Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Amazon Fire HD 6th generation 2016 (8")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Pfs2bqyRN5zAmXHkdchc4auw/full.jpg
Introductie
In september 2016 heeft Amazon een nieuwe tablet aangekondigd met schermgrootte 8".
Het is een tablet in de 6e generatie van Amazon tablets met als opvallende wijzigingen ten opzichte van de vorige generatie een 64bit quadcore processor, 1,5GB intern werkgeheugen en een betere accu.

Omdat Amazon haar inkomsten vooral uit content haalt, is de hardware aantrekkelijk geprijsd.

Het officiële Amazon reclamefilmpje is niet (meer) beschikbaar, maar hier in elk geval een uitgebreide review:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Amazon Fire HD 8 Tablet In Depth Review - Current 2016/2017 editions
Specificaties
  • CPU: MT8163V/B (4x ARM Cortex-A53@1,3GHz)
  • GPU: Mali-T720 MP2 (650 MHz)
  • RAM: 1,5GB
  • Opslag: 16GB/32GB (uitbreidbaar: microSDXC tot 200GB)
  • Scherm: 8", 1280 x 800 IPS, 189ppi
  • Camera's: 0,3MP VGA front camera, 2MP rear camera met 720p HP video (geen flash LED)
  • Connectiviteit: 2.4 GHz/5 GHZ 802.11 a/b/g/n, Bluetooth 4.0 LE, Géén 2G/3G/4G
  • Audio: 3,5mm jack
  • Accu: tot 12 uur gebruik
  • Gewicht: 341g
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6YEkN4G77yQ1x0XjBfCuRiBO/full.jpg
Belangrijke links
Verkrijgbaarheid & Prijs
Accessoires
Amazon heeft eigenmerk cases voor deze tablets welke beschikbaar zijn in vier kleuren. Deze cases beschermen zowel de voor als achterkant en kunnen ook als 'stand' gebruikt worden:

Amazon case (circa € 29)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7u60z5mPTKbUQRbfJIR1LrlE/full.jpg

Er is ook een 'extreme' case verkrijgbaar van het merk Moko welke aantrekkelijk geprijst is. Deze case is gemaakt van enigszins zacht materiaal en beschermt de voorkant, achterkant èn het display. Deze case is verkrijgbaar in vier kleuren. Vanwege de stevigheid is deze case ook zeer geschikt voor kinderen.

MoKo Heavy Duty case (circa € 17)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YRfbU6LbfxTdMPqYX4rWaRjQ/full.jpg

Topicstart edits:
Reclamefilmpje van Amazon niet meer beschikbaar. Vervangen door een review filmpje.
Informatie over 10" verwijderd. De 10" is geen 6th gen
Resolutie front- en rearcam was per ongeluk omgewisseld
Wikipedia modellenoverzicht en XDA forum link toegevoegd

[ Voor 10% gewijzigd door LeGato23 op 20-01-2017 12:27 . Reden: Correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Please be gentle... dit was mijn eerste topicstart en openingspost ooit. (met wat handig knip en plakwerk weliswaar van een medetweaker).
Opbouwende kritiek mag natuurlijk altijd en feedback/tips zijn zeer welkom!

In deze eerste post van het topic zal ik mijn ervaringen delen.

De aanleiding van deze aankoop is eigenlijk heel simpel; vanwege mijn kinderen.
Onze huidige gezins-iPad (3rd gen retina) voldoet prima, maar we vinden het toch wat handiger dat onze opgroeiende kinderen uit onze emails blijven en niet de volledige opslagcapaciteit gebruiken voor het installeren van zoveel mogelijk spellen ;)
Daarnaast is een eigen tablet voor onze kids een mooie vervanger voor de huidige Philips PV9002i auto-schermpjes oplossing omdat er op een tablet behalve filmpjes ook spelletjes gedaan kunnen worden waarmee een lange autorit wat aangenamer maakt.

In eerste instantie heb ik gekeken naar de iPad mini 2 en iPad mini 4. De prijs heeft me echter doen besluiten om te gaan zoeken naar alternatieven. De iPad mini 2 is momenteel Eur 299,- met daarbij de onzekerheid hoe lang er nog iOS updates voor uitgebracht worden en de iPad mini 4 vind ik echt een premium apparaat en totaal ongeschikt voor kinderen gezien de premium prijs van Eur 459,-

Een alternatief moest dus in elk geval; niet al te duur zijn, stevig zijn, te gebruiken zijn voor spelletjes qua performance en enige zekerheid bieden qua kwaliteit en ondersteuning. (lees: geen cheap-china)

De Amazon Fire tablets trokken mijn aandacht, vanwege de zogenaamde Kids Edition. Vrijwel direct zag ik dat er ook een nieuwe Fire HD 8" 2016 model beschikbaar is met een 8" inch scherm en 1,5GB geheugen.

De Amazon Fire HD 8 met 16GB storage en 'Mit Spezialangeboten' (reclame), is leverbaar voor Eur 109,- en voor Amazon Prime members gaat er nog Eur 20,- korting vanaf!
Tip: Amazon Prime lidmaatschap is de eerste maand gratis, waarbij je gewoon de korting krijgt zoals vermeldt. Dus even Prime member worden en vóór einde gratis lidmaatschap weer opzeggen levert je dus Eur 20,- korting op per stuk. 8) De Fire HD 8 is overigens ook leverbaar met 32GB opslag en/of zònder reclame.

