Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler
Volgens mij niet.... alle apps waar je geen beltoon of nofificatie kunt instellen geven bij notificaties het standaard "Aquaris" geluidje.Bij SIM1 en SIM2 kun je wel de notificatie- en beltoon veranderen, maar de rest van het systeem reageert daar niet op.birdibird schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:16:
@timo: geen problemen om in instellingen de standaardbeltoon voor meldingen te veranderen. Heb je het over het hoofd gezien?
Als je gaat freubelen hoor ik het graag. Waar kun je je opgeven voor de 6.0 test? En waarom moet er eigenlijk een test zijn? Op de A4.5 werkt het toch gewoon en dat is behalve de knoppen hetzelfde apparaat?*wat betreft de toetsen op de M4.5:
-Ik heb een procedure gevolgd waarbij je de /etc/firmware van de M4.5 kopieert en een scriptje aanpast.
Het werkt echter niet omdat de M4.5 kernel ook nodig is. De suggestie was om de boot.img los te flashen van de M4.5. Dan start de telefoon echter niet. De beschreven procedure ging echter over het uitwisselen van boot.img tussen beide telefoons met Android 5.1, dus ik denk dat daar het probleem zit. Volgende stap zou zijn de boot.img uit te pakken en met kernels te gaan freubelen. Mooie uitdaging, maar er is een beta test programma nu voor Android 6 voor de M4.5. Ik heb me daarvoor opgegeven, ben benieuwd!
Hoe zou dat dan moeten? Het is een delta update en de download wordt volgens mij in de cachepartitie opgeslagen.birdibird schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:28:
Ik ben trouwens benieuwd of je als er een update is gewoon alleen de system image kan flashen en verder niets. Heeft iemand dat al geprobeerd?
Je kunt op http://www.bq.com/es/support/aquaris-4.5/support-sheet de nieuwste firmware downloaden, unpacken, en alleen de System flashen met de MTK-tool. Ik geloof dat je ook de boot moet doen, heb het niet geprobeerd.TimoDimo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 00:28:
Hoe zou dat dan moeten? Het is een delta update en de download wordt volgens mij in de cacepartitie opgeslagen. NB: standaard wordt volgens mij ook alleen de system partitie geflasht. (?)
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je hebt de verkeerde link gebruikt van een ander toestel. Dit is de goede:gambieter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 01:21:
[...]
Je kunt op http://www.bq.com/es/support/aquaris-4.5/support-sheet de nieuwste firmware downloaden, unpacken, en alleen de System flashen met de MTK-tool. Ik geloof dat je ook de boot moet doen, heb het niet geprobeerd.
http://www.bq.com/es/support/aquaris-a4-5/support-sheet
Dit is trouwens een engelstalige firmware link, staat echter niet de 2.4.0 nog bij:
http://www.mibqyyo.com/en-download/categorias/aquaris-a4-5/
http://www.mibqyyo.com/comunidad/categories/aquaris-m4-5
Ah, dank voor de correctie. Het is vreselijk irritant dat de Spaanse site hun hoofdsite is.birdibird schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:57:
Je hebt de verkeerde link gebruikt van een ander toestel. Dit is de goede:
Ik heb de topicstart aangepast met deze download link.birdibird schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:57:
[...]
Je hebt de verkeerde link gebruikt van een ander toestel. Dit is de goede:
Dit is trouwens een engelstalige firmware link, staat echter niet de 2.4.0 nog bij:
http://www.mibqyyo.com/en-download/categorias/aquaris-a4-5/
Als er nog meer aanvullingen zijn, laat het me dan weten (per DM!!), dan pas ik eea aan!
Alles van hun site is ook in het Engels. Echter is de A4.5 daar niet vermeld omdat die officieel alleen is aangekondigd in Spanje en Portugal. Dus staat ie niet op de Engelstalige sites. Alle andere modellen wel. Zal wel een afspraak met Google zijn mbt Android One.gambieter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:02:
[...]
Ah, dank voor de correctie. Het is vreselijk irritant dat de Spaanse site hun hoofdsite is.
Wel irritant natuurlijk als je de A4.5 hebt
Ik kreeg de OTA gisteren binnen.gambieter schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 02:24:
Er is weer een update voor de A4.5: Firmware 2.5.0. Er zal dus wel binnenkort een OTA komen.
Jammer dat we nog niet op 6.0.1 zitten...
http://www.gottabemobile....hmallow-update-whats-new/
Toch wel vervelend: eerst de OTA die lang bezig is met optimising alle apps (bij mij 159), dan TWRP recovery installeren, rooten, gaat 'ie weer optimaliseren, daarna weer stock recovery terug...
[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 26-05-2016 00:22 ]
Ik heb de rom gedownload en alleen de system image geflasht:
Dit werkte, en er werden geen apps geupdate. Alles werkte én root bleek behouden te zijn!!!!!
Ik moest wel xposed opnieuw flashen met twrp, maar dat was zo gepiept
Ga ik de volgende keer proberen.
[ Voor 16% gewijzigd door birdibird op 29-05-2016 22:24 ]
Eerste impressie is dat ie een stuk meer responsief is dan 5.1
Ik heb zelfs de indruk dat ie sneller reageert dan de A4.5 Android One 6.0
Het is duidelijk niet hetzelfde, er zitten veel meer opties in dan in Android One.
Nog niet uitgevonden hoe hem te rooten, aangezien TWRP een foutmelding geeft en Kingroot het inderdaad niet doet op 6.0
Nee, TWRP geeft een foutmelding dat ie /system ed niet kan mounten.
Blijkbaar is er iets veranderd van 5.1 -> 6.0
Ik heb de mensen van TWRP een mailtje erover gestuurd. Ben benieuwd.
Ga zelf me ook maar eens in MTK droid tools en block addressen van partities verdiepen....
SU binaries e.d. zitten toch in de systempartitie? Hoe kan hij dan nog steeds ge-root zijn als je die in zijn geheel flasht?birdibird schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 01:52:
interessante ontdekking:
Dit werkte, en er werden geen apps geupdate. Alles werkte én root bleek behouden te zijn!!!!!
Ik merk niet echt het verschil en ben zelf nog geen bugs tegengekomen, maar hij draait nog steeds als een zonnetje
Zie topicstart onder Kimovil
[ Voor 13% gewijzigd door birdibird op 28-06-2016 15:56 ]
Mijn scherm is overigens gebarsten (laten vallen
Uit Azie kun je ze wel importeren, maar dat duurt vast heel lang en krijg je dan wel een originele of in ieder geval dezelfde kwaliteit? Het kost niks in ieder geval (zie bijv. http://www.alibaba.com/sh...-for-bq-aquaris-m4.5.html) Hier één via Singapore: https://www.parts4repair....izer-for-bq-aquaris-m4-5/ , is misschien betrouwbaarder dan China. Kan ik eigenlijk wel alleen het glaasje kopen en de touch 'digitiser'? Is dat aan te bevelen? Of is het beter om ook het LCD scherm te vervangen?
Alvast bedankt voor jullie medeleven ;-)
En weet iemand ook een Nederlandse winkel waar je een hoesje kunt kopen? (voor na reparatie
Heb je BQ zelf gevraagd of je er eentje van hen kan kopen en hoe duur het dan is?
Geen idee wat een goeie site is, kan ik je helaas niet mee helpen.
Hoesje: ebay/amazon?
Ik ben erg blij met mijn hoesje, heb hem al een paar keer laten vallen...
[ Voor 34% gewijzigd door birdibird op 28-06-2016 21:42 ]
Als dat werkt, wat ik ergens wel verwacht maar dus niet zeker weet, dan kan ik voor sim1 een goedkoop prepaid kaartje zonder internet gebruiken en voor sim2 een MB verdeler van T mobile (die heeft geen normaal 06 nummer, wat verplicht is voor WhatsApp).
Zijn er hier ook M5 gebruikers? Had al gezocht, maar is geen los topic van volgens mij.
En kun je updaten door alleen de systeempartitie te flashen? (Ik neem aan dat dat niet aan te bevelen is als je van Android 5 komt?) Maar als je de RC al hebt kun je als de officiële Android 6 uitkomt waarschijnlijk wel alleen /system flashen...
[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 05-07-2016 20:44 ]
Verwijderd
Zelf overigens de BQ X5
Verwijderd
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2016 22:10 . Reden: dubelle tekst ]
Je kan wel de A4.5 gewoon direct bij BQ via de internationale engelstalige site bestellen, wat dan wel weer vreemd is. (En ook via de kimovil en Amazon links natuurlijk, zie openingspost)
(bqstore.nl had ik daar ook al gelinkt. Ik heb dat even wat duidelijker gemaakt)
[ Voor 98% gewijzigd door birdibird op 06-07-2016 00:10 . Reden: verduidelijkt ]
De beta versies krijg je OTA. Je moet je aanmelden bij BQ en dan krijg je toegang tot het betaforum en krijg je vanzelf de updates gepusht. Ook van 5.1 naar 6.0 was een update en dat is prima verlopen.TimoDimo schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:14:
Birdibird, ik heb mij niet echt verdiept in die bètaversies. Hoe werkt de installatie daarvan precies? Hetzelfde als de upgrades die je via de website kunt downloaden en flashen met de Herramienta MTK Flash Tool?
En kun je updaten door alleen de systeempartitie te flashen? (Ik neem aan dat dat niet aan te bevelen is als je van Android 5 komt?) Maar als je de RC al hebt kun je als de officiële Android 6 uitkomt waarschijnlijk wel alleen /system flashen...
Je kunt ze niet downloaden van een site. Daarom heb ik 'm ook nog niet kunnen rooten, omdat ik geen boot.img heb om terug te flashen als er weer een update is. Ik had een ambitieus plan om de boot.img zelf te extracten, maar ben daar niet aan toegekomen....
Ik ben onder de indruk van hoe BQ dit organiseert en op het beta forum met gebruikers overlegt en feedback vraagt en geeft.
Én, zoals ik hierboven al zei, heb ik het idee dat 6.0.1 soepeler loopt dan 5.1
Geen idee of hier M5 gebruikers zijn. Ik heb 'm zelf even in mijn handen gehad, maar vond 'm toch te groothars73 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:59:
Ineens kwam ik uit bij dit topic in mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn Moto E 2015. Daarbij is de M4.5 interessant, maar misschien de M5 nog wel interessanter. Kwam in een Spaans forum wel tegen dat de Android 6.0.1 update aardig wat issues oplevert bij sommige gebruikers. Houdt me nog een beetje tegen eigenlijk.
Zijn er hier ook M5 gebruikers? Had al gezocht, maar is geen los topic van volgens mij.
Tja heb nu een 4.5" Moto E en durf inmiddels wel een klein stapje groterbirdibird schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:12:
[...]
Geen idee of hier M5 gebruikers zijn. Ik heb 'm zelf even in mijn handen gehad, maar vond 'm toch te groot
Die M5 blijft toch een erg interessant toestel qua specs en prijs rond de 200 euro.
Voorwaarden:
- Android 5.1 of hoger (iOS viel op basis van prijs al af en Windows werd helaas niet ondersteund
- minimaal 16GB
- maximaal 250 EUR wordt vergoed
- 4 cores
(op zich kan je elk toestel kopen wat je wilt als je alleen wilt bellen. Bovenstaande specs zijn nodig voor bedrijfsapplicaties - mail, intranet, agenda)
Ik heb op Tweakers gezocht en kwam op basis van specs vs prijs bij de BQ Aquaris M5 uit. Bonus: dual sim. Advies was de Samsung A3, maar ik wil graag een telefoon die niet iedereen heeft.
Ik vind het een mooi toestel. Privé had ik al een Lumia 640. De M5 is niet veel kleiner, maar wel iets smaller. Persoonlijk zou ik liever een klein toestel hebben (formaat Lumia 620), maar deze gaat ook prima.
Ik heb hem gekocht voor 248 EUR zonder verzendkosten, de versie met Octacore, 32GB opslaggeheugen, 3GB RAM, Android 6
pricewatch: BQ Aquaris M5 3GB ram 32GB Zwart
Ontvangen met Android 5.1 en zelf geupgrade naar Android 6. Achteraf ontbraken de APN punten van de SIM die niet in het toestel zat tijdens installatie. Lukte niet om deze handmatig op te geven.(Instellingen crashte). Toen factory reset gedaan met beide simmetjes erin en verder nog geen problemen gehad.(geen idee of dat een Android 6 issue was overigens)
Het is mijn eerste Android. Ik ben eigenlijk een Windows (en soms Sailfish OS) gebruiker.
[ Voor 12% gewijzigd door joi-c op 09-07-2016 14:44 ]
Ik las op het officiele spaanse BQ forum ook wel wat issues met de Android 6 update, maar ook daar werden er veel opgelost door een factory reset. Bij jou dus eigenlijk wel een stabiel fijn toestel? Ik ga na m'n vakantie maar eens even serieus overwegen om deze aan te schaffen. Support blijkt ook erg goed te zijn.joi-c schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:38:
Ik heb sinds 2 weken de BQ Aquaris M5....
Ik heb de 2 soorten cases van BQ besteld. De gummy versie is spuuglelijk. (afrader) De harde case is wel mooi. Ook screenprotector heb ik van hun besteld. (wel alles incl. toestel via Amazon.de). Dus niet via de BQ site.
De harde case is die zwarte flipcover?joi-c schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:42:
Ik heb de 2 soorten cases van BQ besteld. De gummy versie is spuuglelijk. (afrader) De harde case is wel mooi. Ook screenprotector heb ik van hun besteld. (wel alles incl. toestel via Amazon.de). Dus niet via de BQ site.
EDIT: Deze bedoelde ik dus. Denk dat als ik een M5 ga aanschaffen, ik deze cover erbij bestel. Net iets beter beschermd in m'n broekzak. Lijkt inderdaad op de candy case, maar dan met magnetische flip
[ Voor 26% gewijzigd door hars73 op 12-07-2016 16:18 ]
Ik had ook de gummy, maar die is lomp.
Ik had die flipcase eerlijk gezegd niet gezien. Ziet er ook wel OK uit. Lijkt op de candy case, maar dan met flap.
EDIT: Ik ga die flip denk ik ook kopen. Ziet er wel goed uit op de foto's.
[ Voor 37% gewijzigd door joi-c op 12-07-2016 19:41 ]
En hij staat ook op de site: http://www.bq.com/uk/support/aquaris-m4-5/support-sheet
Grappig dat de opmerkingen erbij wederom in het Spaans zijn. Ook op de rest van bq.com kom je nog regelmatig Spaans tegen. Als ze serieus willen overkomen en wereldwijd hun waren willen verkopen dienen ze hier toch wat minder slordig in te worden

Weet iemand wat dit betekent: "Cambio de launcher (Google Now launcher): Doble tap para apagar solo desde la barra de notificaciones."?
[ Voor 9% gewijzigd door TimoDimo op 13-07-2016 23:03 ]
Dit staat er voor de M5 bij de update naar Android 6: "Change of launcher (Google Now launcher): Double tap to turn off from notifications bar only"... wat dat ook maar mag betekenen.TimoDimo schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:00:
Weet iemand wat dit betekent: "Cambio de launcher (Google Now launcher): Doble tap para apagar solo desde la barra de notificaciones."?
[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 14-07-2016 08:40 ]
Ook leuk: dubbel drukken op de powerknop opent de camera, ook vanuit slaapstand.
TWRP dende 3.0.0.2 werkt namelijk alleen maar met 5.1.
De truuk is om lk.bin (little kernel) van 5.1 te flashen.
Dan werkt TWRP en kan je root en xposed installeren.
Daarna lk.bin van 6.0.1 terug flashen.
(hoeft niet perse, hij start ook met de lk.bin van 5.1, maar ik weet niet wat ze in de kernel hebben geoptimaliseerd voor 6.0.1, dus voor de zekerheid maar teruggeflasht)
opstarten en spelen maar
Vraagje over bovenstaande manier van updaten: is dit wel aan te bevelen? Want al die andere partities update je dan niet. Geen idee waar al die andere partities voor zijn die je in de flash tool kunt updaten, maar het lijkt mij dat die wel afgestemd zullen zijn op de system-partitie...birdibird schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 01:52:
interessante ontdekking:
Ik heb de rom gedownload en alleen de system image geflasht:
Ik moest wel xposed opnieuw flashen met twrp, maar dat was zo gepiept
Maar wat is nu het probleem? Het opstarten duurt letterlijk bijna een half uur! Bij mijn eerste toestel had ik dat ook al (toen heb ik het huidige exemplaar ontvangen na veel heen en weer gemail met Spanje).
Als ik dat had geweten had ik hem niet teruggezet naar de fabrieksinstellingen natuurlijk, maar dat zou natuurlijk eigenlijk niks uit moeten maken.
Tja, ik ga maar mailen met de helpdesk. Dat is toch wel een nadeel van bq. Je kunt niet in NL terecht als er iets is met je toestel...
Dear Niek,
BQ is working for letting all his device updated with the last firmware. Right now we do not know when the Android 7 will be released for the a4.5.
For any further questions, do not hesitate to contact us.
Best regards,
Anders voorbeeld: foto's liken in de flickr-app lukt niet.
Bij gekanteld scherm lukt dit allemaal nog wel, maar ik wil graag dat mijn toestel weer normaal werkt. Herkenbaar voor iemand?
Waarschijnlijk is je scherm gewoon overleden. Download eens een touchscreen tester en kijk dan wat er mis gaat.RalphZ schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:43:
Ik heb een probleempje. De onderste "regel" van mijn scherm reageert niet meer goed op mijn vingers.
Scherm stuk? Hoe lang gaan die normaal mee dan? Scherm stuk, telefoon waardeloos?
Heb zo'n tester geprobeerd, maar die geeft aan dat alles okee is.
bq reageert niet op mijn vraag. Ik ga opzoek naar een andere telefoon. Geen bq meer. Teveel gedoe mee gehad. Helaas.
Er is niet echt levensduur verwachting. Telefoon kan gevallen zijn, waterschade of spontaan.RalphZ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:58:
Scherm stuk? Hoe lang gaan die normaal mee dan?
Dat is vreemd. Ik had wel verwacht dat er een hapering zichbaar was. Welke app heb je gebruikt?Heb zo'n tester geprobeerd, maar die geeft aan dat alles okee is.
Heb je nog garantie? Want dan kan je ook contact opnemen met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt.bq reageert niet op mijn vraag. Ik ga opzoek naar een andere telefoon. Geen bq meer. Teveel gedoe mee gehad. Helaas.
Het toestel is weleens gevallen inderdaad. Maar de laatste keer is al erg lang geleden. De hapering was er opeens. Ik kan nu ook Mixcloud niet meer gebruiken... Typen lukt wel weer, omdat ik het toetsenbord op maximaal heb gezet.
Ik heb de Touchscreen Test van Anton Mokshyn gebruikt (met die gele bolletjes).
Ik heb het toestel bij bq zelf besteld (Spanje). Als ik het goed lees heb ik nog garantie (2 jaar, en als het 1 jaar zou zijn, zou het ook nog net moeten lukken), maar dan moet ik hem opsturen en met een beetje pech zit ik dan een maand zonder fatsoenlijke telefoon. Maar had het wel tof gevonden als ze na mijn mail van maandag nog dezelfde week hadden gereageerd.
Ben nu serieus aan het kijken voor een opvolger. Zit aan een Samsung A3 te denken. Maar het liefst wil ik gewoon mijn bq blijven gebruiken, want afgezien van de recente ongemakken blijft het een fijn ding.
mijn ervaring met garantie is dat ze heel snel zijn met garantie
[ Voor 42% gewijzigd door birdibird op 24-01-2017 01:28 ]
Verwijderd
Wat ik me ook afvraag is of deze Aquaris geen scherpe randen heeft en dus niet echt lekker vasthoudt?
Tot slot lijkt mij de oude 2013 originele Moto G 4G ook nog wel echt een goede concurrent, die houdt zeker lekker vast want die is veel ronder. Dat vind ik toch wel erg belangrijk. Iemand hier die beide telefoons heeft gehad en er iets over kan zeggen?
Ik heb de M4.5 wit en die heeft geen scherpe randen. De achterrand is een klein beetje afgebold en heeft vervolgens het randje van de zijkant eroverheen, de voorrand zou ik zelf niet scherp noemen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:26:
De M4.5 2GB in zwart is nergens meer te vinden. Helaas, want ik heb liever die ipv de A4.5.
Wat ik me ook afvraag is of deze Aquaris geen scherpe randen heeft en dus niet echt lekker vasthoudt?
Ik vind hem prima in de hand liggen, maar heb meestal een beschermhoesje eroverheen, wat het natuurlijk anders maakt, dan ligt het aan het hoesje dat je hebt.
De zwarte M4.5 is verkrijgbaar bij BQ via Amazon.es voor 126,- voor de 2/16GB versie
https://www.amazon.es/dp/...3PHQ?_encoding=UTF8&psc=1
[ Voor 23% gewijzigd door birdibird op 28-01-2017 13:29 ]
Ah, wat suf. Sorry!Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:57:
@birdibird dit is toch de A versie?
Hier zijn ze ook (1 GB versie):
https://www.amazon.co.uk/...1&sr=8-1&keywords=bq+m4.5
https://www.amazon.it/bq-...3&keywords=bq%2Bm4.5&th=1
of 2ehands als nieuw:
https://translate.google....3Dused&edit-text=&act=url
In Engeland is ie ook te verkrijgen (1gb) nieuw voor 70 pond (!) (+10 pond opwaarderen):
https://www.o2.co.uk/shop...=&contractType=payasyougo
Ik ben toevallig volgende week in Londen. Als je hem graag wilt kan ik wel een ophalen en naar je opsturen.
My trendphone heeft 'm trouwens wel in het wit (2gb):
https://www.mytrendyphone.nl/shop/bq-aquaris-m4-201422p.html (geen voorraad)
[ Voor 11% gewijzigd door birdibird op 28-01-2017 23:53 ]
Verwijderd
En die BQ Aquaris zou ik echt alleen in M4.5 met 2GB in zwart willen hebben. Ik denk dat met 1 GB ie toch wat langzaam wordt... Maar wel hartellijk dank voor je aanbod.
Van de week ook een Moto X uit 2013, nieuw voor €159 via Ebay gekocht maar ik vind dat AMOLED echt niet mooi, liever LCD. Ik heb nu nog steeds de Moto G 2015 (2GB) maar ik zou graag een iets kleinere telefoon willen hebben, en iets lichter. Maar dan wel met verglijkbare specs. Jammer dat de Moto G4 Play zo'n halfbakken toestel is....
Amazon is wel fijn idd.
Trouwens, nieuwsgierig:
Waarom geen A4.5? Er is nml geen verschil behalve de tiptoetsen onder het scherm. De A4.5 krijgt zeker nougat, de M4.5 niet (tenzij je zelf prutst)
Nu heb ik sinds twee weken de bq aquaris m4.5, 16 GB/2 GB. Mijn vriendin heeft nog de moto g 4G uit 2013/2014.
Ik moet eerlijk zeggen: ik mis de moto x verschrikkelijk. Ik vond het amoled scherm juist heel erg fijn, en hij lag wat mij betreft aangenamer in de hand, vind de bq toch best hoekig. Qua afmetingen zijn ze gelijk, de bq is iets platter en een millimeter ofzo langer. De audio van de bq is wel erg fijn, en het uitbreidbare geheugen ook, mijn ouwe moto x had maar 10 GB beschikbaar.
Edit: even een heel wild idee.
Ik weet zelf ook nog niet zeker of dit een goed idee is en of ik het echt wil
Zou je misschien willen ruilen? Ik heb dus de M4.5, 16 GB opslag en 2 GB geheugen. Hij is alleen wel wit (zwart was twee weken terug ook al op). Sinds dat ik hem heb in een hoesje en met screenprotector. Welke moto x heb jij exact?
[ Voor 22% gewijzigd door Whaam op 01-02-2017 07:53 ]
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 22:41 ]
Ik heb nu al een werkende telefoon, kon geen moto x vinden die me aanstond. ebay.de was ik vergeten.... zal de volgende keer daar ook kijken.
Ik heb een M4.5, de 2gb/16gb versie. Als ik een grafisch intenstieve app draai, zoals een game bijvoorbeeld, detecteert het scherm *soms* ineens extra touches. Ik heb in de developer options de Show touches en Pointer location aangezet, en op vaste plaatsen in beeld verschijnen op dat moment random getimede touches, waarna de fysieke toetsen ook niet meer werken. Alleen de side buttons (power en volume) blijven gewoon reageren.

Figuur 1: Locaties van de touches
In eerste instantie schreef ik het toe aan een bepaalde app, maar na deinstall van die game gebeurde het bij een andere (daarna pas geinstalleerde) app van een andere maker ook.
Lijkt een digitizer issue... iemand bekend mee? Ik mail BQ zelf ook nog overigens, lijkt me onder garantie vallen, maar ik kan via Google geen mede "slachtoffers" vinden.
Mogelijk ga ik nog wel op de support van BQ in als ze een reparatie aanbieden, en verkoop de gerepareerde telefoon weer, ofzo. Maar voor nu heb ik het opgegeven.
Ik heb zoiets gehad toen ik mijn (outlet versie) van de M4.5 net had.Whaam schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:03:
Helaas kreeg ik de issues niet opgelost ondanks de suggesties van BQ support. Contact met de retailer verloopt prima maar ik heb inmiddels een tweedehands motorola van een vriend overgenomen.
Mogelijk ga ik nog wel op de support van BQ in als ze een reparatie aanbieden, en verkoop de gerepareerde telefoon weer, ofzo. Maar voor nu heb ik het opgegeven.
Ze hebben me netjes een nieuwe gegeven.
[ Voor 68% gewijzigd door birdibird op 04-06-2017 23:04 ]
Er is een beta test opgestart voor Android 7 - Nougat!
(helaas alleen in het Spaans, maar translate is uw vriend)
http://www.mibqyyo.com/co...ugat-para-aquaris-a4-5/p1
Ik heb voor 113,37 voor mijn vriendin bij Amazon.fr een zwarte (outlet) A4.5 2GB/16GB gescoord, dus ben benieuwd!
Als het goed loopt zet ik 'm wellicht ook op mijn M4.5
[ Voor 25% gewijzigd door birdibird op 08-07-2017 00:15 ]
(eindelijk, sorry voor de traagheid
Werkt als een zonnetje!
Zelfs splitscreen werkt!
(eerst System UI Tuner aanzetten door in het quick-toggles scherm het instellingen-wieltje lang ingedrukt te houden)
Het mooie is dat de hardware knoppen van de M4.5 gewoon werken!!
(het vierkantje dient echter als menu-knop, de on-screen knoppen zijn er ook. Deze beide kunnen gebruiken werkt echter best prettig, wat ik niet had verwacht)
Verwijderd
Deze kan je met TWRP installeren waarna je dan direct supersu installeert (als je root wilt).
(heb je een A4.5 of M4.5?)
Verwijderd
Waar/hoe meld je je trouwens aan voor de beta?
Er zijn nog een aantal dingen te tackelen (sms wispelturig met standaard app, apn opnieuw moeten instellen), dus wellicht moet je nog even wachten.
http://www.mibqyyo.com/co...ugat-para-aquaris-a4-5/p1
edit: Vandaag 15/9 is bekend gemaakt dat de 8/9 RC = RTM
Je kan die dus flashen of even wachten op de officiele update.
[ Voor 75% gewijzigd door birdibird op 15-09-2017 23:15 ]

EDIT: Nadat hij heel lang in het scherm met de gekleurde logootjes bleef hangen is de update gelukt. Ik kan alleen niet inloggen op de telefoon (patroon). Hij weet wel dat het patroon goed is, want bij een foute zegt ie dat, maar hij gaat vervolgens weer terug naar het lock screen. Opnieuw opstarten heeft niet geholpen. Heeft iemand een idee wat ik hiermee aan moet?
[ Voor 89% gewijzigd door DirtyBird op 18-09-2017 16:54 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Het is een bekend ding dat bij een grote update het patroon de mist in gaat. Is een google / Android ding en heb ik ook gehad.
Het is mogelijk dit te verhelpen. Ik moet even opzoeken welke bestandjes je ook al weer moet verwijderen, had dat indertijd gegoogled.
Het verwijderen van de bestandjes doe je in de TWRP bestandsbeheer.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Hij installeert prima met Magisk systemless, echter ben je helaas root dan weer kwijt omdat de update de boot.img ook update. Dus met twrp magisk of supersu zip of met spflashtool de gepatchte boot.img weer opnieuw installeren om root terug te krijgen, óf flashfire gebruiken voor het installeren van de update en dan voordat ie herstart gelijk root weer installeren.
[ Voor 7% gewijzigd door birdibird op 26-11-2017 12:56 ]
Ik zou via TWRP magisk willen installeren onder Nougat maar bij mij werkt de custom recovery niet. (Wel bij Marshmallow maar niet bij Nougat). Toestel start gewoon terug op. boot.img patchen gaat dan wel weer wel gemakkelijk en dan via fastboot flashen.birdibird schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:54:
Een update voor Nougat is uit.
Hij installeert prima met Magisk systemless, echter ben je helaas root dan weer kwijt omdat de update de boot.img ook update. Dus met twrp magisk of supersu zip of met spflashtool de gepatchte boot.img weer opnieuw installeren om root terug te krijgen, óf flashfire gebruiken voor het installeren van de update en dan voordat ie herstart gelijk root weer installeren.
Wanneer ik vervolgens de app open blijft magisk manager vastlopen
Welke (tussen)stappen heb jij nog uitgevoerd aangezien het blijkbaar wel correct werkt bij u ?
Sorry, ik heb deze reactie niet gezien, dus een beetje late reactiezifxify schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:11:
[...]
Ik zou via TWRP magisk willen installeren onder Nougat maar bij mij werkt de custom recovery niet. (Wel bij Marshmallow maar niet bij Nougat). Toestel start gewoon terug op. boot.img patchen gaat dan wel weer wel gemakkelijk en dan via fastboot flashen.
Wanneer ik vervolgens de app open blijft magisk manager vastlopen.
Welke (tussen)stappen heb jij nog uitgevoerd aangezien het blijkbaar wel correct werkt bij u ?
Je kan het beste de TWRP gebruiken die in de link staat die ik hieronder geef:
NIEUWS: Developer Andie Klampfe is het gelukt om Project Treble aan de praat te krijgen op onze telefoon!
Verwacht dus zeer binnenkort een Oreo custom rom!
zie hier:
(ook voor een werkende twrp)
https://www.facebook.com/groups/947833228669367/
Ik gebruik nu zijn meest recente AOSP versie, die prima werkt!
[ Voor 44% gewijzigd door birdibird op 17-11-2018 13:38 ]
Android Oreo 8.1 werkt op de M4.5 en A4.5!
Gemaakt door Andie Klampfe.
Updates en discussie in deze facebookgroep:
Hier te downloaden:
https://drive.google.com/...yUKBKd2EVJYLPTo8iNwg4pzuz
versie 10/06/2019
In deze versie: alles werkt behalve:
koptelefoon (gebruik ik amper)
lichtsensor (gebruik ik nooit)
magneetsensor (niet heel erg nodig, gps is vaak genoeg)
bij mij doet mobiel internet het nu niet (dat is wel een dealbreaker)
DISCLAIMER: Dit is een beta, flashen op eigen risico.
Hoe te flashen?
-Zorg eerst dat je TWRP met mtk flashtool op je telefoon download als recovery. (zie link in fb groep)
-Als je al je instellingen, apps etc weer terug wil:
Maak met TWRP een backup van je data partitie (apps) en maak handmatig een kopie van je interne sdcard (kan bv met de file manager van TWRP). Doe dit naar de externe sd kaart
-maak een backup van je NVRAM en NVDATA met TWRP naar de externe sd kaart (!!!! zeer belangrijk !!!)
-Flash met MTK flashtool de rom door format en download te kiezen. Dit herpartitioneert de interne sdcard.
-boot de telefoon 1 keer naar het systeem (kan lang duren) en schakel hem dan weer direct uit
-ga weer naar TWRP.
(in TWRP is een bugje: de restore functie kan niet de juiste submapjes vinden waar de backups in staan.
Dit los je op door in de file manager van TWRP naar je ext sd kaart te gaan, mapje TWRP/BACKUPS. Je ziet hier 1 of 2 mapjes met daarin weer mapjes met een datum. Move de mapjes met datum naar de BACKUPS map, zodat die direct daarin staan ipv in een submap.
Als je alleen NVRAM/NVDATA hebt gebackupt, heb je in BACKUPS nu 1 datum-mapje, en anders 2)
-in TWRP: restore je NVRAM en NVDATA backup
-Als je je instellingen, apps etc weer terug wil: restore dan ook je data partitie en kopieer je sdcard inhoud met file manager terug
-download OPEN GAPPS arm 8.1 (kies je smaak, super is te groot) op je pc, zet hem op je externe sd kaart (kan met mount storage in TWRP) en installeer hem in TWRP
-kies wipe dalvik/cache
-reboot naar het systeem (1e keer kan lang duren)
geniet van Android Oreo 8.1!
Als er een update van de rom is hoef je alleen maar de system partitie te flashen in mtk flashtool (kies download) en verder niets te doen.
(ps: het enige dat nu niet meer zichtbaar is in de settings van je telefoon is je serial number. Deze is niet belangrijk voor het functioneren van de telefoon. Zorg dat je hem opschrijft voordat je gaat flashen. Hij staat ook op de doos en op de binnenkant van de achterkant van de telefoon. En als je kijkt in de TWRP/BACKUPS folder zal je zien dat een van de mapjes je serienummer is. Er is een procedure mogelijk om 'm terug te flashen in de telefoon.)
