LED lampen op de weg

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Sinds een tijdje zit ik steeds vaker 's avonds in de auto. Ik heb daarbij met toenemende maten last van de andere auto's met (volgens mij) LED koplampen. Los van het extreem witte (Xenon achtig) licht, lijken deze lampen ook nog eens te knipperen. Het lijkt alsof verschillende licht kleuren en helderheid afwisselt. Met name op flinke afstand, wanneer ik mijn achteruitkijkspiegel slechts in mijn ooghoek zie, heb ik vaak het idee dat iemand naar me zit te flitsen met groot licht. Wanneer deze bestuurders "er heel graag" langs willen en ze zitten echt vlak achter me, dan wordt ik zelfs in mijn ooghoeken vanuit de buitenspiegels verblind. De achteruitkijkspiegel heb ik op dat moment al op de nachtstand staan natuurlijk.

Anyway, dat is mijn verhaal. Ben ik nou zo'n zeikerd? Ik weet dat ik niet goed tegen fel licht kan (zelfs met bewolking het liefst een zonnebril), misschien wel omdat ik zo veel uren achter computerschermen doorbreng. Maar ik raak bijna gefrustreerd over dit soort lampen. Tot overmaat van ramp lijkt het alsof elke fabrikant op een eigen, kenmerkende manier z'n lampen wil laten "knipperen". Ik zou bijna denken dat dit soort lampen heel snel verboden moet worden; voor mij zijn die lampen net zo irritant als groot licht achter me.

Klopt het dat dit LED lampen zijn?
Waarom knipperen al die lampen anders? Is dat expres?
Hebben hier meer mensen last van?
Is er iets dat ik op mijn spiegels en/of achterruit kan plakken (bijv.) om hier minder last van te hebben, maar verder het normale zicht te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Hoe bedoel je precies dat lampen knipperen? Bedoel je dat als de auto snel voorbij komt, het lijkt alsof de LED lampen op een bepaalde frequentie knipperen? Dat kan pulsbreedtemodulatie zijn, dat is een manier om de lichtsterkte te regelen bij LED lampen. Of bedoel je dat ze van veraf over een drempel rijden, en dat je dan even in de lichtbundel van de lamp kijkt? Alsof ie even met grootlicht seint zeg maar :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-07 09:40

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Het is mij laatst opgevallen dat sommige lampen ook in kleur verschillen. Voornamelijk bij de nieuwste modellen. Het licht aan de bestuurderskant is wat geler dan het licht aan de bijrijderskant, waarbij dat licht ook nog eens 'losjes' in de behuizing lijkt te hangen. Erg vervelend.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Widow schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:38:
Hoe bedoel je precies dat lampen knipperen? Bedoel je dat als de auto snel voorbij komt, het lijkt alsof de LED lampen op een bepaalde frequentie knipperen? Dat kan pulsbreedtemodulatie zijn, dat is een manier om de lichtsterkte te regelen bij LED lampen. Of bedoel je dat ze van veraf over een drempel rijden, en dat je dan even in de lichtbundel van de lamp kijkt? Alsof ie even met grootlicht seint zeg maar :)
De eerste optie. * mystic herkent het namelijk.

Zodra ik een auto met ledverlichting in de binnenspiegels heb, lijkt het licht inderdaad te flikkeren/pulseren. Maar ik zie het ook alleen in de binnenspiegel volgens mij. In de buitenspiegels en als de auto gewoon op me afkomt zie ik het niet.

edit: overigens heb ik er verder geen last. In het begin vond ik het irritant, maar daar ben ik inmiddels overheen :p

[ Voor 6% gewijzigd door mystic op 01-02-2016 09:43 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:34

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dat felle heb ik ook behoorlijk last van, ik rij vanaf de schemering al met de binnenspiegel op nachtstand, maar helaas krijgen ze het alsnog voor elkaar om via de buitenspiegels in m'n bakkes te schijnen. Heb overigens vooral last van de modernere auto's met van die heerlijk witte verlichting, ook bijvoorbeeld als tegenliggers bij regen, dan lichten alle druppeltjes op je ruit zo heerlijk op en zie je niks meer.

De PWM viel me laatst wel op bij een golfje, leek wel alsof z'n hele bumper er af aan het trillen was... Maar inderdaad alleen in de binnenspiegel, zal wel met de modulatie ven de LED's en het trillen van m'n spiegel te maken hebben.

Overigens ga ik zelf ook voor wittere lampen zodra ik aan nieuwe toe ben, ik heb nu relatief gele lampen en kom nog wel eens in België op wegen waar de strepen niet reflecteren én er geen lantaarnpalen staan.

[ Voor 24% gewijzigd door BdK9001 op 01-02-2016 09:45 ]

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
@Widow: dat eerste. Ik dacht inderdaad al dat het zoiets was. Heb er alleen niet heel veel verstand van. Daarom klop ik hier aan.

@BdK9001: nou exact. Met regen is het nog erger. Ik vind het overigens ondoenlijk om met straatverlichting op nachtstand te rijden, dan zie ik achter me veel te weinig. Daarom loop ik soms per rit wel tientallen keren aan m'n spiegel te klooien.

Blij dat anderen hier ook (gematigd) last van hebben. Althans, ben er niet blij mee, maar wel dat ik zelf niet gek ben..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 18:22
Misschien een combinatie van een dimmende binnen spiegel icm met (led/xenon) verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 20:40
Los van het feit dat het vervelend is voor een aantal mensen hier (ik heb er zelf geen last van) vind ik LED verlichting, al dan niet gebruikt als dagrijverlichting, vreselijk lelijk. Het doet zo vreselijk goedkoop aan, ook op premium auto's, Citroën heeft daar een handje van, de individuele lampjes zie je gewoon zitten. Maar die veredelde kermisattractie verlichting aan de voorzijde van de nieuwere Volkswagens is minstens net zo erg. Ik krijg daar zo'n "TRON: Legacy" gevoel bij

Als ik dan toch bezig met ranten over autoverlichting: ik zag het als eerste bij Audi, andere merken hebben het nu over genomen. De, al dan niet LED, dagrijverlichting die zo dicht bij de richtingaanwijzer zit dat de DRL moet dimmen omdat anders de richtingaanwijzer niet zichtbaar is, dat is gewoon een ontwerpfout van hier tot de maan!

Om nog maar niet te beginnen over de goedkope en foeilelijke variant op bochtenverlichting, waarbij je mistlamp aan één zijde gaat branden. Terwijl Citroën als sinds 1955 gewoon fysiek meedraaiende lampen heeft. Heb het op mijn C4 uit 2004 ook, de af-fabriek Xenon lenzen draaien gewoon mee met het stuur, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

op zich snap ik wel waarom ze de breedstralers inzetten als verkapte bochtverlichting, het is veel goedkoper en onderhoudsvrij - want geen bewegende delen. Het ziet er inderdaad niet uit, dat ben ik met je eens, maar ik merk wel dat als ik in het pikkedonker op kronkelweggetjes rijd ik m'n breedstralers wel altijd aanzet - met een 2002 Focus heb je geen bochtverlichting. In NL zullen ze 90% van de tijd overbodig zijn, maar in de Ardennen is het toch wel een zegen dat je de binnenbocht kunt zien, want de wereld is daar 's nachts even groot als het vlak dat bestreken wordt door je koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:15

Bestla

M/M -> V/F

DRL in de schemering gebruiken als iedereen met gewone dimlichten aan rijd. Ze realiseren zich niet dat met DRL je geen verlichte achterverlichting hebt. Zelfs in de regen kom je je zo tegen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Bestla schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:14:
DRL in de schemering gebruiken als iedereen met gewone dimlichten aan rijd. Ze realiseren zich niet dat met DRL je geen verlichte achterverlichting hebt. Zelfs in de regen kom je je zo tegen. 8)7
Bij sommige auto's gaat bij DRL ook stadslicht aan, dan heb je achter ook verlichting :) Ik weet dat Volvo dat bij de modellen vanaf 2014 en later iig doet. Ik heb in mn huidige koekblik een zelfdimmende binnenspiegel, dat is echt superfijn in de ochtenden en avonden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Ik kom ook nog wel eens het tegenovergestelde tegen: in de regen met mistachterlicht aan rijden. Of, iets dat ook hip/stoer is: mensen die het een goed idee vinden om met stadslicht en mistlicht aan de weg op te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-07 13:35
Goede led/xenon verlichting die fabriek af is geïnstalleerd is normaal gesproken niet storend, dat is uiteraard getest etc. Maar een flink deel van de auto's heeft ook zelf geïnstalleerde rommel welke het licht naar ongewenste richtingen schijnt of dus zelfs trillen doordat het niet goed is geïnstalleerd, of er is door de eigenaar aan de originele verlichting gerommeld etc. Uiteindelijk behoort het allemaal aan de APK keuring te voldoen wat betreft het lichtbeeld dat het geeft, maar dat gaat eigenlijk alleen over de hoofdverlichting en de storende factor is meestal de extra bumper verlichting en dat hoeft dus niet te worden getest.

Dat het van kleur lijkt te veranderen is een eigenschap van het soort verlichting, indirect ziet het er vaak paars/blauw uit en recht van voren is het wit. De ervaring van het knipperen heb ik zelf niet zoals jij het omschrijft, het lijkt soms wel eens te knipperen maar dat lijkt dan toch vooral om slecht geïnstalleerde verlichting gaat d

Wat mij betreft mag de regelgeving daaromtrent een stuk strakker worden gesteld, er wordt nu veel te veel toegestaan/gedoogd en dat zorgt inderdaad voor storende situaties op de weg. Sowieso met al die extra verlichting die wordt geïnstalleerd mag men de boel van mij wel aan banden leggen in de trant dat men niet zomaar zelf aan de slag mag gaan met het installeren van dergelijke verlichting als het er niet fabriek af al op zit, maar sowieso dat het in het algemeen ook goed getest en gekeurd moet worden of het lichtbeeld niet storend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-07 18:50

Nemesizz

Untouchable

Ik kom ze ook tegen zonder enkele verlichting aan in schemer of slecht weer (regen, motregen, enz)....stel je voor dat je accu leegloopt 8)7

Zelf tot nu toe weinig last gehad van auto's met led verlichting, wel vaak last van auto's waarbij men zelf lampjes vervangt of xenon inbouwt en die krengen niet goed afgesteld zijn, is het net alsof ze constant met groot licht op rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:42
MicGlou schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:42:
Goede led/xenon verlichting die fabriek af is geïnstalleerd is normaal gesproken niet storend, dat is uiteraard getest etc. Maar een flink deel van de auto's heeft ook zelf geïnstalleerde rommel welke het licht naar ongewenste richtingen schijnt of dus zelfs trillen doordat het niet goed is geïnstalleerd, of er is door de eigenaar aan de originele verlichting gerommeld etc. Uiteindelijk behoort het allemaal aan de APK keuring te voldoen wat betreft het lichtbeeld dat het geeft, maar dat gaat eigenlijk alleen over de hoofdverlichting en de storende factor is meestal de extra bumper verlichting en dat hoeft dus niet te worden getest.
Ik erger me ook bont en blauw aan die sjonnies met zelf geknutselde xenonlampen. Helaas wordt er bijna niet op bekeurd, omdat het bij de APK wordt gecontroleerd. Dus wat doen die sjonnies: Voor de APK even weer de originele lampen erin.
Dat het van kleur lijkt te veranderen is een eigenschap van het soort verlichting, indirect ziet het er vaak paars/blauw uit en recht van voren is het wit. De ervaring van het knipperen heb ik zelf niet zoals jij het omschrijft, het lijkt soms wel eens te knipperen maar dat lijkt dan toch vooral om slecht geïnstalleerde verlichting gaat d
Extreem storend inderdaad, dat van kleur veranderen. Je hebt er niet meteen last van maar toch leidt het enorm af.

Wat ik ook ergvervelend vindt is inderdaad die led-achterlampen van nieuwere VW's en Volvo's. Die knipperen. Als ik een snelle beweging met m'n oog maak dan zie ik een heel rijtje achterlichten waar er maar 1 auto rijdt. Tevens zijn die lampen enorm fel aan je ogen als je erachter staat. Samen met de tendens van mensen om hun poot altijd op de rem te houden of in een automaat te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:59

Bommes

Capo del formaggio

Rolfie schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:54:
Misschien een combinatie van een dimmende binnen spiegel icm met (led/xenon) verlichting?
Dit dus.
Ik merk het ook en dan dus alleen bij mij VW die zo een automatisch dimmende binnen spiegel heeft.
In mij andere auto of op de motor is het gewoon alleen feller dan normaal halogeen licht.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Vanaf 1 januari 2015 moet iedere auto in de EU verplicht de achterlichten ingeschakeld hebben als DRL actief is ;)

Ik kom het ook geregeld tegen, van die mutsen die soms in het pikkedonker met DRL rijden, die denken dat als de verlichting van de tellerbak aan is, de lichten ook wel aan zal zijn. Uiteraard hebben ze dan DRL waarbij de achterlichten nog niet meedoen, dus van achter zie je gewoon niks tot het te laat is...

Zoals hier eerder genoemd werd ook de mensen die het stoer vinden om alleen met stadslicht en mistlicht te rijden in het pikkedonker, die krijgen gewoon grootlicht van mij terug. Je bent op 2 vlakken strafbaar (rijden met mistverlichting zonder dat er mist is en rijden zonder dimlicht in het donker en misschien zelfs wel het 'jezelf en anderen onnodig in gevaar brengen), je brengt jezelf in gevaar omdat je met mistlicht veel minder ziet dan met dimlicht.

Ik ben er zelf wel voorstander van om rijden met ingeschakelde verlichting verplicht te stellen, dag of nacht. Dan zijn er geen uitzonderingen meer. Licht uit = boete, of er nu mist is, sneeuw, donker, dag, regen, slecht zicht etc.

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 01-02-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-07 14:31
Het van kleur veranderen is ook deels toe te wijzen aan de manier waarop het licht gebundeld wordt. LED en Xenon lampen gebruiken lenzen om het lichtbeeld te maken en door de breking aan de randen van deze lenzen krijg je op de randen verkleuringen. qua sterkte heb ik er niet zoveel last van, maar dat komt vooral door mijn bijna volledig getinte achterruiten :9

Die losse led dagrijlampjes vind ik zelf ook erg lelijk en zou ook nooit een auto kopen waar dat op zit en anders ging het er direct af. Dan liever een 21w gloeibolletje.

Wat trouwens een nieuwe "ergenis" (groot woord, het viel me gewoon in negatieve zin op) is zijn de achterlichten van de nieuwe Mondeo. Deze zijn echt veel feller dan welke andere auto op de weg waardoor het haast lijkt alsof ze constant op de rem staan.

[ Voor 7% gewijzigd door GWBoes op 01-02-2016 11:10 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
MicGlou schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:42:
Ik heb er van de zomer voor het eerst last van gehad. Op de motor reed ik voor de huurauto die we hadden, een Renault, waar maar dertig KM op de teller stond toen we 'm mee kregen. Dat is wel een Italiaanse auto geweest, maar het lijkt me sterk dat de regelgeving wat dat betreft enorm veel verschilt binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
LED licht is niet constant zoals gloeilampen maar heeft een frequentie, het zijn pulsen. Beweeg maar eens een voorwerp met een led in het donker, dan zul je dat precies zien.
Een LED is strict gezien ook geen lichtbron, maar een electronische component namelijk een diode. Een diode laat de stroom maar in één richting door. Het licht van de Light Emitting Diode is dus een bijzaak.

De automobilist krijgt hier weer iets opgedrongen dat hem uiteindelijk alleen maar geld kost en dat irritatie veroorzaakt. "LED's gaan veel langer mee." Maar als een LEDje stuk is ben je de Sjaak. Er is geen enkele auto waarbij je een enkel LEDje kan vervangen. Je betaald de hoofdprijs voor een complete lichtunit. De industrie is de winnaar.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nemesizz schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:51:
Ik kom ze ook tegen zonder enkele verlichting aan in schemer of slecht weer (regen, motregen, enz)....stel je voor dat je accu leegloopt 8)7
Het ergste is dat ze het zich niet eens bewust zijn, die zijn met hele andere dingen bezig dan met autorijden, hebben hun gedachten er niet eens bij. Ik zie het te vaak, mensen die in het stikdonker op een bochtige weg rijden, met niks anders dan bomen langs de kant, en dan gewoon met je DRL blijven rijden. Of in de stad met hun verlichting gewoon uit, paar weken terug maar eens omgedraaid omdat er mij een zo'n oud model Suzuki Alto tegemoet kwam rijden met de verlichting uitgeschakeld. Duurde 3 minuten lang seinen en toeteren voor ze het door had...

Als je in het stikdonker compleet zonder verlichting rijd dan moet het je toch opvallen dat je dashboard donker is (bij de oudere auto's zonder DRL in ieder geval), je ziet je snelheidsmeter anders niet eens, dus daar kijken zulke mensen blijkbaar ook nooit naar, die mogen van mij hun rijbewijs opnieuw gaan halen imo. Dat werd mij er al vanaf les 1 ingepeperd: gordel, spiegels, starten, verlichting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
GWTommy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:10:
[...]

