Processor gebruik tussen 70-30%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag stuk waar ik zelf niet uit kan komen.

Voorheen speelde ik BF4 op t volgende systeem:

ASRock 970 Extreme4
AMD FX-8320 @ 3,5 GHz
Cooler Master Seidon 120V
MSI HD7870
Kingston HyperX predator 2 x 4 GB ddr3-1600
Crucial M500 2,5" 120 GB SSD
Sharkoon WPM600 Bronze
Thermaltake Versa G2
WD 500GB HDD

Hierbij speelde ik Battlefield @ 80 FPS met medium/high settings. Waarbij ik stelselmatig op de zelfde momenten een framedrop, deze duurde net zo lang, als dat ik met de normale framerate speel.

Nu heb ik mijn systeem een beetje gewijzigd, heb een nieuwe videokaart gekocht. Dit heb ik gedaan, omdat ik dacht mijn videokaart aan een upgrade toe was en ik dat deze voor de framedrop zorgde. Mijn systeem is als volgt:

ASRock 970 Extreme4
AMD FX-8320 @ 3,5 GHz
Cooler Master Seidon 120V
Asus GTX780-DC2OC-3GD5
Kingston HyperX predator 2 x 4 GB ddr3-1600
Crucial M500 2,5" 120 GB SSD
Sharkoon WPM600 Bronze
Thermaltake Versa G2
WD 500GB HDD

Na het installeren van mijn pc, heb ik beide schijven geformatteerd en een clean install gedaan van Windows 10 gedaan.

Na alle drivers geïnstalleerd te hebben, speel ik Battlefield @ 130 FPS op alles maxed. Nog steeds komt het probleem voor dat de framedrop even lang duurt als het moment dat het goed is. Mijn taakbeheer erbij gepakt en eruit gekomen, dat tijdens de framedrop mijn CPU sterk omlaag gaat in procentueel gebruik. Hij gaat van 66% naar ongeveer 30%. Op dit moment heb ik geen screenshot van mijn scherm, maar ik denk dat een gemiddelde Tweaker wel snapt wat ik bedoel.

Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:

Core parking heb ik geprobeerd uit te schakelen. Dit is niet gelukt, aangezien mijn computer via taakbeheer->processor->broncontrole nog steeds aangeeft dat mijn cores staan geparkeerd: parkeerstand.

Overclocking geprobeerd, door mijn voltages iets op te schroeven is het wel gelukt om de piekmomenten iets stabieler te maken (minder schommelingen tijdens de hoge framerate).

Allebei deze toepassingen hebben niet gewerkt. Ik vind dit een zeer vervelend mankement en wil het graag verhelpen.

Alles heb ik meerdere keren geupdate, drivers van videokaart, bios en chipset.

Graag hoor ik suggesties wat ik zou kunnen doen.

Als er nog vragen zijn hoor ik die ook graag!

P.s. zou een mod kunnnen kijken waar deze topic het beste past?

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Is dit niet een vrm probleem, dat die veel te warm worden door de cpu die eigenlijk te zwaar is voor dat boardje? (mijn laatste AMD was een 3800 X2) maar ik meen hier regelmatig over te lezen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:04:
Is dit niet een vrm probleem, dat die veel te warm worden door de cpu die eigenlijk te zwaar is voor dat boardje? (mijn laatste AMD was een 3800 X2) maar ik meen hier regelmatig over te lezen?
Bedankt voor je reactie!

http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Alleen Asrock aanklikken onder de AM3+ moederboords.

linkje met lijst over vrm, kun jij hier iets meer mee? Ben niet bekend met overclocken verder, maar weet wel dat mijn cpu nooit warmer word dan 55 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door TheunG op 15-09-2015 10:09 ]

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gaat niet om je cpu temps met de temperaturen van je VRMs, wat de kleine zwarte blokjes zijn om het cpu socket heen, voltage regulatoren die blijkbaar te hard moeten werken door dat type CPU.

http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU,
waar een sterretje bij jouw cpu staat, en dat staat voor:

* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

Met een AIO watercooler is er dus ook helemaal geen airflow rondom het socket, wat een simpele stock cooler wel al doet, you might have your problem right there!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:31
Zijn er nog andere hardwarecomponenten die anders belast worden dan tijdens het normale spel op het moment dat de drop zich voordoet? Zo denk ik hier eigenlijk aan bijvoorbeeld caching vanuit de HDD, waardoor de cpu even minder te doen heeft en dus een core parkeert. Dit dus enkel omdat er iets geladen moet worden vanaf een langzamer component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:21:
Gaat niet om je cpu temps met de temperaturen van je VRMs, wat de kleine zwarte blokjes zijn om het cpu socket heen, voltage regulatoren die blijkbaar te hard moeten werken door dat type CPU.

