Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:46
Anoniem: 91868 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Gemetoo'd/cancel culture dus? Belachelijk weer :F
Ik weet er het fijne niet van, maar het schijnt terecht geweest te zijn. In zijn expanse tours lijkt het een hele sympathieke vent. En ik vond hem als character ook wel nice in de show. Mja he.. dan maar een hersenbloeding in de serie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evil Cowman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09
[...]

Ja het schijnt dat ze er best wel wat research naar gedaan hebben. Er zat best wel wat tijd tussen wanneer de beschuldigingen in het nieuws kwamen en wanneer hij na het onderzoek er uit gewieberd is. Dus heb wel het gevoel alsof er dit keer zorgvuldig mee omgegaan is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

analogworm schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, maar het schijnt terecht geweest te zijn. In zijn expanse tours lijkt het een hele sympathieke vent. En ik vond hem als character ook wel nice in de show. Mja he.. dan maar een hersenbloeding in de serie :P
Ik die paar links lees ik vooral 'accused' 'allegedly' en 'reddit'. Zegt genoeg voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Season 3 zit er voor mij op; vond de eerste helft hiervan erg goed maar de tweede in The Ring niet zo, erg sloppy writing bij tijden. De conspiracy rond Melba Koh vond ik ongeloofwaardig, ze is een society girl die in een paar maanden transformeert naar tech person en ze kan zo'n beetje overal continu haar gang gaan zonder dat er een haan naar kraait. Wel een bloedmooie meid echter dus we leven er maar mee.

Karakter van Volodododolovov vond ik ook cringeworthy in het tweede deel van dit seizoen. Blablabla dat mens... annoying.

Miller's terugkeer is welkom maar ik ben wel een beetje kwijt nu hoe de protomolecule nog binnen dit verhaal past. Mijn interpretatie:

- Protomolecule zit in Phoebe (niet duidelijk hoe het daar komt) en wordt ontdekt door Mao en weaponized op Eros. Protomolecule absorbeert iedereen (ofzo) en merged met Julie (ofzo) en crashed op Venus met Miller.
- De hele weaponizing verhaallijn van season 1 en 2 is nu klaar dus we hoeven nu niet meer bang te zijn voor infectie of hybrids oid blijkbaar. Ik kan me nog wel herinneren dat er ergens in de hold van de Roci een klodder van dat spul zat maar daar werd in season 3 niks mee gedaan geloof ik.
- Op Venus transformeert het in een kwal en stijgt dan op om The Ring te vormen.
- Protomolecule's station kan niet worden bediend door de protomolecule zelf blijkbaar (hoewel het zich wel kon omvormen van Julie --> Eros --> Venus --> kwal --> The Ring + Station) dus protomolecule gebruikt een manisfestatie van Miller om met Holden te communiceren (waarom Holden?) en duidelijk te maken dat de makers van het protomolecule allemaal dood zijn door onbekende oorzaak.
- Holden zorgt ervoor dat protomolecule Sol niet meer als threat ziet door reactors uit te zetten - beetje onintelligente manier om dat te doen voor een sophisticated alien tech maar goed. Als reactie opent protomolecule station 1300 gates naar allemaal dooie (?) werelden die door een onbekende alien threat bedreigd waren en door de uitgestorven makers van de protomolecule gesteriliseerd zijn.
- Eerste ep van season 4 maakt Avasarala duidelijk dat ze het protomolecule nog steeds als threat zien en willen vernietigen. Dus zowel de protomolecule als de unknown alien threat worden als antagonists gezien.

Het is mij niet geheel duidelijk waarom hoe de protomolecule op Phoebe gekomen is als er geen Ring was; en waarom moet er een Ring gemaakt worden als de evil unknown aliens toch niet aanwezig zijn op Sol?

Misschien denk ik teveel na of let ik niet op maar ik vond de tweede helft van Season 3 erg veel onlogische exposure momenten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-02-2021 11:27 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:11
Dr. Strangelove schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:22:
Het is mij niet geheel duidelijk waarom hoe de protomolecule op Phoebe gekomen is als er geen Ring was; en waarom moet er een Ring gemaakt worden als de evil unknown aliens toch niet aanwezig zijn op Sol?
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar deze toevallig wel: De Protomolecule werd lang geleden op veraf gelegen sterrenstelsels afgeschoten om daar ringen te bouwen, zodat de Ring-builders er vervolgens makkelijk heen konden reizen om daar eventueel interessante werelden te settelen. Door een miscalculatie of geluk aan de kant van de mensheid is de Protomolecule die de Sol ring moest bouwen op Phoebe blijven steken, waar de juiste materialen voor het bouwen van een ring niet aanwezig waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 16:27
[...]

Misschien denk ik teveel na of let ik niet op maar ik vond de tweede helft van Season 3 erg veel onlogische exposure momenten hebben.
De PM is een stukje technologie van de onbekende en uitgestorven aliens om een ring gate te bouwen in de zonnestelsel met biologische activiteit. De aliens stuurde de PM naar zonnestelsels waar leven mogelijk was en zodra de PM op een planeet neer stortte met leven erop, kaapte de PM het leven door het te infecteren en over te nemen. Op deze manier kan de PM de massa/energie krijgen om een ring gate te bouwen. En zodra de ring gate af was konden de aliens overkomen zonder jarenlang zelf te reizen.

Dat de PM op Phoebe is gevonden is waarschijnlijk te wijten aan een foutje of onverwachte gebeurtenis. De PM had waarschijnlijk de aarde als eindbestemming.
Spooksel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:28:
Voor wie het interessant vindt is dit een hele goeie en redelijk beknopte samenvatting van de overeenkomsten/verschillen van seizoen met het boek (Nemesis Games) waar het op gebaseerd is!

De video behandeld enkel topics die t/m seizoen 5 (en dus boek 5) behandeld zijn, je zult dus geen spoilers tegenkomen van wat het verhaal na seizoen 5 brengt.

[YouTube: Nemesis Games: The Expanse Season 5 vs the Books]
Vond het boek niet sterk maar de uitwerking dit seizoen nog minder. Er zitten teveel details in die erg belangrijk waren in het vervolg. Vooral met Mars/Duarte. Nu ik er wat langer over nadenk en met de wetenschap dat we nog maar 1 seizoen te gaan hebben hadden ze denk ik beter het verhaal van de free navy als backstory kunnen geven en verder gaan met het opvolgende boek. Nu worden juist de belangrijke zaken uit het verhaal niet helemaal goed uitgediept. Het verval van Mars maar ook de cultuur en de angst die verliezen. De rol/toekomst van de belters. Het overbevolkingsprobleem/werkloosheid van de aarde en de mogelijkheden maar ook de uitdagingen van de nieuwe werelden.

[ Voor 35% gewijzigd door MrFl0ppY op 04-02-2021 11:46 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

Spooksel

Spooksel!

Phoebe was een astriode die een paar miljard jaar geleden geinfecteerd is met het protomolecure en welke vervolgens door de makers ervan een baan naar het Sol systeem geschoten is (specifiek de Aarde) om aldaar het zich ontwikkelende biologische leven over te nemen en er een ring van te bouwen.

Echter werd Phoebe door de zwaartekracht van Jupiter onderschept en is het sindsdien daar altijd blijven hangen tot dat Mars het ontdekt en Protogen ermee aan de slag gaat.

Het doel van Phoebe (en de protomolecule) was dus het bouwen van een ring in Sol, zodat de makers ervan op den duur weer een zonnestelsel erbij zouden hebben in hun emperium.

