Ik wil graag twee casefans door temperatuur laten controleren. Bestaande case laat erg weinig ruimte over dus het moet heel compact allemaal. Ik dacht kun je zoiets niet met temperatuurafhankelijke weerstanden oplossen (natuurlijk kan dat). Ik zou de fans dan liefst nog even een minuutje door willen laten draaien als de temperatuur weer onder de grenswaarde komt. De laatste keer dat ik me ook maar een beetje met schakelingen bezig heb gehouden is >9 jaar geleden tijdens de middelbare school... Kan iemand me helpen? Heb al wat gezocht maar niet echt iets gevonden.
Wel heb ik iets gevonden. Ik heb op een pagina het volgende circuit gevonden wat zou moeten doen wat ik wil:
[afbeelding]
De boel is alleen wel al vrij oud, ook zijn niet alle onderdelen goed verkrijgbaar. Verder wil ik graag de fansnelheid kunnen blijven aflezen via het moederbord (heb gevonden dat het bord waar het om gaat (een Jetway J7F4K1) de controllerfunctie van de chip (een Fintek 71805) niet heft geïmplementeerd, en dat het verschil/de besparing een simpel weerstandje op het bord zou zijn...
)
Hoe kan ik zo'n controller maken?
Wel heb ik iets gevonden. Ik heb op een pagina het volgende circuit gevonden wat zou moeten doen wat ik wil:
[afbeelding]
De boel is alleen wel al vrij oud, ook zijn niet alle onderdelen goed verkrijgbaar. Verder wil ik graag de fansnelheid kunnen blijven aflezen via het moederbord (heb gevonden dat het bord waar het om gaat (een Jetway J7F4K1) de controllerfunctie van de chip (een Fintek 71805) niet heft geïmplementeerd, en dat het verschil/de besparing een simpel weerstandje op het bord zou zijn...
Hoe kan ik zo'n controller maken?