Waar kan ik het best Windows 10 kopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Ik sta op het punt om een PC te bouwen, waarbij ik dus een volledig lege SSD heb.

Daar wil ik graag Windows 10 op hebben staan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil natuurlijk het liefst zo min mogelijk betalen maar ik wil wel dat het een legale versie is en ik er later geen gezeik mee krijg.

Mijn vragen:

Ik kan een windows 10 education upgrade kopen via Rijksuniversiteit Groningen (daar werk ik) op surfspot.nl. Maar als ik het goed begrijp is dit alleen een upgrade en kan ik deze dus niet gebruiken om op mijn nieuwe PC te installeren?

Ik heb een usb stick van 10 gig liggen, kan ik die gebruiken om windows te installeren?

Ik lees dingen over een OEM versie, wat is het verschil met een andere versie en is het legaal om deze aan te schaffen?

Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

Henkieprob schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:09:
Ik sta op het punt om een PC te bouwen, waarbij ik dus een volledig lege SSD heb.

Daar wil ik graag Windows 10 op hebben staan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil natuurlijk het liefst zo min mogelijk betalen maar ik wil wel dat het een legale versie is en ik er later geen gezeik mee krijg.

Mijn vragen:

Ik kan een windows 10 education upgrade kopen via Rijksuniversiteit Groningen (daar werk ik) op surfspot.nl. Maar als ik het goed begrijp is dit alleen een upgrade en kan ik deze dus niet gebruiken om op mijn nieuwe PC te installeren?

Ik heb een usb stick van 10 gig liggen, kan ik die gebruiken om windows te installeren?

Ik lees dingen over een OEM versie, wat is het verschil met een andere versie en is het legaal om deze aan te schaffen?

Alvast hartelijk bedankt!
Heb je een windows 7/8 licentie? volgens mij kan je dan upgraden

10 gig is een wat aparte maat maar moet lukken. 4 is minimum voor 32 8 voor 64.

OEM is grijs gebied: http://www.zdnet.com/arti...wn-pc-dont-ask-microsoft/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik verwacht dat je de antwoorden op de meeste, zo niet alle, vragen kan vinden in dit topic: [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Maar ik zal toch een poging wagen:
Henkieprob schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:09:
Voor zover ik weet werkt deze versie ook gewoon met een clean install. Zie ook dit topic: Gratis Windows 10 Education voor leerlingen
Ja. Je kan via de Media Creation Tool een opstartbare USB-stick maken voor Windows 10. Hierbij heb je (uit mijn hoofd) een usb-stick voor nodig van minimaal 4GB.
Een OEM-versie mag officieel alleen gebruikt worden door OEMS of hobby systeembouwers en mag dus alleen geleverd worden in combinatie met een nieuw systeem of moederbord. In de praktijk echter worden OEM versies gewoon los verkocht en zal ook geactiveerd worden op je nieuwe hardware. Een OEM versie kan alleen niet meegenomen worden naar een eventueel nieuw systeem, in tegenstelling tot een retail versie.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 10-02-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Dank, ik ga de education versie gewoon proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Henkieprob schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:42:
Dank, ik ga de education versie gewoon proberen.
Let wel op dat er bij de education versie een watermark verschijnt, deze is wel weg te halen met wat omwegen. Zie ook:
Medione1210 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 06:54:
WATERMERK
Windows 10 Education heeft een klein watermerk rechts onder in het scherm.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
En dat je als je weggaat bij de RUG je geen legale Windows meer hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Paultje3181 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 23:25:
En dat je als je weggaat bij de RUG je geen legale Windows meer hebt...
Het begeleidend schrijven bij de aangevraagde licentie zegt wat anders?

Looptijd licentie: Eeuwigdurend gebruiksrecht

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:18
Sorry, dan is dat veranderd. Bij Windows 7 en 8 van surfspot was het dat je student of medewerker moest zijn om hem legaal te mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Paultje3181 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 07:37:
Sorry, dan is dat veranderd. Bij Windows 7 en 8 van surfspot was het dat je student of medewerker moest zijn om hem legaal te mogen gebruiken.
Zelfs nog anders, bij W7 / W8 was het een licentie voor 1 jaar (voor iets meer dan 2 tientjes geloof ik). Deze moest je dus elk jaar vernieuwen (en opnieuw betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

stefanass schreef op maandag 15 februari 2016 @ 07:42:
[...]

Zelfs nog anders, bij W7 / W8 was het een licentie voor 1 jaar (voor iets meer dan 2 tientjes geloof ik). Deze moest je dus elk jaar vernieuwen (en opnieuw betalen).
Gaf Windows zelf aan dat de licentie vernieuwd moest worden? Ik heb dit namelijk nagevraagd bij Surfspot en die gaven aan dat de software niet verloopt na één jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
rens-br schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:43:
[...]

Gaf Windows zelf aan dat de licentie vernieuwd moest worden? Ik heb dit namelijk nagevraagd bij Surfspot en die gaven aan dat de software niet verloopt na één jaar.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, maar het staat wel vermeld op surfspot zelf:

https://www.surfspot.nl/s...professional-upgrade.html

Aantal licenties 1 apparaat
Looptijd licentie 1 jaar

Dit was voor mij de reden om deze niet aan te schaffen. (vandaar dat ik het dus ook niet weet)
Derhalve een wat vreemde reactie van surfspot, aangezien ze dit wel op hun site vermelden. Je zou toch mogen verwachten dat ze weten hoe de licenties die ze verkopen in elkaar zitten ipv een reactie " maar voor zover wij weten"...

