors gekocht, maar die zijn wat minder.

Het unlocken bootloader/rooten/custom recovery heeft wel nadelen voor de updates. Ik kreeg net een aankondiging dat er een update was naar 2.4.0, maar de reboot ging naar de TWRP recovery en werd niet geinstalleerd. Dat zal dus wel flashen worden, maar dan moet alles weer teruggezet worden (met dank aan Titanium backup).

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 12-04-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 16:00
Hey! Ik ben geïnteresseerd in dit toestel met min of meer de perfecte afmetingen. Maar ik heb in het verleden (JiaYu G3) wat matige ervaringen gehad met MediaTek chipsets. Onstabiele wifi, enorm trage GPS en ruis bij analoge audio out. Ook was het energieverbruik flink hoger dan bijvoorbeeld de Moto G.

Waar kan ik op rekenen bij dit toestel?

Ja, ik ben superkritisch, ik wil gewoon een toestel hebben dat doet wat het moet doen en minimaal 2 jaar mee gaat. (En nee, een garantietermijn van 5 jaar doet me niks. Als ik mijn telefoon langer dan een dag moet missen vanwege een reparatie die ik niet zelf kan, koop ik een nieuwe)

Edit: ik begrijp dus dat het om 2 toestellen gaat, eentje met android 5.1 en eentje met 6.0. Maar gezien ze dezelfde hardware hebben (op de front knopjes na) kunnen ze elkaars firmware gewoon draaien, dus beiden kunnen 6.0 draaien, right?

Is er verder een goede reden om de een boven de ander te kiezen? Welke?

[ Voor 18% gewijzigd door Peetz0r op 12-04-2016 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De Wifi werkt gewoon probleemloos, GPS nog niet zwaar getest maar Maps vind gewoon mijn locatie. Muziek niet geprobeerd.

Als je superkritisch bent, dan kun je beter een duurdere, zware telefoon kopen. Het segment van de markt waar je je in begeeft is nu eenmaal wat anders. Lees verder de review van bas-r, die beantwoord al een aantal van je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 16:00
gambieter schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:52:
De Wifi werkt gewoon probleemloos, GPS nog niet zwaar getest maar Maps vind gewoon mijn locatie. Muziek niet geprobeerd.

Als je superkritisch bent, dan kun je beter een duurdere, zware telefoon kopen. Het segment van de markt waar je je in begeeft is nu eenmaal wat anders. Lees verder de review van bas-r, die beantwoord al een aantal van je vragen.
Mja, het probleem is dat al die andere toestellen dus te groot zijn voor me. En daarbij dat ze met niet-zo-stock android komen...

Prijs speelt voor mij niet echt een rol. Ik vind het jammer (van de telefoonmarkt als geheel) dat alleen in dit segment er wat te kiezen lijkt...

Fijn dat de chipsetproblemen die ik toen had er in ieder geval niet hoeven te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsimodo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 18:29
Shoot, 8)7 kan iemand mij helpen?
Ik heb een homepage en een extra pagina om mijn apps op te zetten maar ik zou er graag meer dan twee willen hebben.
Ik kan nergens vinden hoe ik pagina's kan toevoegen.
Voel me nu redelijk |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
karsimodo schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:17:
Shoot, 8)7 kan iemand mij helpen?
Ik heb een homepage en een extra pagina om mijn apps op te zetten maar ik zou er graag meer dan twee willen hebben.
Ik kan nergens vinden hoe ik pagina's kan toevoegen.
Voel me nu redelijk |:(
Even een app naar de zijkant van je scherm schuiven en dan springt hij zo naar een nieuwe pagina/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wat heeft dat te maken met deze specifieke telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsimodo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-05 18:29
Ik heb net een A4.5 en ik kan niet vinden waar ik meer startschermen kan maken. Of moet alles in mapjes op deze twee startschermen die er standaard opzitten?

Laat maar. Ik heb net gevonden waar het verstopt zit.

[ Voor 18% gewijzigd door karsimodo op 15-04-2016 13:03 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ik heb ook een M4.5 inmiddels. Versie 1.2.0 staat er op. Ik heb het updaten even getest op beide manieren: eerst naar 1.3.0 via de OTA update en naar 1.4 via de Flash Tool. Beide werken prima.

Als je echter een custom recovery erop hebt dan kun je de firmware wel updaten door te flashen met Flash Tool, maar een OTA update werkt dan niet. Voor een OTA update moet je tijdelijk de stock recovery terugflashen met Flash Tool. Met TWRP erop kun je geen OTA update doen: je komt dan na herstart in de recovery terecht en dan gebeurt er niks. Dezelfde ervaring dus als Gambiter (maar dan met Android 5, de M4.5 dus, niet de A4.5). Geen idee waarom dit niet kan. Iemand wel?

Let op: een OTA-update duurt wel even (ruim 20 minuten--komt waarschijnlijk omdat het een delta update is). het balkje vult zichzelf steeds opnieuw, en daarna moet hij alle apps weer optimaliseren wat ook nog een kwartier in beslag neemt. NB: een complete flash met Flash Tool gaat razendsnel, minder dan 10 minuten.
Na de update kun je gewoon weer een custom recovery installeren via Flash Tool en rooten. Ik heb niet getest of root behouden blijft na de update. (Ik las dat sommige OTA updates actief controleren of de telefoon ge-root is).

Toen hij klaar was kreeg ik overigens te zien 'Unfortunately, Update has stopped' (force close van iets blijkbaar gerelateerd aan de update). Maar alles werkt verder prima.

[ Voor 90% gewijzigd door TimoDimo op 07-05-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
bas-r schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:16:
Ik heb zelf nu een paar keer een probleem gehad met de feature van Marshmallow, waarbij je het geheugen met een SD kaartje uit kunt breiden.

Ik heb een snel kaartje (Kingston) , maar de telefoon voelt trager aan wanneer het kaartje als intern geheugen meedoet. Probleem wat ik ervaar is dat eens in de paar dagen het SD kaartje niet meer bruikbaar is. Kaartje eruit en erin en alles werkt weer. Alle data staat er nog gewoon op.

Ik ben maar weer teruggegaan naar de oude situatie waarbij het als portable storage wordt gezien. De telefoon werkt dan een stuk vlotter, en geen kans dat ineens niks meer werkt. Ik ben benieuwd of het aan het kaartje ligt of toch aan Android.
Ik denk dat mijn kaartje gewoon stuk was. Een par weken geleden deed ie helemaal niks meer.
Nieuw kaartje besteld, pricewatch: Samsung Pro+ microSDHC + SD-adapter 32GB , en nu werkt het delen van intern en extern geheugen vlekkeloos. Ook geen vertragingen meer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Weet iemand waarom ik niet met fastboot de recovery kan flashen? Ik heb de bootloader ge-unlockt. Als ik fastboot flash recovery "twrp-3.0.2-0-dende.img" run dan krijg ik te zien:
target reported max download size of 134217728 bytes
sending 'recovery' (10536 KB)...
OKAY [ 1.159s]
writing 'recovery'...
FAILED (remote: failed to get download permission for partition 'recovery')
finished. total time: 1.183s

Ik neem aan dat het met Flashtool wel lukt, maar ik ben gewoon benieuwd waarom dit niet kan, omdat het toch de gangbare manier is om dit te doen (als je nog niet ge-root bent)?

[ Voor 12% gewijzigd door TimoDimo op 01-05-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb het ook geprobeerd met fastboot en dat lukte mij ook niet. Er is blijkbaar nog iets extra nodig dan alleen de transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Wel vreemd dat al die telefoons net weer anders werken qua updates e.d. Wat ook vreemd is: het was bij mij niet eens nodig de bootloader te unlocken om een custom recovery erop te zetten. Met de Flash Tool werkte het gewoon. Ik had toen de hele laatste update (1.4) van de M4.5 geflasht en daarbij dus recovery.img vervangen door TWRP. Ik had daarbij gekozen voor "Download Only". Weet iemand wat het verschil is met "Firmware Upgrade"? Er is nagenoeg geen documentatie beschikbaar over Flash Tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je firmware update doet, dan wordt alles vervangen, als je download only doet, alleen wat je aangevinkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ah okee, dus Download Only terwijl je alles selecteert is hetzelfde als Firmware Upgrade... hadden ze wel wat duidelijker mogen maken.

