Dat is nogal een dooddoener, wordt eens concreter dan wat er van twee kanten moet komen?
De meeste keren dat ik dat hoor moet het namelijk vooral van één kant komen en dat is meestal niet de kant van de persoon die dit roept.
Ik ben ook iemand die zakelijk en privé zoveel mogelijk gescheiden houdt maar dat wil nog niet zeggen dat ik niks voor het bedrijf en mijn collega's over heb.
Ik loop 24x7 stand-by diensten, heb als ik geen stand-by heb 9 van de 10 keer m'n zakelijke telefoon mee, neem 9 van de 10 keer op buiten werktijd, mail synchroniseer ik echter alleen van 07:00 tot 18:00 op werkdagen.
Maar ik ken managers die anderhalf uur woon werkverkeer hebben, rond een uur of zes van kantoor wegrijden en dan allerlei telefoontjes gaan plegen naar mensen die dan net aan de warme hap zitten.
Of tot 23:00 mail versturen en dan de volgende ochtend rond 08:30 als mensen aan de koffie zitten zich afvragen waar het antwoord blijft.
Dat is nou net waar ik niet op zit te wachten en waar ik privé en werk zeer duidelijk gescheiden wil (blijven) houden.
Misschien ben/wordt ik oud maar dat beschouw ik wel als nadelen van deze tijd met alle beschikbare middelen, de grens tussen werk en privé vervaagt (vaak in het voordeel van de werkgever) en werken om te leven lijkt soms te verschuiven richting leven om te werken.
Voor wat betreft het bellen in de vakantie, dat hoeft niet zo zwart wit te zijn zoals er hier nu op gereageerd wordt. Wij hebben een planningsafdeling en iedereen wordt geacht daar dagelijks kennis van te nemen. Daar kun je ook zien dat iemand vrij of op vakantie is maar biedt uiteraard niet de garantie dat er geen vergissingen worden gemaakt.
Vorige managers waren van mening dat vakantie/vrij heilig is en er alleen bij hoge uitzondering gebeld kan en mag worden. Huidig management heeft daar echter geen boodschap aan en is van mening dat je voor ieder wissewasje kunt en moet bellen, men heeft immers een zakelijk toestel en kan besluiten om dat niet mee dan wel op te nemen.
Wist je in het verleden nog dat er zo goed als zeker stront aan de knikker was als een collega belde tijdens je vakantie heb je nu geen flauw idee maar wil je ook niet het risico nemen dat je een collega laat 'barsten' als er toevallig wel stront aan de knikker is.
Uitkafferen ben ik ook geen voorstander van maar men zou zich best mogen realiseren dat je niet alleen de vakantie van je collega verstoord maar ook die van zijn partner en eventuele andere gezinsleden.