De logica erachter is waarschijnlijk dat 'Faster Than Light' reizen gewoon niet bestaat/kan bestaan maar wormholes wel. Dus wat doe je als het je niet boeit dat een nieuw systeem annexeren een paar miljoen jaar duurt op een beschaving die al een paar miljard jaar bestond? Gewoon geduld hebben en een astroide die kant op sturen zodat je zelf niet hoeft :P

Edit: Met @MrFl0ppY en @ErikT738 dus. Alhoewel Erik het misheeft dat de PM op Phoebe is blijven steken, Phoebe is zelf blijven steken met PM en al :)

[ Voor 19% gewijzigd door Spooksel op 04-02-2021 11:46 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

MrFl0ppY schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:39:

Vond het boek niet sterk maar de uitwerking dit seizoen nog minder. Er zitten teveel details in die erg belangrijk waren in het vervolg. Vooral met Mars/Duarte. Nu ik er wat langer over nadenk en met de wetenschap dat we nog maar 1 seizoen te gaan hebben hadden ze denk ik beter het verhaal van de free navy als backstory kunnen geven en verder gaan met het opvolgende boek. Nu worden juist de belangrijke zaken uit het verhaal niet helemaal goed uitgediept. Het verval van Mars maar ook de cultuur en de angst die verliezen. De rol/toekomst van de belters. Het overbevolkingsprobleem/werkloosheid van de aarde en de mogelijkheden maar ook de uitdagingen van de nieuwe werelden.
Boek 5 is voor mij de minste uit de serie eigenlijk wel ja, de enige verhaallijn erin die ik echt boeiend vond was die van Amos. Met Holden als 2e, Naomi en Alex waren echt van die 'aaargh, must get through' hoofdstukken.

Persoonlijk denk ik dat ze die eindscene en (het ontstaan van) Laconia beter uit de afwikkeling van seizoen 5 hadden kunnen laten. Dat hele verhaal beslaat boeken 7, 8 en 9 (waarvan 9 nog niet eens uit is) terwijl ze nu de gebeurtenissen van boek 6 nog moeten behandelen. Met de kennis dat seizoen 6 inderdaad de laatste is zou ik het logischer gevonden hebben als ze Laconia gewoon genegeerd hadden en zich op boek 6 zouden focusen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Spooksel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Boek 5 is voor mij de minste uit de serie eigenlijk wel ja, de enige verhaallijn erin die ik echt boeiend vond was die van Amos. Met Holden als 2e, Naomi en Alex waren echt van die 'aaargh, must get through' hoofdstukken.

Persoonlijk denk ik dat ze die eindscene en (het ontstaan van) Laconia beter uit de afwikkeling van seizoen 5 hadden kunnen laten. Dat hele verhaal beslaat boeken 7, 8 en 9 (waarvan 9 nog niet eens uit is) terwijl ze nu de gebeurtenissen van boek 6 nog moeten behandelen. Met de kennis dat seizoen 6 inderdaad de laatste is zou ik het logischer gevonden hebben als ze Laconia gewoon genegeerd hadden en zich op boek 6 zouden focusen.
Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik had wel begrepen dat ze na seizoen 6 nog iets met het materiaal willen doen maar dat het nog niet duidelijk is hoe ze dat vorm willen geven.

En ik wist inderdaad niet meer zeker of heel Phoebe het Protomolecule-delivery-system was of dat de oorspronkelijke astroïde er tegen aan is geknald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Helder, dank voor de reacties :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 01:18

burgt

Starbass

[...]

Ik ben het er mee eens dat de cancel culture vaak doorslaat en buiten proportioneel opgeblazen wordt, maar hij was blijkbaar ook wel aardig fout bezig
The accusations levied against Anvar largely revolved around his presence at various sci-fi and fan conventions. Multiple women came forward with personal accounts of meeting Anvar as fans, and being ceaselessly harassed by him in person and through direct messages afterwards. The allegations claim that he aggressively pushed for sexual encounters, and that he berated women who refused to meet up with him. There are also claims of assault against Anvar from women who did meet up with him in person. Many of these accusations were supported by transcripts and screenshots of conversations where Anvar solicited and insulted the women in question.
bron

Faam wat naar zijn hoofd gestegen. Uit het onafhankelijke onderzoek is dus gebleken dat de aanstijgen betrouwbaar waren en ernstig genoeg om hem aan te pakken.

Wel jammer voor de serie, geen idee hoe het aandeel van het personage is in het verhaal van het 6e boek.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Net als in het vorige seizoen gebeurde er in dit seizoen ook bar weinig eigenlijk.
En waarom.... Anderhalve aflevering besteden aan Naomi??

Eja, dat werkelijk waar belachelijk einde van Alex... De acteur is zonder proces al schuldig bevonden... Ohnee wacht: Cancel culture! Geen enkel risico nemen en meteen het brave jongetje van de klas spelen. Weg er mee. Wat een droevig einde aan deze serie. Einde? Seizoen zes wordt het laatste seizoen terwijl het negende (en laatste) boek dit jaar uit komt.
Aan alles merk je gewoon dat er enorme happen uit het bronmateriaal missen. En dan heb ik geen letter van de boeken gelezen...

Ik vrees dat de serie als een nachtkaars uit gaat doven. Ik vond de serie tot en met seizoen 3 echt heel tof, maar sinds seizoen 4 is het een dalende lijn. Zo jammer dit.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 01:27
Inderdaad zonde al die aandacht voor Naomi, en dan ook nog eens zeer ongeloofwaardig dat ze nog steeds leeft.
Ik had graag meer over de perikelen op aarde en mars gezien inderdaad, zeker ook om het verraad beter te kunnen begrijpen.

Ik vond Alex het leukste karakter, dus dat ie weg is is zeker jammer. Of daar goede redenen voor zijn kunnen wij echter niet goed beoordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 91868 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ik die paar links lees ik vooral 'accused' 'allegedly' en 'reddit'. Zegt genoeg voor mij ;)
Dat zegt meer óver jou dan voor jou... Die woorden moeten ze in nieuwsartikelen gebruiken zolang hij niet veroordeeld is, maar in tegenstelling tot wat er bij veel andere acteurs is gebeurd hebben ze hier dus wel degelijk éérst een onafhankelijk bureau onderzoek naar laten doen. Nogal jammer dat jij het vervolgens op "cancel culture" gooit in een geval waar de werkgever wel degelijk éérst due dilligence heeft toegepast, zoals elke werkgever zou moeten doen voordat hij iemand ontslaat.

Gebeurt het een keer netjes, is het nog niet goed. :N

Dat gezegd hebbende, die focus op Naomi was tergend. De hele tijd dat ze alleen op haar schip zat was ik aan het hopen dat ze gewoon het schip met haar erop zou opblazen. Dreiging weg voor haar vrienden, irritant karakter uit de serie, win-win. Maar nee, eerst overleeft ze een tripje door de ruimte zonder beschermend pak (gelukkig wel op een wetenschappelijk correcte manier) om vervolgens opgevangen te worden in een spin rondom een losgeslagen schip omdat haar vrienden d'r nét op het moment dat zij naar buiten sprong kwamen redden.

[ Voor 28% gewijzigd door NMe op 05-02-2021 23:57 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 15:47

JK

Seizoen 5 vond ik best goed te pruimen! Beter dan seizoen 4, die was echt dodelijk saai t.o.v. 1 t/m 3.
Dat van Alex was echt als donderslag bij heldere hemel. Ik wist dat ze'm eruit wilden wippen, maar dit is wel heel makkelijk.

spoiler:
Mooi van de Barkeith, 'going Dutchman'. Dat zag er indrukwekkend uit.

Nu weer flink wat maanden wachten op het laatste seizoen en daarna weer door met shitty scifi shows....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 15:24

Lagune

Its time for warp

op een of andere manier is het verhaal veel groter en wekt meer indruk in het boek dan seizoen 5 van de tv serie imho

blijft wel gaaf om bepaalde scenes/plots visueel te zien, op naar de series finale in seizoen 6 (hoe gaan ze al die content in 10 afleveringen proppen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 12:32
ik ben opnieuw begonnen met de serie kijken na afkijken van laatste seizoen...en wauw, ik kan je dat aanraden. Het lijkt wel of ik zoveel dingen gemist heb de eerste run. Zitten ook genoeg verwijzingen in begin naar latere seizoen waarvan je de significantie nu beter snapt. Het helpt overigens ook dat ik de 2de run nu in UHD te kijken ipv FHD; het beter kunnen meelezen op de comms/schermen is tof.