De update was overigens probleemloos geflasht maar het gekke is dat er gewoon nog de stock recovery op stond na afloop. Ik dacht dat dat door de niet geunlockte bootloader zou komen, maar toen ik hem nog een keer apart flashte (alleen recovery selecteren in FlashTool) toen had ik gewoon TWRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ja, inderdaad. Ik heb ook gezien dat je het unlocken van de bootloader niet hoeft aan te vinken.
Ik ga binnenkort eens proberen de A4.5 firmware te flashen op de M4.5 met een gehackte kernel zodat de toetsen onder het scherm gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ik zal later ook proberen om Android 6 erop te zetten. Geen idee alleen of je dan (met Android One dus) veel van de specifieke aanpassingen door BQ mist, zoals de speciale camera app. Als je het voor elkaar hebt hoor ik graag hoe je het gedaan hebt en of het bevalt.

Klein detail over de camera: de camera/video app kan in stereo opnemen door de tweede microfoon (voor ruisonderdrukking) te gebruiken. De "sound recorder" kan dit echter niet. Andere geluidsrecorders die ik probeer ook niet. (Of je krijgt wel stereo maar dan twee keer dezelfde data.) Heeft iemand een oplossing?

Ander puntje: die "double tap" functie om de telefoon aan te zetten is handig. Alleen heel af en toe werkt het niet. En wat ik ook onhandig vind is dat je eerst over het scherm moet vegen om je code/patroon in te kunnen voeren om 'm te unlocken. Maar dat ligt volgens mij aan Android 5.

Nog een ander ongemak: ik kan de default ringtone nergens instellen. Bijv. de Gmail app gebruikt die standaard (het Aquaris deuntje), maar dat kan je nergens instellen. Je kunt dus niet voor alle apps die 'm op default hebben staan de ringtone veranderen (of notificatietoon). En dus moet je dat in alle apps handmatig veranderen.

[ Voor 44% gewijzigd door TimoDimo op 07-05-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Zijn er hier meer mensen die problemen hebben met Google Maps? Heb al sinds enige weken dat ik geen route kan plannen, zodra ik dat doe crashed Google Maps. Vandaag maar eens de app verwijderd en naar de "oude" versie gegaan, die werkt maar na een update naar de meest recente versie werkt hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
@niek: geen problemen hier met google maps.
@timo: geen problemen om in instellingen de standaardbeltoon voor meldingen te veranderen. Heb je het over het hoofd gezien?

Ik heb ondertussen weer Android 6 van de A4.5 op mijn M4.5 geflasht.

Een aantal dingen:
*Het is inderdaad totaal niet nodig om iets met bootloaders oid te doen.
Ik heb het als volgt gedaan:
-Met MTK Flash Tool de Android One A4.5 versie 2.4.0 geflasht.
-De telefoon aangezet met Volume+ om in de recovery te komen: druk op de power toets als je het openliggend android mannetje ziet. Daarna de telefoon uitgezet in het recoverymenu
-Met MTK Flash Tool de TWRP 3.0.0.2 dendeone geflasht. Je hoeft hem niet te kopieren naar de map en te hernoemen: je kan in de flash tool rechts op de recovery regel klikken en dan opent een map waarbij je de image kan kiezen. zorg dat alleen recovery staat aangevinkt en 'download'
-De telefoon weer aangezet met Volume+, nu boot ie in TWRP
-backup van /system gemaakt (kan je terugzetten als er een OTA is)
-Supersu, Xposed en de laatste OpenGapps geflasht (dat laatste is niet perse nodig natuurlijk)
-nu pas het systeem gestart, hij boot vrolijk in een geroote Android 6

*wat betreft de toetsen op de M4.5:
-Ik heb een procedure gevolgd waarbij je de /etc/firmware van de M4.5 kopieert en een scriptje aanpast.
Het werkt echter niet omdat de M4.5 kernel ook nodig is. De suggestie was om de boot.img los te flashen van de M4.5. Dan start de telefoon echter niet. De beschreven procedure ging echter over het uitwisselen van boot.img tussen beide telefoons met Android 5.1, dus ik denk dat daar het probleem zit. Volgende stap zou zijn de boot.img uit te pakken en met kernels te gaan freubelen. Mooie uitdaging, maar er is een beta test programma nu voor Android 6 voor de M4.5. Ik heb me daarvoor opgegeven, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb het net geprobeerd en bij mij werkt de Maps ook niet, het crasht inderdaad bij een route.

