CPU en GPU upgrade. Haswell + oud DDR3, of Skylake + DDR4?

Pagina: 1
Acties:

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
Wall of text crits you for 9000! 8)7

De huidige setup van mijn pc dateert alweer van een losjes nageleefde BBG uit 2011 (zie beneden), en is wat mij betreft wel aan een verregaande vervanging toe.

Het oude systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake V3 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik ben nog prima tevreden met kast, processorkoeler, PSU, geheugen, harde schijf en SSD, maar indien julie daar zometeen toch bottlenecks of problemen zien sta ik natuurlijk open voor tips. Met name wat betreft de PSU en de processorkoeler twijfel ik of die nog wel up to date zijn.

Ik zoek een?
Ik zoek een upgrade voor de CPU (en dus moederbord), en voor de GPU. Ik heb me laten leiden door de onderdelen in de desktop BBG van November 2015, maar ik voorzie enkele problemen.

Wat is je budget?
€500-€600 euro mag er wel in.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkenvast, dus dat maakt niet uit. Wel heb ik 2 jaar geleden veel te veel geheugen gekocht (zie lijst). Een typisch foutje, maar nu ik het eenmaal heb neem ik er liever niet nu alweer afscheid van. Behoud van geheugen zou dus fijn zijn, maar niet ten koste van alles natuurlijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil er vooral weer een hele poos fatsoenlijk mee kunnen gamen, al is enige snelheid in Illustrator meegenomen. Onder fatsoenlijk gamen versta ik: komende tijd games op high draaien en alles weer mooi vinden 8)7 .

In principe was ik van plan de relevante onderdelen van de BBG over te nemen in in mijn eigen systeem te plaatsen:

Voorgestelde (maar niet functionerende!) systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GV R939G1 gaming 8gd€ 359,80€ 359,80
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,75

Nu heb ik hierbij twee bedenkingen.
  1. Ik heb gelezen dat die nieuwe processor en mijn oude geheugen niet compatibel zijn (hier). Zoals ik hierboven al zei, heb ik mijn geheugen twee jaar geleden veel te duur en veel te groot gekocht. Het zou op zich zonde zijn om hier afscheid van te nemen. Wat zouden jullie in mijn geval doen:.

De grote vraag hier eigenlijk of mijn oude 16GB DDR3 1600Mhz geheugen het rechtvaardigd om die Haswell te kopen, of dat ik toch echt beter af ben met 8GB DDR4.

NB. dat Haswell moederbord is een stuk duurder dan het Skylake moederbord. Wellicht bestaat er een goedkoper alternatief?
    .
  2. De GFX kaart en mijn voeding. Zoals jullie zien voel ik meer voor het in de BBG voorgestelde alternatief met "meer toekomstbestendigheid"; de R9 390. (In plaats van de Nvidia GTX970 4GB). Er staat echter dat ik dan een grotere voeding moet kopen dan de in de BBG voorgestelde voeding van 400W. Ik lees op de webpagina van de fabrikant het volgende:
    Power requirement: 600W (with one 8-pin and one 6-pin external power connector).
    Dat lijkt me wat te veel voor mijn voeding. Ik lees echter bij een andere variant een powerrequirement van slechts 375W. Namelijk de;
    1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 360,54

Ik heb geen idee waar dergelijke discrepanties vandaan komen, maar ik zal mijn vraag wat de GPU betreft kort houden:
    Zouden jullie voor die R9 gaan met mijn voeding? Of toch voor de Nvidia GTX970 uit de BBG? Of toch maar een nieuwe voeding?