Het is 1 van mijn favo series ooit (s1-3 + 5 in ieder geval). S4 deed me teveel denken aan battlestar gallactica crap *kuch*.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18
Zo wat is dit een goeie serie zeg, lang geleden dat ik zoiets origineels heb gezien op scifi gebied, heb genoten van de 5 seizoenen en de ontwikkelingen die de karakters hebben gemaakt. Ik kan niet wachten op het laatste seizoen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20
Woohoo! *O* 10 december! *O* De teaser is goed :)
Ligt het aan mij of ziet Marco er op 00:35 nogal cgi-achtig uit?

[ Voor 64% gewijzigd door D-Three op 08-10-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:06
Nice!

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Slechts 6 episodes :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
mmm.... dat zal dan wel het einde zijn van de show. Welke open eindjes zijn er ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Inderdaad. Zo te zien ronden ze alleen het verhaal rond Marco af en is het daarmee over... Erg jammer want het verhaal wordt juist na Marco een heel stuk interessanter.

Achja wellicht komt er nog eens een spin off.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Was toch al bekend dat dit het laatste seizoen was? Geen verassing daar. Laatste episode zal 65 minuten zijn. De data staan nu inde startpost

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Spooksel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:32:
[...]

In de boeken is het zo dat er af en toe eens een schip verdwijnt tijdens een transitie door een ring, dit verschijnsel was er in het begin nog niet maar nu er dus 1300 werelden te ontdekken zijn en er steeds meer en meer schepen door de ringen gaan begon het op te vallen dat er zo nu en dan eens eentje in rook op gaat.

Waarom?

spoiler: Oorzaak verdwijning Barkeith
Op een gegeven moment komen ze er dus achter dat transities door de ringen (gecombineerd door alle 1300) een soort van energie opbouw veroorzaken in het netwerk en als die energie een bepaalde limiet bereikt krijg je dus een soort van error in de ringen waardoor schepen die daarna er doorheen gaan als het ware 'opgegeten' worden de ring in kwestie. Het is 'opgelost' uiteindelijk door een verbeterde versie van het verkeersmanagement toe te passen en de ringen meer tijd te geven om 'af te koelen' alvorens er weer schepen doorheen kunnen.

Dus als je eerst een vloot van dikke oorlogsschepen door die ring propt, daarmee in samenhang met het overige verkeer de limiet aantikt, en daar achteraan gaat kun je wel eens de pineut zijn. Zoals in dit geval de Barkeith dus, een gevalletje 'Sucks to be you dude.'
Ik heb zojuist seizoen 5 afgekeken dus reactie is wat laat. Maar volgens mij
spoiler:
wordt in de serie gehint op de aliens die de ringbuilders hebben uitgeroeid. Ik heb ergens gelezen dat deze zich mogelijk in een andere dimensie begeven, welke verstoord wordt wanneer de ringgates gebruikt worden. Ik dacht dat holden het in een van de episodes ook al een keer benoemde, dat elke keer dat hij door een ringgate ging, het idee had dat "iets" het niet leuk vond. De precieze bewoording weet ik niet meer, maar dat is wat ik heb onthouden. Of dat in de boeken nog terugkomt durf ik niet te zeggen, ik ben volgens mij bij boek 5 of 6 geëindigd en eerst aan een ander boek begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

@LA-384 Ik ben toevallig de boekenserie opnieuw aan het lezen ivm de release van het 9e (en laatste) deel volgende maand :) Ik zit nu halverwege boek 6 en daarin zijn ze inmiddels op de hoogte van het verdwijnen van de schepen af en toe en nog hard op zoek naar de oorzaak ervan.

Daarnaast ben ik ook de serie opnieuw aan het kijken en heb toevallig gisteren de finale van seizoen 4 gehad. Hierin trekt Elvi de Millerbot door die vreemde 'kogel' heen die de Ringbuilders dus niet kunnen zien en waarin alle protomolecule dood gaat. Het effect wat Elvi hier beschrijft is inderdaad hetzelfde als wat Holden ervaart iedere keer als hij door een ring passeert :) De episode die jij bedoelt is dus s04e10.

edit:
In s05e01 herhaalt hij het nog eens :)

Anyway, over het verdwijnen van die schepen:
spoiler:
Het betreft dus de opbouw van energie binnen een ring, maar niet allemaal gedeeld. De Barkeith was de hekkesluiter als het ware van de vloot van schepen die door de Laconia ring gingen en de hoeveelheid schepen en hun massa die vooraf gingen drukte de Laconia ring tot op de rand van wat het kon hebben waardoor de Barkeith opgegeten werd.

Quote van wikipedia over Medina station:
"Naomi Nagata, after analyzing the data, realized that the ring gates had limits to the amount of matter and energy able to pass through them over a set period of time.

Using this revelation, Naomi overloaded the Sol Ring's capacity just as the Free Navy forces attempted to travel through the Ring gate, thereby causing the disappearance, and assumed destruction, of the entire fleet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 12-05 23:35
Spooksel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:17:
k ben toevallig de boekenserie opnieuw aan het lezen ivm de release van het 9e (en laatste) deel volgende maand :)
oeh, nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Ik ben nog bij boek 4.
Ik heb trouwens ook die kleine tussen novelles gelezen. De meesten er van zijn ook echt wel de moeite waard. Die geven wat meer diepgang en sommigen hebben verhaaltjes die je in de tv serie ook kort terug ziet komen, maar dan uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Ja dat is wel tof inderdaad, de 'side story' van Bobby op Mars tijdens het 4e seizoen (waar de main crew op Ilus is) komt van zo'n novella. Dit hebben ze slim gedaan om dat in de boeken Bobby dus geen rol speelt in het 4e deel (Cibola Burn), maar in de TV serie konden ze d'r moeilijk een heel seizoen weg laten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Spooksel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:17:
@LA-384 Ik ben toevallig de boekenserie opnieuw aan het lezen ivm de release van het 9e (en laatste) deel volgende maand :) Ik zit nu halverwege boek 6 en daarin zijn ze inmiddels op de hoogte van het verdwijnen van de schepen af en toe en nog hard op zoek naar de oorzaak ervan.

Daarnaast ben ik ook de serie opnieuw aan het kijken en heb toevallig gisteren de finale van seizoen 4 gehad. Hierin trekt Elvi de Millerbot door die vreemde 'kogel' heen die de Ringbuilders dus niet kunnen zien en waarin alle protomolecule dood gaat. Het effect wat Elvi hier beschrijft is inderdaad hetzelfde als wat Holden ervaart iedere keer als hij door een ring passeert :) De episode die jij bedoelt is dus s04e10.

Anyway, over het verdwijnen van die schepen:
spoiler:
Het betreft dus de opbouw van energie binnen een ring, maar niet allemaal gedeeld. De Barkeith was de hekkesluiter als het ware van de vloot van schepen die door de Laconia ring gingen en de hoeveelheid schepen en hun massa die vooraf gingen drukte de Laconia ring tot op de rand van wat het kon hebben waardoor de Barkeith opgegeten werd.

Quote van wikipedia over Medina station:
"Naomi Nagata, after analyzing the data, realized that the ring gates had limits to the amount of matter and energy able to pass through them over a set period of time.

Using this revelation, Naomi overloaded the Sol Ring's capacity just as the Free Navy forces attempted to travel through the Ring gate, thereby causing the disappearance, and assumed destruction, of the entire fleet."
Ah ja, dat was het ja. Dat met Elvi was ik vergeten. Zo te lezen heb ik boek 6 dan ook gelezen.

De ontknoping van seizoen 6 is daarmee ook bekend denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Spooksel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:07:
Ja dat is wel tof inderdaad, de 'side story' van Bobby op Mars tijdens het 4e seizoen (waar de main crew op Ilus is) komt van zo'n novella. Dit hebben ze slim gedaan om dat in de boeken Bobby dus geen rol speelt in het 4e deel (Cibola Burn), maar in de TV serie konden ze d'r moeilijk een heel seizoen weg laten eigenlijk.
Ja inderdaad. En zo heb je ook het verhaal over de uitvinder van de Epstein drive op Mars. Ik vond dat wel leuk te lezen omdat je niet veel mee krijgt van Mars in de tv serie (pre-ring). En het verhaal van Amos toen hij nog tiener was in Baltimor en het verhaal over Fred Johnson. Laatst heb ik 'The Vital Abyss'. Geeft ook extra diepgang aan het verhaal.
spoiler:
Vanuit het perspectief van een protogen wetenschapper met een psychopathische perspectief op het hele experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

@PrimusIP
spoiler:
'een protogen wetenschapper'? De Protogen wetenschapper! Het wordt verteld vanuit het perspectief van Cortazar, zo'n beetje belangrijkste onderzoeker in het verhaal sinds de invasie van Toth station ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jogai schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:57:
Was toch al bekend dat dit het laatste seizoen was? Geen verassing daar. Laatste episode zal 65 minuten zijn. De data staan nu inde startpost
Dat was inderdaad bekend. Maar na het matige seizoen 5 krijgen we nu dus even snel 6 afleveringetjes.
Ik merk dat ik er helemaal niet (meer) naar uitkijk eigenlijk :'(
Ik ga wel kijken natuurlijk, maar ik verwacht een afgeraffeld geheel en nog veel open 'lijntjes'...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Wat ik eerlijk gezegd niet zo goed snap is waarom ze op het eind van seizoen 5 nog zoveel aandacht gegeven hebben aan de groep afvalligen van Mars die naar Laconia reizen.

In seizoen 6 zullen ze alle tijd die ze al hebben nodig hebben om het verhaal rondom de oorlog met Marco Inaros en de Free Navy af te ronden, dus ik hoop dat ze niet of nauwelijks naar Laconia zullen schakelen voor een verhaaltje daar eigenlijk.

Ik snap dat ze duidelijk moesten maken waar de gestolen protomolecule heen gegaan is, want Aarde/Mars denken nu bijvoorbeeld dat Inaros het heeft, maar dat is natuurlijk eigenlijk Duarte/Cortazar en Laconia.

Maargoed, zoals ik al zei... ik hoop dat ze in seizoen 6 geen tijd vuil maken verder aan Laconia. Dat voegt niks toe. Vooral ook omdat in de boeken...

spoiler:
... men dus 28 jaar lang (!!!) niets hoort vanuit Laconia vanaf het moment dat de oorlog met de Free Navy ten einde komt! Er zit dan ook letterlijk echt een tijdsprong van 28 jaar tussen het einde van boek 6 en de start van boek 7!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 23:25

The Zep Man

🏴‍☠️

Spooksel schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:28:
spoiler:
... men dus 28 jaar lang (!!!) niets hoort vanuit Laconia vanaf het moment dat de oorlog met de Free Navy ten einde komt! Er zit dan ook letterlijk echt een tijdsprong van 28 jaar tussen het einde van boek 6 en de start van boek 7!
Dus je zegt eigenlijk dat...

spoiler:
Laconia een haakje is voor een nieuwe serie?
:P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Niemand die de trailer post? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Spooksel schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:28:

Maargoed, zoals ik al zei... ik hoop dat ze in seizoen 6 geen tijd vuil maken verder aan Laconia. Dat voegt niks toe. Vooral ook omdat in de boeken...
Van mij mogen ze dat gedoe met Marco in de eerste 5 minuten van aflevering 1 afronden en zich volledig richten op Laconia. Ik ken die verhaallijn nog niet, maar die lijkt mij een stuk interessanter dan het ge-boehoe van Marco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@LA-384 afgaand op de trailer denk ik dat je pech hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
Ik ga liever blanco het nieuwe seizoen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Laconia lijkt een haakje voor een spin-off (met tijdsprong). Dat is eigenlijk wel goed. Ik heb liever dat ze de serie afronden op een hoogtepunt, en daarmee het verhaal voor de bemanning van de Rocinante afsluiten.

'Meer' is niet altijd 'beter'. Soms moet je weten wanneer je moet stoppen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
Ik zie geruchten dat er een trilogie van films zou kunnen komen. De showrunners zeggen ook altijd dat het niet echt het einde is. Maar ik denk niet dat ze al concreet bezig zijn.

Ik denk dat dit laatste seizoen afsluit met een overwinning op Marco en dan een positieve noot dat de mensheid overal kan koloniseren, dat laat het wat open maar geeft toch een orgelpunt mocht er daarna niets meer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Het verhaal leent zich er uitstekend voor. Ik weet niet wat de huidige kijkcijfers zijn maar het feit dat de show op SciFi al een keer was gecanceld voorspelt niet veel goeds voor eventuele vervolgseries/films.

Overigens komt de 30ste het laatste boek uit meen ik. Daar kijk ik best naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:11
Kijk ik ook enorm naar uit! Het komt allemaal even zo'n beetje tegelijk, maar ik ben er uit voor mijn eigen planning. Moest er toch nog even over nadenken :+

Vandaag weer begonnen in Tiamat's Wrath (deel 8 ), zodat ik (hopelijk) de 30e meteen kan beginnen.
Dan start 10 december het laatste seizoen, maar het vijfde seizoen wil ik eerst nog een keer herkijken voordat ik daar aan begin. Ik wil niet alleen niet tegelijk met de boeken en serie bezig zijn, dus wellicht haal ik de start van het seizoen dan niet, maar ik zie wel hoe het loopt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Melkunie op 22-11-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

MrFl0ppY schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:12:
Het verhaal leent zich er uitstekend voor. Ik weet niet wat de huidige kijkcijfers zijn maar het feit dat de show op SciFi al een keer was gecanceld voorspelt niet veel goeds voor eventuele vervolgseries/films.
Heel eerlijk, dat de show gecancelled was op SyFy zegt eigenlijk helemaal geen ene moer. We hadden daar te maken met een totaaaaaaaaaaaaaaaal ander distributiekanaal! SyFy is een traditionele TV zender wiens verdienmodel draait rondom het verkopen van advertenties rondom TV programma's! Zoals wel vaker had SyFy best een leuke serie in handen, maar omdat ze daar natuurlijk alleen maar puur en alleen kijken naar de kijkcijfertjes in de USA, tja. Dan kan het al snel lijken alsof iets het toch niet is, ondanks het feit dat er internationaal (al dan niet legaal) echt flink naar gekeken werd.

