Welke tablet als vervanger van DVD-scherpjes in de auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 32.897 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-05 08:20
Afgelopen zomer heb ik als vader van twee jonge kinderen (bijna 4 en net 2) voor het eerst gebruik gemaakt van de bekende DVD-schermpjes in de auto. We hadden dit AKAI-systeem geleend van onze buren. Omdat mijn vrouw en ik het geen goed idee vonden om ze er al te lang naar te laten kijken, hadden we de schermpjes achter de hand gehouden om ze pas in te zetten als het echt nodig was. En die strategie werkte heel goed. Echter hebben die schermpjes nogal wat nadelen

- de beeldkwaliteit is ruk (ok, dat zal die kids natuurlijk jeuken maar goed)
- ze zijn nog best duur, zeker als je een systeem wilt waarbij ieder kind naar iets anders kan kijken (180€)
- qua bestandformaten was ons systeem nogal kieskeurig in wat geaccepteerd werd, waardoor ik veel tijd kwijt was aan het vooraf omzetten van filmpjes
- het installeren is niet heel makkelijk
- het bedienen is voor de ouders vanaf de voorstoel nogal onhandig

Nu zat ik te denken, zou je niet beter gewoon 2 goedkope tablets kunnen kopen?

- ieder kind heeft z'n eigen scherm
- makkelijk installeren (kids houden 'm gewoon in de hand)
- mogelijkheid kinderapps (spelletjes enzo) te installeren
- ouders kunnen eenvoudig wat aanklikken

Tablets kosten niet veel meer these days. Sterker nog, als je ziet wat je voor een DVD-systeem betaalt waarbij ieder kind z'n eigen film kan bekijken dan ben je misschien zelfs goedkoper uit.

De eisen

- moet een bestandssysteem hebben, vandaar Android
- geheugenslot, liefst (micro)-SD
- accuduur minimaal 4 uur, liefst natuurlijk langer
- bouwkwaliteit moet redelijk goed zijn
- er moet een stevige bumper o.i.d. voor beschikbaar zijn
- niet al te duur ;)
- er moet een headphone-aansluiting op zitten
- formaat 8" of 10" (advies welkom!)

Suggesties zijn welkom. Ook suggesties voor kindvriendelijke headphones zijn welkom.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laptom
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 16:20
Goede vraag, ik zit met hetzelfde probleem. Ik hou dit topic even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-04 17:01

HetGezegde

Yes, you can!

Sommige tablets van Samsung hebben een kids-modus/variant. Hierdoor enkel voor "kindvriendelijke" spelletjes en inderdaad film.

Nadeel gaat wel zijn dat de tablets niet synchroon lopen en ze lastig(er) te bedienen zijn vanuit de auto volgens mij. Wellicht is er een bluetooth remote app o.i.d.? Ik ken ze wel voor Windows, maar voor Android om Android te bedienen heb ik ze nog niet gezien.

Is dit erg? Anders heb je gewoon een soort "zak" met uitsparing aan je leuning waar je ze in kunt schuiven en als je ze wilt bedienen, haal je ze er gewoon even uit.

De pricewatch helpt:
http://tweakers.net/categ...zndjfQC__TnI0D8axISJY1_UO

Gezocht op 8 tot en met 10(.8) inch.
1GB RAM (is toch wel minimaal)
8GB opslag (moet niet meer zijn - vaak uitbreidbaar met SD kaart -> gemakkelijk films via je PC erop zetten)
Android OS
Bekende merken voor een fatsoenlijk apparaat imo

Kun je hier wat mee?

[ Voor 36% gewijzigd door HetGezegde op 16-12-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goed topic!
Ik heb ooit een Philips PV9002i twinplay aangeschaft als alternatief voor de bekende DVD schermpjes.
Werkt prima, maar heeft als beperking dat het alleen 30pins iPhone/iPad aansluiting heeft.

Ik verwacht niet dat de PV9002 nog nieuw te verkrijgen is. Misschien tweedehands?
Wellicht heb je iets aan deze informatie en/of brengt het je nieuwe ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Als er nu kleine beeldschermpjes zouden bestaan (die weinig energie verbruiken, iets met 5V of accu) en die je met een kabeltje naar bijv. een simpele laptop zou kunnen verbinden. Dan kun je op de laptop het scherm "uitbreiden" en ieder een andere film kunnen opzetten.

Zit je wel weer met kabels die van achter naar voren lopen.. En een laptop o.i.d.

*hersenspinsels/brainfarts. Ik noteer het maar

• havana
Zo'n Lenovo van 125€ is best een aardige optie, al is de stap naar een Samsung van 150€ dan wel heel klein. Maar denk wel dat het zoiets gaat worden.

DIT IS MIJN WEBSITE

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 09:10

WCA

Misschien in china kijken naar een mooie windows tablet? Daar gooi je VLC of MPC-HC op en dat speelt dan alles wat je wil. Een video player voor kids is vast ook wel te vinden

[ Voor 17% gewijzigd door WCA op 17-12-2015 09:57 ]

Share and Enjoy!

• havana
Ik zit nu naar deze te kijken

pricewatch: Lenovo Tab 2 A7-10 Zwart

DIT IS MIJN WEBSITE

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Perse een tablet? Zou een rPI oplossing niet mogelijk zijn? 2x HDMI touchscreen LCD (heb je voor 40 euro volgens mij), 2x rPI Zero + cable pack. Dan nog een voeding die zowel de pi als het scherm kan voeden.

Pvouput live

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Maar dat is dan weer niet handig om BUITEN de auto te gebruiken. Wel een mooie oplossing though :)

Ik heb de Lenovo's inmiddels besteld (2x). Twee kinderkoptelefoons erbij en gáán :)

Siliconenhoesjes van eBay erbij, al zal het ff duren voordat die bezorgd worden (want komen uit China).

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 17-12-2015 10:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

GreNade schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:56:
Misschien in china kijken naar een mooie windows tablet? Daar gooi je VLC of MPC-HC op en dat speelt dan alles wat je wil. Een video player voor kids is vast ook wel te vinden
Lijkt me niet de handigste optie. Windows is daarnaast ook voor de kids wat te uitgebreid en Android heeft ook VLC beschikbaar; speelt ook alles.

En wat als er iets mis is? Terugsturen naar China? Okay, het is misschien niet duur maar toch. €100 ben gauw kwijt.
havana schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:18:
Maar dat is dan weer niet handig om BUITEN de auto te gebruiken. Wel een mooie oplossing though :)

Ik heb de Lenovo's inmiddels besteld (2x). Twee kinderkoptelefoons erbij en gáán :)

Siliconenhoesjes van eBay erbij, al zal het ff duren voordat die bezorgd worden (want komen uit China).
Ben blij dat ik je heb kunnen helpen :)

[ Voor 28% gewijzigd door HetGezegde op 17-12-2015 12:13 ]

712641

Gebruik zelf een Asus Zenpad 7.0. Is breedbeeld en heeft redelijk goed beeld. Kostte laatst 100 euro bij de Mediamarkt in de aanbieding. Als je ze weet bij te voeden heb je een prima oplossing, want de accu gaat maar een paar uur mij bij volle lichtsterkte. Ik weet niet of 1080 ofzo gaat werken, maar dat kan ik eventueel wel voor je proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door 712641 op 17-12-2015 12:17 ]

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

720, 1080, 1440. Voor kids is dat geen problem lijkt me. Een powerbank van Xiaomi (of enig andere) doet wonderen (: 10400mAh voor €20 a €25 bij DealExtreme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 14:19
Zat zelf vanwege nieuwe auto begin dit jaar ook met dit vraagstuk en geplande vakantie richting Italie
Het eigen entertainment systeem direct bij de nieuwe auto was geen optie vanwege prijs en omdat dit maar 2 schermpjes heeft en wij drie kinderen hebben.

Hebben zelf volgende keuze gemaakt:
3 maal de Chuwi Vi8 dual boot 8inch, voor rond de € 80 per stuk
3 beschermhoesjes en screenprotectors
3 maal koptelefoon van Sony bedraad en opvouwbaar, a € 15,- .bewust gekozen voor bedraad omdat je geen geklooi wil met niet koppelen van BT of verkeerd connecten als spul op de achterbank zit en je dus steeds achterstevoren zit om het op te lossen.
3 maal geheugenkaartje a 64GB
En nog aantal Xiaomi powerbanks
2 hoofdsteunhouders
Derde en middelste schermpje met een speciale houder tussen hoofdsteunen van voorstoelen bevestigd
En verder dan ook nog 3 voudige USB auto oplader waarvan 2 poorten 2,1A leveren

Is ons erg goed bevallen, kinderen kunnen dit prima bedienen, schermkwaliteit in de auto is ook prima. Gebruikenten VLC voor zowel video als muziek. Verder ook een hoop strips op gezet die ze gedurende vakantie konden lezen. Rond de 4 uur haal je zeker in gebruik op volle acculading.
Zelf in gebruik met Android maar kunt dus makkelijk switchen naar Windows indien gewenst.
Daarnaast dus voordeel dat je dus met losse tablets ze ook tijdens vakantie zelf kunt gebruiken maar ook nu gewoon thuis dag dagelijks in gebruik.

Enige is dat kinderen bij ons de leeftijd van 5,8 en 10 hebben en dus net wat makkelijker het spul zelfstandig kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:50
Overigens is teamviewer ook beschikbaar voor Android. Je kan dan dus even een van de schermen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
Paultje3181 schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:29:
Overigens is teamviewer ook beschikbaar voor Android. Je kan dan dus even een van de schermen overnemen.
moet je wel netwerk hebben met je tablets.. als je een wifi spot met je telefoon aanmaakt loop je wel een data risico met meerdere tablets/kinderen/buitenland. dus dat is nog niet zo makkelijk ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 13:21

Kettrick

Rantmeister!

havana schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:18:

Qua software zou je nog naar Plex kunnen kijken, mijn kleine was met 3 jaar oud al prima in staat om heen en weer te bladeren tussen films. Met plex sync kan je redelijk eenvoudig heen en weer syncen naar je tablet, en als je twee hebt kan je van de een naar de ander streamen en maakt het dus niet eens uit op welke tablet de content staat 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:50
Prulleman schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:03:
[...]

moet je wel netwerk hebben met je tablets.. als je een wifi spot met je telefoon aanmaakt loop je wel een data risico met meerdere tablets/kinderen/buitenland. dus dat is nog niet zo makkelijk ;)
Met een mifi-router zonder sim kaart is dat risico niet heel groot hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mananddog
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-01 08:50
Zijn er mensen die ondertussen een oplossing hebben gevonden? Ik zit nu aan hetzelfde te denken, maar we zijn ondertussen alweer wat verder in de toekomst:). We hebben zelf een ipad maar die is totaal ongeschikt om films op te kijken onderweg (gedoe met erop plaatsen en geen uitbreidbaar geheugen). Ik verwacht meer van Android in dit geval maar ben totaal niet op de hoogte wat de laatste modellen zijn en wat je wel en niet moet pakken hierbij. Android verouderd wat sneller heb ik begrepen dus je moet oppassen met 2ehands modellen en typenummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
mananddog schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:17:
Zijn er mensen die ondertussen een oplossing hebben gevonden? Ik zit nu aan hetzelfde te denken, maar we zijn ondertussen alweer wat verder in de toekomst:). We hebben zelf een ipad maar die is totaal ongeschikt om films op te kijken onderweg (gedoe met erop plaatsen en geen uitbreidbaar geheugen). Ik verwacht meer van Android in dit geval maar ben totaal niet op de hoogte wat de laatste modellen zijn en wat je wel en niet moet pakken hierbij. Android verouderd wat sneller heb ik begrepen dus je moet oppassen met 2ehands modellen en typenummers.
Ik heb voor dit doeleinde net een extra tablet besteld:
• Samsung Galaxy Tab 10.1 Wi-Fi (2016)
• Universal tablet houder
• MoKo Samsung Galaxy Tab A 10.1 case
• SanDisk Ultra Android microSDXC 64GB
• (Book cover case)