tl;dr
Het gaat dus ofwel om
  • een systeem waarbij ik mijn huidige geheugen aanhoud, en een Haswell processor neem
  • ofwel een systeem waarbij ik de BBG vrijwel volledig aanhoud, en een Skylake processor neem met nieuw DDR4 geheugen
Los daarvan is er nog de vraag of mijn PSU de R9 390 en nieuwe processor wel aankan, en of het überhaupt nut heeft de R9 over de GTX970 te kopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een degelijke beslissing te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door zeepje4life op 15-12-2015 01:33 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:47
Tja ik heb ook de keuze moeten maken tussen een r9 390 en een GTX970. Ik ben nog steeds blij met mijn GTX970. De R9 390 is eigenlijk het beste als je boven 1440p resolutie gaat. Tja je hebt nu niet een super snelle CPU ik denk dat je i5 4xxx al een hoop gaat schelen, skylake is wel een behoorlijk stukje sneller vooral inbepaalde games 10-15fps+. Wat je kan doen is 1x 8gb ddr4 halen dan kan je altijd nog prima upgraden!

Verwijderd

Als je het budget hebt, voor Skylake en DDR4 gaan. Haswell en DDR3 zijn EOL.
En waarom kies je bij Haswell voor een overklok cpu en mobo en bij Skylake niet?
Als je op 1080p denkt te blijven gamen hoef je niet verder te kijken dan een GTX 970. Zuinig en stil en presteert vergelijkbaar met een R9 390. Denk je binnenkort naar 1440p te gaan dan is een R9 390 een betere keuze. Je voeding geeft bij beide kaarten geen problemen.
Je oude cpu, mobo en geheugen kan je nog goed verkopen. Je oude gpu zal wat meer moeite kosten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Als het kan zou ik nog even wachten tot er meer info vrij komt over OC van skylake via BCK.

nieuws: Overklokken van non-K Skylake-processors binnenkort misschien mogelijk

en een mobo kopen waar je mee kan OC.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 10:36
Puddi Puddin schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 07:04:
Tja ik heb ook de keuze moeten maken tussen een r9 390 en een GTX970. Ik ben nog steeds blij met mijn GTX970. De R9 390 is eigenlijk het beste als je boven 1440p resolutie gaat. Tja je hebt nu niet een super snelle CPU ik denk dat je i5 4xxx al een hoop gaat schelen, skylake is wel een behoorlijk stukje sneller vooral inbepaalde games 10-15fps+. Wat je kan doen is 1x 8gb ddr4 halen dan kan je altijd nog prima upgraden!
huh 10-15 fps sneller? bron?

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je hebt een 212 Evo en je maakt je zorgen of die nog wel up to date is? wereldwijd is deze koeler nog steeds nieuw verkrijgbaar en 1 van de meest populaire op de markt, juist omdat ze gewoon geen grappen hebben. de ventilator is op een gegeven moment wel op zijn einde, maar daar zou je een andere voor kunnen halen mocht deze veel geluid maken. qua koelblok kan er weinig mis gaan.
voor 30-50 euro kun je je 6870 nog wel kwijt hoor, daar is nog best vraag naar (best een leuk kaartje voor de lowbudget gamer)
Zelf zou ik lekker voor skylake gaan met een kitje van 8gb, je kunt altijd nog een kitje van 8 of 16 gb bijprikken mocht dit tekort zijn. Een enkel stickje zoals Puddi Pudding voorstelt zou ik niet doen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 16:35
aminam schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:53:
[...]

huh 10-15 fps sneller? bron?
10-15 frames meer is wel een understatement. Verschil in bf hardline tussen de phenom en de haswell i5 is een stuk groter: http://m.pclab.pl/art62700-10.html

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 10:36
Philpend schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:57:
[...]

10-15 frames meer is wel een understatement. Verschil in bf hardline tussen de phenom en de haswell i5 is een stuk groter: http://m.pclab.pl/art62700-10.html
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen, ik las het alsof skylake 10-15fps sneller zou zijn dan haswell.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-02 23:46
Philpend schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:57:
[...]

