Avast SecureLine VPN - aanschaf noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728785

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vorige maand een nieuwe ACER laptop gekocht. Nu krijg ik bij het opstarten telkens de melding: "SecureLIne VPN is niet actief, iedereen kan zien wat u doet"(ofzoiets).

Is dit een commerciële truuc om mij VPN software aan te smeren of is het verstandig om als particulier zoiets te installeren? Zo ja, moet dat Avast Secureline zijn of zijn er betere?

Ik heb wel een McAfee visrusscanner overigens.

Wie kan mij helpen?

Dank alvast!

Groet Marieke

Beste antwoord (via Anoniem: 728785 op 16-02-2016 14:13)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je kijkt naar voor geïnstalleerde software die je met een pop-up bericht probeert over te halen tot aanschaf van een ander product van dezelfde leverancier. Je kunt dit negeren of ervoor kiezen om tot overschaf over te gaan. Een andere optie die je altijd hebt is het deinstalleeren van dit soort software en te kiezen voor een product van een andere leverancier. Laptops en andere producten komen helaas vaak met een behoorlijke hoeveelheid voorgeinstalleerde software. Meer dan eens betreft deze gebundelde software trail versies waarvoor je behoorlijk moet betalen nadat de trial verlopen is. Deze gebundelde software maakt soms een laptop zelfs onnodig traag.

Mijn advies zou zijn om eens goed naar de voorgeinstalleerde software te kijken om te bepalen wat je niet nodig hebt. Dit kun je de-installeren. Vervolgens kies je zelf (bijvoorbeeld op basis van de informatie en linkjes in [Virusscanners] Discussietopic deel 4 ) welk antivirus product je wilt gebruiken. Let op dat je nooit meerdere antivirus producten naast elkaar installeert. Dit leidt vaak tot instabiliteit of andere issues.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 09:02
commerciële rommel, gewoon deleten die handel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

truc, net als alle andere bloatware shit die maar een maand werkt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Als je zowel McAfee als Avast geïnstalleerd hebt staan, zou ik in ieder geval 1 van de 2 verwijderen.
Zo'n combinatie zal voor problemen zorgen.
De Avast VPN optie is een advertentie voor 1 van hun producten.
Niet perse noodzakelijk en de waarschuwing/advertentie kan je negeren.
Of een VPN nodig is, hangt af van je gebruik.
Indien je op je laptop al je bankzaken veilig wil kunnen doen terwijl je (als voorbeeld) gebruik maakt van een (onbeveiligde) Wifi verbinding bij je lokale koffie en bagel toko, dan is een veilige verbinding via VPN wel erg prettig.

[ Voor 36% gewijzigd door Baserk op 26-01-2016 14:54 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gewoon negeren/deinstalleren. Er zal nog wel meer adware op de laptop staan zonder dat je het weet.
Even logisch nadenken leert je ook: ik koop iets, waarom moet ik nu opeens voor opties betalen?
Het is alsof je naar huis gaat in je nieuwe auto en de boardcomputer meldt dat je de lichtmetalen velgen mist en de leren stoelen en de parkeersensoren, en of de auto deze opties nog even moet bestellen bij de dealer.

Als je nog een Windows 7 cd op de plank hebt liggen zou ik die door iemand laten installeren.
Dan heb je een schone Windows installatie zonder de adware en "big brother" features van Windows 10.
Dan kan je nog tot 2023 fijn van je nieuwe laptop genieten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DJMaze schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 17:13:
Dan heb je een schone Windows installatie zonder de adware en "big brother" features van Windows 10.
Dan kan je nog tot 2023 fijn van je nieuwe laptop genieten.
Nee, dat kan niet. Windows 7 SP1 zit nu in extended support tot 14 januari 2020. Daarna komen er geen beveiligingsupdates meer. Dan moet je upgraden. Je zal voor die tijd ook al de ongemakken ervaren van een verouderd OS. In 2020 is Windows 7 alweer 11 jaar oud.

De verhalen over de privacy in Windows 10 hebben inmiddels al legendarische status behaald, maar zijn schromelijk overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 06:34:
[...]

Nee, dat kan niet. Windows 7 SP1 zit nu in extended support tot 14 januari 2020. Daarna komen er geen beveiligingsupdates meer. Dan moet je upgraden. Je zal voor die tijd ook al de ongemakken ervaren van een verouderd OS. In 2020 is Windows 7 alweer 11 jaar oud.