Ik heb er van de zomer voor het eerst last van gehad. Op de motor reed ik voor de huurauto die we hadden, een Renault, waar maar dertig KM op de teller stond toen we 'm mee kregen. Dat is wel een Italiaanse auto geweest, maar het lijkt me sterk dat de regelgeving wat dat betreft enorm veel verschilt binnen de EU.
Wss veel lading in de wagen gehad? ;) Maar ook wordt het nog wel eens vergeten om dergelijke dingen te checken voor aflevering... getuige mijn huidige auto bijvoorbeeld, weliswaar 2e hands maar de eerste paar dagen dat ik ermee reed constant geknipper van tegenliggers... was niet gek ook want de rechter koplamp stond echt helemaal verkeerd als in naar links en naar boven... toch betaald voor de afleverkosten + apk bij aflevering 8)7

Maar zelfs bij goed afgestelde verlichting kan ik mij wel voorstellen dat sommigen daar last van hebben, het is immers een stuk feller dan normaal en als je dan al wat gevoelig bent voor fel(ler) licht in een donkere omgeving dan worden je ogen daar sowieso snel moe van. Maar in mijn ervaring zijn de storende soorten meestal slecht aftermarket spul of slecht afgesteld (of denk aan zwaar beladen maar niet even aan het stelknopje gedraaid). En wat eerder is gezegd over snel even de koplampen wisselen voor de APK zal ook zeker wel gebeuren... kortom, echt iets om eens even flink wat boetes op te gaan schrijven als men daar eens de aandacht aan gaat geven. Verlichting behoort niet mee te worden gerommeld en men moet leren wanneer je welke verlichting aan hebt en dat wanneer je wat in je kofferbak hebt je de koplampen even wat naar beneden stelt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als ik een zware lading achterin heb liggen stellen de lampen zich automatisch naar beneden bij :Y) Ik heb niet eens een stelwieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:21:
[...]

Het ergste is dat ze het zich niet eens bewust zijn, die zijn met hele andere dingen bezig dan met autorijden, hebben hun gedachten er niet eens bij. Ik zie het te vaak, mensen die in het stikdonker op een bochtige weg rijden, met niks anders dan bomen langs de kant, en dan gewoon met je DRL blijven rijden. Of in de stad met hun verlichting gewoon uit, paar weken terug maar eens omgedraaid omdat er mij een zo'n oud model Suzuki Alto tegemoet kwam rijden met de verlichting uitgeschakeld. Duurde 3 minuten lang seinen en toeteren voor ze het door had...

Als je in het stikdonker compleet zonder verlichting rijd dan moet het je toch opvallen dat je dashboard donker is (bij de oudere auto's zonder DRL in ieder geval), je ziet je snelheidsmeter anders niet eens, dus daar kijken zulke mensen blijkbaar ook nooit naar, die mogen van mij hun rijbewijs opnieuw gaan halen imo. Dat werd mij er al vanaf les 1 ingepeperd: gordel, spiegels, starten, verlichting aan.
Tja, al die moderne auto's zetten doorgaans de verlichting van de tellerbak en schakelaars al aan bij het aanzetten van het contact, dus de enige indicatie die je dan hebt dat je verlichting brandt is een eventueel meldingslampje op het dashboard, maar daar kijkt volgens mij ook bijna niemand meer naar...

* BdK9001 heeft gelukkig een auto die zo goed als gespeend is van automatische foefjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb mezelf gewoon aangeleerd om te scannen, misschien komt dat ook wel door de vele uren in Microsoft's Flight Simulator, instrumenten scannen, dan valt je dat soort dingen gewoon op. Ik scan voortdurend op snelheid, motortemperatuur, storingslampjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
BdK9001 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:14:
[...]
* BdK9001 heeft gelukkig een auto die zo goed als gespeend is van automatische foefjes
Automatische foefjes zou in dit geval juist uitkomst bieden.

Ik snap sowieso niet waarom verlichting aan/uit met contact niet standaard is. Het is mss slechter voor de lampen omdat ze kort weer uit gaan als je de motor start maar mijn auto met af fabriek xenon, 200+dkm en 6.5 jaar oud heeft de originele lampen nog ondanks dat daar de lampen altijd aan staan.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 13:22
BdK9001 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:14:
[...]

Tja, al die moderne auto's zetten doorgaans de verlichting van de tellerbak en schakelaars al aan bij het aanzetten van het contact, dus de enige indicatie die je dan hebt dat je verlichting brandt is een eventueel meldingslampje op het dashboard, maar daar kijkt volgens mij ook bijna niemand meer naar...

Erger nog, in mijn VW Passat van 2012 is er gewoon nergens een meldingslampje te vinden... Ik heb er maar het gokken naar of mijn lichten branden of niet. Nu staan ze wel in de "auto" stand, dus ga ik ervan uit dat als de zichtbaarheid te weinig is ze wel branden, maar een lampje op mijn dashboard was wel makkelijk geweest. Nu schakel ik alsnog over op manueel aanzetten als het regent en ik twijfel of de "auto" stand zijn werk wel doet. Zal vast een besparing zijn, zo'n een lampje minder op het dashboard :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Obelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:20:
De automobilist krijgt hier weer iets opgedrongen dat hem uiteindelijk alleen maar geld kost en dat irritatie veroorzaakt. "LED's gaan veel langer mee." Maar als een LEDje stuk is ben je de Sjaak. Er is geen enkele auto waarbij je een enkel LEDje kan vervangen. Je betaald de hoofdprijs voor een complete lichtunit. De industrie is de winnaar.
Zeiden koetsenmakers dat ook, toen de eerste auto's werd geïntroduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
[b]GWTommy schreef op maandag 01 februari 2016 @ Hebben hier meer mensen last van?
Check! En niet alleen bij auto's, ook bij sommige fietsen. Sommige zijn voorzien van idioot felle koplampen en sommige fietsen stralen dat recht vooruit (en soms zelfs omhoog, recht in je gezicht |:( ). Het wordt tijd dat ze ook daar meer standen invoeren met een drukknop voor tijdelijk grootlicht oid..

[ Voor 3% gewijzigd door mekkieboek op 01-02-2016 12:36 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
VW heeft bijvoorbeeld ledverlichting plus in de nieuwe Passat. Die heeft zowel bochtenverlichting als automatisch hoogte instelling. Daar kan je ook continue met groot licht mee rijden en dan stelt hij afhankelijk van voor- en tegeliggers de hoogte van het grootlicht in. Kan zijn dat je er zo een achter je hebt gehad. Herkenbaar aan de ledstrip in de koplamp die aan de onderzijde loopt en doorloopt tot bovenaan de lamp.
Overigens is het lichtbeeld met ledlampen aan de bovenzijde wat blauwig waardoor het je misschien ook wat meer opvalt als de auto achter je aan het deinen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-07 15:11

Tijntje

Hello?!

NickG schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:26:
[...]

Erger nog, in mijn VW Passat van 2012 is er gewoon nergens een meldingslampje te vinden... Ik heb er maar het gokken naar of mijn lichten branden of niet. Nu staan ze wel in de "auto" stand, dus ga ik ervan uit dat als de zichtbaarheid te weinig is ze wel branden, maar een lampje op mijn dashboard was wel makkelijk geweest. Nu schakel ik alsnog over op manueel aanzetten als het regent en ik twijfel of de "auto" stand zijn werk wel doet. Zal vast een besparing zijn, zo'n een lampje minder op het dashboard :X
Dat is inderdaad bloed irritant. Ik kijk altijd naar de sfeerverlichting (die kleine rode ledjes) in de dakhemel. Die gaan namelijk alleen aan als de lichten aanspringen in de auto stand.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
mekkieboek schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:32:
[...]

Check! En niet alleen bij auto's, ook bij sommige fietsen. Sommige zijn voorzien van idioot felle koplampen en sommige fietsen stralen dat recht vooruit (en soms zelf omhoog recht in je gezicht |:( ). Het wordt tijd dat ze ook daar meer standen invoeren met een drukknop voor tijdelijk grootlicht oid..
Dit dus, die dingen schijnen recht in je bakkes terwijl je zelf ook op de fiets zit! daar mag ook wel eens op gecontroleerd worden...
Ik zelf rijd in een vrij lage auto (+plus verlaging) en krijg dus vaak de verlichting in de spiegels, tot nu toe ben ik geen flikkerende lampen tegen gekomen, wel verkeerd afgestelde lampen (en xenon lampen in lampunits waar geen xenon in mag (reflector units)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-07 19:15
FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:18:
Ik heb mezelf gewoon aangeleerd om te scannen, misschien komt dat ook wel door de vele uren in Microsoft's Flight Simulator, instrumenten scannen, dan valt je dat soort dingen gewoon op. Ik scan voortdurend op snelheid, motortemperatuur, storingslampjes etc.
Ik hoop dat je ook op de weg let ;)

Snelheid heb ik (op de autosnelweg iig) cruise control voor en ik ga toch echt niet letten op dingen als motortemperatuur of storingslampjes. Als er iets niet pluis is maakt ie me wel wakker door middel van een akoestisch signaal icm. melding en lampje(s).

Mijn verlichting staat trouwens altijd op 'on'. Als de auto van het contact afgaat, gaan alle lampen vanzelf netjes uit, dus die knop raak ik bijna niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:18

Cheezus

Luiaard

Obelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:20:
LED licht is niet constant zoals gloeilampen maar heeft een frequentie, het zijn pulsen. Beweeg maar eens een voorwerp met een led in het donker, dan zul je dat precies zien.
Een LED is strict gezien ook geen lichtbron, maar een electronische component namelijk een diode. Een diode laat de stroom maar in één richting door. Het licht van de Light Emitting Diode is dus een bijzaak.
Wait.. whut?

