Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

[CiP] ICOSAHEDRON

Pagina: 1
Acties:

• HetGezegde
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-10 18:57
Mijn tweede casebuild voor n en hetzelfde project, waarbij de eerste wat mislukt was en niet helemaal is geworden wat ik ervan had gehoopt. Jullie zijn hier tot op heden nog niet van op de hoogte en ik zal zowel mijn eerste als tweede casebuild hier uiteenzetten. Het gaat hier immers om hetzelfde project.

Mijn build is niet zo professioneel als andere casemodders/builders (sommige kasten zijn gewoon mod-dervet) en ik heb daarmee lang getwijfeld of ik mijn CiP zou indienen. Met het gebruik van een simpele geo-driehoek heb ik diverse afstanden van mijn moederbord opgemeten en is het vooral giswerk. En dat moet kunnen. Want een van de redenen waarom ik het toch met jullie deel, is om te laten zien dat je ook als beginner leuke cases kunt bouwen. Je hoeft geen PRO te zijn in modden om iets moois te maken. En ook met een klein budget kun je heel wat leuke dingetjes bouwen. Zolang je er maar plezier in hebt. Ik hoop hiermee de drempel voor het beginnen met modden en builden te verlagen.

Even wat uitleg: Ik heb een tijd geleden een Gigabyte BRIX GB-XM11-3337 gerfd van mijn overleden oom. Een snel mini-PCtje met een Core i5-3337U, wat geheugen (zit nu 8GB in) en een 128GB SSD - prima PCtje voor veel gebruikers; lekker snel en maximaal slechts 90W aan verbruik.

En misschien ook wel ideaal als eigen servertje. Mijn OneDrive laat soms van zich afweten qua uploaden/synchroniseren en is vooral erg langzaam. Tijd voor iets nieuws en iets eigens. En daarmee ben ik begonnen met het uit elkaar halen van deze mini-PC en het ontwerpen van een case. Zeker in combinatie met een externe 2TB harddisk met USB3.0 - moet voldoende zijn. Achteraf kan altijd nog gebruik gemaakt worden van een USB hub indien nodig.

De mini-PC werkt prima op zichzelf, maar ik wil meer. Een soort ode aan mijn oom (heb om die reden sommige foto's bewerkt zodat zijn identiteit niet over het hele internet verspreidt).

Ik heb een beperkt budget en hoop ik voor maximaal 100 a 150 toch wat moois te kunnen maken, plezier te kunnen beleven en vooral veel te leren.

Voorbereiding van het moederbord:
Als casemodder lijk je niet aan LED verlichting in je systeem te ontkomen. Daarnaast vind ik de airflow vaak niet voldoende in zo'n klein PC-tje en wilde ik hier graag verandering in brengen. Dit heb ik gedaan door de power van de CPU cooler te onderbreken en er parallel een kastcooler op aan te sluiten. Niet alle coolers werken op 5V, maar de Zalman ZM-F2RL 92mm wel. Daarnaast geeft 'ie mooi (toch?) rood LED licht.

Mijn eerste case:
Ontworpen met SketchUp, laten lasersnijden (en graveren) door Laserbeest op 4mm dik MDF.

SketchUp:

Met AutoCAD de lijnen een naam gegeven, zodat ze door de lasersnijmachine herkend worden:

Zoals je kunt zien heb ik ervoor gezorgd dat de vlakken netjes in elkaar klikken en vast blijven zitten. Geen lijm nodig en enorm stevig :)

Het uiteindelijke resultaat:
Heb het USB poortje wat bij moeten schaven:

Luchtrooster:

Powerbutton (klikt daadwerkelijk op de knop op het moederbord):

De binnenkant bestaat uit twee verdiepingen. De bovenste houdt 't moederbord met haar componenten vast en de onderkant huisvest een cooler, namelijk de Zalman ZM-F2RL 92mm met rode LED verlichting, welke dan onder de behuizing doorschijnt:

Achterkant (een rechthoekig gat met een papieren uitsnede voor de aansluitingen). Ernaast staat mijn nieuwe ontwerp: De icosahedron:

Zoals ik al had aangegeven, ben ik niet tevreden over het eindresultaat. Het hout is niet mooi genoeg en er is duidelijk gepruts te zien van mij. Ik heb de USB poort groter moeten maken, de achterkant is simpelweg van papier en aan de zijkant heb ik een fout gemaakt, namelijk deze:

De bovenkant van de zijkant diende vlak te zijn en ik heb e.e.a. weg moeten snijden.

Kosten van bovenstaande: 37,33 voor MDF + snijden/graveren en nog eens 23,29 voor hetzelfde, omdat er e.e.a. fout was (en er achteraf dus ng fouten in zaten). Een van de redenen waarom ik het nu anders ga aanpakken:

Case "numero duo"
Een lange tijd heb ik de case even gelaten voor wat het was. De PC/server nog niet in gebruik genomen of aangesloten.
Rond Kerst 2015 kwam daar weer verandering in. Ik ben wat gaan tekenen en bedenken en ben daarmee op een icosahedron uitgekomen. Wat een icosahedron is, vraag je je af? Nou, dit:

Zo teken je 'm in SketchUp (guldensnede):

Deze icosahedron heb ik in SketchUp getekend...

... gekanteld met ongeveer de afmetingen van het moederbord erin (anders is 'ie zo standaard xD)...