De 10-15fos verschil werd aangeduid als verschill tussen haswell en skylake. De cpu bench van anandtech heeft helaas bij deze cpus geen games in de vergelijking. Desalniettemin vind ik het verschil niet zo heel denderend. En is een haswell cpu volgens mij geen bottleneck bij games. (sorry kan ff geen linkje copypasten op mijn telefoon).

De overweging zou dus kunnen zijn wil ik nieuwe features, zoals usb 3.1, op mijn bord en vind ik dat de meerprijs waard?

Zelf recentelijk ook met het bijltje gehakt en ik heb voor skylake gekozen. Simpelweg omdat het kan. Usb 3.1 en m.2 vast nog wel eens gebruikt gaan worden en omdat ik het geld er voor over had.

Als laatste, zoals je het nu voorgesteld hebt is het hasswel systeem zelfs duurder. Gezien er uitvoerig wordt gediscussieerd bij het maken van de bbg kan je er van uitgaan dat je voor het gestelde budget een goede koop aan hebt.

• zeepje4life
Ik zie, als tussentijdse samenvatting, dat er een consensus lijkt zijn in die zin dat de Skylake inclusief nieuw geheugen de voorkeur heeft.

Wat dat betreft zal ik daar dan ook niet al te veel meer over nadenken. Ik kan inderdaad voor mijn oude geheugen in het gebruikte circuit nog wat proberen te krijgen (om de pijn van mijn impulsaankoop twee jaar terug te verzachten |:( :P ).

Voorlopig ziet het nieuwe systeem er dus zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,45

Rest mij alleen nog het uitzoeken van de videokaart, en daarover lijken jullie nog verdeeld. Toekomstbestendigheid is voor mij toch het toverwoord, al vind ik de stilte van de GTX970 ook wel een voordeel.

Is het zo dat de R9 390 alleen beter is omdat hij hoger dan 1080 kan? Ik las bijvoorbeeld hier, in een adviestopic over welke R9 390 te nemen, dat de GTX970 beter is dan de R9 390 op vrijwel alle benchmarks, en dat het de R9 390X is die sneller is. Zie hier een soort van bewijs.

Maar vooralsnog neig ik dus naar de R9 390. Ik vraag me daarbij wel af waarom er bij de specificaties van
Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD een verbruik van 600W opgegeven word, en bij de sapphire-radeon-nitro-r9-390-8g-with-back-plate slechts 375W.

Dus, eigenlijk heb ik nog 3,5 vra(a)g(en):
1) Kan mijn voeding beide kaarten aan?
2) Is er een performance verschil tussen de twee R9 390 kaarten?
3a) Is de GTX970 gewoon beter als ik niet hoger dan 1080p ga?
b) Gaat hoger dan 1080p een must worden in de nabije toekomst (aka is de 970 wel toekomstbestendig)?

Alvast bedankt!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
zeepje4life schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:34:
Ja, geen enkel probleem. Een kwalitatief goede voeding à la de Seasonic 520w kan elke mogelijke CPU + GPU combinatie aan, waarbij er nog ruimte is voor een eventuele overclock. Het verbruik van videokaarten en/of systemen wordt vaak zwaar overschat.

Ik zie ook nergens bij de specs van de Gigabyte 390 staan dat hij 600w verbruikt (of het hele systeem).
Dat is echt een fabeltje. Die kaart heeft een 6 pin + 8 pin stekker nodig, dus in theorie kan hij 75 w + 150w + 75w (pci-E slot) trekken uit je voeding, dus 300w.
Vaak is er relatief weinig FPS verschil tussen verschillende merken, al kan de ene fabrikant soms een hogere boost clock meegeven vanuit de fabriek. Verschillen zitten vaak in stroomverbruik, geluidsproductie en natuurlijk het uiterlijk van de kaart. Sommige fabrikanten passen wel het PCB aan en daarmee het VRM design; dit kan in termen van overclocking weer voordelig zijn (mits je daar om geeft).