Ik heb de 1 April versie van Android 6.0.

Even geprobeerd: updates van maps verwijderd, het werkt goed; laatste update terug: crash. Het werkt wel op mijn Nexus 7 2013.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 15-05-2016 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
gambieter schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 01:00:
Goed, accessoires zijn er wat minder, maar de accessoires voor de M4.5 werken ook. Heb nu deze rubberen case/shell gekocht voor £3 (€4). Daarmee ligt de telefoon toch lekkerder in de hand en minder gladjes. Heb ook wat screenprotectors gekocht, maar die zijn wat minder.
Ik heb er ook zoeentje, maar van een ander leverancier. Bij mij was de 2e microfoon bovenaan bedekt en moest ik 'm bijknippen. Bij de jouwe ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, bij mij zat daar een gat op de juiste plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ik ben trouwens benieuwd of je als er een update is gewoon alleen de system image kan flashen en verder niets. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
birdibird schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:16:
@timo: geen problemen om in instellingen de standaardbeltoon voor meldingen te veranderen. Heb je het over het hoofd gezien?
Volgens mij niet.... alle apps waar je geen beltoon of nofificatie kunt instellen geven bij notificaties het standaard "Aquaris" geluidje.Bij SIM1 en SIM2 kun je wel de notificatie- en beltoon veranderen, maar de rest van het systeem reageert daar niet op.
*wat betreft de toetsen op de M4.5:
-Ik heb een procedure gevolgd waarbij je de /etc/firmware van de M4.5 kopieert en een scriptje aanpast.
Het werkt echter niet omdat de M4.5 kernel ook nodig is. De suggestie was om de boot.img los te flashen van de M4.5. Dan start de telefoon echter niet. De beschreven procedure ging echter over het uitwisselen van boot.img tussen beide telefoons met Android 5.1, dus ik denk dat daar het probleem zit. Volgende stap zou zijn de boot.img uit te pakken en met kernels te gaan freubelen. Mooie uitdaging, maar er is een beta test programma nu voor Android 6 voor de M4.5. Ik heb me daarvoor opgegeven, ben benieuwd!
Als je gaat freubelen hoor ik het graag. Waar kun je je opgeven voor de 6.0 test? En waarom moet er eigenlijk een test zijn? Op de A4.5 werkt het toch gewoon en dat is behalve de knoppen hetzelfde apparaat?
birdibird schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:28:
Ik ben trouwens benieuwd of je als er een update is gewoon alleen de system image kan flashen en verder niets. Heeft iemand dat al geprobeerd?
Hoe zou dat dan moeten? Het is een delta update en de download wordt volgens mij in de cachepartitie opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TimoDimo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 00:28:
Hoe zou dat dan moeten? Het is een delta update en de download wordt volgens mij in de cacepartitie opgeslagen. NB: standaard wordt volgens mij ook alleen de system partitie geflasht. (?)
Je kunt op http://www.bq.com/es/support/aquaris-4.5/support-sheet de nieuwste firmware downloaden, unpacken, en alleen de System flashen met de MTK-tool. Ik geloof dat je ook de boot moet doen, heb het niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Ik dacht dat je de OTA update bedoelde. Met de gewone updates van de website denk ik dat dat gewoon moet kunnen. Ik weet alleen niet of je dan nog andere partities aan moet vinken. Misschien alles behalve data en recovery? En het is ook nog maar de vraag of het dan goed werkt. Bij andere custom ROM's is dit normaal om te doen dacht ik, maar bij deze volgens mij niet. Het gaat er volgens mij om of alle dingen in /data nog wel goed aansluiten bij /system. Anders kan het dus wel met een OTA update (eerst stock recovery terugflashen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
gambieter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 01:21:
[...]

Je kunt op http://www.bq.com/es/support/aquaris-4.5/support-sheet de nieuwste firmware downloaden, unpacken, en alleen de System flashen met de MTK-tool. Ik geloof dat je ook de boot moet doen, heb het niet geprobeerd.
Je hebt de verkeerde link gebruikt van een ander toestel. Dit is de goede:
http://www.bq.com/es/support/aquaris-a4-5/support-sheet

Dit is trouwens een engelstalige firmware link, staat echter niet de 2.4.0 nog bij:
http://www.mibqyyo.com/en-download/categorias/aquaris-a4-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
@Timo: je kan je aanmelden via het MiBQyYo forum:
http://www.mibqyyo.com/comunidad/categories/aquaris-m4-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

birdibird schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:57:
Ah, dank voor de correctie. Het is vreselijk irritant dat de Spaanse site hun hoofdsite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
birdibird schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:57:
[...]

Dit is trouwens een engelstalige firmware link, staat echter niet de 2.4.0 nog bij:
http://www.mibqyyo.com/en-download/categorias/aquaris-a4-5/
Ik heb de topicstart aangepast met deze download link.

Als er nog meer aanvullingen zijn, laat het me dan weten (per DM!!), dan pas ik eea aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
gambieter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:02:
[...]

Ah, dank voor de correctie. Het is vreselijk irritant dat de Spaanse site hun hoofdsite is.
Alles van hun site is ook in het Engels. Echter is de A4.5 daar niet vermeld omdat die officieel alleen is aangekondigd in Spanje en Portugal. Dus staat ie niet op de Engelstalige sites. Alle andere modellen wel. Zal wel een afspraak met Google zijn mbt Android One.
Wel irritant natuurlijk als je de A4.5 hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is weer een update voor de A4.5: Firmware 2.5.0. Er zal dus wel binnenkort een OTA komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
gambieter schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 02:24:
Er is weer een update voor de A4.5: Firmware 2.5.0. Er zal dus wel binnenkort een OTA komen.
Ik kreeg de OTA gisteren binnen.
Jammer dat we nog niet op 6.0.1 zitten...
http://www.gottabemobile....hmallow-update-whats-new/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bah, je moet echt unrooten voor je de OTA kunt aanbrengen. Positief: het probleem met Google Maps is opgelost, ik kan weer een route plannen :)

Toch wel vervelend: eerst de OTA die lang bezig is met optimising alle apps (bij mij 159), dan TWRP recovery installeren, rooten, gaat 'ie weer optimaliseren, daarna weer stock recovery terug...

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 26-05-2016 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
interessante ontdekking:
Ik heb de rom gedownload en alleen de system image geflasht:
Dit werkte, en er werden geen apps geupdate. Alles werkte én root bleek behouden te zijn!!!!!
Ik moest wel xposed opnieuw flashen met twrp, maar dat was zo gepiept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ah, dat is interessant :)

Ga ik de volgende keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
OP bijgewerkt. 2e post volgt binnenkort.

[ Voor 16% gewijzigd door birdibird op 29-05-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ben nu aan het spelen met de beta 6.0 voor de M4.5
Eerste impressie is dat ie een stuk meer responsief is dan 5.1
Ik heb zelfs de indruk dat ie sneller reageert dan de A4.5 Android One 6.0
Het is duidelijk niet hetzelfde, er zitten veel meer opties in dan in Android One.
Nog niet uitgevonden hoe hem te rooten, aangezien TWRP een foutmelding geeft en Kingroot het inderdaad niet doet op 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt de TWRP toch flashen met de tool (hernoemen naar recovery.img), en dan de SuperSU.zip flashen? Of doet de recovery het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
(je hoeft 'm niet te hernoemen, zie hierboven)
Nee, TWRP geeft een foutmelding dat ie /system ed niet kan mounten.
Blijkbaar is er iets veranderd van 5.1 -> 6.0

Ik heb de mensen van TWRP een mailtje erover gestuurd. Ben benieuwd.
Ga zelf me ook maar eens in MTK droid tools en block addressen van partities verdiepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
birdibird schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 01:52:
interessante ontdekking:
Dit werkte, en er werden geen apps geupdate. Alles werkte én root bleek behouden te zijn!!!!!
SU binaries e.d. zitten toch in de systempartitie? Hoe kan hij dan nog steeds ge-root zijn als je die in zijn geheel flasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ik heb geen idee, maar het was wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Vlak voor het weekend een update van beta 3 naar beta 4 voor de M4.5 Android 6.0. Goed bezig daar bij BQ.
Ik merk niet echt het verschil en ben zelf nog geen bugs tegengekomen, maar hij draait nog steeds als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
beta 5 / RC is uitgekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphZ
De schermrotatie doet het niet meer ( na de laatste update?). Ben ik de enige die hier last van heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij mijn A4.5 geen probleem (OTA updated, 1 juni update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphZ
Werkt weer prima. (!?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
De 1GB/16GB zijn nu vanaf 129,- verkrijgbaar, de 2GB/16GB vanaf 149,-. Dat is wel een hele goeie deal.
Zie topicstart onder Kimovil

[ Voor 13% gewijzigd door birdibird op 28-06-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Die €149,- is alleen wel voor de A4.5. Die knoppen aan de onderkant moet je dan missen, en dat lijkt me toch wel een gemis.

Mijn scherm is overigens gebarsten (laten vallen ;( ). Weet iemand toevallig een site waar je snel een nieuw scherm kunt kopen (om zelf te installeren)? Via http://yoloreparo.com/man...is-m4-5-357/pantalla-2338 zie je dat dit best makkelijk gaat.

Uit Azie kun je ze wel importeren, maar dat duurt vast heel lang en krijg je dan wel een originele of in ieder geval dezelfde kwaliteit? Het kost niks in ieder geval (zie bijv. http://www.alibaba.com/sh...-for-bq-aquaris-m4.5.html) Hier één via Singapore: https://www.parts4repair....izer-for-bq-aquaris-m4-5/ , is misschien betrouwbaarder dan China. Kan ik eigenlijk wel alleen het glaasje kopen en de touch 'digitiser'? Is dat aan te bevelen? Of is het beter om ook het LCD scherm te vervangen?

Alvast bedankt voor jullie medeleven ;-)

En weet iemand ook een Nederlandse winkel waar je een hoesje kunt kopen? (voor na reparatie :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
O jee, vervelend!
Heb je BQ zelf gevraagd of je er eentje van hen kan kopen en hoe duur het dan is?
Geen idee wat een goeie site is, kan ik je helaas niet mee helpen.
Hoesje: ebay/amazon?
Ik ben erg blij met mijn hoesje, heb hem al een paar keer laten vallen...

[ Voor 34% gewijzigd door birdibird op 28-06-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-04 09:24
Waarschijnlijk niet alleen specifiek voor de A4.5, maar heeft iemand ervaring met het koppelen van WhatsApp aan sim1 terwijl de data via sim2 loopt?

Als dat werkt, wat ik ergens wel verwacht maar dus niet zeker weet, dan kan ik voor sim1 een goedkoop prepaid kaartje zonder internet gebruiken en voor sim2 een MB verdeler van T mobile (die heeft geen normaal 06 nummer, wat verplicht is voor WhatsApp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ja, het maakt niet uit welk internet je gebruikt, ook wifi kan. Sterker nog, je kan zelfs de sim met het whatsapp nummer in een andere telefoon hebben zitten. Whatsapp stuurt een bevestigings sms / belt je om het nummer te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
RC2 is uit voor de M4.5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 13:08

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ineens kwam ik uit bij dit topic in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn Moto E 2015. Daarbij is de M4.5 interessant, maar misschien de M5 nog wel interessanter. Kwam in een Spaans forum wel tegen dat de Android 6.0.1 update aardig wat issues oplevert bij sommige gebruikers. Houdt me nog een beetje tegen eigenlijk.

Zijn er hier ook M5 gebruikers? Had al gezocht, maar is geen los topic van volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Birdibird, ik heb mij niet echt verdiept in die bètaversies. Hoe werkt de installatie daarvan precies? Hetzelfde als de upgrades die je via de website kunt downloaden en flashen met de Herramienta MTK Flash Tool?

En kun je updaten door alleen de systeempartitie te flashen? (Ik neem aan dat dat niet aan te bevelen is als je van Android 5 komt?) Maar als je de RC al hebt kun je als de officiële Android 6 uitkomt waarschijnlijk wel alleen /system flashen...