Dat er een markt voor was is inmiddels wel bewezen lijkt me! Het feit dat Bezos destijds The Expanse opgepikt heeft is voor mij een reden geweest om me te abonneren op Prime Video! En dan kreeg ik er ook nog eens gratis verzending om nagenoeg alles op Amazon bij + een ton aan andere toffe content die ik inmiddels bekeken heb daar. Yay
Overigens komt de 30ste het laatste boek uit meen ik. Daar kijk ik best naar uit.
Zooooooooooooo dan, echt :D Ik heb de afgelopen maanden boek 1 t/m 7 opnieuw gelezen, ben nu halverwege boek 8. Als dat uit is dan ploft deel 9 binnenkort op de mat en zit ik er echt helemaal in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Spooksel schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:51:
Heel eerlijk, dat de show gecancelled was op SyFy zegt eigenlijk helemaal geen ene moer. We hadden daar te maken met een totaaaaaaaaaaaaaaaal ander distributiekanaal! SyFy is een traditionele TV zender wiens verdienmodel draait rondom het verkopen van advertenties rondom TV programma's! Zoals wel vaker had SyFy best een leuke serie in handen, maar omdat ze daar natuurlijk alleen maar puur en alleen kijken naar de kijkcijfertjes in de USA, tja. Dan kan het al snel lijken alsof iets het toch niet is, ondanks het feit dat er internationaal (al dan niet legaal) echt flink naar gekeken werd.
Ik ben helemaal niet zuur over de Stargate series, Dark Matter, ... Nee, echt niet. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Spooksel schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:51:
Zooooooooooooo dan, echt :D Ik heb de afgelopen maanden boek 1 t/m 7 opnieuw gelezen, ben nu halverwege boek 8. Als dat uit is dan ploft deel 9 binnenkort op de mat en zit ik er echt helemaal in _/-\o_
Afgelopen maanden boek 1 t/m 7 opnieuw gelezen... Ik doe gemiddeld 1/2 - 3/4 jaar op 1 boek :+ Ik val of in slaap na 2 blz (als ik in bed lees), of ben constant afgeleid. Deze serie heeft me wel aan het lezen gebracht, na seizoen 1 ben ik aan de boeken begonnen. Sinds 2016 heb ik dus boek 1 t/m 6 gelezen. En twee andere scifi boeken, dus 8 in 5 jaar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Boek 8 na wat oponthoud inmiddels gisteravond ook uitgelezen. Kreeg net wel mail van Amazon dat boek 9 inmiddels 6 of 7 januari zou komen, wtf? Dus ik kijken bij Bol, uiterlijk 1 december in huis. Prima! Pre-order bij Amazon (die al sinds januari dit jaar ofzo stond) geannuleerd en bij Bol besteld. Wankers, ga toch niet nog een maand extra zitten wachten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Heel vreemd inderdaad. Amazon zal toch niet als laatste in de pikorde staan. Maar op de webpagina van de auteur zie ik nog geen bericht van uitstel oid. Zou ook wel erg laat zijn voor een boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Cowman
  • Laatst online: 20:09
Spooksel schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:17:
Boek 8 na wat oponthoud inmiddels gisteravond ook uitgelezen. Kreeg net wel mail van Amazon dat boek 9 inmiddels 6 of 7 januari zou komen, wtf? Dus ik kijken bij Bol, uiterlijk 1 december in huis. Prima! Pre-order bij Amazon (die al sinds januari dit jaar ofzo stond) geannuleerd en bij Bol besteld. Wankers, ga toch niet nog een maand extra zitten wachten :X
Ik kan zeggen dat hij niet is uitgesteld in ieder geval want bol.com bezorgde hem gisteren al bij me terwijl morgen volgens mij pas de release is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
In afwachting van het laatste seizoen, ben ik terug begonnen bij het eerste.

Dat 'flip & burn' manoeuvre van de Canterbury in de 1ste aflevering blijft gewoon top. Het gevecht van de Donnager enkele aflevering later is ook goed. De sfeer uit de eerste seizoenen mis ik toch wat in de laatste :)

Wel leuk om de details te zien die de makers er heb in gestopt. Bijvoorbeeld namen op schermen die pas later in de serie van belang worden. Of minder een detail, de conversatie die Avasarala samen met haar kleinzoon heeft wanneer ze naar vallende sterren kijken:

kleinzoon: "Er is niet om bang van te zijn. Het zijn rotsen die verbranden in de lucht"
Avasarala: "Ze zijn niet altijd zo klein."
kleinzoon: "Zoals die ene die de dinosaurussen uitroeide?"
kleinzoon: "OK, die rots was best groot. Maar dat gebeurt haast nooit. Net als de loterij winnen."
Avasarala: "Ik maak me zorgen om mensen die stenen gooien."
kleinzoon: "Niemand kan zo'n grote steen gooien"

Indien deze conversatie niet in de boeken stond, vind ik het mooi gedaan :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therapy777
  • Laatst online: 08-05 23:08

Therapy777

Metal!

Omg ik kom deze thread puur toevallig tegen... ik heb het eerste seizoen op Netflix gezien en toen er nooit een S2 volgde dacht ik dat de stekker er uit was gegaan... maar nu blijkt het dus gewoon alleen niet op Netflix te staan 8)7

Jammer aangezien ik alleen een Netflix abbonement heb. Hopelijk komt het weer een keer terug met alle nieuwe seizoenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@Therapy777 Ik denk zelfs dat er 2 of 3 seizoenen op Netflix stonden? Seizoen 4 en later zijn gefinancierd door Amazon maar ik denk dat de rechten nog wel bij Alcon liggen. Dus wie weet komt het ooit nog eens op Netflix maar verwacht niet dat dit voor binnenkort zal zijn ;) Anderzijds, Amazon Prime is niet zo duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
Therapy777 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:25:
Omg ik kom deze thread puur toevallig tegen... ik heb het eerste seizoen op Netflix gezien en toen er nooit een S2 volgde dacht ik dat de stekker er uit was gegaan... maar nu blijkt het dus gewoon alleen niet op Netflix te staan 8)7

Jammer aangezien ik alleen een Netflix abbonement heb. Hopelijk komt het weer een keer terug met alle nieuwe seizoenen!
Eerste maand Amazon Prime kost €3, daarna kost ie €6. Laat dat geen drempel zijn om deze fantastische serie te kijken.

En als je dan toch Prine hebt kun ook Mr. Robot en Picard kijken, en verder is er nog veel meer leuks te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
LA-384 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:41:
[...]

Afgelopen maanden boek 1 t/m 7 opnieuw gelezen... Ik doe gemiddeld 1/2 - 3/4 jaar op 1 boek :+ Ik val of in slaap na 2 blz (als ik in bed lees), of ben constant afgeleid. Deze serie heeft me wel aan het lezen gebracht, na seizoen 1 ben ik aan de boeken begonnen. Sinds 2016 heb ik dus boek 1 t/m 6 gelezen. En twee andere scifi boeken, dus 8 in 5 jaar :')
Ooit 1->4 gelezen.

Ik had gedacht als seizoen 6 gedaan is lees ik 7->9 ? Denk dat boek 7 jaren later begint en de shows boeken 1->6 zijn + wat novella's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

iwaarden schreef op donderdag 2 december 2021 @ 01:15:
[...]

Eerste maand Amazon Prime kost €3, daarna kost ie €6. Laat dat geen drempel zijn om deze fantastische serie te kijken.
Je hebt denk ik nog een abo bij Amazon.de lopen?
Want dit klopt niet, voor Amazon.nl is de vaste prijs € 2,99 p/m.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
KillerBee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 05:37:
[...]

Je hebt denk ik nog een abo bij Amazon.de lopen?
Want dit klopt niet, voor Amazon.nl is de vaste prijs € 2,99 p/m.
Oh dan is het helemaal mooi, dacht dat dat in Nederland ook al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
[...]

En als je dan toch Prine hebt kun ook Mr. Robot en Picard kijken, en verder is er nog veel meer leuks te vinden.
Vergeet ook niet dat je bij Amazon dan gratis spulletjes kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Eerste maand Amazon Prime kost €3, daarna kost ie €6.
De eerste maand is gratis. Daarna kost het 3 EUR per maand.

