Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 16:19

De upgrade

Ik ga mijn processor, moederbord en geheugen upgraden, behoud mijn grafische kaart, kast, voeding en harde schijven, en kies er een SSD bij.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 130,95€ 130,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,01€ 65,01
1Samsung 840 EVO 120GB€ 74,-€ 74,-

Het wordt een werk annex af-en-toe-een-game pc, met de nadruk op redelijke snelheid, stilte, en virtualisatiefeatures van de processor. Mijn budget voor de gehele upgrade (inclusief het te kiezen moederbord) is zo'n € 400,-.

Ik heb gekozen voor de AMD FX-8320 omdat ik de € 40,- (30%) extra de FX-8350 niet waard vind, en me misschien wel wil wagen aan het (een beetje) overclocken van de processor. Maar vooral vanwege het lawaai van de stockkoeler heb ik er een Scyte Mugen 4 PCGH edition bij gekozen.

Het moederbord

Nu ben ik op zoek naar een goed moederbord om de processor op te prikken. Ik heb op basis van de eisen, features en het budget gekozen voor de AMD 970 chipset i.p.v. de 990FX omdat ik begreep dat het voornaamste verschil de ondersteuning voor SLI/Crossfire is, en dat ben ik toch niet van plan te gebruiken. Is de 970 chipset voldoende voor een FX-8320, of zijn er problemen bekend bij het gebruik van deze combinatie? Is er een andere reden waarom ik voor de 990FX zou moeten kiezen?

Ik ben uitgekomen op vijf 970 moederborden, die allemaal qua features, verkrijgbaarheid en prijs voldoen aan mijn eisen: AM3+, ATX, DDR3, 4+ SATA-600, 1+ PCI-e 2.0 x16, RAID-1, 2+ USB 3.0 en een USB 3.0 header. Behalve de grafische kaart (PCI-e 2.0 x16) heb ik geen andere PCI of PCI-e kaarten.

ProductPrijs
ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 62,04
ASRock 970 Extreme4€ 74,-
Asus M5A97 EVO R2.0€ 79,98
Asus M5A97 R2.0€ 70,72
Gigabyte GA-970A-UD3P€ 74,91
Bekijk de vergelijking
Importeer producten

Ik weet dat Gigabyte en Asus degelijke merken zijn, maar is ASRock dat ook? De ASRock moederborden hebben de meeste reviews en worden in recente Best Buy Guides aangeraden, maar deze persoon uit twijfels over de combinatie met de processor (al wordt me niet duidelijk waarom).
quote: cin19
If you use the MB with fx8320, get the ASUS M5A97, don't get the ASRock 970 Extreme3, check here. https://spreadsheets.goog...eFhuckJEVF9aMmtpUFE&gid=2
Dus... ik wil misschien een beetje overklokken, maar bovenal een betrouwbaar en stabiel moederbord dat goed werkt in combinatie met de processor. Welke zou jij kiezen en waarom? Of heb je een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Voor overklokken van een AMD 6+ cores CPU is het verstandig een moederbord te nemen met meer Phases/VRM's. De VRM of voltage regulator module zorgt voor de stroomverdeling naar CPU en RAM en worden in tegenstelling van wat sommige denken warmer dan je CPU.

Hoe meer VRM's/ Phases een moederbord heeft, hoe minder deze belast worden, hoe koeler de VRM's blijven en hoe stabieler de stroomtoevoer en ook hoe langer de levensduur.. De getoonde Asrocks hebben allemaal een 4+1 phase design en zijn daarom niet geschikt voor overklokken. De Asus borden hebben beide een 6+2 design en dat Gigabyte bord heeft een 8+2 design.

In principe ben je met het GiBy moederbord voor overklokken het beste af, echter hangt het secundair af van de kwaliteit van de VRM's en het powerdesign an sich. De laatste jaren vele moederborden onder handen gehad, en om de een of andere reden met de GiBy borden wat problemen gehad met Load line calibration. Nu hebben ze dat als het goed is inmiddels opgelost bij de high-end OC borden, maar of dat zo geld voor een instap bord, dat weet ik niet -> reviews

Ik raad je dan ook aan te zoeken naar een ander bord met een 8+2 phase design voor net wat meer geld, weet je zeker dat je goed zit. Wat is je OC DOEL EIGENLIJK?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 10:28
Als je echt ver wilt overklokken is de Asus Crosshair V Formula een mooi bord (is alleen wel wat aan de dure kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 07:32

lolhoo

Just reboot and relax

Kan je beter denk ik de asus sabertooth 990fx nemen.
Ook een prima ding maar dan wat goedkoper.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:30
lolhoo schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:59:
Kan je beter denk ik de asus sabertooth 990fx nemen.
Ook een prima ding maar dan wat goedkoper.
:Y helemaal mee eens, zeker met het oog op overclocken is dit imho het best beschikbare bord, maar wel aanzienlijk duurder.
Zelf heb ik er nu een M5A97 in liggen waar ik op zich prima over te spreken ben, maar qua monitoring van temperaturen toch wel wat beperkingen heeft. Zeker bij een OC kan je dat nog wel eens op gaan breken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-06 20:22
ik heb de sabertooth 990fx R2.0 in mijn pc met een 8350, maar het is een geweldig moederbord, ik heb een stabiele overclock naar 4.3 ghz (0,3 hoger dan stock), dus ik adviseer de sabertooth, zeker omdat ik de laatste jaren alleen maar asus gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:49
Een sabertooth kost bijna het dubbele van wat hij uit wil geven...

