Rookmelder kopen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 16:13
Allen,

Toen ik klein was hadden wij rookmelders thuis, nu al jaren niet meer.
Vaak denk ik wel eens hoe slecht het kan aflopen thuis als je deze niet hebt.
Daarom zou ik er 2 of 3 willen kopen voor thuis op te hangen. (miss kerstcadeau :) )

Nu ik heb totaal geen idee wat ik zou moeten kopen.
Hoe lang deze meegaan op batterij enz..

Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk ?
Ik zie ook dat prijzen lopen van 15 tot 150 € / stuk ? Ik denk toch dat er deftige zijn van +- 30€ / stuk ?

Alvast bedankt !

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31

thijsco19

KTM 990 SMT

Een gemiddelde die je overal wel kan kopen is sowieso beter als geen!

Geen idee of er echt kwaliteit verschil zit tussen verschillende merken/prijzen.
Zolang ze maar werken. (of juist niet :+)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Anoniem: 172410

Het lijkt me dat rookmelders van een normaal bedrijf (denk Gamma) gewoon dienen te werken. Dubieuze rookmelders zijn natuurlijk een aansprakelijksheidsrisico van jewelste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
Je kunt van alles kopen. Die van 150 zijn de nest waarschijnlijk. Die zijn met app ed.

Zo'n beetje elke is prima. Er zit een test knopje op. Vaak wordt er aangeraden om ieder jaar de batterij te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-07 14:32

wontcachme

You catch me? No you wont

En denk eraan in de keuken een HITTE melder te gebruiken. Anders kan die erg vaak afgaan tijdens het koken (ook afhankelijk van je kookkunsten)

En vergeet koolmonoxide detectors niet.

[ Voor 13% gewijzigd door wontcachme op 17-12-2015 17:59 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

wontcachme schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:58:
En denk eraan in de keuken een HITTE melder te gebruiken. Anders kan die erg vaak afgaan tijdens het koken (ook afhankelijk van je kookkunsten)
De rookmelder verderop bij ons in de gang weet in ieder geval goed te melden dat we tosties aan het bakken zijn ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
De meeste standaard rookmelders werken een jaar of zo op een standaard vierkante 9V batterij. Bij voorkeur heb je er 1 op elke verdieping.

Nadeel van die krengen: ze beginnen irritant te piepen als de batterij bijna leeg is, meestal 's-nachts en niet altijd even makkelijk te achterhalen welke er een probleem heeft.

Mijn tip: zoek naar rookmelders met batterijen die lang meegaan. Degene die ik gekocht heb gaan, volgens de fabrikant, 10 jaar mee. Weliswaar is het een niet-vervangbare batterij, maar ik had vrij snel genoeg van het vervangen van batterijen.

vanaalten schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:44:
De meeste standaard rookmelders werken een jaar of zo op een standaard vierkante 9V batterij. Bij voorkeur heb je er 1 op elke verdieping.

Nadeel van die krengen: ze beginnen irritant te piepen als de batterij bijna leeg is, meestal 's-nachts en niet altijd even makkelijk te achterhalen welke er een probleem heeft.

Mijn tip: zoek naar rookmelders met batterijen die lang meegaan. Degene die ik gekocht heb gaan, volgens de fabrikant, 10 jaar mee. Weliswaar is het een niet-vervangbare batterij, maar ik had vrij snel genoeg van het vervangen van batterijen.
Ik weet niet wat jij met je rookmelders doet, maar de onze gaan zo 2-3 jaar mee op één batterij, als het niet meer is. Na één keer vervangen adviseren de meeste fabrikanten toch al je rookmelders te vervangen, die dingen gaan niet eindeloos mee en je wilt het risico dat ze het niet doen echt niet lopen voor die paar tientjes die ze kosten.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

De SA730 kan ook op het lichtnet en de Fire Angels gaan op 3V lithium accu 10 jaar mee.
First-alert is volgens mij wel de bekendste en schappelijk geprijst, importeur is ook scherp geprijst.

http://www.livingsafe.nl/rookmelders.html

[ Voor 14% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-12-2015 20:19 ]

De rest is vrije tijd. Breathe in breathe out

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Denk eerst na waar je rookmelders wilt hebben, de brandweer komt graag advies geven.

- Kinderkamers (spelen bv graag met lucifers?)

- Gang/trap plekken waar de tocht langs "trekt" en tegen het plafond niet lager dan ... (rook stijgt en hoe lager je die hangt hoe later de melding) .

Wat ik zelf erg prettig vond waren ophang systeem met m3plakspul en magneten, hierdoor is het erafhalen/ophangen zeer snel gebeurd.

Maar als je aan veiligheid in huis denkt, denk dan ook eens aan:
- Voorkom in plaats van genezen soms is hier en daar brandwerend materiaal handig(er)
- Vluchtroute(s)
- Verbanddoos & blusdeken(s)
- EHBO cursus (paar euro veel plezier wanneer nodig)

Tja vanalles

• SmokingSig
Wow bedankt voor de tips !
Heb ook gezien dat er rookmelders zijn waar een lichtje brand dat brand als batterij bijna dood is.
Ik ga aan het shoppen :)

Bij mijn ouders zijn er maar 2 nodig. In de gang 1e verdiep, daar zal de rook zoizo passeren.
En dan nog in het washok wat wat meer afgelegen is op het gelijksvloer. Droogkast enzo. Dus 2 is voldoende volgens mij.

[ Voor 42% gewijzigd door SmokingSig op 17-12-2015 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
GerardVanAfoort schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:10:
De SA730 kan ook op het lichtnet en de Fire Angels gaan op 3V lithium accu 10 jaar mee.
First-alert is volgens mij wel de bekendste en schappelijk geprijst, importeur is ook scherp geprijst.

http://www.livingsafe.nl/rookmelders.html
10 Jaar :o

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 12:05

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dankzij het toverwoord "lichtnet". Ik heb persoonlijk een grote voorkeur voor rookmelders die ook op het stroomnetwerk werken (en daarnaast dus een batterij hebben als back-up voeding).

Mocht je meerdere melders in één huis hangen en mensen op meerdere plaatsen hebben slapen kan het ook verstandig zijn om te kijken of ze aan elkaar te koppelen zijn. Dit betekend zoveel als dat als één melder afgaat om welke reden dan ook, dat ze allemaal alarm slaan. Kan erg handig zijn vooral in grotere woningen.

