Vonken op moederbord, zwarte vlek, maar doet het nog..

Pagina: 1
Acties:

• LtrzFrnk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 06:58
Goede avond tweakers,

Van het weekend veel CS:GO gespeeld. Gister stopte ik met spelen en ging terug naar het gamemenu. Op dat moment deed ik mijn bluetooth headset uit (gebruik het nooit, maar had me bluetooth bungle gevonden) en liep de PC vast.

Toen ik Ctrl-Alt-Del drukte ging het beeld zwart en hoorde ik raar geluid uit de kast komen en zag ik raar licht achter de kast komen. Vervolgens de PC uitgedaan, kap er af en weer aangedaan. Toen zag ik dat hij onderop me moederbord aan het vonken was. Bij de chip met P 1524 erop.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/j77nvb.jpg

Uiteindelijk heb ik alles uit de computerkast gehaald. Uit nieuwsgierigheid net de boel op de salontafel neergezet en aangesloten om te kijken wat hij nu doet. Kennelijk doet hij het gewoon. Nou weet ik niet wat de chip doet en of hij überhaupt doorgevonkt is of de vonken er alleen vanaf sloegen. De chip ziet er zelf gewoon schoon uit. In ieder geval heb ik er nu geen veilig gevoel bij.

Wat misschien een boosdoener geweest kan zijn, is dat ik voor een nieuwe HDD een stroomaansluiting tekort kwam, toen in de kast gekeken naar de kabel om op me voeding aan te sluiten. Ik had een zakje met kabels die geloof van me oude voeding waren. Aansluiting paste verder goed, dus had de boel gewoon aangesloten. Uiteindelijk dus me SSD gesloopt (door opschuiven harde schijven kwam de nieuwe kabel daarop), kennelijk zijn ze de kabels niet het zelfde 8)7 . Mogelijk natuurlijk dat ik de voeding wat beschadigt heb, maar de vonk was 5 dagen later en van het weekend toch aardig wat gegamed en het gebeurde nadat ik de game afsloot.

Mobo: Asrock 970 Extreme4
CPU: AMD FX-8320
Video: Asus R9280X-DC2T-3GD5
Voeding: Corsair CX600M

Nou kan ik:
1. Alles weer terug plaatsen want het doet het gewoon.
2. Een nieuwe moederbord kopen.
3. Een nieuwe voeding kopen.
4. 2 en 3.
5. Gelijk maar upgraden naar nieuw systeem.

Het spul is van mei 2014, dus volgens mij zit er nog garantie op het moederbord. Maar omdat ik het gevoel heb dat ik de boel zelf gesloopt heb vind ik dat ook weer zoiets..

Weet iemand misschien wat de chip op het moederbord is? En wat lijkt jullie nu verstandig?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,

Frank

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als alles het nog doet, lijkt mij niet veel aan de hand.
Moederborden en voedingen kunnen toch wel wat hebben.

Heb je in de BIOS gekeken naar de sensoren, voltages, etc.?

Ik weet niet zeker, maar je zou kunnen proberen de vlek schoon te maken met alcohol voordat je hem opstuurt. Er dient echter wel iets aan de hand te zijn voordat ze het moederbord vervangen.
Echter heb je hier zelf waarschijnlijk iets gedaan, niks anders kapot (zoals connectors, etc.)? :9

Verwijderd

Optie 2 of 5:
Dit moederbord is sowieso niet echt geschikt voor een FX8*** processor. (125W)
Gezien de gebrekkige stroomvoorziening, 4+1 fase.
Zie ook:
Low fps r9270x fx8350
en:
Problemen met mijn FX-8320

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2016 21:56 ]

• LtrzFrnk
Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:50:
Optie 2 of 5:
Dit moederbord is sowieso niet echt geschikt voor een FX8*** processor. (125W)
Gezien de gebrekkige stroomvoorziening, 4+1 fase.
Zie ook:
Low fps r9270x fx8350
en:
Problemen met mijn FX-8320
De PC heeft eigenlijk altijd wel goed gedraaid. Even een snelle google zou ik dus een moederbord met 8+2 power phases moeten hebben. Ik zie toch ook veel mensen met deze combi en ook succesvol overclocked (ik heb hem niet overclocked). En ik lees inderdaad dat hij ook niet geschikt is. Als ik zou overstappen welk verschil zou ik dan moeten merken?

EDIT: Als ik het goed begrijp kan de vonk door die 4+1 fase komen. Omdat hij niet genoeg stroom kan leveren wordt het moederbord te heet. En daardoor kan er een vonk ontstaat (volgens mijn vader, elektricien).

[ Voor 12% gewijzigd door LtrzFrnk op 11-01-2016 22:24 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die heeft goed staan knetteren ( zie roetsporen ) grote kans dat je bord niet meer stabiel is onder full load..