De verhalen over de privacy in Windows 10 hebben inmiddels al legendarische status behaald, maar zijn schromelijk overdreven.
W7 werkt anders nog prima, iets wat niet over W10 kan worden gezegt wat nog overkomt alsof het nog altijd een beta versie is, als je W7 kan installeren dan zeker doen.
Laatst mijn laptop maar weer 'gedowngrade' naar W7, waar de VPN client wel werkt, ik niet in Control Panel en PC Settings tegelijk hoef te zoeken en kleinere dingen zoals pictogrammen niet voor de helft W10 zijn en dan een paar verdwaalde Vista/7/8 pictogrammen die ze vergeten zijn lijkt wel?... Allemaal nog niet af iig... Desktop en pc's van gezin zullen binnenkort ook weer terug gaan aangezien het onmogelijk is geworden mijn pa over de telefoon uit te leggen hoe hij zelfs de simpelste settings kan aanpassen omdat je nooit weet waar ze staan tegenwoordig... (Waarom heet Folder Options nu 'Change search options for files and folders'?...)
Verder zijn de privacy problemen toch wel zorgelijk, zoals wanneer je aangeeft niet mee te willen doen aan zo'n programma dat die setting na een update ineens weg is en je die enkele dagen later onder een andere naam vind, uiteraard nu magisch geactiveerd :/
Zou nog een paar jaar W7 gebruiken, misschien dat W10 dan bruikbaar is tegen die tijd en anders W11 :p

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je kijkt naar voor geïnstalleerde software die je met een pop-up bericht probeert over te halen tot aanschaf van een ander product van dezelfde leverancier. Je kunt dit negeren of ervoor kiezen om tot overschaf over te gaan. Een andere optie die je altijd hebt is het deinstalleeren van dit soort software en te kiezen voor een product van een andere leverancier. Laptops en andere producten komen helaas vaak met een behoorlijke hoeveelheid voorgeinstalleerde software. Meer dan eens betreft deze gebundelde software trail versies waarvoor je behoorlijk moet betalen nadat de trial verlopen is. Deze gebundelde software maakt soms een laptop zelfs onnodig traag.

Mijn advies zou zijn om eens goed naar de voorgeinstalleerde software te kijken om te bepalen wat je niet nodig hebt. Dit kun je de-installeren. Vervolgens kies je zelf (bijvoorbeeld op basis van de informatie en linkjes in [Virusscanners] Discussietopic deel 4 ) welk antivirus product je wilt gebruiken. Let op dat je nooit meerdere antivirus producten naast elkaar installeert. Dit leidt vaak tot instabiliteit of andere issues.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens kan het gebruik van een VPN zeker wel nuttig zijn - in sommige situaties zoals wanneer je het gedeelde wifi in bijv. een hotel gebruikt en privacygevoelige info verstuurt of ontvangt via internet (zoals bankgegevens). Maar dan nog zou ik niet als eerste denken aan een dienstverlener die zo reclame maakt..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RGAT schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 07:03:
W7 werkt anders nog prima, iets wat niet over W10 kan worden gezegt wat nog overkomt alsof het nog altijd een beta versie is, als je W7 kan installeren dan zeker doen.
Windows 98 werkt ook nog altijd prima... Dat is niet echt een argument. Windows 7 installeren op nieuwere hardware als Skylake kan al lastig zijn. En met nieuwere platformen zal de driverondersteuning steeds minder worden.

Windows 7 is nu hard op weg om het volgende XP te worden.

Ik heb nu voldoende computers van Windows 10 voorzien en eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad. Het upgrade proces is pijnloos en Windows 10 werkt verder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is op mijn bestaande hardware nog geen 2020 maar ik heb ondertussen al mijn (niet iOS-)devices ook voorzien van Win10 - maar dit gaat nogal offtopic :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728785

Topicstarter
Sorry, zie nu de recente reacties pas - dank voor jullie hulp. veel geleerd van al het advies. Ik laat Windows 10 toch maar staan. En ga geen software kopen die me op een opdringerige manier wordt aangeboden.

Over privacy gesproken - gisteren werd ik gebeld door een engelssprekend iemand, Inidaas accent die zei dat íe van Windows was en dat mijn computer gehacked was. En dat hij mij wel even zou helpen. Ja daaag. daar trapte ik dus niet in. Maar hoe kwam hij aan mijn nummer en mijn naam?!

Blijkt dat mijn Ziggo telefoonnummer (vaste lijn) gewoon openbaar is en zelf doorgegeven wordt voor marketingdoeleinden - zonder dat mij dat is gevraagd!

Gelukkig had ik inmiddels een gezond wantrouwen gekweekt doordat ik dit topic heb geplaatst (en vooral door jullie reacties)

Dank allen!

Groet Marieke

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 728785 op 16-02-2016 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-07 15:18

ongekend41

Division Brabant

Er is zelfs een heel topic over deze bellers: Telefoonscam topic

Mocht je geen verse installatie van W10 doen, dan loont het te kijken wat er standaard word opgestart en wat voor "onnodige" er geïnstalleerd staan. Een programma als Decrapifier kan in een aantal gevallen ook overbodige meuk verwijderen.

nope

Pagina: 1