outdoor wifi antenne in bebost gebied: richt- of omni?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:13
Hallo

Ik sta dit seizoen weer in een bebost gebied met een stacaravan. Op de camping is wifi maar in mijn stuk heel zwak. Om preciezer te zijn: in het voorseizoen als de bomen nog redelijk kaal zijn (en het rustig is, misschien ook van invloed??) heb ik best bereik, maar in de zomer als alles vol in blad is (en door drukte??) een stuk minder. Mijn ezhotspot extender geeft dan een bereikssterkte van 35% aan terwijl hij om goed te werken een bereik van >50% nodig heeft.

Op mijn extender zitten 2x 5dBi 2.4 ghz omni buitenantennes. Ik weet ongeveer waar het signaal vandaan komt. Of liever gezegd: van waar niet. En dat is in een halve cirkel achter mij. MIjn vraag:

Hoe ga ik een beter signaal krijgen?

-omni antenne 1x of 2x en hoeveel sterker dan?
-of een richt antenne?
-andere tips?

bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
Een nanostation achtig apparaat zou een oplossing kunnen zijn,

Kun je instellen als wireless client, heeft een ingebouwde richtantenne, en werkt via poe (of te wel 1 utp naar de nanostation) zo kun je het apparaat nog een beetje bewegen (lees: in een betere positie zetten om beter signaal te krijgen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
kan ik die icm met mijn ezhotspot extender gebruiken of is dat een afzonderlijk apparaat? Heb mijn hotspot extender net nieuw gekocht nl vorig seizoen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Aangezien je maar invloed hebt op één kant van de verbinding zal een nanostation niet veel toevoegen, behalve misschien het directioneel zijn van de antenne. Dat kan echter zoals je zelf al aangaf ook met je Engenius door het aansluiten van een richtantenne. Altijd het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Als ik het goed heb gelezen komt er aan 1 kant van je ezhotspot al een utp kabel uit, (namelijk aan de kant van de poe adapter)

Maak je van die utp poort ook gebruik? Verbind je die bijvoorbeeld met een eigen router?

Leg je setup even volledig uit zodat ons beeld beter word van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het beste een richt antenne van 90 graden gebruiken. Wat voor apparatuur erachter komt, is minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Voor je met van alles gaat beginnen moet je wel zeker weten dat het door het bereik komt.
Als dat wifi netwerk gewoon overbelast is in de zomer door de drukte help het helemaal niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het netwerk om 6:34 op een zondag ochtend testen. Gegarandeerd dat het netwerk bijna niet belast is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
@shure-fan

Ik maak geen gebruik van die utp aansluiting. Je kan inderdaad een laptop bedraad aansluiten maar de extender creeert ook een eigen wifi netwerk waarop je wireless inlogt met je tablet/pc. De hotspot extender is dus eigenlijk een soort repeater die het draadloze signaal opvangt en zelf via een bedraad en wireless netwerk weer uitzend. Voordeel is dus dat je maar 1x hoeft in te loggen met een password op het aanwezige netwerk en daarna met xx apparaten op je eigen netwerk kan inloggen :-)

Verder denk ik dat drukte op zijn minst niet helpt, maar dat het vooral een bereik issue is.

@haik01 Stel dat ik voor een richtantenne ga, is het aantal dBi ook nog belangrijk om is 5 dBi ook al genoeg als je toch gericht het signaal probeert te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Sterker nog, doordeweeks rond die tijd (of zelfs tegen 8u) is het nog steeds erg rustig, althans zolang verkeer op de camping lijkt op rest van NL:
Afbeeldingslocatie: https://stats.ams-ix.net/cgi-bin/stats/16all?log=totalall;png=daily

Als blijkt dat het inderdaad niet drukte is maar demping door die blaadjes, is richtantenne een deeloplossing (dat wel degelijk voor twee richtingen helpt - het ontvangt ook beter uit die richting), maar kijk ook naar exacte plaats/hoogte waar je de antenne hangt. In de regel is hoger beter, maar als er allemaal bomen in blad zijn zou het zomaar beter kunnen werken om onder de bomen door te richten. Of niet - maar probeer vooral verschillende hoogtes en richtingen uit als het zover is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
thanks dion_b voor de uitleg :-) Ik kan met een paal ongeveer tot 5 meter hoog komen. Ga het dus proberen met een richtantenne!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
-

[ Voor 99% gewijzigd door fry_35 op 31-01-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

weg-edit:
reactie op mis-post ;)

[ Voor 97% gewijzigd door dion_b op 31-01-2016 00:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
sorry dion_b, bovenstaande heb ik in verkeerde forum gepost, net verwijderd als het goed is. Vergeet die netflix traceroute, was voor een ander probleem :-) Ben nu thuis en niet op de camping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Die hotspot ez heeft wel 2x een antenne aansluiting, als je een richt antenne koopt sluit je deze aan op 1 van de 2 ,maakt dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
Hij heeft idd 2x antenne aansluiting, daar zitten nu de bijgeleverde 2x 5dBmi omni antennes op. Ik ga proberen om er dus 1 te vervangen door een richtantenne. Of....sectorantenne, maakt die keuze tussen richt- en sector nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij richtantenne's: Hoe meer dBi's, hoe beter. Echter, dan wordt de "bundel" ook smaller. Dus moet je veel preciezer richten.

Ga nou niet voor de "maximale" dBi's, maar kijk wat voor eentje die ook buiten (IP65 of hoger) gebruikt kan worden. Liefst met een lange coax kabel er al aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Heb je controle over beide kanten van de verbinding? Het is waarschijnlijk zo dat je ontvangst capaciteit ok is (als je een goede antenne hebt), maar aan de ontvangst capaciteit van de hotspot kun je weinig doen. Ook een richtanttenne aan de clientzijde heeft hier geen effect, je mag maximaal 20 dBm e.i.r.p uitzenden, of je dat nu in 1 richting doet of in alle richtingen.

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Misschien is het (voordat je antennes gaat kopen) een idee dat je met een lange utp je ez op een andere plek neerzet/hangt, puur om te kijken of je je ontvangst kunt verbeteren zonder hier een hoop geld tegenaan te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
thanks allen voor de suggesties en insights. Ik ga er mijn voordeel mee doen (en tzt laten weten of het gelukt is)
Pagina: 1