ventilator inbouw in versterker + aansturing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 10:58

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

Topicstarter
voor mijn Hi-Fi toren wil ik wat extra koeling realiseren om de levensduur van mijn versterker zeker te stellen.
nou staan de componenten als een ouderwetse stereotoren op elkaar gestapeld, waardoor de onderlinge ruimte toch wel wat krap is.
de versterker staat al als de één na hoogste component (onder de platenspeler) in de hoop daarmee de warmte het makkelijkst kwijt te raken.
ik zou dus graag een ventilator toevoegen om wat extra luchtstroming af te dwingen door de bestaande ventilatieroosters in de versterker.

de vraag is tweeledig, een over de component en een over de aansturing.

omdat de onderlinge ruimte behoorlijk krap is, zou ik een ventilator nodig hebben die van de zijkant (dunne kant van de ventilator) de lucht aanzuigt en die vervolgens via de bovenkant uitblaast.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/fan_zpsv78qt5tm.png
deze ventilatoren worden bij mijn weten slakkenhuis- of centrifugaal ventilatoren genoemd.
de lokale 'alles-hebber' qua elektronica kon me hier echter niet meer aan helpen en ook een websearch levert heel grote exemplaren op of dubieuze chinese websites.

dus, deel één van mijn tweeledige vraag:
kent iemand een leverancier van dit soort ventilatoren? klein formaat dus, net zoals je in een pc zou inbouwen. of anders, een andere naam waar ik dergelijke ventilatoren onder zou kunnen vinden?

het tweede deel van mijn vraagt betreft de aansturing van de ventilator.
elke ventilator heeft stroom nodig en hoogstwaarschijnlijk moet hier door middel van een adapter in voorzien worden.
nou heb ik geen zin om die adapter steeds te moeten insteken als ik de versterker aanzet, of met n schakelaartje of iets dergelijks. ik wil dat de ventilator meteen aanspringt als ik de versterker aanzet.
ik betwijfel dat er op de printplaat van de versterker ergens een punt zit waar de spanning vanaf geplukt zou kunnen worden, maar daarnaast wil ik ook niet gaan prutsen met de stabiliteit van de voeding.
waar ik dus aan dacht was een soort aangestuurde voeding met een relais.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/relais_zpsd6g1wucz.png
het idee is zo'n beetje net als een ouderwetse tijdschakelklok die tussen het stopcontact en het apparaat zit, maar in dit geval een relais (of andere methode) die de adapter inschakelt op het moment dat de versterker stroom vraagt.

dus, deel twee van mijn tweeledige vraag:
kent iemand een dergelijke aansturing, of heeft iets dergelijks zelf in elkaar geknutseld?

alle info is welkom!

Beste antwoord (via Crillius op 18-02-2016 13:14)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf een master-slave stekkerdoos. Op het slave gedeelte zit nog wat apparatuur zoals de subwoofer en cd speler. En dus een 12v voeding. Daar heb ik dan weer 2 120mm ventilatoren op zitten die maar iets van 12mm dik zijn als ik het goed herinner. Die zou je dus tussen de apparatuur kwijt kunnen. Zelf heb ik een 3cm hoog voetje gemaakt waar de fans in zitten. Zo zuigen ze voldoende lucht aan en blazen het van onder de versterker in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wss niet nodig,

een beetje beschermingswaardige versterker heeft zijn eigen temperatuurbeveiliging. heb je al gedacht aan hogere pootjes? centrifugaal maakt weel lawaait btw. waarom geen "gewone"

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Er staat hier op het forum een soortgelijk verhaal van een sukkel die de koeling in zijn binnenmuur wilde bouwen. Begin er niet aan, het is compleet overdreven en er zijn betere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thrax
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 23:09
Ik heb een Denon 3311ci, en die gaan naar verloop van tijd stuk door een videoboard dat te heet wordt. Eerst krijg je dan beeld artefacten, en later alleen nog maar zwart beeld. Na een garantie reparatie is bij mij precies dezelfde hitte gevoelige hardware terug geplaatst door het reparatie bedrijf.

Ik heb het opgelost door een (stille) ventilator in de behuizing van de amp in te bouwen, samen met koellichaampjes op de ics die voelbaar heet werden. Een 12 volt fan kun je bv poweren met de interne 12v van de versterker. In het geval van de denon zitten er 12v spannings regulatoren voor de trigger outputs die 1 ampere kunnen leveren. Zat voor een fan en het voordeel is dat het aangaat met de powerknop van je versterker. Ook heb je geen externe draadjes of voedingsblokjes.

Als je sterkere shizzle wil schakelen zou je er zo een relais op kunnen zetten.

Btw waren achteraf gezien alleen de koellichaampjes voor mijn amp al voldoende geweest denk ik.

Wellicht kun je voor jouw amp iets soortgelijks doen.

"Ore wa bakemono? Che, ore wa akuma da!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
Fish schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:56:
centrifugaal maakt weel lawaait btw. waarom geen "gewone"
zoals ik zei, door de krappe ruimte tussen de componenten moet de lucht van de zijkant worden aangezogen en vervolgens omhoog worden uitgeblazen.
een centrifugaal/slakkenhuis ventilator heeft deze mogelijkheid om de luchtstroom onder een hoek van 90 graden te verplaatsen.
dat dergelijke ventilatoren lawaai maken vergeleken met 'gewone' ventilatoren wist ik niet.
Anoniem: 176232 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:00:
Er staat hier op het forum een soortgelijk verhaal van een sukkel die de koeling in zijn binnenmuur wilde bouwen. Begin er niet aan, het is compleet overdreven en er zijn betere oplossingen.
binnenmuur? dit klinkt alsof je de situatie niet helemaal begrepen hebt.
en betere oplossingen zoals ...??
thrax schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:27:
Ik heb een Denon 3311ci, en die gaan naar verloop van tijd stuk door een videoboard dat te heet wordt. Eerst krijg je dan beeld artefacten, en later alleen nog maar zwart beeld. Na een garantie reparatie is bij mij precies dezelfde hitte gevoelige hardware terug geplaatst door het reparatie bedrijf.
thanx Thrax, ik weet niet hoe oud jouw apparaat is, maar fijn om te horen dat ik niet de enige ben. er zijn in het verleden overigens al componenten doorgebrand door oververhitting. ik wil graag voorkomen dat het nogmaals gebeurt. de krachttransistors zitten sowieso al op een koelblok gemonteerd, dus ik heb geen plaats voor extra passieve koelelementen.
ik zou inderdaad een dergelijke oplossing kunnen toepassen voor de voeding van een ventilator als ik een idee had hoe de circuits op de printplaat lopen. helaas heb ik daar geen enkel idee van.
ik zou moeten uitvogelen of er aan de onderkant van de dekplaat ruimte genoeg is om een 'reguliere' ventilator te plaatsen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zelf een master-slave stekkerdoos. Op het slave gedeelte zit nog wat apparatuur zoals de subwoofer en cd speler. En dus een 12v voeding. Daar heb ik dan weer 2 120mm ventilatoren op zitten die maar iets van 12mm dik zijn als ik het goed herinner. Die zou je dus tussen de apparatuur kwijt kunnen. Zelf heb ik een 3cm hoog voetje gemaakt waar de fans in zitten. Zo zuigen ze voldoende lucht aan en blazen het van onder de versterker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de PC wereld kan je ook van die remperatuur regelaars vinden die de fan meer laten draaien als de temp oploopt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is de toren ingebouwd in een kast of iets dergelijks?
Zo ja, dan zou extra koeling wel goed zijn, zo nee, dan zou het niet nodig moeten zijn.
Je zou ook eens met een stofzuiger of perslucht door de versterker kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:25:
Ik heb zelf een master-slave stekkerdoos.
thanx, dat doet precies wat ik bedoelde, ik was niet bekend met dat soort stekkerdozen.
dat is dan deel twee van mijn vraag opgelost!

blijft de kwestie van de ventilator met n hoek van 90 graden....

ik zal intussen de onderkant nog eens goed nakijken om te zien of ik daar een platte fan kan monteren ofzo...

[ Voor 5% gewijzigd door Crillius op 17-02-2016 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anders neem je zo'n pci fan
Zijn niet altijd heel stil, maar met een instelbare voeding kun je hem wat rustiger laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 17-02-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-05 10:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Of je pakt een 'normale' pc-ventilator en stopt die in een doosje wat aan 2 kanten open is. Beetje zoals ze een voeding maken. Zit ook een normale fan in :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

En anders een laptop fan als het kleiner moet

Afbeeldingslocatie: http://www.batteryinc.co.uk/images/Compaq-Presario-A900-Fan.jpg

• Crillius

Crillius

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:25:
Zelf heb ik een 3cm hoog voetje gemaakt waar de fans in zitten. Zo zuigen ze voldoende lucht aan en blazen het van onder de versterker in.
heb je hier n fototje van toevallig? :P
memphis schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:31:
En anders een laptop fan als het kleiner moet
laptop fan! tuurlijk! heb nog wel ergens n paar oude beestjes liggen :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zit er even over na te denken .. maar je weet dat die zijn gemaakt om in te zuigen in het midden, en visa versa. Het tegenover gestelde van wat je nodig hebt

Iperf

• memphis
  • Nu online

memphis

Je kunt bij koeling altijd 2 richtingen op denken. Warme lucht eruit trekken of koele lucht erin blazen, in beide gevallen moet je er zorg voor dragen dat er aan de andere kant een opening zit zodat de luchtstroom een weg in en uit heeft

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

thrax schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:27:
Je bent echt de eerste waarvan ik lees die een Denon over de flos heeft gekregen op die manier. Het zijn in 99,9% van de gevallen Onkyo dan wel Integra waarvan het HDMI-board overlijd doordat de gehele receiver te warm wordt (warmte gegenereerd door onder andere de eindtrappen maar ook DSP-chips a la Audyssey).
Het zwakke punt van Denon was vooral het in- dan wel uitpluggen van HDMI-kabels als de receiver aan stond, daar kan het HDMI-board niet tegen.

Ontopic:
Andere optie die je soms ziet is de USB (mits aanwezig) van de receiver gebruiken om een fan aan te sturen. Doordat USB een lager Voltage heeft zal de fan ook niet tot nauwelijks hoorbaar zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

memphis schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:57:
Je kunt bij koeling altijd 2 richtingen op denken. Warme lucht eruit trekken of koele lucht erin blazen, in beide gevallen moet je er zorg voor dragen dat er aan de andere kant een opening zit zodat de luchtstroom een weg in en uit heeft
ja deels. je kan wel gericht blazen, gericht zuigen lukt gewoon niet (zonder lucht kanalen)

Iperf

• Crillius

Crillius

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:57:
Fish schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:38:
Ik zit er even over na te denken .. maar je weet dat die zijn gemaakt om in te zuigen in het midden, en visa versa. Het tegenover gestelde van wat je nodig hebt
beide opties zijn natuurlijk mogelijkheden.
ik kan koele lucht van de zijkant aanzuigen en die dan de amp in blazen aan de onderkant,
of
ik kan de warme lucht aan de bovenkant van de amp er uit zuigen en dan naar de zijkant weg blazen.

het enige verschil tussen deze twee configuraties is de luchtdruk in de amp zelf.
met inblazen zal de luchtdruk iets hoger zijn dan met wegzuigen.
hoe hoger de druk, hoe groter de massa van de lucht, dus meer koeling.
maar het lijkt me sterk dat dergelijke ventilatortjes en een niet specifiek afgedichte kast een drukverschil kunnen genereren waarbij dat merkbaar wordt.

• thrax
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 23:09
FeaR schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:57:
[...]

Je bent echt de eerste waarvan ik lees die een Denon over de flos heeft gekregen op die manier. Het zijn in 99,9% van de gevallen Onkyo dan wel Integra waarvan het HDMI-board overlijd doordat de gehele receiver te warm wordt (warmte gegenereerd door onder andere de eindtrappen maar ook DSP-chips a la Audyssey).
Het zwakke punt van Denon was vooral het in- dan wel uitpluggen van HDMI-kabels als de receiver aan stond, daar kan het HDMI-board niet tegen.
In mijn beleving "gingen ze hier allemaal aan heen", maar dat is niet echt op cijfers gebaseerd of zo, alleen op eigen ervaring en wat internet topics van die tijd :+ (Ik heb de amp sinds 2011) Het hdmi bord in de Denon werd ook in andere receivers gebruikt btw, bv de Marantz sr7005, en het probleem in mijn geval was het hdmi scaler ic en het hdmi switch ic, beide van analog devices, en beide vrij ver verwijderd van de analoge versterker sectie.

Het pluggen van hdmi kabels herken ik wel, dat gaat meestal gepaard met kleine vonkjes 8) Verder prima receiver, staat hier dagelijks aan. Al heb ik er een emotiva xpa5 aangehangen voor meer oomph.

On topic:

Dit soort coolers zou je ook kunnen gebruiken: http://store.antec.com/cooling/av-cooler.html

"Ore wa bakemono? Che, ore wa akuma da!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
ouch, $140,-
en daarbij ook niet available...
en verre leverancier..

wij zijn toch tweakers? wij moeten toch wel iets goedkopers in elkaar kunnen knopen? ;)

ik heb nu wat Scythe fans besteld, 4 stuks, die ik naast elkaar wil monteren.
zijn er trouwens standaard materialen om de fans mooi naast elkaar te monteren met zo min mogelijk body er omheen?
ik zou het totaalplaatje het liefst in de amp willen monteren zonder daar te hoeven boren of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Crillius schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:13:
[...]

heb je hier n fototje van toevallig? :P

[...]

laptop fan! tuurlijk! heb nog wel ergens n paar oude beestjes liggen :)
U vraagt wij draaien :Y)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZukkNjagiG9N83L7xTh6X15a/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7ixqi5PsvgNkjH1MjjM4OsTF/full.jpg
(oude opstelling, van toen ik nog thuis woonde)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 19-02-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
ik kan zo moeilijk zien waar je de lucht vandaan haalt.
is dat voetje open aan de achterkant?

als ik t zo goed zie, heb je die tochtstrips gebruikt om de hoogte van de pootjes van je amp te overruggen?
het lijken me trouwens de zelfde fans (ongeveer) als ik nu besteld heb, die 12mm variant?

ziet er wel gelikt uit! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt helemaal, achterzijde open, en de tochstrip om de luchtstroom de versterker in te krijgen inderdaad. En 12mm fans idd. Met wat velgenspray kreeg het mooi dezelfde kleur als het aluminium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

thrax schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:36:
[...]
In mijn beleving "gingen ze hier allemaal aan heen", maar dat is niet echt op cijfers gebaseerd of zo, alleen op eigen ervaring en wat internet topics van die tijd :+ (Ik heb de amp sinds 2011) Het hdmi bord in de Denon werd ook in andere receivers gebruikt btw, bv de Marantz sr7005, en het probleem in mijn geval was het hdmi scaler ic en het hdmi switch ic, beide van analog devices, en beide vrij ver verwijderd van de analoge versterker sectie.

Het pluggen van hdmi kabels herken ik wel, dat gaat meestal gepaard met kleine vonkjes 8) Verder prima receiver, staat hier dagelijks aan. Al heb ik er een emotiva xpa5 aangehangen voor meer oomph.
offtopic:
Ik heb met de voorloper van de AVR-3311 (AVR-2809) meer dan acht jaar gedaan en die doet nu vrolijk dienst bij een andere eigenaar. Overigens vervangen voor een AVR-4520 met daarachter een Emotiva XPA-2 en een XPA-5. Marantz en Denon zijn beide onderdeel van D&M Holding waardoor er ook onderdelen gelijk zijn. Al had de SR6004 van Marantz de berichte POD die niet bij Denon voor kwam.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb de commentaren even doorgelezen en moet zeggen dat ik daar weinig nog aan heb toe te voegen. Alleen één vraag waar niemand nog over viel. Waarom staat dat relais, mocht je hier iets mee doen, in het schema in je openingspost in serie met de versterker? Op deze manier zal waarschijnlijk dat relais het wel doen als deze wordt ingeschakeld. Maar de versterker zal heel weinig of helemaal niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
hallo Techneut

dat schema was iets zoals ik mij bedacht had hoe je de voeding van de fans automatisch aan zouden springen als de versterker aan gaat.
dit is een eerste ingeving, zonder na te gaan of dat negatieve invloed zou kunnen hebben op de versterker.
de functionaliteit heb ik nu opgelost met een master/slave stekkerdoos. ik vermoed dat daar een vergelijkbare schakeling in zit om de slaves aan en uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Hier nog een leuk topic wat voor dit project handig is:
Temperatuurgestuurde fancontroller (PWM) zelf bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Crillius schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:05:
hallo Techneut

dat schema was iets zoals ik mij bedacht had hoe je de voeding van de fans automatisch aan zouden springen als de versterker aan gaat.
dit is een eerste ingeving, zonder na te gaan of dat negatieve invloed zou kunnen hebben op de versterker.
de functionaliteit heb ik nu opgelost met een master/slave stekkerdoos. ik vermoed dat daar een vergelijkbare schakeling in zit om de slaves aan en uit te zetten.
Oké, want zoals je het geschetst had zou je nooit of te nimmer een werkende versterker hebben gehad, met de relaisketen parallel aan de versterker wel. Alleen ontgaat me de functionaliteit van het geheel. Namelijk wordt te allen tijde die ventilator tegelijk met de versterker ingeschakeld? Nergens wordt gerept over het eventueel temperatuurafhankelijk inschakelen. Zoals ik er tegen aankijk lopen hier twee dingen door elkaar die weinig met elkaar hebben te maken, de ventilator en de versterker die ook zonder die extra poespas gewoon parallel werken. Op dat punt voegt die master-slave stekkerdoos toch niets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:09
Heeft je receiver geen 12V triggers? Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2j3gqav.jpg

Hier kan je een relais, of beter nog een optocoupler/-triac aan hangen welke de fans of een pwm-circuitje inschakelt. Scheelt knutselen aan de versterker zelf en je kan het makkelijk aanpassen of verhuizen.

Die fans die je zoekt zijn wel voor weinig te vinden op eBay of AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Voor mijn versterker heb ik de achterkant van de kast eruit gezaagd, vervolgens aan een computerventilator een usb stekker gesoldeerd en deze gewoon simpel in de USB poort van de versterker gestoken.

Indien ik de versterker uitschakel blijft de ventilator nog +-1minuut doordraaien omdat er intern nog spanning is in de versterker, vervolgens gaat hij automatisch uit.

Ventilator zuigt gewoon lucht aan via de voorkant (open kant) van de kast en blaast het achter weg. Het is boven en onder m'n versterker in ieder geval een stuk koeler geworden.

Totale kosten 0€, ventilator en oude usb stekker had ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je moet het wel bont maken al wil je de levensduur van je versterker verkorten door warmteproblemen. Dan staat het ding in een gesloten kast zonder luchttoevoer opgestapeld met andere componenten ofzo.

Ik heb een versterker op een glasplaat staan, en een PS3 daarbovenop op nog een glasplaat. De PS3 gaat na een kleine 15 minuten behoorlijk tekeer qua koeling omdat de warmte van de versterker de PS3 opwarmt. Ik gebruik dat ding alleen voor blueray / netflix en dergelijk. Opzich is het niet zo'n ramp dat het ding een keertje koelen moet, maar lopen rotzooien met draden en fans is allang achter me. Ik heb een schoonmaakster in huis die nogal met een ontstoffer ertussen gaat plooien en een losse constructie lijkt me dan ook niet wenselijk ofzo :P

Er zijn verschillende oplossingen geboden. Een USB fan op 5V (lekker stil & toch airflow) of een eigen USB variant die op 220V bijv. draait. Je kunt ook met een multimeter in je versterker een 5 tot 12V stroom zoeken en je fan daarop aansluiten.

Aanzuigen zal weinig effect hebben zoals eerder geschreven zonder dat je een goede luchtkanaal hebt. Je kunt dan beter blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
https://www.conrad.nl/nl/...c-20-tot-70-c-117323.html

dit pakketje heb ik in mijn TV kast gebouwd om mijn horizonbox te koelen .
misschien is het ook wat voor jou ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
Techneut schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:06:
de ventilator en de versterker die ook zonder die extra poespas gewoon parallel werken. Op dat punt voegt die master-slave stekkerdoos toch niets toe?
de toevoeging van de stekkerdoos is het automatisch inschakelen van de ventilator zodra de versterker aan gaat. de ventilator haalt zijn voeding namelijk niet uit de versterker
jordje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:30:
Heeft je receiver geen 12V triggers? Zoiets als dit:
helaas, dergelijke aansluitingen heeft mijn versterker niet
srdevil schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:39:
en deze gewoon simpel in de USB poort van de versterker gestoken.
zo modern is mijn versterker niet ;)
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:46:
Je moet het wel bont maken al wil je de levensduur van je versterker verkorten door warmteproblemen.
het is al eerder voorgekomen. mogelijk door een onverstandige keuze qua plaatsing van de stereo.
ik weet ook niet of de plaatsing van de ventilatieroosters in de versterker optimaal zijn, aangezien de primaire printplaat daar plat overheen ligt en de luchtstroom naar mijn idee aardig verstoort.
frankym schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:05:
dit pakketje heb ik in mijn TV kast gebouwd om mijn horizonbox te koelen .
misschien is het ook wat voor jou ?
dankje, handig pakketje om in gedachten te houden, maar temperatuurgestuurd vind ik in dit geval niet nodig.

ik weet dat jullie je suggesties allemaal goed bedoelen, maar om de opties te beperken even wat verdere achtergrond informatie:
het gaat hier om een Luxman LV-101 versterker, circa 1986. deze heeft niet veel functies behalve de primaire doeleinden.
de achterkant ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifidiprinzio.it/photos/2014/09/201409191843571_800x600_0_0_75.jpg
rechts van deze aansluitingen zitten alleen nog de speaker uitgangen

dan nog een vraagje, voor de zekerheid:
gezien het formaat van het rooster aan de bovenkant van de versterker, ben ik van plan om 4 ventilatoren naast elkaar te plaatsen. dit om de luchtstroom zo voorspelbaar mogelijk te laten verlopen.
uiteraard hoeft iedere individuele ventilator dan maar heel weinig luchtstroom te realiseren, wat weer een stiller resultaat geeft :)
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/fans_zpspgecsgd8.png
als ik de ventilatoren op de voeding aansluit in een 2x2 parallel schakeling, werkt dat dan gewoon, of loop ik dan tegen onverwachte problemen aan? de voeding zelf heb ik nog niet aangeschaft, dus die kan desnoods ook wat meer dan 12 volt zijn om zeker te weten dat de ventilatoren gaan draaien :)

[ Voor 14% gewijzigd door Crillius op 20-02-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een overkill voor een versterker uit 1986 :P

Plak met taiwraps een fan tegen de aluminium heatsinks aan, plug een stroombron erop aan (7v het liefst) en je bent klaar.

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y274/photo-phil/PICT6498copie.jpg

Als het om deze versterker gaat, pak dan een klein 12V fannetje, plak die met taiwraps aan 1 van de uiteindes op PUSH (Dus blazen ipv zuigen) en vind een eenvoudig stroombronnetje dat minimaal 5 tot 7V kan leveren, opgelost :Y)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 20-02-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:34:
Wat een overkill voor een versterker uit 1986 :P
klein gevalletje van emotionele waarde :+

plus het feit dat ik me geen nieuwe vergelijkbare versterker kan veroorloven op t moment :S

zo te zien heb je wel de goeie versterker te pakken met die afbeelding
een kleine fan langs die heatsink laten blazen is wel een optie die ik in gedachten zal houden,
ik vraag me af of t dan handig zou zijn om de bovenkant af te dekken in dat geval. (tunneltje voor de luchtstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee joh je doet er veels te veel moeite voor :P

Een fannetje op een lage snelheid lost grotendeels je probleem al op. Het is niet de transistor in de versterker zelf die op zal geven met hogere temperaturen maar eerder je condensatoren enzo. Die hebben een vaste MBTF van vaak xx.xxx tot xxx.xxx uren. En de warmer die worden des te lager de MBTF zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ook door de weerstand die krijgen ...

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crillius

Crillius

Topicstarter
met dank aan jullie allemaal heb ik bij deze mijn eerste Tweakers-ondersteunde elektronica knutselprojectje afgerond.
ik moet zeggen, ben best blij met t resultaat. :*)
de vier ventilators zijn zoals gepland in een 2x2 serieel/parallel configuratie geschakeld op een voeding die ik nog had liggen.
blijkbaar is de 9 volt die dat ding levert genoeg om de ventilatoren allemaal draaiende te houden (4,5V ieder).
uiteraard zijn de ventilatoren volkomen geruisloos in deze situatie 8)
de fans zijn gemonteerd tussen twee aluminium U-profielen van 15x15x1,5 mm. deze passen precies om de ventilatoren en houden alles op z'n plaats. aan de uiteinden van de profielen heb ik wat lipjes uitgezaagd die door de uiterste ventilatie spleten naar buiten gebogen zijn om het geheel te fixeren aan de kast.

en plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/2016-02-23%2022.00.27_zpsoeah5jaf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/2016-02-23%2022.35.42_zpshxdllqpq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v293/Crillius/2016-02-23%2022.35.25_zpslk7q0lgs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Mijn versterker weegt 36kg dus die moet onderop. Hij is het diepste apparaat en heb aan de achterkant een houten framepje aan t meubel waar 1x een 140mm fan zit die heel traag draait maar wel voor wat windflow tussen de apparaten zorgt. Tijdelijk even een tempsensor op koelrib geplaatst. Waar die eerst onder belasting tegeb de 50 graden aanliep, wat zulke componenten makkelijk kunnen hebben. Zit die nu op kamer temperatuur continu. Dua op naar een volgende 30 jaar levenaduur. Mijn versterker heeft 4x slave uitgangen dus op eentje een adapter gehangen voor de fan.
Pagina: 1