De gelinkte Sapphire kaart heeft 3 fans en is beduidend langer met 308mm tov 234mm van de Gigabyte met 2 fans.

Volgens http://www.thermaltake.co...upport.aspx?id=c_00001579 gaat de Sapphire kaart niet passen in je huidige kast.
De presteren ongeveer gelijk zou ik zeggen, echter doet de GTX 970 dit met minder verbruik en minder geluidsproductie; het is ook erg prettig dat de fans van de 970 GTX uit staan in IDLE gebruik (semi-passieve fan).
b) Gaat hoger dan 1080p een must worden in de nabije toekomst (aka is de 970 wel toekomstbestendig)?
Dit hangt helemaal van jezelf af! De vraag is of je zelf geld wil investeren in bijv. een 2560 x 1440px (WQHD) monitor; hierop zou de R9 390 iets beter moeten presteren. Het is geen must-have of vereiste, deze afweging zal je helemaal zelf moeten maken :) Echter hebben beide kaarten te weinig performance voor UHD (4K) gaming; daarvoor moet je richting de Fury X of 980 TI of een nieuwere generatie die Q2/Q3 2016 uitkomen.

Een kaart is vrijwel nooit toekomstbestendig, al kan je van zowel de 390 als de 970 GTX een hele lange tijd games op high-ultra blijven spelen op 1080P. Verder bieden beide kaarten nagenoeg dezelfde DX12 support voor future games.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 15-12-2015 14:20 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 08:25

MarvinJames

Theatermaker

zeepje4life schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:34:
Maar vooralsnog neig ik dus naar de R9 390. Ik vraag me daarbij wel af waarom er bij de specificaties van
Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD een verbruik van 600W opgegeven word, en bij de sapphire-radeon-nitro-r9-390-8g-with-back-plate slechts 375W.

Alvast bedankt!
1) Nu ben ik geen voedingexpert, maar wat ik zie is het volgende.
Jouw voeding heeft deze PCI-e aansluitingen: 6+2-pins, 6-pins
De Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD zegt dit nodig te hebben: 6 pins, 8 (6+2) pins, dus dat kan
De Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G zegt dit nodig te hebben: 2x 8 (6+2) pins, daar zit dus een mismatch omdat je 2 pins te kort komt, alleen weet ik niet of dat de videokaart daardoor helemaal niet werkt.

Qua wattage is het geen enkel probleem.

Maar nogmaals, ik ben geen voedingexpert!

2) Het verschil in prestaties lijkt verwaarloosbaar. Het is ook dezelfde chipset en bijna dezelfde specs... Volgens een discussie op tomshardware vinden de meeste mensen de Sapphire het meest betrouwbaar en een goede customer service hebben. Daarom Sapphire. Doe er je voordeel mee. :)

3) De verschillen tussen gelijkwaardige Nvidia en AMD modellen (in dit geval GTX 970 vs R9 390, maar hetzelfde geldt voor de GTX 960 vs R9 380) zijn minimaal.
Feitelijk kunnen we uit benchmarks enkel concluderen dat de Nvidia kaarten minder stroom gebruiken en daardoor minder warm worden en (over het algemeen) iets stiller zijn.
Prestatietechnisch (in frames per seconde) kunnen we niks concluderen. Bij de ene game scoort Nvidia beter, bij de andere game is AMD beter. Zelfs per game kan dat nog verschillen afhankelijk van welk systeem iemand heeft en op welke manier deze persoon de test uitvoert. Als er dan al een verschil is, dan is het ook nog klein: vaak minder dan 5 frames per seconde.
Als toevoeging moet ook verteld worden dat sommige games in hun grafische engine bijvoorbeeld Nvidia Gameworks hebben. Dit zijn "speciale" effecten ontworpen door Nvidia waarvan ze de code niet vrijgeven. Je kan al raden dat als je deze effecten aanzet, dat de Nvidia kaarten dan veel beter presteren omdat de AMD kaarten niet goed met deze Gameworks foefjes overweg kunnen. Dit wordt een beetje als een lelijke zet van Nvidia gezien, maar dat is een heel andere discussie ansich. Deze Gameworks kunnen doorgaans uitgezet worden en dan presteerdt de AMD gewoon optimaal.