Een gloeilamp is strict gezien ook geen lichtbron, maar gewoon een draad. Het licht van een gloeiDRAAD is dus een bijzaak. 8)7

Het knipperen van de LED heeft ook niks te maken met de LED zelf, als je deze op een continue spanning aansluit brandt deze gewoon zonder te knipperen. Het is technisch alleen interessanter om deze te laten knipperen, dit verlengd de levensduur van de LED en deze is zo makkelijk te dimmen door de 'uit' periode te verlengen. Voor de meeste mensen is dit niet zichtbaar maar voor een enkeling wel, soms hebben ze er onbewust last van, het schijnt zelfs wel eens een epilepsie aanval te hebben veroorzaakt. Eigenlijk is dan de frequentie te laag, als ze deze maar hoog genoeg heeft niemand er in de praktijk last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02

matroosoft

Lone Christian

Heb je toevallig een auto met automatisch dimmende binnenspiegel? Mogelijk zorgt de frequentie van het ledlicht ervoor dat de dimfunctie steeds in- en uitschakeld, waarschijnlijk met een kleine vertraging. Dat kan dan wel storend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:22
Bij de tegenwoordig soms te felle dagrijverlichting sluit ik mij geheel aan, met name de troep van hobbyisten.

LED licht behoeft in principe niet te trillen. Er zijn automerken waarbij de LED verlichting inderdaad trilt, dit lijkt te wijten aan een soort van PWM sturing om de LED's mogelijk hun aan/uit/dim functies te geven.
Echter zie ik ook vaak genoeg auto's rijden waarbij de LED verlichting gewoon netjes stabiel brandt.
Misschien is dit een kwestie van tijd en/of geld, dat er een moment komt waarin deze techniek volgens een standaard moet worden geproduceerd waarbij de verkeersveiligheid een grotere rol speelt

In Obelink zijn stellingname dat LED's altijd knipperen en het licht uit een LED/diode een bijzaak is ga ik niet mee. Een LED gevoed door een zuivere DC spanning/accu knippert absoluut niet en nooit.
En de bijzaak van licht uit een LED/diode is geen bijzaak maar hoofdzaak waar nu een halve energie zuinig ingestelde economie op draait.

Het probleem Xenon/LED dimlicht is vaak te wijten aan wederom de hobbyisten die denken dat deze verlichting ook prima in een Opel Manta uit 1981 past. Het liefst lekker fel in bijna paarsachtig blauw licht. Het is nog net geen schiettent als je het voorbij ziet rijden.
Of die halogeenlampjes gevuld met Xenongas, die heb je van €5,00 tot €50,00 per stuk. Met name de 8500K modellen die je volgens de verpakking de 100% Xenonlook moeten geven, die hebben projectie in de randen waarbij ongeveer alle kleuren voorbij komen. Dat zie je goed als een auto met zulke lichtbronnen over een hobbel gaat of opzij stuurt, dan zie je de koplamp in allerlei kleuren veranderen.
En het monteren is ook niet aan een ieder besteed, want een enkele keer zie je ook auto's waarbij de lichtbron overduidelijk niet goed vast in zijn behuizing zit. Het licht trilt mee op de motor of klappert bij een drempel.

Losse Xenon/LED after market lichtbronnen passen eigenlijk alleen in koplampen met projector lenzen. Waarbij de projector/koplamp na installeren van de nieuwe Xenon/LED lichtbronnen opnieuw moet worden afgesteld. Op deze manier is Xenon/LED dimlicht een prima verbetering op klassieke halogeenlampjes.
Hierbij de kanttekening dat er ook after market troep uit China te koop waarbij deze ondanks bovenstaande handelingen nog steeds een dramatisch en soms zeer hinderlijk lichtbeeld kunnen geven.

Af fabriek Xenon installaties, of keurig in projector lensen geïnstalleerde after market Xenonverlichting waarbij men nadien andere kleur Xenon lichtbronnen kiest kan ook meespelen bij de irritatie van mede weggebruikers.
Af fabriek installeren de meeste fabrikanten 4300 Kelvin lichtkleur Xenon lichtbronnen, omdat dit de meeste lumen output geeft t.o.v. meer gelig of meer blauwig licht.
Echter vind een grote groep kermisklanten deze brave kleur Xenonlicht niet "kijk mij eens voorbij komen' genoeg en kiest er al snel voor om nieuwe Xonen lichtbronnen te plaatsen in de kleur 6000 Kelvin of zelfs 10000 Kelvin. Met name de meer blauwige Xenon kleuren geven minder lumen output maar zorgen voor meer reflectie van verkeersborden en wegdekstrepen. Lekker veilig zou je zeggen, alleen reflecteren regendruppels ook fantastisch op deze lichtkleur, met als resultaat dat je geïrriteerde weggebruikers hebt.

Misschien moet er inderdaad maar eens een richtlijn komen voor dagrijverlichting en dimlicht/grootlicht. Welke lumen output deze lichten mogen hebben en welke lichtkleur is toegestaan (ik zeg max 6000 Kelvin).

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

GWBoes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:23:
[...]

Automatische foefjes zou in dit geval juist uitkomst bieden.

Ik snap sowieso niet waarom verlichting aan/uit met contact niet standaard is. Het is mss slechter voor de lampen omdat ze kort weer uit gaan als je de motor start maar mijn auto met af fabriek xenon, 200+dkm en 6.5 jaar oud heeft de originele lampen nog ondanks dat daar de lampen altijd aan staan.
Dat zou zeker uitkomst bieden, Volvo heeft het nog makkelijker: de lampen gaan altijd uit wanneer je het contact afzet, helaas verschilt het gedrag van "contact uit" per merk. Mijn Focus gaat op stadslicht/parkeerlicht wanneer het contact afgezet wordt met de lichten op "aan", de verscheidene Opels en Citroëns die wij thuis hadden lieten vrolijk het dimlicht de accu leegtrekken.

Ik heb regelmatig in auto's gezeten met allerhande foefjes, maar ik moet zeggen dat ik de meeste dingen toch liever zelf instel/bijhoud. Zo gaan automatische ruitenwissers soms aan omdat toevallig de sensor nat is, maar de ruit droog, of juist andersom, of automatische verlichting die wél aangaat onder een kort viaduct, maar in relatieve schemering of bij grijs weer niet en de zelf bijdraaiende buitenspiegel bij ingeschakelde achteruit, die net ff een andere hoek pakt dan fijn is. Of wat te denken van een automatische handrem die er niet automatisch vanaf gaat |:( Nee, ik hou het voorlopig lekker bij automatische vergrendeling bij >5km/u en de automatische achterruitenwisser wanneer de achteruit wordt ingeschakeld wanneer de ruitenwissers voor ingeschakeld zijn.

Juist al deze foefjes maakt dat mensen er niet meer over na denken dat ze ergens rekening mee moeten houden, mijn vader vergeet bijvoorbeeld de verlichting en de handrem wanneer hij in de auto van m'n stiefmoeder rijdt. Hetgeen ze van mij automatisch mogen maken zijn knipperlichten, want die weet ook niemand meer te vinden lijkt het :X
FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:18:
Dit doe ik ook, ik moet ook wel omdat ik geen cruise control heb, dan zit je al gauw wat vaker naar je tellerbak te staren. Gelukkig heb ik sinds juni nog maar 2 lampjes aangehad op het dashboard: ruitensproeiervloeistof bijvullen en vorstwaarschuwing

Edit: natuurlijk weet ik ook dat een heleboel dingen die ik "foefjes" noem voor een boel mensen het autorijden wat aangenamer maken, maar ze maken ook lui en onachtzaam. Mijn autorijden is bijna hobbymatig zo leuk vind ik het om onderweg te zijn, alle knopjes en hendeltjes op het juiste moment bedienen is voor mij een deel van de lol }:O

[ Voor 6% gewijzigd door BdK9001 op 01-02-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Theo74 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:47:
Misschien moet er inderdaad maar eens een richtlijn komen voor dagrijverlichting en dimlicht/grootlicht. Welke lumen output deze lichten mogen hebben en welke lichtkleur is toegestaan (ik zeg max 6000 Kelvin).
Dit was toch altijd al? Ik meen me te herinneren dat hoger dan 6000K voor nederland niet straatlegaal was vooral omdat in de regelgeving staat dat dimlicht geel of wit mag zijn. Ik kan er nu echter niks meer over vinden terwijl toen ik mijn eerste xenon kit kocht (+-7jaar geleden) er duidelijk stond dat de blauwere kleuren niet voor straatgebruik waren.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
BdK9001 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:15:
[...]

