Temperatuurgestuurde fancontroller (PWM) zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wil graag twee casefans door temperatuur laten controleren. Bestaande case laat erg weinig ruimte over dus het moet heel compact allemaal. Ik dacht kun je zoiets niet met temperatuurafhankelijke weerstanden oplossen (natuurlijk kan dat). Ik zou de fans dan liefst nog even een minuutje door willen laten draaien als de temperatuur weer onder de grenswaarde komt. De laatste keer dat ik me ook maar een beetje met schakelingen bezig heb gehouden is >9 jaar geleden tijdens de middelbare school... Kan iemand me helpen? Heb al wat gezocht maar niet echt iets gevonden.

Wel heb ik iets gevonden. Ik heb op een pagina het volgende circuit gevonden wat zou moeten doen wat ik wil:
[afbeelding]

De boel is alleen wel al vrij oud, ook zijn niet alle onderdelen goed verkrijgbaar. Verder wil ik graag de fansnelheid kunnen blijven aflezen via het moederbord (heb gevonden dat het bord waar het om gaat (een Jetway J7F4K1) de controllerfunctie van de chip (een Fintek 71805) niet heft geïmplementeerd, en dat het verschil/de besparing een simpel weerstandje op het bord zou zijn... :( )

Hoe kan ik zo'n controller maken?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Elektronica hier misschien beter vragen?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Heeft niemand ervaring hiermee? (of ideeen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

moederbord upgraden geen idee, dat is wel terug te vinden met google (er is in ieder geval minstens 1 site over een fancontroller die vanuit windows via de moederbord chipset was aan te sturen (omdat alle chipsets datzelfde protocol kennen maar niet altijd de pins ervoor hebben stond er ook bij hoe je die kon installeren)

die schakeling ziet er goed uit, maar hangt inderdaad af van de leverbaarheid van die ic (of een vervanger ervan) weerstanden enzo bestaan nog gewoon en transistortje zijn altijd 15 verschillende vervangende types voor te vinden :)

kan een Mod dit naar EL verplaatsen, dan komt er misschien meer antwoord idd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
het problematische onderdeel is inderdaad die MIC502...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Echt niemand een idee/alternatief? Ik wil zo graag een stil servertje met fan's die in 'noodgevallen' aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Een alternatief zou zijn om een usb fan controller te gebruiken.
Zoiets: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Theta/theta_tp101.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
Schoppen we deze maar even richting EL :)

Verder kun je bij gebruik van een pwm-regelaar gewoon het toerental van de fan blijven uitlezen. De rpm-sensor van je fan is voor zover ik weet gewoon een pulsje naar massa toe welke je dus gewoon op je bord kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:28

virus.elektro

profesionele monitor sloper

zo heel snel gekeken zijn er genoeg andere oplossingen als het ic echt niet meer bestaat. 6 jaar is op zich niet zo lang geleden.

ik kan in 5 minuten zo geen schema voor je tekenen maar ik denk dat met een ne555 wel iets met pwm te regelen valt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Selfdefence schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:50:
Een alternatief zou zijn om een usb fan controller te gebruiken.
Zoiets: http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Theta/theta_tp101.htm
Zou wel een idee zijn, aleen is in de behuizing geen plek voor zo'n PCI-kaart. Verder wil ik graag dat de fans OS-onafhankelijk kunnen worden geregeld. Ook vind ik het niet echt elegant via een externe USB-aansluiting...

't probleem is natuurlijk dat ik nite echt verstand heb van EL, Ik heb ook niet zoveel verstand van het verkrijgen van een of twee van die ICs. Volgens mij zijn ze nog wel verkrijgbaar, maar dan moet ik er minimaal 49 kopen..

Heb nog wat info erover:
productpagina
MIC502 datasheet
gebruiksvoorbeelden van Micrel

Als alternatief onderdeel wordt ook wel eens de TC646 genoemd (maar die uit-voltages leken me bij vluchtig doorkijken van de datasheets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 12:47
ik zie het probleem niet zo, Farnell heeft het chippie nog steeds in ze asortiment zitten.
hebben er nu nog 38 in vooraad
kosten € 2,19

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Je hebt gelijk, Farnell had ik niet gecheckt. De kosten zijn echter wat hoog (2x€2,19+€25) Ik zit te denken dat misschien ook wel iets te maken is met een LM63

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 03-10-2007 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:49
Ik denk er ook aan om zoiets te maken aangezien ik niks kan vinden die aan mijn simpele eisen voldoet ;) Maar ik twijfel om het via PWM te doen aangezien ik ergens gelezen heb dat de aangestuurd fan daardoor wel een bepaald geluid kan afgeven. Klopt dit? En kan je dit niet oplossen door de juiste frequentie te kiezen? Of is het beter om toch gewoon de spanning te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Misschien een rare, semi-non-tweakers oplossing. maar deze al gezien? Een TC fan voor de catagorie makkelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt aan de frequentie van de pwm. Van dat ic is het zon 30hz, hoor je dus zo goed als niks van.

Waarom niet gewoon fan speed rechtsteeks aan temperatuur linken? (dus niet alleen aan-uit zoals je in TS suggereert). In dat geval moet het niet al te moeilijk zijn met ne555 en wat weerstanden + temperatuurafhankelijke weerstand wat in elkaar te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148937

De goedkoopste oplossing ishet aanschaffen van een temparetuur gestuurde fan.

Maar als je het leuk vindt om iets te knutselen:

Voor een hardwarematige oplossing zou je kunnen zieken voor een temperatuursensor, een 555 die een FETje schakelen.

Wat je ook kunt doen is een microcontroller nemen met een analoge ingang en een pwm uitgang(icm een FET). Er komt dan wel een stukje programmeerwerk bij te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
furby-killer schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:55:
Ligt aan de frequentie van de pwm. Van dat ic is het zon 30hz, hoor je dus zo goed als niks van.

Waarom niet gewoon fan speed rechtsteeks aan temperatuur linken? (dus niet alleen aan-uit zoals je in TS suggereert). In dat geval moet het niet al te moeilijk zijn met ne555 en wat weerstanden + temperatuurafhankelijke weerstand wat in elkaar te knutselen.
Op zich bedoelde ik ook draaisnelheid gerelateerd aan de temperatuur (zou de schakeling uit de TS ook moeten doen volgens mij). Ideaal lijkt me: (onderste) drempelemperatuur bereikt -> fan gaat langzaam draaien -1-> temperatuur stijgt -> fan gaat sneller draaien of -2-> temperatuur daalt -> fan draait nog een beetje door na het weer ondershrijden van de onderste drempel. Bij constante temperatuur bijft de snelheid constant.

Heb een paar mooie stille fans met de juiste maximale snelheden in de kast gezet (die heft standaard geen), dus meer geld uitgeven lijkt me niet nodig/onwenselijk. verder is een voordeel van de losse fans dat de schakeling makkelijk voor andere fans kan worden gebruikt. ook kan ik dan de temperatuursensor op de juiste plek leggen, ik geloof niet dat dat met de arctic-fans kan zonder ook al weer te moeten knutselen..

De boel uit de TS lijkt me op de prijs na nog steeds een mooie oplossing. mischien iets om de verzendkosten te delen laagvliegerke?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 14-10-2007 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194295

Misschien heb je hier nog wat aan, het is wel in het Duits maar erg uitgebreid.
http://www.modding-faq.de/index.php?artid=2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Rigi schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 21:27:
Misschien een rare, semi-non-tweakers oplossing. maar deze al gezien? Een TC fan voor de catagorie makkelijke oplossingen.
Dan heb je ook geen vrije keuze in fan en temperatuursinstelling ;)
furby-killer schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 22:55:

Ik denk dat je met 30 Hz bij lage toerentallen wel last kan hebben van "gebrom". Ik heb het zelf nog nooit ervaren om de simpele reden dat ik geen fancontroller heb (omdat ik het onzinning vind manueel aan een knop te moeten draaien). Maar bij een laag frequente PWM-sturing kan de motor onregelmatiger beginnen draaien wat dus ook een storend geluid kan veroorzaken.
Ik heb deze week een zeer interessant artikel gelezen met de voor- en nadelen van het spannings- en PWM-gestuurd aansturen van een fan. Alleen kan ik het artikel niet meer terug vinden |:( Daarin werd ook aangehaald om aan te sturen op een hogere frequentie om het brommen weg te werken; ruim 22 kHZ om buiten het gehoorbereik te blijven. Het grootste nadeel van een PWM-sturing is dat een betrouwbare RPM uitlezing veel lastiger wordt.
Anoniem: 148937 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 23:17:
Wat je ook kunt doen is een microcontroller nemen met een analoge ingang en een pwm uitgang(icm een FET). Er komt dan wel een stukje programmeerwerk bij te kijken.
Een PIC kan dit perfect. Momenteel ben ik dan ook in deze richting aan het denken. Ook omdat het probleem met de RPM-uitlezing dan misschien is op te lossen. Indien er iemand een voorstel heeft voor een anders (en zeer goedkoop) controllertje, hoor ik het graag.
begintmeta schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 00:11:
ook kan ik dan de temperatuursensor op de juiste plek leggen
Yep, dat is ook mijn bedoeling!
De boel uit de TS lijkt me op de prijs na nog steeds een mooie oplossing. mischien iets om de verzendkosten te delen laagvliegerke?
Bedankt om het voor te stellen maar het is nog niet volledig wat ik wil. Ik wil eerst iets maken wat eigenlijk hetzelfde doet maar wil het daarna uitbreiden zodat ik gemakkelijk de temperaturen kan instellen (bovengrens/ondergrens) en eventueel een alarm toe voegen wanneer een fan stil staat of wanneer een bepaalde temperatuur te hoog wordt. Een PIC is daarvoor al iets minder geschikt (het snel kunnen wijzigen van parameters) dus een beter idee is altijd welkom ;) Maar waarschijnlijk start ik toch eerst met een PIC om dan na een evalutie te kijken of het snel manueel kunnen instellen van temperaturen wel echt nodig is.
Anoniem: 194295 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:40:
Misschien heb je hier nog wat aan, het is wel in het Duits maar erg uitgebreid.
http://www.modding-faq.de/index.php?artid=2000
Altijd handig! :)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 17-10-2007 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80823

