Gisteren dacht ik rond een uurtje of 12:40, laat ik gewoon eens in IMSA (GTE) springen zonder verder een practice rondje te hebben gereden. Vorig seizoen wel wat ILMS gedaan op interlagos maar had geen hoge verwachtingen.
Tot mijn verbazing was ik als nummer 1 geseed in de middelste split (
https://members.iracing.c...id=32879693&custid=342991). Zoals het zeer koud zonder oefening betaamt uiteraard mijn kwalificatie vernaggeld (eerste ronde was bar en bar slecht en de tweede pakte ik in de Senna Esses een off-track). 13e tot gevolg. Ik was helemaal klaar voor crashes in de esses, maar wonderbaarlijk genoeg lukte het me om alle rotzooi te ontwijken. Ik zat ergens op plaats 7 geloof ik en reed daarna rustig door, kon de aansluiting met personen voor me niet echt vinden (zat niet echt lekker in de flow qua rondetijden). Erg veel incidenten op de baan die ik ternauwernood kon ontwijken, met als hoogtepunt een ferrari die midden op de racelijn in bocht 4-5 horizontaal staat, ik besluit de binnenkant te pakken. Ik heb me gecommitteerd en kan geen kant op als hij gas geeft, ik dacht: race over, maar wonder boven wonder geen contact! Inmiddels rijd ik 4e, wat gt3's ingehaald te hebben tijd voor een pitstop. Na wat rondjes te hebben gedraaid roept crew chief: You're leading. Blijkt de leider tot dan (Childs) banden te hebben genomen. Nog een paar spannende momenten of ik de kerel achter me kon houden, maar dat lukte. Gevolg: mijn eerste GTE winst! Hoewel het een beetje een cadeautje was en ik eige
nlijk niet on pace was, erg tevreden mee.
Het breekt bovendien een beetje de tendens van de start in GTE. Zeker op Spa was dat een drama vrijwel altijd betrokken bij incidenten, een aantal avoidable en een aantal zeker ook niet (ik zat als één van de autos in deze bijvoorbeeld
YouTube: YouTube (de zilvere porsche die vol de ford de lucht instuurt). Dat markeerde een vrij groot dieptepunt waarin ik in de 12h van Suzuka en de diverse 6 uur races crashte en het verneukte voor mijn teammaat. Dat wijzigde ook mijn aanpak een beetje. Door wat 'soul searching' heb ik maar gewoon besloten dat die cijfertjes me eige
nlijk niet meer zoveel moeten uitmaken, Zowel Safety Rating (A class en boven B doe ik geen races) als irating boeit me niet zo, zolang ik maar mooie races heb en die zijn overal op iedere rating te vinden. Voor een mooi gevecht tussen mij en m'n teammaat op silverstone van de week (
YouTube: One lap of Silverstone battle
Ik zou graag meedoen aan de GoT-races, maar denk dat dit tijdtechnisch even lastig is. Mijn schema voor 'nomale' races zit vol: 8/8 (of is het 9 dit seizoen) ILMS, 4 ELMS en 12 uur van Silverstone en Barcelona. Maar wellicht kom ik langs op één van de oefenavonden zoals gister voor Le Mans. Dat leek me best een aardig idee in aa
nloop naar zaterdag.
TL;DR: IMSA GTE Interlagos gewonnen door geluk en 'hoe ging ik om met tegenslag'.