[edit]
Zoals de andere reacties al noemden. Nu verwacht ik dat de prijs in de toekomst wel omhoog gaat. Aan de andere kant, Prime Video is (helaas) ook een platform om huur/verkoop te promoten.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 02-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Boek 9 het afgelopen weekend gelezen, dat einde :o

Zal er niks inhoudelijks over zeggen, maar ow my...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Bedoel je dit goed of slecht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Morgen weer van start. Ik heb het afgelopen jaar de 5 seizoenen weer opnieuw gekeken, dus ik zit er nog redelijk vers in. Ik hoop op nog een mooie space battle, verder laat ik me verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Nou, eerder vandaag de eerste aflevering van seizoen 6 bekeken. Ik moet zeggen dat ik het nog steeds erg jammer vind dat het hele seizoen niet gewoon in 1x dropt, want ik wil dit eigenlijk gewoon fucking hard bingen :D

Maar ach, can't have em all... Anyway, zoals in de trailers al te zien was toen heel even wat 'actie' op Laconia. Ik dacht in eerste instantie dat het meisje in de trailer misschien Teresa was, maar het blijkt dus Cara te zijn. Wat ook een stuk logischer is qua tijdlijn. Hoe dan ook, ik hoop nog steeds dat ze er niet al teveel tijd aan vuil maken, tenzij het is om een film op te zetten waar ze iedereen ineens mee verassen ofzo :P

Verder was het overduidelijk een aflevering om de pionnetjes weer even op hun plekje te brengen. Ik stoorde me, wederom, wel weer een beetje aan de onderlinge spanning/strijd binnen de crew van de Rocinante. Dat had je in de boeken dus gewoon niet.

Filip zijn stukken waren erg goed en tonen wat mij betreft echt heel goed hoe hij, net als in de boeken, de mooie verhaaltjes van zijn vader steeds minder en minder gelooft en ziet zitten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik wou eigenlijk nog eens de volledige reeks kijken vooraleer te starten aan S6. Maar het zal er niet meer van komen, ik zit nog steeds aan S1 :P

Er komt trouwens een The Expanse game met Drummer in de hoofdrol:
https://www.telltale.com/...e-wolf-among-us-2-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 23:56
Ik houd Prime ook nog even aan, alleen voor The Expanse.

Gewoon echt een vette serie. Snap niet waarom er zo'n onduidelijkheid was over S6.

Beetje zoals FireFly vroeger. Gewoon cool en toch gecanceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 01:18

burgt

Starbass

Las dat dit laatste seizoen ook maar 6 afleveringen krijgt helaas. Blijkbaar wel via x-ray een short bij iedere afelevering, maar vergeten te kijken na de aflevering gisteren.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@De_Bastaard Firefly is toch iets eerder gestopt helaas.

Ik heb net de eerste aflevering van seizoen 6 gezien. Fijn om te zien dat de Belters nog steeds volslagen debiel zijn en hun destructieve oorlog voortzetten zonder zich zorgen te maken om randzaken zoals hun voedselvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 10:35
Iemand enig idee of we de aliens nog te tonele zien verschijnen? Of focussen ze dit seizoen alleen nog maar op oorlog met The Belt?

Of kan ik beter mijn glazen bol pakken ? :+

[ Voor 15% gewijzigd door PEBKAC op 12-12-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37
PEBKAC schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:50:
Iemand enig idee of we de aliens nog te tonele zien verschijnen? Of focussen ze dit seizoen alleen nog maar op oorlog met The Belt?

Of kan ik beter mijn glazen bol pakken ? :+
Als je nagaat wat er allemaal nog verteld moet worden in 5 afleveringen dan vrees ik dat ze een hoop moeten weglaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
CopyCatz schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:00:
[...]

Als je nagaat wat er allemaal nog verteld moet worden in 5 afleveringen dan vrees ik dat ze een hoop moeten weglaten..
Daar vrees ik inderdaad ook voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

ErikT738 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:00:
Fijn om te zien dat de Belters nog steeds volslagen debiel zijn en hun destructieve oorlog voortzetten zonder zich zorgen te maken om randzaken zoals hun voedselvoorziening.
Het grappige is dus dat die twee die je bij Marco zag zitten zich dus wel degelijk zorgen maken over dat soort randzaken, maar Marco heeft het gewoon te druk met zijn eigen ego strelen en op de Roci jagen dat ie het continu negeert.

spoiler:
In de boeken zijn de preken die hij hier over krijgt van zijn luitenanten niet mals, maar hij negeert het iedere keer weer, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Spooksel schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:08:
[...]

Het grappige is dus dat die twee die je bij Marco zag zitten zich dus wel degelijk zorgen maken over dat soort randzaken, maar Marco heeft het gewoon te druk met zijn eigen ego strelen en op de Roci jagen dat ie het continu negeert.

spoiler:
In de boeken zijn de preken die hij hier over krijgt van zijn luitenanten niet mals, maar hij negeert het iedere keer weer, haha.
Tja, vooralsnog blijft iedereen 'm wel volgen en vrolijk steentjes afschieten op de graanschuur van het zonnestelsel. Ze lijken zich allemaal niet te realiseren dat ze worden gebruikt.

Weet iemand overigens waarom Mars vorig seizoen haar hele ruimtevloot aan het opdoeken was? Je zou juist denken dat je die schepen beter door de ring kan sturen op zoek naar nieuwe planeten om te koloniseren.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:40
Kan iemand uitleggen waarom de asteroïden van Marco aan het begin van afl 1 ineens allemaal inslaan terwijl ze in het vorige seizoen hadden ontdekt hoe ze deze toch konden detecteren & vernietigen met het anti impact systeem???

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is toch duidelijk uitgesproken? De meeste worden beschoten. Maar brokstukken komen alsnog op aarde. Zwaartekracht etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:46
Spooksel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:10:

Verder was het overduidelijk een aflevering om de pionnetjes weer even op hun plekje te brengen. Ik stoorde me, wederom, wel weer een beetje aan de onderlinge spanning/strijd binnen de crew van de Rocinante. Dat had je in de boeken dus gewoon niet.

spoiler:
Filip zijn stukken waren erg goed en tonen wat mij betreft echt heel goed hoe hij, net als in de boeken, de mooie verhaaltjes van zijn vader steeds minder en minder gelooft en ziet zitten nog.
Dit is ergens wel jammer. De serie laat het wel zien zodat je een donkerbruin vermoeden ontwikkeld hoe Filip zijn verhaal verder verloopt. Maar door je vergelijk met de boeken bevestig je het, ipv dat het nog een vraagstuk blijft. Misschien dan toch de vergelijkingen met de boeken niet meer benoemen? }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
ErikT738 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:26:
[...]

Tja, vooralsnog blijft iedereen 'm wel volgen en vrolijk steentjes afschieten op de graanschuur van het zonnestelsel. Ze lijken zich allemaal niet te realiseren dat ze worden gebruikt.

Weet iemand overigens waarom Mars vorig seizoen haar hele ruimtevloot aan het opdoeken was? Je zou juist denken dat je die schepen beter door de ring kan sturen op zoek naar nieuwe planeten om te koloniseren.
Om te beginnen was de vloot van Mars sowieso al kleiner dan die van aarde. Hun kracht lag eerder in de discipline van de Martianen en in de modernere en technologisch betere schepen. Door de vrede met Aarde werd de vloot ook afgebouwd, waarschijnlijk onvrijwillig vanwege het verval van Mars.

Vroeger waren de Martianen en hun economie verenigd in het terraformen van de planeet. Nieuwere generaties toonden reeds minder interesse omdat deze gewoon waren aan het wonen onder een koepel. Maar vooral het openen van de ring zorgde er voor dat een heleboel 'dusters' hun geluk gingen zoeken op 'kant-en-klare' planeten. De droom viel uit elkaar en de economie begon te sputteren wat resulteerde in een sterke toename van de werkloosheid, criminaliteit en corruptie. Iets wat daarvoor veel minder voor kwam op Mars maar nu zelfs door drong tot in de rangen van het door de oorlog verzwakte MCRN.

Dat is toch wat ik heb begrepen uit de serie en uit wat ik zelf eens had gegoogled. Maar ik vond ook dat dit wat beter naar voor had mogen komen in de show. De 'world building' in de serie vind ik toch wat een zwak punt, het komt niet altijd zo goed uit de verf.

• D-Three
Er lijkt goed nieuws en een verklaring te zijn voor het stoppen van de reeks: [KNIP]

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 27-12-2021 10:58 . Reden: Vals nieuws dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Dat nieuws is al niet meer te vinden.... en ik krijg gelijk een trojanhorse melding...

