Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaffel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 17:23
Ik ben zojuist door mijn baas aan een mega whatsapp groep toegevoegd en heb daar eigenlijk helemaal geen zin in. De whatsapp groep betekend dat mijn baas de hele avond lang kan zitten lopen roepen over alles wat nog niet is gedaan en wat eventueel stuk is.
Ik zit helemaal niet te wachten om elke avond hiermee te worden geconfronteerd en wordt gewoon voor 40 uur per week betaald en na 6 uur is het eigenlijk voor mij gewoon klaar.
Ik ben dan ook van plan om morgen eens even goed met mijn baas hierover te gaan praten, maar ben erg benieuwd wat jullie ervaringen of ideeen hierover zijn :)

*edit* typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik weet niet hoe goed je contact is met je baas, maar ik zou mezelf gewoon zonder melding weer uit de groep verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
40 euro per week is niet zoveel nee..

Ik heb een zakelijke en privé mobiele telefoon; op de zakelijke kunnen ze me toevoegen en je kan altijd ook groepen muten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mij op mijn werk is ongeveer hezelfde: 1 grote whatsappgroep voor de hele operationele afdeling. In geval van communicatie bij calamiteiten kan het handig zijn.

Op mijn privé mobiel zit ik er in, maar staat de groep lekker op stil. Een zakelijke telefoon heb ik niet, ook niet nodig trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 16-02-2016 22:42 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 08:29
Ik zou het gewoon even aankijken.. Als het echt continu je vrije tijd op gaat slokken, lekker muten die groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
Ik werk er sinds 5 weken en tot nu toe hebben we nog niet echt heel prettig contact gehad. Alles is mega prio of top prio en er ontbreekt een goede planning..
De whatsapp groep op stil/mute is natuurlijk ook een optie, alleen wanneer er wel belangrijke info voorbij komt mis ik die natuurlijk.
Ik zit hiernaast ook nog in de DevOps whatsapp groep en vind eigenlijk dat alle meldingen zoals "We liggen eruit!!!!" via deze groep moeten verlopen en niet via de mega groep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zit ook in enkele WhatsApp-groepen vanuit m'n werk, maar er zijn zat mensen die die groepen op stil hebben staan als ze niet werken. Zolang je er geen vergoeding voor krijgt is het aan jou om te bepalen of je er in je vrije tijd in kijkt of niet.

Wat ik echter niet zou doen is 'eens even goed met mijn baas hierover te gaan praten'. Zoals je dat neerzet klinkt het alsof je binnen gaat komen met "hier ben ik het natuurlijk helemaal niet mee eens!", maar je zou ook kunnen beginnen met vragen wat de verwachting is en of het een probleem is als je de groep niet altijd volgt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 17:47
Misschien moet je het heel even aankijken en is deze Whatsapp groep gewoon bedoeld voor informele berichten. Zit je daar buiten werktijd alsnog niet op te wachten dan kun je deze Whatsapp groep toch op stil zetten, als je er niet publiekelijk uit wilt stappen.

Zou je baas deze Whatsapp groep echt voor professionele doeleinden bedoelen om medewerkers ook buiten werktijd te bereiken voor werkgerelateerde zaken waarop altijd een reactie wordt verwacht dan is er reden voor een gesprek. Behoudens het feit dat je kan twijfelen aan de professionaliteit hiervan, moet er dan zeker een vorm van compensatie zijn. Al is het maar per keer dat iemand persoonlijk wordt benaderd voor het uitvoeren van een zakelijke actie buiten werktijd hiervoor een standaard toelage voor die persoon geldt.
Dit wordt in de volksmond ook wel 'oproepbaarheid' binnen 'oproepdiensten' genoemd. Zoals een technisch bedrijf waarbij het personeel, eventueel roulerend, storingsdiensten draait buiten de kantoortijden. De toegewezen persoon moet op die tijden continue bereikbaar zijn en wordt voor elke oproep gecompenseerd.

Echter al schrijvende kan ik mij bijna niet voorstellen dat dit soort klaarblijkelijk onbesproken zaken op zo'n manier geregeld zouden zijn. Dit soort zaken moeten dan op z'n minst in de vacature benoemd of tijdens het sollicitatiegesprek besproken zijn. Misschien is mijn eerste aanname daarom toch wat aanemelijker.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:45:
Ik werk er sinds 5 weken en tot nu toe hebben we nog niet echt heel prettig contact gehad. Alles is mega prio of top prio en er ontbreekt een goede planning..
De whatsapp groep op stil/mute is natuurlijk ook een optie, alleen wanneer er wel belangrijke info voorbij komt mis ik die natuurlijk.
Ik zit hiernaast ook nog in de DevOps whatsapp groep en vind eigenlijk dat alle meldingen zoals "We liggen eruit!!!!" via deze groep moeten verlopen en niet via de mega groep..
Als werkgerelateerde zaken in de WhatsApp-groep voorbij komen zal je deze als onderdeel van je werk ook moeten lezen. Net zoals zakelijke e-mailtjes, telefoontjes etc. Maar dat moet je dan natuurlijk ook doen tijdens werktijd. Dus als je baas wilt dat je 's ochtends het eerste half uur bezig bent om de WhatsApp door te lezen, prima toch? :p Zolang je niet gedwongen wordt om buiten werktijd te reageren is er niks aan de hand. Dat kan je ook je baas zo communiceren (tactvol natuurlijk)

Eigenlijk precies wat Hahn zei dus.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een zakelijke telefoon? Dan is uit de groep stappen wellicht niet heel verstandig. Een eventuele verplichting om 's avonds, in het weekend, etc. de berichtjes te moeten lezen en er op moeten antwoorden zal gepaard moeten gaan met een gepaste vergoeding.

Als het je privé toestel is, lekker uit de groep stappen. Als de baas jou nodig heeft kan hij jou bereiken op jouw nummer, via Whatsapp of... niet via Whatsapp. Heeft de baas iemand anders nodig, en doet hij dat via deze Whatsapp groep, dan kan ik me voorstellen dat jij daar niet op zit te wachten. Zeker niet als dat om 11 uur 's avonds gebeurd en jij probeert te slapen, terwijl de hele slaapkamer verlicht wordt door je telefoonscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
@Hahn, ja klopt ik ben het er eigenlijk niet mee eens, juist ook omdat wat @Theo74 benoemd dat dit niet tijdens mijn solicitatie is besproken en dit ook niet mijn contract staat. Maar omdat we 'maar' met twee Ruby developers zijn wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat we ook maar direct altijd oproepbaar zijn.
Deze whatsapp groep wordt helaas niet gebruikt als een mogelijkheid om leuke uitjes of andere informatie met elkaar te delen, maar wordt dus door de baas misbruikt om orders buiten werktijd te kunnen 'blaffen' naar jan en alleman.. En ja daar ben ik niet erg content mee ;)! Prima dat hij dit naar anderen doet, maar ik heb daar eigenlijk weinig interesse in

Ik ben overigens op mijn prive nummer toegevoegd, ik heb geen zakelijke telefoon nodig namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou het een poosje aankijken en vooral niet reageren buiten werktijd. Dan merk je gauw genoeg hoe de vork in de steel zit en welke acties je moet ondernemen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als het een werktelefoon is, lekker er op laten. Heb je geen standby dienst? dan gaat de telefoon gewoon uit na werktijd

Als het een prive telefoon is, uitleggen dat je er niet van bent gedient dat je prive telefoonnummer zomaar gedeelt wordt met het hele bedrijf (wat indirect gebeurt). En jezelf er uit pleuren.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Op mijn zakelijke prima, daar kijk ik toch savonds niet naar. Mijn prive mobiel is echt een nogo en dat weten ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Als iets echt belangrijk is en het je wel aangaat, zijn er ook andere manieren om je op de hoogte te stellen. Bijv. je een persoonlijk whatsappje sturen (waar je dan natuurlijk wel een zichtbare/voelbare/hoorbare melding van krijgt) of gewoon bellen/mailen/etc.. .

Wat jij op je privé telefoon doet is jouw zaak. Als jij geen lid wilt zijn van je werkgevers whatsappgroep, prima. is jouw keuze. Als je baas wilt dat je wel deelneemt aan zo'n groep, zorgt ie maar voor werk telefoon voor je. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Zeror op 16-02-2016 23:25 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:09:
@Hahn, ja klopt ik ben het er eigenlijk niet mee eens, juist ook omdat wat @Theo74 benoemd dat dit niet tijdens mijn solicitatie is besproken en dit ook niet mijn contract staat.
Maakt dat uit? Ik vind dat men tegenwoordig wel erg snel teruggrijpt naar een getekend contract. Staat er in dat contract dat jij je wachtwoord om de 30 dagen moet aanpassen? Dus als dat er niet in staat, kan jij klagen dat je wil dat het minimaal 40 dagen moet zijn? Als er in het contract niet staat dat jij koffie moet halen voor je collega's, doe je dat dan niet?

Ik zou gewoon in de groep blijven en aangeven dat je in je privetijd weinig naar de appgroep zult omkijken. Indien jij dringend nodig bent, laat men dan gewoon bellen of prive berichten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met mijn privé telefoon ook wel in werk groepen op de app en ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Ze staan allemaal op mute (net als alle groepen op een enkeling na trouwens) en als ik af en toe even niets te doen heb lees ik het wel, maar meestal alleen als ik op het werk ben.

Het ligt denk ik allemaal aan de verwachting van de gebruikers van de groep. Ik vind het zelf namelijk enorm handig. Kleine dingen die je toch aan je collega's wil meegeven als: "die klant belt morgen nog even terug" of "er is een belangrijke email die morgen even beantwoord moet worden" is het een geweldig medium voor. Als je dan ochtends op je werk even snel de berichten van de collega's van afgelopen nacht doorleest, of als je parttime werkt wat er gisteren is gebeurt blijf je mooi op de hoogte.

Zodra er appjes komen met "we liggen eruit ik verwacht iedereen hier over 15 min", ja dat zie ik niet dus daar komen we morgenvroeg wel achter. Als ze me zo hard nodig hebben moeten ze me maar bellen. Het is meer een nieuwsfeed voor me die beetje een beeld schets wat er gebeurt als ik er niet ben, niet voor dingen die nu nodig zijn. Zolang dat het blijft vind ik het persoonlijk eerder een aanwinst dan een probleem.