http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/?cat=CPU,
waar een sterretje bij jouw cpu staat, en dat staat voor:

* For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

Met een AIO watercooler is er dus ook helemaal geen airflow rondom het socket, wat een simpele stock cooler wel al doet, you might have your problem right there!
Conclusie van jou is dat ik meer airflow zou moeten toepassen? Heb nog wel een stel fans liggen, die kan ik er nog wel in doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
phpn3rd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:27:
Zijn er nog andere hardwarecomponenten die anders belast worden dan tijdens het normale spel op het moment dat de drop zich voordoet? Zo denk ik hier eigenlijk aan bijvoorbeeld caching vanuit de HDD, waardoor de cpu even minder te doen heeft en dus een core parkeert. Dit dus enkel omdat er iets geladen moet worden vanaf een langzamer component.
Battlefield 4 staat bij mij op de SSD. Zou zich hier dan een knelpunt voordoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:31
TheunG schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:30:
[...]

Battlefield 4 staat bij mij op de SSD. Zou zich hier dan een knelpunt voordoen?
Als het op een SSD staat lijkt het me eigenlijk niet. Maar heb je gekeken of er op andere componenten zich ook veranderingen voordoen in de broncontrole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heel tweakers staat vol van deze combi, en als je dan geen airflow genereert over je componenten stapelt de hitte zich op.

Dus als je dit board verpatst, 2 tientjes er op legt kan je een fatsoenlijk board halen met vrm cooling erop en kan je je CPU ook nog eens duchtig OCen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je al eens in een gedetailleerde lijst gekeken welk proces ineens zoveel CPU neemt?
Misschien is het een programma of driver die zit te kloten.
Omlaag zeg je...... :/

Qua cooling van de VRM is het simpel. zet een grote blower gericht op het MB op vol vermogen en ga testen. Eventueel de warmte voelen of meten. Lijkt idd een warmteprobleem als hij graat throttlen. Is het haperen heel ritmisch of juist willekeurig? Wordt het erger na verloop van tijd?

[ Voor 55% gewijzigd door Fairy op 15-09-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Bedankt mensen, ik ga deze punten eens bij langs lopen en kijken wat de uitkomt hiervan is!

Asus Sabertooth 990FX R2.0

Is dat een goede moederboord hiervoor?

[ Voor 28% gewijzigd door TheunG op 15-09-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:35:
Heb je al eens in een gedetailleerde lijst gekeken welk proces ineens zoveel CPU neemt?
Misschien is het een programma of driver die zit te kloten.
Omlaag zeg je...... :/

Qua cooling van de VRM is het simpel. zet een grote blower gericht op het MB op vol vermogen en ga testen. Eventueel de warmte voelen of meten. Lijkt idd een warmteprobleem als hij graat throttlen. Is het haperen heel ritmisch of juist willekeurig? Wordt het erger na verloop van tijd?
Het haperen is heel ritmisch en het wordt niet erger na verloop van tijd. Ik heb vanmiddag wel een printscreen van mijn taakbeheer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lijkt mij haast een interrupt probleem of iets dergelijks. Heb je nog iets van USB apparaten of geluidskaarten aan boord?
Haal dat er ook eens allemaal af. Schakel in de bios evt com/lpt poorten uit.

Ik vermoed dat er ergens een proces of device je machine enige tijd confisqueert. Draai anders eens een video met VLC of KODI, krijg je dan ook om de zoveel tijd haperingen?

Eventueel ook tijdelijk virusscanners uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 15-09-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Dit is overduidelijk een VRM issue.

Met je watercooler vraag je ook om deze problemen.
Doordat er geen koele lucht over je VRM's heenblaast worden deze te warm. Deze gaan om zichzelf te beschermen minder vermogen aan de CPU leveren waardoor de CPU zichzelf moet terugklokken.. Dit resulteert in de korte framedrops die je ervaart..

Je kan dit controleren door te kijken wat de kloksnelheid van je processor doet tijdens een potje. Die zal vermoedelijk kort naar circa 2ghz of iets dergelijks schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zoals ik al in de 2e post vermelde....
fps drops AMD 8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:50
Trek gewoon je kast open, zet er een grote ventilator op. Nee, geen xxx mm grote fan voor in je pc maar echt een grote kamer ventilator. Ga dan bf4 spelen en dan weet je vrij snel of dit door oververhitting komt. Dan kan je daarna altijd een oplossing gaan zoeken. Maar je moet eerst testen of dit het probleem wel is.

[ Voor 0% gewijzigd door Craven op 15-09-2015 11:56 . Reden: Ontkenning vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Craven schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 11:38:
Trek gewoon je kast open, zet er een grote ventilator op. Nee, een xxx mm grote fan voor in je pc maar echt een grote kamer ventilator. Ga dan bf4 spelen en dan weet je vrij snel of dit door oververhitting komt. Dan kan je daarna altijd een oplossing gaan zoeken. Maar je moet eerst testen of dit het probleem wel is.
Zal ik zeker doen vanmiddag.

Jullie horen van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gezien je mobo al op V&A staat neem je de tips toch ter harte, en gezien je typisch met dit board en die CPU allerlei topics kunt vinden, hoef je echt niet verder te zoeken, maar altijd leuk om bevestiging te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

TheunG schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 10:38:
Bedankt mensen, ik ga deze punten eens bij langs lopen en kijken wat de uitkomt hiervan is!

Asus Sabertooth 990FX R2.0

Is dat een goede moederboord hiervoor?
Heb zelf deze combi :D, gaat goed standaard maar als je wat meer vergt is een "tunnel koeling" toch wel aangeraden (zelf te maken met karton en extra ventilators.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 15-09-2015 14:39 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:36
Damic schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:07:
[...]
Heb zelf deze combi :D, gaat goed standaard maar als je wat meer vergt is een "tunnel koeling" toch wel aangeraden (zelf te maken met karton en extra ventilators.
Dat zou ik m'n desktop nooit aan doen, wat ziet dat er belachelijk uit hahaha. Ik doe niet aan casemods ofzo, maar dit ziet eruit alsof het gelijk in brand vliegt. :+

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Maak het dan in plastiek he, enzo rap vliegt karton niet in brand.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Geen van deze oplossingen hebben gewerkt. Ik ga binnen kort mijn pc meten met een warmtebeeldcamera, dus dan zal ik eens kijken hoe heet hij daad werkelijk word.

Heb mijn voltages en clocksnelheid omlaag gebracht, wat natuurlijk niet de bedoeling is, maar hij draait nu wel iets beter.

Ondertussen heb ik al een Asus Sabertooth 990FX R2.0 besteld, deze komt waarschijnlijk binnen één van deze dagen binnen.

Bedankt voor de reacties!

TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het Asus Sabertooth 990FX R2.0-bord is denk ik wel een goede keuze, draait bij mij al tijden erg stabiel, en heeft bijvoorbeeld ook geen enkel probleem met licht overklokken van 32GB 1866ECC-RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Heb je nu al uitgesloten dat het de VRM's zijn die je CPU laten throttlen.

Dit is meerdere malen aangegeven als je vermoedelijke probleem..

Ik krijg sterk de indruk dat je allerlei willekeurige oplossingen op je systeem afgooit in de hoop een onbekend probleem op te lossen. Het lijkt me verstandiger om eerst het probleem te achterhalen en te kijken waar deze vandaan komt. Dan kun je vervolgens een gerichte oplossing toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Temujin schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:44:
Heb je nu al uitgesloten dat het de VRM's zijn die je CPU laten throttlen.

Dit is meerdere malen aangegeven als je vermoedelijke probleem..

Ik krijg sterk de indruk dat je allerlei willekeurige oplossingen op je systeem afgooit in de hoop een onbekend probleem op te lossen. Het lijkt me verstandiger om eerst het probleem te achterhalen en te kijken waar deze vandaan komt. Dan kun je vervolgens een gerichte oplossing toepassen.
In de afgelopen week heb ik naar meerdere oplossingen gekeken, veel opgezocht en gekeken naar mogelijkheden.

Als ik mijn hand op mijn kast leg, is hij zeer warm op de plaats van de VRM's. Verder heb ik een clean install gedaan, meerdere aanpassingen gedaan om de temperatuur omlaag te krijgen en meerdere ventilatoren in mijn kast geplaatst.