Betere link:

https://www.express.co.uk...anse-cancelled-why-ending

[ Voor 73% gewijzigd door utbone op 24-12-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
utbone schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:05:
Dat nieuws is al niet meer te vinden.... en ik krijg gelijk een trojanhorse melding...

Betere link:

https://www.express.co.uk...anse-cancelled-why-ending
En een link die wél leesbaar op een mobile device is: https://outline.com/fcWSRt

Wat een lading spam bevat die site zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Er zwerven wat artikelen rond met fakenews, maar vooralsnog komt er geen opvolger:

https://twitter.com/JamesSACorey/status/1473753796710842368

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De link die ik had gepost had het over films en een spin-off serie. Maar vals nieuws dus -O-

[ Voor 193% gewijzigd door D-Three op 27-12-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Nog twee afleveringen en dan is het helaas voor de tv-serie klaar.
Stel dat je de boeken wil gaan lezen, moet je dan van voor af aan beginnen, of kan je oppakken waar seizoen 6 stopt? Ik begreep dat bepaalde karakters niet of anders voorkomen. Drummer zou geloof ik een mix zijn van diverse karakters en dat zal bij vast veel meer personen zo zijn. Of wellicht mensen die niet eens bestaan in de boeken, maar wel op TV.

Aangezien ik de tv-serie t/m s5 nu 2x heb bekeken, weet ik niet of ik heel veel zin heb om weer vooraan te beginnen met lezen. Ik ben al geen persoon wat boeken leest, maar ik wil wel door met dit verhaal. :)

Jammer dat Bezos niet nog een S7 / S8 wil maken, ik ben heel benieuwd hoe ze alles in nog twee afleveringen af gaan wikkelen, want dat kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik denk dat je jezelf enorm tekort doet als je de boeken niet vanaf deel 1 gaat lezen. Je krijgt veel meer achtergrondinformatie over wat er speelt, wat je in de serie mist. Ik was ook al een aantal boeken onderweg maar gestopt omdat de serie al verder was. Ik vrees dat ze omdat er nog maar twee afleveringen komen, het hele verhaal achter de ring gates verder maar skippen, en dat is volgens mij nou juist de essentie van het hele verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
JK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:49:
Nog twee afleveringen en dan is het helaas voor de tv-serie klaar.
Stel dat je de boeken wil gaan lezen, moet je dan van voor af aan beginnen, of kan je oppakken waar seizoen 6 stopt? Ik begreep dat bepaalde karakters niet of anders voorkomen. Drummer zou geloof ik een mix zijn van diverse karakters en dat zal bij vast veel meer personen zo zijn. Of wellicht mensen die niet eens bestaan in de boeken, maar wel op TV.

Aangezien ik de tv-serie t/m s5 nu 2x heb bekeken, weet ik niet of ik heel veel zin heb om weer vooraan te beginnen met lezen. Ik ben al geen persoon wat boeken leest, maar ik wil wel door met dit verhaal. :)

Jammer dat Bezos niet nog een S7 / S8 wil maken, ik ben heel benieuwd hoe ze alles in nog twee afleveringen af gaan wikkelen, want dat kan gewoon niet.
Ik heb nog geen eerstehands kennis, maar de serie schijnt nogal af te wijken van de boeken.

Wordt er in de boeken ook zoveel tijd besteed aan de pet cemetery verhaallijn op Laconia? Misschien weten ze me nog te verrassen maar het lijkt al een hele tijd duidelijk waar dit naar toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@JK Mijn advies is om wel bij boek 1 te beginnen. De boeken zijn echt beter dan de show (sorry voor het cliche, maar de boeken zijn extreem goed, en de show is maar gewoontjes imo). Deze boeken zijn ook goed voor niet-lezers denk ik. Ik lees graag, maar ik heb nog nooit zo fanatiek gelezen als deze serie.

@CopyCatz Niet eens dat het verhaal achter de ring gates de essentie is.
spoiler:
1-6 is het verhaal van de protomolecule en het opkomen van de free navy in de nasleep daarvan. 7-9 is dan de opkomst en ondergang van laconia met een eindstrijd die weer met het protomolecule verbindt.
Ik zie daarom de tweedeling die ze voor de show hebben gemaakt wel als erg logisch.

@ErikT738 Die verhaallijn is de novella "strange dogs". De novella's kan je overslaan, maar ik kon ze wel waarderen. Vooral "strange dogs" heeft de meeste impact op het hoofdverhaal.

Overigens is de serie op deze manier vanuit de schrijvers wel slim aangepakt. Als ik een serie lees dan heb ik soms een beetje moeite om direct verder te gaan met het volgende deel. Alsof je even buffer tijd nodig hebt. Nu had ik dat met deze serie sowieso minder omdat ze zo goed zijn, maar dan was het wel fijn om even een novella tussendoor te doen. Even een verhaal met wat minder lange en hoge spanningsboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Ik moet wel zeggen dat ik hetgeen ze van Laconia nu laten zien wel mooi verwerkt vind, ik was heel even bang dat ze de tijdsprong tussen het einde van boek 6 en het begin van boek 7 weg zouden laten, maar dat is gelukkig niet.
spoiler: Tijdsprong tussen de boeken
28 jaar tussen boek 6 en 7!

Wat ze nu ook doen, wat je volgens mij aan het eind van episode 3 zag, is goed laten zien in hoeverre Laconia de Free Navy nog ondersteund/betaald. Het Protomolecule was ZOOOOOOO veel waard voor Laconia dat ze niet alleen de halve vloot van Mars ervoor verkocht hebben aan Marco, maar zelfs nadien nog hardware bleven leveren in de vorm van de railguns die in de 'slow zone' geplaatst worden.

Het enige wat voor mij eerlijk gezegd steevast blijft knagen is de frictie onder de Roci crewleden die keer op keer maar terug blijft komen in de serie. Dat is in de boeken gewoon echt niet zeg maar! Dan doel ik met name op de 'stand off' tussen Jim en Amos over het ontwapenen van de torpedo die de Pella raakte of de uitval van Naomi richting Jim daarna. Het voegt echt niks toe :(

Anyway, @JK. Ik ben het met @CopyCatz eens in deze. Je doet jezelf echt tekort als je gaat beginnen met het lezen van boek 7 en 1 t/m 6 skipt. Het zou in principe best kunnen gezien de tijdsprong tussen het einde van boek 6 en het begin van boek 7, maar het is echt zo'n ontzettend rijk verhaal dat je gewoon echt teveel aan historie mist! Als je echt een 'shortcut' zou willen nemen dan zou je op z'n hoogst boek 4 (Cibola Burn) kunnen overslaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Spooksel op 04-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

@ErikT738 De serie blijft in grote lijnen echt heel goed trouw aan de boeken eigenlijk! Het verschil zit hem vooral in het feit dat de serie de novella's er meer bij betrekt om sommige karakters (met name Bobby) beter betrokken te houden bij het geheel.

Het grootste verschil zit hem eigenlijk in hoe bepaalde karakters zijn weggelaten of een beetje samengevoegd. Een goed voorbeeld hiervan is Camina Drummer! In de boeken is ze, net als in de serie, de '2nd in command' van Fred Johnson op Tycho, maar verder niet megaveel in beeld tot ze uiteindelijk in boek 7 wat prominenter opduikt.

In de serie is ze echter ineens de Kapitein van de Behemoth die door de ring gaat, met Klaes Ashford als XO. In de boeken is Ashford eigenlijk de Kapitein van de Behemoth, met Michio Pa (ja die kleine jankerd uit Drummer d'r piratencrew) als XO! Er is ook nog een 3e Behemoth crewlid, Chief of Security Carlos 'Bull' Baca in de boeken, waarvan ze ook delen overneemt in de serie. Het is in de boeken namelijk Bull die gewond raakt, daarna in een halve mech rond loopt en uiteindelijk zichzelf opoffert twee Belters in Force Recon armor te stoppen. Zoals Drummer ook bijna deed in de serie in de serie met Diogo voordat Naomi een lift in z'n face dropte.

