InF.Inc schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:13:
Ik vraag me af; in huis hebben we 2 plaatsen waar een rookmelder zit (uit het plafond). 1) In de hal bij de voordeur. Omdat het huis verbouwt is, zit een rookmelder niet meer op de overloop, maar 2) vlak bij een deur in een van de slaapkamers. Op de overloop hangt een gloeilamp. Deze zit aan een schakelaar zowel boven als beneden aan de trap verbonden. Kan ik de gloeilamp vervangen door een nest protect en de schakelaars wegwerken (of zelfs laten zitten) zodat de nest continue op 230 spanning staat?
Je kan de lamp met schakelaar gewoon laten zitten en de stroom splitsen naar de rookmelder. Vraag even iemand die wat verstand van elektra heeft, stelt amper wat voor en het zou stom zijn als je een schakelaar en lamp gaat weghalen.
Ik zou zelf trouwens een goedkopere oplossing nemen, rookmelders van de Action (4 euro per stuk, uitstekende dingen) en dan elk jaar op je verjaardag batterijen vragen voor de rookmelders. Op elke kamer en in elke gang 1 rookmelder (behalve keuken en badkamer en wc) en je bent optimaal beschermd voor een fractie van de prijs van 1 nest. Kan je eventueel nog een koolmonixidemelder ophangen bij de ketel en dan kom je bij een redelijk huis op maximaal 100 euro aan kosten en elke jaar aan 20 euro kosten voor batterijen.
Hang daarnaast in de keuken en op elke verdieping 2 blusdekens en haal een brandtrap in huis die van de hoogste verdieping van je huis naar de grond komt.
Al die nest apparaten kosten je alleen maar geld en voor wat? Ja, je kan een berichtje krijgen als de batterij leeg is of als er brand is. Heb je niks aan. Gewoon elke verjaardag nieuwe batterijen en verder droogtrommel e.d. goed schoon houden en hop, niks aan de hand.
Ohja, op elke verdieping een schuimblusser is ook handig, kost je wel wat. Koop
geen poederblusser en koop geen klein rotdingetje. Sluit je daarnaast aan bij het bvh team op je werk zodat je elk jaar een cursus krijgt met oefeningen, dan krijg je ook tips over de rookmelders in je huis en het blussen etc.
Maar als er brand is kan je beter blusdekens hebben om jezelf of je kinderen erlangs te krijgen en snel naar buiten gaan en dan de brandweer bellen. Zelf blussen is amper mogelijk bij een huisbrand.
En als je thuis wilt oefenen en in het bvh team van het werk zit: leen de brandbrillen , zet iedereen een bril op op een avond en probeer dan met zijn allen het huis uit te komen. Aan een lampje in de brandmelder heb je niet veel, hij geeft wel onder de rookmelder licht, maar als je niet om de 3 meter een rookmelder hebt hangen met lamp heb je er ook niet veel aan. Dus vergeet het oefenen niet.
Ok, nu genoeg van deze bvh brombeer
[
Voor 56% gewijzigd door
Anoniem: 738905 op 04-09-2016 15:06
]