[ Voor 16% gewijzigd door stefanass op 16-02-2016 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
stefanass schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Looptijd licentie 1 jaar

Dit was voor mij de reden om deze niet aan te schaffen. (vandaar dat ik het dus ook niet weet)
Derhalve een wat vreemde reactie van surfspot, aangezien ze dit wel op hun site vermelden. Je zou toch mogen verwachten dat ze weten hoe de licenties die ze verkopen in elkaar zitten ipv een reactie " maar voor zover wij weten"...
Ik heb het toen de tijd ook nagevraagd bij surfspot/slim, die gaven aan dat de licentie binnen 1 jaar geactiveerd moest zijn, draai nu al een tijd de windows 7 van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

stefanass schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:36:
[...]

Looptijd licentie 1 jaar

Wat ik van het bericht van Surfspot begreep, heeft Microsoft aangegeven dat erbij te zetten. Maar in praktijk verloopt de licentie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkieprob
Het werkt bij mij! Ik heb geen last van het watermerk, maakt echt helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Henkieprob schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:10:
Het werkt bij mij! Ik heb geen last van het watermerk, maakt echt helemaal niets uit.
Is Windows ook goed geactiveerd? Dit kan je nakijken door te kijken bij Start -> rechtermuisknop op Verkenner -> Eigenschappen.

Zoals al gezegd kan je het watermerk ook weghalen: http://superuser.com/a/952276

• Henkieprob
rens-br schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:05:
[...]

Is Windows ook goed geactiveerd? Dit kan je nakijken door te kijken bij Start -> rechtermuisknop op Verkenner -> Eigenschappen.

Zoals al gezegd kan je het watermerk ook weghalen: http://superuser.com/a/952276
Ja, het is goed geactiveerd. Misschien ga ik het watermerk nog weghalen, als ik er last van krijg. Maar het zit alleen op het bureaublad dus ik zie het eigenlijk nooit.

• Kawarichard
  • Laatst online: 22-05 16:41
@ TS. Ik sta voor dezelfde vraag en ik check even of ik het goed begrijp. Ik wil een newbuild PC maken van losse componenten. Ik kan via surfspot een gratis windows 10 education licentie aanschaffen (ik ben student aan het NCOI)

Mijn vraag: je kunt deze versie downloaden en installeren op een "kale" PC. (dus zonder Windows)?

• rens-br

rens-br

Kawarichard schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:23:
@ TS. Ik sta voor dezelfde vraag en ik check even of ik het goed begrijp. Ik wil een newbuild PC maken van losse componenten. Ik kan via surfspot een gratis windows 10 education licentie aanschaffen (ik ben student aan het NCOI)

Mijn vraag: je kunt deze versie downloaden en installeren op een "kale" PC. (dus zonder Windows)?
Je hebt dit inderdaad goed begrepen. Bij het bestellen van de Education versie krijg je een code en een download link voor een ISO. Met deze ISO kan je Windows installeren. Zoals ook uitgelegd in een van mijn vorige posts.

• Kawarichard
Dat scheelt weer. Dank voor jouw snelle reactie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
en toch kreeg ik die link niet, alleen en code, dus werkt niet voor iederreen. Wil je even posten of het wel of niet lukt? Ik kreeg dus enkel een code die voor upgrade werkt blijkbaar, en op een iso met standaard win10 (fresh install) wou die code dus niet

• Kawarichard
Heb je hier wat aan? Deze opmerking trof ik aan onder de productreviews van Surfspot.
<begin citaat>
Het installeren verloopt vlekkeloos, gewoon de Windows Home 10 update doen, en vanuit de code die je ontvangt bij deze bestelling kun je vervolgens die Home versie omzetten naar Education versie. Doe je nu alsof je een oude versie van Windows gebruikt (Windows XP bijvoorbeeld), dan kun je zelfs een ISO downloaden. Deze op dvd branden en je hebt een Volledige Installatie Disc van Windows 10 Education, die je op een kale PC kunt installeren. <einde citaat>

Hij is niet van mij. Ik moet mijn computer nog bestellen en assembleren. Gaat dus nog wel een tijdje duren, voordat ik Windows 10 zal downloaden.

• rens-br

rens-br

Fr33z schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:51:
en toch kreeg ik die link niet, alleen en code, dus werkt niet voor iederreen. Wil je even posten of het wel of niet lukt? Ik kreeg dus enkel een code die voor upgrade werkt blijkbaar, en op een iso met standaard win10 (fresh install) wou die code dus niet
Ow dan hebben ze dat veranderd denk ik. Ik kreeg er destijds deze twee links bij:
En wat @Kawarichard aangeeft moet ook werken. Gewoon Windows 10 Home installeren zonder key en vervolgens onderstaande stappenplan volgen:
1. Instellingen -> Updates en beveiliging -> Activatie en druk dan op 'Verander product sleutel'
2. Vervolgens vul je de key in die je gekregen hebt

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 18-02-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawarichard
FF een update m.b.t. het downloaden via Surfspot.

Bij mij werkte de XP-truc wel. Ik heb een windows 7 pc gebruikt en kon handmatig aangeven dat ik een oude windows-versie had. Ik kreeg een ISO-bestand, heb deze gedownload en op een DVD gebrand. De via de mail, meegeleverde productkey kon ik gebruiken om Windows 10 Education te installeren vanaf de DVD.
Pagina: 1