Zodra ik de pc opstart na een nacht uit te hebben gestaan, loopt battlefield soepel, totdat hij gewoon te warm wordt. Dan komen de framedrops, die veroorzaakt worden vanuit de processor. Deze staan in verbinding met de VRM's, die gewoon te warm worden.

Ik begrijp niet, waar de indruk bij jou vandaan komt, dat ik allerlei willekeurige oplossing op mijn systeem afgooi, in de hoop een onbekend probleem op te lossen? Is dat juist niet de bedoeling met het oplossen van een probleem? Je wilt het probleem toch zien te verhelpen, hierbij is het al wel duidelijk dat de VRM's echt te warm worden. Als je de problemen wilt oplossen zul je toch echt moeten kijken naar verschillende oplossingen. Het is niet dat ik willekeurig iets doe, maar je moet wel de oplossingen één voor één afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Het enige bewijs dat de VRM's warm zouden worden is dus je hand tegen de kast houden op ongeveer de plek van de vrm's ?

Het is heel simpel om te checken.
Je houd de klokfrequentie en de voltages van je CPU in de gaten. Indien deze op het moment van de stutter beide omlaag gaan heb je inderdaad bevestigd dat dit een VRM issue is.

Daarna zou je het probleem heel simpel op kunnen lossen door ofwel een sterkere airflow aan te brengen waarbij je bijvoorbeeld door een hoge overdruk met een enkele uitlaat aan de achterkant bovenin je kast een grote hoeveelheid lucht over je vrm's blaast.

Je zou losse vrm heatsinks kunnen aanschaffen.

Of simpelweg een fatsoenlijke koeler kopen.
Je huidige CPU koeler geeft 0 koeling aan je vrm's. Het klinkt heel leuk dat waterkoeling.. maar het brengt ook enkele nadelen met zich mee op deze manier.

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Temujin schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:25:
Het enige bewijs dat de VRM's warm zouden worden is dus je hand tegen de kast houden op ongeveer de plek van de vrm's ?

Het is heel simpel om te checken.
Je houd de klokfrequentie en de voltages van je CPU in de gaten. Indien deze op het moment van de stutter beide omlaag gaan heb je inderdaad bevestigd dat dit een VRM issue is.

Daarna zou je het probleem heel simpel op kunnen lossen door ofwel een sterkere airflow aan te brengen waarbij je bijvoorbeeld door een hoge overdruk met een enkele uitlaat aan de achterkant bovenin je kast een grote hoeveelheid lucht over je vrm's blaast.

Je zou losse vrm heatsinks kunnen aanschaffen.

Of simpelweg een fatsoenlijke koeler kopen.
Je huidige CPU koeler geeft 0 koeling aan je vrm's. Het klinkt heel leuk dat waterkoeling.. maar het brengt ook enkele nadelen met zich mee op deze manier.
Het vet- en schuingedrukte gebeurd inderdaad, dat wist ik al. Morgen ben ik in het bezit van een warmtebeeldcamera en ga dan kijken hoe warm hij precies word.

Het onderstreepte heb ik al geprobeerd, maar dan zou ik een andere kast moeten hebben. Dit omdat mijn waterkoeling maar op één plaats past...

Verder al een nieuw moederbord aangeschaft, deze komt morgen ook binnen.

Daarna ga ik nog eens kijken of het probleem zich voordoet, als dit dan nog steeds gebeuren ga ik kijken naar mogelijkheden op het gebied van lucht en andere koeloplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheunG op 24-09-2015 09:55 ]

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:36

Vickiieee

Kritische lezer.

Ik snap werkelijk waar niet waarom Ghanghis zo reageert. Zoals al vermeld lijkt het probleem daar vandaan te komen. Je geeft zelf aan dat BF4 goed loopt als je de PC net ogpestart hebt, zónder framedrops. Dit begint pas na een tijdje (dit zal dus ongetwijfeld met warmte te maken hebben). Je haalt al het een en ander aan en je hebt een nieuw moederbord aangeschaft.

Daarnaast wordt ook nog eens aangehaald dat er op het internet genoeg te vinden is over deze opstelling (CPU+MOBO). Onnodig een knuppel in het hoenderhok gooien?
Gewoon doorgaan zoals je doet TheunG, je pakt het goed op. Ik ben dan ook benieuwd naar de warmtebeelden! (Een vlak na opstarten en een na een sessie BF4?)

