Vraag

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Hallo allemaal,

Voor het bedrijf waar ik werk organiseer ik een hackathon, we gaan met een man of 12 een paar dagen op een landal park zitten en software ontwikkelen. We hebben een laptop met een database server zodat we niet helemaal afhankelijk zijn van internet.
Ik zoek een wifi-router die voor een netwerkje zorgt waar 12 man (draadloos) op kan, en welke de "landal wifi" doorsluist.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het lijkt dat een travel wifi router is wat ik zoek, maar deze worden altijd veel kleinschaliger toegepast, ik vraag me af zo'n kleine router dit wel aan kan. De informatie over travel routers die ik kan vinden is wat outdated, dus misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik heb vooral in dit topic gekeken:
Travel router / hotspot / repeater

Beste antwoord (via Jarrean op 12-02-2016 12:08)

Anoniem: 567735

Jarrean schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:22:
Het lijkt dat een travel wifi router is wat ik zoek, maar deze worden altijd veel kleinschaliger toegepast, ik vraag me af zo'n kleine router dit wel aan kan. De informatie over travel routers die ik kan vinden is wat outdated, dus misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik gebruik regelmatig travel routers met zo'n aantal aan clients, dat is geen enkel probleem. Je kunt ook nog alle verkeer via VPN versturen, als het hotelnetwerk niet versleuteld is.

Het liefst gebruik ik de routertjes van Gl-Inet. Ze doen het goed met de meegeleverde software (opgebouwd op OpenWRT), maar je kunt er ook standaard OpenWRT of een variant erop zetten. Voor het configureren met de captive portals van hotels vind ik Gargoyle vaak wel makkelijk, dat gaat (ging?) met standaard OpenWRT iets moeilijker en kom je niet altijd op de inlogpagina uit (in zo'n geval moet je met de hand naar die pagina navigeren).

Voor een goed begrip: in een dergelijke constructie wordt de ingebouwde WiFi-zend/ontvanger 2x gebruikt. Eén keer om contact te houden als client, één keer om zelf access point te zijn. Je hoeft dus geen extra WiFi-dongles of zo toe te voegen. Ook kun je gewoon WPA-beveiliging gebruiken als de verbinding met het hotelnetwerk gewoon onversleuteld is.

Nadeel is natuurlijk dat je effectief de snelheid halveert, maar dat zou je in jouw geval een beetje kunnen ondervangen door een router met vijf ethernetpoorten te gebruiken. Je kunt dan vijf clients bedraad aansluiten (waaronder in ieder geval de 'server'). Iets als TP-Link TL-WDR3600, TL-WDR4300 of TL-WDR4900 zijn daarvoor goede kandidaten.

Sowieso hebben die routertjes van Gl-Inet zelf ook twee internetpoorten, standaard hang ik daar altijd mijn eigen laptop aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 12-02-2016 10:38 ]

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 20:05
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1667849

De hotspot die hierin staat (ez hotspot van engenius) knopen via utp aan een normale router, zou het werk moeten kunnen doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Je zou inderdaad iedere willekeurige router kunnen combineren met een device dat wireless client kan spelen. Dat kan bijvoorbeeld iedere router die DD-WRT en OpenWRT ondersteunt. Dus: device-draadje-device.

Je zou ook de laptop die toch al een soort server aan het spelen is kunnen gebruiken als router, door middel van een extra USB WiFi-module. Dat kan, met wat configuratie, een gewone USB WiFi-adapter zijn, of iets als de Xiaomi-USB router. Dan maak je van een ontvanger ook een zender.

Tot slot kun je het omgekeerde doen: van een zender een ontvanger maken. Koop een router met een USB-poort die Openwrt ondersteunt (misschien dat routers die normaal failover via een USB-4G-modem ondersteunen dit ook kunnen), en steek daar een USB-wifi-ontvanger in die je het signaal van het park oppikt, en die je als WAN instelt.

Edit: En schijnbaar is er een heel aantal devices dat dit standaard ondersteunt, waardoor je zelf niet aan de slag hoeft met USB adapters.

[ Voor 5% gewijzigd door marcieking op 11-02-2016 16:24 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier nog ergens een WiFi usb liggen dus ik ga kijken wat ik hier mee kan.

Anoniem: 203842

Mikrotik hAP ac lite kan dit:

http://routerboard.com/RB952Ui-5ac2nD

Deze heeft twee radio's. Eentje voor 2,4 en eentje voor 5 GHz.

Die 2,4 ontvangt dan het Landal signaal, en de 5 GHz zend het weer uit. Echter, jouw clienten moeten wel 5 GHz aan kunnen.

MAAR..... hij heeft ook 5 UTP poorten, voor diegene die een een b/g/n only kaartje hebben en niet met 5 GHz overweg kunnen.

te koop:

http://www.ip-sa.com.pl/lite-952ui-5ac2nd-p-2046.html

Let op: is zonder BTW en verzendkosten (10 euro of zo)...

Je moet wel weten hoe routing werkt etc... Er zijn ook veel goede wiki's voor Mikrotik te vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Jarrean schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:22:
Ik gebruik regelmatig travel routers met zo'n aantal aan clients, dat is geen enkel probleem. Je kunt ook nog alle verkeer via VPN versturen, als het hotelnetwerk niet versleuteld is.

Het liefst gebruik ik de routertjes van Gl-Inet. Ze doen het goed met de meegeleverde software (opgebouwd op OpenWRT), maar je kunt er ook standaard OpenWRT of een variant erop zetten. Voor het configureren met de captive portals van hotels vind ik Gargoyle vaak wel makkelijk, dat gaat (ging?) met standaard OpenWRT iets moeilijker en kom je niet altijd op de inlogpagina uit (in zo'n geval moet je met de hand naar die pagina navigeren).

Voor een goed begrip: in een dergelijke constructie wordt de ingebouwde WiFi-zend/ontvanger 2x gebruikt. Eén keer om contact te houden als client, één keer om zelf access point te zijn. Je hoeft dus geen extra WiFi-dongles of zo toe te voegen. Ook kun je gewoon WPA-beveiliging gebruiken als de verbinding met het hotelnetwerk gewoon onversleuteld is.

Nadeel is natuurlijk dat je effectief de snelheid halveert, maar dat zou je in jouw geval een beetje kunnen ondervangen door een router met vijf ethernetpoorten te gebruiken. Je kunt dan vijf clients bedraad aansluiten (waaronder in ieder geval de 'server'). Iets als TP-Link TL-WDR3600, TL-WDR4300 of TL-WDR4900 zijn daarvoor goede kandidaten.

Sowieso hebben die routertjes van Gl-Inet zelf ook twee internetpoorten, standaard hang ik daar altijd mijn eigen laptop aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 12-02-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedje van Es
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-02 16:15
Ik heb in het verleden een Cradlepoint router op die manier gebruikt.Ik weet niet of die in NL te koop zijn, en de ondersteuning is tegenwoordig zeer slecht en alleen nog maar tegen betaling van een service contract.

De functionaliteit die je zoekt wordt Wifi as WAN genoemd. Misschien krijg je daar meer hits op :)
Pagina: 1