404 Signature not found

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 23:47
Gezien de locatie van het component heeft dit weinig met de CPU te maken. Wel is het een power component. Als ik me niet vergis is dit namelijk een Polyfuse (zekering) en wel voor de bescherming van de frontpanel en/of Firewire. Het zou ook nog voor de fanheader kunnen zijn, dat is op de foto niet helemaal goed te zien?

Afbeeldingslocatie: http://www.ocinside.de/media/uploads/asrock_970_extreme4_2.jpg

Je hebt niet per ongeluk je USB header in je Firewire header gefrot? :Y)

My favorite programming language is solder.

• LtrzFrnk
Puch-Maxi schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:31:
Gezien de locatie van het component heeft dit weinig met de CPU te maken. Wel is het een power component. Als ik me niet vergis is dit namelijk een Polyfuse (zekering) en wel voor de bescherming van de frontpanel en/of Firewire. Het zou ook nog voor de fanheader kunnen zijn, dat is op de foto niet helemaal goed te zien?

[afbeelding]

Je hebt niet per ongeluk je USB header in je Firewire header gefrot? :Y)
Nee dat heb ik niet gedaan :P . Nu je zegt fanheader, was dat alweer vergeten, ik had er nog een fan bij geplaatst voor extra inlaat. Dat was in de ochtend, in de middag was er inslag. Fan had ik wel aan de bovenkant van het moederbord geprikt.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
Het ziet er uit als een (resettable PTC) fuse (-> P) , FYI op moederbord (-> F fuse)?
Die zijn wel zelfherstellend maar als er rook en licht uit komt dan is het meestal niet zo best meer met de staat van die fuse.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 23:47
En belangrijker, waarom is die fuse aangesproken: Waar zit er sluiting?

My favorite programming language is solder.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

LtrzFrnk schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:08:
[...]

De PC heeft eigenlijk altijd wel goed gedraaid. Even een snelle google zou ik dus een moederbord met 8+2 power phases moeten hebben. Ik zie toch ook veel mensen met deze combi en ook succesvol overclocked (ik heb hem niet overclocked). En ik lees inderdaad dat hij ook niet geschikt is. Als ik zou overstappen welk verschil zou ik dan moeten merken?
Wat diezelfde personen vaak niet door hebben is dat het ding als een gek thermal throttled onder load :Y)
Of ze schakelen thermal throttle uit en kun je wachten tot je VRM's doorbranden en je moederbord, en mogelijk CPU om zeep helpen.

Buiten dat, even terug naar dat doorgebrande onderdeel.
Kan ook gewoon domme pech zijn, het is gewoon een component op het bord en dat kan kapot.
Gebeurt zelden, maar toch gebeurt het soms, heb wel eens vaker componenten gezien waar gewoon een onderdeel van is doorgefikt zonder reden. Gewoon pech dat het een kwalitatief slecht onderdeel was.
Zo is ook ooit m'n Radeon 9600 Pro aan z'n einde gekomen, ene moment werkt ie prima en zo plots tijdens het afsluiten van de PC vliegt er een onderdeel spontaan in de fik (en behoorlijk ook, gat in de printplaat gebrand). Shit happens.

Zelf zou ik het bord niet meer gebruiken als er een onderdeel is doorgebrand.
Want vaak met dat soort dingen is dat niet 1 onderdeel kapot gaat, maar dat je een ketting reactie krijgt van meerdere onderdelen die beschadigt raken. En wie brand er dan wel iets anders door, net als je even bij je PC weg loopt ofzo, dus ik zou het bord in elk geval niet meer gebruiken.
RMA proberen, of gewoon een ander bord halen (die meteen ook beter geschikt is voor een octacore, de meeste 970chipset bordjes hebben te weinig VRM fases en vaak van matige/slechte kwaliteit die niet geschikt zijn voor zware CPU's met een TDP van hoger dan 95W).

• LtrzFrnk
Inmiddels het moederbord vervangen voor de Gigabyte GA-970A-UD3P. Wat ik direct merk is dat de temperatuur van de CPU veel en veel lager is. Ik dacht dat de warmte eigenlijk normaal was en bij AMD hoorde. Normaal werd met kast behoorlijk warm (koeler zit er vlak langs) tijdens het gamen, maar nu is dat stukken minder.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ook een FX-8320 en deze heeft op mijn Asrock M3N78D FX nooit echt stabiel gedraaid. Inmiddels heb ik het mobo vervangen door een GA-970A-UD3P en is er geen probleem meer.
Deze update heb ik gedaan op basis van dit draadje, waar ik erg nuttige info vond.

• Darkness89
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Het kan zeker wel op een Asrock 970 Extreme zonder thermal throttled onder load zet de turbo modus uit en verlaag de vcore spanning van de cpu en opgelost is het probleem.
Pagina: 1