... en daarna verder uitgewerkt (wat een slagveld!):

Belangrijke punten in het ontwerp
Het moederbord en haar componenten steunen op vier plaatsen - vier hoeken. Omdat in mijn vorige ontwerp deze punten niet erg precies opgemeten waren (millimeter werk), kwamen de punten niet exact op de juiste plaats terecht. Daarmee stonden de punten wat krom. Om dit te voorkomen heb ik de vier hoekpunten voorzien van een driehoekig plateau, zodat ik achteraf de punten kan bevestigen door op z'n kop moederbordafstandbussen te lijmen:

Moederbordafstandbussen:

De achterkant moet recht/haaks lopen en daarmee heb ik wat moeten puzzelen, zodat dit (uit vier vlakken karton) in elkaar past en in het ontwerp past:

Zo kan ik altijd bij de aansluitingen aan de achterkant. Wellicht dat ik het nog wat afwerk:

Bouwen/testen of alles past
Ik heb hem hierna een aantal keer "virtueel" in elkaar gezet en de buitenkant op papier en karton geprint (in het klein), gevouwen en geplakt:

Virtueel:

Papier:

Karton:

Dit hele gevaarte wordt dit keer niet uit MDF of ander hout gesneden, maar uit karton. Karton van 4mm dik en in de kleur grijs (enige mogelijkheid bij Laserbeest, tenzij ik zelf karton aanlever). Karton kan gemakkelijk gevouwen worden na het inbrengen van graveerlijnen. Verder is karton gemakkelijk te lijmen of te beplakken met diverse plakband (gebruik zelf tape van Karwei huismerk) en het blijft hiermee goed zitten.

Ook is hout niet handig in gebruik bij schuine vlakken; elk vlak dient dan gesneden te worden en hecht onderling enkel middels plakband of lijm. Karton en papier kunnen worden gevouwen en blijven daarmee aan elkaar zitten voor extra stevigheid - althans, dat is mijn theorie. Natuurlijk kan het zo zijn dat het karton gewoon breekt, wanneer ik het probeer te vouwen over de graveerlijnen; om die reden wil ik alles eerst wat versterken met plakband en eigen geknipte stukken karton als overlapping/bevestiging.

Verder is karton beter en goedkoper (na) te bewerken dan hout.

Uiteindelijk wil ik de case bespuiten met Plasti Dip in de kleur mat zwart. Dit spul hecht prima aan karton en het zorgt voor (hopelijk) een interessant uiterlijk. Hopen dat het allemaal stevig genoeg is. Daarnaast heb ik daarmee wat ruimte voor knoeien (bijschaven e.d.) zonder dat het opvalt.

Ik weet nog niet precies hoeveel lagen ik wil aanbrengen en een extra spuitbus is snel besteld :)

Vandaag heb ik m'n .dwg bestand bij Laserbeest ingediend en wacht ik op een offerte met de kosten. Sommige onderdelen dubbel laten snijden, aangezien er wel eens wat kan breken tijdens de bouw:

Afwachten. Ik houd jullie op de hoogte.

HetGezegde wijzigde deze reactie 10-02-2016 21:34 (5%)

Zet je hard verdiende Google Opinion Rewards (Google Play tegoed) om in keiharde PayPal knapen via Redeem your Rewards voor Android. Binnen een week geld op je PayPal account!

• DanilWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DanilWW2

Moderator General Chat

Cynische geschiedenisnerd

Waarom staat dit topic in Schop een Modje? :P

Because stupid me. 8)7 (geen ervaring met dit subforum)

DanilWW2 wijzigde deze reactie 10-02-2016 21:52 (47%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Omdat het een aanvraag is :) En die keur ik dan goed, en dan gaat deze naar CM.

Schroom je niet met het posten van je CiP, ziet er hardstikke goed uit! Snap best dat je niet tevreden bent als het niet allemaal out of the boxlasercutter werkt, maar mooi dat je er wat anders voor gaat bouwen :)

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19-10 12:08
Wow, ziet er goed uit! Dit topic volg ik wel :P Succes!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• HetGezegde
Thanks! Hoop morgen/zaterdag mijn lasergesneden kartonnen plaat te ontvangen; gaan we van t weekend en maandag de boel in elkaar zetten.

Zal een deze dagen nog wat uitleg geven hoe ik op de binnen constructie ben uitgekomen (heeft o.a. te maken met dat de Zalman cooler 92mm breed is en niet op de bodem last en daarmee 3mm verhoogt wordt en dan wel past - komt nog).

- edit -

Uitleg:

Op de bodem komt ter versteviging een plaat van 4mm dik:

Deze plaat huisvest daarmee een vierkant bakje (voor de koeler) van 92mm breed met vier punten.

Ook zitten er vier gaten in met een breedte van 10mm en een hoogte van 7 mm, waardoor de koeler (welke hierop rust) 3mm boven de onderste plaat uitsteekt. Dit o.a. om lucht aan te zuigen (twee maal laten snijden):

Het bakje voor de koeler heb ik ook twee maal laten uitsnijden. De ene keer met een aantal gaten in de hoekpunten (voor het LED licht) en de andere keer zonder de gaten (mocht dit bijv. steviger zijn - uittesten). De koeler is 25mm hoog:

Op dit bakje (op de hoekpunten) komen een soort plateaus om het moederbord te ondersteunden:

De achterkant van het moederbord bevat alle aansluitingen en zal gewoon uit n open gat bestaan. Later werk ik dit af met een stuk karton, waar ik de openingen voor de aansluitingen uitsnijd. Netjes afgewerkt lijkt me zo - ook tweemaal laten uitsnijden, er was nog plek:

Kosten van snijden + karton + verzenden: 41,68 - verzendkosten helaas 8,26 (ex. BTW volgens mij), da's een nadeel, maar ach :)

Vandaag is de boel op de post gegaan; hoop het morgen te ontvangen. Zal daarmee een paar dagen stil zijn. Update volgt zondag/maandag/dinsdag. Vragen/suggesties en lof zal ik ondertussen wel ontvangen/beantwoorden :)

HetGezegde wijzigde deze reactie 11-02-2016 20:57 (76%)

Zet je hard verdiende Google Opinion Rewards (Google Play tegoed) om in keiharde PayPal knapen via Redeem your Rewards voor Android. Binnen een week geld op je PayPal account!

