Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722764

Topicstarter
Hoi mensen,

ik zal t probleem even uitleggen, heb pas geleden een pc samengesteld. uiteraard games geinstalleerd en benieuwd hoe alles op ultra of iig very high loopt.

Gta v op normal-high settings gezet, fraps gedownload om de fps te tellen, kom ik erachter dat deze heel af en toe op 59 fps loopt, en in een niet eens zo'n zware scene een minimum behaalt van 43 fps. In gebieden met veel gras hoef ik al helemaal niet te komen, dan zijn de fps rond de 20-25. Hoe kan dit?
Ik ervaar ditzelfde probleem ook in andere games. Drivers meerdere malen al opnieuw geinstalleerd. :/

setup:
AMD fx-8350 4.0ghz 8core
Palit Nvidia GTX970 4gb
16gb ddr3 Ram van corsair (1800)
asus m5a78L-M/USB3
Toshiba 1tb hdd
500w voeding van coolermaster

(ik weet niet of ik dit in de juiste afdeling heb gezet, ik ben helaas nieuw op fora, op voorhand mijn excuses)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Denk eerder dat het aan het moederbord ligt. Een FX 8350 is te veel gevraagd voor het bord waardoor de VRM's op het moederbord overhit raken en daardoor de processor zichzelf terugklokt om schade te voorkomen.

Het goedkoopste bord wat goed geschikt is voor een FX 8350 is deze:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een Asus m5a78L-M/USB3 is NIET geschikt voor een hexcore of octacore processor. Dit moederbord heeft een 4+1 power phase design zonder heatsink en slechts een 4-pin CPU voedingconnector.

Dit moederbord kan onmogelijk genoeg power leveren voor jouw FX-8350. De VRMs van je moederbord worden loeiheet (100 graden) tijdens een zware game als GTA V en moeten dan zichzelf afkoelen. Dit doen ze door je processor gigantisch te knellen (terugclocken - thermal throttle in de volksmond) zodat de boel niet oververhit of in de fik vliegt.

Dit geeft JVRadeon inderdaad ook al aan.

Het gelinkte Gigabyte 970A bordje is de goedkoopste oplossing voor een octacore, omdat deze een 8+2 power phase design heeft met een heatsinkje erop.

Het probleem ligt dus 'gelukkig' niet aan je dure 970 GTX maar aan je moederbord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, dank jullie wel! daar had ik nooit aan gedacht. ik ga eens kijken of ik morgen het moederbordje kan ruilen, is nog geen 2 weken oud. misschien heb ik geluk. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Anoniem: 722764 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:50:
oke, dank jullie wel! daar had ik nooit aan gedacht. ik ga eens kijken of ik morgen het moederbordje kan ruilen, is nog geen 2 weken oud. misschien heb ik geluk. Thanks alvast!
Helaas is het ook niet iets dat opvalt, het komt zeer regelmatig voor hier op het forum..
Je kijkt toch vooral naar het socket (AM3+) dat precies bij je processor matcht, dus het zou dan goed moeten zitten. Over de VRMs / power phases wordt vaak niets gezegd en laat dat nou net bij AMD erg belangrijk zijn.

Laat vooral nog even weten hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:37
Idd moederbord vervangen door ; pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

En die voeding van jou ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Is je cpu ook nog geen 2 weken oud? Stuur dan je cou/mobo/ram terug en koop een mooi i5 intel setje. Die amd cpu is totaal niet interessant voor gaming in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Geen CPU koeler voor die FX8350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry voor de late reactie, helaas geen verschil met het huidige moederbord (die van gigabyte)
Iemand nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11

Thomg

Aww yiss

Oh god, tomshardware.
*Zet zich schrap*
*Zet helm op*
*Vliegt shit tegen helm aan*
*Zet helm af*

Pfoe.
En nu serieus, nee een voeding verlaagd de performance niet. Met een voeding is het vrijwel altijd het doet het. Of het doet het niet. Niet ertussenin. Wel discutabel of het invloed heeft op overklokken, maar dat is hier niet relevant.