Dat zou zeker uitkomst bieden, Volvo heeft het nog makkelijker: de lampen gaan altijd uit wanneer je het contact afzet, helaas verschilt het gedrag van "contact uit" per merk. Mijn Focus gaat op stadslicht/parkeerlicht wanneer het contact afgezet wordt met de lichten op "aan", de verscheidene Opels en Citroëns die wij thuis hadden lieten vrolijk het dimlicht de accu leegtrekken.
Bij mijn Focus gaat alles uit als het contact eraf gaat. Het kan dus zelfs binnen hetzelfde model verschillen. Ik heb een Focus III trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Dat verklaard het eea, ik heb een Focus I :)
GWBoes schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:15:
[...]

Dit was toch altijd al? Ik meen me te herinneren dat hoger dan 6000K voor nederland niet straatlegaal was vooral omdat in de regelgeving staat dat dimlicht geel of wit mag zijn. Ik kan er nu echter niks meer over vinden terwijl toen ik mijn eerste xenon kit kocht (+-7jaar geleden) er duidelijk stond dat de blauwere kleuren niet voor straatgebruik waren.
Op verlichting met blauwere kleuren staat wel op de verpakking dat deze alleen voor show of "off-road" gebruik zijn. Desondanks worden deze gewoon verkocht zonder enige waarschuwing, ik had ze bijna per ongeluk gekocht toen ik bij de Praxis stond voor een nieuw dimlicht

[ Voor 89% gewijzigd door BdK9001 op 01-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Laatst online: 11-07 13:22
Tijntje schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:36:
[...]

Dat is inderdaad bloed irritant. Ik kijk altijd naar de sfeerverlichting (die kleine rode ledjes) in de dakhemel. Die gaan namelijk alleen aan als de lichten aanspringen in de auto stand.
Hey, toptip! Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:27

Daniel36

vernieuwde formule

FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:06:
[...]

Vanaf 1 januari 2015 moet iedere auto in de EU verplicht de achterlichten ingeschakeld hebben als DRL actief is ;)

Ik kom het ook geregeld tegen, van die mutsen die soms in het pikkedonker met DRL rijden, die denken dat als de verlichting van de tellerbak aan is, de lichten ook wel aan zal zijn. Uiteraard hebben ze dan DRL waarbij de achterlichten nog niet meedoen, dus van achter zie je gewoon niks tot het te laat is...

Zoals hier eerder genoemd werd ook de mensen die het stoer vinden om alleen met stadslicht en mistlicht te rijden in het pikkedonker, die krijgen gewoon grootlicht van mij terug. Je bent op 2 vlakken strafbaar (rijden met mistverlichting zonder dat er mist is en rijden zonder dimlicht in het donker en misschien zelfs wel het 'jezelf en anderen onnodig in gevaar brengen), je brengt jezelf in gevaar omdat je met mistlicht veel minder ziet dan met dimlicht.

Ik ben er zelf wel voorstander van om rijden met ingeschakelde verlichting verplicht te stellen, dag of nacht. Dan zijn er geen uitzonderingen meer. Licht uit = boete, of er nu mist is, sneeuw, donker, dag, regen, slecht zicht etc.
toon volledige bericht
Helemaal mee eens.

zie ook:

http://www.telegraaf.nl/b...utm_campaign=facebookpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

of mutsen in bijvoorbeeld volkswagen modellen waarvan het tellerverlichting brand zodra de auto op contact staat.
maar het ergste vind ik nog led verlichting in de achterlichten. sommigen zijn bijna net zo fel als standaard gloeilamp remverlichting. als dan hun derde remlicht niet werkt is het helemaal gissen of ze remmen of niet.
of bijvoorbeeld al 500 meter (bij wijze van) de rempedaal al aanraken..... rijd je dan achter. goed voor je remmen trouwens :+

maar onze overheid kent er ook wat van.
te denken aan de straatverlichting... LED..... of verkeerslichten die snachts gewoon verblindend zijn.
zeker met regen is het vreselijk.
met deze heb ik ook problemen overdag zodra de zon op de zelfde hoogte schijnt. oude lampen geen last van. led is enkel een vorm van contrast/waas op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

Vergeet ook de tunnelverlichting niet, die bij sommige tunnels 's nachts op standje supernova brandt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die opmerking over motorrijders is echt BS:
In 2013 kwamen er 29 om het leven bij een incident; een jaar later was dat gestegen naar 55 slachtoffers.”
Dat is leuk als de jaren er voor de aantallen als volgt waren: 63, 52, 54 en toen 29...

Dus die stijging is niet opvallend, eerder is de rare dip in 2013 opvallend.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-07 17:54
Ik geef elke auto die dimlicht heeft afgesteld op standje grootlicht een signaal. Hopelijk gaan ze het dan ooit begrijpen.

Verder vind ik LED achterlichten zo slecht nog niet (bijv. Peug. 308SW). Bij regenachtig weer zie je die achterlichten veel beter dan de traditionele. Vooral VW weet blijkbaar niet hoe je goede duidelijke achterlichten moet maken. Die 3 'haakjes' van de Golf zijn écht slecht zichtbaar. En als je dan Led achterlichten als optie kiest op de Golf krijg je van die gekke achterlichten vol afzonderlijke ledjes. 8)7
Je kunt ook mooi zien dat bij VAG elk merk zijn eigen verlichting doet. Seat heeft het bijv. wel goed voor elkaar.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
LuPo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:45:
Verder vind ik LED achterlichten zo slecht nog niet (bijv. Peug. 308SW). Bij regenachtig weer zie je die achterlichten veel beter dan de traditionele. Vooral VW weet blijkbaar niet hoe je goede duidelijke achterlichten moet maken. Die 3 'haakjes' van de Golf zijn écht slecht zichtbaar. En als je dan Led achterlichten als optie kiest op de Golf krijg je van die gekke achterlichten vol afzonderlijke ledjes. 8)7
Je kunt ook mooi zien dat bij VAG elk merk zijn eigen verlichting doet. Seat heeft het bijv. wel goed voor elkaar.
Helemaal mee eens. Ik vind de achterlichten van de meeste Audi modellen trouwens ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 15:25
Valt me tegenwoordig ook op dat er veel mensen met een kapot dimlicht of achterlicht rijden, ik heb een auto uit 2001 die al kapotte lampen aangeeft, zelfs al is het de kenteken verlichting. Van mij mag dat best verplicht worden als standaard uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

SgtPoen schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:20:
Valt me tegenwoordig ook op dat er veel mensen met een kapot dimlicht of achterlicht rijden, ik heb een auto uit 2001 die al kapotte lampen aangeeft, zelfs al is het de kenteken verlichting. Van mij mag dat best verplicht worden als standaard uitrusting.
Eens.

Valt me ook op dat degene die geen DRL hebben, menen dat ze dan mistlampen aan moeten gaan zetten... :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 15:25
JB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:29:
[...]

Eens.

Valt me ook op dat degene die geen DRL hebben, menen dat ze dan mistlampen aan moeten gaan zetten... :/
stadslicht + mistlicht :+. Die krijgen automatisch een seintje van mij.

[ Voor 8% gewijzigd door SgtPoen op 01-02-2016 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

SgtPoen schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:32:
[...]

stadslicht + mistlicht :+. Die krijgen automatisch een seintje van mij.
Haha precies! Hier middels vagcom de mistlampen geschakeld bij het seinen met groot licht, dan snappen ze de hint wel :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Heb dat vanmiddag gecontroleerd. DRL voor actief; achter branden de lichten niet. Auto is van januari 2016.

Kan daar overigens ook verder niets officieels over vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Bij mijn amerikaan (in canada van band gerold) zit standaard DRL unit.
contact aan en DRL is actief (mits op handrem). achter branden de lampen dan niet.
DRL bij mijn auto is niks anders als de grootlicht units op een lager spanning laten branden, resultaat is seinen met grootlicht is volledig sterkte. maar tijdens rijden is de lichtsterkte maar rond de 60 a 70%.
stadslicht kan erbij dan heb ik rondom verlichting, maar bochtverlichting blijft uit. pas met dimlicht aan gaat de DRL op non-actief en branden de normale koplampen, en als nodig grootlicht op volle sterkte..
helaas moet je er geen extra verlichting op aansluiten zoals ik dat had gedaan.
Even niet bij stilstaan en de extra verlichting doet hetzelfde als het orgineel :+
Oplossing is een extra relais plaatsen en samen laten werken met dimlicht.
Zonder dimlicht werken de bijgeplaatse lampen dan niet.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://myalbum.com/photo/O49N3tDbVqrs/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Friespeuk schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:17:
[...]

Heb dat vanmiddag gecontroleerd. DRL voor actief; achter branden de lichten niet. Auto is van januari 2016.