[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 17-12-2015 22:48 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

rockhopper schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:47:
Dankzij het toverwoord "lichtnet". Ik heb persoonlijk een grote voorkeur voor rookmelders die ook op het stroomnetwerk werken (en daarnaast dus een batterij hebben als back-up voeding).
Het lijkt me dat lichtnetpunten/lampaansluitingen lang niet altijd op de optimale plekken zitten.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nee maar zoiets valt vaak wel aan te passen als je een beetje handig bent. Het is verder natuurlijk een afweging van veiligheid vs esthetica. Maar goed op alleen batterijen gaat natuurlijk ook, al weet ik niet of die ook te koppelen zijn (vast wel denk ik)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

rockhopper schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:47:
Die op een lithium accu 10 jaar meegaan zijjn niet aangesloten op het lichtnet.
Mocht je meerdere melders in één huis hangen en mensen op meerdere plaatsen hebben slapen kan het ook verstandig zijn om te kijken of ze aan elkaar te koppelen zijn. Dit betekend zoveel als dat als één melder afgaat om welke reden dan ook, dat ze allemaal alarm slaan. Kan erg handig zijn vooral in grotere woningen.
Edit: dit is inderdaad een goede functie

[ Voor 9% gewijzigd door GerardVanAfoort op 18-12-2015 08:16 ]

rockhopper schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:56:
Nee maar zoiets valt vaak wel aan te passen als je een beetje handig bent. Het is verder natuurlijk een afweging van veiligheid vs esthetica. Maar goed op alleen batterijen gaat natuurlijk ook, al weet ik niet of die ook te koppelen zijn (vast wel denk ik)
Er is geen reden waarom batterij-melders minder veilig zouden zijn. Ze waarschuwen netjes als ze (nog lang niet) leeg zijn en zijn perfect op precies de juiste plek te plaatsen.

Specifiek kabels trekken kan, maar ik gok dat het resultaat is dat 98% van de mensen ze dus maar plaatst waar een kabel aanwezig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Laatst online: 23:45
De prijzen verschillen enorm, maar de simpelste voldoet doorgaans. Voor 6 euro heb je ze bij de blokker: http://www.blokker.nl/nl/...LGsqqaD5MkCFaLnwgodG6wA5Q Heb mijn huis er ook mee volgehangen. Goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:22
IKEA heeft die dingen ook voor een prikkie, inclusief goeie batterij. Dezelfde prijs als hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mocht je geen haast hebben, er is toevallig een set in de aanbieding bij ibood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Die van iBood lijkt mij wel een goede set. Gaat er 1 af, dan gaat de rest ook mee loeien. Wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:59:
[...]

Er is geen reden waarom batterij-melders minder veilig zouden zijn. Ze waarschuwen netjes als ze (nog lang niet) leeg zijn en zijn perfect op precies de juiste plek te plaatsen.
Het probleem is dat dat vaak gebeurt op een moment dat je geen zin/tijd hebt om een nieuwe batterij te plaatsen. Midden in de nacht bijvoorbeeld.

Het resultaat is dat je de batterij los haalt om het gepiep te laten stoppen zodat je weer lekker verder kunt slapen, en uiteindelijk vergeet je er een nieuwe in te doen.

Melders op het lichtnet vind ik wat dat betreft handiger ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 02:29:
Het probleem is dat dat vaak gebeurt op een moment dat je geen zin/tijd hebt om een nieuwe batterij te plaatsen. Midden in de nacht bijvoorbeeld.

Het resultaat is dat je de batterij los haalt om het gepiep te laten stoppen zodat je weer lekker verder kunt slapen, en uiteindelijk vergeet je er een nieuwe in te doen.

Melders op het lichtnet vind ik wat dat betreft handiger ;)
Dan ben je wel behoorlijk op zoek naar problemen. Het geluid dat die dingen geven hoor je wel, maar is niet in dol van te worden. Waarom dat het midden in de nacht zou gebeuren zie ik niet zo, plus dat als je een extra batterij hebt liggen het zo gewisseld is. Al gebeurt zoiets dus eens per drie of vier jaar. Wissel je dan alle batterijen ben je er weer voor jaren vanaf.

Die kleine moeite lijkt me niet in verhouding staan tot de montage van lichtnetmelders, zeker als je daar ook nog speciale aanpassingen voor moet doen. Dan heeft nogal wat meer voeten in de aarde dan even wat melders met dubbelzijdige tape tegen het plafond duwen :+ Zeker als je het netjes wilt doen.

Mind you, het is een prima oplossing, maar om nou te doen of het zaligmakend is... ik weet het niet. Bovendien, waar hebben we het nou over 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
De Jalo Helsinki is een knappe oplossing. Batterij gaat 5 jaar mee, ziet er strak uit en niet al te opzichtig.

Heb ze zelf overal hangen, krijg de eerste weken wel continu de vraag wat het in hemelsnaam zijn. Na uitleg vind iedereen ze mooi. :) De "witte" variant is heel licht grijs.

Afbeeldingslocatie: http://jalohelsinki.ee/wp-content/themes/jalohelsinki/img/kupu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:56:
Het lijkt me dat rookmelders van een normaal bedrijf (denk Gamma) gewoon dienen te werken. Dubieuze rookmelders zijn natuurlijk een aansprakelijksheidsrisico van jewelste :)
Dat zou je inderdaad denken ja, maar de werkelijkheid blijkt weer eens weerbarstig. :+
Kamerbrief over koolmonoxidemelders

In dit geval gaat het om cruciale koolmonoxidemelders van beroerde kwaliteit, des te verontrustender.
https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2065301/veel-koolmonoxidemelders-deugen-niet

"Nieuwsbericht Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 10 juli 2015
Het merendeel van de koolmonoxidemelders die op de Nederlandse markt te koop zijn deugt niet. Ze voldoen niet aan de technische eisen of er ontbreken bijvoorbeeld goede gebruiksinstructies. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De koolmonoxidemelders die ernstige technische tekortkomingen hebben mogen niet meer worden verhandeld. De NVWA ziet daarop toe."

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 18-12-2015 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

baquelappe schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:27:
De Jalo Helsinki is een knappe oplossing. Batterij gaat 5 jaar mee, ziet er strak uit en niet al te opzichtig.

Heb ze zelf overal hangen, krijg de eerste weken wel continu de vraag wat het in hemelsnaam zijn. Na uitleg vind iedereen ze mooi. :) De "witte" variant is heel licht grijs.

[afbeelding]
Plak er stickers op, Ctrl, Alt en Delete :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:07:
Dan ben je wel behoorlijk op zoek naar problemen. Het geluid dat die dingen geven hoor je wel, maar is niet in dol van te worden.
Beetje afhankelijk van of de rookmelder op de slaapkamer hangt of niet, of je vast slaapt of niet, goede oren hebt of niet... beetje persoonlijk of je daar dol van wordt of niet, lijkt mij.
Waarom dat het midden in de nacht zou gebeuren zie ik niet zo, plus dat als je een extra batterij hebt liggen het zo gewisseld is.
Capaciteit van een batterij wordt minder bij kou; 's-nachts wordt het kouder, dus niet gek dat een rookmelder meestal 's-nachts over de batterij begint te zeuren.
Sterker: ik merkte 's-ochtends de pieptoontjes op maar had geen tijd om er wat mee te doen. 's-avonds was het weer warmer in huis, dus geen pieptoontjes van de rookmelder meer - dus hoe kom je er dan achter welk van de vier rookmelders een probleem heeft? Alle vier een voor een een kwartiertje in de koelkast...

Daarnaast ben ik 's-nachts niet helder genoeg om te weten waar de reservebatterijen liggen, dus kan mij best voorstellen dat men dan even snel enkel de batterij loskoppelt.
Al gebeurt zoiets dus eens per drie of vier jaar. Wissel je dan alle batterijen ben je er weer voor jaren vanaf.
Mja, ik had destijds oplaadbare NiMH batterijen - met het idee dat oplaadbare beter voor het milieu zouden zijn dan weggooidingen. Die oplaadbare halen geen drie jaar, dus dan ben je vaker bezig. Maar inderdaad, allen tegelijk vervangen zou slimmer zijn.
Die kleine moeite lijkt me niet in verhouding staan tot de montage van lichtnetmelders, zeker als je daar ook nog speciale aanpassingen voor moet doen. Dan heeft nogal wat meer voeten in de aarde dan even wat melders met dubbelzijdige tape tegen het plafond duwen :+ Zeker als je het netjes wilt doen.
Ik blijf toch fan van de rookmelders met tien jaar batterij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier ook een set gekocht met een batterij die 10 jaar meegaat, tevreden mee!

Amazon linkje

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

baquelappe schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:27:

[afbeelding]
Eindelijk een melder waar aandacht besteedt is aan hoe het er uit ziet. Dat is wat me vooral afstoot aan die apparaten: het zijn bijna altijd heel lelijke plastic kastjes.

Mijn melder op de overloop heeft trouwens ook een ingebouwde noodverlichting. Wellicht handig als alles vol rook staat 's nachts...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb toen we verhuisd zijn er 12 gekocht voor €100 (waren in aanbieding). Een versie met een lithium-batterij die 8 jaar zou moeten meegaan, maar na drie jaar eb ik ze allemaal al vervangen. Nu moet ik toegeven dat ze door solderen/lassen/verbouwen allemaal wel al eens zijn afgegaan...

Op de badkamer na (ging piepen als ik douchte...) heb ik er in elke ruimte een hangen en in de gang/trappenhal boven hangen er twee. Een beetje overkill misschien, maar 't was €20 per stuk of 12 voor €100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Koolmonoxide kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld slechte verbranding in verwarmingsketel.
Het is aan te raden een koolmonoxide detector in je slaapkamer laag bij de grond te hangen]
Koolmonoxide is fractioneel lichter dan lucht en geurloos. Dus hang hem ruim boven je hoofd in je slaapkamer. Voordat het bij je hoofd komt (in je slaap) wil je dat het gedetecteerd wordt! (voor juiste montage raadpleeg de montagehandleiding)
Gewone brandmelder geeft geen alarm bij koolmonoxide. Koolmonoxidemelder is wel wat duurder.

Ps. Bedankt technopeuter... ik had het fout het gas is lichter dus inderdaan detector wat hoger ophangen.

[ Voor 24% gewijzigd door BUR op 18-12-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

rockhopper schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 01:22:
Mocht je geen haast hebben, er is toevallig een set in de aanbieding bij ibood
Meld je aan voor de nieuwsbrief en er gaat nog 5,- af :)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
BUR schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:01:
Koolmonoxide kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld slechte verbranding in verwarmingsketel.
Het is aan te raden een koolmonoxide detector in je slaapkamer laag bij de grond te hangen... koolmonoxide is zwaarder dan lucht en geurloos. Voordat het bij je hoofd komt (in je slaap) wil je dat het gedetecteerd wordt!
Gewone brandmelder geeft geen alarm bij koolmonoxide. Deze zijn wel wat duurder (ong. €60-..)
mag ik hiervan bewijs? CO-melders hang je nl altijd aan het plafond

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
technopeuter schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:12:
[...]

mag ik hiervan bewijs? CO-melders hang je nl altijd aan het plafond
Even opgezocht:
http://www.koolstofmonoxi...lmonoxidemelder-monteren/

Het beste kunt u de koolmonoxidemelder op 1.5 meter boven de grond plaatsen. Koolmonoxide is even zwaar als lucht, en stijgt dus niet omhoog of daalt niet omlaag. Kies altijd een plek waar de melder niet vies wordt en geen stof aantrekt.

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=17

Plaats een CO-melder op ±1,5m hoogte; koolmonoxide stijgt namelijk niet. Wanneer de CO-melder tegen het plafond is bevestigd, reageert deze te laat.

[ Voor 18% gewijzigd door SmokingSig op 18-12-2015 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

Misschien véél belangrijker! In welke ruimte plaats ik een co melder.....

Brandweer.nl http://www.brandweer.nl/b...eilig_wonen/koolmonoxide/

"Waar plaats ik een koolmonoxidemelder?

Koolmonoxide vormt zich bij onvolledige verbranding in het gastoestel en vermengt zich met de overige verbrandingsgassen. De dichtheid van de verbrandingsgassen is lager dan de dichtheid van lucht. De verbrandingsgassen zullen dus te samen met koolmonoxide de neiging hebben om te stijgen. Bij onvoldoende ventilatie wordt de ruimte vanaf het plafond naar beneden gevuld.

Advies:

Plaats de koolmonoxidemelder in de (leef)ruimte waarin een (open)verbrandingstoestel staat. Bijvoorbeeld de kamer waar een gaskachel staat, een keuken met een geiser of een zolder waar de cv opstelling staat.
Plaats de koolmonoxidemelder conform de bij het apparaat meegeleverde installatie instructie. Neem daarbij notie van het volgende advies:
Bevestiging aan de muur

Indien u de koolmonoxidemelder aan de muur plaatst, bevestig deze dan hoog aan de muur op een horizontale afstand vanaf 1 tot maximaal 2 meter van het verbrandingstoestel. Zorg dat de koolmonoxidemelder geplaatst wordt op minimaal 15 centimeter gerekend vanaf het plafond.
Zorg er ook voor dat de melder altijd hoger is geplaatst dan de deurpost of het raamkozijn.
Bevestiging aan het plafond

Indien u de koolmonoxidemelder aan het plafond plaatst, doe dit dan op een afstand vanaf 1 tot maximaal 2 meter van het verbrandingstoestel. Zorg dat de koolmonoxidemelder tenminste 30 centimeter vanaf de muur geplaatst wordt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

GerardVanAfoort schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:29:
Misschien véél belangrijker! In welke ruimte plaats ik een co melder.....

Brandweer.nl http://www.brandweer.nl/b...eilig_wonen/koolmonoxide/

"Waar plaats ik een koolmonoxidemelder?
...
Advies:

Plaats de koolmonoxidemelder in de (leef)ruimte waarin een (open)verbrandingstoestel staat. Bijvoorbeeld de kamer waar een gaskachel staat, een keuken met een geiser of een zolder waar de cv opstelling staat.
Plaats de koolmonoxidemelder conform de bij het apparaat meegeleverde installatie instructie. Neem daarbij notie van het volgende advies:
Bevestiging aan de muur

...
Mijn CV-kachel hangt half in het trapgat. lastig om daar de juiste positie te bepalen i.v.m. de luchtflow.
De melder die ik gebruik mag niet te dicht in de buurt van de kachel hangen. Daarom heb ik gekozen om hem in de slaapkamer op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Slapen is een hobby

BUR schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:35:
[...]

Mijn CV-kachel hangt half in het trapgat. lastig om daar de juiste positie te bepalen i.v.m. de luchtflow.
De melder die ik gebruik mag niet te dicht in de buurt van de kachel hangen. Daarom heb ik gekozen om hang ik hem in de slaapkamer op te hangen.
Te ver weg van het veroorzakende apparaat betekend wel leven of dood hè. Een co melder heeft ook een ander/indringender alarm. Waarom, co is de echte sluipmoordenaar. Dus kachel of cv verplaatsen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

BUR schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:35:
[...]

De melder die ik gebruik mag niet te dicht in de buurt van de kachel hangen. Daarom heb ik gekozen om hang ik hem in de slaapkamer op te hangen.
Dit probleem heb ik ook. Ik heb hem nu tegenover de CV ketel gehangen, maar omdat er een raam tussen zit met een ventilatierooster lijkt mij dit ook geen probleem.

Ik denk dat ik hem nu maar direct boven de CV ketel ga hangen. Voor zover ik weet is te dichtbij alleen erg omdat je mogelijk te vroeg een melding krijgt en mensen hem dan dus maar uitzetten.
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:41:
[...]

Te ver weg van het veroorzakende apparaat betekend wel leven of dood hè. Een co melder heeft ook een ander/indringender alarm. Waarom, co is de echte sluipmoordenaar. Dus kachel of cv verplaatsen..
Ja natuurlijk..je CV installatie gaan verplaatsen omdat het wat lastig is om er een CO melder bij te hangen 8)7
Slaapkamer lijtk mij een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 03:07:
[...]

Dan ben je wel behoorlijk op zoek naar problemen. Het geluid dat die dingen geven hoor je wel, maar is niet in dol van te worden. Waarom dat het midden in de nacht zou gebeuren zie ik niet zo, plus dat als je een extra batterij hebt liggen het zo gewisseld is. Al gebeurt zoiets dus eens per drie of vier jaar. Wissel je dan alle batterijen ben je er weer voor jaren vanaf.
Nou ja, het zal wel aan ons liggen dan, maar in mijn vorige (ouderlijke) huis kwam het toch regelmatig voor dat de rookmelders het tijden zonder batterij moesten doen. Vaak simpelweg omdat er geen nieuwe batterij voor handen is, en je toch van het gepiep af wilt zijn. Vervolgens vergeet je uiteraard dat er een nieuwe batterij in moet.

In het nieuwe huis hebben we rookmelders op het lichtnet (al voorgemonteerd), en dat vind ik eigenlijk een fijnere oplossing.

Hetzelfde heb ik eigenlijk ook altijd met fietslicht op batterijen: in de zomer heb je het nauwelijks nodig, en raken ze leeg zonder dat het je door hebt. Op het moment dat je dan toch in het donker weg moet heb je geen tijd om de batterijen te vervangen, of je hebt geen nieuwe batterijen liggen. Ook daarom vind ik fietslicht op dynamo fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruitbakje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:07
Ik ga er vanuit dat de doorsnee of meest gebruikte rookmelder de optische rookmelder is (Wikipedia volgend O-) ), aangezien die tegenwoordig verplicht zijn in het bouwbesluit. Supergoedkoop idd, want het enige wat ie meet is of de lucht in de melder een beetje goed doorschijnt. Maar dat ding schiet dus meteen in de stress als je je grote pan met wokgroente een keer goed schud en het stoom ervan in de melder komt.
Desalniettemin kunnen andere melders (zoals brandgasmelders oid) niet concurreren met optische rookmelders blijkbaar...?
edit; meteen de reden waarom bij koolstofmonoxidemelders zoveel problemen zijn, het is (vergeleken met simpele rook) veel moeilijker om koolstofmonoxide te meten.

[ Voor 12% gewijzigd door fruitbakje op 18-12-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

fruitbakje schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:29:
Maar dat ding schiet dus meteen in de stress als je je grote pan met wokgroente een keer goed schud en het stoom ervan in de melder komt.
Je moet de rookmelder ook niet boven je fornuis hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb deze aan het plafond hangen;

Afbeeldingslocatie: http://40.media.tumblr.com/c5e7b5969893554ad073fd76dd4dfdce/tumblr_nq1v4yD2yj1u7dyy1o1_500.jpg

En deze is leuk voor de kinderkamer;

Afbeeldingslocatie: http://www.triadd.nl/upload/Designkeus/6317Chick-A-Dee_02.jpg

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

EddoH schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:52:
Slaapkamer lijtk mij een prima alternatief.
Want je bent immuun voor CO als je niet slaapt? CO is geen rook. Het is kleurloos en reukloos, het effect ervan wordt makkelijk verward met een opkomend griepje (moe, hoofdpijn, misselijk), je zou niet de eerste zijn die wakker is maar gewoon niet door heeft wat er loos is.

Dus CO in de buurt van het apparaat hangen, zodat je gewaarschuwd wordt voordat woonkamer of slaapkamer er vol mee zit, en het te laat is voor een waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

downtime schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 18:59:
[...]

Want je bent immuun voor CO als je niet slaapt? CO is geen rook. Het is kleurloos en reukloos, het effect ervan wordt makkelijk verward met een opkomend griepje (moe, hoofdpijn, misselijk), je zou niet de eerste zijn die wakker is maar gewoon niet door heeft wat er loos is.

Dus CO in de buurt van het apparaat hangen, zodat je gewaarschuwd wordt voordat woonkamer of slaapkamer er vol mee zit, en het te laat is voor een waarschuwing.
Uiteraard is dat de beste oplossing. Echter zie ik het meeste gevaar in vergiftiging tijdens de slaap. Daarnaast zal je je als je niet lekker voelt vaak in bed gaan liggen. En als de concentratie tijdens het zitten op de bank zo hoog is dat het gevaarlijk is, neem ik aan dat de melder op de slaapkamer (1 verdieping dichterbij de ketel) ook een melding zal geven.

Zoals gezegd heb ik hem zelf bij de ketel hangen, maar aangezien daar nogal veel ventilatie rondom is, weet ik niet of dat nou echt de beste plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Kheb er 4 gekocht voor 40 euro in gamme. Optische sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
SmokingSig schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:22:
[...]

Even opgezocht:
http://www.koolstofmonoxi...lmonoxidemelder-monteren/

Het beste kunt u de koolmonoxidemelder op 1.5 meter boven de grond plaatsen. Koolmonoxide is even zwaar als lucht, en stijgt dus niet omhoog of daalt niet omlaag. Kies altijd een plek waar de melder niet vies wordt en geen stof aantrekt.

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=17

Plaats een CO-melder op ±1,5m hoogte; koolmonoxide stijgt namelijk niet. Wanneer de CO-melder tegen het plafond is bevestigd, reageert deze te laat.
Dit schijnt nogal onzin te zijn. Waarom zouden ze combo melders maken en goedkeuren als het niet zou werken.

Ik heb op elke verdieping een Nest protect gehangen, best mooi systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Megamind schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:40:
[...]

Dit schijnt nogal onzin te zijn.
Bron?
Waarom zouden ze combo melders maken en goedkeuren als het niet zou werken.
Ze zullen vast wel functioneren, dus die goedkeuring krijg je dan gewoon. Als je CV z'n per ongeluk gegenereerde CO richting het plafond richt, dan is het een prima oplossing.

Het is een kwestie van de beredenering snappen: CO wordt niet bij het plafond opgewekt en, als het er is, stijgt of daalt niet noemenswaardig. Dus de CO melder wat lager hangen is dan zinniger dan aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Megamind schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:40:
Dit schijnt nogal onzin te zijn. Waarom zouden ze combo melders maken en goedkeuren als het niet zou werken.
Dit schijnt absoluut geen onzin te zijn. Combimelder werken gewoon, maar de locatie is erg belangrijk voor optimale prestaties. Daarom is een combimelder dan ook niet optimaal.

Overigens is het niet zozeer de hoogte die het probleem is maar het feit dat je een CO-melder dicht bij de bron wilt plaatsen en een rookmelder juist níet bij een kachel.

Qua goedkeuring is er nogal een verschil tussen apparaten die goed genoeg werken om verkocht te mogen worden en apparaten die daadwerkelijk gecertificeerd zijn vanwege bewezen goede werking en veiligheid.

On-topic:
Zijn die van Fibaro niets? Die zien er ook nog best wel te pruimen uit. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-07 10:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik vraag me af; in huis hebben we 2 plaatsen waar een rookmelder zit (uit het plafond). 1) In de hal bij de voordeur. Omdat het huis verbouwt is, zit een rookmelder niet meer op de overloop, maar 2) vlak bij een deur in een van de slaapkamers. Op de overloop hangt een gloeilamp. Deze zit aan een schakelaar zowel boven als beneden aan de trap verbonden. Kan ik de gloeilamp vervangen door een nest protect en de schakelaars wegwerken (of zelfs laten zitten) zodat de nest continue op 230 spanning staat?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-07 13:37
InF.Inc schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:13:
Ik vraag me af; in huis hebben we 2 plaatsen waar een rookmelder zit (uit het plafond). 1) In de hal bij de voordeur. Omdat het huis verbouwt is, zit een rookmelder niet meer op de overloop, maar 2) vlak bij een deur in een van de slaapkamers. Op de overloop hangt een gloeilamp. Deze zit aan een schakelaar zowel boven als beneden aan de trap verbonden. Kan ik de gloeilamp vervangen door een nest protect en de schakelaars wegwerken (of zelfs laten zitten) zodat de nest continue op 230 spanning staat?
Jazeker :) en je hebt ook een nest met batterij, zorg wel dat je het niet per ongeluk met de schakelaar uit kan zetten.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Stef87 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:41:
[...]

Jazeker :) en je hebt ook een nest met batterij, zorg wel dat je het niet per ongeluk met de schakelaar uit kan zetten.
Sowieso heeft de normale nest ook een backup batterij en krijg je op je telefoon gelijk een bericht dat de stroom is uitgevallen.

Ik heb een nest op elke verdieping aangesloten, kan op werk zien als m'n vrouw iets laat aanbranden :P

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 04-09-2016 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30
Megamind schreef op zondag 04 september 2016 @ 01:45:
[...]

Sowieso heeft de normale nest ook een backup batterij en krijg je op je telefoon gelijk een bericht dat de stroom is uitgevallen.

Ik heb een nest op elke verdieping aangesloten, kan op werk zien als m'n vrouw iets laat aanbranden :P
Mits met de stroomuitval niet je internet ook al weg is he ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395567

Je hebt ze ook met een stroboscoop lampje:
http://www.firstalertstor...rt-Strobe-Light-SL177.jpg

Voor als je echt in paniek wilt raken.

Eigenlijk zou een combinatie van een mooie lamp en melder wel handig zijn. Zit hij altijd op het netstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

InF.Inc schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:13:
Je kan de lamp met schakelaar gewoon laten zitten en de stroom splitsen naar de rookmelder. Vraag even iemand die wat verstand van elektra heeft, stelt amper wat voor en het zou stom zijn als je een schakelaar en lamp gaat weghalen.

Ik zou zelf trouwens een goedkopere oplossing nemen, rookmelders van de Action (4 euro per stuk, uitstekende dingen) en dan elk jaar op je verjaardag batterijen vragen voor de rookmelders. Op elke kamer en in elke gang 1 rookmelder (behalve keuken en badkamer en wc) en je bent optimaal beschermd voor een fractie van de prijs van 1 nest. Kan je eventueel nog een koolmonixidemelder ophangen bij de ketel en dan kom je bij een redelijk huis op maximaal 100 euro aan kosten en elke jaar aan 20 euro kosten voor batterijen.

Hang daarnaast in de keuken en op elke verdieping 2 blusdekens en haal een brandtrap in huis die van de hoogste verdieping van je huis naar de grond komt.

Al die nest apparaten kosten je alleen maar geld en voor wat? Ja, je kan een berichtje krijgen als de batterij leeg is of als er brand is. Heb je niks aan. Gewoon elke verjaardag nieuwe batterijen en verder droogtrommel e.d. goed schoon houden en hop, niks aan de hand.

Ohja, op elke verdieping een schuimblusser is ook handig, kost je wel wat. Koop geen poederblusser en koop geen klein rotdingetje. Sluit je daarnaast aan bij het bvh team op je werk zodat je elk jaar een cursus krijgt met oefeningen, dan krijg je ook tips over de rookmelders in je huis en het blussen etc.
Maar als er brand is kan je beter blusdekens hebben om jezelf of je kinderen erlangs te krijgen en snel naar buiten gaan en dan de brandweer bellen. Zelf blussen is amper mogelijk bij een huisbrand.

En als je thuis wilt oefenen en in het bvh team van het werk zit: leen de brandbrillen , zet iedereen een bril op op een avond en probeer dan met zijn allen het huis uit te komen. Aan een lampje in de brandmelder heb je niet veel, hij geeft wel onder de rookmelder licht, maar als je niet om de 3 meter een rookmelder hebt hangen met lamp heb je er ook niet veel aan. Dus vergeet het oefenen niet.

Ok, nu genoeg van deze bvh brombeer :P

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 04-09-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:49
Anoniem: 738905 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:57:
[...]

Sluit je daarnaast aan bij het bvh team op je werk zodat je elk jaar een cursus krijgt met oefeningen, dan krijg je ook tips over de rookmelders in je huis en het blussen etc.
(...)

En als je thuis wilt oefenen en in het bvh team van het werk zit: leen de brandbrillen , zet iedereen een bril op op een avond en probeer dan met zijn allen het huis uit te komen.
(...)
Ok, nu genoeg van deze bvh brombeer :P
Ik denk dat je BHV bedoelt (Bedrijfshulpverlening) ipv BVH :+

Maar inderdaad, zeker met kinderen, is een keertje oefenen/simuleren een goed idee.

Wb het vervangen van batterij. Toevallig afgelopen week een melder die signaal gaf. Ik kan de laatste keer niet eens herinneren. Gewoon een stel 9V blokken inslaan bij de Action (Panasonic). Je kunt ook jaarlijks de batterijen vervangen, dan zul je nooit tegen nachtelijke piepjes aan lopen/liggen.
Ik zou echter nooit melders op netstroom willen (zonder batterij backup) aangezien brand makkelijk hand in hand gaat met kortsluiting, oftewel een niet-functionerende melder. Of geven die netstroom melders ook een signaal als de backup stroom onvoldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Anoniem: 738905 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:57:
[...]

Je kan de lamp met schakelaar gewoon laten zitten en de stroom splitsen naar de rookmelder. Vraag even iemand die wat verstand van elektra heeft, stelt amper wat voor en het zou stom zijn als je een schakelaar en lamp gaat weghalen.
Probleem is dat er maar een normaaldoos hangt en de bedrade nest moet er wel onder hangen anders past het niet. Of ik hang er een nest bij op batterijen.. Maar ja heb je je plafond op de overloop meteen alweer vol hangen.

Ik had het idee om de lamp te vervangen door de nest aangezien daar ledverlichting in zit die aangaat als je eronderdoor loopt (op de overloop). Die lamp lijkt mij juist overkill..

Wat prijs betreft heb je helemaal gelijk. Maar mijn oog wil ook wat.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 808991

als er dan toch allemaal experts hier zitten

is dat te koop koolmonoxide?
en dan bedoel ik in persluchtfles/tank?

ik ben niet op zoek naar brugklas scheikundeles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07 10:15
Anoniem: 808991 schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:49:

Ik zou maar ver weg blijven van CO. Dat spul is giftig. Je ziet het niet, je ruikt het niet en je stikt er langzaam door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hackerhater schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:54:
[...]

Ik zou maar ver weg blijven van CO. Dat spul is giftig. Je ziet het niet, je ruikt het niet en je stikt er langzaam door.
dat deel ben ik over ingelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-07 10:15
Waarom zou je het willen hebben?
Het is een restproduct van onvolledig verbranding en verder compleet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

definitief uitsluitsel van een gegeven dmv een experiment
hackerhater schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:56:
Waarom zou je het willen hebben?
Het is een restproduct van onvolledig verbranding en verder compleet nutteloos.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 808991 op 04-09-2016 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Anoniem: 808991 schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:49:

Ja, je kunt het kopen.

Maar zoals met zoveel dingen in de chemie: als je niet weet waar je het vandaan kunt halen, ben je niet gekwalificeerd om ermee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op dit forum moet je wel heel letterlijk zijn
iemand met bronnen die wat wilt bijverdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 23:14
Ik kom toevallig in dit topic en wil alleen melden dat ik een fibaro rookmelder heb en via Home Assistant (gratis home automation platform) ingeregeld heb dat als die afgaat alle (HUE) lampen gaan knipperen en daarna aan blijven staan en het rolluik automatisch omhoog gaat (naast dat ik ook een notificatie krijg op mijn telefoon).
Op die manier vind ik het wel meerwaarde hebben om zo'n slimme rookmelder te hebben.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

geekeep schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:05:
[...]

Of geven die netstroom melders ook een signaal als de backup stroom onvoldoende is?
Ja, hier melders die volgas gaan loeien als de batterij minder wordt.
's Nachts bij voorkeur. En bij herhaling dus als je geen reservebatterij hebt en je kunt geen batterij uit een ander apparaat halen heb je wel een probleem (met je buren)
Zeer gebruikersonvriendelijk, dus kies jij maar voor een type die de waarschuwing wat beschaafder aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 808991 schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:04:
op dit forum moet je wel heel letterlijk zijn
Misschien dat je hier met je idee terecht kunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 04-09-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:12:
[...]

jij bent zeker de leukste thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:25
Anoniem: 172410 schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:12:
[...]

Lol . Dat lijkt me inderdaad het verstandigst. Liefst voorafgaand aan het experiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als ik om helium vroeg was het zeker alleen maar grappig
vooroordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

HereIsTom schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 18:49:
Ik heb deze aan het plafond hangen;

[afbeelding]

En deze is leuk voor de kinderkamer;

[afbeelding]
Leuk voor jou joh, echt goed bezig! Applaus enzo.

Ga je ook nog vertellen waar je dat spul vandaan haalt of wil je alleen pronken dat jij zulke geweldige dingen hebt aangeschaft?

doe eens niet zo flauw :/ (nota bene op een reactie van 9 maanden terug)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 04-09-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 808991 schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:52:
als ik om helium vroeg was het zeker alleen maar grappig
vooroordelen
Waarschijnlijk wel, omdat helium een hele ander toepassing heeft. (Ja, ook verstikkend, maar niet zo schadelijk als CO.) Dus verzoekjes waar je dat soort spul kunt kopen, zitten we niet op te wachten. Evenals warez request of waar je illegaal vuurwerk kunt kopen bijvoorbeeld :)

Zoals hierboven al mooi verwoord, als je niet weet waar je het kunt kopen, heb je waarschijnlijk ook niet de juiste kennis er van.
Laten we het daar maar verder op houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
  • Laatst online: 01-05 14:37
Ik heb een rookmelder gehaald bij de Action, 3,40 euro inclusief batterij. Ik heb ook de magneetsticker bijgekocht voor 1 euro om hem op te hangen. Vervangen van de batterij gaat eenvoudig, nu een kwestie van batterijen op voorraad houden.

[ Voor 10% gewijzigd door TimoD op 05-09-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:47

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

TimoD schreef op maandag 05 september 2016 @ 00:26:
Ik heb een rookmelder gehaald bij de Action, 3,40 euro inclusief batterij. Ik heb ook de magneetsticker bijgekocht voor 1 euro om hem op te hangen. Vervangen van de batterij gaat eenvoudig, nu een kwestie van batterijen op voorraad houden.
Ik heb mijn huis ook vol hangen met die dingen en tot nu toe (~ 1 jaar) al bij 3 verschillende rookmelders gehad dat ze zonder verklaarbare reden begonnen te piepen.

De eerste keer tijdje de batterij er uit gehad maar paar dagen later was het nog niet opgelost (die vervangen). De laatste keer bleef hij de volgende dag weer netjes stil...

Ben benieuwd of andere mensen dit ook ervaren? Is toch wel erg vervelend (zeker 'snachts).

En nee ik was niet aan het koken :+

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Mattie112 schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:18:
[...]

Ik heb mijn huis ook vol hangen met die dingen en tot nu toe (~ 1 jaar) al bij 3 verschillende rookmelders gehad dat ze zonder verklaarbare reden begonnen te piepen.

De eerste keer tijdje de batterij er uit gehad maar paar dagen later was het nog niet opgelost (die vervangen). De laatste keer bleef hij de volgende dag weer netjes stil...

Ben benieuwd of andere mensen dit ook ervaren? Is toch wel erg vervelend (zeker 'snachts).

Er zijn een paar mogelijkheden die ik weet waarom een rookmelder zonder ogenschijnlijke aanleiding gaat piepen:
1 door sterke afkoeling kan de luchtvochtigheid snel toenemen en vochtdamp laat de melder afgaan. Dit gebeurt dan meestal 's nachts en in onverwarmde ruimtes zoals schuur, garage en zolder.
2 een klein insect is in de detectiekamer gekropen. Vaak zijn dat zilvervisjes.
3 er zit aanslag op de IR sensor/straler in de melder. Dit komt voor bij een melder die al geruime tijd geïnstalleerd is of in een ruimte hangt waar soms oliedampen hangen.
4 de sensor is defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

b_weijenberg schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:02:
[...]

Er zijn een paar mogelijkheden die ik weet waarom een rookmelder zonder ogenschijnlijke aanleiding gaat piepen:
1 door sterke afkoeling kan de luchtvochtigheid snel toenemen en vochtdamp laat de melder afgaan. Dit gebeurt dan meestal 's nachts en in onverwarmde ruimtes zoals schuur, garage en zolder.
3 er zit aanslag op de IR sensor/straler in de melder. Dit komt voor bij een melder die al geruime tijd geïnstalleerd is of in een ruimte hangt waar soms oliedampen hangen.
4 de sensor is defect.
Tja ik denk eigenlijk dat alle punten (naja op 4 na) niet van toepassing zijn.

1x in slaapkamer
1x in woonkamer
1x in keuken

Zilvervisjes nog nooit gezien in huis.

Waren rookmelders van ~1 jaar oud mag niet hopen dat daar al aanslag op zit :)

En de sensor defect tja, de 1e keer heb ik hem vervangen en de laatste 2 keer gewoon later de batterij er weer in gedaan en toen bleef ie stil (testknop werkte nog prima)

Blijft vreemd zo....

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:37
[...]

Heb er ook last van gehad.
Heb een flink aantal jaren een set rookmelders gehad die prima werkten, totdat er één begon met melden dat de batterij leeg was. Was de batterij gaan lekken en de andere rookmelder uit de set was ook niet in beste staat :( Dus maar nieuwe aangeschaft i.v.m. betrouwbaarheid. 2 maanden later begon de eerste spontaan te gillen in de nacht. Batterij was gewoon prima. Kon niets vinden en heb die toen afgeschreven. Andere uit de set was een paar maanden later aan de beurt. Die set was dus gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ja het blijft vreemd, die eerst heb ik ook weggemikt maar die daarna gewoon weer in gebruik genomen, tot op heden blijft ie stil :)

Maargoed mocht het weer gebeuren ga ik toch eens naar andere kijken, tis leuk dat ze zo goedkoop zijn maar als je "vaak" vals alarm hebt (midden in de nacht!!!) dan is het toch snel niet leuk meer.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb zojuist deze gekocht:
http://www.homewizard.nl/...connected-rookmelder.html

Mooi klein dingetje, 7cm doornede en werkt samen met Homewizard. Dus je kunt zaken laten gebeuren als de rookmelder afgaat. Lichten aan, rolluiken omhoog en daarnaast uiteraard koppelbaar met elkaar.
Daarnaast kun je hem testen via de app en geeft de app aan hoe vol/leeg de batterij is, die gewoon vervangbaar is overigens.

Echter ik heb er eerst 1 besteld om te testen.

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 06-09-2016 10:44 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
  • Laatst online: 01-05 14:37
[...]

Mijne is ook gaan piepen. Om de minuut, dus ik dacht dat de batterij leeg was. Batterij vervangen, piepen stopte maar als ik op test drukte bleef ie piepen totdat ik de batterij eruit haalde. Dus ik heb mijn exemplaar omgeruild bij de Action. Meteen ook daar een Panasonic batterij meegenomen (1 euro), die je 5 jaar op voorraad kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
dfrenner schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:42:
Ik heb zojuist deze gekocht:
http://www.homewizard.nl/...connected-rookmelder.html

Mooi klein dingetje, 7cm doornede en werkt samen met Homewizard. Dus je kunt zaken laten gebeuren als de rookmelder afgaat. Lichten aan, rolluiken omhoog en daarnaast uiteraard koppelbaar met elkaar.
Daarnaast kun je hem testen via de app en geeft de app aan hoe vol/leeg de batterij is, die gewoon vervangbaar is overigens.

Echter ik heb er eerst 1 besteld om te testen.
Deze is nog kleiner en (vind ik) mooier: pricewatch: Fibaro Smoke Sensor 2
En werkt via zwave dus ook aan zowat alle systemen te koppelen.
Ikzelf heb die aan Home Assistant gekoppeld.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PuckStar schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:50:
[...]

Deze is nog kleiner en (vind ik) mooier: pricewatch: Fibaro Smoke Sensor 2
Alleen werkt z wave niet samen met homewiard dacht ik.

• PuckStar
dfrenner schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:38:
[...]

Alleen werkt z wave niet samen met homewiard dacht ik.
ah dat is nou jammer. kom een keer bij Home Assistant kijken. Daar kun je heel veel mee :)

[My Home Automations]

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Vorige bewoner heeft een wandcontactdoos geplaats boven keukenkastje. Leek mij ideale plaats voor een rookmelder. Echter zegt de Britisch Standard nog wat dat hij 3 meter van de kookplaat geplaatst moet zijn. De mijne is hemelsbreed op 2,50m van de kookplaat. En ongeveer 6 cm boven het keukenkastje. Mijn vraag; kan het nu wel of niet. Lijkt me toch niet zo'n ramp?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/eimaer.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2meebrn.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door JoeZuCK op 17-09-2016 22:08 ]

• Gonadan

Gonadan

Persoonlijk vind ik het sowieso niet zo'n handige plek omdat het een beetje een plek in de luwte is. Het kan zijn dat rook daar relatief laat kritische waarden overschrijdt. Daarom moet hij vaak minimaal een halve meter uit de hoeken en muren vandaan zijn.

Uiteindelijk kan het natuurlijk wel gewoon, het is een keuze tussen optimale detectie en gewoon goede.

Ik haal thuis ook niet altijd alle normen, maar beter dan niets ophangen denk ik dan maar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Doordat het een plek in de luwte is, zal hij misschien niet zo snel een vals alarm geven ivm stoom. Aan de andere kant; zie je die twee openingen in het plafond? Daar wordt lucht in en uitgezogen (woonhuisventilatie). Is ook een puntje.. Misschien dat stoom/rook ook sneller wordt afgezogen dan dat het de rookmelder bereikt? Boven de kookplaat hangt ook een grote afzuigkap.

Wat ik me afvraag; voor de onderkant is er geen minimale ruimte vereist?

• Gonadan

Gonadan

Stoom gaan ze volgens mij echt niet zo snel op af, maar dat heb ik nooit getest. Bij mij weten moet hij alle kanten op minimaal een halve meter vrij hebben. Dat geldt feitelijk voor alle rookmelders.

Je kunt daar nog even op zoeken, in plaats van specifiek op de nest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:49
b_weijenberg schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:02:
[...]

4 de sensor is defect.
Je vergeet de belangrijkste. Het is een kwalitatief slechte rookmelder :-)
Heb hier zo'n first alert ding dat na 2,5 jaar zonder enige rede afgaat (echt rook alarm, geen lege batterij) De leverancier vind dat niet vreemd. Ik vind dat deze apparaten juist betrouwbaar zouden moeten werken. Hij ligt hier dus nu zonder batterijen te wachten op een vervanger van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 12:21

painkill

Pain(k)(ill)

Rookmelders moeten sowieso altijd aan het hoogste punt van de ruimte gemonteerd worden. En absoluut niet op de muur. Ook 50 cm uit de kant en zo ver mogelijk van inblaas en afzuigopeningen af. resp. 1.5m en 0.5m. Die .5m is telt voor verlichting. En pas op met stoom van een keuken/badkamer. Daar of thermische melders voor gebruiken of er voldoende afstand van houden.

Als je dat een beetje in de gaten houdt dan kan er weinig mis gaan.

Mijn SNES verzameling!

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb in 2008 tijdens de verbouwing van mijn huis gelijk overal een extra centraaldoos gezet en het hele spul bedraad gekoppeld (ik gebruik de Hager TG501A). Helaas al verschillende keren (1x per 2 jaar), midden in de nacht storing gehad waardoor het hele zootje af ging :(
Achteraf blijkt dat ik niet volgens de specs van de leverancier het spul aangelegd heb. Alle melders dienen namelijk op 1 groep te zitten. Aangezien ik ze in het hele huis heb hangen zitten ze over verschillende groepen en daar kan het blijkbaar niet tegen. Ik heb de koppeling er nu maar tussenuit gehaald want vrouw en kids worden gestoord/angstig van de "pieplampen".
Bijkomend nadeel is dat als er 1 groep uitschakelt in de meterkast (kortsluiting, verbinding met aarde etc) dan gaat er meestal nog automaatje van een andere groep mee uit |:(

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:50

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb deze vandaag ook binnengekregen vandaag (2x). Installatie was easy. Inderdaad een stuk kleiner en mooier dan mijn vorige. Deze durf ik wel in het midden van de kamer neer te hangen :)

(batterij-indicatie heb ik overigens nog niet werkend)

• BlakHawk
vanDaal schreef op woensdag 28 september 2016 @ 23:08:
[...]
Ik heb deze vandaag ook binnengekregen vandaag (2x). Installatie was easy. Inderdaad een stuk kleiner en mooier dan mijn vorige. Deze durf ik wel in het midden van de kamer neer te hangen :)

(batterij-indicatie heb ik overigens nog niet werkend)
Binnen 24 uur was die ok bij mij.
Heb wel direct een test uitgevoerd.

Wil er eigenlijk ook nog wel twee bij.
Wat ik mis is een testknop in de app...

• PuckStar
Deze is nog kleiner en (vind ik) mooier: Fibaro Smoke Sensor 2

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
Misschien hier wel reactie

Ik dit een beetje in dubio tussen de Nest 2.0 en de Fireangels
Waar ik tussen twijfel is of de "extra's" van de Nest de meerprijs en korte garantie waard zijn.

Nest:
+ Lichtpad lampen
+ Gesproken berichten
- slechts 7 jaar garantie op werkzame CO sensor.

Fireangel:
+ 10 jaar garantie
+ prijs
- aparte CO melder nodig.

4 rookmelders van Nest zijn €460,00
4 Rookmelders van FireAngel + 2x Fireangel CO melder : €374,00

prijsverschil per garantiejaar:
Nest : €65,00 (460 : 7 jaar)
FireAngel: €37,40 (374,00 : 10 jaar)

Iemand een mening/advies?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30
BroederM schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:21:

Waar ik tussen twijfel is of de "extra's" van de Nest de meerprijs en korte garantie waard zijn.

Nest:
+ Lichtpad lampen
+ Gesproken berichten

Fireangel:
+ 10 jaar garantie
+ prijs

Nou mijn eerste ding wat op valt bij de CO melders van Fireangels met 10 jaar garantie is dat de website het alleen over de accu (power) heeft die het 10 jaar zou moeten doen en helemaal niets rept over de levensduur van het CO filter zelf. Kortom geen idee of dat filter het na x jaar nog doet.

Ik heb hier zelf 3 Nest dingen hangen en ik vind ze prima best hun werk doen (weinig brand dus dat scheelt al)

Ik hou van Lichtpad, alleen daarom zou ik ze gewoon weer halen :) Ook voor mijn kinderen is dat fijn als ze een keer naar de WC moeten.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
BroederM schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:21:

Nest:
+ Lichtpad lampen
+ Gesproken berichten

Fireangel:
+ 10 jaar garantie
+ prijs

Waarom wil je een Nest of FireAngel?
Zodat je op afstand een bericht krijgt als er brand is?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
PuckStar schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:43:
[...]

Ik heb de Nest daarvoor wel gekocht, ook voor de padverlichting. Wij laten de kinderen thuis slapen en zitten dan bv bij de buren. Nest + webcam + deurbel met camera werkt prima.

Plus de voorwaarschuwing is best handig, als je kookt begint ie niet gelijk met piepen maar geeft ie eerst een waarschuwing op je telefoon.

[ Voor 15% gewijzigd door Megamind op 03-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megamind schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:23:
Ik heb de Nest daarvoor wel gekocht, ook voor de padverlichting. Wij laten de kinderen thuis slapen en zitten dan bv bij de buren. Nest + webcam + deurbel met camera werkt prima.
Wat ga je doen als er echt brand is? Voordat je thuis bent is het waarschijnlijk al te laat. De meeste mensen overschatten grof hoeveel tijd er is om in te grijpen bij een brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:25:
[...]

Wat ga je doen als er echt brand is? Voordat je thuis bent is het waarschijnlijk al te laat. De meeste mensen overschatten grof hoeveel tijd er is om in te grijpen bij een brand.
Dan moet het wel heel snel gaan. Ik heb een nest op elke verdieping en als je ook maar een beetje rook hebt dan gaat ie al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Megamind schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:26:
Dan moet het wel heel snel gaan. Ik heb een nest op elke verdieping en als je ook maar een beetje rook hebt dan gaat ie al af.
Een kamer staat al in lichterlaaie voordat er in een andere rook te zien is. Tenzij je natuurlijk alles open hebt staan, maar dan verspreidt de brandt zich dusdanig veel sneller dat je vluchtkansen nog kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
PuckStar schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:43:
[...]

Het feit dat je ze koppelen tot over zelfs max 200meter (zonder muren) is de motivatie.
Koppeling vind bij beide plaats via RF of wifi en/of RF (Nest)

Wij hebben een hele oude woning waar ooit een stukje is aangeplakt waardoor het extreem geluiddicht is.
In de slaapkamer hoor niets van de woonkamer en bovenverdieping.
CV ketel zit op een vreemde plaats en plus prettig als je schuur,paardenstal en hooischuur(!!) je melding in huis krijgt.
SpoekGTi schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 00:05:
[...]
Nou mijn eerste ding wat op valt bij de CO melders van Fireangels met 10 jaar garantie is dat de website het alleen over de accu (power) heeft die het 10 jaar zou moeten doen en helemaal niets rept over de levensduur van het CO filter zelf. Kortom geen idee of dat filter het na x jaar nog doet.

Ik heb hier zelf 3 Nest dingen hangen en ik vind ze prima best hun werk doen (weinig brand dus dat scheelt al)

Ik hou van Lichtpad, alleen daarom zou ik ze gewoon weer halen :) Ook voor mijn kinderen is dat fijn als ze een keer naar de WC moeten.
Ik begon te twijfelen door je, maar meerdere websites melden juist 10 jaar garantie op de CO-sensor.

Terwijl ik eigenlijk verbolgen ben over het feit dat Nest deze informatie nergens meld (en dat voor z'n transparant bedrijf)

Thanks voor de replay over het lichtpad

De berichtjes op je telefoon werken voor ons niet aangezien wij telefoonloos werken (staat wel zo professioneel naar onze patiënten toe)

My life is in 2D, How about yours?

Pagina: 1 2 Laatste