Ikea Led lamp knippert in de uit stand.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb in mijn huis sinds kort 2 stuks van de Ikea LED lamp in de 400 lumen uitvoering (of deze, ik weet niet meer of we een dimbare hebben). Als de lamp uit staat dmv een gewone aan/uit schakelaar in de muur, dan licht de LED lamp toch nog elke 2 seconde heel lichtjes even op. Hoe lang dat doorgaat weet ik niet, maar in ieder geval meer dan een uur. Beide exemplaren hebben er "last" van.

In een andere lamp hebben we G9 LED lampjes die dimbaar zijn. Deze lamp heeft een ingebouwde dimmer voor halogeen lampen. Deze dimmer doet niet veel, hij lijkt alleen te schakelen tussen vol vermogen en een stuk minder vermogen. De dimmer heeft een uit stand, de draaiknop "klikt" dan even. Maar de LED blijft in de laagste stand doorbranden.

Dat laatste zal wel komen door lekstroom in de dimmer, maar dat eerste fenomeen kan ik niet verklaren. Of komt dat ook door een lekstroom, maar dan heel klein?

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 13-01-2016 14:21 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Ik heb dit ook wel eens gezien bij "hotelschakelingen". Ik heb geen flauw idee of je daar inhoudelijk iets tegen kan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De schakelaar die de lamp bediend is inderdaad in een hotelschakeling opgenomen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:39
Waarschijnlijk heeft je lamp 'last' van de inductiespanning die ontstaat in de centraaldoos/buis.
Denk dat er zo veel spanning opgebouwd wordt waardoor de lamp dus heel even de spanning moet lozen.
Kan op zich geen kwaad, als je oplossing wil:
- Bedrading nakijken, met name in centraaldoos zorgen dat dat schakeldraad niet onnodig opgerold zit en zo veel mogelijk vrij van de andere draden (met name de fase).
of
- 2 polig schakelaar gebruiken, dan schakel je naast de fase ook de nul waardoor er geen stroom meer loopt.
Anoniem: 80487 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:23:
Ik heb dit ook wel eens gezien bij "hotelschakelingen". Ik heb geen flauw idee of je daar inhoudelijk iets tegen kan ondernemen.
Denk dat je een serieschakeling bedoelt, een hotelschakeling is heel wat anders.
Bij een serieschakeling heb je vaak meer draad, dus hogere inductiespanning, dus eerde problemen.

Een halogeen dimmer is helaas niet geschikt voor een led lamp.
Dus wordt nieuwe dimmer of toch maar weer halogeenlamp er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Draai de lamp eens om? Kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43
Een halogeen trafo is ook niet geschikt voor een Led lamp, geldt niet alleen voor de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

Bij een hotelschakeling heb je twee lange (zwarte) draden in de buis die afwisslend spanning hebben, er staat dus altijd 230V op eentje ervan, door inductie komt er een beetje spanning op de LED lamp die verder gewoon aan de neutraaldraad hangt. Het vervelende van LED is dat zelfs bij deze kleine spanning ze licht kan gaan geven.

Hier is niet veel aan te doen behalve de hotelschakeling slopen of op zoek naar een LED lamp die een hogere opstartspanning heeft (ik weet er zo niet gelijk een).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:47:
Draai de lamp eens om? Kijk wat er dan gebeurt.
Wat bedoel je met de lamp omdraaien?
franssie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:56:
Hier is niet veel aan te doen behalve de hotelschakeling slopen of op zoek naar een LED lamp die een hogere opstartspanning heeft (ik weet er zo niet gelijk een).
Hotelschakeling slopen is niet echt wenselijk, ik wil de lamp op 2 plaatsen aan en uit kunnen zetten. Dan maar dat knipperen.

[ Voor 65% gewijzigd door zonoskar op 13-01-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:09:
[...]
Wat bedoel je met de lamp omdraaien?
Sorry, niet gezien dat het een lamp met E27 fitting was... Ik heb zelf de LED-spots van de IKEA... die kun je omdraaien, een E27 lamp natuurlijk niet :p (je kunt alleen de draden in de aansluiting omdraaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Of je zult voor de lamp op de bedrading een soort van weerstand moeten plaatsen, zodat kleine lekstromen niet doorkomen. Een tweaker hier weet vast wel wat je dan precies moet hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door ToFast op 13-01-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:55
Ik heb hetzelfde. Door een niet dimbare led lamp in een dimbare fitting te doen van een IKEA lamp. Zou kunnen dat het probleem niet optreed bij een dimbare lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij de hotelschakeling is het inderdaad capacitieve (niet inductieve) inkoppeling.
Dit is te verhelpen door één van de twee schakeldraden af te schermen (onpraktisch), een gloeilamp (5W is genoeg) of condensator (1uF ofzo) mee te schakelen of een relais te schakelen die dan weer de LED schakelt (gedoe).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2022
Een LED lamp neemt maar heel weinig stroom.
De dimmer die je er in hebt is waarschijnlijk nog vanuit de oude situatie; die met gloeilampen.
Even een vergelijking met water.
Als je een klein waterstroompje moet afsluiten ben je een heel andere "kraan" nodig dan dat je een waterstroom voor een hele straat wilt afsluiten.
Voor het dimmen van dat kleine stroompje door de led lamp is dat net zo; je moet daarvoor een speciale dimmer kopen en inbouwen op de plek van de oude. Jammer voor jou; die zijn ook wat duurder.
Let er ook op of je een dimbare led hebt. Er staat vaak een dimmer symbool op met een kruis erdoor. Een nadelige eigenschap van LED lampen.
Er zit vaak in de dimbare lampen een stukje extra elektronica. Deze dimbare lampen zijn ook (weer) duurder.
Pagina: 1