Kan daar overigens ook verder niets officieels over vinden online.
http://www.radartv.nl/nie...ng-niet-altijd-voldoende/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224053/

http://www.telegraaf.nl/a...rlichting_achteraf__.html

https://www.anwb.nl/exper...ht-en-wanneer-gaan-die-in

En zo nog wel een paar meer

Voor zover ik kan vinden geldt het echter allen voor modellen die na 1 januari 2015 op de markt gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 00:56

iichel

Gazoooo

Ik heb zelf LED koplampen op mijn polo en ik snap wel dat ze irritant zijn; ze zijn vrij hoog afgesteld vind ik zelf en ik kan altijd nog mooi alle borden op de snelweg verlichten voor m'n gevoel.
Ze hebben wel automatische hoogteregeling.
Nu zitten ze wel op een auto met een relatief lage voorkant, op de toaregs en andere 4x4s met xenons of LED koplampen heb ik m'n hele achterruit verlicht.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:34:
Voor zover ik kan vinden geldt het echter allen voor modellen die na 1 januari 2015 op de markt gekomen zijn.
Dat klinkt aannemelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Widow schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:27:
[...]

Zeiden koetsenmakers dat ook, toen de eerste auto's werd geïntroduceerd?
Jouw vergelijking is grotesk en slaat nergens op. Jouw probleem is denk ik vooral dat ik een uitgesproken mening heb.
Cheezus schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:41:
[...]

Wait.. whut?

Een gloeilamp is strict gezien ook geen lichtbron, maar gewoon een draad. Het licht van een gloeiDRAAD is dus een bijzaak. 8)7

Het knipperen van de LED heeft ook niks te maken met de LED zelf, als je deze op een continue spanning aansluit brandt deze gewoon zonder te knipperen. Het is technisch alleen interessanter om deze te laten knipperen, dit verlengd de levensduur van de LED en deze is zo makkelijk te dimmen door de 'uit' periode te verlengen. Voor de meeste mensen is dit niet zichtbaar maar voor een enkeling wel, soms hebben ze er onbewust last van, het schijnt zelfs wel eens een epilepsie aanval te hebben veroorzaakt. Eigenlijk is dan de frequentie te laag, als ze deze maar hoog genoeg heeft niemand er in de praktijk last van.
In ieder electronica leerboek is te vinden wat een diode is. Dat is een feit, geen mening.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

iichel schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:53:

Nu zitten ze wel op een auto met een relatief lage voorkant, op de toaregs en andere 4x4s met xenons of LED koplampen heb ik m'n hele achterruit verlicht.
Nou dan begin maar niet over de nieuwe Mini en de Qashqai ;w :N

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:18

Cheezus

Luiaard

Obelink schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:29:

In ieder electronica leerboek is te vinden wat een diode is. Dat is een feit, geen mening.
Dat een LED een diode is klopt inderdaad, dat het licht emitterende gedeelte slechts een bijzaak is lijkt mij een behoorlijk boude mening. Dat een LED een frequentie heeft klopt ook, zo'n 500 THz afhankelijk van de kleur - dit noemen wij 'zichtbaar licht'. Het knipperen is dus geen eigenschap van een LED (of een diode).

Of je er als consument op zit te wachten? Qua ontwerp wel, met LED's zijn er meer mogelijjkheden om wat moois te maken van een lamp. Technisch gezien betwijfel ik het ook, ik heb al behoorlijk wat kapotte LED DRL gezien, met dimlicht wordt de levensduur vast niet beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:19
Erger nog, in mijn VW Passat van 2012 is er gewoon nergens een meldingslampje te vinden... Ik heb er maar het gokken naar of mijn lichten branden of niet. Nu staan ze wel in de "auto" stand, dus ga ik ervan uit dat als de zichtbaarheid te weinig is ze wel branden, maar een lampje op mijn dashboard was wel makkelijk geweest.
Mijn Skoda heeft verlichte icoontjes om de draaischakelaar. Als je de lampen op auto hebt staan en het licht gaat aan, zal het stadslicht lampje (ja.. het *stadslicht* lampje, vraag niet waarom) feller gaan branden. Zit er bij jouw schakelaar niet ook zoiets in ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 08:15

Bestla

M/M -> V/F

Zoals al heel lang het geval is in de Scandinavische landen. Ik kan het van harte aanbevelen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 15:59

FFW

Ik heb ook last van de felle (nieuwe) verlichting, ik draag daarom een bril met gele glazen op sterkte, die wit licht verzwakt en dat scheelt hoofdpijn. Sommige merken maken het wel heel bont zoals de volvo stationwagons waarvan de Led remlichten bijna in elkaar doorlopen. De lichtsterkte is ongeveer gelijk aan die van een mistlicht, voor achterlichten vind ik dat onnodig. Je doet er helaas niks tegenbehalve door de intensiteit op je eigen ogen te verminderen door middel van filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:06
JB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:35:
[...]

Nou dan begin maar niet over de nieuwe Mini en de Qashqai ;w :N
Yep, collega van mij heeft sinds een aantal weken ook een Qashqai met full led verlichting. Kan niet missen als die achter je aan komt zetten :P. Nu zit ik ook wel in een relatief lage auto, dat speelt ook zeker mee.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 03-02-2016 12:58 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNutters
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-05 17:28
Bij mij in de buurt lijkt het haast wel hip om bij volle schemer / begin avond zonder verlichting te rijden, zie steeds meer (veelal jongeren) dit doen. Tevens vind ik het opvallend dat er steeds meer mensen zijn die niet doorhebben dat hun verlichting defect of verkeerd geïnstalleerd is. Om laat in de avond met 1 koplamp op een onverlichte snelweg waar je 130 mag te gaan rijden of auto's waar bij 1 lamp de lichtsterkte tegen het 'extreme'/groot licht aanzit alsof de lamp ondersteboven is geïnstalleerd (licht schijnt omhoog ipv omlaag). Ook rijden steeds meer mensen met hun mistlichten voor aan, erg irritant en verblindend.

Ikke nie snappe nie...

flikkerende lichten ben ik zelf vooral bij de nieuwste modellen van de wat duurde automerken, audi's en bmw's, tegengekomen. Met name bij de achterlichten is dit wel eens te zien. Verder vind ik het "witte" licht veels te fel. Vooral bij tegemoet komend verkeer wordt ik daardoor regelmatig verblind. Zou een oplossing zijn om iedereen keuze te geven uit slechts 1 kleur licht? Dus of iedereen het witte of iedereen het gele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

JB schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:35:
[...]

Nou dan begin maar niet over de nieuwe Mini
Deze lampen lijken blauw/paars/wit/blauw/paars/wit/blauw/blauw/wit te zijn afhankelijk van het zicht...
Die unit doet gekke dingen met de dispersie van het licht...
McNutters schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:04:
Bij mij in de buurt lijkt het haast wel hip om bij volle schemer / begin avond zonder verlichting te rijden, zie steeds meer (veelal jongeren) dit doen.
Misschien dat de mensen te dom zijn om te poepen, misschien dat zulke mensen hun theorie-examen hebben gecheat of toch misschien dat ze denken dat de sensor hun lampen wel aanzet. Geen idee...

[ Voor 41% gewijzigd door vhal op 03-02-2016 15:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

vhal schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:52:
[...]

Deze lampen lijken blauw/paars/wit/blauw/paars/wit/blauw/blauw/wit te zijn afhankelijk van het zicht...
Die unit doet gekke dingen met de dispersie van het licht...
Volgens mij is het ook xenon ipv LED (behalve die lelijke rondjes eromheen). Ik heb nog geen auto mee gemaakt die de zaak erger verblind als de mini op dit moment... |:( Zelfs met mijn dimmende binnenspiegel is het niet normaal hoe dat weerkaatst.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
vhal schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:52:
Misschien dat de mensen te dom zijn om te poepen, misschien dat zulke mensen hun theorie-examen hebben gecheat of toch misschien dat ze denken dat de sensor hun lampen wel aanzet. Geen idee...
Dat. Het soort mensen zoals ik bij mijn theorie examen tegen kwam. Zat een jongen naast mij die vol trots vertelde dat hij voor de 4e keer z'n theorie examen opnieuw ging proberen, met zijn vriendin en kind op een camping te wonen, al een half jaar een auto voor de deur hebben staan en oja, zijn vriendin? Die zat 2 rijen achter hem, moest het theorie examen voor de 5e keer maken :')

Oja toen ik met mijn papiertje naar buiten liep waar op stond 'geslaagd', mochten die twee het respectievelijk voor de 5e en 6e keer opnieuw gaan proberen.

Koop dan een brommobiel of neem de taxi, als je dan een keer slaagt zal dat meer te maken hebben met geluk dan met kennis, dat is levensgevaarlijk op de weg...

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 03-02-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 16:14
NickG schreef op maandag 01 februari 2016 @ 12:26:
[...]

Het is wel te zien, bij de draaischakelaar van de verlichting. Als de koplampen branden is de indicator rechts van auto groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 09:15

Reinier

\o/

[...]

Is dat echt zo? De nieuwe Volvo XC90 heeft dat niet. Terwijl je dat juist van Volvo wél zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Reinier schreef op maandag 08 februari 2016 @ 07:51:
[...]

