HI/LOW Input op subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726268

Topicstarter
Hallo,

Vandaag een Thonet & Vander subwoofer gekocht, wil deze aansluiten op mijn Pioneer VSX-529. Alleen de kabels komen niet overeen lijkt het...

In de subwoofer staat een aansluiting voor Low input Tulp, dit zou op de receiver kunnen worden aangesloten via de Subwoofer uitgang (wordt dan 1 naar 2 tulp kabel). Echter staat in de gebruiksaanwijzing (zie onder) dat de receiver moet worden aangesloten op de HI-Input kanalen, dit zijn echter 2 keer de ingangen van een box (sorry geen idee hoe je dit noemt, zwart en rood waar je gewoon een draadje in klemt)... Kan dit vanaf de single tulp en zo ja met welke kabel?

Handleiding:
HI-LEVEL/LOW LEVEL INPUT-OUTPUT
Each playback device needs different types of amplification, according to the intensity of its output. For home devices (mp3, smartphone, tablet, TV, DVD, semiprofessional sound card) the low level input/output must be used, and for professional devices (AV receiver) the hi-level input/output is the one needed. The speaker adapts to different inputs for better performance while minimizing distortion.

Subwoofer
http://www.cct.hu/index.p...&id=twsw10bl&erdeklodes=1

Versterker
http://www.pioneer.com.au...k_eu_b@131209@h_large.jpg

Dank voor de hulp alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De kabels komen prima overeen.
Low level input L en R sluit je met een dubbele tulpkabel aan op subwoofer pre-out 1 en 2.
In principe zou je ook met een enkele aansluiting (dus sub pre-out 1 naar L of R op je sub) maar omdat dit zo'n onbekend merk is zou ik hem lekker dubbel aansluiten. Moet jewoon een tulpkabel tussen dus.

Daarna Sub Freq knop helemaal open zetten, sub gain op half. en de boel verder via je receiver qua niveau's inregelen. Ik weet niet of dat ding AUdissey oid heeft maar zo ja dan moet je die opnieuw draaien. En anders handmatig inregelen qua speaker niveaus (zie je boekje) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de snelle reactie!
Verschil Hi en LOW input maakt dan dus eigenlijk niet uit je zeggen? (Boekje zegt dat de receiver namelijk op HI level input zou moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat maakt uiteraard wel uit ;)
Een high level input gebruik je als je op je receiver / versterker alleen maar versterkte uitgangen hebt. Daar gaat dus een door de receiver versterkt signaal overheen- en de versterker in de sub doet dan weining of zelfs helemaal niks..
Maar jij hebt speciaal voor je subwoover pre-outs dus kun je die gebruiken. En dan gebruik je dus de versterker van je sub waar ie voor bedoeld is - plus het scheelt je aansluitwerk :)

Hi en low moet je idd niet door elkaar heen halen, maar zover was je zelf al.
Wat het boekje (van de sub zelf neem ik aan) zegt zal ongetwijfeld ook kloppen - maar die verhalen vermoed ik over een situatie waarbij je geen pre-outs hebt. Of misschien heb je het nog niet ver genoeg gelezen ;)

Edit, ik praat soms poep :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11
@ The Eagle,

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Wat ik heb begrepen is dat een high-level aangesloten actieve sub een dusdanig hoge weerstand/impedantie heeft, dat het geen vermogen van de versterker vraagt. Ook een high-level aangesloten sub gebruikt dus zijn eigen voeding.

Wat low-level aansluiten betreft. Of het kwaad kan om beide stekkertjes te gebruiken weet ik niet, maar een meerwaarde heeft het ook niet. Je kunt dus op 3 manieren aansluiten;
- 1 kabeltje van subwoofer out 1 naar Rode witte stekker op sub
- 1 kabeltje met y-splitter van subwoofer out 1 naar Rode+Witte stekker op sub (+6db Lees; hoger volume)
- 2 kabeltjes van subwoofer out 1+2 naar Rode+Witte stekker op sub (waarschijnlijk ook +6db)

Meer over aansluiten van sub hier:
Het Grote Subwoofer Topic <- heb daar nog geen commentaar op gehad, dus denk dat het klopt :+

Ik zou de sub iig gewoon low level aansluiten. Je kunt het eens high-level proberen om te horen of er verschil is, maar let op dat je wel de instellingen juist aanpast en dat je het op de juiste manier aansluit, anders zal het nergens naar klinken. Ik geloof dat er meerdere fabrikanten (waaronder REL) adviseren om de sub via high-level aan te sluiten. Maar goed, zolang ze ook de optie geven om de sub low-level aan te sluiten zie ik geen logica in dat advies.

[ Voor 31% gewijzigd door LA-384 op 15-01-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:49:
...maar omdat dit zo'n onbekend merk is zou ik hem lekker dubbel aansluiten.
Die logica kan ik niet volgen. Dergelijke aansluitingen zijn standaard en verschillen niet qua merk. Dubbel aansluiten op de subwoofer heeft ook niet echt nut, harder dan de max van de subwoofer zal je nooit gaan. Dubbel op de receiver is voor twee losse subwoofers, LFE is mono.

Verder zie de TS van Het Grote Subwoofer Topic aangezien het deel van High Level qua vermogen ook niet klopt. Je tapt alleen het signaal af, de subwoofer is en blijft actief en gebruikt zijn eigen versterker.
LA-384 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:41:
- 1 kabeltje van subwoofer out 1 naar Rode stekker op sub
Volgens mij is het wit, Left. Dat kom je het meest tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 15-01-2016 22:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ok, ik praat dus soms idd poep. Post maar even aangepast. En je hebt gelijk, LFE is mono, maar bij stereo wil je dat ding ook mee hebben draaien. geen idee hoe die Pioneer daar exact mee omgaat. Zou over de zelfde aansluiting moeten gaan allemaal. Uiteraard zou je hem mocht je high level aansluiten, wel zowel links als rechts aan moeten sluiten.

Maar je hebt idd gelijk: als je hem pre-out / low level aansluit moet 1 kabel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11
Dit is een vraag voor mezelf. Is aansluiten via sub out 1+2 dan gelijkwaardig aan de pre-out aansluiting op sommige receivers? M.a.w. ziet de receiver de sub dan niet langer als sub en wordt het dan gezien als volwaardige speaker met eigen crossover?

Anders zou het geen vesrschil maken wanneer je de sub op beide aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:12:
LFE is mono, maar bij stereo wil je dat ding ook mee hebben draaien.
Voor de ondersteuning in het laag om de andere speakers aan te vullen is de setting SMALL met de bijhorende crossover, zo betrek je de subwoofer daar bij. Het afroamen van de frequenties regelt de receiver.

Left en Right op de subwoofer zijn als je de Front Left en Right Pre-Out van de receiver aan zou sluiten en niet de Subwoofer Pre-Out. Dan vervallen ook de subwoofer settings omdat je dan niet meer met LFE te maken hebt.
LA-384 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 23:23:
Anders zou het geen vesrschil maken wanneer je de sub op beide aansluit.
Subwoofer Pre-Out 1 en 2 zijn echt voor twee verschillende subwoofers waarbij je deze ook apart in kan regelen.

Dubbel aansluiten geeft inderdaad een boost qua volume, maar zoals gezegd bereik je hetzelfde door de volumeknop wat meer open te draaien. Op een gegeven moment zit je toch aan de max van de subwoofer.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 15-01-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals dank voro alle reacties hier! Heb er veel aan gehad zover, complete audio 0 dat ik ben...
Echter, ben niet helemaal tevreden over het resultaat momenteel, moet eerst de instelling van de receiver eens goed doorlopen, maar ben na wat online research werk ook niet helemaal zeker meer over de aansluiting... Momenteel is dit de - 1 kabeltje met y-splitter van subwoofer out 1 naar Rode+Witte stekker op sub.
Ik begreep echter dat ik ook mijn frontspeakers via de SUB kan laten lopen, en de sub dan aan kan sluiten op de receiver via de box uitgang (zoals in de handleiding wordt aangeraden/ hi input)... is dit volgend jullie een mogelijkheid of juist af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De aansluiting van de subwoofer Pre-Out op de receiver naar de ingangen op de subwoofer is correct. Even het nut van het dubbel aansluiten op de subwoofer daar gelaten. Hoe staan de instellingen verder in de receiver? Op de subwoofer de crossover in ieder geval geheel open zetten en om te testen het volume op 50%, die kan je later nog afstellen. In de receiver moet je de subwoofer sowieso op "YES" zetten dat deze aanwezig is. Mijn inziens de speakers dan ook allemaal op "SMALL" zodat de subwoofer de onderste regionen overneemt. Afhankelijk van de speakers kan de crossover dan van 40 - 200 Hz af moeten worden gesteld. Crossover regel je bij deze dus op de receiver.

