Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk als architect en wil het systeem zakelijk gaan gebruiken. Ik ontwerp gebouwen in 3D / CAD software (in ArchiCAD, AutoCAD, Sketchup, renderen in Artlantis, zowel (stills als animaties)), hiervan maak ik presentaties voor mijn opdrachtgevers (in CorelDraw, Photoshop) en ik presenteer ook vaak digitaal, dus op een scherm of op mijn Gear VR (in de toekomst wordt dit wellicht een Oculus). Als ik mijn gebruik van het systeem moest inschatten is dat als volgt:
Het systeem wordt zakelijk aangeschaft, ik heb een bedrag van € 1500,- / € 2000,- excl. BTW in gedachten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik werk nu met een 27" Dell Ultrasharp (2560x1440), die neem ik mee, wellicht komt hier een 2e monitor bij. Toetsenbord, muis, boxen heb ik ook.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn grootste twijfel zit bij de videokaart. Het werk dat ik doe is voornamelijk CAD en grafisch. Bij systeemboeren zoals HP en Dell loop je dan al snel tegen Quadro / FirePro kaarten aan die schreeuwend duur zijn maar op papier niet zoveel voorstellen? Er lopen nogal wat discussies of deze kaarten 'hun geld wel waard zijn'. Ik heb een workstation nodig dat snel om kan gaan met complexe 3D modellen, texturen, schaduwen, belichting, etc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn laatste PC's laptops zijn allemaal Intel / nVidia, hier ben ik tevreden mee en deze lijn wilde ik maar doorzetten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Reden: ik wil een betrouwbaar systeem dat stabiel is en lang meegaat. Tevens heb ik nog nooit een PC overgeklokt, ik voel er weinig voor om dit uit te zoeken.
Wat verwacht je van ons?
Advies
Advies over de volgende zaken:
Op basis van de BBG van november en januari en het onderdelen topic heb ik de onderstaande winkelmand gevuld:
Waarover twijfel ik (in het bijzonder, dit is mijn eerste lijstje, ever
):
Ik werk als architect en wil het systeem zakelijk gaan gebruiken. Ik ontwerp gebouwen in 3D / CAD software (in ArchiCAD, AutoCAD, Sketchup, renderen in Artlantis, zowel (stills als animaties)), hiervan maak ik presentaties voor mijn opdrachtgevers (in CorelDraw, Photoshop) en ik presenteer ook vaak digitaal, dus op een scherm of op mijn Gear VR (in de toekomst wordt dit wellicht een Oculus). Als ik mijn gebruik van het systeem moest inschatten is dat als volgt:
- CAD ontwerpwerk in 2D en 3D (ArchiCAD, Sketchup, Artlantis): ca. 50%
- Grafisch werk (CorelDraw en Photoshop): ca. 30%
- Overigen (browsen, office, filmpje kijken, fotoalbum maken, etc.): ca. 20%
Het systeem wordt zakelijk aangeschaft, ik heb een bedrag van € 1500,- / € 2000,- excl. BTW in gedachten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik werk nu met een 27" Dell Ultrasharp (2560x1440), die neem ik mee, wellicht komt hier een 2e monitor bij. Toetsenbord, muis, boxen heb ik ook.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn grootste twijfel zit bij de videokaart. Het werk dat ik doe is voornamelijk CAD en grafisch. Bij systeemboeren zoals HP en Dell loop je dan al snel tegen Quadro / FirePro kaarten aan die schreeuwend duur zijn maar op papier niet zoveel voorstellen? Er lopen nogal wat discussies of deze kaarten 'hun geld wel waard zijn'. Ik heb een workstation nodig dat snel om kan gaan met complexe 3D modellen, texturen, schaduwen, belichting, etc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn laatste PC's laptops zijn allemaal Intel / nVidia, hier ben ik tevreden mee en deze lijn wilde ik maar doorzetten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Mijn belangrijkste eis is betrouwbaarheid / compatibiliteit. Ik ga het systeem gebruiken om mijn geld mee te verdienen (als het een beetje meezit), ik zit dus niet te wachten op onderdelen die niet lekker samenwerken of snel kapot gaan. Kwaliteit dus.
- De kast maakt me niet zoveel uit, deze komt onder een bureau te staan. Een stille, koele kast zou mooi zijn omdat het systeem tijdens het maken van renders vaak 100% gebruikt wordt (dus warm).
- Het zou mooi zijn als ik het systeem geassembleerd kon kopen bij één webwinkel (hier heb ik nu nog niet naar gekeken). Ik heb voorheen wel een aantal PC's zelf in elkaar gezet, maar met oog op het eerste puntje zou ik het graag 100% goed willen hebben.
- Een flinke sloot geheugen. Ik heb nu 3x 8Gb opgenomen, mijn huidige systeem (een Dell M3800) heeft 16Gb, met flinke photoshopbestanden is dit al erg krap.
- Ik ga het systeem eind januari / begin februari 2016 aanschaffen, voor wat het waard is....
Nee. Reden: ik wil een betrouwbaar systeem dat stabiel is en lang meegaat. Tevens heb ik nog nooit een PC overgeklokt, ik voel er weinig voor om dit uit te zoeken.
Wat verwacht je van ons?
Advies
Advies over de volgende zaken:
- GPU: Quadro of een normale / snelle GeForce? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Zelf een systeem samenstellen, of toch maar eens bij Dell / HP kijken voor zoiets? Dan zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer? Ik heb overigens weinig boodschap aan de 'certified' systemen van de systeembouwers die zogenaamd topservice en kwaliteit leveren. Ik weet uit eerste hand dat als er iets mis is met zo'n systeem dat ik gewoon precies hetzelfde geholpen word als 'een particulier'. Ik werk zelfstandig, ik ben geen multinational met 500 workstations en een eigen Dell accountmanager.
- Ik zoek een systeem waar ik twee / drie jaar snel op kan werken en waarop ik kan vertrouwen.
Op basis van de BBG van november en januari en het onderdelen topic heb ik de onderstaande winkelmand gevuld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 388,- | € 388,- |
1 | Gigabyte GA-H170-HD3 | € 91,95 | € 91,95 |
1 | KFA2 GeForce GTX 980 4GB | € 502,- | € 502,- |
1 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Fractal Design Define S | € 77,95 | € 77,95 |
1 | Scythe Mugen 4 | € 38,95 | € 38,95 |
3 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 37,95 | € 113,85 |
1 | Corsair RM550x | € 96,95 | € 96,95 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 161,- | € 161,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.540,55 |
Waarover twijfel ik (in het bijzonder, dit is mijn eerste lijstje, ever
- Het moederbord. Hier kon ik niet kiezen, ik heb geen speciale wensen;
- De GPU (zie hierboven);
- De CPU. Als ik een Dell Workstation bekijk zit er altijd een Xeon CPU in?