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Vickiieee schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:03:
Ik snap werkelijk waar niet waarom Ghanghis zo reageert. Zoals al vermeld lijkt het probleem daar vandaan te komen. Je geeft zelf aan dat BF4 goed loopt als je de PC net ogpestart hebt, zónder framedrops. Dit begint pas na een tijdje (dit zal dus ongetwijfeld met warmte te maken hebben). Je haalt al het een en ander aan en je hebt een nieuw moederbord aangeschaft.

Daarnaast wordt ook nog eens aangehaald dat er op het internet genoeg te vinden is over deze opstelling (CPU+MOBO). Onnodig een knuppel in het hoenderhok gooien?
Gewoon doorgaan zoals je doet TheunG, je pakt het goed op. Ik ben dan ook benieuwd naar de warmtebeelden! (Een vlak na opstarten en een na een sessie BF4?)
Pff, gelukkig dat er iemand nog zo over denkt als dat ik doen. Verder wil ik hier niet op in gaan.

Momenteel ben ik nog student en heb ik veel mogen doen tijdens mijn opleiding met een warmtebeeldcamera. Verder kan ik wel goed opschieten met mijn docenten en toevallig moet ik morgen weer naar school. Zal morgen mijn docenten lief aankijken en vragen of ik hem mee mag nemen, aangezien dat de nieuw prijs rond de €6000 ligt met al de accessoires. :$

Jullie horen nog!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De VRMs op een 970 Extreme4 van Asrock zijn inderdaad niet goed genoeg voor jouw processor, ondanks dat Asrock dit wel doodleuk aangeeft op haar website bij de specificaties. Battlefield 4 is een redelijke CPU heavy game, wat betekent dat je CPU een hoge load zal hebben tijdens de game.

Door het gebruik van relatief matige VRMs en het feit dat er slechts een 4+1 power phases (VRMs) op het bord aanwezig zijn zal je processor gaan throttelen bij hoge load/temperaturen. Kortgezegd vraagt je processor om een hoop stroom en het moederbord kan deze niet leveren. De VRMs worden niet goed gekoeld waardoor je zélfs bij een underclock een drop in Vcore gaat krijgen.

De AMD FX-8320 is niet bepaald zuinig en trekt enorm veel wattage uit je moederbord en voeding. Hiervoor is echt minimaal een moederbord nodig met 8+2 power phase design die gekoeld worden door een heatsink, en het liefst ook wat koude lucht van een dikke towerkoeler. Airflow gaat erg belangrijk zijn om deze gekoeld te houden.

Helaas komt het VRM probleem erg vaak voor hier op Tweakers. Fabrikanten lullen doodleuk dat hun moederbord de dikste 8-cores aankunnen, terwijl dit in feite gewoon niet verantwoord is. Als consument let je eigenlijk alleen op welke socket het moederbord heeft en verwacht je dat het allemaal prima zal lukken; over power phases wordt zelden gesproken.

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:12:
De VRMs op een 970 Extreme4 van Asrock zijn inderdaad niet goed genoeg voor jouw processor, ondanks dat Asrock dit wel doodleuk aangeeft op haar website bij de specificaties. Battlefield 4 is een redelijke CPU heavy game, wat betekent dat je CPU een hoge load zal hebben tijdens de game.

Door het gebruik van relatief matige VRMs en het feit dat er slechts een 4+1 power phases (VRMs) op het bord aanwezig zijn zal je processor gaan throttelen bij hoge load/temperaturen. Kortgezegd vraagt je processor om een hoop stroom en het moederbord kan deze niet leveren. De VRMs worden niet goed gekoeld waardoor je zélfs bij een underclock een drop in Vcore gaat krijgen.

De AMD FX-8320 is niet bepaald zuinig en trekt enorm veel wattage uit je moederbord en voeding. Hiervoor is echt minimaal een moederbord nodig met 8+2 power phase design die gekoeld worden door een heatsink, en het liefst ook wat koude lucht van een dikke towerkoeler. Airflow gaat erg belangrijk zijn om deze gekoeld te houden.

Helaas komt het VRM probleem erg vaak voor hier op Tweakers. Fabrikanten lullen doodleuk dat hun moederbord de dikste 8-cores aankunnen, terwijl dit in feite gewoon niet verantwoord is. Als consument let je eigenlijk alleen op welke socket het moederbord heeft en verwacht je dat het allemaal prima zal lukken; over power phases wordt zelden gesproken.
Ja, zeer spijtig allemaal. Voorheen had ik hier geen problemen mee, aangezien mijn 7870 niet de grafisch krachten heeft als een 780. Morgen middag horen jullie meer van mij hoe het is gelopen en hoe hij nu loopt (na het wijzigen van het moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Goede middag,

Vanmiddag een poging gedaan om Battlefield 4 te spelen op het huidige systeem. Ik heb de mogelijkheid gehad om mijn computer te kunnen fotograferen met de FLIR E60bx. Dit zijn de resultaten:

PC net na het opstarten

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/jclgla2

5 minuten idle

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/0c8d5I8

10 minuten idle

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/VIXj14j

3 minuten in game

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Eic9YwB

5 minuten in game

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/U7gvOvh

Na een aantal minuten wordt de temperatuur zo hoog, dat hij de 105 graden Celsius aanraakt

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/rR0gHpR

Daarna zakt de temperatuur weer naar ± 103 graden Celsius

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/qRB97Sw
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/2ENujlB

Jullie zullen later de foto's zien met mijn nieuwe moederbord (Asus Sabertooth 990FX R2.0)

P.S. Hoe maak ik de foto's zichtbaar? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ipv een duur nieuw moederbord had je ook de zaag kunnen zetten in je zijpaneel en daar een flinke 200mm fan in kunnen zetten.

Had je mooi 100+ euro bespaard.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Jeroenneman schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:26:
Ipv een duur nieuw moederbord had je ook de zaag kunnen zetten in je zijpaneel en daar een flinke 200mm fan in kunnen zetten.

Had je mooi 100+ euro bespaard.
Bedankt voor deze zeer zinvolle tip, ik ga hier denk ik zeker wat mee doen. Misschien was het zelf beter geweest om een 2de hands vrieskist te kopen van ±€50,- om hem daarin te stoppen. Weet ik tenminste zeker dat hij lekker koel blijft.

Nogmaals bedankt voor deze tip, ik ga hem zeker overwegen. Je bent goed bezig met de juiste oplossingen te zoeken voor mij!

Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TheunG schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:15:
[...]

Bedankt voor deze zeer zinvolle tip, ik ga hier denk ik zeker wat mee doen. Misschien was het zelf beter geweest om een 2de hands vrieskist te kopen van ±€50,- om hem daarin te stoppen. Weet ik tenminste zeker dat hij lekker koel blijft.

Nogmaals bedankt voor deze tip, ik ga hem zeker overwegen. Je bent goed bezig met de juiste oplossingen te zoeken voor mij!

Ga zo door!
Tja, je kunt wel sarcastisch reageren, maar soms kan het lonen om eerst iets kleins te proberen ipv gelijk aan te komen zetten met warmte camera's van duizenden euro's of "TUF moederborden" die ook niet goedkoop zijn.

Ach, maakt mij ook geen zak uit. Smijt jij met geld, dat is je goed recht.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Jeroenneman schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:21:
[...]

Tja, je kunt wel sarcastisch reageren, maar soms kan het lonen om eerst iets kleins te proberen ipv gelijk aan te komen zetten met warmte camera's van duizenden euro's of "TUF moederborden" die ook niet goedkoop zijn.

Ach, maakt mij ook geen zak uit. Smijt jij met geld, dat is je goed recht.
Denk dat jij mijn punt nogmaals niet helemaal begrijpt? Had je ook niet gewoon direct kunnen reageren met het feit dat het een leuk idee is? Denk dat er meer tweakers zijn die dit juist leuk vinden dan tweakers zoals jou. Zo niet, dan had je gewoon beter niets kunnen zeggen, dan met zoiets onnozels aan te komen zetten.

Ik heb al meerdere oplossingen geprobeerd, verder ga ik deze niet toelichten, aangezien dit al in 30 andere posts is gedaan.

Verder wens ik jou een fijne dag en laat ik het hier bij, reageren mag altijd van jou kant.

[ Voor 5% gewijzigd door TheunG op 25-09-2015 15:30 ]

• TheunG

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Topicstarter
Inmiddels heb ik mijn nieuwe moederbord geïnstalleerd en heb ik meerdere sessies gespeeld van 3 uren of meer.

Alle problemen zijn verholpen door middel van mijn ASRock 970 extreme4 te vervangen door een Asus Sabertooth 990FX R2.0.

Ik draai nu Battlefield 4 maxed met 70-90 frames.

Iedereen bedankt voor de tips en behulpzaamheid! Als er iemand is die in de toekomst hetzelfde probleem heeft, zouden we dit topic kunnen gebruiken als referentie.

Pagina: 1