• HetGezegde
Yes! Ik ben zo benieuwd
Afgelopen zaterdag mijn bestelling mogen ontvangen...

... en vandaag (maandag) de boel uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Hieronder het resultaat:

En groot bouwpakket:

Vieze vingers door het verbrande karton (koolstof):

Doekje erbij om de onderdelen wat af te poetsen. Ben de achterkant aan het snijden:

Voorzichtig de randjes buigen. Heen en weer:

De binnenkant/inlay welke binnenin de cooler huisvest en bovenop het moederbord staande houdt:

Tape heeft veel voordelen: het plakt op vrijwel elke ondergrond (en blijft zitten), is licht elastisch, dus buigt mee waar nodig en kan gevouwen/gevormd worden tussen hoeken en spleten:

Foutje ontdekt. Tandjes niet in de binnenkant gemaakt, dus dan maar wegsnijden. Helaas. Maar dat overkomt mij altijd:

Chaos:

Preview:

Zo komt de binnenkant er ongeveer uit te zien:

Moederbordafstandblokjes erop lijmen. Weet niet goed of het blijft zitten. Op m’n vorige project heb ik houtlijm gebruikt op hout; niet meer los te krijgen. Zal waarschijnlijk ook goed werken op karton (zelfde ruwe structuur), maar momenteel niet voor handen. Dit proberen, anders alsnog vervangen:

Tussenstand
Zo zit ‘ie in elkaar. Nog een lelijk eendje zo zonder de matzwarte spray, maar het idee is er. En het past; da’s het belangrijkst! Verder heb ik het logo terug geplakt, en een aantal lagen eraf gepeld. Dit zorgt voor een relif welke ik ook hoop te behouden na het spuiten:

Achterkant:

Binnenkant:

LED’S LIGHT IT UP!

Rood van de Zalman koeler:

Blauw van de powerbutton:

Kermis aan de binnenkant:

TO DO/toekomstmuziek
1. Testen wat de warmte is in idle en zware belasting (met o.a. CrystalDisk Info, Speedfan en FurMark/OCCT). Tijdens de LED show heb ik het idee dat de CPU cooler wat langzaam draait (heb helaas geen referentiepunt – dus dan maar testen). Mits het niet prima is, ga ik de cooler aansluiten op USB (front).

2. Spuiten. De cooler kan er niet meer uit en ben ook niet van plan de binnenkant te spuiten; alles past precies en de ruwheid van de binnenkant vind ik een charme. Denk dat ik de luchtgaatjes ga afplakken met afplakband (binnenkant) en dan de boel spuiten OF dat ik de koeler afplak met o.a. een boterhamzakje en wat afplakband. Misschien is het voor de stevigheid van de matte spray wel beter om zoveel mogelijk te hechten en ook aan de binnenkant.

3. Software installeren; twijfel tussen Linux en Windows 10. Met Windows kan ik uiteindelijk wel meer en ben ik bekender mee. Als servertje werkt Linux ook prima natuurlijk en het zou helemaal geweldig zijn wanneer ik de server zonder GUI kan laten werken; enorm zuinig natuurlijk! Wellicht een dualboot met Linux, zodat ik wat testen kan uitvoeren.

4. De achterkant nazien; de powercable is namelijk haaks en past niet helemaal lekker. Had een gaatje uitgespaard, maar daar past ‘ie niet in xD – Even zoeken naar een tweedehandse en rechte 65W adapter (want het blijkt namelijk maximaal 65W te verbruiken i.p.v. de 90W dat ik eerder dacht).
- Misschien dat ik de achterkant nog afplak, misschien niet.

5. Heb een haakse USB 3.0 verlengkabel besteld van 30 cm. Dacht er aan om de front USB poort naar de achterkant te brengen door ‘m te verlengen. Dit is misschien ook nog een toevoeging.

6. Was ook nog aan het denken aan een actieve (10W) HUB, o.a. deze:

Zo kan ik maximaal 4 externe HDD’s aansluiten, hoewel ik dit nu nog niet ga doen. De optie is aanwezig.

• HetGezegde
Zou 'ie mooier zijn geweest met een blauwe LED cooler? Wat denken jullie?

• Tweak-Freak
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:20

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Gaaf hoor, leuk ontwerp ook. Het zal nog heel wat werk zijn om het goed strak af te werken maar de basis is er. Ga zo door!

Ik zou inderdaad alles zo goed mogelijk aan elkaar hechten en er eerst een laag plamuur over smeren en alles schuren. Als je de tape laat zitten komt het er nooit echt strak uit te zien.

• HetGezegde
Dat denk ik ook. Of ik moet dusdanig veel lagen aanbrengen. Heb je een tip voor een soort van grondlaag qua spul? Liefst sprayen of is verven een optie? - Misschien dat ik wel een laag papier/karton eroverheen plak om het strakker te krijgen. Thanks voor de tip _/-\o_

• Tweak-Freak
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:20

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik gebruik zelf altijd graag polyesterplamuur. Dat is een tweecomponenten plamuur die heel uithardt en is heel goed te schuren is. Daarmee kun je het echt super strak afwerken.

Je maakt steeds een beetje aan door de twee componenten te mengen. Dan heb je ongveer 5 minuten om het uit te smeren en na 15 a 20 minuten is het zo hard dat je het kan schuren.

Tweak-Freak wijzigde deze reactie 15-02-2016 23:09 (34%)

• HetGezegde
Weet niet of t sterk genoeg is om er met kracht op te schuren. Zit er zelf aan te denken om driehoekige plaatjes karton/dik papier (niet zo dik als hier: <1mm) te knippen en erop te plakken en dit te spuiten.
Misschien met een gaaf motiefje daar dan weer overheen geplakt (strepen of carbonfiber look) of dat ik dit motiefje zelf aanbreng middels schilderen o.i.d.

Hoewel, nu ik eraan denk: een algemene plamuurlaag komt de uiteindelijke stevigheid wel ten goede.

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 12:05
Ja deze word wel gevolgd!

Je kan dit hele ding ook gewoon met MDF grondverf bewerken. Mdf heeft de nare eigenschap om te zuigen net zoals karton. Mdf grondverf zorgt voor een verdichtende werking en een dikke onderlaag.

Dit is prima te schuren en over te spuiten

• HetGezegde
Thanks! Ga me toch eens verdiepen deze week in het aanbrengen van een onderlaag :)

• Fladder80
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Je bent wel erg streng voor jezelf, je zet hier toch even ene prototype pc case in elkaar die nou ook niet het eenvoudigste ontwerp heeft. Onwijs gaaf, ik blijf hem volgen!

• HetGezegde
Haha thanks :) streng zijn is belangrijk (met mate). Zal komende week weinig tijd hebben voor e.e.a. in elkaar te zetten. Vrijdag heb ik nog wel een gaatje, evenals komend weekend (zondag). Hopelijk tegen die tijd beginnen spuiten. Ik houd jullie op de hoogte met zoveel mogelijk foto's :)

• Theelichtje
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 07-10 21:32
Ziet er netjes uit! vond t houten kastje wel wat hebben :)

Zou je een linkje naar die usb hub kunnen sturen? kan ik wel gebruiken voor mn tablet install in mn auto :D

• HetGezegde
quote:
Theelichtje schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:16:
Ziet er netjes uit! vond t houten kastje wel wat hebben :)
Bedankt :) maar in mijn ogen kon het beter, vandaar dit nieuwe projectje.
quote:
Zou je een linkje naar die usb hub kunnen sturen? kan ik wel gebruiken voor mn tablet install in mn auto :D
http://de.anker.com/product/A7518311

HetGezegde wijzigde deze reactie 16-02-2016 20:04 (12%)

• coenfoolen
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 05-10 21:59
Ziet er goed uit, nog nooit van die vorm gehoord. Wel gaaf dat je daar een pc in het gekregen. Dit zal niet het meest eenvoudige ontwerp zijn geweest die je kon bedenken lijkt me zo XD

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

• HetGezegde
quote:
coenfoolen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:17:
Ziet er goed uit, nog nooit van die vorm gehoord.
Ik hou van geometrie; heeft me altijd geboeid! Vandaar dit probeersel (is beter gelukt dan ik had gehoopt). Tijdens het proces krijg je (ik) vaak bedenkingen en ga ik twijfelen.
quote:
Wel gaaf dat je daar een pc in het gekregen. Dit zal niet het meest eenvoudige ontwerp zijn geweest die je kon bedenken lijkt me zo XD
PC is niet zo groot gelukkig, maar heeft me inderdaad aardig wat hoofdpijn gebracht:
- op welke hoogte kan ik de PC plaatsen? Gezien de bodem kleiner is;
- hoe krijg ik het geheel een beetje gekanteld, zodat het er (nog) spectaculair(der) uit gaat zien?;
- hoe groot wordt 'ie in het echt - niet te groot?
- welk materiaal ga ik gebruiken en hoe zorg ik voor een efficinte manier van snijden/printen/etc.? - zo heb ik nagedacht of ik deze vorm op een plat vlak kon krijgen (zoals ik nu heb gedaan) en nagedacht over een gedeeltelijke 3D print. De 3D print zou dan enkel de ribben (skelet) moeten printen en ik zou in elk gat/vlak een vlak hout/karton/etc. kunnen plaatsen. Maar een prototype werd al enorm duur; geen zin meer gehad om het precies uit te meten/uit te voeren.

Thanks voor je support trouwens!

• HetGezegde
Hierbij mijn voorwerk qua 3D print van het geraamte:

Prijs voor een waarschijnlijk niet stabiel ontwerp:

Geeft fouten op de support (heb dit vaker bij andere 3D prints gehad en genegeerd en ging prima), maar voor die prijs wil ik dit risico niet lopen. Ben er nog niet voor 85 - komen nog meer kosten bij.

• Casejunky
Denk dat je nu goed bezig bent door eerst alle fouten er zo uit te werken en ooit kun je wel een 3d print laten maken.

Wanneer dit ontwerp slaagt is het die 100 euro zeker wel waard.

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19-10 12:25
Kan je dit niet veel beter maken met metalen L-profiel?

85 voor een plastic omhulsel lijkt me wel erg prijzig...

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• HetGezegde
quote:
Casejunky schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:06:
Denk dat je nu goed bezig bent door eerst alle fouten er zo uit te werken en ooit kun je wel een 3d print laten maken.

