LED lampen op de weg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Onbekend schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:52:
[...]

Ze sturen de leds dus niet aan met een vaste gelijkspanning, maar met een puls-breedte sturing.
Waarom ze dat doen weet ik nog steeds niet, want warmte-ontwikkeling en te felle leds zouden niet het probleem mogen zijn.
Pulsbreedtemodulatie word bij LEDs gebruikt om ze te dimmen. Het voordeel is dat dit een efficiënte manier van dimmen is omdat er weinig energie verloren gaat, in tegenstelling tot het gebruik van spanningsregulators, die de overtollige energie omzet in warmte.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Dat dat de leds dimt weet ik, maar waarom ze nu de leds willen dimmen weet ik niet. Dan kunnen ze beter minder leds er in stoppen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
Omdat bij ledverlichting bijna altijd dezelfde lampen voor groot- en dimlicht worden gebruikt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 12-02-2016 08:49 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-07 19:11
Aangezien ik zelf heel erg last heb van die felle voornamelijk blauw achtige verlichting ben ik zelf nu in de ochtend en avonduren voortaan aan het rijden met een bril met gele glazen.

Sinds ik dit gedaan heb geen last meer van hoofdpijn of verminderd zicht door veel te felle koplampen. Voor mij een oplossing van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48

Cheezus

Luiaard

Widow schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:26:
[...]

Pulsbreedtemodulatie word bij LEDs gebruikt om ze te dimmen. Het voordeel is dat dit een efficiënte manier van dimmen is omdat er weinig energie verloren gaat, in tegenstelling tot het gebruik van spanningsregulators, die de overtollige energie omzet in warmte.
Dat maakt niet zoveel uit, ook de PWM spanning moet met een spanningsregulator omlaag worden gebracht, met 12(+) volt accu spanning gaat je LED ook wel stuk bij gebruik van PWM. Het omlaag regelen van de spanning gebeurd tegenwoordig met converters die >90% efficiënt zijn (in tegenstelling tot de oude lineaire regulator) en het bovendien niet uitmaakt welke uitgangsspanning ze moeten leveren. Het is dus technisch prima mogelijk om LED's met een vaste spanning te dimmen.

Waarom dan toch PWM? Dit heeft grotendeels te maken met perceptie. Door de LED op maximale intensiteit te laten branden en vervolgens een periode uit te zetten lijkt dit voor het menselijk oog bijna net zo vel als continue aan. Door de LED maar 50% aan te zetten lijkt het voor ons dus alsof deze op 90% brandt (getallen even verzonnen, ik kan een bron met getallen even niet vinden). Zo kun je dus bijna dezelfde intensiteit halen met 50% minder energie én een langere levensduur van je LED.
Pagina: 1 2 Laatste