Komt met Android 7. Ik zie niet direct LineageOS ondersteuning, maar er zijn wel community roms op basis van LineageOS. Kans is dus best groot dat je de tablet up to date kunt houden wanneer Samsung de ondersteuning staakt.

Overigens heb ik nog een oude Galaxy Tab 2 met eenzelfde setup.

Tablets specifiek gericht op kinderen en budget meuk moet je laten liggen.

Vergeet niet een goede multiport 12V-5V adapter met goede USB kabels van voldoende lengte (Anker).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 04-07-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nog een Philips PV9002i twinplay liggen die ik niet meer gebruik.
Voor een klein 'tweakers-vrienden'-prijsje mag je deze van me overnemen :)

Zelf ben ik inmiddels overgestapt op Amazon Fire tablets voor mijn kinderen.
Ik moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben. (en de kids ook!)
Vooral in combinatie met de Moko heavy duty case.

Ze gebruiken geen autohouder en opladen doen ze in de auto eigenlijk nooit.
Filmpjes worden met Netflix offline functionaliteit bekeken, of met Mr. Mc (fork van Kodi) vanaf de extra geplaatste SD kaart van 64GB.

Zie [Amazon Fire HD 6th gen] Ervaringen & Discussie Topic voor meer informatie.

[ Voor 18% gewijzigd door LeGato23 op 04-07-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
Voor ons wilde ik ook zoiets. We gaan straks 2 weken weg +2,5 dag heenreis en 2,5 dag terug in de auto met onze dochter a 3,5 jaar.
Nu heeft mijn vrouw een iPad air 2 en zij heeft de oude iPad 2 gekregen.

Eerst kwamen we uit omdat we ook een imagetank wilden, op een WD Wireless pro HDD. Deze fungeert als mini portable NAS en imagetank, maar heeft ook Plex functionaliteit aan boord.
Echter schijnen er wat probleempjes te zijn met de imagetank functie.

Ben nu uitgekomen en bijna klaar met mijn rPi3 met pidrive (hdd met usb3 a 1TB) welke bovenstaande functie gaat overnemen. Er zijn wat extra dingen die je nodig hebt en je bent wat avonden bezig om het goed te krijgen en te testen, maar ben er best wel blij mee. Straks wel een backup oplossing regelen voor als er iets mis gaat, maar dan gaan we het ook even goed uittestten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mananddog
  • Laatst online: 06-01 08:50
Rukapul schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:26:
[...]

Ik heb voor dit doeleinde net een extra tablet besteld:
• Samsung Galaxy Tab 10.1 Wi-Fi (2016)
• Universal tablet houder
• MoKo Samsung Galaxy Tab A 10.1 case
• SanDisk Ultra Android microSDXC 64GB
• (Book cover case)

Dankjewel dit is exact waar ik naar op zoek was, nu heb ik een idee waar ik naar moet kijken.
Ik ga eens verder onderzoek doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
Waar ik op vakantie veel plezier van heb gehad is een filehub van Ravpower (RP-WD03).
Handig om foto's van je camera over te zetten naar een portable harddisk, wifi extender en ideaal om content mee te streamen van de HD naar telefoon of tablet.
Klein en 6000 MaH accu tegen een redelijke prijs. Aanrader.
Link: https://www.amazon.de/RAV...-1&keywords=ravpower+wd03
Kan tegelijk naar ipad en Android tablet (verschillende) films streamen. Films kunnen bijvoorbeeld op SD kaartje in de ravpower, ideaal voor in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Mijn oplossing al jaren. Laptop + iPad(s)

Eerst netwerkje aanmaken op laptop.
Dan de iPad/iPhone oid in datzelfde netwerk aanmelden.
Dan met Airvideo server alles streamen op de laptop naar de devices.

Voordeel: geen gedonder met omzetten films. Alles werkt gewoon, heb gewoon de films bij me die ze thuis ook kijken. Ook fijn dat de Airvideo client ontzettend fijn werkt en nooit problemen geeft met de verbinding.

Nadeel natuurlijk dat je een laptop erbij moet hebben, maar die neem ik altijd toch al mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943927

Een Android tablet heeft een HDMI-uitgang (tenminste de mijne). Als je die aansluit op een tweede schermpje dan ben je er eigenlijk toch ook?

Ik probeer zoiets te vinden maar kan geen 10inch schermpje vinden met HDMI (voor +/- € 100).

Iemand al aan zoiets gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Arunia schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:34:
....WD Wireless pro HDD...

Ben nu uitgekomen en bijna klaar met mijn rPi3 met pidrive (hdd met usb3 a 1TB) welke bovenstaande functie gaat overnemen.
Ik verwacht dat die HDD het geen 100km uit gaat houden. Een auto is relatief instabiel; als je een HDD aanspreekt terwijl de auto een bultje tegen komt is de HDD dood. Ik zou sterk aanraden hier een SSD voor te gebruiken, die doen daar niet zo heel moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05 09:10

WCA

Croga schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:27:
[...]

Ik verwacht dat die HDD het geen 100km uit gaat houden. Een auto is relatief instabiel; als je een HDD aanspreekt terwijl de auto een bultje tegen komt is de HDD dood. Ik zou sterk aanraden hier een SSD voor te gebruiken, die doen daar niet zo heel moeilijk over.
valt ook reuze mee, er zijn auto's met ingebouwde hdd, maar ook ipods. Ook laptops kunnen prima tegen een stootje. Maar van me heeft ook gewoon een 2,5 inch schijf in de auto en dat gaat al jaren goed.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 957835

Een andere vraag hierbij. Van waar halen jullie de films? Dvd rippen? Kopen in Google Play Store (kan je dit dan 1 keer kopen en permanent op verschillende toestellen gebruiken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dubbel :(

[ Voor 96% gewijzigd door Bra-Jo op 21-08-2017 15:28 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Anoniem: 957835 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:55:
Een andere vraag hierbij. Van waar halen jullie de films? Dvd rippen? Kopen in Google Play Store (kan je dit dan 1 keer kopen en permanent op verschillende toestellen gebruiken?).
Meestal deden wij het dmv rippen van DVDs inderdaad. Dit jaar voor het eerst een stapel films en series gedownload van Netflix, dat werkt erg goed. Enige nadeel is dat de downloads na x tijd verlopen, dus je moet niet een maand vantevoren al gaan downloaden.

/late reactie

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyBe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 18:17
(jarig!)
Ik heb een tablet gekocht voor mijn zoon van 6...
een lenovo ding van 10".
Wij hebben een redelijk grote collectie dvd's waar ze naar kijken.

Hoe kan ik die legaal rippen om op de tablet te bekijken?

Is er iets met een grafische omgeving om films te selecteren als ze er op staan?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is niet de bedoeling om andermans topic te kapen, zeker niet met vragen die er helemaal niet thuishoren.

Ik stel voor dat je eerst even zelf op zoek gaat, want hier is voldoende over te vinden als je even Google gebruikt. Kom je er dan nog niet uit, open dan gerust je eigen topic, maar let even op wat dan het beste subforum is voor je vraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.