Student wil pc (her)opbouwen --alle hulp is welkom

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesMarcus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-04 08:24
Beste mensen,

Ik zou graag wat hulp willen inschakelen van mijn mede tech-geeks :P

Ik heb op dit moment een pc met de volgende specs:

Mobo: MSI 760GM-P33
Memory: 2x 4GB corsair sport ddr3 (net nieuw)
GPU: MSI GTX960 4GB OC Tiger edition (net nieuw)
CPU: AMD Athlon x4 640
PSU: *geen idee welk merk* 460w met 25a over de 12v rail

Nu zou ik graag mijn cpu, mijn mobo en mijn psu willen vervangen maar zoals in de titel beschreven wordt, ben ik maar een student en dus zou ik mijn budget zo laag mogelijk willen houden.

Ik heb voor de cpu zitten kijken naar de AMD FX8320 of de AMD FX8350 maar, nu lees ik op internet dat een i5 eigenlijk al bijna beter zou zijn?? Iemand die mij hier wat duidelijke uitleg over zou kunnen geven toevallig?

Als mobo heb ik dan zitten kijken naar een MSI 970 Gaming, vooral omdat ik daar de cpu die ik nu heb ook nog even in zou kunnen stoppen om dan vervolgens een maand later een andere cpu te halen.

Voor de PSU ben ik er wel over uit dat ik voor een cooler master ga met een wattage van ca. 700 tot 800w of iets in die richting. Dit moet mij genoeg lijken aangezien mijn gtx960 max 120w zou moeten kunnen trekken (na overclocken natuurlijk meer maargoed).

Ik zou het echt geweldig vinden als ik wat hulp zou kunnen krijgen van mensen die hier meer verstand van hebben dan dat ik heb. Een beetje basis verstand heb ik zeker wel van computers (ben nu bezig met opleiding programming vandaar) maar, zou een hand boven het hoofd toch wel fijn vinden.

Brand los zou ik zeggen en als mijn plannen echt heel slecht zijn, laat het dan alsjeblieft gewoon horen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alvast bedankt!!!

How am i supposed to find the girl I love, when she's gaming at home just like me

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Dat upgraden naar een ander AM3+ moederbord en later een FX8320 of 8350 lijkt mij geen goed plan.
AM3+ is een beetje een dood spoor, er zijn nog wel moederborden voor uitgekomen, maar eigenlijk is het al een oud platform, komt bij dat veel AM3+ moederborden, metname met de 970chipsets vaak problemen hebben icm octacores.

En qua prestaties zijn die octacores in veel gevallen ook niet interessant. Single core performance is niet geweldig, en multicore, tja, veel games gebruiken niet echt meer dan 4 cores.
Daarom worden ook vaak i5's aangeraden, 4 cores, en single core performance is vele malen beter dan wat AMD nu heeft.

Zelfs een non-K i5 op stock snelheid is al beter. Enkele uitzonderingen waar een octacore FX beter kán zijn, zijn dingen waar ook daadwerkelijk meer dan 4 of 6 cores gebruikt worden.

Komt bij dat de nieuwe AMD Zen eraan zit te komen, hopelijk word die wel interessant (in elk geval vernieuwender dan het AM3+ platform van nu).

Betreft die voeding, een 700W of 800W is zwaar zwaar zwaar overdreven voor zo'n systeem. Die dingen zijn alleen interessant als je crossfire of SLI gaat draaien.
Single CPU met single videokaart voldoet in de meeste gevallen een 500W al ruim, misschien met wat zware hardware een 550W, maar daarboven is zelden noodzakelijk.
Kwaliteit is belangrijker, een goede 500W is beter dan een prut 750W *kuch* Mstech *kuch*.

Als ik moest kiezen, zou ik het even uitzingen met wat je hebt en eventueel wachten wat AMD Zen gaat doen, en anders voor een non-K (niet overklokbare) i5 gaan kijken die hoeven helemaal niet zo duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Nemesizz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:07:
Dat upgraden naar een ander AM3+ moederbord en later een FX8320 of 8350 lijkt mij geen goed plan.
AM3+ is een beetje een dood spoor, er zijn nog wel moederborden voor uitgekomen, maar eigenlijk is het al een oud platform, komt bij dat veel AM3+ moederborden, metname met de 970chipsets vaak problemen hebben icm octacores.

En qua prestaties zijn die octacores in veel gevallen ook niet interessant. Single core performance is niet geweldig, en multicore, tja, veel games gebruiken niet echt meer dan 4 cores.
Daarom worden ook vaak i5's aangeraden, 4 cores, en single core performance is vele malen beter dan wat AMD nu heeft.

Zelfs een non-K i5 op stock snelheid is al beter. Enkele uitzonderingen waar een octacore FX beter kán zijn, zijn dingen waar ook daadwerkelijk meer dan 4 of 6 cores gebruikt worden.

Komt bij dat de nieuwe AMD Zen eraan zit te komen, hopelijk word die wel interessant (in elk geval vernieuwender dan het AM3+ platform van nu).

Betreft die voeding, een 700W of 800W is zwaar zwaar zwaar overdreven voor zo'n systeem. Die dingen zijn alleen interessant als je crossfire of SLI gaat draaien.
Single CPU met single videokaart voldoet in de meeste gevallen een 500W al ruim, misschien met wat zware hardware een 550W, maar daarboven is zelden noodzakelijk.
Kwaliteit is belangrijker, een goede 500W is beter dan een prut 750W *kuch* Mstech *kuch*.

Als ik moest kiezen, zou ik het even uitzingen met wat je hebt en eventueel wachten wat AMD Zen gaat doen, en anders voor een non-K (niet overklokbare) i5 gaan kijken die hoeven helemaal niet zo duur te zijn.
Je had het niet mooier kunnen zeggen.

Ik heb zelf een FX8120 met een R9 290X , ik loopt tegen het probleem aan dat de cpu de bottleneck in mijn systeem is .

Met sommige spellen heb ik soms haperingen ( mili-secondes) maar net genoeg om je er aan te irriteren.

Gewoon lekker voor een i5 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-07 20:47
Heb je een budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesMarcus
Wauw wat een super snelle reacties!! helemaal geweldig! als reactie op Frostbiter, ik zou voor het moederbord het liefst rond de 100-120 euro zitten en voor de cpu rond de 200 euro. Het is helaas niet veel maargoed :( het liefst wil ik natuurlijk gewoon een 6e gen i7 erin gooien maar dat is helaas ver buiten mijn budget...

@Nemesizz heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Je hebt me meteen van het AMD idee af laten stappen. (dit was dus exact de reden dat ik hiervoor een topic heb aangemaakt)

Als er mensen nog meer ideeën hebben dan hoor ik het graag! :)

How am i supposed to find the girl I love, when she's gaming at home just like me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-07 20:47
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,35

Ik zit hieraan te denken. Mooi de nieuwste generatie i5 processor en bijbehorende ddr4 ram. Iets boven jouw budget, maar met PSU. Dan misschien de rest hier op de V&A verkopen en je hebt weer een hele snelle pc :)

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbiter op 13-01-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesMarcus
Ohh wauw perfect op een rijtje gezet, harstikke bedankt!! Ik heb wel nog een vraag want ik zit dan nu te kijken naar een i5 maar, als ik ga kijken naar wat voor rekenkracht je al nodig hebt om bv. Just Cause 3 te spelen lig je dan niet al snel tegen een i7 aan? of zou een i7 weinig uitmaken omdat mijn gtx960 dan toch niet meer kan opbrengen?

En zeg nou dat ik mijn gtx960 nog een stukje verder zou willen overclocken, levert een 450w voeding dan genoeg stroom?

Prijs van het moederbord verbaasd me wel zeg ziet er mooi uit en voor een mooi prijsje. Alleen jammer dat ddr3 en ddr4 niet backwards-compatible zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, blijkbaar Student wil pc (her)opbouwen --alle hulp is welkom en Desktop Aankoopadvies en Componenten Aankoopadvies over het hoofd gezien.

Verder vragen we van je dat je vóór het openen van je topic je inleest. Begin eens bij [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen, reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016 en eventueel Voeding advies en informatie topic - Deel 32. Dan kan je vervolgens een nieuw topic openen volgens het DAA beleid in Desktop Aankoopadvies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.