Voordat we doodstaren op GTAV zou ik eerst maar eens beginnen met een Haven/Valley of beter, 3DMark run. Zie je meteen als er wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heaven geeft een mooie score (vind ik zelf) aangezien wel alles mooi op 60fps loopt bij heaven. max72 fps. en min 25, maar dat is alleen aan het begin van de benchmark.

Edit: heb ook slechte performance met assassins creed black flag, zou mijn pc vlekkeloos aan moeten kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 07-01-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Misschien handig om het gewoon met een preset te draaien en dan te printscreenen?
Kan je het zelf ook vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat ik zou doen is een achtergrond progje gaan draaien. Kijken wat je CPU cores doen tijdens gamen en je GPU core. Word de 1 of de ander daadwerkelijk 100% gebruikt?
Er zijn programma's daarvoor te vinden die dat kunnen bijhouden. MSI afterburner bijvoorbeeld, kun je zien hoeveel % van je gpu power gebruikt word en ik geloof dat het ook je CPU kan nalopen.

Installeer de programma en draai het spel en vervolgens na een tijdje doe je alt+tab en bekijk wat de grafieken hebben gedaan over die periode dat je aan het gamen was.
Uit die conclusies kun je ook halen welke van de 2 de boosdoener is.
Daarnaast, heb je ook gekeken of je pc in gewoon windows desktop mode (dus idle mode) geen CPU kracht aan het wegtrekt door 1 of andere vage achtergrond proces dat je cores in beslag neemt?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gebenchmarked op preset: extreme.

Resultaten:
FPS 66.4
Score: 1673
Min FPS:22.3
Max FPS:134.5

kon helaas via tweakers geen screenshot uploaden.
hoop dat je hier iets aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Gebruik iets als imgur, snaggy, gyazo, etc.
Dit is iig wel duidelijk.
Erg moeilijk om vergelijkbare extreme presets te vinden van een 970.
Doe eens extreme HD?
https://www.reddit.com/r/..._does_this_unigen_valley/

Het ziet er op zich wel degelijk uit, dat betekent dus dat er niks mis is met de kaart.
Iets als 3dmark geeft een beter beeld van performance onder gaming aangezien het ook de cpu meeneemt.
Kan ook geen kwaad om even te kijken naar de stabiliteit van de cpu onder load en of de load idle niet erg hoog is / cpu usage onder gaming niet tegen de 100% aanzit. Zie Xtr3me4me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
moet wel even erbij vermelden nu ik het zie:
mijn ''platform'' is om een of andere reden Windows NT6.2 (build 9200) 64bit. mijn windows versie is niet illegaal btw

Edit: ,msi afterburner kom ik helaas niet wijs uit, wat betreft geschiedenis ervan bekijken.
enfin, van wat ik zelf gezien heb komt het cpu gebruik niet boven 60% (msi afterburner en taakbeheer) uit met gtav draaiende op zowel achtergrond als voorgrond.(heb hem trouwens nu op de achtergrond aanstaan en merk lag tijdens het typen)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 07-01-2016 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
draai toch echt windows 10 64 bit
Zou dat het dan zijn denk je?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 07-01-2016 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hm, das wel vreemd.
Misschien een uprade van 8 naar 10?
Zou me er niet zoveel zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb windows 10 laatst gekocht op kinguin.net
hoop dat dit betrouwbaar was...

Edit: ik bekijk maar even alle opties hier he

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 07-01-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Alhoewel de legaliteit van kinguin vrij discutabel is gaat een illegale windows installatie überhaupt geen invloed hebben op je prestaties. Obscure uploads met 1 seed van meneer pesjarna oid is natuurlijk andere koek.

Als je in 3dmark ook vergelijkbare performance krijgt kan ik er weinig anders op zeggen dan dat je te veel verwacht van je pc en dat je je settings omlaag moet schroeven.
Alhoewel ik hier wel bij moet noteren dat ik meen te herinneren dat mijn broertje betere performance krijgt met zijn 280X.
Dan heb je ook die lui die klagen over performance en dan subtiel vergeten te vermelden dat ze upscalen naar 4k...

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 08-01-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3dmark dan maar proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17

Felyrion

goodgoan!

Ik heb nog niet voorbij zien komen of je nou een SSD hebt of niet. Ik weet dat bij een game als GTAV dit bij mij voor een redelijk verschil zorgde, al kan dat ook met mn oudere HDD te maken hebben.

Daarnaast nog een vraag of je geen andere applicaties of een browser oid op de achtergrond hebt lopen. Als ik Firefox open heb staan dan treed er flinke vertraging op in mijn game (ik gok dat flash oid. dat veroorzaakt). Ik neem aan van niet, maar toch...

Op welke resolutie speel je?

Verder ben ik wel benieuwd naar wat je CPU cores per stuk doen (task manager > performance > CPU > rechtermuisknop op grafiek > change graph to: logical processors)
Doen ze allemaal mee?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb geen ssd, wel een 1tb hdd van toshiba (ssd haal ik nog wel) heb wel eens microsoft edge openstaan, maar heeft tot nu toe geen verschil gemaakt (wat ik merk iig)

resolutie is 1920x1080 met 59hz refresh rate.
en zover ik kan zien in taakbeheer doen ze allemaal mee idd.

verdere suggesties zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:10
Simpel, je mobo kan de CPU niet houden zoveel dat hij gebruikt, hij raakt oververhit en downclockt je CPU om niet door te branden. Dit resulteerde in erge FPS drops in games omdat je CPU dan te langzaam is voor de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Wat al in de eerste reactie van dit topic is gezegd en de OP heeft daarna een ander moederbord gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
heggico schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:29:
[...]

Wat al in de eerste reactie van dit topic is gezegd en de OP heeft daarna een ander moederbord gehaald...
Inderdaad.

TS, kun je misschien al je specs op een rijtje zetten? Ben wel benieuwd hoeveel RAM je hebt, en wat voor koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11-2023
Denk ook dat dit een koelprobleem is. Maar ja, zelfs de gebruikte behuizing kan dan van invloed zijn..

Op zich is het simpel uit te proberen: Open je systeemkast, zet er een ventilator op en kijk dan of er verschil te merken is in de performance.

Ik heb hetzelfde gehad met een omgekeerd geplaatste koeler, waardoor de flow in de kast niet goed was. Scheelde toch flink in tempratuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 722764 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:51:
moet wel even erbij vermelden nu ik het zie:
mijn ''platform'' is om een of andere reden Windows NT6.2 (build 9200) 64bit. mijn windows versie is niet illegaal btw

Edit: ,msi afterburner kom ik helaas niet wijs uit, wat betreft geschiedenis ervan bekijken.
enfin, van wat ik zelf gezien heb komt het cpu gebruik niet boven 60% (msi afterburner en taakbeheer) uit met gtav draaiende op zowel achtergrond als voorgrond.(heb hem trouwens nu op de achtergrond aanstaan en merk lag tijdens het typen)
Ook als je cpu gebruik op 60% zit dan kan 1 core op 100% zitten en de boel ophouden. Een fx8350 heeft op 4ghz een lage singlethreaded score (99 in cinebench 15 single core test, bijv. 6700k zit op 180+)). Ook multithreaded spellen hebben vaak 1 thread die bepalend kan zijn en kan bottlenecken. Dat zal wel deel van het probleem zijn hier..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-05 01:15
Heb een zelfde probleem gehad. Lag uiteindelijk aan veel te hoge tempraturen. Dat je frames zo drastisch droppen zal niet aan de single core performance liggen van een fx-8350.

Net zoals gezegt is, probeer de pc zo koel mogelijk te houden en dan kijken of dat effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 20:46
Wat voor toshiba harde schijf is het? Want kan goed zijn dat die het niet bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:23
Kijk ook een met hwmonitor naar je temps, voltages en kloksnelheden. Upload dan een screenshot hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-07 15:34
Anoniem: 683497 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:35:
Denk eerder dat het aan het moederbord ligt. Een FX 8350 is te veel gevraagd voor het bord waardoor de VRM's op het moederbord overhit raken en daardoor de processor zichzelf terugklokt om schade te voorkomen.

Het goedkoopste bord wat goed geschikt is voor een FX 8350 is deze:
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
Puddi Puddin schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 07:29:
Simpel, je mobo kan de CPU niet houden zoveel dat hij gebruikt, hij raakt oververhit en downclockt je CPU om niet door te branden. Dit resulteerde in erge FPS drops in games omdat je CPU dan te langzaam is voor de GPU.
stin00 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 14:48:
Een Asus m5a78L-M/USB3 is NIET geschikt voor een hexcore of octacore processor. Dit moederbord heeft een 4+1 power phase design zonder heatsink en slechts een 4-pin CPU voedingconnector.

Dit moederbord kan onmogelijk genoeg power leveren voor jouw FX-8350. De VRMs van je moederbord worden loeiheet (100 graden) tijdens een zware game als GTA V en moeten dan zichzelf afkoelen. Dit doen ze door je processor gigantisch te knellen (terugclocken - thermal throttle in de volksmond) zodat de boel niet oververhit of in de fik vliegt.

Dit geeft JVRadeon inderdaad ook al aan.

Het gelinkte Gigabyte 970A bordje is de goedkoopste oplossing voor een octacore, omdat deze een 8+2 power phase design heeft met een heatsinkje erop.

Het probleem ligt dus 'gelukkig' niet aan je dure 970 GTX maar aan je moederbord :)
Snap deze comments niet, waarom geeft de website van Asus aan dat dit moederbord wel CPU's tot 140watt ondersteund en staat de CPU ook tussen de compatibility list (vanaf bios 1401)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
het moederbord ondersteund de cpu ook wel, en is daarmee ook compatible, maar dat wil nog niet zeggen dat het moederbord in staat is om het geheel lang genoeg op temperatuur te houden. Bij oververhitting klokt alles terug Throttling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mvdbeld schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:56:
[...]

[...]

[...]

Snap deze comments niet, waarom geeft de website van Asus aan dat dit moederbord wel CPU's tot 140watt ondersteund en staat de CPU ook tussen de compatibility list (vanaf bios 1401)?
Dus als de groenteverkoper op de markt roept dat hij toch echt "de meest verse groenten" heeft, dan is dat ook zo? Fabrikanten maken ook vergissingen, of liegen zelfs ronduit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

xscept schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:50:
Kijk ook een met hwmonitor naar je temps, voltages en kloksnelheden. Upload dan een screenshot hiervan.
Doe dit inderdaad even. Er is veel speculatie, maar geen informatie over je temperatuur. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld HWmonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-07 15:34
Jeroenneman schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 13:12:
[...]

Dus als de groenteverkoper op de markt roept dat hij toch echt "de meest verse groenten" heeft, dan is dat ook zo? Fabrikanten maken ook vergissingen, of liegen zelfs ronduit.
Ik vertrouw erop dat als het bord een CPU tot 140Watt aan moet kunnen 125Watt niet direct tot dergelijke problemen kan leiden. Tevens ga ik er vanuit dat processoren op de compatability list ook daadwerkelijk getest zijn i.c.m. een moederbord.

Dit soort problemen direct op het moederbord afschuiven en zelfs TS adviseren een nieuw moederbord te kopen vind ik vreemd. Ik zou beginnen met de verschillende temps eens te bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mvdbeld op 08-01-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mvdbeld schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:23:
[...]

Ik vertrouw erop dat als het bord een CPU tot 140Watt aan moet kunnen 125Watt niet direct tot dergelijke problemen kan leiden. Tevens ga ik er vanuit dat processoren op de compatability list ook daadwerkelijk getest zijn i.c.m. een moederbord.

Dit soort problemen direct op het moederbord afschuiven en zelfs TS adviseren een nieuw moederbord te kopen vind ik vreemd. Ik zou beginnen met de verschillende temps eens te bekijken.
http://nl.hardware.info/r...wel-nieuwe-ontwikkelingen

http://nl.hardware.info/r...e-b85m-hd3-inclusief-test

http://nl.hardware.info/n...-in-ssds-na-goede-reviews

http://nl.hardware.info/r...t-4x-e50--4x-e60-vrm-test

Vertrouwen is goed, maar testen is beter.

