Please be gentle... dit was mijn eerste topicstart en openingspost ooit. (met wat handig knip en plakwerk weliswaar van een medetweaker).
Opbouwende kritiek mag natuurlijk altijd en feedback/tips zijn zeer welkom!
In deze eerste post van het topic zal ik mijn ervaringen delen.
De aanleiding van deze aankoop is eigenlijk heel simpel; vanwege mijn kinderen.
Onze huidige gezins-iPad (3rd gen retina) voldoet prima, maar we vinden het toch wat handiger dat onze opgroeiende kinderen uit onze emails blijven en niet de volledige opslagcapaciteit gebruiken voor het installeren van zoveel mogelijk spellen

Daarnaast is een eigen tablet voor onze kids een mooie vervanger voor de
huidige Philips PV9002i auto-schermpjes oplossing omdat er op een tablet behalve filmpjes ook spelletjes gedaan kunnen worden waarmee een lange autorit wat aangenamer maakt.
In eerste instantie heb ik gekeken naar de iPad mini 2 en iPad mini 4. De prijs heeft me echter doen besluiten om te gaan zoeken naar alternatieven. De iPad mini 2 is momenteel Eur 299,- met daarbij de onzekerheid hoe lang er nog iOS updates voor uitgebracht worden en de iPad mini 4 vind ik echt een premium apparaat en totaal ongeschikt voor kinderen gezien de premium prijs van Eur 459,-
Een alternatief moest dus in elk geval; niet al te duur zijn, stevig zijn, te gebruiken zijn voor spelletjes qua performance en enige zekerheid bieden qua kwaliteit en ondersteuning. (lees: geen cheap-china)
De Amazon Fire tablets trokken mijn aandacht, vanwege de zogenaamde
Kids Edition. Vrijwel direct zag ik dat er ook een nieuwe Fire HD 8" 2016 model beschikbaar is met een 8" inch scherm en 1,5GB geheugen.
De Amazon Fire HD 8 met 16GB storage en 'Mit Spezialangeboten' (reclame), is leverbaar voor Eur 109,- en voor Amazon Prime members gaat er nog Eur 20,- korting vanaf!
Tip: Amazon Prime lidmaatschap is de eerste maand gratis, waarbij je gewoon de korting krijgt zoals vermeldt. Dus even Prime member worden en vóór einde gratis lidmaatschap weer opzeggen levert je dus Eur 20,- korting op per stuk.

De Fire HD 8 is overigens ook leverbaar met 32GB opslag en/of zònder reclame.
Qua bestellen en levering dient er rekening gehouden te worden dat de Fire HD tablet als product niet naar Nederland verzonden wordt. Dit is eenvoudig op de lossen door je pakket af te laten leveren bij bijvoorbeeld een Hermes PaketShop afleverpunt nèt over de grens en het daar vervolgens zelf even op te halen. De verzending door Amazon was bij mij gratis.
Let op dat je de Amazon Fire HD tablet besteld via Amazon.de,maar dat je apps aankoopt via Amazon.com, omdat apps vrijwel alleen beschikbaar zijn via de Amerikaanse appstore.
De Amazon Fire HD 8 werkt boven verwachting goed! Bij levering was de accu voor 60% geladen en de tablet was al gekoppeld aan mijn Amazon account. Dus, uitpakken, aanzetten en gelijk klaar voor gebruik!
Ik heb gelijk een
64GB microSDXC kaart geplaatst voor spelletjes en filmpjes. (apps geinstalleerd vanuit de Amazon appstore worden automatisch naar de SD kaart geschreven indien de app het ondersteund)
Het IPS scherm reageert goed op aanraking. Véél beter dan ik verwacht had na een negatieve ervaring drie jaar geleden met een goedkope Yarvik tablet.
Het installeren van apps via de Amazon website, of via de appstore op de tablet werkt prima. Ik heb via de appstore het spel MineCraft geinstalleerd en dit werkt erg goed, ook qua performance.
De appstore van Amazon heeft niet hetzelfde en volledige aanbod zoals de Google Playstore. Spellen zoals Boom Beach en Clash of Clans zijn op dit moment nog niet verkrijgbaar via de Amazon appstore. Het is mogelijk dat je dit als 'vendor lock-in' ervaart.
De Google Playstore is niet beschikbaar op de Amazon Fie HD 8 tablet. Het is echter wel mogelijk om de Google Playstore handmatig toe te voegen. Op deze wijze is het me gelukt om een werkende GooglePlaystore toe te voegen; (in combinatie met FireOS versie 5.3.2.1)
1. Download onderstaande .apk bestanden op de tablet vanaf bv Apkmirror
2. Install Google Services Framework 5.1-1743759
3. Install Google Play Services 10.0.84_(240-137749526)-1008424
4. Install Google Accountmanager 5.1-1743759
5. Install Google Play Store 7.1.25.I-all_0_PR_137772785-80712500
6. Google play store starten, inloggen en YouTube installeren zodat Play Store update krijgt.
Nu ben je in het rijke bezit van twee te gebruiken appstores
Persoonlijk zie ik de mogelijkheid tot Google Playstore als een 'nice to have'. Ik ben me ervan bewust dat een toekomstige Amazon FireOS update wellicht het kunnen gebruiken/installeren van de Google Playstore blokkeert. Bij toevoegen van apps op de tablet kijk ik eerst in de Amazon appstore en pas wanneer de gewenste app of een vergelijkbaar alternatief daar niet beschikbaar is, dan pas maak ik gebruik van de Google Playstore.
Na het installeren van wat spellen en apps ben ik gaan kijken in hoeverre de interface/gui geschikt is voor kinderen. Binnen het FireOS kan je gebruik maken van een zogenaamd 'child profile'. Met dit child profile is het mogelijk om als ouder te bepalen welke apps beschikbaar zijn voor je kind. Op zich werkt dit prima, want een kind kan daarmee niet uit deze launcher en kan dus ook niet bij bijvoorbeeld de settings of andere apps komen. Met een wachtwoord kan een volwassene de kids launcher verlaten om daarmee de normale niet-afgeschermde omgeving te komen.
Voor mij is er één belangrijk nadeel waardoor het child profile niet goed bruikbaar is. Alleen apps die via de Amazon appstore zijn geinstalleerd kunnen beschikbaar/zichtbaar gemaakt worden in een child profile. Apps vanuit de Google Playstore kunnen dus
niet in het child profile beschikbaar gemaakt worden.
Als alternatief gebruik ik nu dus gewoon een adult account, maar met maximale 'parental controls' ingeschakeld en gebruik ik mijn WiFi netwerk met
OpenDNS FamilyShield als DNS servers.
Als laatste van deze inmiddels nogal uitgebreide post wil ik nog wat zeggen over de Amazon klantenservice. Ook hier ben ik uitermate positief verrast!
1. Na het installeren van mijn eerste Amazon app, MineCraft ontstond er een foutmelding mbt de betaling. Ik heb een chat sessie geopend met Amazon.com en zij gaven gelijk aan dat er iets mis ging met communicatie/check van creditcard. Geen probleem, want ik kreeg van de supportmedewerker gewoon $ 7,- gratis tegoed zodat ik in elk geval de app verder kon installeren en zelf de next-business day zelf even contact met mijn bank kon opnemen.
2. Ik heb de Amazon Fire HD 8 aangeschaft inclusief de 'Spezialangebote'. Tijdens het gebruik van de tablet begon de reclame op het lockscreen me toch te storen. Een telefoontje met support van Amazon.de heeft ervoor gezorgd dat de desbetreffende supportmedewerker on-the-fly de reclame permanent heeft uitgeschakeld!
Ik realiseer me dat dit wel een èrg lange post is geworden. Wellicht dat ik deze in de toekomst ga inkorten en delen ervan ga verplaatsen naar een product review. Voor nu hoop ik dat ik met mijn ervaringen anderen kan helpen die geïnteresseerd of mogelijk geïnteresseerd zijn in deze Amazon Fire HD tablets.
[
Voor 199% gewijzigd door
rens-br op 20-01-2017 09:44
. Reden: Link naar APK verwijderd ]