[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 05-07-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 790571

bqstore.nl is de officiële Nederlandse leverancier van BQ. was daar ooit begonnen met een 3D printer, maar het merk en service beviel me zo goed dat ik een Smartphone heb aangeschaft. Deze werkt voor mijn gebruik prima (wat foto's, video's en APPS) met de 16+2.
Zelf overigens de BQ X5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 790571

Oja, ze gaven aan dat de A4.5 voorlopig nog niet officieel in Nederland zal verschijnen. Hier zit volgens hen Google achter, die met BQ de afspraak heeft gemaakt de A4.5 met Android 6 alleen in Spanje en Portugal aan te bieden. mijn vrouw was ook tevreden met de M4.5 :)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 790571 op 05-07-2016 22:10 . Reden: dubelle tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ja inderdaad, dat had ik ook al gevonden dat het alleen voor Spanje en Portugal geldt.
Je kan wel de A4.5 gewoon direct bij BQ via de internationale engelstalige site bestellen, wat dan wel weer vreemd is. (En ook via de kimovil en Amazon links natuurlijk, zie openingspost)

(bqstore.nl had ik daar ook al gelinkt. Ik heb dat even wat duidelijker gemaakt)

[ Voor 98% gewijzigd door birdibird op 06-07-2016 00:10 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
TimoDimo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:14:
Birdibird, ik heb mij niet echt verdiept in die bètaversies. Hoe werkt de installatie daarvan precies? Hetzelfde als de upgrades die je via de website kunt downloaden en flashen met de Herramienta MTK Flash Tool?

En kun je updaten door alleen de systeempartitie te flashen? (Ik neem aan dat dat niet aan te bevelen is als je van Android 5 komt?) Maar als je de RC al hebt kun je als de officiële Android 6 uitkomt waarschijnlijk wel alleen /system flashen...
De beta versies krijg je OTA. Je moet je aanmelden bij BQ en dan krijg je toegang tot het betaforum en krijg je vanzelf de updates gepusht. Ook van 5.1 naar 6.0 was een update en dat is prima verlopen.
Je kunt ze niet downloaden van een site. Daarom heb ik 'm ook nog niet kunnen rooten, omdat ik geen boot.img heb om terug te flashen als er weer een update is. Ik had een ambitieus plan om de boot.img zelf te extracten, maar ben daar niet aan toegekomen....
Ik ben onder de indruk van hoe BQ dit organiseert en op het beta forum met gebruikers overlegt en feedback vraagt en geeft. 8)
Én, zoals ik hierboven al zei, heb ik het idee dat 6.0.1 soepeler loopt dan 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
hars73 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:59:
Ineens kwam ik uit bij dit topic in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn Moto E 2015. Daarbij is de M4.5 interessant, maar misschien de M5 nog wel interessanter. Kwam in een Spaans forum wel tegen dat de Android 6.0.1 update aardig wat issues oplevert bij sommige gebruikers. Houdt me nog een beetje tegen eigenlijk.

Zijn er hier ook M5 gebruikers? Had al gezocht, maar is geen los topic van volgens mij.
Geen idee of hier M5 gebruikers zijn. Ik heb 'm zelf even in mijn handen gehad, maar vond 'm toch te groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

birdibird schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:12:
[...]

Geen idee of hier M5 gebruikers zijn. Ik heb 'm zelf even in mijn handen gehad, maar vond 'm toch te groot ;)
Tja heb nu een 4.5" Moto E en durf inmiddels wel een klein stapje groter ;) Die outlet versies zijn die kwalitatief een beetje goed genoeg? Jij hebt er ook eentje las ik in je review?
Die M5 blijft toch een erg interessant toestel qua specs en prijs rond de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Ja, mijn outlet versie doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken de BQ Aquaris M5. Ik moest voor mijn werk zelf een telefoon kopen (BYOD is voor bedrijf icm met losse SIM is kennelijk goedkoper dan huidige VOIP oplossing).
Voorwaarden:
- Android 5.1 of hoger (iOS viel op basis van prijs al af en Windows werd helaas niet ondersteund :( )
- minimaal 16GB
- maximaal 250 EUR wordt vergoed
- 4 cores
(op zich kan je elk toestel kopen wat je wilt als je alleen wilt bellen. Bovenstaande specs zijn nodig voor bedrijfsapplicaties - mail, intranet, agenda)

Ik heb op Tweakers gezocht en kwam op basis van specs vs prijs bij de BQ Aquaris M5 uit. Bonus: dual sim. Advies was de Samsung A3, maar ik wil graag een telefoon die niet iedereen heeft. 8)

Ik vind het een mooi toestel. Privé had ik al een Lumia 640. De M5 is niet veel kleiner, maar wel iets smaller. Persoonlijk zou ik liever een klein toestel hebben (formaat Lumia 620), maar deze gaat ook prima.

