• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-12 21:36
Al geruime tijd worstel ik met de volgende vraag: is een Z-wave controller werkelijk geschikt voor Security toepassingen?

Het gaat hier vooral om de 2 vragen: wat te doen bij stroomuitval en verblijf in het buitenland met je smartphone en je hebt daar geen roaming/3G/4G dekking?

Vraag 1 kan alsvolgt worden opgelost: plaats je Z-wave controller + je Internet modem/router achter een UPS. Dan blijft alles onder spanning 'always'. Ook als een inbreker de spanning in je huis volledig afschakelt.

Vraag 2 is wat moeilijker: als er geen roaming/3G/4G dekking is als je in het buitenland bent, dan is het dus noodzakelijk dat je SMS berichten ontvangt (dit werkt wereldwijd altijd) van je alarmsysteem als er iets aan de hand is thuis.

Hoe realiseer je nu een goede oplossing dat je Z-wave controller ook SMS-berichten (met korte tekstmeldingen die je zelf kan definiëren) kan sturen? Is hier aparte hardware, applicaties, etc voor nodig? Hoe kan een Z-wave controller eenvoudig (eventueel via internet) communiceren met een SMS gateway van onze mobiele providers (bijv. Vodafone of KPN) zodat je de SMS berichten op je telefoon krijgt? Zijn hier extra abonnementskosten aan verbonden?

Heeft iemand hier ideeën over?

• Marc_Sway
OK, interessante gedachten. Bedankt!
Een Z-Wave controller kan notificaties uitsturen per mail of SMS. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk?
Stel ik zou een Vera, Fibaro of SmartThings Z-Wave controller kopen en ik configureer dat die ook SMS notificaties moet sturen. Hoe komen de (SMS) berichten van de zwave controller bij de mobiele provider van mijn mobiel (bijv Vodafone) en dan als SMS vervolgens op mijn mobiel?

Heeft Vera, Fibaro, etc dan een server draaien in hun beheer van waaruit dit soort berichten naar de SMS gateway van mijn mobiele provider gaan? Of communiceert je zwave controller zelf direct met die SMS gateway van de provider?

• Marc_Sway
Hi, kan iemand mij uitleggen hoe het proces precies werkt hoe een Z-wave controller een SMS notificatie op mijn mobiele telefoon kan afleveren?

• Marc_Sway
Gents, bedankt voor de extra input! Ik begrijp dat er betaalde internet SMS ('mail to SMS') diensten zijn die er voor zorgen dat je de SMS krijgt. Overigens zijn die kosten vrij laag.

Wat ik vooral wil weten is hoe het hele berichtenproces werkt (om de SMS op je mobiel te krijgen van de Z-wave controller).

Stel je hebt bijvoorbeeld een Vera Z-wave controller (hub) waar je SMS notificaties op 'actief' kan zetten. Hoe gaat dan het proces verder?
De Z-wave controller detect een reden om een SMS notificatie te gaan sturen --> gaat dit dan via het internet direct van de Z-wave controller naar een 'mail to SMS' dienst, of gaat het eerst via een message server van Vera en dan naar de 'mail to SMS' dienst? Of zitten er nog andere schakels tussen?

Andere optie:
Veel mobiele providers hebben ook een SMS gateway voor particulier gebruik. Je stuurt in feite een email naar een persoonlijk e-mailadres wat je hebt bij de provider en via de SMS gateway wordt dit omgezet naar een SMS voor je mobiel. Communiceert je Z-wave controller dan direct met deze SMS gateway of loopt het (zoals boven) eerst via een server van de Z-wave controller fabrikant?

Een heel verhaal, maar ik wil heel graag de stappen weten hoe de SMS notificatie van de Z-Wave controller uiteindelijk als SMS op je mobiel 'landt'.

• Marc_Sway
Nog iets anders wat te binnen schiet: bestaan er Z-wave SMS dialers (waar je een SIM in kan stoppen)?
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee