Aankoopadvies router maximaal 150 euro

Pagina: 1
Acties:

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:30
Ik zoek een?
Op dit moment wordt nog gebruik gemaakt van de Ziggo Cisco router/modem. Nu werkt die op een beperkte afstand en met een beperkt aantal apparaten prima, maar zodra de afstand groter wordt en er meer van wordt gevraagd geeft die problemen. Probleem is daarnaast dat de playstation 4 en tv op de tweede etage staat op een redelijke afstand van de modem, en dat geeft vaak problemen met online gamen. Daarom ben ik aan het kijken naar een stabiele, snelle router met een goed bereik. Die niet al te warm wordt. Wat nog een probleem kan worden, is dat die in een relatief klein kast moet staan

Wat is je budget?
Ik ben eerst gaan kijken wat er een beetje beschikbaar is aan routers, en volgens mij kan je voor maximaal 150 euro een prima ding kopen. Als het goedkoper kan hoor ik het graag.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Meerdere apparaten bevinden zich in huis, die regelmatig 's avonds gelijktijdig gebruik maken van de router. Dan heb ik het over: laptop, pc, smartphone, tv, playstation et cetera. Ook moet die dus nog een goede verbinding naar de tweede verdieping hebben.

Wat heb je al gevonden?
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel verstand van routers heb. Maar ik heb me al over het een en andere ingelezen en daardoor een voorlopige selectie kunnen maken. Ik neig momenteel zelf naar de Netgear Nighthawk

Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

Synology RT1900ac
pricewatch: Synology RT1900ac

Asus RT-AC68U Zwart
pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart

TP-Link Touch P5
pricewatch: TP-Link Touch P5

TP-Link Archer C9
pricewatch: TP-Link Archer C9

Graag hoor ik wat jullie advies in deze zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Matedeor op 15-01-2016 14:28 ]

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Je zou ook gebruik kunnen maken van een access point, waardoor je ziggomodem de routerfunctie blijft vervullen, maar het draadloze verkeer dus afgehandeld wordt door het access point.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

De AC modellen ondersteunen ook de 5 GHz band, maar afhankelijk van het materiaal in de vloeren naar boven zul je daar mogelijk geen gebruik van kunnen maken daar. Ik zelf heb er een in het trapgat hangen, en dan werkt het op 1e en begane grond best prima. Deze unifi access points zijn goedkoper dan de wireless routers die je zelf had voorgesteld. Mijn ervaring verder, is dat de unifi access points niet de snelste zijn, maar wel stabiel functioneren, ook met veel devices tegelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door VHware op 15-01-2016 19:34 ]

• Matedeor
VHware schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:31:
Je zou ook gebruik kunnen maken van een access point, waardoor je ziggomodem de routerfunctie blijft vervullen, maar het draadloze verkeer dus afgehandeld wordt door het access point.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

De AC modellen ondersteunen ook de 5 GHz band, maar afhankelijk van het materiaal in de vloeren naar boven zul je daar mogelijk geen gebruik van kunnen maken daar. Ik zelf heb er een in het trapgat hangen, en dan werkt het op 1e en begane grond best prima. Deze unifi access points zijn goedkoper dan de wireless routers die je zelf had voorgesteld. Mijn ervaring verder, is dat de unifi access points niet de snelste zijn, maar wel stabiel functioneren, ook met veel devices tegelijk.
Zit nog even te zoeken hoe het allemaal werkt, en wat het slimst is. Als ik het goed begrijp is een acces point gewoon een tweede router om de wifi door te geven en kan je bovenstaand genoemde routers ook als acces point gebruiken? Wat is dan het voordeel van die bovenstaand genoemde producten tegenover een normale router zoals ik de noemde? En als een 'dure' wifi router als acces point gebruikt, benut je dan wel alle opties en snelheden?

Moet ik ook nog kijken of ik een kabel naar boven kan krijgen, denk dat dit lastig gaat worden.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:47
Voordeel van deze access points is mocht je er meerdere plaatsen in huis, dat ze via de controller software waarmee je ze instelt op je computer weten dat er meerdere zijn. Dat houd verder in dat als je met een laptop of telefoon in huis loopt automatisch van access point gewisseld wordt als dat nodig (roaming). Verder kan je met de controller software zien hoe sterk het signaal is van/naar de verbonden apparaten bijvoorbeeld.

Bij jou genoemde wifi-routers neem je de router-functie over van het ziggo-modem, plus draadloos. Dat zijn dus niet alleen wireless accesspoints. Als de router-functie van het ziggo-modem niet is uitgezet en je dit zo aansluit, heb je standaard dubbel NAT (Network Address Translation) naar het internet toe. Dat is echter onwenselijk. Je kunt de router-functie op deze draadloze routers wel uitschakelen, maar bieden daarmee dan geen voordelen boven de Unifi Acesspoints.

Zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Unifi controller software kan je hier downloaden:
https://www.ubnt.com/download/unifi

Op GoT hebben we ook nog een algemeen draadje: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 5% gewijzigd door VHware op 16-01-2016 00:54 ]

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Ik heb de r7000 van nighthawk, geweldige router. Ik ben heel tevreden. Als ik vandaag eentje zou kopen dan ga ik voor de r7500, ookal is het een beetje meer geld (8000 is niet beter trouwens ondanks het hogere nummer)

http://mrfloris.com

• Matedeor
Voordeel van deze access points is mocht je er meerdere plaatsen in huis, dat ze via de controller software waarmee je ze instelt op je computer weten dat er meerdere zijn. Dat houd verder in dat als je met een laptop of telefoon in huis loopt automatisch van access point gewisseld wordt als dat nodig (roaming). Verder kan je met de controller software zien hoe sterk het signaal is van/naar de verbonden apparaten bijvoorbeeld.

Bij jou genoemde wifi-routers neem je de router-functie over van het ziggo-modem, plus draadloos. Dat zijn dus niet alleen wireless accesspoints. Als de router-functie van het ziggo-modem niet is uitgezet en je dit zo aansluit, heb je standaard dubbel NAT (Network Address Translation) naar het internet toe. Dat is echter onwenselijk. Je kunt de router-functie op deze draadloze routers wel uitschakelen, maar bieden daarmee dan geen voordelen boven de Unifi Acesspoints.

Zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Unifi controller software kan je hier downloaden:
https://www.ubnt.com/download/unifi

Op GoT hebben we ook nog een algemeen draadje: [Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur
xiphoid schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:57:
Ik heb de r7000 van nighthawk, geweldige router. Ik ben heel tevreden. Als ik vandaag eentje zou kopen dan ga ik voor de r7500, ookal is het een beetje meer geld (8000 is niet beter trouwens ondanks het hogere nummer)
Bedankt voor de uitleg, denk dat ik het nu redelijk door heb. Ga denk ik toch voorlopig voor de r7000, verwacht dat dit voldoende moet zijn voor mijn behoefte. r7500 is mij te duur en ook niet nodig voor mijn gebruik verwacht ik. Daarnaast heb ik in verschillende recensies gelezen dat het qua prestaties niet veel uitmaakte.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02 12:18

WCA

Erg tevreden met de AC-66u hier :)

Share and Enjoy!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-02 09:20
xiphoid schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:57:
Hetzelfde is hier van toepassing. Nu ongeveer een half jaar eigenaar van de R7000. Prima router, prima bereik door het gehele huis en tuin, en de snelheden zijn ook super. Al met al een stabiele router die (voor mij) zijn prijs prima rechtvaardigt.

(Al moet ik wel zeggen dat ze de laatste 2 firmware versies aan het knoeien zijn, wat ik van andere mensen hoor dan. Ik zit nog op een iets oudere firmware, die werkt prima.)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Matedeor schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:19:
Zit nog even te zoeken hoe het allemaal werkt, en wat het slimst is. Als ik het goed begrijp is een acces point gewoon een tweede router om de wifi door te geven en kan je bovenstaand genoemde routers ook als acces point gebruiken?
Niet helemaal. De "routers" die jij noemt zijn doosjes waar ze heel erg veel componenten in hebben gestopt:

- IP routering + NAT
- Een switch
- Een accesspoint
- Een DHCP-server
- En zo nog een aantal zaken die er voor dit verhaal wat minder toe doen.

De access points die VHware linkt zijn alleen maar accesspoint. Die kunnen dus niet routeren en een switch zit er ook niet in, daarentegen zijn ze wel bijzonder goed in het afhandelen van draadloze verbindingen.

Het voordeel is enerzijds dat ze geen compromis hebben hoeven sluiten en alle geld richting die ene functie die jij wilt gaan gebruiken kunnen sturen, anderzijds hoef je niet door allemaal hoepels hoeft te springen om die onderdelen van zo'n draadloze router die je niet wil (NAT en DHCP) uit te schakelen.
Moet ik ook nog kijken of ik een kabel naar boven kan krijgen, denk dat dit lastig gaat worden.
Dat is wel veruit het beste :) Sowieso halveert je bandbreedte als je draadloos gaat repeaten en veel draadloze routers gaan er vanuit dat ze de baas zijn. Vaak kunnen ze überhaupt niet draadloos repeaten...

Verder kun je een draad (door middel van een switch) opsplitsen naar je TV en je Playstation. bedraad zit elkaar niet in de weg, maar als je op je TV gaat Netflixen terwijl je vanaf je Playstation naar een laptop aan het streamen bent dan gaan die draadloze datastromen elkaar in de weg zitten. Als je bedraad aan kunt sluiten, doen! Zeker als je in een appartementencomplex zit, de buren links een paar babyfoons hebben staan en de andere buren alleen maar magnetronvoer eten :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Matedeor
Paul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:34:
[...]
Niet helemaal. De "routers" die jij noemt zijn doosjes waar ze heel erg veel componenten in hebben gestopt:

- IP routering + NAT
- Een switch
- Een accesspoint
- Een DHCP-server
- En zo nog een aantal zaken die er voor dit verhaal wat minder toe doen.

De access points die VHware linkt zijn alleen maar accesspoint. Die kunnen dus niet routeren en een switch zit er ook niet in, daarentegen zijn ze wel bijzonder goed in het afhandelen van draadloze verbindingen.

Het voordeel is enerzijds dat ze geen compromis hebben hoeven sluiten en alle geld richting die ene functie die jij wilt gaan gebruiken kunnen sturen, anderzijds hoef je niet door allemaal hoepels hoeft te springen om die onderdelen van zo'n draadloze router die je niet wil (NAT en DHCP) uit te schakelen.

[...]
Dat is wel veruit het beste :) Sowieso halveert je bandbreedte als je draadloos gaat repeaten en veel draadloze routers gaan er vanuit dat ze de baas zijn. Vaak kunnen ze überhaupt niet draadloos repeaten...

Verder kun je een draad (door middel van een switch) opsplitsen naar je TV en je Playstation. bedraad zit elkaar niet in de weg, maar als je op je TV gaat Netflixen terwijl je vanaf je Playstation naar een laptop aan het streamen bent dan gaan die draadloze datastromen elkaar in de weg zitten. Als je bedraad aan kunt sluiten, doen! Zeker als je in een appartementencomplex zit, de buren links een paar babyfoons hebben staan en de andere buren alleen maar magnetronvoer eten :P
Bedankt voor de uitleg, het is weer een stuk duidelijker. Snap alleen nog niet helemaal hoe het draadloos aansluiten werkt. De switch heb je neem ik aan nodig om twee apparaten te kunnen aansluiten? Maar voor de rest kan je gewoon rechtstreeks vanuit beneden naar boven aansluiten (zonder tussenkomst ander acces point/router). Of is het handig een acces point/router te gebruiken op de eerste verdieping en vanuit daar draadloos aan te sluiten?

Hebben vandaag gekeken, maar omdat het een ouder huis is, gaat het sowieso lastig worden om een internet kabel naar boven te krijgen. De planning is om dit wel een keer aan te gaan pakken, maar dat moet dan wel een keer goed gebeuren. Voorlopig als tussenoplossing ga ik denk ik dan toch voor de betere router.

• Paul
Matedeor schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:14:
Snap alleen nog niet helemaal hoe het draadloos aansluiten werkt. De switch heb je neem ik aan nodig om twee apparaten te kunnen aansluiten?
Als je de router van Ziggo 'vervangt' (gaat niet helemaal, want je nieuwe router heeft geen coax-aansluiting :P ) is er geen probleem, maar als je hem op een andere plek wil zetten zodat je 2 access points (al dan niet gecombineerd met andere zaken) hebt en daardoor een groter gebied kan bestrijken dan zul je een verbinding moeten hebben tussen beide access points. Dat kan met een kabel ( :Y ) of draadloos ( :N ).

Probleem bij een slechte verbinding is namelijk dat je er mogelijk met enkel een sterker accesspoint niet bent, je clients (Playstation, TV) sturen ook gegevens terug, en die moeten ook ontvangen worden door je AP.

Zelf heb ik hier thuis een AP op de meest gunstige plek van het appartement gezet, jij kunt iets vergelijkbaars doen; met een los AP kun je kijken hoe ver je wel komt met een kabel en waar je toch goed signaal heb op zolder. Zo'n Ziggo-modem staat vaak in de meterkast...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• WCA

WCA

Paul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:21:
[...]
Als je de router van Ziggo 'vervangt' (gaat niet helemaal, want je nieuwe router heeft geen coax-aansluiting :
Niet helemaal waar, de router van ziggo kan je prima vervangen. Je zet je ziggo in bridgemodes en dan wordt het routergedeelte uitgeschakeld. Wat ziggo levert is dan ook meer dan alleen een router, er zit een modem, switch en AP bij in.

Share and Enjoy!

• Paul
GreNade schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:38:
Niet helemaal waar, de router van ziggo kan je prima vervangen
Ok, haal hem er maar tussenuit... Waar stop je dan je coax-kabel in? Natuurlijk zijn er een aantal verschillende manieren waarop je de invloed van dat apparaat op je netwerk zo klein mogelijk kunt maken, maar je blijft hem nodig hebben.

Daarnaast heeft Ziggo een aantal generaties in omloop, er zijn er volgens mij nog een heleboel die daadwerkelijk alleen maar modem zijn bijvoorbeeld.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-02 18:53

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Heb zelf de Touch P5 van TP-link gekocht. Bedieningsgemak is echt super, en de draadloze sterkte en bereik zijn werkelijk prima te noemen. Bij de buren op Hardware.info zijn ook tests met veel van bovenstaande door jou geselecteerde routers gedaan. Wellicht dat die reviews je kunnen helpen met het maken van keuzes.

In ieder geval komt de Touch P5 erg goed uit de test en kan ik je die aanbevelen.

Hierboven zijn ook meer semiprofessionele producten aangeboden. en niet echt consumenten routers. Het is maar wat je wil uiteraard (zonder oordeel te geven) ik zou voor thuisgebruik gewoon voor een consumenten router gaan.

@Paul, je quote wel heel selectief de post van je bovenbuurman. Hij geeft aan dat het router gedeelte van het modem uitgezet kan worden door het modem in bridgemodus te zetten. Is iets anders dan de ''router'' (moet je lezen als: apparaat) helemaal er uit gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrosser op 25-01-2016 11:42 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

VHware schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 19:31:
Klopt, maar de Ubee routers zijn geen hoogvliegers, zo heeft hij ook wat issues met NAT e.d. Ziggo zet echter wél hun routers in bridge mode als je er om vraagt (Ziggo Hotspot vervalt dan overigens wel). Het mooiste is dus als je een router achter de Ubee van Ziggo zet en de Ubee vervolgens in bridge mode laat draaien.

Dan kun je vervolgens pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND er achter hangen en je bent voor nog geen 50 euro klaar. Deze is qua bereik net te doen op een tweede etage, maar gezien het budget, is er eventueel ruimte voor een kleine accesspoint (wel dan bedraad aansluiten op de router, anders heeft het imo weinig zin).

• Paul
Chrosser schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:39:
@Paul, je quote wel heel selectief de post van je bovenbuurman.
Mja, ik heb het dan ook specifiek over het coax-gedeelte dat je nodig blijft hebben. Als iemand het dan nodig vindt me te corrigeren op iets wat ik helemaal niet zeg, tja... ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
De asus router is bij paradigit te verkrijgen met 15% tot vandaag of morgen.

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-02 18:53

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Paul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:07:
[...]
Mja, ik heb het dan ook specifiek over het coax-gedeelte dat je nodig blijft hebben. Als iemand het dan nodig vindt me te corrigeren op iets wat ik helemaal niet zeg, tja... ;)
Voel je vooral niet aangevallen, we willen de TS helpen uiteraard. Wat je zegt klopt helemaal! de coax blijf je nodig houden

• WCA

WCA

Paul schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:58:
[...]
Ok, haal hem er maar tussenuit... Waar stop je dan je coax-kabel in? Natuurlijk zijn er een aantal verschillende manieren waarop je de invloed van dat apparaat op je netwerk zo klein mogelijk kunt maken, maar je blijft hem nodig hebben.

Daarnaast heeft Ziggo een aantal generaties in omloop, er zijn er volgens mij nog een heleboel die daadwerkelijk alleen maar modem zijn bijvoorbeeld.
Je kan het modem van ziggo niet omzeilen nee, maar de router wel

Share and Enjoy!

• Paul
GreNade schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:37:
Je kan het modem de ziggo router niet omzeilen nee, maar de router wel
De router niet, maar de router wel... Zie je niet wat je zegt? :P "De ziggo router" kan slaan op een rechthoekig kastje met een aantal aansluitingen, of op een stukje software wat een bepaalde functionaliteit biedt. Als ik het dan over coax heb, welke van de twee zou ik dan bedoelen? Maar ik laat het hier bij, want Matedeor is hier helemaal niet mee gebaat :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:48:
[...]
Klopt, maar de Ubee routers zijn geen hoogvliegers, zo heeft hij ook wat issues met NAT e.d. Ziggo zet echter wél hun routers in bridge mode als je er om vraagt (Ziggo Hotspot vervalt dan overigens wel). Het mooiste is dus als je een router achter de Ubee van Ziggo zet en de Ubee vervolgens in bridge mode laat draaien.
Kan, maar dat is een probleem wat TS helemaal niet heeft oplossen :o

Zijn problemen zijn met WiFi-dekking, niet issues mbt NAT.
Dan kun je vervolgens pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND er achter hangen en je bent voor nog geen 50 euro klaar. Deze is qua bereik net te doen op een tweede etage, maar gezien het budget, is er eventueel ruimte voor een kleine accesspoint (wel dan bedraad aansluiten op de router, anders heeft het imo weinig zin).
Je gaat toch niet anno 2016 een router/AP aanraden zonder 5GHz support?

Ik zou een veel simpeler suggestie aanraden:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/

Voor EUR 59 een TP-Link Archer C7, maar dan per default ingesteld als AP. Redelijk idiot-proof en paar extra features tov standaard TP-Link firmware (o.a. dat DFS wel out-of-the-box ondersteund is). Dat ding boven bedraad aansluiten en kijken of daarmee probleem weg is. Zo ja: prima. Zo nee: tweede kopen en ergens beneden op goede plek voor WIFi hangen. Nog altijd ruim binnen budget en wel volledig dualband.

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 20:54:
Kan, maar dat is een probleem wat TS helemaal niet heeft oplossen :o

Zijn problemen zijn met WiFi-dekking, niet issues mbt NAT.
Problemen die letterlijk al jaren spelen. Verwacht jij dan nog dat Ziggo / Ubee die oplost? De gemiddelde consument merkt het niet zo, maar ken genoeg mensen om mij heen die het achteraf wél gemerkt hebben nadat hun Ubee apparatuur in bridge werd gezet... Internet werkte opeens veel soepeler. Dus op die manier worden twee problemen in 1 klap opgelost. Daar is geen dure accespoint van 100 euro of meer voor nodig. ;)
Je gaat toch niet anno 2016 een router/AP aanraden zonder 5GHz support?
Want mobiele apparaten hebben daar zoveel baad bij? Die halen die snelheid nooit. Ik heb dat althans nog nooit gezien, daarnaast wil 5GHz ook het bereik beperken, iets wat hier juist het probleem is. Test het bereik van lage golven eens tov hoge. ;) Het is geen heilige graal of zo. Daarnaast heb ikzelfmomenteel v2 in gebruik, nadat de v1 jarenlang trouwe diensten geleverd heeft.
Voor EUR 59 een TP-Link Archer C7, maar dan per default ingesteld als AP. Redelijk idiot-proof en paar extra features tov standaard TP-Link firmware (o.a. dat DFS wel out-of-the-box ondersteund is).
NAT probleem niet willen oplossen met een router, maar wel een router aanschaffen, want er zit DFS op. 8)7 Hoeveel zal een gemiddelde consument dat gebruiken dan? En aangezien het dan toch een router is, waarom dan niet gelijk de Ubee naar bridge modus? Kan dan echt geen kwaad hoor, terwijl het wel een extra dingetje van Ziggo oplost. Als je dan toch een extra router hebt...

[ Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2016 02:07 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wilt TS zijn Wi-Fi signaal verbeteren. Ik sta zelf op het punt een xiaomi router uit China (wel rekening houden met minimaal een week levertijd) te bestellen, dan ben je voor nog geen 2 tientjes (youth versie) al klaar. Er zijn al een aantal tweakers die er goede ervaringen ermee hebben.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 01:36:
[...]
Problemen die letterlijk al jaren spelen. Verwacht jij dan nog dat Ziggo / Ubee die oplost? De gemiddelde consument merkt het niet zo, maar ken genoeg mensen om mij heen die het achteraf wél gemerkt hebben nadat hun Ubee apparatuur in bridge werd gezet... Internet werkte opeens veel soepeler. Dus op die manier worden twee problemen in 1 klap opgelost. Daar is geen dure accespoint van 100 euro of meer voor nodig. ;)
"Internet werkte veel soepeler" klinkt veel meer als DNS issue dan NAT. Maar los daarvan: dit is niet waar TS om vraagt.
[...]
Want mobiele apparaten hebben daar zoveel baad bij? Die halen die snelheid nooit. Ik heb dat althans nog nooit gezien, daarnaast wil 5GHz ook het bereik beperken, iets wat hier juist het probleem is. Test het bereik van lage golven eens tov hoge. ;) Het is geen heilige graal of zo. Daarnaast heb ikzelfmomenteel v2 in gebruik, nadat de v1 jarenlang trouwe diensten geleverd heeft.
Het heeft niets met bereik te maken, die Ubee of Cisco kan prima 300m ver reiken zonder obstakels. Het probleem is ofwel obstakels danwel verstoring of allebei. Obstakels los je op door een AP aan de andere kant van obstakels (dus vooral niet in de meterkast) te plaatsen, verstoring los je op door te werken in 5GHz, en dan liefst de DFS-kanalen, omdat door gebrekkige DFS-support van AP's die kanalen vrijwel altijd volledig vrij zijn. Je hebt het hierboven over vermeende NAT issues (waar TS geen last van heeft) die hij zou moeten oplossen - een drukke 2.4GHz band is vrijwel overal een issue tegenwoordig. Lijkt me veel relevanter dat aan te pakken.

Bovendien kun je zo je eigen devices spreiden over twee banden waardoor je jezelf niet in de weg zit: een traag apparaat houdt de radio van een AP onevenredig lang bezet (airtime) waardoor andere apparaten die wel goede performance kunnen halen sterk belemmerd worden - 1Mbps op smartphone kan zo 100Mbps op je laptop kosten :o
[...]
NAT probleem niet willen oplossen met een router, maar wel een router aanschaffen, want er zit DFS op. 8)7 Hoeveel zal een gemiddelde consument dat gebruiken dan? En aangezien het dan toch een router is, waarom dan niet gelijk de Ubee naar bridge modus? Kan dan echt geen kwaad hoor, terwijl het wel een extra dingetje van Ziggo oplost. Als je dan toch een extra router hebt...
Lezen is moeilijk blijkbaar:
oor EUR 59 een TP-Link Archer C7, maar dan per default ingesteld als AP.
Niks router dus, dus modemrouter in bridge mode zetten is geen optie.

Bovendien: grootste probleem TS is met dekking, doordat z'n modemrouter op een beroerde plek staat. Vervang dat ding door andere router op zelfde plek en je gaat z'n probleem niet oplossen, ongeacht of het superieur is aan de modemrouter.

Frappant is trouwens dat jij doorgaat over Ubee modemrouters, terwijl TS aangeeft een Cisco te hebben 8)7 In beide gevallen heeft Ziggo trouwens meerdere apparaten van hetzelfde merk gevoerd, waarbij de oudste inderdaad niet al te best zijn (WiFi of routering), maar de nieuwere prima functioneren. Zonder te weten om exact welke het gaat is het volstrekt voorbarig om te roepen dat TS daar last van gaat hebben, terwijl hij op dit moment iets heel anders zoekt.

En DFS - zoals gezegd, daarmee kun je in volledig vrije kanalen werken. Zonder DFS heb je welgeteld 80MHz aan bandbreedte in de 5GHz-band. WiFi-ac werkt default met 80MHz. Oftewel *iedere* non-DFS WiFi-ac AP zit te storen met iedere andere non-DFS WiFi-ac AP. Plus je kunt dan de high-power 5GHz kanalen gebruiken (100-140) waar je met 1W ipv 200mW mag zenden. Dat levert zo'n 20% winst op qua performance op locaties waar je al goede verbinding had en verhoogt dekking naar plekken waar dat voorheen niet het geval is - al moet de client ook hoger kunnen zenden om die winst te maximaliseren (lees: gaat bij een mobieltje weinig tot geen winst opleveren, maar een goede laptop die TPC doet vangt dat wel). Je hoeft niet bewust met DFS bezig te zijn om de voordelen ervan te krijgen.
xileS schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 02:07:
Als ik het goed begrijp wilt TS zijn Wi-Fi signaal verbeteren. Ik sta zelf op het punt een xiaomi router uit China (wel rekening houden met minimaal een week levertijd) te bestellen, dan ben je voor nog geen 2 tientjes (youth versie) al klaar. Er zijn al een aantal tweakers die er goede ervaringen ermee hebben.
Ik blijf het (net zoals Paul) raar vinden dat men iemand met WiFi-problemen vooral routers in de maag probeert te splitsen. Een router verbindt twee netwerken met elkaar, maar doet in beginsel niets met WiFi. WiFi-netwerken worden door AP's opgezet. TS heeft een dekkingsprobleem doordat z'n huidige AP (in de modemrouter) beperkt is en vooral op verkeerde plaats zit. Hij heeft op juiste plek een AP nodig. Niet een andere router op slechte plek :o

Komt bij dat die Xiaomi router weliswaar prima waar voor z'n geld levert, maar dat is en bijft weinig. Grootste minpunt m.i. is de 100Mbps Ethernetpoorten. Leuk dat hij "867Mbps" WiFi zou kunnen leveren, maar met 100MbE ga je max 94Mbps halen, bedraad of draadloos. Daarnaast is de woning blijkbaar uitdagend qua ontvangst, wat betekent dat je zoveel mogelijk antennes wilt. Dit ding doet 2x2 MiMo, wat niet beter is dan de Cisco modemrouter die er al staat. Hopelijk zijn de antennes van het Xiaomi-geval wel een stuk beter, maar in vergelijking met de andere genoemde opties is dit ding gewoon erg beperkt.
Heb je niet meer dan EUR 20, dan is het voor dat geld veruit beste wat je kunt kopen. Maar TS heeft EUR 150 en daar kan veel meer mee ;)

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
Niks router dus, dus modemrouter in bridge mode zetten is geen optie.
De archer is bij mijn weten een router, die je dus zelf in ap stand zet. Zou ik hem dus in router laten en de Cisco in bridge zetten.
Frappant is trouwens dat jij doorgaat over Ubee modemrouters, terwijl TS aangeeft een Cisco te hebben 8)7 In beide gevallen heeft Ziggo trouwens meerdere apparaten van hetzelfde merk gevoerd, waarbij de oudste inderdaad niet al te best zijn (WiFi of routering), maar de nieuwere prima functioneren.
Ik weet niet beter of de apparatuur die Ziggo levert is gewoon crap, zowel van Ubee als Cisco.
Zonder te weten om exact welke het gaat is het volstrekt voorbarig om te roepen dat TS daar last van gaat hebben, terwijl hij op dit moment iets heel anders zoekt.
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik blijf het (net zoals Paul) raar vinden dat men iemand met WiFi-problemen vooral routers in de maag probeert te splitsen.
In geval van Ziggo is het dus wel verdedigbaar. Met de apparatuur van Ziggo gaan er gewoon zat dingen, zoals NAT en DNS gewoon minder goed dan met eigen apparatuur. En dat merkt elke eindgebruiker.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:00:
[...]
De archer is bij mijn weten een router, die je dus zelf in ap stand zet. Zou ik hem dus in router laten en de Cisco in bridge zetten.
[...]
Ik weet niet beter of de apparatuur die Ziggo levert is gewoon crap, zowel van Ubee als Cisco.
Als je niet beter weet, allicht handiger niet zo stellig dingen te roepen :o

De Archer C7 die Ziggo levert is wel degelijk een AP, geen router. En Ziggo levert een uitgebreid assortiment apparaten die varieren van rampzalig tot best erg goed. Vraag maar na bij iemand met zo'n nieuwe Technicolor TC7210. De Ubee EVW321 en Cisco EPC3928 zijn zeker niet meer neusje van de zalm, maar zijn wel competente dualband modemrouters met 2x2 MiMo en op z'n minst redelijke antennes.
[...]
Voorkomen is beter dan genezen.
...behalve als het gaat om interferentie in 2.4GHz en non-DFS 5GHz blijkbaar? :z
[...]
In geval van Ziggo is het dus wel verdedigbaar. Met de apparatuur van Ziggo gaan er gewoon zat dingen, zoals NAT en DNS gewoon minder goed dan met eigen apparatuur. En dat merkt elke eindgebruiker.
Nope. Ik niet, TS niet en vermoedelijk erg veel andere mensen niet. En zolang je denkt dat er totaal geen verschil is tussen apparaten die Ziggo levert cq in het verleden geleverd hebt, zou ik m'n mening niet zo hard verkondigen. Ononderbouwd bashen zegt namelijk minder over Ziggo dan over jou...

Oslik blyat! Oslik!

• xileS
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:43:
[...]

Ik blijf het (net zoals Paul) raar vinden dat men iemand met WiFi-problemen vooral routers in de maag probeert te splitsen. Een router verbindt twee netwerken met elkaar, maar doet in beginsel niets met WiFi. WiFi-netwerken worden door AP's opgezet. TS heeft een dekkingsprobleem doordat z'n huidige AP (in de modemrouter) beperkt is en vooral op verkeerde plaats zit. Hij heeft op juiste plek een AP nodig. Niet een andere router op slechte plek :o

Komt bij dat die Xiaomi router weliswaar prima waar voor z'n geld levert, maar dat is en bijft weinig. Grootste minpunt m.i. is de 100Mbps Ethernetpoorten. Leuk dat hij "867Mbps" WiFi zou kunnen leveren, maar met 100MbE ga je max 94Mbps halen, bedraad of draadloos. Daarnaast is de woning blijkbaar uitdagend qua ontvangst, wat betekent dat je zoveel mogelijk antennes wilt. Dit ding doet 2x2 MiMo, wat niet beter is dan de Cisco modemrouter die er al staat. Hopelijk zijn de antennes van het Xiaomi-geval wel een stuk beter, maar in vergelijking met de andere genoemde opties is dit ding gewoon erg beperkt.
Heb je niet meer dan EUR 20, dan is het voor dat geld veruit beste wat je kunt kopen. Maar TS heeft EUR 150 en daar kan veel meer mee ;)
Zo'n Xiaomi is prima geschikt als AP, puur voor de Wi-Fi. Wat ik dus ook van plan ben om te doen is om deze te gebruiken als AP (in bridge modus, of DHCP enzo uitgeschakeld) in een andere kamer. Het is idd niet aangeraden om de ziggo modem/router te vervangen op hetzelfde plek (wel las ik dat zo'n Xiaomi router al standaard beter signaal heeft dan een router van Ziggo), maar volgens mij was de TS dat ook al duidelijk. Als ik het goed begrepen heb ging het de TS voornamelijk om het Wi-Fi bereik, dan zou dit denk ik een goedkope oplossing kunnen zijn en kan hij de Ziggo router blijven gebruiken voor zijn bekabelde apparatuur.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook als AP is 100MbE een forse bottleneck. De overige specs van dat apparaat zouden in zelfde ruimte rustig 500Mbps over WiFi moeten ondersteunen. Beetje jammer als z'n uplink daar nog geen 20% van is.
wel las ik dat zo'n Xiaomi router al standaard beter signaal heeft dan een router van Ziggo
Zucht... Ziggo levert zoals hierboven geroepen verschillende apparaten. Als TS een EPC3928 heeft zal het absoluut niet zoveel schelen. Het probleem is locatie, niet het apparaat an sich.

En voorzover een ander apparaat beter zou zijn: 2x2 MiMo voor dekking (wederom, niks bereik, dat gaat rustig 300m ver) is niet beter dan wat er nu staat. 3x3 MiMo is 50% (3dB) gevoeliger. Dat scheelt in de uithoeken echt. Ik zou bij problemen met dekking niet snel minder dan drie radio/antenne combo's aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:14:
Ononderbouwd bashen zegt namelijk minder over Ziggo dan over jou...
Tja, iets over assumptions in jouw post. ;) Ik spreek uit eigen ervaringen, meer dan 1 dus. :) Kan jij wellicht ononderbouwd bashen noemen, maar dat zegt dan ook meer over jou, vrees ik. :)

Genoeg mensen om mij heen die o.a. mij vroegen over o.a. de wifi. Een andere router er achter gezet (o.a. op advies van mij) en de router van Ziggo (wat eigenlijk altijd een Ubee apparaat was in mijn ervaringen, maar her en der lees ik dat de Cisco apparatuur net zo is/was) en de router die van Ziggo gekregen was in bridge laten zetten, merkten echt verschil; NAT werkte zowaar opeens goed en internet voelde veel snappier aan (door het opeens goed of beter werken van DNS o.a. en een lichte stijging in snelheid (met name over WiFi), al is dat verwaarloosbaar).

Bijkomend voordeel is dat nagenoeg welke router je ook neemt, je altijd een beter wifi bereik zult hebben dan dat de apparatuur van Ziggo dat heeft. Bij een situatie waarbij ik hielp, staat de TP Link die ik eerder linkte pal voor de Ubee, omdat er gewoon geen andere, betere plek is in dat huis. En nóg heeft de TP Link een veel beter bereik dan die Ubee.

Dus nee, de oplossing hoeft dus niet per se in een extra AP te zitten, op de manier zoals ik dus eigenlijk hier ook adviseer, los je zelfs meerdere problemen op. Als jij liever alleen een AP plaatst en de rest zo laten wil, dan is dat een eigen keuze / jouw advies. Mijn advies is anders en pakt naast de wifi ook nog andere problemen mee, het budget is er immers tóch ruim genoeg voor, dus waarom niet? Meedenken heet dat. Iets wat sommige mensen schijnbaar niet begrijpen of waarderen (NOFI, het lijkt hier op GoT soms best wel autistisch), omdat de TS enkel last heeft van 1 probleem.

Mocht het bereik alsnog niet goed zijn, kun je altijd nog een extra AP aanschaffen en aansluiten. Het budget is er ruim genoeg voor, dus waarom de problemen dan niet goed aanpakken en méér oplossen dan de TS vraagt? :?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blijft frappant dat je dit allemaal zo zeker weet zonder ook maar te weten om welke modemrouter het hier gaat, zonder te weten welke modemrouters Ziggo allemaal ingezet heeft en wat specifiek aan elk van die dingen is. Er zit zeker troep tussen, maar dat het allemaal troep zou zijn is gewoon niet waar.

Eerste les van techniek: If it ain't broken, don't fix it

Jij raadt TS hier aan om iets waar hij geen probleem mee heeft te vervangen door iets wat verouderd is en potentieel de helft van datgene waar hij wel problemen mee heeft (in het geval z'n WiFi-problemen in ieder geval ten dele door interferentie komen) niet aan kan pakken omdat het alleen maar in een frequentieband kan werken. Dat is simpelweg slecht advies.

Het is natuurlijk mogelijk dat er vervolgproblemen kunnen optreden als je de ergste bottleneck aanpakt, maar het is je reinste verspilling om bij voorbaat alles te gaan zitten vervangen ongeacht of er werkelijk problemen zijn of niet. Mocht na plaatsing van een goede AP op een goede locatie blijken dat er andere problemen zijn, dan is dat het moment om die problemen aan te pakken. Als de AP EUR 60 kost, houdt TS EUR 90 over voor een andere router naast de modem als dat nodig blijkt. Is het niet nodig, dan kan hij die EUR 90 veel beter in eigen zak steken.

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:15:
Blijft frappant dat je dit allemaal zo zeker weet zonder ook maar te weten om welke modemrouter het hier gaat, zonder te weten welke modemrouters Ziggo allemaal ingezet heeft en wat specifiek aan elk van die dingen is. Er zit zeker troep tussen, maar dat het allemaal troep zou zijn is gewoon niet waar.

Eerste les van techniek: If it ain't broken, don't fix it
Zover ik begrijp, heeft het meerendeel van de Ziggo-klanten hier last van (de een stoort zich er wel aan, de ander niet). Kijk maar eens rond op internet. :)
Jij raadt TS hier aan om iets waar hij geen probleem mee heeft te vervangen door iets wat verouderd is en potentieel de helft van datgene waar hij wel problemen mee heeft (in het geval z'n WiFi-problemen in ieder geval ten dele door interferentie komen) niet aan kan pakken omdat het alleen maar in een frequentieband kan werken. Dat is simpelweg slecht advies.

Het is natuurlijk mogelijk dat er vervolgproblemen kunnen optreden als je de ergste bottleneck aanpakt, maar het is je reinste verspilling om bij voorbaat alles te gaan zitten vervangen ongeacht of er werkelijk problemen zijn of niet.
Zoals ik al zei, ik heb diverse mensen al met hetzelfde probleem gehad, bij vrienden, kenissen en mijzelf.
Mocht na plaatsing van een goede AP op een goede locatie blijken dat er andere problemen zijn, dan is dat het moment om die problemen aan te pakken. Als de AP EUR 60 kost, houdt TS EUR 90 over voor een andere router naast de modem als dat nodig blijkt. Is het niet nodig, dan kan hij die EUR 90 veel beter in eigen zak steken.
Tja, voor vice versa geldt hetzelfde. En met de AP los je alleen de wifi problemen op...

Het kan best zijn dat de router die ik noemde 'verouderd' is, hij doet zijn werk goed, dat is een feit. Het kan ook best zijn dat er inmiddels betere routers zijn, ik volg het niet allemaal letterlijk op de voet. De TP Link die ik aanhaalde, is dan ook meer als voorbeeld bedoeld, hoewel wellicht niet daadwerkelijk zo gezegd.

De reden dat ik de TS adviseer een andere router te kopen is omdat
  • Wifi problemen ook opgelost kunnen worden, al dan niet vergezeld met een extra AP (er is budget genoeg)
  • Als de TS de Cisco van Ziggo ook in bridge mode laat zetten (want een andere router heeft hij dan immers toch) hij ook andere problemen oplost.
  • De prijs niets uitmaakt
Ik zie dus géén reden waarom we de TS niet kunnen adviseren het wifi probleem op te lossen en daarbij ook nog eens andere (additionele) problemen te tacklen voordat de TS er daadwerkelijk last van krijgt.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2016 21:04 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:42:
[...]
Zover ik begrijp, heeft het meerendeel van de Ziggo-klanten hier last van (de een stoort zich er wel aan, de ander niet). Kijk maar eens rond op internet. :)

[...]

Zoals ik al zei, ik heb diverse mensen al met hetzelfde probleem gehad, bij vrienden, kenissen en mijzelf.
De mensen - zoals ik, zoals meerdere mensen in mijn omgeving - die geen problemen hebben met de routerfunctionaliteit van hun kabelmodem klagen niet op internet. En dat er veel problemen zijn bij Ziggo en KPN zegt vooral dat het bedrijven zijn met veel klanten.

Maar los van het algemene plaatje, TS heeft last van verbindingsproblemen naarmaate apparaten verder weg van z'n modemrouter zijn. Dat is geen NAT-probleem, geen DNS-probleem of wat dan ook behalve een WiFi-probleem puur en simpel.
[...]
Tja, voor vice versa geldt hetzelfde. En met de AP los je alleen de wifi problemen op...
Exact, het lost het probleem waar de TS hulp bij vraagt.
Het kan best zijn dat de router die ik noemde 'verouderd' is, hij doet zijn werk goed, dat is een feit. Het kan ook best zijn dat er inmiddels betere routers zijn, ik volg het niet allemaal letterlijk op de voet. De TP Link die ik aanhaalde, is dan ook meer als voorbeeld bedoeld, hoewel wellicht niet daadwerkelijk zo gezegd.
Met andere woorden: je volgt het allemaal niet op de voet en we moeten je niet vastpinnen op foute uitspraken en slechte adviezen, maar je weet wel absoluut zeker dat alle apparatuur van Ziggo brak is en dat TS daar - zonder dat hij er zelf met een woord over rept - absoluut hinder van moet ondervinden 8)7
[q]
• Wifi problemen ook opgelost kunnen worden, al dan niet vergezeld met een extra AP (er is budget genoeg)
Er is budget genoeg, maar TS zegt niet voor niets maximaal 150 Euro. Het moet niet op ofzo...

Als enkel een AP z'n probleem oplost, dan is dat voldoende. Als er dan nog andere problemen zijn heeft hij geld over om daarnaar te kijken.
[q]• Als de TS de Cisco van Ziggo ook in bridge mode laat zetten (want een andere router heeft hij dan immers toch) hij ook andere problemen oplost.
De problemen die hij zelf niet heeft... Wederom, als er na oplossen WiFi-gedoe nog andere problemen over blijven is er budget voor, maar ga hem geen problemen aanpraten.
• De prijs niets uitmaakt[/list]Ik zie dus géén reden waarom we de TS niet kunnen adviseren het wifi probleem op te lossen en daarbij ook nog eens andere (additionele) problemen te tacklen voordat de TS er daadwerkelijk last van krijgt.
Ja, als we zo doorgaan kunnen we hem ook aanraden om een nieuwe PC te kopen (want de huidige gaat ooit een keer stuk), een nieuwe auto en wat nog meer :X

Oslik blyat! Oslik!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
[...]

• Als de TS de Cisco van Ziggo ook in bridge mode laat zetten (want een andere router heeft hij dan immers toch) hij ook andere problemen oplost.
Ik zie dus géén reden waarom we de TS niet kunnen adviseren het wifi probleem op te lossen en daarbij ook nog eens andere (additionele) problemen te tacklen voordat de TS er daadwerkelijk last van krijgt.
Je gaat er echter volledig aan voorbij dat een apparaat zoals jij die noemt met meerdere functies gecombineerd op alle functies een compromis is. Zouden alle functies namelijk net zo optimaal werken als losse componenten dat was zo'n ding een flink stuk duurder en groter.

De performance (vooral met meerdere clients tegelijk) en bereik van een dedicated AP zijn namelijk altijd stukken beter dan zo'n 5-in-1 combi toestel.

TS heeft met name issues met z'n draadloze verbinding. De beste oplossing daarvoor is een goed AP aanschaffen. De router functionaliteit van de Ziggo appartuur is over het algemeen ruim voldoende voor 98% van de gebruikers. Bovendien heeft TS geen problemen gemeld met de modem en router functionaliteit.

De prijs maakt dan dus wel degelijk uit, hij koopt "meer" accesspoint voor z'n geld.

[ Voor 0% gewijzigd door lazybones op 30-01-2016 22:16 . Reden: ontbrekend woord ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb geen zin om mezelf te blijven herhalen, maar goed, laatste keer...

Wat is er mis mee, om óók díe problemen tegelijk op te lossen? Ook door het gebruik van een andere router (en de originele in bridge te laten zetten) gaat het wifi bereik verbeterd worden, zo slecht is dat bij de Ubee (en voor wat ik via het internet begrijp op de Cisco ook). Beiden hebben problemen met NAT en DNS. Waarom dan niet die problemen óók oplossen? :? Twee vliegen in 1 klapt noemt men dat ipv brandjes blussen.

Dat de TS enkel wifi bereik problemen meldt, betekend toch niet dat we als Tweakers alleen naar die problematiek "mogen" kijken? Of gaan we echt (en sorry dat ik het zeg) zo autistisch (tunnelvisie) te werk? En idd, dat de TS ze niet meldt, betekend niet dat ze er zijn. Maar omdat hij ze niet meldt, wil ook niet zeggen dat hij ze niet heeft. Wat dat betreft is dat net zo goed een aanname van jou, het glas is half vol of half leeg, niet waar? ;)

Intussen heb ik nog altijd meerdere terugkoppelingen, dat het internet opeens wat soepeler reageerde, op internet lees ik dezelfde ervaringen, waarom is het dan verkeerd om dat dan ook mee te nemen? :? Gezien het maximale budget is dat geen probleem om óók mee te nemen, toch?

Een goede router kost 50 euro en een goede accesspoint kost dat ook, ruim binnen budget dus voor beiden. Vlieg je het linksom aan, dan heb je enkel een extra AP en heb je alléén de wifi problemen opgelost. Vlieg je het rechtsom aan, heb je (naar mijn ervaring / idee) de wifi problemen óók opgelost én heb je de mogelijkheid andere problemen te elimineren / voorkomen. En dit is exact de reden waarom ik zei dat het qua budget niets uitmaakt, niet dat het budget ongelimiteerd is of zo. Dus waar die opmerking op slaat over 'dan maar' een andere PC / auto / whatever is dus ook compleet zinloos.

Keuze is aan de TS welk advies hij ter harte neemt / de meeste waarde hecht. Is het nog niet opgelost, kan er altijd nog een extra AP of router aangeschaft worden en blijf je alsnog bínnen het budget. In de vraagstelling van de TS zijn er naar mijn idee dus meerdere mogelijkheden om het probleem aan te vliegen. Ik begin bij de router, waarvan bekend is (Google maar eens wat rond hierop) dat deze problemen heeft met het bereik op de wifi, struin het internet maar eens af, berichten genoeg, ook recente. Voor de Ubee's staat me zelfs nog bij dat Ubee ism Ziggo een firmware update uit heeft gebracht, wat het bereik van de wifi zou verbeteren, meer dan een lichte verbetering is het nooit geweest.

En sinds wanneer is het verplicht om hardware op de voet te volgen om een "goed" advies te kunnen geven? :? Ik heb wel meer te doen dat dat hoor. :) Maar true, het zou handig zijn, maar hey, daar is dit forum toch voor? Om van elkaar te leren of niet? :? Na dit topic / deze discussie weet ik ook dat ik anno 2016 beter naar andere apparatuur kan kijken, wat een goede 5GHz heeft met DFS.

Jij kan er misschien niets mee, want in jouw denkwijze (sorry dat ik het zo noem) zijn die problemen bij de TS er niet, want hij meldt ze niet, bij mij zijn ze er mogelijk wél. Maar ja, hoe kan ik dan wel die ervaringen wél hebben en óók op internet lezen? :? Als je verder op de man wil spelen, best, maar dan graag in DM. We vervuilen het topic al genoeg met deze 'welles-nietes' discussie.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2016 22:39 ]

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:19
Ik had zelf in m'n nieuwe huis ook problemen met de dekking van de ziggo router. Twee etages hoger konden m'n huisgenoten niets ontvangen en ik zelf had echt nauwelijks bereik. Mind you, router stond in de meter kast, in een fietsen hok, in de het verkeerde deel van het huis. De enige die bereik had was de onder buurman en die zeurde om de snelheid.

Uiteindelijk ziggo router op bridge gezet, draadje gespannen naar het trappen huis en Asus RT-AC68U erachter. Hop iedereen zowel 2,4 en 5ghz. Iedereen 5ghz bereik, boven hebben ze bijna zelfs vol bereik nog.

Mooi apparaat, maar gemerkt net als alle WiFi apparaten gevoelig voor muren.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:24:
[...]
Ik heb geen zin om mezelf te blijven herhalen, maar goed, laatste keer...
:w

TS, als je je onnodig op kosten gejaagd wilt worden door iemand op persoonlijke kruistocht, vooral doen wat CptChaos wil.

Het probleem wat je nu ervaart is in ieder geval goedkoper op te lossen. Evt andere problemen kun je gewoon aanpakken zodra (en indien) je er daadwerkelijk zelf last van krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 30-01-2016 23:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:03:
:w

TS, als je je onnodig op kosten gejaagd wilt worden door iemand op persoonlijke kruistocht, vooral doen wat CptChaos wil.
Ik geef alleen een andere optie voor het probleem. Geen idee wat daar op kosten jagen aan is. Jij kan er blijkbaar niet tegen, dat iemand een ander geluid geeft dan jij in jouw tunnelvisie verwacht en maak je er maar van dat ik op persoonlijke kruistocht ben.

Jammer dat je mod bent, echt waar. Dit had ik echt niet achter je gezocht, Dion. Kinderachtig gedoe dit, van jou. Had je hoger ingeschat, maar helaas, schijnbaar afgezakt met de jaren of zo. Check voor de gein het ip of de hostname is, waar ik deze post mee maak... :') Ik heb niks tegen Ziggo of zo, als je dat soms denkt. Ook geef ik niet aan dat het moet, lees mijn vorige post er nog maar eens op na, maar ja, iemand van jouw kaliber wil zeker alleen lezen wat in jouw straatje valt, of niet?

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2016 23:28 ]

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:13:
[...]
Jammer dat je mod bent, echt waar. Dit had ik echt niet achter je gezocht, Dion. Kinderachtig gedoe dit, van jou. Had je hoger ingeschat, maar helaas, schijnbaar afgezakt of zo. Check voor de gein het ip of de hostname is, waar ik deze post mee maak... :') Ik heb niks tegen Ziggo of zo, als je dat soms denkt. Ook geef ik niet aan dat het moet, lees mijn vorige post er nog maar eens op na, maar ja, iemand van jouw kaliber wil zeker alleen lezen wat in jouw straatje valt, of niet?
Misschien moet je je eigen reacties nog eens doorlezen. Je doet voorkomen alsof je de wijsheid in pacht hebt, vervolgens bind je wat in en daarna ga je met modder gooien. Doe nu niet alsof Dion de enige is die je daar op wijst want meerdere hebben gereageerd. Zijn wij dan allemaal kinderachtig of zou het kunnen zijn dat een eenling ongelijk zou kunnen hebben. Als er iemand kinderachtig reageert ben jij het , net alsof je lolly is afgepakt.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

lazybones schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:30:
[...]

Misschien moet je je eigen reacties nog eens doorlezen. Je doet voorkomen alsof je de wijsheid in pacht hebt, vervolgens bind je wat in en daarna ga je met modder gooien. Doe nu niet alsof Dion de enige is die je daar op wijst want meerdere hebben gereageerd. Zijn wij dan allemaal kinderachtig of zou het kunnen zijn dat een eenling ongelijk zou kunnen hebben. Als er iemand kinderachtig reageert ben jij het , net alsof je lolly is afgepakt.
Ik geef alleen een andere optie, over de router heb ik idd wat genuanceerd. Vervolgens ben ik volgens een "mod" op "persoonlijke kruistocht". Nergens heb ik de intentie alsof ik kennis in pacht heb, de praktijk liegt er niet om.

Wat is er dan mis mee, om ook die dingen (ook al merk je het niet) aan te pakken? Ik ken dus een aantal mensen, die dat eerst ook niet merkten, maar toen die extra router er tussen stond, hadden zij wel een momentje dat het gewoon opviel. Dat is alles wat ik aangeef, wat de TS ermee doet is zijn keuze, ik heb geen intentie dingen op te dringen bij een ander, al komt het wellicht zo over.

• xileS
  • Niet online
Het begint hier een beetje ongezellig te worden ;p.

Ik zit zelf ook bij Ziggo en zoek toevallig ook een extra router/AP. Wi-Fi werkte in principe altijd prima hier. Laatste jaren heb ik een technicolor modem/router in de meterkast beneden (die de gehele beneden verdieping dekt) en boven heb ik een Horizon box staan, die als AP is ingesteld en de gehele bovenverdieping goede dekking geeft. Qua dekking heb ik dus nergens last van hier thuis. Maar afgelopen jaar heb ik opeens toch veel problemen met de Wi-Fi van voornamelijk de horizon box. Op mijn mobiel moet ik bv in mijn kamer steeds even de Wi-Fi verbinding uit en aan doen en dan werkt alles weer (geen idee wat oorzaak hiervan is, had hier namelijk voorheen geen last van)

Mijn idee was om een andere router/AP te plaatsen in mijn kamer wat ongeveer in midden van het huis is. Hopelijk zou een nieuwe apparaat in deze kamer wel de hele huis dekking kunnen geven (en de andere Wi-Fi signalen uit kunnen)

Gistermiddag gaf ik hier als suggestie een Xiaomi router in te zetten als AP (wel op een goede locatie natuurlijk), dit is vooral aantrekkelijk omdat je dan voor nog geen 2 tientjes al klaar bent (ook al heb je een veel hogere budget). Voor simpelle thuis Internet gebruikers voldoet dit dingetje gewoon denk ik. En ik lees er genoeg positieve dingen over.

Zonet ook even terug gescrold en zie dat dion_b een wifi-punt van Ziggo aanraad die 59 euro kost, dat had ik even gemist. Ik wist ook niet dat Ziggo zoiets verkocht. Het ziet in eerste opzicht goed uit, maar als ik even snel bij de reviews kijk van de TP-Link Archer C7 hier op tweakers zijn ze niet allemaal zo positief. Ik weet niet of er andere ervaringen zijn met deze Ziggo variant? In principe is het wel waard om dit te proberen, zowel voor de TS en mij aangezien dat je ding 30 dagen mag proberen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me eerst en vooral zaak om te achterhalen wat er fout gaat boven. Dit klinkt namelijk niet als probleem met dekking of interferentie, want geen van beide verdwijnen die als je WiFi uit en aan doet op je mobiel. Gezien je echt een ander probleem hebt lijkt hebt lijkt het me handiger om een eigen topic daarvoor (allicht in Netwerken ) te openen. Totdat je achterhaald hebt waar het fout gaat is het gokwerk richting oplossing.

Het is dan ook handig om te vermelden exact welke Technicolor modemrouter (alicht de TC7200) en welke Horizon box (G7400 of G7401) je hebt, en dan vooral dat laatste aangezien ze qua WiFi als dag en nacht verschillen.

Mocht het uitkomen op alsnog een AP kopen, om dan even je vraag over de Archer C7 te beantwoorden - veel van de mindere zaken komen van het v1-model, wat ernstige problemen had in de 5GHz en helemaal geen 5GHz kon leveren met custom firmware door afwijkende chip. Het v2-model had daar weinig last van. TP-Link's eigen firmware is wat beperkt en mist een paar dingen (zoals DFS). Ik heb de Ziggo-variant niet grondig aan de tand kunnen voelen, maar het lijkt een aangepaste TP-Link firmware te draaien met wat Ziggo-eisen erbij, zoals DFS en out-of-the-box AP zijn. Voor overmaat van verwarring staat er op de doos trouwens v1, terwijl het wel degelijk v2 hardware bevat. Tja...

Oslik blyat! Oslik!

• xileS
  • Niet online
Om precies te achterhalen waar het aan ligt heb ik niet genoeg kennis hiervan ben ik bang. Hmm er hangt nu ik er over nadenk wel een oude sitecom router (als switch ingesteld) tussen de horizon en de technicolor omdat de doorgetrokken kabel net niet lang genoeg was. Het probleem kan ook daaraan liggen lijkt mij nu, aangezien als ik daarvan de Wi-Fi aanzet dezelfde problemen geeft. Of ik weet niet of het ook aan de kabel kan liggen, die met moeite doorgetrokken was door iemand. Of het aan de switch ligt, kan ik ik principe nog wel testen als ik ergens thuis een oude router vind.

Mijn idee was dus een andere AP in een andere kamer, waar al een kabel standaard is doorgetrokken vanuit de meterkast. Dan zou ik denk ik niet de problemen hebben die er nu zijn met de aansluitingen in de andere kamer en misschien is de dekking vanaf deze kamer nog beter, waardoor er maar 1 Wi-Fi apparaat nodig is voor het hele huis.

Ik heb trouwens een tc7200, die geen dualband kan draaien. Welke horizon ik heb weet ik zo even niet.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]
Nee, het merendeel van de mensen die klagen over iets hebben iets te klagen, de 99% die thuis prima internet heeft boeit het niets en gaan niet op internet topics openen 'WAAROM DOET MIJN INTERNET HET VANDAAG WEER ZO GOED?!?' ;)
De Cisco EPC3925 is geen topmodel, maar een prima router waar je gerust met 40 man op kan gaan (getest, draait op oude studentenhuis al een jaar of drie zonder een probleem...)
Net zoals die bij (waslijst aan familie/vrienden/kennissen die nog nooit een probleem ermee hadden)...
Enige screwup die ik Ziggo heb zien doen was toen mijn Cisco router ineens een Ubee logo had in het menu en crashte en de backup firmware weer opstartte, iets met Ziggo die een maand lang elk kwartier de verkeerde firmware stuurde... (Probeer dat maar eens aan de helpdesk uit te leggen...)
[b]CptChaos schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:42:
[...]
[...]

Punt 1: 'er is geld genoeg' gooi er dan gelijk nog meer geld tegen aan, het hoeft niet op ofzo...
Punt 2: Topic doorzocht, kan geen klachten vinden over de router, hooguit dat die wat warm wordt maar dat is geen ramp dus welke 'andere problemen'? (Tenzij ik er overheen gelezen heb...)
Punt 3: Zelfde als punt 1, geld uitgeven om geld uit te geven...

Tot nu toe nog geen enkele reden om een router te moeten kopen, hooguit een paar slechte ervaringen van de paar miljoenen klanten die geen problemen hebben (TS lijkt er daar ook een van te zijn...)

Het bashen van Ziggo modems was leuk toen ze die Ubee's nog uit deelden die te warm werden en dan uit vielen en dan allerlei vage problemen gaven, na een aantal jaren prima modems van ze te zien is het wel een beetje uit de mode om ze te bashen ;)

Nou kan een router hier wel handig zijn, als AP ingesteld met ingebouwde switch, maar zou dat modem lekker laten draaien, kan je ook nog eens de helpdesk bellen als het internet er een keer uit ligt zonder te horen dat ze geen support geven...

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 31-01-2016 03:06 ]

Fixing things to the breaking point...

• Matedeor
De discussie is nog goed doorgegaan zie ik :P, interessant om te volgen.

Ik heb ondertussen een nieuwe Netgear Nighthawk r7000 router gekocht. En in de (te) korte tijd die ik heb kunnen testen, lijkt het een verbetering. Internet snelheden zijn wat hoger geworden, bereik groter en internet is er tot nu toe nog niet uitgeklapt. Ook de 5ghz band is natuurlijk al een verbetering, die ik nog niet had. Daarnaast wordt het apparaat tot nu toe totaal niet warm.

Op de begane grond haalde ik met mijn laptop gisteren avond tegen de 80 mbit, en met de oudere computer rond de 50mbit. Op de eerste etage was dit nog rond de 50mbit met de laptop, en zelf op de zolder kwam ik nog rond de 45mbit uit (waar eerst vrijwel geen bereik was). 5ghz band geeft op de eerste etage nog prima bereik, maar houdt het op de zolder wel voor gezien. Op de playstation 4 op de eerste etage daarnaast rond de 25mbit en 6/7mbit upload snelheid vanmorgen. Dat is volgens mij ook wel een prima resultaat, rekening houdende met de sony server. Snelheden kunnen natuurlijk wel licht verschillen , vooral op de 2.4ghz band, afhankelijk op welk tijdstip je meet. Maar tot nu toe blijven ze altijd boven die 40mbit. Ping trouwens op 10 volgens speedtest en upload snelheid maximaal.

Nog twee vragen. Heb de router nu opgehangen aan de wand, is het dan het beste dat je de antennes naar boven richt en niet naar voren? Aan de bovenkant zit namelijk een plankje waar die dan een paar centimeter vandaan komt te zitten, weet niet of het dus handig is om ze naar boven te richten. En las op de consumentenbond dat deze router matig wordt beoordeeld op streamen en beveiliging (voor de rest trouwens uitstekend). Klopt het dat deze router minder is in streaming?, kan het mij nauwelijks voorstellen.

• xileS
  • Niet online
Misschien heb ik het gemist, maar wat mij niet duidelijk is waar je de nieuwe router hebt gehangen. Heb je hem toch wel als vervanging van je Ziggo modem gedaan (dus op dezelfde plek gehangen). Of heb je hem als AP ingesteld en op een betere plek gehangen (wat eigenlijk wel werd aangeraden). Maar als alles prima werkt en je tevreden bent met het resultaat dan kan je het waarschijnlijk prima zo laten.

• Matedeor
xileS schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:34:
Misschien heb ik het gemist, maar wat mij niet duidelijk is waar je de nieuwe router hebt gehangen. Heb je hem toch wel als vervanging van je Ziggo modem gedaan (dus op dezelfde plek gehangen). Of heb je hem als AP ingesteld en op een betere plek gehangen (wat eigenlijk wel werd aangeraden). Maar als alles prima werkt en je tevreden bent met het resultaat dan kan je het waarschijnlijk prima zo laten.
Toch als vervanging van de ziggo modem/router, die staat nu in bridge stand, en de nieuwe router hangt aan de muur op dezelfde plek. Een AP gaat voorlopig niet, zullen wat zaken grondiger voor moeten worden aangepakt. Maar als het zo blijft als het nu is, ben ik voorlopig tevreden. En in de toekomst mogelijk nog is kijken of er een kabel kan worden doorgetrokken om bijvoorbeeld de ps4 bedraad te kunnen verbinden.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xileS schreef op zondag 31 januari 2016 @ 02:52:
Om precies te achterhalen waar het aan ligt heb ik niet genoeg kennis hiervan ben ik bang. Hmm er hangt nu ik er over nadenk wel een oude sitecom router (als switch ingesteld) tussen de horizon en de technicolor omdat de doorgetrokken kabel net niet lang genoeg was. Het probleem kan ook daaraan liggen lijkt mij nu, aangezien als ik daarvan de Wi-Fi aanzet dezelfde problemen geeft. Of ik weet niet of het ook aan de kabel kan liggen, die met moeite doorgetrokken was door iemand. Of het aan de switch ligt, kan ik ik principe nog wel testen als ik ergens thuis een oude router vind.
Veel kennis hebben is leuk, maar nog belangrijker is om stap voor stap alles uit te sluiten. Dat de WiFi van die Sitecom op zelfde plek zelfde probleem gaf is in ieder geval belangrijk. Het maakt duidelijk dat het probleem waarschijnlijk niet in de Horizon box zit, maar ofwel in de lucht (wat me nog steeds raar lijkt gezien je niets verandert aan verstoring of demping door WiFi aan en uit te zetten) danwel in de client device(s).
Mijn idee was dus een andere AP in een andere kamer, waar al een kabel standaard is doorgetrokken vanuit de meterkast. Dan zou ik denk ik niet de problemen hebben die er nu zijn met de aansluitingen in de andere kamer en misschien is de dekking vanaf deze kamer nog beter, waardoor er maar 1 Wi-Fi apparaat nodig is voor het hele huis.
Simpele eerste stap: probeer die Sitecom daar als AP te hangen, kijk wat er dan gebeurt. Ben geen grote Sitecom fan, dus mijn onderbuik zegt dat het noch qua stabiliteit noch qua performance gaat voldoen, zeker niet in z'n eentje - maar dat is een onderbuikgevoel. Testen en resultaten bekijken is veel beter. Belangrijkste is om te zien of je bij die Sitecom in de buurt dezelfde rare symptomen hebt boven. Zo ja zou ik vooral focussen op je client device(s). Zo nee is een AP daar een prima idee, maar dan zou ik iets beters aanraden. Die Ziggo Archer C7-AP is geen slechte. KPN heeft een vergelijkbare (nagenoeg identieke specs, maar interne antennes en van Arcadyan ipv TP-Link) voor vergelijkbare prijs. Helaas zijn in de gewone winkels zo goed als geen degelijke AP's te vinden, al helemaal niet voor dit soort prijs.
Ik heb trouwens een tc7200, die geen dualband kan draaien. Welke horizon ik heb weet ik zo even niet.
Die TC7200 is een werkpaard met redelijk betrouwbare router en redelijke WiFi in beide banden - alleen niet tegelijk :X In z'n eentje zal het zelden genoeg zijn. Horizon type vind je op sticker onderop of in de GUI als je inlogt.
Matedeor schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:03:
De discussie is nog goed doorgegaan zie ik :P, interessant om te volgen.

[...]

Nog twee vragen. Heb de router nu opgehangen aan de wand, is het dan het beste dat je de antennes naar boven richt en niet naar voren? Aan de bovenkant zit namelijk een plankje waar die dan een paar centimeter vandaan komt te zitten, weet niet of het dus handig is om ze naar boven te richten.
Zorg in ieder geval dat alle antennes in zelfde vlak zitten en liefst zelfde kant op wijzen. Mbt welk orientatie het best is - simpel uitproberen gaat je dat veel beter vertellen dan getheoretiseer. Probeer dus paar orientaties en kijk hoe het werkt. Let daarbij vooral op het effect aan de randen van je dekking (dus op zolder oid).
En las op de consumentenbond dat deze router matig wordt beoordeeld op streamen en beveiliging (voor de rest trouwens uitstekend). Klopt het dat deze router minder is in streaming?, kan het mij nauwelijks voorstellen.
De Consumentenbond doet zeer aardige onderzoeken naar witgoed. Helaas lijkt het alsof ze dezelfde mensen - zonder enige bijkomende training of kennis - de computertests laten doen. Er worden appels met peren vergeleken, in eindoordeel wordt totale bijzaak vaak zwaarder gewogen dan hoofdzaak en vaak genoeg doen ze eenvoudigweg foute uitspraken.

Nu, dat gezegd, ik ken hun review van de R7000 niet, dus kan zijn dat ze hier voor de afwisseling wel gelijk hebben, maar ik zou me er niet al teveel zorgen om maken als zij als enige dit soort klachten noemen.

Zelf zou ik de R7000 redelijk overpriced noemen voor een ondertussen aardig oud ontwerp. De eerste firmwares waren (dankzij beroerde basecode van Broadcom) erg buggy en er waren zoals met alle apparaten met BCM4360 chips forse compatibility issues. Geluk bij ongeluk van een oud ontwerp: ondertussen heeft Broadcom de meeste van die bugs verholpen waardoor apparaten als deze R7000 redelijk stabiel en performant zijn.

Hier trouwens een review uit 2013 (!) van de R7000. Ondertussen heeft dat ding wel z'n WiFi-certificering enzo, zoals gezegd - direct na release was er erg veel op een aan te merken. Maar niet op security.

Om toch een poging te doen om te gokken waar Consumentenbond over struikelde - het zou met de default settings te maken kunnen hebben. Dan denk ik aan twee dingen:
- default login van de router is admin/admin oid, iig gelijk voor alle apparaten van zelfde type.
- WiFi encryption staat op TKIP/AES

Als dat zo is, zorg ervoor dat je gebruikersnaam en/of wachtwoord aanpast (zou je altijd moeten doen) en dat je in de WiFi settings bij encryption AES-only instelt (zowel bij 2.4GHz als 5GHz).

Mbt streaming... geen flauw idee :z

Oslik blyat! Oslik!

• xileS
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:43:
[...]

Veel kennis hebben is leuk, maar nog belangrijker is om stap voor stap alles uit te sluiten. Dat de WiFi van die Sitecom op zelfde plek zelfde probleem gaf is in ieder geval belangrijk. Het maakt duidelijk dat het probleem waarschijnlijk niet in de Horizon box zit, maar ofwel in de lucht (wat me nog steeds raar lijkt gezien je niets verandert aan verstoring of demping door WiFi aan en uit te zetten) danwel in de client device(s).

[...]

Simpele eerste stap: probeer die Sitecom daar als AP te hangen, kijk wat er dan gebeurt. Ben geen grote Sitecom fan, dus mijn onderbuik zegt dat het noch qua stabiliteit noch qua performance gaat voldoen, zeker niet in z'n eentje - maar dat is een onderbuikgevoel. Testen en resultaten bekijken is veel beter. Belangrijkste is om te zien of je bij die Sitecom in de buurt dezelfde rare symptomen hebt boven. Zo ja zou ik vooral focussen op je client device(s). Zo nee is een AP daar een prima idee, maar dan zou ik iets beters aanraden. Die Ziggo Archer C7-AP is geen slechte. KPN heeft een vergelijkbare (nagenoeg identieke specs, maar interne antennes en van Arcadyan ipv TP-Link) voor vergelijkbare prijs. Helaas zijn in de gewone winkels zo goed als geen degelijke AP's te vinden, al helemaal niet voor dit soort prijs.

[...]

Die TC7200 is een werkpaard met redelijk betrouwbare router en redelijke WiFi in beide banden - alleen niet tegelijk :X In z'n eentje zal het zelden genoeg zijn. Horizon type vind je op sticker onderop of in de GUI als je inlogt.
Zonet de Wi-Fi van de horizon (het is trouwens een SMT-G7400/XEN) uitgeschakeld en van de sitecom ertussen aan gedaan weer. Even verifiëren of die idd nog dezelfde problemen geeft. Bedankt voor de tip. Zo ja, dan is dit idd makkelijk te testen om die aan te sluiten in een andere kamer. Als die dezelfde soort problemen geeft, betekend dat die ook de prullenmand in mag (toevallig vorige week een heel oud Zyxel modem/router weg gegooid, ding kon blijkbaar niet meer eens als een simpele switch fungeren waardoor er nauwelijks mee te inetten viel). Als die in een andere kamer geen problemen geeft, ben ik bang dat het aan de doorgetrokken kabel ligt. Die kan ik helaas zelf moeilijk fixen. Maar de Wi-Fi verbinding moet ik toch eens stabiel zien te krijgen.

/edit
Wat raar, heb gisternacht niet de problemen gehad op de sitecom, die ik altijd met de Horizon heb. Ik weet zeker dat ik de sitecom al een keer eerder had geprobeerd en die gaf ongeveer dezelfde symptomen. Misschien was het puur toeval, dat ik er gisteren geen last van had. Hopelijk komen die symptomen vanavond wel, dan weet ik iig dat het wel aan de sitecom kan liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 01-02-2016 13:06 ]

• Matedeor
dion_b schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:43:
[...]
Zorg in ieder geval dat alle antennes in zelfde vlak zitten en liefst zelfde kant op wijzen. Mbt welk orientatie het best is - simpel uitproberen gaat je dat veel beter vertellen dan getheoretiseer. Probeer dus paar orientaties en kijk hoe het werkt. Let daarbij vooral op het effect aan de randen van je dekking (dus op zolder oid).

[...]

De Consumentenbond doet zeer aardige onderzoeken naar witgoed. Helaas lijkt het alsof ze dezelfde mensen - zonder enige bijkomende training of kennis - de computertests laten doen. Er worden appels met peren vergeleken, in eindoordeel wordt totale bijzaak vaak zwaarder gewogen dan hoofdzaak en vaak genoeg doen ze eenvoudigweg foute uitspraken.

Nu, dat gezegd, ik ken hun review van de R7000 niet, dus kan zijn dat ze hier voor de afwisseling wel gelijk hebben, maar ik zou me er niet al teveel zorgen om maken als zij als enige dit soort klachten noemen.

Zelf zou ik de R7000 redelijk overpriced noemen voor een ondertussen aardig oud ontwerp. De eerste firmwares waren (dankzij beroerde basecode van Broadcom) erg buggy en er waren zoals met alle apparaten met BCM4360 chips forse compatibility issues. Geluk bij ongeluk van een oud ontwerp: ondertussen heeft Broadcom de meeste van die bugs verholpen waardoor apparaten als deze R7000 redelijk stabiel en performant zijn.

Hier trouwens een review uit 2013 (!) van de R7000. Ondertussen heeft dat ding wel z'n WiFi-certificering enzo, zoals gezegd - direct na release was er erg veel op een aan te merken. Maar niet op security.

Om toch een poging te doen om te gokken waar Consumentenbond over struikelde - het zou met de default settings te maken kunnen hebben. Dan denk ik aan twee dingen:
- default login van de router is admin/admin oid, iig gelijk voor alle apparaten van zelfde type.
- WiFi encryption staat op TKIP/AES

Als dat zo is, zorg ervoor dat je gebruikersnaam en/of wachtwoord aanpast (zou je altijd moeten doen) en dat je in de WiFi settings bij encryption AES-only instelt (zowel bij 2.4GHz als 5GHz).

Mbt streaming... geen flauw idee :z
Oke, bedankt voor de hulp. Beveiliging staat inderdaad allemaal standaard. Hoop wel dat streamen goed werkt in ieder geval.

Router is ondertussen inderdaad ruim 2 jaar oud, dat zag ik ook. Maar ben mij mede daardoor redelijk grondig gaan inlezen, en volgens mij is er in die ruim 2 jaar vrijwel niks gebeurt op router gebied. En de nieuwste techniek (die nu pas op èèn router zit) wordt nog vrijwel niet ondersteund. Hij gebruikt trouwens de BCM4709 chip, deze chip werd ook laatst nog bijvoorbeeld in tp-link touch p5 gebruikt. Uit de juni 2015 test van smallnetbuilder is die daarnaast weer als beste beoordeeld, hardware.info beveelt hem vrijwel constant aan in de laatste tests, en ook consumentenbond beoordeelt hem hoog. En ook op tweakers lees ik veel positieve verhalen. Andere router die er ook vaak goed uit komt, is de ook oudere, asus68u. Maar ik heb voor de Netgear gekozen vanwege het lagere stroomverbruik, en de iets snellere proccesor. Daarnaast was mijn gedachte dat het een populaire router is, waardoor die waarschijnlijk goed ondersteunt wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Matedeor op 01-02-2016 23:25 ]

Pagina: 1