Wanneer dit ontwerp slaagt is het die 100 euro zeker wel waard.
Ja lijkt me ook, maar het ontwerp dat ik nu heb zal zo blijven; zie geen nut om nu nog het omhulsel/de ribben van plastic te laten printen. Te duur en zo werkt het ook prima :)
Karton is stevig, goed te buigen, (be)plakken en spuiten.
quote:
link0007 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:53:
Kan je dit niet veel beter maken met metalen L-profiel?

85 voor een plastic omhulsel lijkt me wel erg prijzig...
Da's zeker duur. En het zijn dan enkel de ribben. Heb hier dan ook niet voor gekozen, maar wilde jullie wel laten zien welke stappen ik heb genomen om tot mijn uiteindelijke besluit te komen: karton.

Hoe zie je die metalen L-profielen voor je? Op de juiste lengte snijden/zagen en aan elkaar lassen? Heb nog nooit gelast (okay, voor alles een eerste keer), maar dat maakt het dan ook weer duurder lijkt me. En als die profielen/het skelet er dan staat, hoe vul ik de gaten/vlakken op? Wel met karton/hout of plastic? Wordt het nu niet per se beter van lijkt mij - nu is alles van n en hetzelfde materiaal wat nabewerken (bijv. spuiten) gemakkelijker maakt. Of niet?

• Casejunky
quote:
HetGezegde schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Ja lijkt me ook, maar het ontwerp dat ik nu heb zal zo blijven; zie geen nut om nu nog het omhulsel/de ribben van plastic te laten printen. Te duur en zo werkt het ook prima :)
Karton is stevig, goed te buigen, (be)plakken en spuiten.

[...]

Da's zeker duur. En het zijn dan enkel de ribben. Heb hier dan ook niet voor gekozen, maar wilde jullie wel laten zien welke stappen ik heb genomen om tot mijn uiteindelijke besluit te komen: karton.

Hoe zie je die metalen L-profielen voor je? Op de juiste lengte snijden/zagen en aan elkaar lassen? Heb nog nooit gelast (okay, voor alles een eerste keer), maar dat maakt het dan ook weer duurder lijkt me. En als die profielen/het skelet er dan staat, hoe vul ik de gaten/vlakken op? Wel met karton/hout of plastic? Wordt het nu niet per se beter van lijkt mij - nu is alles van n en hetzelfde materiaal wat nabewerken (bijv. spuiten) gemakkelijker maakt. Of niet?
Nee met metalen profielen de juiste lengtes maken etc en dan met een popnagel in elkaar zetten

Zo worden vaak alle behuizingen gemaakt(dat zijn die nare dingen om uit te boren)

• HetGezegde
Dus lange, metalen profielen, waarmee ook de vlakken (driehoek) gevuld worden? Wellicht voor later/andere casebuild. Ben hier nog niet in thuis :) Thanks voor de tip. Beetje zagen en slijpen.

• Casejunky
quote:
HetGezegde schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:44:
Dus lange, metalen profielen, waarmee ook de vlakken (driehoek) gevuld worden? Wellicht voor later/andere casebuild. Ben hier nog niet in thuis :) Thanks voor de tip. Beetje zagen en slijpen.
Dremeltje is echt een uitkomst dan(ook de goedkopere van skil of ferm)

• link0007
quote:
HetGezegde schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:37:

Ik heb er nog eens over nagedacht, en L-profiel gaat niet werken zonder aanpassingen. De hoeken tussen de vlakken van de icosahedron zijn namelijk geen 90 graden.

Maar toen kwam ik dit tegen:

Dat is ng simpeler. Voorkomt ook gezeik met de vlakken invullen. Aangezien de hoeken tussen de vlakken niet 90 graden zijn, zou dit nog wel een probleem kunnen zijn met L-profiel. Met ronde buizen kan je gewoon gaten boren in de buis waar je ze nodig hebt.
De hoekpunten kan je wegwerken door ze achter de platen te verbergen, of door eventueel nog hoekpunten 3D te laten printen. Dat kan best goedkoop denk ik, aangezien je bij 3D-printers betaalt voor het volume.

link0007 wijzigde deze reactie 21-02-2016 01:59 (20%)

• HetGezegde
En dan zit dat met touw o.i.d. aan elkaar vast, door de buizen geregen? Ziet er ook zeker chique uit! Vriendin is gek van koperen accessoires; kan 'ie mooi in de huiskamer naast de rest van haar dingetjes :'D

Gaaf! Thanks!

• hellum
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-10 17:04
Is het voor de stevigheid niet een idee om het karton met polyesterhars in te smeren? Het karton zal het opnemen en het resultaat is kei hard.

• link0007
quote:
HetGezegde schreef op zondag 21 februari 2016 @ 10:55:
En dan zit dat met touw o.i.d. aan elkaar vast, door de buizen geregen? Ziet er ook zeker chique uit! Vriendin is gek van koperen accessoires; kan 'ie mooi in de huiskamer naast de rest van haar dingetjes :'D

Gaaf! Thanks!
Uitleg hoe deze gemaakt is: http://www.thegatheredhom...r-pipe-icosahedron-light/

Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om de hoekpunten anders aan elkaar vast te maken. Misschien is dat steviger.

• Nico_GTR
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14-10 17:45
Moet je perse lassen voor de L-profielen? Moet het zo stevig zijn?

Niet dat ik dit soort dingen zelf heb geprobeerd met soldeer. Dat blijft bij staaldraad aan elkaar solderen. Maar zeker als de basis sterk genoeg is......zou het misschien kunnen.

Al ziet die koperen er wel erg vet uit!

• HetGezegde
quote:
hellum schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:53:
Is het voor de stevigheid niet een idee om het karton met polyesterhars in te smeren? Het karton zal het opnemen en het resultaat is kei hard.
Eens uitzoeken! Klinkt goed (: hij is soms wat wiebelig... Sluit daardoor ook niet overal even mooi.

Conrad?
Karwei?

En dan polyester plamuur of glasvezel plamuur? Heb je een specifieke naam/link voor me? Of merknaam (mag merkloos/huismerk - graag zelfs).

HetGezegde wijzigde deze reactie 23-02-2016 07:34 (16%)

• hellum
quote:
HetGezegde schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 07:32:
[...]

Eens uitzoeken! Klinkt goed (: hij is soms wat wiebelig... Sluit daardoor ook niet overal even mooi.

Conrad?
Karwei?

En dan polyester plamuur of glasvezel plamuur? Heb je een specifieke naam/link voor me? Of merknaam (mag merkloos/huismerk - graag zelfs).
Je moet echt polyesterhars (is 2 componenten) hebben, geen plamuur. Dat spul wordt ook gebruikt voor het bouwen en repareren van boten icm glasvezel.

Iets als dit https://polyestershoppen....ester-lamineerhars-1.html , moet je niet vergeten er een verharder bij te bestellen.

hellum wijzigde deze reactie 23-02-2016 22:48 (40%)

• HetGezegde
quote:
hellum schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:10:
[...]

Je moet echt polyesterhars (is 2 componenten) hebben, geen plamuur. Dat spul wordt ook gebruikt voor het bouwen en repareren van boten icm glasvezel.

Iets als dit https://polyestershoppen....ester-lamineerhars-1.html , moet je niet vergeten er een verharder bij te bestellen.
Met dit zou ik ook goed uit de voeten moeten kunnen volgens de klantenservice.
https://polyestershoppen....ter-reparatieset-281.html

En dan in combinatie met een ontluchtingsroller van +/- 8 euro om het netjes en strak aan te kunnen brengen.

Maar ik moet me (als ik tijd heb) verdiepen in deze bewerking; glasvezel kun/mag je niet knippen werd mij gezegd; dient geschuurd te worden..

Zat zelf aan een simpelere oplossing te denken; buitenkant van m'n case bestrijken met een goede laag lijm en hier karton (op maat gesneden/geknipt, dikte van 200gr/m2) tegenaan te plakken; geheel wordt een stukje steviger en vlak voor een mooi spui resultaat.

• hellum
quote:
HetGezegde schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 06:43:
[...]

Met dit zou ik ook goed uit de voeten moeten kunnen volgens de klantenservice.
https://polyestershoppen....ter-reparatieset-281.html

En dan in combinatie met een ontluchtingsroller van +/- 8 euro om het netjes en strak aan te kunnen brengen.

Maar ik moet me (als ik tijd heb) verdiepen in deze bewerking; glasvezel kun/mag je niet knippen werd mij gezegd; dient geschuurd te worden..

Zat zelf aan een simpelere oplossing te denken; buitenkant van m'n case bestrijken met een goede laag lijm en hier karton (op maat gesneden/geknipt, dikte van 200gr/m2) tegenaan te plakken; geheel wordt een stukje steviger en vlak voor een mooi spui resultaat.
Wie heeft het over glasvezel gehad? Je hoeft geen glasvezel te gebruiken, je hebt immers al karton. Gewoon met een kwast het karton insmeren met de polyesterhars. Het karton zuigt het dan wat op en het resultaat wordt sterk en hard (niet zo sterk als een boot oid, maar goed genoeg voor een case).

• HetGezegde
quote:
hellum schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 09:51:
[...]

Wie heeft het over glasvezel gehad?...
Le monsieur van PolyesterShoppen.nl

Hij gaf aan dat enkel hars gebruiken gaat scheuren.

Maar dacht zelf ook aan een soort insmeren met lijm (hars). Net als diverse lagen verf bijvoorbeeld. Alles verstevigd.

• HetGezegde
Druk druk druk. O.a. ook met opvragen van advies (hier, elders) over hoe ik nu t best mijn behuizing van karton kan bekleden voor extra stevigheid.
De een geeft aan om met glasvezel en hars te werken, de ander enkel met hars. Zelf denk ik eraan om de buitenkant te voorzien van een dikke laag lijm en een dikke laag karton welke elkaar (de verschillende vlakken) overlapt. Hopelijk krijg ik hier een strak geheel van.

Denk er aan om de buitenkant, na het voorzien van een laag karton, te voorzien van een extra laag karton met uitsparingen (zoals strepen, of een figuur). Dit zorgt wellicht voor een gaaf/stoer relif.
Denk hierbij aan rechte lijnen van bijv. 0.5 tot 1.0cm breedt. Hierna Plasti Dip aanbrengen geeft een recht, streep relif.

Misschien wel heel gaaf. Misschien helemaal niet xD dus moet er even over nadenken.

Hoop komende week/uiterlijk volgend weekend mijn servertje hiermee te bekleden en jullie van nieuw beeldmateriaal te voorzien.

Bij deze dus de update (:

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:13

Harrie

NederVlaming

Ik vind het idee van het karton de epoxyhars laten opzuigen een goed idee, dan word het hard.
Ik zou het wel eerst op een apart stukje karton proberen, om te zien hoeveel het opneemt en dergelijk. Zie je ineens of de hars niet teveel krimpt bij uitharden (maar ik denk dat dat meevalt).