Is dat echt zo? De nieuwe Volvo XC90 heeft dat niet. Terwijl je dat juist van Volvo wél zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bij mijn 308 zijn de achterlichten (helaas) ook uitgeschakeld als dagrijverlichting is ingeschakeld. Ik heb full led koplampen en heb de verlichting altijd op stand "auto". Lampjes op het dashboard geven daarbij aan of de verlichting aan staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Mjah toch heb ik het idee dat die regel (nog) niet ingevoerd is? Hoe kan Volvo daar anders van afwijken vraag ik me af.
Ik heb nog contact gehad met Volvo waarom de achterlichten van de XC90 niet branden i.c.m. de DRL en ik kreeg als antwoord dat het de verantwoordelijkheid van de bestuurder is om correcte verlichting te voeren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Net even snel het wetboek doorgebladerd (alleen de sectie over verlichting van auto's :P) en kom daar zo geen bepaling over het simultaan voeren van dagrijlicht en achterlicht. Ook geen algemene bepaling dat dit zou kunnen verplichten. misschien lees ik er overheen.

Maar ook al zou het wel verplicht zijn dan verzinnen veel autofabrikanten er wel wat op zodat ze er niet aan hoeven te voldoen. Nieuwe modellen op de typegoedkeuring van het oude model invoeren bv. (nieuwe S-klasse was op papier een facelift zodat MB niet aan het nieuwe airco gas hoefde).

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

D36 etaleert ff zijn onwetendheid op dit gebied: maar waarom willen autofabrikanten wel dlr voor aan en dan geen lichten achter aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Het argument was dat de remlichten dan beter opvielen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

ah, ja dat is ook zo.
Maar het opvallen van auto's die niet remmen lijkt me toch minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Snelheidsverschil is over het algemeen lager bij auto's die dezelfde kant op gaan dus opvallen is minder een issue itt tegemoetkomende auto's met een snelheidsverschil van ca. 160km/uur

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 09:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Arghh ik ben niet de enigste.
Andere frustratie, van die superfelle led-remlichten

Vast heel verantwoord dat je 400m verder kunt zien dat iemand remt.
Maar is het nou echt nodig als je voor me in de file stil staat

* heuveltje zou eigenlijk snachts een zonnebril op willen zetten.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

GWBoes schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:15:
Het argument was dat de remlichten dan beter opvielen.
Energiebesparing staat in de handleiding van mijn V40 (MY2013, maar inmiddels met aangepaste software zodat de achterlichten branden i.c.m. de DRL :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
iichel schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:53:
Ik heb zelf LED koplampen op mijn polo en ik snap wel dat ze irritant zijn; ze zijn vrij hoog afgesteld vind ik zelf en ik kan altijd nog mooi alle borden op de snelweg verlichten voor m'n gevoel.
Ze hebben wel automatische hoogteregeling.
Ik heb een oude civic waarvan de koplampen al vrij mat beginnen te worden. Als ik de lichtopbrengst van zo'n hoge bak wil evenaren moet ik groot licht aandoen en vervolgens de koplampen naar beneden afstellen (automatisch).
Bijkomend nadeel van die grote auto's: ze kijken over je heen en hebben daardoor zelf minder snel door dat ze zitten te bumperkleven. De combinatie van bumerkleven en LED voorlicht op (voor mij) achterruit niveau is enorm vervelend.
Met zo'n oude civic zit je al niet bijster hoog, als zo'n hoge auto mij tegemoet komt op een onverlichte weg met bomen aan beide kanten kan ik net zo goed stilstaan, je wordt gewoon verblind. In het donker probeer ik die weggetjes dan ook te vermijden en de volgende auto wordt wat mij betreft een "line-x land rover defender".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 00:56

iichel

Gazoooo

voordat een busje of 4x4 je achterruit proper verlicht, zit je ook wel binnen 10 meter afstand, wat gewoon onder bumperkleven valt (maar dat doen voor mijn gevoel die bestuurders juist wel wat vaker)

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
iichel schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:23:
voordat een busje of 4x4 je achterruit proper verlicht, zit je ook wel binnen 10 meter afstand, wat gewoon onder bumperkleven valt (maar dat doen voor mijn gevoel die bestuurders juist wel wat vaker)
Of je staat gewoon voor het verkeerslicht te wachten ;) Op datzelfde moment heb ik echt last van al die moderne auto's met extreem felle remlichten. Vooral als er een auto met automaat voor je staat die sowieso de voet op de rem zet, zie ik vlekken voor mijn ogen zodra we weer gaan rijden :X

Of Volvo het het meest bont maakt, zoals hierboven gezegd werd, weet ik niet, maar het zijn echt de nieuwere auto's waarbij de zichtbaarheid door felle lampen verbeterd wordt ten koste van verkeer dat achter zo'n auto moet wachten. Die remlichten zijn inderdaad nog feller dan menig mistlamp.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is bij LED automatische hoogteafstelling niet verplicht? Gelijk bij Xenons?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 13:54
Ik heb nog geen enkele auto gezien met manuele hoogteverstelling indien het om LED verlichting gaat. Of het verplicht is weet ik niet.

Wat wel niet verplicht is is een koplampsproeisysteem bij LED dimlichten. Mazda steekt het enkel bij hun Xenon varianten maar niet bij de LED varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wat ik zo vreemd vind, dat sinds LED weer steeds meer merken (VW Golf) gebruik gaan maken van reflector, buiten het feit dat het er ronduit after-market en Sjopnnie uitziet, heb ik ook het idee dat het veel meer verblind.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling is tegenwoordig alleen verplicht als de lichtopbrengst meer dan 2000lm is.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:42
josvane schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:25:
[...]

Het is wel te zien, bij de draaischakelaar van de verlichting. Als de koplampen branden is de indicator rechts van auto groen.
Dat was bij onze SEAT ook zo. Maar handig is het niet. Ik kom zien of de lichten ingeschakeld waren aan de hand van het navigatiesysteem. Deze ging in nachtmodus bij ingeschakelde verlichting.

Bij onze nieuwe Peugeot hebben ze gelukkig weer een lampje in het dashboard geplaatst. (En gelukkig weer een olietemperatuurmeter).

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/j9bvhj.jpg

Hij heeft ook Full led verlichting, en ben nog geen boze mensen tegengekomen die seinen. Dus het zal ook wel met de afstellingen te maken hebben.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
MicGlou schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:55:
[...]
Wss veel lading in de wagen gehad? ;)
Voor zover ik weet is het bij led verlichting verplicht om automatische hoogte-afstelling te hebben.

Zou het wel leuk vinden als mijn 308 met led verlichting gewoon de achterlichten aan deed met DLR. Het is niet zo dat je met een 308 met de achterlichten aan kunt rijden als je dat zou willen, het is namelijk niet mogelijk om het dimmen van het dashboard en entertainment systeem uit te zetten. Aangezien alles, inclusief airco instellen via dat entertainment systeem moet, kun je je lichten dus niet aan zetten overdag. Kut Fransen, de meest ellendige auto die ik ooit heb gehad :D. Gelukkig rijdt hij érg goed, als hij wil starten :+.

Ik irriteer me ook vaak aan pulserende LED verlichting, maar volgens mij zijn het bepaalde modellen. Met name Renaults. Totaal geen last van andere 308's en Octavia's. Ik trap er wel gewoon al 3 jaar in, denk steeds dat er mensen seinen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Makkelijk schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:35:
[...]Voor zover ik weet is het bij led verlichting verplicht om automatische hoogte-afstelling te hebben.
Dat hoeft al sinds 2012 niet meer ;)

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-07 08:03
Wat te denken van de 2016 Ford Mondeo, de verlichting daarvan is dusdanig blauw dat ik soms het idee heb dat er een noodvoertuig aan komt stormen..

Vreselijk de verlichting op auto's tegenwoordig. Is het niet te vel in allerlei vormen, zijn het wel de lakse mensen die of hun verlichting verkeerd gemonteerd hebben of gewoon niet aan hebben....

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 15:14

Shunt

Boe

dfrenner schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:15:
Wat ik zo vreemd vind, dat sinds LED weer steeds meer merken (VW Golf) gebruik gaan maken van reflector, buiten het feit dat het er ronduit after-market en Sjopnnie uitziet, heb ik ook het idee dat het veel meer verblind.
Euh de golf connected waar ik vorige week in zat had gewoon lensjes hoor.
Zo ver ik weet en tot nu gezien heb is alles waar xenon / led in zit gewoon met een lensje.
Dat zijn de volgende auto's:
Megane, Talisman, Octavia (xenon), Leon, Astra, 308, Mondeo, Focus en de auris.

Ik heb er de afgelopen week extra op gelet na dat ik dit topic tegen kwam en ik kan echt niet reproduceren wat de topic starter aan geeft. Ook automatische dimmende binnen spiegel van mijn vriendin in haar fiesta heb ik het probleem nog niet eerder opgemerkt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-07 18:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Shunt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:05:
[...]

Euh de golf connected waar ik vorige week in zat had gewoon lensjes hoor.
Zo ver ik weet en tot nu gezien heb is alles waar xenon / led in zit gewoon met een lensje.
Dat zijn de volgende auto's:
Megane, Talisman, Octavia (xenon), Leon, Astra, 308, Mondeo, Focus en de auris.