Fabrikanten die testen met een stock koeler (die de VRM's net wat beter koelt dan een aftermarket model), en daarbij nét binnen de marge blijven, kunnen dus gewoon zonder problemen "compatibiliteit" marketen. Daarnaast, wat versta je onder normaal gebruik?

- Word documentje typen lukte met deze processor in dit moederbord, check!

Gebruiker gaat even flink gamen, dit trekt het moederbord niet. Moet de fabrikant dan 4 uur lang Prime95 gaan testen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Denk dat de SSD gewoon de bottleneck is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52

Nemesizz

Untouchable

[...]

Er zijn zelfs lolbroeken (fabrikanten) die nog beweren dat een octacore FX werkt op een 3+1 (ja 3!) ongekoeld fase bordje.....yeah right. (kan het bord zo snel niet weer vinden, maar zelfs voor een Intel is een 3+1 ongekoeld niet voldoende voor een zware CPU).

En temperaturen in de gaten houden...veel moederborden hebben geen uitleesbare sensor (die je met software kan uitlezen, ding kan wel thermaltrottle doorgeven echter) in of bij de VRM's zitten.

Die 125W TDP AMD's gaan onder volle belasting doodleuk over die 125W heen hoor.
Ook AMD heeft bij TDP een gemiddelde (tussen gemiddeld gebruik en volle belasting, iets accurater dan Intel dat wel), maar zoals gezegd gaan ze onder volle belasting ruim over hun TDP heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met HWmonitor even gedaan wat jullie aanraden,
screenshot hierzo:

http://imgur.com/tnL2oIt

Edit: ziet er zover ik weet vrij normaal uit, maar ben tov jullie maar een leek...

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 08-01-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Ik had t zelfde probleem.

Processor gebruik tussen 70-30%

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
uuuh in dat screenshot wat je post is je 12V lijn maar 8V . Je 5V is maar 3.3V en je 3V is maar 2.2V .

Kloppen die waardes ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52

Nemesizz

Untouchable

Galaxis schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 19:02:
uuuh in dat screenshot wat je post is je 12V lijn maar 8V . Je 5V is maar 3.3V en je 3V is maar 2.2V .

Kloppen die waardes ???
Voltages moet je niet uitlezen met software :P Weinig PC's die daar juiste waardes weergeven (oudjes deden dat nog wel eens, maar zie ze tegenwoordig weinig soeps weergeven).

Als er echt 8V op je 12V lijn stond kon je die screenshot niet maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus HWmonitor is onbetrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
Kan je de voltages eens uitlezen met software van je moederbord fabrikant zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan dat ook in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Voltages met software gemeten zullen altijd onbetrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:14

Trygve

Redacteur
Is die screenshot wel gemaakt onder load? Gebruik anders HwInfo64 even met de functie 'sensors only'. Terwijl die aanstaat een potje gamen en daarna kijken wat de temps van cpu, gpu, mobo en alle vrms op hun max zijn, en of ie aangeeft dat thermal throttling actief is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Temperaturen en usage ed zien er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
screenshot is gemaakt met prime95 aan. ook staat assassins creed nog op de achtergrond aan.

Edit: vanmorgen de pc opgestart, viel na 3 keer proberen steeds uit. niks te verliezen, dus 2 externe hdd's uit de usb poort getrokken en de printer ook, hij start wel op.
Nu vermoed ik zelf dat dit toch een voedingsprobleem is, of een probleem met een van mijn ext. hdd's.
(het scherm van het moederbord kwam niet eens op het beeld)

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 09-01-2016 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kota-appie
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-05-2024
Je kan toch alle Wattage bij elkaar optellen om te kijken hoe het ervoor staat met je voedingstekort?

Voeding advies en informatie topic - Deel 32 Hier staat duidelijk beschreven hoe je achter het aantal Watt moet komen van je voeding, er van uitgaande dat dit klopt en correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:59
Dat is allemaal theoretisch bij een voeding die nog 100% goed is... ik zal inderdaad eens een andere voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

...Om welke cooler mater voeding gaat het dan?
En hoe oud is die?

Aangezien de computer gewoon prima prime95, 3dmark en heaven draait ( met een goede score ) lijkt het me niet dat de voeding de boosdoener is.
Wat was je 3dmark score trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
morgen kan ik met een andere voeding proberen, ik laat t jullie weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 16:50
Deel gelijk alle specs van je bak. Zo weten weten we nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
[...]

http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Het moederbord van TS heeft een 4+1 power phase design zónder heatsinks erop.
Het heeft een 4 channel design met helaas kwalitatief geen hele hoogstaande transistors.

Zie onder meer:
http://www.tomshardware.c...nk-onand-asus-m5a78l.html
http://www.tomshardware.c...0/fx8320-m5a78l-usb3.html
http://www.overclock.net/...m5a78l-m-and-overclocking
(Ik ben overigens geen fan van 'tomshardware' bronnen, maar ze laten wel het probleem van TS zien).

the Asus board has inferior VRM capacity and the transistors are not heatsinked, which means they'll run much hotter and in turn risk triggering a thermal runaway and ultimately burning up, taking the board and likely the CPU with it.

Dit probleem komt helaas zeer regelmatig voor bij AMD icm een hexa- of octacore. Deze processoren serie staat bekend om zijn enorm hoge stroombehoefte, welke ver boven het TDP uitstijgt. Er wordt, terecht, gekeken naar het socket van het moederbord: AM3+. Hierop past inderdaad een AM3+ socket processor, maar helaas wordt er nergens gesproken over de VRMs van het moederbord.

Het grootste probleem bij dit bord is het feit dat ze ongekoeld zijn. Helaas heeft het moederbord geen VRM temperatuur sensoren, waardoor het probleem moeilijk te lokaliseren valt. Men bekijkt vaak onder full load de CPU temperatuur die bijvoorbeeld netjes op 60-70 graden zit. De VRMs kunnen dan echter op dat moment tegen de 90-100 graden oplopen, en zeker na langere gamesessies zullen ze oververhitten. Vervolgens schakelt het moederbord een overheat beveiliging in om schade (doorbranden/ontbranden) te voorkomen; dit gebeurt door de processor dramatisch ver terug te clocken zodat er minder stroomtoevoer vereist is voor de VRMs.

De VRMs verzorgen trouwens het omzetten van de stroom van je voeding naar de juiste 'bruikbare' stroom voor je processor, de omzetting van AC naar DC stroom.

Als je tijdens een lange gamsessie je CPU clock + CPU gebruik% in de gaten houdt zal je zien dat er bij lage framerates/lag een grote dip zal plaatsvinden; je VRMs oververhitten, je moederbord underclockt je processor clock en het load percentage zal drastisch zakken.

Oplossingen:

- Heatsinks aanbrengen op de VRMs
- Een topflow processor koeler aanschaffen (deze verplaatst de lucht naar beneden, dus ook over de VRMs)
- Het aanschaffen van een moederbord met het liefst 8+2 power fases mét heatsinks op de VRMs.

Best oplossing:

- Moederbord met 8+2 gekoelde VRMs + een aftermarket CPU koeler voor voldoende airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
Ik zou je nogmaals vriendelijk willen verzoeken ALLE componenten van je computer te noemen.
(Je kunt even alle componenten op tweakers opzoeken en aan een inventaris lijst toe voegen, en hem vervolgens hier delen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

WiLLoW_TieN schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:02:
Idd moederbord vervangen door ; pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

En die voeding van jou ?
Anoniem: 722764 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:51:
sorry voor de late reactie, helaas geen verschil met het huidige moederbord (die van gigabyte)
Iemand nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Stom van me, totaal overheen gelezen.
Ik had toch wel verwacht dat het Gigabyte bordje de, toch zeer typische thermal throtteling problemen, zou verhelpen. Dit heeft in het verleden hier op Tweakers zeer veel users geholpen. Irritant dat het nog steeds niet opgelost is!

Het lijkt me inderdaad eerst even zaak om nu in een lijstje op te noemen wat er exact in je PC zit.
Mocht je niet zeker weten welke voeding je hebt dan kun je altijd even het zijpaneel van je kast halen en kijken wat er op de, vaak witte, voeding sticker staat. Je kan eventueel een fotootje maken van de sticker zodat wij kunnen checken welke voeding het precies is :)

Heb je ook enig idee hoe oud de voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, huidige setup:

Gigabyte GA-970A-UD3P
AMD fx8350 4.0 GHz
Coolermaster 500W voeding
Palit GTX970
16 GB Corsair RAM (1800)
Toshiba HDD van 1tb
heb overigens in totaal 6 fans in de kast zitten (koeling cpu, gpu, hdd, voeding en 2 aparte nog. het is trouwens ijskoud bij mijn voeten onder het gamen :P)

Alles is nieuw uit de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
Hmmm opzich zou het moeten werken. Wat zit er voor koeler op je cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
standaard koeler van AMD heb een boxed cpu gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Heb je al eens geprobeerd om te draaien met een underclock op je CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
Anoniem: 722764 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:41:
standaard koeler van AMD heb een boxed cpu gekocht
Hmmm, het zou gewoon moeten werken, al is een aparte koeler kopen vaak wel slim. Die houdt het beestje wel wat beter in bedwang ;) Ik zou het anders echt niet weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog niks met clocksnelheden aangepast. was ik ook eerlijk gezegd niet van plan, zoals Kiet Stiemer al zei, het zou gewoon moeten werken

Hdd is overigens gepartitioneerd. windows staat op C, games op E maar lijkt mij geen verschil te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 722764 op 10-01-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Anoniem: 722764 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:45:
Heb nog niks met clocksnelheden aangepast. was ik ook eerlijk gezegd niet van plan, zoals Kiet Stiemer al zei, het zou gewoon moeten werken

Hdd is overigens gepartitioneerd. windows staat op C, games op E maar lijkt mij geen verschil te maken.
Ja, "zou" gewoon moeten werken.

Maar zoals duidelijk is, gaat er iets mis. De drops in framerates zijn of omdat de CPU throttled, of omdat er iets mis is met de GTX970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik zie in de OP dat je de drivers allemaal opnieuw hebt geïnstalleerd. Heb je al eens geprobeerd om bijvoorbeeld oudere versies van drivers te installeren?
Van je gpu bijvoorbeeld. Al is het alleen maar om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Heeft iemand al gedacht aan de mogelijkheid dat de 8350 gewoon geen goede cpu is voor GTA V?

http://nl.hardware.info/r...-vs-i7---1920x1080-medium

Een haswell i3 is sneller in de combinatie met een GTX 970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zekers, maar dan nog zou hij normale fps moeten halen met zijn setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Philpend schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:03:
Heeft iemand al gedacht aan de mogelijkheid dat de 8350 gewoon geen goede cpu is voor GTA V?

http://nl.hardware.info/r...-vs-i7---1920x1080-medium

Een haswell i3 is sneller in de combinatie met een GTX 970.
Gta v op normal-high settings gezet, fraps gedownload om de fps te tellen, kom ik erachter dat deze heel af en toe op 59 fps loopt, en in een niet eens zo'n zware scene een minimum behaalt van 43 fps. In gebieden met veel gras hoef ik al helemaal niet te komen, dan zijn de fps rond de 20-25. Hoe kan dit?
Ik ervaar ditzelfde probleem ook in andere games.

Dit zou alsnog niet de enorme framedrops verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 22:58

auto660

1991 240 GL Brick

Ik ken iemand die GTA V met een 7950, 8GB ram en een AMD Athlon X4 760K op medium-high draait (wel 1280x1024, maar dat heeft alleen maar effect op de gpu load natuurlijk omdat hij cpu limited is) met continu zo rond de ~45fps zonder noemenswaardige drops.

Lees eens de SMART data van je hdd uit, misschien valt daar nog iets in te vinden. Je kunt ook nog even de OCCT stress test doen. Ik weet dat er misschien wel veel betere tools als stresstest zijn, maar deze kun je ook je kloksnelheid laten loggen. Als je dit even 5 minuten draait en dan later de logs doorkijkt kun je zien of je op de een of andere manier misschien toch nog last hebt van throttling oid:
http://www.ocbase.com/index.php/download

EDIT:
En laat MSI Afterburner tijdens het gamen anders ook eens aan. Dan kun je als je even alt-tab doet tijdens de frame drops kijken of je gpu kloksnelheid terugzakt. Misschien is het weer een of andere energiebesparende ( :r ) functie die roet in het eten gooit.

