Wall of text crits you for 9000!
De huidige setup van mijn pc dateert alweer van een losjes nageleefde BBG uit 2011 (zie beneden), en is wat mij betreft wel aan een verregaande vervanging toe.
Het oude systeem:
Ik ben nog prima tevreden met kast, processorkoeler, PSU, geheugen, harde schijf en SSD, maar indien julie daar zometeen toch bottlenecks of problemen zien sta ik natuurlijk open voor tips. Met name wat betreft de PSU en de processorkoeler twijfel ik of die nog wel up to date zijn.
Ik zoek een?
Ik zoek een upgrade voor de CPU (en dus moederbord), en voor de GPU. Ik heb me laten leiden door de onderdelen in de desktop BBG van November 2015, maar ik voorzie enkele problemen.
Wat is je budget?
€500-€600 euro mag er wel in.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkenvast, dus dat maakt niet uit. Wel heb ik 2 jaar geleden veel te veel geheugen gekocht (zie lijst). Een typisch foutje, maar nu ik het eenmaal heb neem ik er liever niet nu alweer afscheid van. Behoud van geheugen zou dus fijn zijn, maar niet ten koste van alles natuurlijk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil er vooral weer een hele poos fatsoenlijk mee kunnen gamen, al is enige snelheid in Illustrator meegenomen. Onder fatsoenlijk gamen versta ik: komende tijd games op high draaien en alles weer mooi vinden
.
In principe was ik van plan de relevante onderdelen van de BBG over te nemen in in mijn eigen systeem te plaatsen:
Voorgestelde (maar niet functionerende!) systeem:
Nu heb ik hierbij twee bedenkingen.
tl;dr
Het gaat dus ofwel om
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een degelijke beslissing te maken.
De huidige setup van mijn pc dateert alweer van een losjes nageleefde BBG uit 2011 (zie beneden), en is wat mij betreft wel aan een verregaande vervanging toe.
Het oude systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock 870 Extreme3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Ik ben nog prima tevreden met kast, processorkoeler, PSU, geheugen, harde schijf en SSD, maar indien julie daar zometeen toch bottlenecks of problemen zien sta ik natuurlijk open voor tips. Met name wat betreft de PSU en de processorkoeler twijfel ik of die nog wel up to date zijn.
Ik zoek een?
Ik zoek een upgrade voor de CPU (en dus moederbord), en voor de GPU. Ik heb me laten leiden door de onderdelen in de desktop BBG van November 2015, maar ik voorzie enkele problemen.
Wat is je budget?
€500-€600 euro mag er wel in.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merkenvast, dus dat maakt niet uit. Wel heb ik 2 jaar geleden veel te veel geheugen gekocht (zie lijst). Een typisch foutje, maar nu ik het eenmaal heb neem ik er liever niet nu alweer afscheid van. Behoud van geheugen zou dus fijn zijn, maar niet ten koste van alles natuurlijk.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil er vooral weer een hele poos fatsoenlijk mee kunnen gamen, al is enige snelheid in Illustrator meegenomen. Onder fatsoenlijk gamen versta ik: komende tijd games op high draaien en alles weer mooi vinden
In principe was ik van plan de relevante onderdelen van de BBG over te nemen in in mijn eigen systeem te plaatsen:
Voorgestelde (maar niet functionerende!) systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6400 Boxed | € 192,- | € 192,- |
| 1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 82,95 | € 82,95 |
| 1 | Gigabyte GV R939G1 gaming 8gd | € 359,80 | € 359,80 |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 634,75 | |
Nu heb ik hierbij twee bedenkingen.
- Ik heb gelezen dat die nieuwe processor en mijn oude geheugen niet compatibel zijn (hier). Zoals ik hierboven al zei, heb ik mijn geheugen twee jaar geleden veel te duur en veel te groot gekocht. Het zou op zich zonde zijn om hier afscheid van te nemen. Wat zouden jullie in mijn geval doen:
- Een Haswell processor die wel DDR3 draait nemen, met bijbehorend moederbord:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5-4690K Boxed € 246,- € 246,- 1 Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 € 131,74 € 131,74 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 377,74 - Of mijn verlies nemen en gewoon voor het DDR4 geheugen van bijvoorbeeld de BBG gaan?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5-6400 Boxed € 192,- € 192,- 1 Gigabyte GA-B150M-D3H € 82,95 € 82,95 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA € 46,50 € 46,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 321,45
De grote vraag hier eigenlijk of mijn oude 16GB DDR3 1600Mhz geheugen het rechtvaardigd om die Haswell te kopen, of dat ik toch echt beter af ben met 8GB DDR4.
NB. dat Haswell moederbord is een stuk duurder dan het Skylake moederbord. Wellicht bestaat er een goedkoper alternatief?
. - Een Haswell processor die wel DDR3 draait nemen, met bijbehorend moederbord:
- De GFX kaart en mijn voeding. Zoals jullie zien voel ik meer voor het in de BBG voorgestelde alternatief met "meer toekomstbestendigheid"; de R9 390. (In plaats van de Nvidia GTX970 4GB). Er staat echter dat ik dan een grotere voeding moet kopen dan de in de BBG voorgestelde voeding van 400W. Ik lees op de webpagina van de fabrikant het volgende:
Power requirement: 600W (with one 8-pin and one 6-pin external power connector).
Dat lijkt me wat te veel voor mijn voeding. Ik lees echter bij een andere variant een powerrequirement van slechts 375W. Namelijk de;
1 Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate € 360,54
Ik heb geen idee waar dergelijke discrepanties vandaan komen, maar ik zal mijn vraag wat de GPU betreft kort houden:
Zouden jullie voor die R9 gaan met mijn voeding? Of toch voor de Nvidia GTX970 uit de BBG? Of toch maar een nieuwe voeding?
tl;dr
Het gaat dus ofwel om
- een systeem waarbij ik mijn huidige geheugen aanhoud, en een Haswell processor neem
- ofwel een systeem waarbij ik de BBG vrijwel volledig aanhoud, en een Skylake processor neem met nieuw DDR4 geheugen
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen een degelijke beslissing te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door zeepje4life op 15-12-2015 01:33 ]