• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:23
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:08:
1.
Kan je doen, lijkt me alleen niet echt nodig. Eer dat een inbreker je stroom zou uitschakelen dan heeft je gateway al lang een bericht uitgestuurd. Mits je setup goed werkt.
Overigens zijn inbrekers geen zeer technische mensen (lijkt mij) en gaan eerder naar je buren die geen alarm systeem hebben.
Altans als ik inbreker zou zijn zou ik een huis met alarm systeem sowieso overslaan, just to be sure. :+

2.
Domoticz kan dit. Er is genoeg informatie hierover te vinden op internet. Kan gewoon via een API. En SMSen kost inderdaad geld.
Inbrekers zijn wel gehaaid. Als jij een alarm hebt en een buitenlamp of stopcontact dan sluiten ze die eerst kort om te kijken of het alarm uitgaat.

Een UPS is the way to go, heb ik hier ook gedaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Henk Kuipers
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-10 09:37
Hoewel dit topic al wat ouder is wil ik toch nog graag even reageren. Steeds vaker hoor ik over beveiliging via een Home Automation of Domotica systeem. Natuurlijk is dit mogelijk, zeker met een op Z-wave gebaseerd systeem.
Als oud beveiliger wil ik hier alleen toch wel een goed bedoelde waarschuwing plaatsen: "Let goed op het beveiligingsniveau dat je wilt bereiken".

Een domotica systeem is namelijk continu aan verandering onderhevig (bij mij tenminste wel). Er worden modules bij geplaatst, scenes toegevoegd of aangepast, codes toegevoegd en gewijzigd. Kortom, een dynamische omgeving waar bij iedere verandering weer de kans op verstoring van de alarmfunctie op de loer ligt.

Een beveiligingssysteem daarentegen moet stabiel zijn. Onterechte (valse) alarmmeldingen mogen niet voorkomen want die tasten het vertrouwen in het systeem aan. Zelf had ik al de pest in toen een deurcontact 18 jaar na installatie toch niet tegen een temperatuur van -15C bestand bleek te zijn en mijn nachtrust verstoorde. Dit zijn andere eisen dan een lamp die eens een keer op het verkeerde moment wordt in- of uitgeschakeld.

Zelf adviseer ik daarom altijd om bij de integratie van een goede beveiligingsinstallatie en een domotica systeem uitsluitend "eenrichting verkeer" toe te passen. De alarminstallatie mag natuurlijk wel informatie afgeven aan het domotica systeem; graag zelfs want dat levert mogelijkheden op.
Zo verbied ik onze robotstofzuiger bijvoorbeeld om bij een ingeschakeld alarmsysteem zijn werk te doen. In de ruimtes waar de PIR's bewust erg gevoelig staan afgesteld levert dit anders een vals alarm op. Ook gebruik ik het signaal van de PIR's van de alarminstallatie om de home automation rules op af te stemmen (ventilatie, verwarming, verlichting, etc.).

Een goede alarminstallatie mag, om de veiligheid te waarborgen, echter geen besturing van andere systemen accepteren dan van de daarvoor aanwezige bedieningscomponenten. Al helemaal niet van systemen die ook nog eens van een vaak niet altijd afdoende beveiligde internetkoppeling zijn voorzien. Alleen op die manier houd je het beveiligingsniveau van een alarminstallatie op peil.

Is beveiliging via een home automation systeem dan niet goed? Zeker wel maar dan wel in de eigen lagere beveiligingsklasse. Als dat voor de realisatie van de doelstellingen voldoende is dan is dat een bewuste keuze. Het beveiligingsniveau van een dergelijk systeem mag je alleen niet vergelijken met dat van bijvoorbeeld een Honeywell Galaxy systeem voor particuliere toepassingen.

Is een dergelijk HA niveau voor jouw toepassingen echter voldoende dan is het natuurlijk een fantastische oplossing om mee te beginnen en een eenvoudige manier van elementaire beveiliging te realiseren.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee