Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 07:33
Al geruime tijd worstel ik met de volgende vraag: is een Z-wave controller werkelijk geschikt voor Security toepassingen?

Het gaat hier vooral om de 2 vragen: wat te doen bij stroomuitval en verblijf in het buitenland met je smartphone en je hebt daar geen roaming/3G/4G dekking?

Vraag 1 kan alsvolgt worden opgelost: plaats je Z-wave controller + je Internet modem/router achter een UPS. Dan blijft alles onder spanning 'always'. Ook als een inbreker de spanning in je huis volledig afschakelt.

Vraag 2 is wat moeilijker: als er geen roaming/3G/4G dekking is als je in het buitenland bent, dan is het dus noodzakelijk dat je SMS berichten ontvangt (dit werkt wereldwijd altijd) van je alarmsysteem als er iets aan de hand is thuis.

Hoe realiseer je nu een goede oplossing dat je Z-wave controller ook SMS-berichten (met korte tekstmeldingen die je zelf kan definiëren) kan sturen? Is hier aparte hardware, applicaties, etc voor nodig? Hoe kan een Z-wave controller eenvoudig (eventueel via internet) communiceren met een SMS gateway van onze mobiele providers (bijv. Vodafone of KPN) zodat je de SMS berichten op je telefoon krijgt? Zijn hier extra abonnementskosten aan verbonden?

Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:29

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

1.
Kan je doen, lijkt me alleen niet echt nodig. Eer dat een inbreker je stroom zou uitschakelen dan heeft je gateway al lang een bericht uitgestuurd. Mits je setup goed werkt.
Overigens zijn inbrekers geen zeer technische mensen (lijkt mij) en gaan eerder naar je buren die geen alarm systeem hebben.
Altans als ik inbreker zou zijn zou ik een huis met alarm systeem sowieso overslaan, just to be sure. :+

2.
Domoticz kan dit. Er is genoeg informatie hierover te vinden op internet. Kan gewoon via een API. En SMSen kost inderdaad geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 22:17
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:08:
1.
Kan je doen, lijkt me alleen niet echt nodig. Eer dat een inbreker je stroom zou uitschakelen dan heeft je gateway al lang een bericht uitgestuurd. Mits je setup goed werkt.
Overigens zijn inbrekers geen zeer technische mensen (lijkt mij) en gaan eerder naar je buren die geen alarm systeem hebben.
Altans als ik inbreker zou zijn zou ik een huis met alarm systeem sowieso overslaan, just to be sure. :+

2.
Domoticz kan dit. Er is genoeg informatie hierover te vinden op internet. Kan gewoon via een API. En SMSen kost inderdaad geld.
Inbrekers zijn wel gehaaid. Als jij een alarm hebt en een buitenlamp of stopcontact dan sluiten ze die eerst kort om te kijken of het alarm uitgaat.

Een UPS is the way to go, heb ik hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, interessante gedachten. Bedankt!
Een Z-Wave controller kan notificaties uitsturen per mail of SMS. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk?
Stel ik zou een Vera, Fibaro of SmartThings Z-Wave controller kopen en ik configureer dat die ook SMS notificaties moet sturen. Hoe komen de (SMS) berichten van de zwave controller bij de mobiele provider van mijn mobiel (bijv Vodafone) en dan als SMS vervolgens op mijn mobiel?

Heeft Vera, Fibaro, etc dan een server draaien in hun beheer van waaruit dit soort berichten naar de SMS gateway van mijn mobiele provider gaan? Of communiceert je zwave controller zelf direct met die SMS gateway van de provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Hi, kan iemand mij uitleggen hoe het proces precies werkt hoe een Z-wave controller een SMS notificatie op mijn mobiele telefoon kan afleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 14:52
Je zou ook kunnen kijken om ipv een internet smsdienst te nemen een losse simkaart met een sms oplossing dan heb geen single point of failure meer op je communicatie zo wordt het namelijk eigenlijk ook altijd gedaan bij professionele alarmcentrales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Marc_Sway schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:55:
Hi, kan iemand mij uitleggen hoe het proces precies werkt hoe een Z-wave controller een SMS notificatie op mijn mobiele telefoon kan afleveren?
Daar zijn zeker allemaal mooie technische (ingewikkelde) oplossingen voor te bedenken. Maar als we even een stapje terug doen, wat wil je daarmee? Stel je staat ergens in de rimboe, geen internet alleen net een sterk genoeg GSM signaaltje en je krijgt het gevreesde SMS'je: Alarm! Wat ga je dan doen?
  • Het eerste vliegtuig naar huis pakken in de hoop dat het geen vals alarm was en je met een paar hele trage inbrekers te maken hebt.
  • De politie vertellen dat jouw zelfgeknutselde alarmsysteem je net een SMS gestuurd heeft.
  • Vrienden/familie vragen polshoogte te nemen.
Volgens mij duren alledrie de opties te lang om de inbrekers te pakken, en hebben ze alledrie 0 afschrikkende werking. De laatste optie lijkt me nog het meest zinvolle, maar dan kan je net zo goed meteen een berichtje/mailtje naar hun laten sturen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Gents, bedankt voor de extra input! Ik begrijp dat er betaalde internet SMS ('mail to SMS') diensten zijn die er voor zorgen dat je de SMS krijgt. Overigens zijn die kosten vrij laag.

Wat ik vooral wil weten is hoe het hele berichtenproces werkt (om de SMS op je mobiel te krijgen van de Z-wave controller).

Stel je hebt bijvoorbeeld een Vera Z-wave controller (hub) waar je SMS notificaties op 'actief' kan zetten. Hoe gaat dan het proces verder?
De Z-wave controller detect een reden om een SMS notificatie te gaan sturen --> gaat dit dan via het internet direct van de Z-wave controller naar een 'mail to SMS' dienst, of gaat het eerst via een message server van Vera en dan naar de 'mail to SMS' dienst? Of zitten er nog andere schakels tussen?

Andere optie:
Veel mobiele providers hebben ook een SMS gateway voor particulier gebruik. Je stuurt in feite een email naar een persoonlijk e-mailadres wat je hebt bij de provider en via de SMS gateway wordt dit omgezet naar een SMS voor je mobiel. Communiceert je Z-wave controller dan direct met deze SMS gateway of loopt het (zoals boven) eerst via een server van de Z-wave controller fabrikant?

Een heel verhaal, maar ik wil heel graag de stappen weten hoe de SMS notificatie van de Z-Wave controller uiteindelijk als SMS op je mobiel 'landt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Nog iets anders wat te binnen schiet: bestaan er Z-wave SMS dialers (waar je een SIM in kan stoppen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12
Niet dat ik weet.
Voor de Zipato Zipabox (die ook een mogelijkheid voor alarmfunctie heeft) is er wel een 3G USB-stick beschikbaar, maar daarmee kan hij geen SMS sturen las ik, is alleen om te zorgen dat je zelfs bij uitval van je reguliere internet de box nog via internet kunt benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk Kuipers
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Hoewel dit topic al wat ouder is wil ik toch nog graag even reageren. Steeds vaker hoor ik over beveiliging via een Home Automation of Domotica systeem. Natuurlijk is dit mogelijk, zeker met een op Z-wave gebaseerd systeem.
Als oud beveiliger wil ik hier alleen toch wel een goed bedoelde waarschuwing plaatsen: "Let goed op het beveiligingsniveau dat je wilt bereiken".

Een domotica systeem is namelijk continu aan verandering onderhevig (bij mij tenminste wel). Er worden modules bij geplaatst, scenes toegevoegd of aangepast, codes toegevoegd en gewijzigd. Kortom, een dynamische omgeving waar bij iedere verandering weer de kans op verstoring van de alarmfunctie op de loer ligt.

Een beveiligingssysteem daarentegen moet stabiel zijn. Onterechte (valse) alarmmeldingen mogen niet voorkomen want die tasten het vertrouwen in het systeem aan. Zelf had ik al de pest in toen een deurcontact 18 jaar na installatie toch niet tegen een temperatuur van -15C bestand bleek te zijn en mijn nachtrust verstoorde. Dit zijn andere eisen dan een lamp die eens een keer op het verkeerde moment wordt in- of uitgeschakeld.

Zelf adviseer ik daarom altijd om bij de integratie van een goede beveiligingsinstallatie en een domotica systeem uitsluitend "eenrichting verkeer" toe te passen. De alarminstallatie mag natuurlijk wel informatie afgeven aan het domotica systeem; graag zelfs want dat levert mogelijkheden op.
Zo verbied ik onze robotstofzuiger bijvoorbeeld om bij een ingeschakeld alarmsysteem zijn werk te doen. In de ruimtes waar de PIR's bewust erg gevoelig staan afgesteld levert dit anders een vals alarm op. Ook gebruik ik het signaal van de PIR's van de alarminstallatie om de home automation rules op af te stemmen (ventilatie, verwarming, verlichting, etc.).

Een goede alarminstallatie mag, om de veiligheid te waarborgen, echter geen besturing van andere systemen accepteren dan van de daarvoor aanwezige bedieningscomponenten. Al helemaal niet van systemen die ook nog eens van een vaak niet altijd afdoende beveiligde internetkoppeling zijn voorzien. Alleen op die manier houd je het beveiligingsniveau van een alarminstallatie op peil.

Is beveiliging via een home automation systeem dan niet goed? Zeker wel maar dan wel in de eigen lagere beveiligingsklasse. Als dat voor de realisatie van de doelstellingen voldoende is dan is dat een bewuste keuze. Het beveiligingsniveau van een dergelijk systeem mag je alleen niet vergelijken met dat van bijvoorbeeld een Honeywell Galaxy systeem voor particuliere toepassingen.

Is een dergelijk HA niveau voor jouw toepassingen echter voldoende dan is het natuurlijk een fantastische oplossing om mee te beginnen en een eenvoudige manier van elementaire beveiliging te realiseren.
Pagina: 1