De enige goede betaalbare opties hier zijn de Asus M5A97 EVO R2.0 welke goed is voor stock snelheden en een lichte overklok (bv naar 8350 waardes).
De betere optie is de Gigabyte GA-970A-UD3P waarmee je probleemloos naar 9370-9590 waardes kunt overklokken (het bord is speciaal voor deze processors op de markt gebracht), daarnaast is hij ook nog iets goedkoper dan bovenstaande.

De goedkopere asus en de asrock bordjes zijn wat betreft VRM design gewoon onvoldoende.
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 24-02-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
mitsumark schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:13:
De goedkopere asus en de asrock bordjes zijn wat betreft VRM design gewoon onvoldoende.
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Deze weblink bevat ERG goede en waardevolle info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Dank voor alle info. De ASRock borden en het goedkoopste Asus bord vallen dus in ieder geval af omdat ze slechts 4+2 fases hebben. Dan blijven deze twee nog over:

ProductPrijs
Asus M5A97 EVO R2.0€ 79,98
Gigabyte GA-970A-UD3P€ 74,91
Bekijk de vergelijking
Importeer producten
De FX-8320 overklokken naar de FX-8350 waardes. Ik heb nog weinig ervaring met overklokken, maar dat lijkt me te doen.

Ik had de Sabertooth 990FX ook gezien, en hoewel het me een mooi en degelijk bord leek, kreeg ik niet het idee dat de extra € 70,- die het kost me zoveel voordelen zou brengen. Welke voordelen zou de Sabertooth brengen die de bovenstaande twee moederborden niet brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Dat een 990FX mobo met de juiste BIOS ook een FX-9XXX CPU ondersteunen in de toekomst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:30
WiLLoW_TieN schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:28:
Dat een 990FX mobo met de juiste BIOS ook een FX-9XXX CPU ondersteunen in de toekomst ?
dat ook, maar het voornaamste verschil in dit opzicht is dat de SaberTooth voorzien is van meer (en naar het schijnt betere) sensoren voor het meten van temperaturen en voltages, wat meer tweak-mogelijkheden kent op dit gebied, en wat robustere componenten zou moeten hebben (deels opgebouwd uit militairy class components). Het zou dus over de gehele linie een wat beter bord moeten zijn, maar ik betwijfel of je met een dergelijke OC daar meerwaarde uit haalt. Volgens mij gaat het je pas echt wat opleveren als je het onderste uit de kan gaat proberen te halen van je CPU en dat is hier duidelijk (nog) niet het geval

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
WiLLoW_TieN schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:28:
Dat doet de gigabyte 970 ud3p ook.

Sabertooth heeft inderdaad pas toegevoegde waarde bij extreem tweaken en 5GHz+ overclocks.

PS: je hebt de verkeerde asus in je lijstje laten staan, de niet evo is ook niet al te best voor 8-cores (en overklokken).
Edit: ah, nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Oeps, goed gezien. Heb het even aangepast voor het overzicht.

Bedankt allen voor de info. Als ik ooit me echt helemaal in de wereld van het zware overklokken zal storten zal ik behalve het moederbord toch ook mijn voeding, koeling en kast moeten veranderen.

Ik ga voor de Gigabyte GA-970A-UD3P.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat weten we niet als je niet vertelt welke voeding en behuizing je hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtlink
Dit is mijn PC op dit moment nog, dus van voor de upgrade:

#Product
1AMD Athlon 64 X2 5400+ Boxed
1Gigabyte GA-MA770-UD3
1Asus EAH4670/DI/1GD3
1Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB
1Cooler Master Centurion 590
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/4G
1LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)
1Cooler Master Real Power M520
Bekijk collectie
Importeer producten

Dus een 520W 80+ voeding, fans zoals die bij de Centurion 590 kast kwamen.

[ Voor 12% gewijzigd door Virtlink op 25-02-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
De betere optie is de Gigabyte GA-970A-UD3P waarmee je probleemloos naar 9370-9590 waardes kunt overklokken (het bord is speciaal voor deze processors op de markt gebracht), daarnaast is hij ook nog iets goedkoper dan bovenstaande.
Waarom staan de FX-9370 of FX-9590 dan niet in de CPU support list?
Ik denk dat je voor dat niveau sowieso bij een 990FX bord moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

chipset zegt weinig over de VRM's, wel zijn 990FX bordjes vaak wat luxer.

Volgens mij is die voeding van CM niet bepaald super, maar ik kan het mis hebben.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Robbedem schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 00:28:
[...]

Waarom staan de FX-9370 of FX-9590 dan niet in de CPU support list?
Ik denk dat je voor dat niveau sowieso bij een 990FX bord moet zijn.
Raar, was volgens mij wel zo.
Hier ook het nieuwsbericht.
http://www.techpowerup.co...with-fx-9590-support.html

Die voeding is inderdaad niet veel soeps, als ie al wat ouder is (3+ jaar) zou ik hem niet te lang meer gebruiken en als je gaat overklokken of een videokaart neemt die meer verbruikt zou ik hem gelijk vervangen.

PS: je kunt nog 15 euro besparen door voor een crucial SSD te gaan, die is in de praktijk niet/nauwelijks merkbaar langzamer.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 25-02-2014 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Schijnt idd wel te kunnen op bv die Gigabyte ...-UD3P alleen niet officieel ;)
Pagina: 1