Ik heb hem gekocht voor 248 EUR zonder verzendkosten, de versie met Octacore, 32GB opslaggeheugen, 3GB RAM, Android 6
pricewatch: BQ Aquaris M5 3GB ram 32GB Zwart

Ontvangen met Android 5.1 en zelf geupgrade naar Android 6. Achteraf ontbraken de APN punten van de SIM die niet in het toestel zat tijdens installatie. Lukte niet om deze handmatig op te geven.(Instellingen crashte). Toen factory reset gedaan met beide simmetjes erin en verder nog geen problemen gehad.(geen idee of dat een Android 6 issue was overigens)
Het is mijn eerste Android. Ik ben eigenlijk een Windows (en soms Sailfish OS) gebruiker.

[ Voor 12% gewijzigd door joi-c op 09-07-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

joi-c schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:38:
Ik heb sinds 2 weken de BQ Aquaris M5....
Ik las op het officiele spaanse BQ forum ook wel wat issues met de Android 6 update, maar ook daar werden er veel opgelost door een factory reset. Bij jou dus eigenlijk wel een stabiel fijn toestel? Ik ga na m'n vakantie maar eens even serieus overwegen om deze aan te schaffen. Support blijkt ook erg goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Ik ben er wel tevreden over. Ook fijn dat er geen rotzooi op staat. Gewoon stock android. (en 1 BQ app om accessoires te bestellen) Ik heb goede hoop dat er langere ondersteuning is voor Android upgrades. (maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet).

Ik heb de 2 soorten cases van BQ besteld. De gummy versie is spuuglelijk. (afrader) De harde case is wel mooi. Ook screenprotector heb ik van hun besteld. (wel alles incl. toestel via Amazon.de). Dus niet via de BQ site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

joi-c schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:42:
Ik heb de 2 soorten cases van BQ besteld. De gummy versie is spuuglelijk. (afrader) De harde case is wel mooi. Ook screenprotector heb ik van hun besteld. (wel alles incl. toestel via Amazon.de). Dus niet via de BQ site.
De harde case is die zwarte flipcover?

EDIT: Deze bedoelde ik dus. Denk dat als ik een M5 ga aanschaffen, ik deze cover erbij bestel. Net iets beter beschermd in m'n broekzak. Lijkt inderdaad op de candy case, maar dan met magnetische flip :)

[ Voor 26% gewijzigd door hars73 op 12-07-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joi-c
  • Niet online
Nee, ik bedoel de candy case. Die bevalt wel.
Ik had ook de gummy, maar die is lomp.

Ik had die flipcase eerlijk gezegd niet gezien. Ziet er ook wel OK uit. Lijkt op de candy case, maar dan met flap.

EDIT: Ik ga die flip denk ik ook kopen. Ziet er wel goed uit op de foto's. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door joi-c op 12-07-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Nu online
Inmiddels is de finale OTA update beschikbaar voor de M4.5. Android 6.0, versie 2.0 gedoopt door BQ.
En hij staat ook op de site: http://www.bq.com/uk/support/aquaris-m4-5/support-sheet

Grappig dat de opmerkingen erbij wederom in het Spaans zijn. Ook op de rest van bq.com kom je nog regelmatig Spaans tegen. Als ze serieus willen overkomen en wereldwijd hun waren willen verkopen dienen ze hier toch wat minder slordig in te worden :/

Weet iemand wat dit betekent: "Cambio de launcher (Google Now launcher): Doble tap para apagar solo desde la barra de notificaciones."?

[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 13-07-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

TimoDimo schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:00:
Weet iemand wat dit betekent: "Cambio de launcher (Google Now launcher): Doble tap para apagar solo desde la barra de notificaciones."?
Dit staat er voor de M5 bij de update naar Android 6: "Change of launcher (Google Now launcher): Double tap to turn off from notifications bar only"... wat dat ook maar mag betekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 14-07-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
Beetje krom omschreven idd, maar je kan inderdaad met een dubbeltik op de notificatiebalk de telefoon in slaapstand zetten alsof je op de powerknop drukt. (en 'm weer wakkermaken met dubbeltik op het scherm)
Ook leuk: dubbel drukken op de powerknop opent de camera, ook vanuit slaapstand.

Pagina: 1 2 Laatste