High Level is - bij deze subwoofer - de Front Speakers eerst naar de subwoofer en dan vanuit de subwoofer weer naar de speakers. Kost je al extra kabel en qua plaatsing maakt je dat wat minder vrij. In de receiver zet je dan de subwoofer op "NO" en alle speakers op "LARGE". Zo krijgen de fronts (en de subwoofer) het gehele frequentiebereik te verwerken. De uiteindelijke crossover (en het volume) stel je in op de subwoofer. Je receiver mixt het LFE-signaal dan over de Fronts die via de subwoofer lopen en de subwoofer takt het dan allemaal af. Het is beide mogelijk, mijn voorkeur gaat uit naar Low Level omdat dit simpelweg minder kabels kost en alles af kan worden gesteld in de receiver wat het makkelijker maakt.

Andere manier van aansluiten kan je proberen, maar als de instellingen niet goed staan dan ben je sowieso weg. Of wat nog belangrijker is dan de instellingen: plaatsing en akoestiek. Een subwoofer afstellen en correct plaatsen is zo makkelijk namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rede dat ik niet helemaal overtuigd ben is omdat als ik de MCACC van de receiver laat gaan hij de subwoofer op NEE zet (dit regelt zover ik begrijp de instellingen van je receiver meteen toch?)... nu krijg ik de indruk dat hij dus de subwoofer helemaal niet vindt, ook tijdens de test hoor ik er geen geluid oid uitkomen. Echter geeft hij bij vlagen wel geluid uit de sub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als de subwoofer op "NO" (of "NEE" indien je de receiver op NL in hebt gesteld) dan vind de receiver de subwoofer inderdaad niet en zal deze het nooit gaan doen zoals het hoort. Dat de subwoofer het soms wel doet heeft waarschijnlijk meer te maken dat de kabel soms een signaal opvangt en dan toch iets van leven in de subwoofer gooit. Klinkt raar, maar niet alle uitgangen van een receiver zijn even goed afgeschermd. Zet het volume van de subwoofer eens hoger en laat MCACC dan nog eens lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok merci, ik ga dit even proberen als ik terug ben vanmiddag. Zal even laten weten hoe t gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hoor jij de subwoofer zelf wel een testtoon maken als MCACC loopt? Zo ja staat de subwoofer te zacht voor MCACC om het op te pikken en moet de subwoofer dus wat harder. Zo niet kan de connectie tussen de subwoofer defect zijn. Kan iets zijn van een rotte kabel tot kapotte ingang dan wel uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben ik weer... De sub doet het, lag denk ik aan de kabel want hele nieuwe gekocht en hij werkt, alleen het geluid is nog verre van zoals het zou moeten zijn volgens mij...
Zijn een paar problemen;
Hoe stel ik de frequency van de sub af op de sub en wat zet ik dan in de receiver bij frequency? Zet ik deze op min of max of juist tot waar de boxen niet komen?
Als ik de MCACC momenteel run zet hij de sub op off, de centre speaker op small en de anderen op large. De afstyanden gemeten kloppen verder wel. Echter lijkt er voor mij ook veel meer geluid van rechtsvoor te komen dan van de rest af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Zie voor een deel al gezegd is in FeaR in "HI/LOW Input op subwoofer". De crossover stel je maar op één plek in: of op de subwoofer of in de receiver. Met Low Level is instellen in de receiver over het algemeen het makkelijkst. Crossover instellen op het punt waar je speakers de tonen niet meer hoorbaar kunnen weergeven. Dat is niet uit het boekje de laagste frequentie die op wordt gegeven. Die frequentie is al bij een verzwakking. Het is een kwestie van testen wat de beste instelling is.

Maar nogmaals: zolang de receiver de subwoofer niet herkent tijdens de test zal je geen goede resultaten behalen. Volume nog verder open schroeven tot de receiver de subwoofer herkent.

Pagina: 1