• HetGezegde
I'm back.

Gisteren de boel weer even opgepakt na een lange tijd geen tijd te hebben gehad (school e.d.).

Heb er wit karton op geplakt om een effen uiterlijk te krijgen welke ik kan spuiten. De PlastiDip laag zal ook zorgen voor een hecht geheel.

Printscreens gemaakt van mijn SketchUp file en in PhotoShop Elements enkel de lijnen behouden. Deze op een A4 template (iets kleiner) geplaatst in diverse formaten.
Geprint.
Geknipt.
Getest.

Het beste formaat (driehoeken, nt iets groter dan de oorspronkelijke driehoek in m'n bouwwerk) gekozen en gedupliceerd op een A4.

Karton geplaatst in de printer en geprint.

Met een stanleymes en liniaal gesneden en geplakt:

Foutjes wegwerken (past nooit precies, dus met wat passen en meten)

Plakken maar:

Resultaat tot nu toe:

Volgende stap:

- mainboardje eruit
- intern afplakken (de koeler die er niet meer uit kan) met schilderstape en boterhamzakjes
- spuiten
- drogen
- spuiten
- drogen
- spuiten
- drogen
* herhalen tot bus leeg is

- uitzoeken welk OS ik wil draaien op m'n servertje. Heb op Tweakers al goede verhalen gehoord/gelezen over FreeNas.

• HetGezegde
Het was weer eens mooi weer deze week. Heb 'm netjes gespoten (vind ik zelf)
- datum: di 12-04-2016
Zie hier het resultaat:

Voorbereidingen: Muziek, spuitbus, de binnenkant afplakken:

Afgeplakt (andere volgorde was misschien beter geweest xD):

Goed weertje buiten om te spuiten!

Toch maar de stal/schuur in; werd me wat te donker qua bewolking:

Ook de binnenkant/randjes, dus zorgen dat ik erbij kan:

Drogen!

- datum: wo 13-04-2016
Heb deze dag nog een laag aangebracht (geen foto's) en de onderkant gespoten.
Daarnaast ook de beplakking van de binnenkant weggehaald, opnieuw netter afgeplakt (enkel de koeler en de zijkanten ervan waar de LED's lang schijnen) en nog meer gespoten aan de binnenkant.

Eindresultaat volgt!

• ParaVince
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18-10 17:40
Hey, had je nog ervoor gekozen om de buitenkant van polyester te maken? Als je er vragen over hebt hoe je het zou kunnen aanpakken...Ik werk in het polyester en zou je in principe het een en ander kunnen beantwoorden.
In principe zou je, zoals hierboven aangegeven, inderdaad het karton kunnen inharsen. Door de sterkte van de vezels in het karton gaat dat een zelfde werkzaamheid bieden als glasvezelmatten. Hell, op mijn bedrijf maken we niet voor niets jacuzzi's (onder andere) met meer als de helft van de totale dikte van simpel schuim omdat de hars erin trekt en voor extra sterkte en isolatie zorgt ;)

Build ziet er goed uit verder trrouwens, ben beniewd naar het eindresultaat ^^

ParaVince wijzigde deze reactie 14-04-2016 20:50 (39%)

• HetGezegde
quote:
ParaVince schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:46:
Hey, had je nog ervoor gekozen om de buitenkant van polyester te maken? Als je er vragen over hebt hoe je het zou kunnen aanpakken...Ik werk in het polyester en zou je in principe het een en ander kunnen beantwoorden.
In principe zou je, zoals hierboven aangegeven, inderdaad het karton kunnen inharsen. Door de sterkte van de vezels in het karton gaat dat een zelfde werkzaamheid bieden als glasvezelmatten. Hell, op mijn bedrijf maken we niet voor niets jacuzzi's (onder andere) met meer als de helft van de totale dikte van simpel schuim omdat de hars erin trekt en voor extra sterkte en isolatie zorgt ;)

Build ziet er goed uit verder trrouwens, ben beniewd naar het eindresultaat ^^
Nee niet meer gedaan. Dikke laag lijm erop en karton daarop. Daarmee is de buitenkant een mooi en glad geheel.
Daarna gespoten en is (nog) niet gaan bobbelen o.i.d. Goede laag PlastiDip lijkt me zo (:

Volgende keer moederbord er terug in, aansluiten en inschakelen. Resultaat met LED komt dan jullie kant op (:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HetGezegde
In de tussentijd wilde ik mijn moederbord terug in het systeem steken, alleen was het kabeltje los gekomen van m'n CPU koeler.

Dan maar proberen solderen, toch? Misschien lukt het, misschien is het voor mij te klein en precies.

Niet helemaal gelukt. Heb op AliExpress een nieuwe cooler gekocht, aan de hand van het stickertje

En nu wachten (ondertussen al anderhalve maand).

Eindresultaat alssie dicht is (zonder inhoud dus):

• HetGezegde
Inmiddels deze case + NUC weer eens uit de kast gehaald.

Koelertje van AliExpress was al een tijdje (meer dan een jaar xD) binnen gekomen: ingebouwd, getest en werkt.

Nu even een verse installatie van Windows 10 erop en de build is zo goed als klaar!

-- vond het nodig dit topic even netjes te sluiten.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:01

Damic

Afwezig soms

Eey zo niet h een mooie showcase van hoe het nu is geworden :Y

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tip voor de volgende keer: Revspace.nl/lasercutter kost 10 euro per uur en mag/moet je zelf leren bedienen :)

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 13:31
quote:
HetGezegde schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:05:
Inmiddels deze case + NUC weer eens uit de kast gehaald.

Koelertje van AliExpress was al een tijdje (meer dan een jaar xD) binnen gekomen: ingebouwd, getest en werkt.

Nu even een verse installatie van Windows 10 erop en de build is zo goed als klaar!

-- vond het nodig dit topic even netjes te sluiten.
Heeft je systeem ook gedraaid de afgelopen maanden tussen deze posts door?
Ik heb namelijk laatst een led lamp aan het plafon een maand of 2 afgedekt met een stuk karton om het licht wat te dimmen. Vorige week dan toch maar een dimmer geplaatst, en ik schrok eigenlijk een beetje van het karton wat ik er weer afhaalde.

Dit was zo ontzettend uitgedroogd dat het haast met een vonkje al in de brand vloog. Waar je normaal karton 2/3 laags nog wel kan buigen... brak het nu als een ontbijt cracker. Ook de fijnstof die eruit kwam was enorm.

Ik ben gewoon benieuwd naar jouw ervaring met deze kast daarover :)

World Citizen wijzigde deze reactie 24-02-2018 11:41 (6%)

• HetGezegde
quote:
World Citizen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Heeft je systeem ook gedraaid de afgelopen maanden tussen deze posts door?
Ik heb namelijk laatst een led lamp aan het plafon een maand of 2 afgedekt met een stuk karton om het licht wat te dimmen. Vorige week dan toch maar een dimmer geplaatst, en ik schrok eigenlijk een beetje van het karton wat ik er weer afhaalde.

Dit was zo ontzettend uitgedroogd dat het haast met een vonkje al in de brand vloog. Waar je normaal karton 2/3 laags nog wel kan buigen... brak het nu als een ontbijt cracker. Ook de fijnstof die eruit kwam was enorm.

Ik ben gewoon benieuwd naar jouw ervaring met deze kast daarover :)
Nee in de tussentijd niet gebruikt. Ventilator en LED werken niet meer overigens. Voorheen prima op 5V, nu niks meer.

Heb nu een nieuwe 5V (ipv. 12V) koeler besteld zonder LED.

Qua uitdroging geen probleem, alleen wel zonder de ventilator: HDD wordt 60C. Vreemd wel, want normaal zat er in de NUC ook geen extra fan. Maar hij is wel nodig dus.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 13:31
quote:
HetGezegde schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:59:
[...]

Nee in de tussentijd niet gebruikt. Ventilator en LED werken niet meer overigens. Voorheen prima op 5V, nu niks meer.

Heb nu een nieuwe 5V (ipv. 12V) koeler besteld zonder LED.

Qua uitdroging geen probleem, alleen wel zonder de ventilator: HDD wordt 60C. Vreemd wel, want normaal zat er in de NUC ook geen extra fan. Maar hij is wel nodig dus.
Ik denk dat ook de warmte van de PC het karton uitdroogt en niet enkel licht. Hou dat een beetje in de gaten....

Ik weet niet of we hier materiaal specialisten hebben, maar met mijn geringe kennis weet ik wel dat mijn alluminium kasten koeler zijn dan kunstof kasten.

Een alluminium kast verdeeld heel snel de warmte over al dat alluminium. Ook je HHD bracket werkt weer een beetje als koelblok.

Ik zou niet weten of karton een goede warmte afvoer heeft, maar stel dat dit niet is dan kan jouw HHD enkel warmte kwijt aan de lucht, en die lucht kan enkel uit de kast middels gaten. Overdracht aan karton is in dit voorbeeld dus slecht.

Maar er is vast een Tweaker die verstand heeft van karton of cofficinten. Als het van dat gelaagd karton is dan zou het zelfs isoleren lijkt me.

• HetGezegde
quote:
World Citizen schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat ook de warmte van de PC het karton uitdroogt en niet enkel licht. Hou dat een beetje in de gaten....

Ik weet niet of we hier materiaal specialisten hebben, maar met mijn geringe kennis weet ik wel dat mijn alluminium kasten koeler zijn dan kunstof kasten.

Een alluminium kast verdeeld heel snel de warmte over al dat alluminium. Ook je HHD bracket werkt weer een beetje als koelblok.

Ik zou niet weten of karton een goede warmte afvoer heeft, maar stel dat dit niet is dan kan jouw HHD enkel warmte kwijt aan de lucht, en die lucht kan enkel uit de kast middels gaten. Overdracht aan karton is in dit voorbeeld dus slecht.

Maar er is vast een Tweaker die verstand heeft van karton of cofficinten.
Het is een mSATA, dus had verwacht dat 't koeler zou zijn. Wil 'm ook eens meten, want misschien is m'n software niet juist in uitlezen. Was ook mooi 60C rond.

Maar met de koeler eronder, op de mSATA en geheugen, en aangebrachte koelgaatjes, moet het goed gaan. Even afwachten en dan eens testen.

-- edit --
Wordt nu met een nieuwe cooler (aangesloten op de CPU fan) zo'n 35 graden Celsius in idle en 45 tot 55 wanneer je erop bezig bent.

Case zelf lijkt prima vuurbestendig. Op een hoekje even met een aansteker gedurfd en er gebeurd niks. Komt waarschijnlijk door de rubberen coating die eromheen zit (de PlastiDip).

Draait nu prima! Gaat de verkoop in :)

HetGezegde wijzigde deze reactie 05-03-2018 20:38 (13%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True