Ik heb er de afgelopen week extra op gelet na dat ik dit topic tegen kwam en ik kan echt niet reproduceren wat de topic starter aan geeft. Ook automatische dimmende binnen spiegel van mijn vriendin in haar fiesta heb ik het probleem nog niet eerder opgemerkt.
Toch maakt een Golf 7 (GTE) of een Passat met LED verlichting (non-plus) gebruik van een reflector ipv projector ;)

www.google.nl

• Shunt

Shunt

Boe

MisteRMeesteR schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:08:
[...]

Toch maakt een Golf 7 (GTE) of een Passat met LED verlichting (non-plus) gebruik van een reflector ipv projector ;)
Ik zie het nu ook inderdaad de GTE heeft reflectors. Maar dat is zover ik heb gezien ook meteen de enige.
GTE kwam niet in mijn lease shortlist voor dus ook niet naar gekeken.

Game PC

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 11-07 18:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Shunt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:27:
[...]

Ik zie het nu ook inderdaad de GTE heeft reflectors. Maar dat is zover ik heb gezien ook meteen de enige.
GTE kwam niet in mijn lease shortlist voor dus ook niet naar gekeken.
Dat komt omdat de Golf GTE als enigste Golf uit te rusten is met LED koplampen. Andere versies krijgen Bi-Xenon mee.

Dit zal ws. bij een aankomende facelift wel anders worden, bijna elk merk biedt al LED koplampen aan in het C-segment.

[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-02-2016 22:30 ]

www.google.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sommige auto's zijn heel iritant met de lampen. Bij veel auto's zitten ze ook te hoog (als je zelf in een auto rijdt die een paar jaar geleden nog een normale hoogte had) en een keer had ik zelfs het idee dat mijn ogen beschadigd waren nadat ik achter een ouder type prius bij een verkeerslicht heb gestaan. Een half uur daarna zag ik nog groene en blauwe vlekken in mijn gezichtsveld zo fel waren de remlampen van de Prius (en de bestuurder vond het nodig de hele duur van het rode licht op de rem te staan).

Maar ontopic, ledlampen knipperen toch ook? Volgens mij zijn ze daarom zo zuinig. Wel iritant als je dat ook ziet want dat is volgens mij niet de bedoeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 11-02-2016 22:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Shunt

Shunt

Boe

Marzman schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:33:
Sommige auto's zijn heel iritant met de lampen. Bij veel auto's zitten ze ook te hoog (als je zelf in een auto rijdt die een paar jaar geleden nog een normale hoogte had) en een keer had ik zelfs het idee dat mijn ogen beschadigd waren nadat ik achter een ouder type prius bij een verkeerslicht heb gestaan. Een half uur daarna zag ik nog groene en blauwe vlekken in mijn gezichtsveld zo fel waren de remlampen van de Prius (en de bestuurder vond het nodig de hele duur van het rode licht op de rem te staan).

Maar ontopic, ledlampen knipperen toch ook? Volgens mij zijn ze daarom zo zuinig. Wel iritant als je dat ook ziet want dat is volgens mij niet de bedoeling.
Het spijt me maar als je oog schade krijgt van de lampjes in de remlichten van een auto is er mogelijk iets mis met je ogen en zou je toch echt eens een oogarts moeten raadplegen.
Ik heb dat ook nooit begrepen als je lang in de zon staart kan je ook een vlek in je gezicht veld krijgen. Weet je wat daar de oplossing voor is? Juist ja niet direct in de bron van het irriterende licht kijken.

Een led lamp HOEFT niet te knipperen zolang je hem op gelijkspanning zet.
Zou je hem op wisselspanning zetten dan knippert hij inderdaad. Dit omdat een LED een diode is en dus slechts een richting op stroom door laat. Op het moment dat de sinusgolf positief is en door de led kan stromen brand hij op het moment dat hij naar negatief gaat (vandaar wissel spanning) brand de led niet.
MisteRMeesteR schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:29:
[...]

Dat komt omdat de Golf GTE als enigste Golf uit te rusten is met LED koplampen. Andere versies krijgen Bi-Xenon mee.

Dit zal ws. bij een aankomende facelift wel anders worden, bijna elk merk biedt al LED koplampen aan in het C-segment.
Dat verklaart dan een hoop! :9

Verder zou ik verwachten dat juist LED verlichting NIET zou knipperen mits het direct gevoed zou worden vanuit de accu of een fatsoenlijke filter direct vanaf de dynamo in de auto. Het lijkt mij dan ook dat als je iets ziet knipperen dit te maken zou hebben met bvb een adaptive LED systeem (zoals bij de nieuwe opel astra). Of als er een automatische regeling voor hoogte in de led unit zit en hij dus constant zijn hoek aanpast.

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 11-02-2016 22:45 ]

Game PC

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Shunt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:39:
[...]

Het spijt me maar als je oog schade krijgt van de lampjes in de remlichten van een auto is er mogelijk iets mis met je ogen en zou je toch echt eens een oogarts moeten raadplegen.
Ik heb dat ook nooit begrepen als je lang in de zon staart kan je ook een vlek in je gezicht veld krijgen. Weet je wat daar de oplossing voor is? Juist ja niet direct in de bron van het irriterende licht kijken.
Sure, 21 jaar mijn rijbewijs, 35000 km per jaar en een keer een Prius tegengekomen met dat effect en dat ligt aan mijn ogen. Niet in de bron kijken is een goede tip maar dat gaat vrij lastig als je achter een auto staat waarvan de hele achterpartij uit remlichten lijkt te bestaan. Maar mocht het weer gebeuren dan zal ik gewoon mijn zonneklep naar beneden doen en een zonnebril opzetten.

/▌

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Shunt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:39:
Een led lamp HOEFT niet te knipperen zolang je hem op gelijkspanning zet.
Zou je hem op wisselspanning zetten dan knippert hij inderdaad. Dit omdat een LED een diode is en dus slechts een richting op stroom door laat. Op het moment dat de sinusgolf positief is en door de led kan stromen brand hij op het moment dat hij naar negatief gaat (vandaar wissel spanning) brand de led niet.
Ze sturen de leds dus niet aan met een vaste gelijkspanning, maar met een puls-breedte sturing.
Waarom ze dat doen weet ik nog steeds niet, want warmte-ontwikkeling en te felle leds zouden niet het probleem mogen zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Shunt

Shunt

Boe

Marzman schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:46:
[...]
Sure, 21 jaar mijn rijbewijs, 35000 km per jaar en een keer een Prius tegengekomen met dat effect en dat ligt aan mijn ogen. Niet in de bron kijken is een goede tip maar dat gaat vrij lastig als je achter een auto staat waarvan de hele achterpartij uit remlichten lijkt te bestaan. Maar mocht het weer gebeuren dan zal ik gewoon mijn zonneklep naar beneden doen en een zonnebril opzetten.
Het gaat mij meer om het punt dat remlichten oog schade kunnen veroorzaken ;).
Verder kan ik zo niet echt een Prius vinden waar de achter kant absurd veel remlichten lijkt te hebben. Wellicht de volgende keer niet tot op de bumper rijden ? (even tussen door je moet dit met een gepaste smiley lezen zoals :+ ).

Ik hoor vaak mensen klagen over dat remlichten van auto's zo fel zijn. En ik denk dat die mensen dan wellicht gevoeliger zijn voor licht dan andere mensen. Zo heb je ook mensen die minder gevoelig zijn tot op een punt dat ze snachts geen auto kunnen rijden omdat ze constant de belijning missen.

Game PC

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Shunt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:53:
[...]

Het gaat mij meer om het punt dat remlichten oog schade kunnen veroorzaken ;).
Verder kan ik zo niet echt een Prius vinden waar de achter kant absurd veel remlichten lijkt te hebben. Wellicht de volgende keer niet tot op de bumper rijden ? (even tussen door je moet dit met een gepaste smiley lezen zoals :+ ).
Ik zal er inderdaad te dicht achter hebben gestaan en misschien waren het aftermarket remlichten of gewoon fellere lampjes als wat normaal is voor die auto. Het tegenovergestelde heb ik ook wel eens gezien, iemand die het verstandig vond om zijn achterlichten (en remlichten) in dezelfde kleur van zijn auto (zwart) te spuiten. Je zag het bijna niet als hij remde.
Ik hoor vaak mensen klagen over dat remlichten van auto's zo fel zijn. En ik denk dat die mensen dan wellicht gevoeliger zijn voor licht dan andere mensen. Zo heb je ook mensen die minder gevoelig zijn tot op een punt dat ze snachts geen auto kunnen rijden omdat ze constant de belijning missen.
Volgens mijn ouders wordt dat probleem ook erger als je ouder wordt. Voorlopig is het bij mij eigenlijk verbeterd (ik denk omdat ik meer s'nachts rijd, ongeveer 50 procent van de tijd)

/▌

Pagina: 1 2 Laatste