• zeepje4life
stin00 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:18:
Ja, geen enkel probleem. Een kwalitatief goede voeding à la de Seasonic 520w kan elke mogelijke CPU + GPU combinatie aan, waarbij er nog ruimte is voor een eventuele overclock. Het verbruik van videokaarten en/of systemen wordt vaak zwaar overschat.

Ik zie ook nergens bij de specs van de Gigabyte 390 staan dat hij 600w verbruikt (of het hele systeem).
Dat is echt een fabeltje. Die kaart heeft een 6 pin + 8 pin stekker nodig, dus in theorie kan hij 75 w + 150w + 75w (pci-E slot) trekken uit je voeding, dus 300w.
Ah, ok. Ik ben daar echt niet in thuis, dus ik geloof je op het woord. (Overigens, dat van die 600W vond ik hier.
[...]dit kan in termen van overclocking weer voordelig zijn (mits je daar om geeft).
Nee, mijn grafische kaart hoef ik niet te overclocken, en zolang het niet nodig is mijn CPU ook niet perse (volgens mij kan dat met deze Skylake + mobo combi niet eens).
De gelinkte Sapphire kaart heeft 3 fans en is beduidend langer met 308mm tov 234mm van de Gigabyte met 2 fans.

Volgens http://www.thermaltake.co...upport.aspx?id=c_00001579 gaat de Sapphire kaart niet passen in je huidige kast.
Thanks dat je dat hebt nagekeken voor me! Ik was er simpelweg van uitgegaan dat mijn kast groot genoeg is voor de meeste kaarten. Lesson learned, crisis averted ;).
Dit hangt helemaal van jezelf af! De vraag is of je zelf geld wil investeren in bijv. een 2560 x 1440px (WQHD) monitor; hierop zou de R9 390 iets beter moeten presteren. Het is geen must-have of vereiste, deze afweging zal je helemaal zelf moeten maken :) Echter hebben beide kaarten te weinig performance voor UHD (4K) gaming; daarvoor moet je richting de Fury X of 980 TI of een nieuwere generatie die Q2/Q3 2016 uitkomen.

Een kaart is vrijwel nooit toekomstbestendig, al kan je van zowel de 390 als de 970 GTX een hele lange tijd games op high-ultra blijven spelen op 1080P. Verder bieden beide kaarten nagenoeg dezelfde DX12 support voor future games.
Je hebt gelijk. Ik ben voorlopig nog niet toe aan een dure >1080p monitor, dus ik denk dat het toch de 970 GTX gaat worden. Hah, het lijkt er toch op dat de beste mensen van de BBG weten waar ze het over hebben _/-\o_ .
Tsux schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:22:
[...]

1) Nu ben ik geen voedingexpert, maar wat ik zie is het volgende.
Jouw voeding heeft deze PCI-e aansluitingen: 6+2-pins, 6-pins
De Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD zegt dit nodig te hebben: 6 pins, 8 (6+2) pins, dus dat kan
De Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G zegt dit nodig te hebben: 2x 8 (6+2) pins, daar zit dus een mismatch omdat je 2 pins te kort komt, alleen weet ik niet of dat de videokaart daardoor helemaal niet werkt.

Qua wattage is het geen enkel probleem.

Maar nogmaals, ik ben geen voedingexpert!
Thanks, ik ging er weer eens van uit dat het allemaal wel gestandardiseerd was. Ik zal er op letten bij de aankoop ;). Even controleren of die GTX970 en de andere componenten wel op mijn voeding passen.
Als toevoeging moet ook verteld worden dat sommige games in hun grafische engine bijvoorbeeld Nvidia Gameworks hebben. Dit zijn "speciale" effecten ontworpen door Nvidia waarvan ze de code niet vrijgeven. Je kan al raden dat als je deze effecten aanzet, dat de Nvidia kaarten dan veel beter presteren omdat de AMD kaarten niet goed met deze Gameworks foefjes overweg kunnen. Dit wordt een beetje als een lelijke zet van Nvidia gezien, maar dat is een heel andere discussie ansich. Deze Gameworks kunnen doorgaans uitgezet worden en dan presteerdt de AMD gewoon optimaal.
Ah, sjoemelsoftware dus! 8)7 Lekker actueel: Sjoemelsoftware woord van het jaar 2015.

Geintje natuurlijk, maar dat is inderdaad mee te nemen. Ik meen me te herinneren dat er ook weer games zijn die specifiek voor AMD geprogrammeerd/geoptimaliseerd zijn (BF4 dacht ik).

Samengevat lijkt het er op dat ik net zo goed de stille en zuinige GTX970 uit de BBG kan overnemen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gigabyte raadt een 600w voeding aan omdat ze uitgaan van een worst case scenario; bijvoorbeeld iemand met een mediamarkt PC met B-merk voeding à la Qtec, MStech en andere tikkende tijdbommen. Daar staat dan doodleuk 750w op de voeding sticker terwijl ze in feite maar 400w of minder kunnen leveren. Jouw Seasonic kan ook daadwerkelijk het wattage leveren dat opgegeven staat, en vaak nog wel iets meer dan dat.

Overigens is de 970 GTX ongelofelijk zuinig qua energieverbruik, de Asus 970 GTX Strix heeft zelfs maar één 8-pin connector nodig. Ik zou zelf de Asus kiezen, al zijn de Gigabyte, MSI en EVGA modellen ook uitstekend.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 08:25

MarvinJames

Theatermaker

zeepje4life schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:41:
Geintje natuurlijk, maar dat is inderdaad mee te nemen. Ik meen me te herinneren dat er ook weer games zijn die specifiek voor AMD geprogrammeerd/geoptimaliseerd zijn (BF4 dacht ik).
Klopt, er zijn inderdaad games geoptimaliseerd voor / door AMD. Die doen het dan ook beter in de benchmarks dan Nvidia. :) Een veel gehoord advies voor videokaartkeuze is tegenwoordig dan ook: kijk welke games je belangrijk vindt en kijk specifiek bij die games wat de verschillende videokaarten presteren.

• zeepje4life
Een goede tip ;), thanks.

Okee, ik ben er vrijwel volledig uit. Een laatste vraagje nog:

Mijn huidige moederbord heeft de ATX formfactor, die uit de BBG microATX. Mijn kast kan beiden aan, maar is het niet verstandiger om dit moederbord te nemen
Gigabyte GA B150 HD3P
in plaats van die uit de BBG:
Gigabyte GA B150M D3H?

Is de overweging hier enkel en alleen het aantal aansluitingen?

Daarnaast vind ik de memory supportlists van beide moederborden geen compatibiliteit met het geheugen zie hier. What's up with that?

Edit: mijn Crucial M500 SSD staat ook niet op de SSD-compatibiliteitslijst? Is dit een geval van Gigabyte die enkele fabrikanten sponsort, of moet ik me zorgen maken?

[ Voor 9% gewijzigd door zeepje4life op 15-12-2015 20:34 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
Die M500 SSD is een SATA SSD, dus hij kan sws op die mobo

• zeepje4life
KappaRoss schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:36:
Die M500 SSD is een SATA SSD, dus hij kan sws op die mobo
Ah, ok :D . Enig idee wat de overweging is (behalve aantal connecties) tussen de twee mobos? Ik kon in de sticky van dit forum niets vinden over waarom je verder microATX over ATX zou prefereren oid.

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03-2025
microATX bordje - mATX kast
ATX bord - ATX kast :)

• zeepje4life
KappaRoss schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:51:
microATX bordje - mATX kast
ATX bord - ATX kast :)
I see, dus toch enkel "niet omdat het moet, maar omdat het kan" ;). Goed, dan ga ik mijn upgrades nu bestellen ;).

Edit:
besteld bij Afuture:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,80€ 359,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,30

Ik ben benieuwd.

Enorm bedankt voor al jullie suggesties!

[ Voor 76% gewijzigd door zeepje4life op 15-12-2015 21:11 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:51
Je hebt natuurlijk ook nog Skylake moederborden met DDR3: http://tweakers.net/categ...WZUmytjpK5hTGSsKEJULC2FgA
Benchmarks zeggen alleen dat geheugensnelheid best veel uitmaakt voor Skylake (je ziet zelfs dat Haswell met 1600-1866 geheugen sneller is).

Een andere optie: Als je bij Haswell blijft heb je in principe iets meer geld over voor iets anders, denk bv aan een xeon/i7.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 261,51€ 261,51
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,26

[ Voor 65% gewijzigd door mitsumark op 15-12-2015 23:47 ]

• zeepje4life
mitsumark schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:30:
Je hebt natuurlijk ook nog Skylake moederborden met DDR3: http://tweakers.net/categ...WZUmytjpK5hTGSsKEJULC2FgA
Benchmarks zeggen alleen dat geheugensnelheid best veel uitmaakt voor Skylake (je ziet zelfs dat Haswell met 1600-1866 geheugen sneller is).

Een andere optie: Als je bij Haswell blijft heb je in principe iets meer geld over voor iets anders, denk bv aan een xeon/i7.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 261,51€ 261,51
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,26
Bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels al nieuw geheugen besteld ;).

Ik weet stiekem niet zeker of het nu een moederbord issue was, maar ik had hier gelezen dat de Skylake processoren DDR3 echt niet lekker vinden. Ik als relatieve leek neem het gewoon aan van dat soort berichten dat ik het dan ook niet moet doen.

• mitsumark
Het lijkt er inderdaad op dat geheugen met een voltage van 1.65V niet aan te raden is.

Nu hopen dat je je Skylake nog kunt overklokken na moederbord updates :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-02 17:06

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

zeepje4life schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:59:
[...]

I see, dus toch enkel "niet omdat het moet, maar omdat het kan" ;). Goed, dan ga ik mijn upgrades nu bestellen ;).

Edit:
besteld bij Afuture:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,30

Ik ben benieuwd.

Enorm bedankt voor al jullie suggesties!
Ik kan bevestigen dat de GTX970 van Asus het geld dubbel en dik waard is. Ben zelf overgestapt van een 280X en het verschil is enorm qua FPS, overclockbaarheid, warmte, geluid en verbruik. Ik ben zonder overdrijven 150-250W in verbruik omlaag gegaan.

Ik draai 3x1080p, dus 5760x1080P en kan Assetto Corsa op ultra met 4xAA, m.u.v. post processing op gemiddeld 100FPS draaien. Niks mis mee. Een 390 is ook absoluut niks mis mee, en wellicht een betere keuze op hogere resoluties. Het energieverbruik was voor mij in ieder geval de doorslaggevende factor, en als je PC een hoop uurtjes per dag aanstaat betaald een onderdeel zichzelf bij wijze van spreken terug.

Zo verstookte ik gemiddeld 15 euro per maand aan stroom, en nu is dat ongeveer gehalveerd. Per jaar dus 90 euro minder. Nu heb jij het "geluk" geen triple screen te draaien, bij AMD GPU's gaat het verbruik dan om de een of andere reden nogal omhoog in idle. Zo zou het CPU verbruik bij mij ook zomaar 150W minder kunnen worden met een Intel CPU, maar hier zijn de aanschafkosten dermate hoog dat dit zich niet zomaar terugbetaald. In jou geval zou ik ook voor een i5-6400 of i5-6500 zijn gegaan, je gaat hoe dan ook gigantisch vooruit. Het is alleen jammer dat alle hardware omtrent de Skylake's zo duur is geworden, denk aan MoBo en RAM.

Overigens, ik heb zelf altijd 16GB RAM gehad, op een half jaartje na, waarin ik toch regelmatig tegen de limieten aanliep. Als ik jou was zou ik eerst inderdaad eens 8GB proberen en daarna kijken of je nog 8GB extra nodig hebt of niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• mitsumark
150-250W? Heb je dat gemeten? De 280X verbruikt niet eens 250W...
Het verschil tussen een 280X en 970 is tijdens gamen pakweg 50W (afhankelijk van de versie).

90 euro per jaar = 24/7 45W verschil. Dat gaat wellicht op als de pc veel aanstaat en je inderdaad een AMD kaart hebt met meerdere schermen aangesloten, maar dan nog overdrijf je volgens mij behoorlijk.

Tussen een 970 en 390 zit gemiddeld 50-75W verschil, met 4 uur per dag gamen (lijkt me al veel) kost dat je (of je ouders) misschien 1,5 euro per maand...
In idle (met 1 scherm) zijn ze net zo zuinig.

Ik ben het volledig met je eens dat een 970 zuiniger is (dan een 280x of 390), maar je hoeft niet te overdrijven om je punt te maken (wat in de praktijk dus eigenlijk heel geen groot punt is).
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je een iets sterkere voeding neemt bij een 390.
Als je niet overklokt (en geen furmark gaat draaien) en voor een skylake setup gaat voldoet de 400W voeding overigens ook nog wel met een 390, anders dus voor een 450-550W model gaan.
(dat hoeft ook niet perse gelijk duur te zijn, bv: pricewatch: Super Flower Golden Green HX 450 watt)

16GB lijkt me inderdaad ook geen verkeerd idee, je kunt uiteraard ook later uitbreiden wanneer dat nodig blijkt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
@kuusj98 heb je daar ook een bron voor? http://nl.hardware.info/r...ire-en-xfx-stroomverbruik

dan zou je systeem dus nu op 70-170w verbruiken. dat is best knap. gezien hardware info op 263 uit komt
http://nl.hardware.info/r...oductie-en-stroomverbruik

ik tel toch echt een 50-60w

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als je wat geld over wilt houden:
Volgens mij ondersteunt jouw huidige moederbord ook de AMD FX-8350 CPU. Zet daar een nieuwe GPU bij en je kunt de komende jaren voort.

• zeepje4life
Er heeft zich toch nog een kleine mutatie voorgedaan in mijn bestelling:

die ASUS Strix GTX970 is toch een stuk groter dan ik dacht (of mijn kast in ieder geval iets krapper). En hoewel het wellicht net past (met wat kabelbuigwerk) gaat dat de airflow zeker niet ten goede komen. In deze roundup zag ik dat de EVGA versie (EVGA Geforce GTX970 4 GB Superclocked ACX 20) de hoogste score haalde, en hetzelfde formaat heeft als mijn huidige videokaart. Goed, het geluid dat er op maximum load uit komt is schijnbaar niet best, maar laten we hopen dat dat met de behouden airflow nog wel goed blijft.

Overigens, top service van Afuture: order aangepast, prijsverschil hoef ik niet te betalen. Goed, het was ongeveer 3 euro, maar toch vind ik dat netjes. _/-\o_

EDIT:

Nondejus. Mezelf toch een beetje gek laten maken door al het gedoe op internet over die heatpipes. In de hoop dat ie iets stiller is, voor 20 euro meer deze besteld: EVGA GeForce GTX970 FTW ACX2.0. En nu ben ik er echt klaar mee :P.

[ Voor 14% gewijzigd door zeepje4life op 16-12-2015 14:57 ]

Pagina: 1