Ik zou er mooi inblijven, ook verder niets aangeven want je gaat jezelf dan een houding geven die misschien helemaal niet nodig is (mensen krijgen toch een reconsitrant beeld) en als de situatie zich voordoet dat je had "moeten" antwoorden kan je de volgende ochtend gewoon aangeven dat whatsapp groepen bij je op stil staan en dat je het niet je verwachting was dat het de bedoeling was 24/7 je telefoon naast je te hebben hiervoor en daar ook niet aan kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-09 15:27
Ik weet niet hoe groot die groep precies is en waarvoor hij dient maar wij hebben ook een groep en kan best handig zijn om snel wat informatie doorgeven of ziek te melden oid. Ik zou gewoon even een paar dagen wachten kijken waar de groep voor dient en mocht je het dan niet aanstaan kan je er altijd nog uit.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:27

Wmm

Ik zou het eerst even aankijken. Als je werkgever dan bijvoorbeeld een paar keer wat orders rondblaft maar niemand reageert, weet je ook hoe de vork in de steel zit.

Mijn werkgever heeft ook een whatsapp groep (wel vrij klein bedrijf) en alles is ook chaos enzo, maar de groep wordt alleen in uiterste noodgevallen gebruikt (lees, paar keer per jaar ofzo). Voor de rest is het alleen onzin en grapjes die langskomen.

Edit: wat de twee hierboven zeggen ook. Het is soms ook erg handig om snel ff wat te melden, ook tijdens werktijd oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Wmm op 16-02-2016 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
Over het overdragen van informatie, we hebben een aantal Slack kanalen (voor ziekmeldingen, devops gerelateerde zaken, en general stuff enzo), in theorie zouden die moeten voldoen om alle informatie meer rond te gooien toch?

Ik ga morgen proberen het op een rustige manier te bespreken natuurlijk en ik zal daarin ook meenemen of er wordt verwacht dat ik direct reageer of niet. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 15:08
Maar door er contact over op te zoeken geef je ze ook de mogelijkheid om er eisen en verplichtingen aan vast te gooien. Dan is er in blijven en muten een betere optie. Als het je aangaat en je geeft geen reactie hebben ze allemaal de mogelijkheid om je te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-09 19:12
Ik heb t ook op mn zakelijke toestel. Die gaat gewoon uit als ik naar huis rij. Morgen weer een dag! kan ik iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 19:18
Ik heb een zakelijk toestel waar regelmatig 's avonds op wordt rondgemaild (whatsapp groepen gebruiken we niet). Bij ons wordt je er niet op afgerekend als je hier niet aan mee doet. Soms kies ik er voor om wel de mails in de avond te lezen en/of te reageren en soms kies ik ervoor om hier niets mee te doen. Beiden wordt gewoon geaccepteerd. Niemand zal er dus op afgerekend worden als hij in zijn eigen tijd niet reageert.

Als dit ook het geval is binnen de whatsapp groep van jouw werk lijkt me dit toch prima? En zoals ik het begrijp is dit voor jou niet duidelijk. Ik zou dit dus eerst navragen bij je baas voordat je oordeelt over de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51

Sandyman538

SandstorM [148839]

Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:41:
Ik ga morgen proberen het op een rustige manier te bespreken natuurlijk en ik zal daarin ook meenemen of er wordt verwacht dat ik direct reageer of niet. Ben benieuwd :)
En waarom niet gewoon aankijken, niet reageren op berichten buiten werktijd ook al zijn die aan jou gericht. Dan komt tzt zelf de werkgever bij je langs waarom je niet reageert op whatsapp. En dan kun je dan prima aangeven dat je in prive tijd geen werk gerelateerde zaken gaat doen en derhalve de whatsappjes alleen leest als je aan het werk bent.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwissels
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-12-2024
Heb op werk ook zo'n groep. Had niet zo veel zin in de 'waarom ben je er uit' vragen dus gewoon gemute. Had weinig zin om elke keer weer een fileupdate van een willekeurige collega te krijgen.

Als ze je echt moeten hebben bellen ze wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:13
vraagje

wat staat er in je contract over het na werktijd beschikbaar zijn ? indien zo dan:
Krijg je een consignatie vergoeding ? Zo niet kan je hem buiten werktijd muten.
Is het een telefoon van de zaak ? wat zijn dan de afspraken daar over (zie weer mijn eerdere vragen) ? Geen telefoon van de zaak ? dan kan je jezelf gewoon verwijderen..... als ze je nodig hebben bellen ze je maar... ik las ook dat
/quote
dit niet tijdens mijn sollicitatie is besproken en dit ook niet mijn contract staat. Maar omdat we 'maar' met twee Ruby developers zijn wordt er gemakshalve vanuit gegaan dat we ook maar direct altijd oproepbaar zijn.
/unquote
tja wat is er besproken en wat staat er in je functie omschrijving (ook erg belangrijk)

in ieder geval

succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:06
Je privé nummer wordt op deze manier onrechtmatig verspreid onder je collega's.
Tenzij daar natuurlijk al voorwaarden over waren, maar ik kan mij situaties voorstellen dat je niet je privé nummer zomaar aan alle collega's wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:32
Ik heb een werktelefoon maar sommige collega's zitten ook in een aparte WhatsApp groep. Dit doen ze met hun privételefoon omdat de werktelefoon geen WhatsApp ondersteund. Zelf heb ik geen zin om mijn privénummer aan iedereen door te geven dus ik zit niet in die WhatsApp groep. Helemaal prima voor iedereen.

De voornaamste reden is echter dat ik gewoon werk los wil laten als ik vrij ben en dat gaat niet als je in zo'n groep zit. Als je telefoon gaat, of je zit met vrienden te WhatsAppen, dan is de kans groot dat je ook even naar dat berichtje van je werk gaat kijken en dat wil ik gewoon niet. Je bent dan toch met je werk bezig en aangezien de baas ook geen cadeautjes weggeeft ga ik dat ook niet doen.

Ik wil mijn vrije tijd gewoon lekker met mijn vriendin, vrienden of familie doorbrengen en aangezien ik die per week minder zie dan mijn collega's trek ik daar de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 10:55
Mensen zeggen wel dat je kan muten met whatsapp, maar je krijgt nog steeds altijd die notificaties binnen.
Dat die dan wel geen geluid afspeelt je werk whatsapp groep komt wel gewoon in lijst met notificaties.
Dus je leest altijd die dingen toch nog wel eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Joostje123 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:06:
Mensen zeggen wel dat je kan muten met whatsapp, maar je krijgt nog steeds altijd die notificaties binnen.
Dat die dan wel geen geluid afspeelt je werk whatsapp groep komt wel gewoon in lijst met notificaties.
Notificaties van groepen kunnen ook gewoon uit hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 16:42
Joostje123 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:06:
Groepen kan je Muten EN je kan ervoor kiezen om geen notificaties weer te geven.
Afbeeldingslocatie: http://i2.wp.com/www.bhawanigarg.com/wp-content/uploads/2014/04/whatsapp.png

De groep hier op het werk heb ik geen moeite mee, er wordt weinig in gezegd en vind ik het teveel gespam dan mute ik de groep voor 8 uur. :)

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

We hebben hier met het team (sysadmins) een groep waarin we berichten delen. Dat kunnen privedingen zijn maar ook zakelijke dingen. Vanmorgen moet ik zelf melden dat ik later was ivm een zieke thuis. Maar er worden soms ook zaken gedeeld dat een bepaalde server gereboot is enz. Als een collega ziek is meld hij dat ook daar (naast dat hij zich bij de baas moet afmelden natuurlijk)

Ik heb alleen een zakelijke telefoon die ik ook privé mag gebruiken maar als ik geen tijd heb lees ik die berichten niet. Zo bleek ik gisteren ook gebeld te zijn op mijn vrije dag. Jammer dan en daar doen ze ook niet moeilijk om.

Zo'n groep is wmb meer bedoeld om te informeren niet om werkopdrachten te krijgen (wat TS aangeeft). Een leidinggevende kan bij ons beter een call aanmaken of een email sturen als wij iets moeten doen. Whatsapp is daar niet voor bedoeld ...
Deze whatsapp groep wordt helaas niet gebruikt als een mogelijkheid om leuke uitjes of andere informatie met elkaar te delen, maar wordt dus door de baas misbruikt om orders buiten werktijd te kunnen 'blaffen' naar jan en alleman.. En ja daar ben ik niet erg content mee ;)! Prima dat hij dit naar anderen doet, maar ik heb daar eigenlijk weinig interesse in

Ik ben overigens op mijn prive nummer toegevoegd, ik heb geen zakelijke telefoon nodig namelijk
Dus met je privétoestel ben je toegevoegd op een zakelijke groep en krijg je even werkopdrachten.... Hmm ik zou mijzelf daar weer netjes afmelden. Zeker als dit zonder overleg is gebeurd. Óf je krijgt een zakelijk toestel voor dit soort zaken of je moet een standaard vergoeding krijgen. Daarnaast vind ik dat je ook tijd moet krijgen om na werktijd weer je privéleven op te pakken. Zeker als het druk is, moet je ook tijd krijgen om de werkdag even te verwerken.

Maar goed bespreek het met je baas en als je er niet op zit te wachten gewoon aangeven dat je dit soort zaken gewoon op de mail wil hebben (zakelijk dan hè ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door Frostbite op 17-02-2016 10:29 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 09:42

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Frostbite schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:21:
Maar goed bespreek het met je baas en als je er niet op zit te wachten gewoon aangeven dat je dit soort zaken gewoon op de mail wil hebben (zakelijk dan hè ;) )
Moet je wel zorgen dat je geen werkmail op je telefoon ontvangt, anders zit je alsnog in dezelfde situatie. Verder lijkt me dit wel de juiste stap.

Persoonlijk kan ik me prima in het volgende vinden:
Gerwin486741 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:18:
Ik heb t ook op mn zakelijke toestel. Die gaat gewoon uit als ik naar huis rij. Morgen weer een dag! kan ik iedereen aanraden.
Ik heb, precies om die reden, bewust de keuze gemaakt om mijn werktelefoon niet privé te gebruiken. Het ding gaat uit zodra ik thuis ben en weer aan zodra ik naar het werk ga. Slechts een paar collega's hebben mijn privé-nummer en gebruiken die alleen als het écht moet (zeg 1x per jaar).

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als 't je privé telefoon is:

"Als iemand mij specifiek nodig heeft: loop gewoon even langs, of mail, bel, voicemail, Facebook chat, WhatsApp of SMS mij. Graag mij niet meer toevoegen aan een groep als dit." <verlaat groep>

Als het een zakelijke telefoon is:

"Als iemand mij specifiek nodig heeft: loop gewoon even langs, of mail, bel, voicemail, Facebook chat, WhatsApp of SMS mij. Graag mij niet meer toevoegen aan een groep als dit." <verlaat groep>

Daar wordt niemand slechter van.

Er zijn vele andere manieren om te kunnen communiceren die prima voldoen aan alle noodzakelijke eigenschappen van communicatie: een beller is sneller, e-mail heeft details en attachments, een SMS-je of Appje kan even snel de aandacht ergens op vestigen en een voicemail spreekt voor zich (no pun intended).

WhatsApp heeft alleen een leuke "wie heeft dit bericht gelezen?"-feature die de meeste mensen niet uit zetten. Heel handig voor Mr. Bossman, natuurlijk. Maar ik zou dat als enigszins invasive ervaren. Daarnaast zit ik niet te wachten op eindeloze memes van overijverige juniors die grappig willen doen of oeverloos gezever van collega's die dan plots vergeten dat "e-mail" ook een ding is.

TL;DR: Verlaat de groep, er zijn meeeeeeerrrr dan genoeg andere manieren van communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Iedere werkgever die ik heb gehad, heb ik gemeld dat ik heel flexibel ben wat betreft werktijden.
Dat ik het niet erg vind om een keer over te werken, of de werktijden te verschuiven.
Maar dat ik wanneer ik thuis ben privétijd heb en geen werktijd en dan enkel bij hoogst uitzonderlijke noodsituaties bereikbaar ben.

Een keer gehad dat mijn leidinggevende mij, kort na indiensttreding, lastig viel voor iets wat ook tot de volgende dag had kunnen wachten. Een tijd later kreeg ik de vraag waarom hij altijd mijn voicemail kreeg, daarop legde ik uit dat het mijn privénummer was.
En de wens mij niet te storen in privétijd klaarblijkelijk herhaaldelijk genegeerd wordt door de betreffende leidinggevende.

De whatsapp-groep zou ik een bericht sturen: "Ik wens met mijn privénummer geen deel te nemen aan de WhatsApp-groep. Voeg me maar toe als ik een iPhone 6S Plus van de zaak heb."

Mij toevoegen met mijn privénummer is echt een big No Go.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:00
Had ik ook. Gewoon uitgestappt. rest van het team zit er nog wel in.
Geen gezeik gehad. Was ook op privenummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
groep gewoon accepteren op je telefoon maar lekker op mute zetten. Jij beslist dan zelf of je het leest en wanneer. (blijft alleen lastig als jan en alleman reageert op zaken en je bijna 200 berichten terug moet naar de aanleiding hiervoor...).

Helemaal prettig als je een zakelijk toestel hebt. Dan heb je dat onderscheid sowieso niet en als je klaar bent met werk (en geen bereikbare diensten hoeft te draaien) telefoon in de hoek en de volgende dag weer een nieuwe ronde... Zo doe ik dat ook met mijn zakelijke toestel. Bereikbaar tot een uurtje of 18 (meestal moment dat ik thuis kom). Daarna gaat de telefoon op de tafel en kijk ik er niet meer naar. Tenzij ik het toestel hoor overgaan en ik in de gelegenheid ben om op te nemen, neem ik op.)

Snap dat je niet zit te wachten op allerlei berichten in de avond. maar of dit dan de juiste manier is om met collega's te communiceren... Handig voor noodgevallen maar om in de bedrijfsapp allerlei foute afbeeldingen te delen of moppen etc... lijkt me ook niet de bedoeling. Is er geen begeleidend schrijven gekomen met het doel van de groepsapp?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:09:
Ik ben overigens op mijn prive nummer toegevoegd
En dus moet dat privé blijven. Wat nou als je geen mobiele telefoon zou hebben? Dan had de baas op een andere manier moeten communiceren.

Als de baas wil dat je met bepaalde zaken werkt dan zal hij ook de gereedschappen moeten geven die daar bij horen. Als ik als monteur aan het werk ga voor een baas maar ik moet voor mijn eigen gereedschap zorgen, dan zoekt die maar een ander.

En hoe kun je nou je programmeerwerk agile doen als je steeds orders tussendoor geblaft krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Introduceer Slack bij je baas. Dat is veel beter geschikt voor dit soort doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 23:26
EvilItSelf schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:39:
Introduceer Slack bij je baas. Dat is veel beter geschikt voor dit soort doeleinden.
Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:41:
Over het overdragen van informatie, we hebben een aantal Slack kanalen (voor ziekmeldingen, devops gerelateerde zaken, en general stuff enzo), in theorie zouden die moeten voldoen om alle informatie meer rond te gooien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

.... IP en een cloud service zonder enige contractuele garanties.......
Beter zou zijn om een toch wat veiliger en beheerbaarder omgeving te gebruiken voor zakelijke dingen.. Kijk eens naar MindLink of TeamWire (beide een ander idee en opzet) als vervanger (of anderen die soortgelijks aanbieden).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Fish schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:17:
Als het een werktelefoon is, lekker er op laten. Heb je geen standby dienst? dan gaat de telefoon gewoon uit na werktijd

Als het een prive telefoon is, uitleggen dat je er niet van bent gedient dat je prive telefoonnummer zomaar gedeelt wordt met het hele bedrijf (wat indirect gebeurt). En jezelf er uit pleuren.
Beste advies imo d:)b

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een WA groep waar de manager bij inzit, groep staat bij mij op stil, en heeft de laagste prio.
Soms wordt er een oproep gedaan voor ondersteuning (meestal collega's) maar als het mij niet uitkomt dan voel ik me ook niet geroepen om te reageren.
Telefoon gaat buiten de standby diensten ook niet mee naar bed.

We hebben niets voor niets een standby dienst voor calamiteiten, soms een berichtje voor afstemming tussen collega's vind ik de groep wel makkelijk voor. Maar het verplicht me tot niets.
Niet gezien = pech..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Hiervoor is een app ontwikkeld: http://hipchat.com

Ik zou zeggen, stel het aan je werkgever voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ook een whatsapp groep maar aangezien ik fundamentele levensregels heb zoals regel 1 zakelijk & privé gescheiden doe ik uit principe sowieso er niet aan mee. Collega's horen op het werk, niet in mijn huis

Ten eerste wat je niet moet vergeten is dat je leidinggevende ook op deze manier kan peilen wie op welke tijdstip een bericht stuurt of laatst online is geweest en wellicht dat kan gebruiken om te zien wie er productiever is tijdens werktijd.

Alleen al het hele idee dat je koffie gaat stampen om vervolgens bijvoorbeeld te horen te krijgen van ; was een latertje hè vannacht? En dat je dan zegt van nee hoor, om vervolgens weer te horen te krijgen van Ohhh? Maar je was om zo en zo laat nog online op whatsapp. Thanks, but no thanks!

Dit soort taferelen hoef ik niet en privé contact met collega's ook niet aangezien ik weet dat er ook geregeld narigheid van kan krijgen als de neuzen niet dezelfde kant op staan en schunnige moppen zijn ook niet aan mij besteed.

Ach ja....ik wil gewoon geld en geen vermenging van dat werk in mijn privéleven terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Wat een horrorverhalen komen hier voorbij zeg :) Gelukkig heb ik niet te maken met al die verschrikkelijke mensen die blijkbaar whatsapp gebruiken als soort van wapen en machtsmiddel... Zo bijzonder is het echt niet. En als je wel te maken hebt met dat soort gedrag (controleren hoelaat iemand slaapt etc) dan zou ik echt heel snel wegwezen waar je zit :)
Je kan hem gewoon op stil zetten of als je het echt niet meer trekt om wat voor reden dan ook er uit gaan. Al die principes....Net of ze de hele tijd na "werktijd" iedereen aan het bestoken zijn dat je door moet werken enzo...

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:54

Bergie

Lekker belangrijk...

Ach, je weet hoe het gaat hier op tweakers; alles wordt gelijk in het extreme getrokken :)

Wij hebben ook gewoon een whatsapp groepje met name voor de storingsdienst medewerkers maar hier zitten ook MT'ers in en techneuten die geen storingsdiensten draaien. Gewoon om elkaar op de hoogte te houden en eventueel makkelijk een vraag te kunnen stellen of om hulp te vragen. Is ook allemaal vrijblijvend, ondanks het feit dat we een telefoon van de zaak hebben.

In de praktijk blijkt dat we hierdoor gewoon sneller storingen op kunnen lossen. Dat is toch alleen maar mooi lijkt me? Ik heb er persoonlijk dan ook geen moeite mee om na werktijd nog even gevraagd te worden om te helpen bij iets wat ik zo kan beantwoorden terwijl een collega hier eerst in de documentatie moet gaan duiken. En gelukkig denkt bijna iedereen er hier zo over :)

[ Voor 80% gewijzigd door Bergie op 17-02-2016 16:38 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
zolang het vrijblijvend blijft is daar ook zeker niets mis mee.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
Wat super gaaf om al jullie ervaringen hier te kunnen lezen!

De whatsapp groep was vandaag overdag weer totaal rustig, maar ik heb dan ook vandaag heerlijk rustig thuis gewerkt aan het probleem dat gisteren via dezelfde Whatsapp groep werd gemeld. Het had enige prioriteit, maar zo ernstig was het nu ook weer niet.

Ik ben net zonder melding of tekst de groep uitgegaan, ik ben benieuwd of hierover nog een opmerking komt :).
Je kunt me inprinciepe altijd via email / slack / whatsapp of telefoon bereiken op normale werkuren, maar inderdaad na 6 uur is het voor mij eigenlijk gewoon klaar.
Er zijn nooit gesprekken geweest over het draaien van storingsdiensten en dergelijke, maar het wordt eigenlijk wel verwacht blijkbaar. Ik zit na te denken om indien dit wel gewenst is een nieuw contract af te dwingen / eisen, met daarin een hogere standaard vergoeding of een speciale vergoeding voor de extra gewerkte uren buiten werktijd. Helemaal offtopic natuurlijk, maar is daar een toevallig een standaard voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Yup, CAO voor jouw sector

[ Voor 4% gewijzigd door batsma op 17-02-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
en dan nog nee sorry prive telefoon gaat onderwerk tijd uit/op stil
en in mijn prive/vrije tijd ben ik ook echt vrij dus lees ik geen werkberichten...

nog mooiste zou zijn even in een dolle bui op vrijdagavond laat in de kroeg met al je vrienden een voice app zingen in die groep wedden dat dit door iedereen gewaardeerd wordt :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:02
Het is op je privé telefoon dus je heb alle recht om gewoon lekker de groep te verlaten.

Wat ik echter zou doen (Ook omdat je er pas 5 weken werkt) is de groep muteren en dat je geen notificaties krijgt. Vervolgens elke ochtend op het werk even snel de app groep doorlezen.

Mocht je baas klagen waarom je nooit avonds reageert kan je gewoon melden met alle recht dat je dan privé dingen aan het doen ben en nooit op je telefoon kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
mentalozzie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:58:
Het is op je privé telefoon dus je heb alle recht om gewoon lekker de groep te verlaten.

Wat ik echter zou doen (Ook omdat je er pas 5 weken werkt) is de groep muteren en dat je geen notificaties krijgt. Vervolgens elke ochtend op het werk even snel de app groep doorlezen.

Mocht je baas klagen waarom je nooit avonds reageert kan je gewoon melden met alle recht dat je dan privé dingen aan het doen ben en nooit op je telefoon kijkt.
Op mijn zakelijk telefoon heb ik wel WhatsApp, maar alleen voor privé doeleinden. Alles wat werkgerelateerd is gaat via email en als het dringend dan word er simpelweg heel ouderwets gebeld.

WA is prima voor 1:1 communicatie, maar met groepen is er vrijwel altijd veel ruis waardoor je moet gaan filteren.

Mbt deze discussie zie ik WA netzoals email, ik lees het vaak wel maar onderneem pas de tijdens kantooruren actie. Als het echt dringend is word er wel gebeld en dan kun je meteen bespreken of je eventueel beschikbaar bent en zo ja, hoe je word gecompenseerd.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Palomar
  • Niet online
Aangezien je geen zakelijke telefoon hebt zou ik gewoon zelf een oude mobiel gebruiken (heb je als tweaker vast nog wel liggen) icm. een goedkoop prepaid kaartje en dat nummer doorgeven aan je werk voor die whatsapp groepen. Dan kun je die telefoon na werktijd gewoon uitzetten... (of op het werk laten liggen). Hoef je je ook niet schuldig te voelen dat je berichten wel ziet maar niet reageert, of dat je uit die groep stapt met de scheve blikken van dien..

Ik noem bewust een tweede telefoon ipv. simpelweg de groepen muten. Want bij muten zie je de berichten natuurlijk wel gewoon in je whatsapp hoofdscherm, wat toch een ongemakkelijk gevoel geeft als je wel ziet dat er iets aan de hand is en het probeert te negeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 18-02-2016 01:50 ]

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 10:55

avotar

P0werd by Black Coffee

Zonder whatsapp groep had je er ook pas de volgende dag achtergekomen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Wat mentalozzie zegt.

Zodra er een verwachting wordt neergelegd om te reageren op een storingsmelding, heb je het over bereikbaarheidsdiensten. Die worden betaald en die mag je niet doorlopend draaien (arbeidstijdenwet).

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Als het je privetelefoon is dan kan je er gewoon uitstappen.
Als ze je dan vragen stellen kan je prima aangeven dat dat gewoon je privetoestel is, ze je in geval van echte nood eventueel kunnen bellen maar dat je die verder niet voor je werk wenst te gebruiken.

Willen ze dat wel moeten ze je maar een zakelijk toestel met abonnement geven.
En ook dan mag je prima muten. Al is dat natuurlijk ook wat geven en nemen.

Persoonlijk gebruik ik mijn zakelijke toestel en laptop ook gewoon prive en heb zelfs geen privetelefoon meer. Als ik in mijn vrije tijd zakelijke mails of telefoontjes krijg bepaal ik zelf of ik daar al dan niet iets mee doe op dat moment.

Dat zit soms ook gewoon een stukje mee in je verloning en doorgroeimogelijkheden. Mijn bazen respecteren vrije tijd en leggen geen verplichtingen op maar waarderen het wel als je soms even een stapje bijzet om een project toch op tijd af te krijgen of even iemand uit de brand te helpen.

Dat gebeurd dan wel uitzonderlijk en op een nette manier en met een telefoontje van de baas zelf dat begint met 'sorry voor het storen in je vrije tijd maar kan je even helpen?'. Dat gaat niet via een whatsapp groep.

Hangt er ook gewoon wat vanaf wat je verantwoordelijkheden zijn en hoe je salaris is.Ik zit meer aan de commerciele kant en dan doe je soms graag even dat stapje extra als je daarmee een extra bonus kan pakken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Skimovic op 18-02-2016 20:05 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik heb het dus ook. Als externe bij een bedrijf en daar in de afdelings-brede whatsapp groep beland. Met m'n prive mobiel (wist ik veel). Tja. En dan heb je dus elke dat tussen de 30 en 100 meuk berichten. En aangezien je een groep wel kunt muten maar niet de nummertjes uit kunt filteren ga je iedere keer kijken welke berichtjes je hebt en dan staat altijd die groep pontificaal bovenaan.

Ik ben dus geswitcht naar m'n werktelefoon in die groep. Daarop bekijk ik whatsapp ongeveer een keer per week. Ik vind whatsapp een compleet nonsensemedium voor werkzaken. Als er brand is bel je maar. Als er geen brand is -> mail.

@TS: je kunt altijd een mobiel kopen met pre-paid sim en switchen naar dat ding. Als je 'em thuis laat liggen kost 't je niks (wifi) en kun je af en toe 's avonds ff laten zien hoe 'committed' je bent door wat semi werkgerelateerde meuk door te sturen ;)

https://niels.nu

Verwijderd

Ik zit ook in een Whatsapp groep van m'n werk (heb een telefoon van de zaak, gratis privé, dus ook geen eigen telefoon + abbo meer). Heet "<bedrijfsnaam> Gangbang". Erg veel fun, maar meestal vrij stil. Heeft niks met zakelijkheden te maken, alleen voor onzin en geouwehoer. Als m'n "baas" me nodig heeft, en dat heeft 'ie regelmatig, dan weet hij me rechtstreeks te benaderen, telefonisch als het dringend is, Whatsapp als het ook later kan. Dat kan ook 's avonds of in het weekend zijn en als hij geluk heeft ben ik thuis en in bereik van m'n werk laptop. Even een klusje klaren is dan (in 99,99999% van de gevallen) totaal geen issue. Zo kan het dus ook :)

Nou is mijn werkgever absoluut niet iemand die van mij verwacht dat ik 24/7 voor hem klaar sta (ook al komt het daar soms wel op neer en vind ik dat fucking prima :p), maar als hij ooit echt serieus van mij zou verwachten dat ik constant maar reageer op Whatsapp berichten in "mijn" tijd, dan ben ik de komende 4/5 weken ziek en heb ik spontaan ineens een nieuwe baan. Heel apart. Maar dat zal nooit gebeuren, gelukkig.

TL;DR: ik vind het jammer dat dit niet vaker voorkomt. Nou zijn wij ook een klein team (11 man), dus niet altijd vergelijkbaar, maar desalniettemin vind ik toch dat dit the way to go is. Whatsapp biedt voor zover ik weet geen SLA's aan eindklanten, dus voor zakelijke doeleinden is het een no go. Als je baas je nodig heeft, dan belt hij je maar. Is dat buiten werktijd en je krijgt niet betaald voor standby diensten of iets in die richting, dan is het aan jou of je er iets mee doet. Doe je er niks mee, jammer dan. Doe je er wel wat mee, good for you! En hopen dat je werkgever het op prijs stelt en je daarvoor zal belonen.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:55:
Ik zit ook in een Whatsapp groep van m'n werk (heb een telefoon van de zaak, gratis privé, dus ook geen eigen telefoon + abbo meer). Heet "<bedrijfsnaam> Gangbang". Erg veel fun, maar meestal vrij stil. Heeft niks met zakelijkheden te maken, alleen voor onzin en geouwehoer. Als m'n "baas" me nodig heeft, en dat heeft 'ie regelmatig, dan weet hij me rechtstreeks te benaderen, telefonisch als het dringend is, Whatsapp als het ook later kan. Dat kan ook 's avonds of in het weekend zijn en als hij geluk heeft ben ik thuis en in bereik van m'n werk laptop. Even een klusje klaren is dan (in 99,99999% van de gevallen) totaal geen issue. Zo kan het dus ook :)

Nou is mijn werkgever absoluut niet iemand die van mij verwacht dat ik 24/7 voor hem klaar sta (ook al komt het daar soms wel op neer en vind ik dat fucking prima :p), maar als hij ooit echt serieus van mij zou verwachten dat ik constant maar reageer op Whatsapp berichten in "mijn" tijd, dan ben ik de komende 4/5 weken ziek en heb ik spontaan ineens een nieuwe baan. Heel apart. Maar dat zal nooit gebeuren, gelukkig.

TL;DR: ik vind het jammer dat dit niet vaker voorkomt. Nou zijn wij ook een klein team (11 man), dus niet altijd vergelijkbaar, maar desalniettemin vind ik toch dat dit the way to go is. Whatsapp biedt voor zover ik weet geen SLA's aan eindklanten, dus voor zakelijke doeleinden is het een no go. Als je baas je nodig heeft, dan belt hij je maar. Is dat buiten werktijd en je krijgt niet betaald voor standby diensten of iets in die richting, dan is het aan jou of je er iets mee doet. Doe je er niks mee, jammer dan. Doe je er wel wat mee, good for you! En hopen dat je werkgever het op prijs stelt en je daarvoor zal belonen.
Bij mijn bedrijf zitten we met bijna 100 man in een whatsapp groep, dat gaat gewoon prima. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in de verhalen hier.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Hydra
sheez88 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:20:
Bij mijn bedrijf zitten we met bijna 100 man in een whatsapp groep, dat gaat gewoon prima. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in de verhalen hier.
Ik vond het gewoon knijterirritant dat iedere keer als je ziet dat je nieuwe berichtjes hebt dit van je werk is. Ik wil buiten werktijden niet met de klant bezig zijn.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13

3DDude

I void warranty's

Daarom een zakelijke telefoon.
Ik heb daar geen whatsapp op staan.
Privenummer krijgen de meeste niet, of dat moet je zelf kiezen die te geven.

Zo heb je al dat gebeuren niet.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Bergie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:34:
Ach, je weet hoe het gaat hier op tweakers; alles wordt gelijk in het extreme getrokken :)

Wij hebben ook gewoon een whatsapp groepje met name voor de storingsdienst medewerkers maar hier zitten ook MT'ers in en techneuten die geen storingsdiensten draaien. Gewoon om elkaar op de hoogte te houden en eventueel makkelijk een vraag te kunnen stellen of om hulp te vragen. Is ook allemaal vrijblijvend, ondanks het feit dat we een telefoon van de zaak hebben.

In de praktijk blijkt dat we hierdoor gewoon sneller storingen op kunnen lossen. Dat is toch alleen maar mooi lijkt me? Ik heb er persoonlijk dan ook geen moeite mee om na werktijd nog even gevraagd te worden om te helpen bij iets wat ik zo kan beantwoorden terwijl een collega hier eerst in de documentatie moet gaan duiken. En gelukkig denkt bijna iedereen er hier zo over :)
Dit ja, is het zo erg dat je af en toe een collega helpt na werktijd? Vind het juist fijn dat zo'n groep er is. Op die manier kan je elkaar om hulp vragen tijdens je storingsdienst. Gelukkig reageert er altijd wel iemand. Verder is het ook veel ouwehoeren, je kan zelf bepalen of je mee doet. Snap sowieso niet waarom mensen werk en prive zo extreem gescheiden houden, 8)7 Als je je werk leuk vindt, je bent betrokken bij je werk dan is het toch niet zo erg om in de avond een keertje een appje te beantwoorden of te lezen. Ik mis de nuance in dit topic of gaat echt bij iedereen de telefoon uit om 17 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 16:54

Bergie

Lekker belangrijk...

Ouwehoeren wordt er bij ons dan juist weer niet gedaan in die groep. Dat zorgt er waarschijnlijk alleen maar voor dat mensen de groep gaan muten en dan verliest het een beetje zijn toegevoegde waarde.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Wackmack schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:38:
[...]

Dit ja, is het zo erg dat je af en toe een collega helpt na werktijd? Vind het juist fijn dat zo'n groep er is. Op die manier kan je elkaar om hulp vragen tijdens je storingsdienst. Gelukkig reageert er altijd wel iemand. Verder is het ook veel ouwehoeren, je kan zelf bepalen of je mee doet. Snap sowieso niet waarom mensen werk en prive zo extreem gescheiden houden, 8)7 Als je je werk leuk vindt, je bent betrokken bij je werk dan is het toch niet zo erg om in de avond een keertje een appje te beantwoorden of te lezen. Ik mis de nuance in dit topic of gaat echt bij iedereen de telefoon uit om 17 uur.
eens.
Dat er een scheiding is tussen werk en prive dat is te begrijpen. Niet iedereen slaapt op de zaak ;)
Denk dat er vooraf duidelijk gecommuniceerd moet worden met daarin het doel van de groepsapp...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 14:05
Blue-eagle schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:30:
WhatsApp heeft alleen een leuke "wie heeft dit bericht gelezen?"-feature die de meeste mensen niet uit zetten. Heel handig voor Mr. Bossman, natuurlijk. Maar ik zou dat als enigszins invasive ervaren. Daarnaast zit ik niet te wachten op eindeloze memes van overijverige juniors die grappig willen doen of oeverloos gezever van collega's die dan plots vergeten dat "e-mail" ook een ding is.
Je kunt de ontvangen/gelezen indicatie niet uitzetten voor groepsberichten. Als je een bericht in een groepschat stuurt, kun je hiervan altijd de status zien, ongeacht wat de ontvanger ingesteld heeft in whatsapp.
Overigens volgens mij ook wanneer je zelf uit hebt staan dat je ontvangen/gelezen indicatie doorstuurt. Je kunt het dan ook niet meer van anderen zien in privé-chats, maar nog wel in groepchats. Dit laatste weet ik echter niet helemaal zeker.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wackmack schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:38:
Als je je werk leuk vindt, je bent betrokken bij je werk dan is het toch niet zo erg om in de avond een keertje een appje te beantwoorden of te lezen.
Een keertje niet. Maar in de groep waar ik het over had zitten 65 mensen. 9 van de 10 keer als ik ongelezen whatsapp berichten had, was het die groep. Ik ben een kleine week op Wintersport geweest en toen ik terug kwam had ik 270+ ongelezen berichten in die groep. En in 't weekend gaat 't gewoon door want er zitten een paar fanatiekelingen in die aan de manager willen laten zien hoe geweldig ze wel niet zijn.

Ik heb een ander whatsapp groepje van m'n eigen team (8 man) en daar zit ik met m'n prive telefoon wel in. Die groep is IMHO erg handig maar daar is het in het weekend gewoon vrij stil. Daarnaast heb ik van mijn eigen werkgever hangouts en daar reageer ik in de avond / weekenden ook gewoon op.

Je moet je dus wel realiseren dat de ene groep de andere niet is. Dat jij af en toe in de avond een appje ziet langskomen wil niet zeggen dat elke groep zo is en die andere mensen dus maar lopen te zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triblade_8472
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 23:18
Gewoon negeren. (muten) Als het belangrijk is dan pakken ze de telefoon maar lekker. Een beller is sneller!

Note:
Ik heb geen whatsapp (door de FB overname) haha dus ik heb makkelijk praten.

[ Voor 12% gewijzigd door Triblade_8472 op 19-02-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Hydra schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:27:
[...]

Een keertje niet. Maar in de groep waar ik het over had zitten 65 mensen. 9 van de 10 keer als ik ongelezen whatsapp berichten had, was het die groep. Ik ben een kleine week op Wintersport geweest en toen ik terug kwam had ik 270+ ongelezen berichten in die groep. En in 't weekend gaat 't gewoon door want er zitten een paar fanatiekelingen in die aan de manager willen laten zien hoe geweldig ze wel niet zijn.

Ik heb een ander whatsapp groepje van m'n eigen team (8 man) en daar zit ik met m'n prive telefoon wel in. Die groep is IMHO erg handig maar daar is het in het weekend gewoon vrij stil. Daarnaast heb ik van mijn eigen werkgever hangouts en daar reageer ik in de avond / weekenden ook gewoon op.

Je moet je dus wel realiseren dat de ene groep de andere niet is. Dat jij af en toe in de avond een appje ziet langskomen wil niet zeggen dat elke groep zo is en die andere mensen dus maar lopen te zeuren :)
Wow! In zo'n grote groep moet het inderdaad zakelijk blijven voor het overzicht. Onze afdeling heeft 10 man, dat is nog overzichtelijk omdat toch niet iedereen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wackmack schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:03:
[...]

Wow! In zo'n grote groep moet het inderdaad zakelijk blijven voor het overzicht. Onze afdeling heeft 10 man, dat is nog overzichtelijk omdat toch niet iedereen reageert.
Hier ook de sysadmins groep betaat uit 6 man en 1 hoofd (oud systeembeheerder). Werkt prima om elkaar te informeren. Privezaken gaan gewoon 1 op 1 via WA.

Ik zou zelf niet in een groep van 100+ groep willen zitten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 14:17
Wij hebben ook een werk WA groep wel binnen de technische detachering waardoor de directe leidinggevende/opdrachtgever normaal niet binnen de groep zit. Sfeer is verder erg informeel, voornamelijk wordt het gebruikt voor felicitaties, melden van lege snoeppotten en succeswensen als iemand op een nieuwe plek begint.
Ook word er regelmatig beroep gedaan op kennis van anderen in de vorm van "Wie heeft kennis van softwarepakket/werkwijze X en kan daar kort in ondersteunen" en "heeft iemand goede ervaringen met een leverancier van product Y".

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
GWBoes schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:04:
Wij hebben ook een werk WA groep wel binnen de technische detachering waardoor de directe leidinggevende/opdrachtgever normaal niet binnen de groep zit. Sfeer is verder erg informeel, voornamelijk wordt het gebruikt voor felicitaties, melden van lege snoeppotten en succeswensen als iemand op een nieuwe plek begint.
Ook word er regelmatig beroep gedaan op kennis van anderen in de vorm van "Wie heeft kennis van softwarepakket/werkwijze X en kan daar kort in ondersteunen" en "heeft iemand goede ervaringen met een leverancier van product Y".
Wij hebben op het werk ook wel een aantal van dat soort groepen en daar is ook niks mis mee. De TS geeft aan dat er ook hoge prio zaken via de whatsapp-groep gaan en dat er kennelijk ook nog worddt verwacht dat ie dat in prive tijd bekijkt en oppakt. Dat is nog wel even een verschil en vind het terecht dat je daar niet aan mee wilt doen zonder aanvullende afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 09:12

Collaborator

You! Cake or Death?

Wij hebben Slack voor dit soort meuk. Handig voor interne communicatie/geklets, en kan je via de app/webapp ook volgen als je thuis bent, als je wil. Ik zou dit niet in de apps willen hebben die ik prive gebruik.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Wat ik hier verder niemand zie zeggen is wat je ervan vind dat je telefoonnummer nu ook bij iedereen bekend is.

Jou baas deelt ineens van een hele lading mensen allemaal het telefoonnummer terwijl sommigen terughoudend zijn in het verstrekken van een telefoonnummer (wat ik alleszins kan begrijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Gaffel schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:38:
Ik ben zojuist door mijn baas aan een mega whatsapp groep toegevoegd en heb daar eigenlijk helemaal geen zin in. De whatsapp groep betekend dat mijn baas de hele avond lang kan zitten lopen roepen over alles wat nog niet is gedaan en wat eventueel stuk is.
Ik zit helemaal niet te wachten om elke avond hiermee te worden geconfronteerd en wordt gewoon voor 40 uur per week betaald en na 6 uur is het eigenlijk voor mij gewoon klaar.
Ik ben dan ook van plan om morgen eens even goed met mijn baas hierover te gaan praten, maar ben erg benieuwd wat jullie ervaringen of ideeen hierover zijn :)

*edit* typo
Kan me 100% voorstellen dat je het vervelend vindt om daar met een privénummer in te zitten, dat moet iedereen zelf weten (zou mij bijvoorbeeld echt niets kunnen schelen). Maar het valt me wel op dat alles wat je tot nu toe vertelt over deze WhatsApp groep louter aannames zijn. Je gaat er van uit dat je werkgever hem continu wil gebruiken om werk te spammen, maar voor zover ik kan lezen is er überhaupt nog niks van dien gebeurd in deze groep.

Mijn vraag is dan ook: heb je hier écht een probleem mee of ben je zo negatief omdat je relatie met je baas al niet lekker is? In het tweede geval valt namelijk alles verkeerd en kan ik je alleen maar aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een nieuwe baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen toestemming hebt gegeven voor verspreiding van je privé telefoonnummer door je werkgever, dan is je werkgever formeel in overtreding op grond van de wet bescherming persoonsgegevens. In artikel 8 van die wet staat aangegeven in welke gevallen persoonsgegevens aan derden mogen worden doorgegeven. Het gebruik in Whatsapp kan ik hier niet in terugvinden. Een privé telefoonnummer is een persoonsgegeven als die toebehoort aan een natuurlijk persoon. Dit staat onder andere aangegeven in een uitspraak van de hoge raad onder nummer 201101271/1/A3 die is uitgesproken en gepubliceerd op 11-04-2012 waaruit ik citeer: "bevat zijn naam, geboortedatum en bel- en contactgegevens. Dit zijn persoonsgegevens in de zin van artikel 1, aanhef en onder a, van de Wbp." Je kunt je werkgever hierop aanspreken en als hij er niet voor wil zorgen dat je telefoonnummer niet wordt verwijderd bij je collega's en bij Whatsapp, dan kun je melding doen bij de opvolger van het college bescherming persoonsgegevens: de autoriteit persoonsgegevens en gebruik daar het knopje "Tip ons". De bescherming van je privacy is er niet zo maar. Naast dat dit een implementatie is van "Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens", is het je Grondrecht (artikel 10, tweede en derde lid)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:22:
Als je geen toestemming hebt gegeven voor verspreiding van je privé telefoonnummer door je werkgever, dan is je werkgever formeel in overtreding op grond van de wet bescherming persoonsgegevens. In artikel 8 van die wet staat aangegeven in welke gevallen persoonsgegevens aan derden mogen worden doorgegeven. Het gebruik in Whatsapp kan ik hier niet in terugvinden. Een privé telefoonnummer is een persoonsgegeven als die toebehoort aan een natuurlijk persoon. Dit staat onder andere aangegeven in een uitspraak van de hoge raad onder nummer 201101271/1/A3 die is uitgesproken en gepubliceerd op 11-04-2012 waaruit ik citeer: "bevat zijn naam, geboortedatum en bel- en contactgegevens. Dit zijn persoonsgegevens in de zin van artikel 1, aanhef en onder a, van de Wbp." Je kunt je werkgever hierop aanspreken en als hij er niet voor wil zorgen dat je telefoonnummer niet wordt verwijderd bij je collega's en bij Whatsapp, dan kun je melding doen bij de opvolger van het college bescherming persoonsgegevens: de autoriteit persoonsgegevens en gebruik daar het knopje "Tip ons". De bescherming van je privacy is er niet zo maar. Naast dat dit een implementatie is van "Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens", is het je Grondrecht (artikel 10, tweede en derde lid)!
Wow. Dat gaat wel heeeeeeeel erg ver, denk je ook niet? Erg duidelijk en grondig werk, kudo's daarvoor! Maar TS zal waarschijnlijk niet vanwege een Whatsapp groep juridische stappen ondernemen. Uit de groep stappen is ook een prima methode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<sarcasm>Dat gaat inderdaad heeeeeeeel erg ver, maar ja, het negeren van je grondrecht is slechts een futiliteit. </sarcasm> Wanneer je wordt toegevoegd aan de groep, is je telefoonnummer bekend bij je collega's. Er zijn mensen die een erg lage drempel kennen om collega's op te bellen voor ieder wissewasje terwijl die niet aan het werk zijn. Dat heb ik regelmatig om me heen meegemaakt. Bij mij heeft iemand het 1 keer geprobeerd tijdens mijn vakantie. Ik zag toen wie mij belde op het schermpje en gaf toen de telefoon aan mijn vrouw. Die heeft het telefoontje aangenomen en hem vervolgens volledig uitgekafferd. Daarna ben ik niet meer tijdens mijn vrije tijd lastiggevallen.... Overigens, het rondstrooien van persoonsgegevens van vrouwelijke personen kan nog bezwaarlijker zijn, omdat mannen nog al eens geneigd zijn om leuk uitziende vrouwen te gaan stalken. Ook daarom kan het nuttig zijn om aan een werkgever duidelijk te maken dat het ongevraagd verspreiden van privé telefoonnummers ongewenst is. Als je alleen uit de groep stapt zonder verdere motivatie blijft de werkgever doorgaan met het ongevraagd verspreiden van persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:22:
(...) In artikel 8 van die wet staat aangegeven in welke gevallen persoonsgegevens aan derden mogen worden doorgegeven. (...) Een privé telefoonnummer is een persoonsgegeven als die toebehoort aan een natuurlijk persoon. Dit staat onder andere aangegeven in een uitspraak van de hoge raad onder nummer 201101271/1/A3 die is uitgesproken en gepubliceerd op 11-04-2012 waaruit ik citeer: "bevat zijn naam, geboortedatum en bel- en contactgegevens. Dit zijn persoonsgegevens in de zin van artikel 1, aanhef en onder a, van de Wbp." Je kunt je werkgever hierop aanspreken en als hij er niet voor wil zorgen dat je telefoonnummer niet wordt verwijderd bij je collega's en bij Whatsapp, dan kun je melding doen bij de opvolger van het college bescherming persoonsgegevens: de autoriteit persoonsgegevens en gebruik daar het knopje "Tip ons". De bescherming van je privacy is er niet zo maar. Naast dat dit een implementatie is van "Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens", is het je Grondrecht (artikel 10, tweede en derde lid)!
Formeel zal het allemaal wel kloppen wat je hier zegt, maar een goed werknemer klopt bij zijn werkgever natuurlijk niet aan met wetsartikelen, uitspraken van de hoge raad, grondrechten en Europese richtlijnen, laat staan dat die werknemer zijn eigen werkgever gaat verlinken bij de autoriteit persoonsgegevens. En al helemaal niet om zoiets als een telefoonnummer. En al helemaaaaaaal niet als die werknemer nog maar net in dienst is bij zijn nieuwe werkgever (en dus waarschijnlijk nog een proeftijd en/of tijdelijk contract heeft).
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:09:
Bij mij heeft iemand het 1 keer geprobeerd tijdens mijn vakantie.
Misschien wist die collega niet dat je op vakantie was of was hij dat vergeten.
Misschien was het wel heel dringend.
En zo zeldzaam is het niet dat mensen tijdens hun vakantie bereikbaar zijn voor noodgevallen (ben het zelf overigens niet), dus zo verwijtbaar van je collega was het misschien niet als hij ervan uit ging dat hij jou tijdens je vakantie voor noodgevallen kon bellen.

En als je absoluut niet gebeld wil worden tijdens je vakantie, waarom laat je dan je zakelijke mobiel niet thuis / houd je niet een zakelijke én een privé telefoon aan? (doe ik zelf ook)
Ik zag toen wie mij belde op het schermpje en gaf toen de telefoon aan mijn vrouw. Die heeft het telefoontje aangenomen en hem vervolgens volledig uitgekafferd. Daarna ben ik niet meer tijdens mijn vrije tijd lastiggevallen....
Goed zo, zo houd je je collega's goed te vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
<sarcasm>Dat gaat inderdaad heeeeeeeel erg ver, maar ja, het negeren van je grondrecht is slechts een futiliteit. </sarcasm> Wanneer je wordt toegevoegd aan de groep, is je telefoonnummer bekend bij je collega's. Er zijn mensen die een erg lage drempel kennen om collega's op te bellen voor ieder wissewasje terwijl die niet aan het werk zijn. Dat heb ik regelmatig om me heen meegemaakt. Bij mij heeft iemand het 1 keer geprobeerd tijdens mijn vakantie. Ik zag toen wie mij belde op het schermpje en gaf toen de telefoon aan mijn vrouw. Die heeft het telefoontje aangenomen en hem vervolgens volledig uitgekafferd. Daarna ben ik niet meer tijdens mijn vrije tijd lastiggevallen.... Overigens, het rondstrooien van persoonsgegevens van vrouwelijke personen kan nog bezwaarlijker zijn, omdat mannen nog al eens geneigd zijn om leuk uitziende vrouwen te gaan stalken. Ook daarom kan het nuttig zijn om aan een werkgever duidelijk te maken dat het ongevraagd verspreiden van privé telefoonnummers ongewenst is. Als je alleen uit de groep stapt zonder verdere motivatie blijft de werkgever doorgaan met het ongevraagd verspreiden van persoonsgegevens.
Ik denk dat wel heel erg overdreven is, maar ook erg afhankelijk van waar je werkt.

Als ik contactinformatie van een collega nodig heb, dan is deze informatie simpelweg beschikbaar in Outlook (email, telefoonnummer). Echter is deze informatie wel beperkt tot werkgerelateerd info (zakelijke telefoon, laptop van de zaak). Als je in een volwassen organisatie werkt dan is dat allemaal geen enkel probleem en word daar ook op een juiste manier mee omgegaan, terwijl als ik sommige berichten hier lees dan kan het ook over de whatsapp groep van de vulploeg van de lokale AH gaan ;)

Wat ook wel eens kan gebeuren is dat je een whatsapp/sms/mailtje in de weekend krijgt dat er idd iets buiten kantooruren gebeurt is en er simpelweg gevraagd word dat je, indien beschikbaar, terug kan bellen wat naar mijn inziens een betere aanpak is dan dat je meteen gebeld word.

[ Voor 7% gewijzigd door Bossie op 20-02-2016 07:41 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vrienden zijn mijn vrienden en mijn collega's zijn mijn collega's. Die hou ik gescheiden. Drie maanden na dat voorval werd hij aangezegd bij een reorganisatie om economische redenen samen met nog 28 % van mijn andere collega's. Twee maanden daarna heb ik het voor elkaar gekregen dat hij toch niet hoefde te vertrekken. Ander voorbeeld, ik werd aangezegd bij een ander bedrijf om economische redenen. Een oud collega van me hoorde wist dat ik werkte bij het te reorganiseren bedrijf en liet via personeelszaken van waar ik werkte weten dat hij me zocht (hij was geen vriend, dus had hij geen NAW gegevens van me). Mijn personeelszaken gaf hem niet mijn nummer door, maar belde mij op om mij zijn nummer tegen en zo hoort het. Hij had weliswaar niet direct werk voor me, maar samen hadden we een vacature opgesteld die hij bij zijn directie indiende, welke ik twee weken later invulde.

Of en met wie je je privé gegevens wilt delen bepaal jij alleen, niet je directeur of leidinggevende. als hij gegevens van je wil verspreiden, dan zorgt hij ook voor de middelen daarvoor. Nu doet hij dat op eigen initiatief en dat is strafbaar. Daar moet je hem wel op wijzen, want jij weet dat hij iets strafbaars doet. Hem niet erop wijzen maakt jou medeplichtig aan zijn strafbaar gedrag. Het is misschien wel versstandig om eerst te wachten tot het einde van je proeftijd voordat je hem terecht wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Als een werknemer zo'n instelling heeft, wijs ik 'm de deur. Het moet namelijk wel van twee kanten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Studie:

Ik heb met meerdere projectgroepen inmiddels een discussie gehad over Whatsappgebruik. Ik ben namelijk van mening dat een afspraak mondeling dient te worden gemaakt of per e-mail/agendaverzoek. Een afspraak gemaakt op Whatsapp is geen afspraak. Zo kom ik op afspraken niet opdagen als er een simpel Whatsapp bericht is gestuurd met "datum/tijd/studieruimte."

Het probleem is echter dat studenten vaak niet weten wat een Outlook agendaverzoek is. Maar ook een emailbericht vind ik prima en wat mij betreft is een reactie op een email voldoende bevestiging voor een afspraak. Whatsapp negeer ik. Men accepteert dat.

Zakelijk:

Ik lees Whatsappgroepen alleen als ik daar zelf zin in heb, bijvoorbeeld als een collega iets grappigs stuurt, maar push-notificaties staan uit. Als men contact zoekt, dan kan dat per e-mail of telefonisch. Whatsapp reageer ik niet op. Men accepteert dat. Als er iets belangrijks is, dan krijg ik toch wel een samenvatting per e-mail. Waarom zou ik dan nog zakelijk Whatsapp lezen? Whatsapp is namelijk iets voor privegebruik. Zakelijk gebruik je geen Whatsapp maar gewoon de industriestandaarden zoals e-mail. Het zal wat worden als Whatsapp ineens zakelijk wordt gebruikt.

Bovendien is Whatsapp toch een grote clutter. Als ik nu kijk dan heb ik zo'n 50+ ongelezen gesprekken. Ik ga die toch nooit meer lezen?
Mini Poeper schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:13:
Als een werknemer zo'n instelling heeft, wijs ik 'm de deur. Het moet namelijk wel van twee kanten komen.
Ik vind het wel fijn dat een werknemer de scheiding kan maken zakelijk/prive. Whatsapp hoort niet bij zakelijk. Ik zou het toejuichen dat werknemers geen zakelijke gesprekken houden over Whatsapp.

Ik heb overigens wel meegemaakt dat iemand in de zorg in een zakelijke Whatsapp groep zat. Dat heb ik gemeld en volgens mij is inmiddels het protocol gewijzigd bij die zorginstelling: Er mogen geen klantgegevens meer over Whatsapp worden gestuurd.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 21-02-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bij mij heeft iemand het 1 keer geprobeerd tijdens mijn vakantie. Ik zag toen wie mij belde op het schermpje en gaf toen de telefoon aan mijn vrouw. Die heeft het telefoontje aangenomen en hem vervolgens volledig uitgekafferd.
Yeah right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:21:
Mijn vrienden zijn mijn vrienden en mijn collega's zijn mijn collega's. Die hou ik gescheiden.
Waarom dan geen aparte mobieltjes voor zakelijk en privé gebruik?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Damn, wat een aparte mensen lopen er op tweakers rond. Je vrouw iemand laten uitkafferen omdat hij (mogelijk zelfs per ongeluk, en zelfs als dat niet zo is is het belachelijk) je op vakantie belt, mensen die afspraken alleen accepteren als ze via mail of persoon worden gemaakt, maar iet via app. Aparte kronkels hebben mensen in hun kop, ik kan er niks anders over bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 12:37
Mini Poeper schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:13:
Dat is nogal een dooddoener, wordt eens concreter dan wat er van twee kanten moet komen?
De meeste keren dat ik dat hoor moet het namelijk vooral van één kant komen en dat is meestal niet de kant van de persoon die dit roept.
Ik ben ook iemand die zakelijk en privé zoveel mogelijk gescheiden houdt maar dat wil nog niet zeggen dat ik niks voor het bedrijf en mijn collega's over heb.
Ik loop 24x7 stand-by diensten, heb als ik geen stand-by heb 9 van de 10 keer m'n zakelijke telefoon mee, neem 9 van de 10 keer op buiten werktijd, mail synchroniseer ik echter alleen van 07:00 tot 18:00 op werkdagen.
Maar ik ken managers die anderhalf uur woon werkverkeer hebben, rond een uur of zes van kantoor wegrijden en dan allerlei telefoontjes gaan plegen naar mensen die dan net aan de warme hap zitten.
Of tot 23:00 mail versturen en dan de volgende ochtend rond 08:30 als mensen aan de koffie zitten zich afvragen waar het antwoord blijft.
Dat is nou net waar ik niet op zit te wachten en waar ik privé en werk zeer duidelijk gescheiden wil (blijven) houden.
Misschien ben/wordt ik oud maar dat beschouw ik wel als nadelen van deze tijd met alle beschikbare middelen, de grens tussen werk en privé vervaagt (vaak in het voordeel van de werkgever) en werken om te leven lijkt soms te verschuiven richting leven om te werken.

Voor wat betreft het bellen in de vakantie, dat hoeft niet zo zwart wit te zijn zoals er hier nu op gereageerd wordt. Wij hebben een planningsafdeling en iedereen wordt geacht daar dagelijks kennis van te nemen. Daar kun je ook zien dat iemand vrij of op vakantie is maar biedt uiteraard niet de garantie dat er geen vergissingen worden gemaakt.
Vorige managers waren van mening dat vakantie/vrij heilig is en er alleen bij hoge uitzondering gebeld kan en mag worden. Huidig management heeft daar echter geen boodschap aan en is van mening dat je voor ieder wissewasje kunt en moet bellen, men heeft immers een zakelijk toestel en kan besluiten om dat niet mee dan wel op te nemen.
Wist je in het verleden nog dat er zo goed als zeker stront aan de knikker was als een collega belde tijdens je vakantie heb je nu geen flauw idee maar wil je ook niet het risico nemen dat je een collega laat 'barsten' als er toevallig wel stront aan de knikker is.
Uitkafferen ben ik ook geen voorstander van maar men zou zich best mogen realiseren dat je niet alleen de vakantie van je collega verstoord maar ook die van zijn partner en eventuele andere gezinsleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:27

Wmm

Trommelrem schreef op zondag 21 februari 2016 @ 00:10:
Studie:

Ik heb met meerdere projectgroepen inmiddels een discussie gehad over Whatsappgebruik. Ik ben namelijk van mening dat een afspraak mondeling dient te worden gemaakt of per e-mail/agendaverzoek. Een afspraak gemaakt op Whatsapp is geen afspraak. Zo kom ik op afspraken niet opdagen als er een simpel Whatsapp bericht is gestuurd met "datum/tijd/studieruimte."

Het probleem is echter dat studenten vaak niet weten wat een Outlook agendaverzoek is. Maar ook een emailbericht vind ik prima en wat mij betreft is een reactie op een email voldoende bevestiging voor een afspraak. Whatsapp negeer ik. Men accepteert dat.
Zakelijk kan ik me er nog iets bij voorstellen. Bij studie maak je het jezelf en je studiegenoten wel erg lastig. Dat je er in twee projectgroepen discussies over gehad hebt zegt ook wel dat je studiegenoten het eigenlijk niet accepteren. Zoals Orian zegt, dit is wel een hele rare kronkel. Bij zulke situaties kun je je het beste aanpassen aan de meerderheid en niet je eigen, enigszins bijzondere, wens opdringen aan de groep.

Waarom heb je uberhaupt whatsapp geinstalleerd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Orian schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:09:
Damn, wat een aparte mensen lopen er op tweakers rond. Je vrouw iemand laten uitkafferen omdat hij (mogelijk zelfs per ongeluk, en zelfs als dat niet zo is is het belachelijk) je op vakantie belt, mensen die afspraken alleen accepteren als ze via mail of persoon worden gemaakt, maar iet via app. Aparte kronkels hebben mensen in hun kop, ik kan er niks anders over bedenken.
Alsof dat eerste uberhaupt gebeurd is. Geloof er geen snars van, typische tough guy talk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij mij heeft iemand het 1 keer geprobeerd tijdens mijn vakantie. Ik zag toen wie mij belde op het schermpje en gaf toen de telefoon aan mijn vrouw. Die heeft het telefoontje aangenomen en hem vervolgens volledig uitgekafferd. Daarna ben ik niet meer tijdens mijn vrije tijd lastiggevallen....
Mag ik vragen waarom je niet zelf de telefoon opnam, de persoon te woord stond en hebt aangegeven dat je het niet waardeert om tijdens je vakantie gebeld te worden?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wmm schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:00:
[...]

Zakelijk kan ik me er nog iets bij voorstellen. Bij studie maak je het jezelf en je studiegenoten wel erg lastig. Dat je er in twee projectgroepen discussies over gehad hebt zegt ook wel dat je studiegenoten het eigenlijk niet accepteren. Zoals Orian zegt, dit is wel een hele rare kronkel. Bij zulke situaties kun je je het beste aanpassen aan de meerderheid en niet je eigen, enigszins bijzondere, wens opdringen aan de groep.
Je krijgt toch van de onderwijsinstelling een email adres? Je gaat dus toch ook niet je prive email adres gebruiken voor studiegerelateerde zaken? Dat hindert dossiervorming enorm, en dossiervorming is nou juist zo belangrijk bij een audit. Je cijfer wordt ook bepaald aan de hand van die audit. Whatsapp kan niet in een dossier. Met dat argument is tot nu toe iedereen overgestapt op de e-mail van de onderwijsinstelling en een lering die we daaruit getrokken hebben is dat bepaalde "bedrijfsprocessen" ineens veel makkelijker zijn geworden, zoals het maken van procesverslagen en bijvoorbeld uitzetting van projectleden die niet goed functioneren. Een ander belangrijk argument is dat een storing aan de diensten (universiteitsmail, blackboard, etc.) dan een geldige reden is om bijvoorbeeld een bepaalde deadline te overschrijden. Een storing aan Hotmail/Gmail of Whatsapp is dat niet. Dat blackboard er wat vaker uit ligt doet er dan niet toe.
Waarom heb je uberhaupt whatsapp geinstalleerd? :?
Voor de leuk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
Ik sluit me bij Orian aan. Heel bijzonder hoe veel Tweakers reageren. Tuurlijk is er een grens tussen zakelijk en privé, maar hoe normaler je daar mee omgaat, hoe normaler de werkrelatie en hoe minder je er op aangekeken zal worden. Negatief of non-conformistisch gedrag zorgt er automatisch voor dat je onder een vergrootglas ligt.

Bij mij is iedereen altijd zeer tevreden geweest over mijn prestaties en heb ik een hele positieve en goede relatie met mijn bazen (CxO niveau grote multinational), ondanks dat ik mijn zakelijke mobiel thuis vaak in een laatje heb liggen en zakelijke push email altijd uit heb staan.

In een normale arbeidsrelatie bestaan calamiteiten 's avonds en tijdens je vakantie dan ook nauwelijks. Als ze jou tijdens een vakantie benaderen en verwachten dat je er wat mee doet heb je wellicht je werk niet goed overgedragen. Neemt niet weg dat als ze me zouden bellen, ik ze netjes te woord zou staan en voor zover mogelijk zou helpen.

Uiteindelijk levert dat altijd meer op dan principieel gaan lopen doen. Een goede werkrelatie gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen is goud waard. Ik maak er geen probleem van dat ik zo af en toe in de avonduren meetings heb of calls tot ver na normale etenstijd (met de global organisatie). Als het echt even moet vind ik het prima om wat werk in de weekenden te doen. Gevolg is dat niemand mij raar aankijkt als ik in de zomer (vaak wat rustigere periode) regelmatig om 15:00 uur mijn tas inpak om naar de golfbaan te gaan. Ik zou het niet anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Qwerty-273

Meukposter

donleone83 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:44:
In een normale arbeidsrelatie bestaan calamiteiten 's avonds en tijdens je vakantie dan ook nauwelijks. Als ze jou tijdens een vakantie benaderen en verwachten dat je er wat mee doet heb je wellicht je werk niet goed overgedragen. Neemt niet weg dat als ze me zouden bellen, ik ze netjes te woord zou staan en voor zover mogelijk zou helpen.
Dat is inderdaad makkelijker te realiseren in een "grote multinational", dan zijn er vaak voldoende resources om een compleet follow-the-sun model met lokale mensen in te richten. Zodat je inderdaad buiten jouw kantooruren niet "lastig" gevallen hoeft te worden omdat er een team in een andere tijdzone gewoon in kantoor zit. Zit je wel weer met cross team meetings op onhandige tijden maar dat is allemaal planbaar.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:59:
[...]

Dat is inderdaad makkelijker te realiseren in een "grote multinational", dan zijn er vaak voldoende resources om een compleet follow-the-sun model met lokale mensen in te richten. Zodat je inderdaad buiten jouw kantooruren niet "lastig" gevallen hoeft te worden omdat er een team in een andere tijdzone gewoon in kantoor zit. Zit je wel weer met cross team meetings op onhandige tijden maar dat is allemaal planbaar.
Dat is zeker waar. Ik besef me ook wel dat als techneut (heb zelf een management functie) in een kleinere organisatie het misschien lastiger is, maar dan ben ik nog steeds van mening dat veel afhankelijk is van hoe je er zelf ook mee om gaat en reageert. TS spuwt hier zijn gal berust op aannames (tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat zijn baas ze continu 's avonds met werk overspoeld) en veel Tweakers reageren uitermate rechtlijnig. Als ze die perfecte scheiding tussen zakelijk en privé zo belangrijk vinden vraag ik me af of iedereen dan ook vrij neemt om naar de tandarts/huisarts te gaan of als er iets met een van de kinderen is.

Ik blijf erbij dat een goede relatie van twee kanten komt, en het is me al vaker opgevallen dat veel Tweakers in dit subforum over hun bazen of het management klagen en vervolgens uiteenzetten wat er gebeurd is en ik alleen maar kan denken dat ik de baas of manager heel goed snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
Ik denk dat het vooral afhankelijk is of dat je een telefoon van de zaak hebt of niet. Als je een telefoon van de zaak gebruikt kan je niet veel eisen. Of je moet hem uitzetten, in de la gooien en de telefoon dan ook niet voor privé gebruiken.

Wat opval is dat veel werknemers altijd de spullen van de zaak ook privé willen gebruiken, maar zodra het privé -> zakelijk wordt en het iets van je vrije tijd kost dan staan de meeste op hun achterpoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:26

BCC

donleone83 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:17:
[...]

Dat is zeker waar. Ik besef me ook wel dat als techneut (heb zelf een management functie) in een kleinere organisatie het misschien lastiger is, maar dan ben ik nog steeds van mening dat veel afhankelijk is van hoe je er zelf ook mee om gaat en reageert. TS spuwt hier zijn gal berust op aannames (tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat zijn baas ze continu 's avonds met werk overspoeld) en veel Tweakers reageren uitermate rechtlijnig. Als ze die perfecte scheiding tussen zakelijk en privé zo belangrijk vinden vraag ik me af of iedereen dan ook vrij neemt om naar de tandarts/huisarts te gaan of als er iets met een van de kinderen is.

Ik blijf erbij dat een goede relatie van twee kanten komt, en het is me al vaker opgevallen dat veel Tweakers in dit subforum over hun bazen of het management klagen en vervolgens uiteenzetten wat er gebeurd is en ik alleen maar kan denken dat ik de baas of manager heel goed snap.
Helemaal mee eens!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Jordyz schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:09:
Wat opval is dat veel werknemers altijd de spullen van de zaak ook privé willen gebruiken, maar zodra het privé -> zakelijk wordt en het iets van je vrije tijd kost dan staan de meeste op hun achterpoten?
"de meeste"?

Je kunt claimen dat sommige mensen hier overdreven reageren maar voor zover ik kan zien vinden de meeste het hier doodnormaal om af en toe buiten werktijd contact te hebben met collega's. Het zou fijn zijn als mensen hier niet zo zwart/wit zouden redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Jordyz schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:09:
Daar is een hele logische reden voor.

Hoe zou jij het vinden als de arts met een andere arts overlegt via Whatsapp over een patient? Ja, ik stond op mijn achterpoten en ik heb er melding van gedaan bij hun autoriteit. Inmiddels is er bij die instelling ook een verbod op Whatsappgebruik voor zakelijke doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
Trommelrem schreef op zondag 21 februari 2016 @ 15:37:
[...]

Daar is een hele logische reden voor.

Hoe zou jij het vinden als de arts met een andere arts overlegt via Whatsapp over een patient? Ja, ik stond op mijn achterpoten en ik heb er melding van gedaan bij hun autoriteit. Inmiddels is er bij die instelling ook een verbod op Whatsappgebruik voor zakelijke doeleinden.
Inderdaad, zakelijke gesprekken met gevoelige informatie kan niet echt over Whatsapp gaan.
Daar zijn vaak andere systemen voor bedacht. Dat is ook niet vreemd als mensen hierover vragen gaan stellen maar zoals een collega die in de groepsapp laat weten dat er maandag eerst nog even iets gedaan moet worden voordat ze verder kunnen?

Of dat er een printer kapot is, er is al een bedrijf gebeld? Kan er ook voor zorgen dat collega's niet onnodig aan die printer staan te prutsen?
Hydra schreef op zondag 21 februari 2016 @ 14:57:
[...]

"de meeste"?

Je kunt claimen dat sommige mensen hier overdreven reageren maar voor zover ik kan zien vinden de meeste het hier doodnormaal om af en toe buiten werktijd contact te hebben met collega's. Het zou fijn zijn als mensen hier niet zo zwart/wit zouden redeneren.
Excuus, ik heb naar het lezen van dit topic het idee gekregen dat veel er toch een probleem ervan maken als ze in een groepsapp zitten van het werk. Maar dat beeld kan misschien verkeerd zijn gesteld door dit topic. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Jordyz op 21-02-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 12:37
Als ik net als TS ongevraagd in een groepsapp van het werk terecht zou komen op een privé toestel dan zou ik daar zeer zeker (grote) problemen mee hebben.
Het fenomeen groepsapp heb ik niks op tegen, zit in meerdere groepen op het werk (zakelijk toestel) maar die zijn geen van allen officieel en alleen van collega's onderling zonder management.
Gebruik van whatsapp voor het melden van kapotte printers en het wel of niet gebeld hebben voor reparatie staat bij wijze van spreken de doodstraf op. Daar zijn processen en een servicedesk voor waardoor je ook een historie hebt en alles vastgelegd is conform de daarvoor geldende processen.
Voor onnodig prutsen aan printers als mensen hun mail nog niet gelezen hebben is ook een oplossing, kaartje op de printer in een plastic hoesje. Op de ene kant van het kaartje staat de naam van de printer plus het nummer van de servicedesk, op de andere kant staat dat de printer defect is en dat de storing gemeld is.

Overigens mooie verhalen in dit topic over dingen die van twee kanten komen, geven en nemen enz maar ik zie hier geen dingen van twee kanten komen en ook geen geven en nemen.
Ik zie een werkgever die een relatief nieuwe werknemer ongevraagd een soort van BYOD achtig iets door de strot duwt om het maar eens heel zwart wit uit te drukken.
Als de werkgever prijs stelt op een goede relatie had hij dit op z'n minst op een totaal andere manier aan kunnen vliegen.
Pagina: 1 2 Laatste