GWBoes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:23:
[...]
Automatische foefjes zou in dit geval juist uitkomst bieden.
Ik snap sowieso niet waarom verlichting aan/uit met contact niet standaard is. Het is mss slechter voor de lampen omdat ze kort weer uit gaan als je de motor start maar mijn auto met af fabriek xenon, 200+dkm en 6.5 jaar oud heeft de originele lampen nog ondanks dat daar de lampen altijd aan staan.
Dat zou zeker uitkomst bieden, Volvo heeft het nog makkelijker: de lampen gaan altijd uit wanneer je het contact afzet, helaas verschilt het gedrag van "contact uit" per merk. Mijn Focus gaat op stadslicht/parkeerlicht wanneer het contact afgezet wordt met de lichten op "aan", de verscheidene Opels en Citroëns die wij thuis hadden lieten vrolijk het dimlicht de accu leegtrekken.
Ik heb regelmatig in auto's gezeten met allerhande foefjes, maar ik moet zeggen dat ik de meeste dingen toch liever zelf instel/bijhoud. Zo gaan automatische ruitenwissers soms aan omdat toevallig de sensor nat is, maar de ruit droog, of juist andersom, of automatische verlichting die wél aangaat onder een kort viaduct, maar in relatieve schemering of bij grijs weer niet en de zelf bijdraaiende buitenspiegel bij ingeschakelde achteruit, die net ff een andere hoek pakt dan fijn is. Of wat te denken van een automatische handrem die er niet automatisch vanaf gaat

Nee, ik hou het voorlopig lekker bij automatische vergrendeling bij >5km/u en de automatische achterruitenwisser wanneer de achteruit wordt ingeschakeld wanneer de ruitenwissers voor ingeschakeld zijn.
Juist al deze foefjes maakt dat mensen er niet meer over na denken dat ze ergens rekening mee moeten houden, mijn vader vergeet bijvoorbeeld de verlichting en de handrem wanneer hij in de auto van m'n stiefmoeder rijdt. Hetgeen ze van mij automatisch mogen maken zijn knipperlichten, want die weet ook niemand meer te vinden lijkt het

FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:18:
Ik heb mezelf gewoon aangeleerd om te scannen, misschien komt dat ook wel door de vele uren in Microsoft's Flight Simulator, instrumenten scannen, dan valt je dat soort dingen gewoon op. Ik scan voortdurend op snelheid, motortemperatuur, storingslampjes etc.
Dit doe ik ook, ik moet ook wel omdat ik geen cruise control heb, dan zit je al gauw wat vaker naar je tellerbak te staren. Gelukkig heb ik sinds juni nog maar 2 lampjes aangehad op het dashboard: ruitensproeiervloeistof bijvullen en vorstwaarschuwing
Edit: natuurlijk weet ik ook dat een heleboel dingen die ik "foefjes" noem voor een boel mensen het autorijden wat aangenamer maken, maar ze maken ook lui en onachtzaam. Mijn autorijden is bijna hobbymatig zo leuk vind ik het om onderweg te zijn, alle knopjes en hendeltjes op het juiste moment bedienen is voor mij een deel van de lol
[
Voor 6% gewijzigd door
BdK9001 op 01-02-2016 13:18
]