En je hebt toevallig toch niet aan de advanced graphics opties gezeten in GTA V? Deze maken het spel belachelijk zwaar en zijn bijna een garantie voor framedrops ;)

[ Voor 23% gewijzigd door auto660 op 10-01-2016 12:15 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-07 10:19
Mijn benchmark was op FHD medium. TS geeft aan graag op hoge settings te spelen. Wellicht ontstaan die framesrops door te hoge settings? Ik weet het uiteraard ook niet, maar na 3 pagina's topic zit er helaas nog niet veel schot in de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17

Felyrion

goodgoan!

Voor GTA 5 specifieke settings is deze graphics settings guide wellicht nuttig om eens doorheen te lopen om te kijken of je hier wat mee kunt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
Ts zegt ook dat hij de meeste FPS drops heeft in grasrijke gebieden wat imho aangeeft dat het door de CPU komt. Ik ben absoluut geen AMD kenner maar ik heb veel gelezen op het internet dat GTA5 veel beter draait op een Intel dan een AMD cpu.

Ikzelf haal met een 2600k op stock makkelijk 60 fps op 1080p met een gtx970 op high settings. Zelfs op 1440p zit ik nog hoger dan TS.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 20:06
ik denk dat je hier je antwoord vind,

YouTube: Intel Core i3 6100 vs AMD FX-6300 vs Core i3 4130 CPU Gaming Benchmarks

Die AMD is niet krachtig genoeg om het op redelijke settings te draaien op 60 fps

en dual core i3 doet het gewoon beter dan een 6 core AMD.
Nu heb jij 8 cores in je AMD maar ik verwacht niet dat games daar effectief gebruik van maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Chris96 op 10-01-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
Chris96 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:01:
ik denk dat je hier je antwoord vind,

YouTube: Intel Core i3 6100 vs AMD FX-6300 vs Core i3 4130 CPU Gaming Benchmarks

Die AMD is niet krachtig genoeg om het op redelijke settings te draaien op 60 fps

en dual core i3 doet het gewoon beter dan een 6 core AMD.
Nu heb jij 8 cores in je AMD maar ik verwacht niet dat games daar effectief gebruik van maken.
Nee klopt de meeste games gebruiken maar 1 core. Alhoewel ik gelezen heb dat dat met dx12 wel gaat veranderen maar daar hebben we in dit geval weinig aan natuurlijk. Mijn 2600k doet het aanzienlijk beter in die dx12 beta benchmark van 3DMark dan de dx11 versie dus het zal wel kloppen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 20:06
AtlAntA schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:45:
[...]

Nee klopt de meeste games gebruiken maar 1 core. Alhoewel ik gelezen heb dat dat met dx12 wel gaat veranderen maar daar hebben we in dit geval weinig aan natuurlijk. Mijn 2600k doet het aanzienlijk beter in die dx12 beta benchmark van 3DMark dan de dx11 versie dus het zal wel kloppen.
GTA gebruikt wel meer als 1 core.
Wil je GTA V normaal kunnen spelen heb je wel 2 cores + HT of 4 cores nodig.

Zo zijn er nog wel meer games die gebruik van 2 of 4 cores maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris96 op 10-01-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07 22:58

auto660

1991 240 GL Brick

Chris96 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:55:
[...]

GTA gebruikt wel meer als 1 core.
Wil je GTA V normaal kunnen spelen heb je wel 2 cores + HT of 4 cores nodig.

Zo zijn er nog wel meer games die gebruik van 2 of 4 cores maken.
GTA V gebruikt zo ver ik weet gewoon alle 8 de cores al je een 8 core hebt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hopelijk ben je inderdaad van dingen als distance scaling afgebleven. Dat trekt ook een nieuwe CPU niet.

Pagina: 1