Een PIC is daarvoor al iets minder geschikt (het snel kunnen wijzigen van parameters)
LCD met knopjes of via de serieele poort.

Kant en klaar ic zoals de LM85 aan de SMBus hangen van je moederbord is ook een optie.

http://www.national.com/opf/LM/LM85.html

welke je vervolgens weer met SpeedFan kunt aansturen vanuit windows.

http://www.soft-news.net/m-news+article+storyid-1178.html

Heeft je moederbord een SMBus connector zoals op de ASUS A7V dan ben je gauw klaar, heb je dat niet dan kun je van je ram aftakken.

http://www.madhacker.org/locate_smbus.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Persoonlijk wil ik geen LCD omdat ik er geen plaats voor heb (SFF PC) en omdat ik er toch nooit naar kijk. Via SMBus en met SpeedFan is een optie maar ik zou het leuker en beter vinden als de controller volledig onafhankelijk kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb denk ik ook een kantenklare oplossing gevonden, maar zelf maken is leuker, weet ook niet precies wat dit is. Ook hier hier en daar is iets.Ze zijn niet PWM natuurlijk.Die link uit de post van sayang doet het momenteel trouwens niet, wat stond daarachter?

Mij lijkt de laatste k&k-oplossing nu het aantrekkelijkst.

[ Voor 60% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2007 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 13:44

oshiro

Chill, dude.

De TC64X-serie chips van Microchip zijn hier prachtig voor, speciaal bedoeld voor dit doel. Ik ben er zelf ook mee bezig op het moment. Hier de post van degene van wie ik het idee had:
PWM fancontroller (veel plaatjes)
De plaatjes werken niet meer, maar de datasheet van de TC646B, TC649B en TC649B is echt enorm duidelijk. De IC's zijn te samplen, en anders heb ik er nog wel eentje liggen voor je.

[ Voor 27% gewijzigd door oshiro op 19-12-2007 20:17 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
begintmeta schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:40:
Ik heb denk ik ook een kantenklare oplossing gevonden, maar zelf maken is leuker, weet ook niet precies wat dit is. Ook hier hier en daar is iets.Ze zijn niet PWM natuurlijk.Die link uit de post van sayang doet het momenteel trouwens niet, wat stond daarachter?

Mij lijkt de laatste k&k-oplossing nu het aantrekkelijkst.
De laatste is wel leuk gevonden aangezien je die rechtstreeks op de fan kan monteren. Maar men meet dan de temperatuur van de lucht die aangezogen wordt door de fan. Dus enkel bruikbaar voor fans die warme lucht moeten wegzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166735

Volgens mij is dit al een keer aan bod gekomen, namelijk de extreme bay bus. 4 kanalen met temp sensors en pwm fan sturing. Gemaakt rond een atmel controller met lcd display.

Anoniem: 80823

Dat project is nooit goed van de grond gekomen helaas, uiteindelijk is er door de ontwerper na een inkoopactie die 2 jaar gelopen heeft een bouw pakketje geleverd met rammelende firmware....

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
http://www.cpemma.co.uk/thermal.html

Ik heb zelf ooit de bovenste (simpelste) gebouwd, maar volgens mij ben jij op zoek naar
de uitgebreidste. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Envy007 op 20-12-2007 15:50 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het bedrijf achter een van mijn links (mCubed) maakt trouwensook diverse PWM-centrales te maken met firmware aan te sturen via usb, dat merk lijkt ook redelijk verkrijgbaar. Ik denk toch dat ik voor een simpele oplossing ga (die dingetjes van noisemagic, even te temperatuursensors afknippen en een verlengdraadje ertussen 'tweaken')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 16:25

evilBunny

*thump*

met een 555 en een ntc kun je denk ik ook wel een temp gestuurde pwm generator maken hoor :)

Nibble his fecking head off!

Pagina: 1