[ Voor 3% gewijzigd door birdibird op 12-06-2019 03:56 ]
En daar is nu ook Android 9.0 te vinden!birdibird schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 01:05:
Goed nieuws:
Android Oreo 8.1 werkt op de M4.5 en A4.5!
Gemaakt door Andie Klampfe.
Updates en discussie in deze facebookgroep:
Hier te downloaden:
https://drive.google.com/...yUKBKd2EVJYLPTo8iNwg4pzuz
versie 10/06/2019
In deze versie: alles werkt behalve:
koptelefoon (gebruik ik amper)
lichtsensor (gebruik ik nooit)
magneetsensor (niet heel erg nodig, gps is vaak genoeg)
bij mij doet mobiel internet het nu niet (dat is wel een dealbreaker)
DISCLAIMER: Dit is een beta, flashen op eigen risico.
Hoe te flashen?
-Zorg eerst dat je TWRP met mtk flashtool op je telefoon download als recovery. (zie link in fb groep)
-Als je al je instellingen, apps etc weer terug wil:
Maak met TWRP een backup van je data partitie (apps) en maak handmatig een kopie van je interne sdcard (kan bv met de file manager van TWRP). Doe dit naar de externe sd kaart
-maak een backup van je NVRAM en NVDATA met TWRP naar de externe sd kaart (!!!! zeer belangrijk !!!)
-Flash met MTK flashtool de rom door format en download te kiezen. Dit herpartitioneert de interne sdcard.
-boot de telefoon 1 keer naar het systeem (kan lang duren) en schakel hem dan weer direct uit
-ga weer naar TWRP.
(in TWRP is een bugje: de restore functie kan niet de juiste submapjes vinden waar de backups in staan.
Dit los je op door in de file manager van TWRP naar je ext sd kaart te gaan, mapje TWRP/BACKUPS. Je ziet hier 1 of 2 mapjes met daarin weer mapjes met een datum. Move de mapjes met datum naar de BACKUPS map, zodat die direct daarin staan ipv in een submap.
Als je alleen NVRAM/NVDATA hebt gebackupt, heb je in BACKUPS nu 1 datum-mapje, en anders 2)
-in TWRP: restore je NVRAM en NVDATA backup
-Als je je instellingen, apps etc weer terug wil: restore dan ook je data partitie en kopieer je sdcard inhoud met file manager terug
-download OPEN GAPPS arm 8.1 (kies je smaak, super is te groot) op je pc, zet hem op je externe sd kaart (kan met mount storage in TWRP) en installeer hem in TWRP
-kies wipe dalvik/cache
-reboot naar het systeem (1e keer kan lang duren)
geniet van Android Oreo 8.1!
Als er een update van de rom is hoef je alleen maar de system partitie te flashen in mtk flashtool (kies download) en verder niets te doen.
(ps: het enige dat nu niet meer zichtbaar is in de settings van je telefoon is je serial number. Deze is niet belangrijk voor het functioneren van de telefoon. Zorg dat je hem opschrijft voordat je gaat flashen. Hij staat ook op de doos en op de binnenkant van de achterkant van de telefoon. En als je kijkt in de TWRP/BACKUPS folder zal je zien dat een van de mapjes je serienummer is. Er is een procedure mogelijk om 'm terug te flashen in de telefoon.)
Ik heb toevallig een oude BQ Aquaris A4.5 gekregen en geupgrade naar een werkende Android 9.0.
Lijkt prima te werken. Handig als reserve telefoontje met 1 werkende sim.
bas-r schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:46:
[...]
En daar is nu ook Android 9.0 te vinden!
Ik heb toevallig een oude BQ Aquaris A4.5 gekregen en geupgrade naar een werkende Android 9.0.
Lijkt prima te werken. Handig als reserve telefoontje met 1 werkende sim.
Ik heb het nagemeten, hij gaat niet harder dan 70 dB (beetje gemiddelde stofzuiger), terwijl bv. een iPhone met gemak 105 dB haalt.
Ik heb mijn BQ A4.5 net even afgestofd en uitgeprobeerd met oortjes, maar daar kan hij best wel hard mee. Niet superhard, maar wel harder dan ik prettig vind. Dus dat valt wel mee. Ligt het misschien aan je media-bestanden?anonymoustly666 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:26:
Een beetje een late reactie maar is bij jullie bij die BQ 4.5 de maximale volume ook zo ontzettend zacht?
Ik heb het nagemeten, hij gaat niet harder dan 70 dB (beetje gemiddelde stofzuiger), terwijl bv. een iPhone met gemak 105 dB haalt.
En een Android tabled van mij heeft er 15.
Nee de media bestanden zijn onbewerkt, dus daat kan het niet aan liggen in ieder geval.
[ Voor 11% gewijzigd door anonymoustly666 op 02-11-2021 19:08 ]