Later, in de fase waarin we nu zitten in de serie, is het in de boeken juist Michio Pa die dus de leider is van de piratenvloot die zich afscheid van de Free Navy, wat nu in de serie onder Drummer valt.

Dus in de boeken is Michio Pa tijdens de gebeurtenissen in boeken 3, 5 en 6 een best belangrijk karakter, terwijl ze in de serie maar een wat zielig achtergrondfiguurtje is eigenlijk. En Drummer is in diezelfde boeken meer een achtergrondfiguur ipv de totale frontwoman die ze nu is in de serie.

[ Voor 16% gewijzigd door Spooksel op 04-01-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

@CopyCatz
@Jogai
@Spooksel

Bedankt voor de info. Dan ga ik gewoon vooraan beginnen. Denk dat ik eerst maar ff één boek koop (de eerste), om te zien of ik er een beetje in kan komen met lezen.
Boeken lezen heb ik dus echt heel lang niet meer gedaan. Ik lees wel veel het internet af. :+
Maar goed, de enige manier om goed dit verhaal te kennen is om de boeken te lezen. Je kan wel een Expanse wiki lezen, maar dat geeft toch niet het volledige verhaal weer.

Toch erg jammer dat de show na S6 stopt. Er valt zonder de boeken verder te kennen nog zo ongelooflijk veel te vertellen. Het begint voor mijn idee nu pas.
De ring is er, 1300 werelden, Laconia, de onbekende agressor... ze komen nu pas op het stuk waarom schepen zoals de Barkeith 'Dutchman' gaan.

En die space battles.. dat blijft echt waanzinnig. Ook gewoon de kleintjes.. denk aan de achtervolging door de Pella, waar dan de Rocinante snel omdraait om de railgun af te vuren etc.
Of alleen al achter de Azure Dragon aan gaan... daar geniet ik helemaal van. :) Star Trek is er echt kinderspel bij. Geen laffe 'shields', nee, gewoon regelmatig schade en kogels die door het plaatwerk gaan.

Maar van die disarmed warhead richting de Pella, dat is dus in de boeken niet gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Als je koopt kan je overwegen om ook een ereader aan te schaffen. De boeken zij bij bol 9 euro per stuk goedkoper, en na 9 boeken (als je ze allemaal gaat lezen) heb je dus je ereader er uit gelezen :+
Dit waren de eerste boeken die ik op ereader las, en dat is mij erg goed bevallen. Als je niet zo'n boekenlezer bent vindt je dat misschien praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

JK schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:09:
Maar van die disarmed warhead richting de Pella, dat is dus in de boeken niet gebeurd?
Dat gebeurt in het boek ook. Die hele confrontatie is nagenoeg een kopie zo uit het boek :) Dat vond ik dan wel weer mooi gedaan in de serie, maar wat ik zei... die onderlinge frictie tussen Jim/Amos en Jim/Naomi nadien heb je dus niet in het boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Jogai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:41:
Als je koopt kan je overwegen om ook een ereader aan te schaffen. De boeken zij bij bol 9 euro per stuk goedkoper, en na 9 boeken (als je ze allemaal gaat lezen) heb je dus je ereader er uit gelezen :+
Dit waren de eerste boeken die ik op ereader las, en dat is mij erg goed bevallen. Als je niet zo'n boekenlezer bent vindt je dat misschien praktischer.
Ik heb mijn vrouw een e-reader cadeau gedaan, zelfs tweemaal, omdat van de eerste de accu het uiteindelijk begaf en ik geen vervangende accu kon vinden. Maar haar e-reader mocht ik niet van haar gebruiken, want dan kan zij zelf niet lezen. :')

Maar daar zou het idd op kunnen, want ze gebruikt 'm echt niet elke dag. Zij denkt weer eerder dat ik de gewone boeken fijner zou vinden om te lezen ipv een e-read boek. Ik kan natuurlijk een boek als e-book kopen en een ander als echt boek en dan oordelen wat ik fijner vind.
Spooksel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Dat gebeurt in het boek ook. Die hele confrontatie is nagenoeg een kopie zo uit het boek :) Dat vond ik dan wel weer mooi gedaan in de serie, maar wat ik zei... die onderlinge frictie tussen Jim/Amos en Jim/Naomi nadien heb je dus niet in het boek.
Ah, op die manier. (y)

Heb gister trouwens de korte bonusfilmpjes gekeken via X-Ray. Wel aardig om te kijken, maar als je ze mist, ook niet erg. Ben wel benieuwd of er nog extra komen, met de laatste twee afleveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Ik ben nog steeds bezig om The Expanse een tweede keer te kijken en het maakt de serie nog beter. Want nu ik meer van de achtergronden en het latere verhaal weet, krijgen bepaalde acties en opmerkingen van personages meer gewicht. Of andere details die nu plots opvallen, zoals bepaalde namen die terloops worden genoemd. Of ook heel erg leuk, bij het starten van de motoren van de Nauvoo brandt één van de sleepboten op en smelten support beams van Tycho Station. :)

Tegelijk ben ik nog met S6 bezig, best een goed seizoen dat uitnodigt tot zoveel meer. Enerzijds jammer dat we dat niet meer te zien zullen krijgen. Maar anderzijds ook mooi dat de makers geen GoT'je doen en niet het gevoel krijgen dat het vlug even wordt afgerond. Of zo lijkt het nu toch nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Nou, volgende week de finale alweer dan. Niet veel actie deze week, was eigenlijk een vrij typische een-na-laatste als je het mij vraagt, beetje alle poppetjes op de juiste plek en/of bij elkaar krijgen zodat we daarna richting de finale kunnen.

Can't wait :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• algalid
Ik denk ook dat deze aflevering vooral bedoelt is om de "gesprekjes op het einde" al achter de rug te hebben en enkele personages op de juiste locatie te zetten. Volgende week is dan het ultieme treffen tussen Holden en Inaros (OK, er zijn meer personages maar het duel spreekt meer aan).

Overigens vond ik dit seizoen Carmina Drummer het meest progressie hebben, een vrouw met een missie. Jammer dat het seizoen zo kort is, het voelt soms aan alsof de personages aan het wachten zijn tot ze in de laatste aflevering in de schijnwerpers hun ding mogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olga2000
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 11:48
Ik snap werkelijk niet hoe alles in één resterende aflevering wordt afgerond.
Mooie serie. Jammer dat het aan het einde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Olga2000 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:05:
Ik snap werkelijk niet hoe alles in één resterende aflevering wordt afgerond.
Kan me daar ook moeilijk een voorstelling bij maken.

Er zijn volgens mij nog zoveel onafgemaakte verhalen, belevenissen; dat krijgen ze nooit in 1 episode geperst.

Of er wordt heel veel open gelaten aan het einde. (zou ik jammer vinden)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Lekker de boeken gaan lezen dus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
De laatste episode zal met zijn 75 minuten iets langer duren. Ik vermoed ook dat het einde voor een stuk open zal blijven. De Rocinante en zijn crew die klaar staan 'voor het volgende avontuur'. Lijkt me beter dan 'ze leefden nog lang en gelukkig'.

En onthoud vooral dat een einde zeer zelden voor iedereen bevredigend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
Jogai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:41:
Met Amazon Kindle zijn ze €3 per stuk, maar dan moet je wel wat Engels kunnen ;)

Ik ben ook begonnen met lezen op mijn E-Reader omdat de serie stopt, ondanks dat ik het verhaal nu ken is het erg verfrissend en boeiend om te lezen.

Ik heb deel 1 in het Engels als Paperback liggen, maar ik lees liever op mijn E-Reader. Mocht iemand geïnteresseerd zijn, deze mag kosteloos worden overgenomen (of tegen eventuele verzendkosten).
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste