De L650 is mijn eerste Windows-toestel. Hiervoor heb ik zo'n 6 jaar Android gebruikt en daarvoor was het nog het oude Windows Mobile. W10M werkt zeer soepel en alle apps sluiten erg mooi op elkaar aan qua design. Na de wat rommelige Android ervaring is dat wel een verademing. Ik was al het gedoe met custom roms inmiddels meer dan zat dus ik ben wel blij dat nieuwe builds nu gewoon vanzelf binnen komen. Of tenminste binnen gaan komen want de Redstone builds waag ik me nog maar even niet aan.
De telefoon reageert voor zijn hardware behoorlijk snel. Af en toe moet hij even laden maar dat is niet storend. Het is wel jammer dat Edge tabbladen op de achtergrond soms moeten herladen als je ze naar de voorgrond haalt. M.i. zou dat met 1 GB RAM niet nodig moeten zijn.
*toevoeging*
Ontvangst en snelheid van 3G en 4G zijn prima. Ook met Wifi heb ik tot dusver prima ervaringen, ook wat automatisch verbinden met hotspots betreft. De accuduur is met 1,5 dag bij gemiddeld gebruik ook niet om over te klagen. Ik haal in ieder geval met gemak het einde van de dag. Glance staat van 7 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts permanent aan; de nachtelijke uren is het scherm volledig op zwart. Geluidskwaliteit tijdens gesprekken is goed. Ik vind het ook een opmerkelijk licht toestel.
*einde toevoeging*
Geen USB-C, geen draadloos laden, geen double tap to wake. Dat zijn tot dusver kleine teleurstellingen waar ik natuurlijk bij de aankoop wel rekening mee hield. Een tegenvaller na de aankoop is de erg zwakke bijgeleverde lader van 550 mA. Met mijn Samsung 1A lader laadt de accu een heel stuk sneller op. Die lader is gewoon zonde van het materiaal want die ga ik nooit meer gebruiken. En er liggen hier al enkele zwakkere laders onder een laag stof in de la. Minpunt voor Microsoft.
Ik hoop wel dat double tap to wake in een toekomstige build beschikbaar komt. Opmerkelijk dat een ouder toestel als de Lumia 640 dat wel ondersteunt en de 650 niet. Het zou heel fijn zijn om de power button niet meer nodig te hebben. vanwege het gemak en voorkomen van slijtage.
Nog een redelijke teleurstelling waar ik eergisteren pas achter kwam, is het ontbreken van een kompas. Ik bedoel, geen kompas! Hoe is dat nou mogelijk? Ik maakte redelijk veel panorama-foto's en af en toe een 360 graden foto a la streetview met Google Camera en toen ik een panorama-app uit de Windows Store probeerde, bleek dat dus niet te werken. Een GPS/kompas app bevestigde het ontbreken van een digitaal kompas. Minpunt voor Microsoft!
Het achterkantje vind ik wat slap uitgevoerd. Mogelijk bestel ik op termijn een beter exemplaar van een derde partij, eventueel met draadloos laden indien dat technisch mogelijk is. Ik begrijp dat dit geen highend toestel is maar Microsoft had wel iets meer aandacht aan het uiterlijk mogen besteden. Zo vind ik de plastic omhulsels van de USB- en koptelefoon-connectoren vrij storend in het ontwerp. Ze hadden best in de plaats een mooi klein gat in de metalen rand kunnen frezen met desnoods een minuscuul plastic randje tussen metaal en connector.
Helaas mis ik tegen verwachting in toch wat apps, ondanks dat ik veel in de browser doe. Zo gebruik ik hier in Azië af en toe Grab Taxi. Dat is de regionale variant van Uber maar wel een stuk goedkoper. Er blijkt wel een app te zijn voor Windows maar die hebben ze voorlopig weer uit de Store gehaald om voor mij onbekende redenen. In Android gebruikte ik af en toe GPS Status, een zeer handige app met eveneens een analoge weergave van het digitale kompas (wat dus in de L650 niet zou werken). Ik heb ik in de Windows Store nog geen GPS-app kunnen vinden die alle ruwe GPS-data inclusief gevonden satellieten weergeeft. Ik ben bijvoorbeeld wel benieuwd naar welke informatie de telefoon ontvangt (GPS/Glonass/Beidu). Niet noodzakelijk natuurlijk maar wel informatief.
Een positieve verrassing van W10M vind ik de optie om een random MAC adres te laten genereren voor access points. Zo voorkom je dat je op basis van wifi getraceerd kunt worden. Heel slim dat ze per vastgelegd wifi-netwerk in de telefoon wel een fixed MAC adres hanteren, wellicht i.v.m. DHCP-zaken. Je wilt immers niet elke keer een ander intern IP-adres ontvangen van de router.
Helaas vind ik MS Maps lang niet van hetzelfde niveau wat informatie betreft als Google Maps. Nu begrijp ik dat Google lastig is te evenaren wat informatie-winning betreft. Ik vind het erg jammer dat als ik naar een winkel of bedrijf zoek in Maps ik vaak resultaten krijg in een ander land (vaak de VS) in plaats van een gelijknamige winkel in de buurt van mijn lokatie. Pas als ik er bijvoorbeeld de plaatsnaam achter typ, krijg ik soms een lokale hit. Onzinnig natuurlijk voor een app die mijn exacte lokatie kent. Ik hoop dat dat in toekomstige versies flink verbetert.
Desondanks ben ik erg blij met het toestel. Aangezien W10M nog volop in ontwikkeling is, ben ik in ieder geval van plan om het toch zeker een jaar van dichtbij mee te maken. In deze periode zal ik langzaam tot de conclusie komen of ik bij het platform blijf of dat ik terug naar Android ga. Ik hoop van harte dat Microsoft er een succesvol platform van maakt. Uit alle berichtgeving blijkt dat ze het developers bijzonder naar de zin proberen te maken en de manier waarop ze tegenwoordig end-users betrekken bij de ontwikkeling van Windows en Windows Mobile d.m.v. insider builds en actieve feedback is ook hoopgevend. Mogelijk koop ik nog wel een 950 mocht deze met een half jaar flink in prijs dalen. Hoe dan ook zit ik nu in de W10M club.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 10-04-2016 19:43
]