Qua bestellen en levering dient er rekening gehouden te worden dat de Fire HD tablet als product niet naar Nederland verzonden wordt. Dit is eenvoudig op de lossen door je pakket af te laten leveren bij bijvoorbeeld een Hermes PaketShop afleverpunt nèt over de grens en het daar vervolgens zelf even op te halen. De verzending door Amazon was bij mij gratis.
Let op dat je de Amazon Fire HD tablet besteld via Amazon.de,maar dat je apps aankoopt via Amazon.com, omdat apps vrijwel alleen beschikbaar zijn via de Amerikaanse appstore.

De Amazon Fire HD 8 werkt boven verwachting goed! Bij levering was de accu voor 60% geladen en de tablet was al gekoppeld aan mijn Amazon account. Dus, uitpakken, aanzetten en gelijk klaar voor gebruik!
Ik heb gelijk een 64GB microSDXC kaart geplaatst voor spelletjes en filmpjes. (apps geinstalleerd vanuit de Amazon appstore worden automatisch naar de SD kaart geschreven indien de app het ondersteund)
Het IPS scherm reageert goed op aanraking. Véél beter dan ik verwacht had na een negatieve ervaring drie jaar geleden met een goedkope Yarvik tablet.

Het installeren van apps via de Amazon website, of via de appstore op de tablet werkt prima. Ik heb via de appstore het spel MineCraft geinstalleerd en dit werkt erg goed, ook qua performance.

De appstore van Amazon heeft niet hetzelfde en volledige aanbod zoals de Google Playstore. Spellen zoals Boom Beach en Clash of Clans zijn op dit moment nog niet verkrijgbaar via de Amazon appstore. Het is mogelijk dat je dit als 'vendor lock-in' ervaart.

De Google Playstore is niet beschikbaar op de Amazon Fie HD 8 tablet. Het is echter wel mogelijk om de Google Playstore handmatig toe te voegen. Op deze wijze is het me gelukt om een werkende GooglePlaystore toe te voegen; (in combinatie met FireOS versie 5.3.2.1)
1. Download onderstaande .apk bestanden op de tablet vanaf bv Apkmirror
2. Install Google Services Framework 5.1-1743759
3. Install Google Play Services 10.0.84_(240-137749526)-1008424
4. Install Google Accountmanager 5.1-1743759
5. Install Google Play Store 7.1.25.I-all_0_PR_137772785-80712500
6. Google play store starten, inloggen en YouTube installeren zodat Play Store update krijgt.

Nu ben je in het rijke bezit van twee te gebruiken appstores ;)
Persoonlijk zie ik de mogelijkheid tot Google Playstore als een 'nice to have'. Ik ben me ervan bewust dat een toekomstige Amazon FireOS update wellicht het kunnen gebruiken/installeren van de Google Playstore blokkeert. Bij toevoegen van apps op de tablet kijk ik eerst in de Amazon appstore en pas wanneer de gewenste app of een vergelijkbaar alternatief daar niet beschikbaar is, dan pas maak ik gebruik van de Google Playstore.

Na het installeren van wat spellen en apps ben ik gaan kijken in hoeverre de interface/gui geschikt is voor kinderen. Binnen het FireOS kan je gebruik maken van een zogenaamd 'child profile'. Met dit child profile is het mogelijk om als ouder te bepalen welke apps beschikbaar zijn voor je kind. Op zich werkt dit prima, want een kind kan daarmee niet uit deze launcher en kan dus ook niet bij bijvoorbeeld de settings of andere apps komen. Met een wachtwoord kan een volwassene de kids launcher verlaten om daarmee de normale niet-afgeschermde omgeving te komen.
Voor mij is er één belangrijk nadeel waardoor het child profile niet goed bruikbaar is. Alleen apps die via de Amazon appstore zijn geinstalleerd kunnen beschikbaar/zichtbaar gemaakt worden in een child profile. Apps vanuit de Google Playstore kunnen dus niet in het child profile beschikbaar gemaakt worden.

Als alternatief gebruik ik nu dus gewoon een adult account, maar met maximale 'parental controls' ingeschakeld en gebruik ik mijn WiFi netwerk met OpenDNS FamilyShield als DNS servers.

Als laatste van deze inmiddels nogal uitgebreide post wil ik nog wat zeggen over de Amazon klantenservice. Ook hier ben ik uitermate positief verrast!
1. Na het installeren van mijn eerste Amazon app, MineCraft ontstond er een foutmelding mbt de betaling. Ik heb een chat sessie geopend met Amazon.com en zij gaven gelijk aan dat er iets mis ging met communicatie/check van creditcard. Geen probleem, want ik kreeg van de supportmedewerker gewoon $ 7,- gratis tegoed zodat ik in elk geval de app verder kon installeren en zelf de next-business day zelf even contact met mijn bank kon opnemen.
2. Ik heb de Amazon Fire HD 8 aangeschaft inclusief de 'Spezialangebote'. Tijdens het gebruik van de tablet begon de reclame op het lockscreen me toch te storen. Een telefoontje met support van Amazon.de heeft ervoor gezorgd dat de desbetreffende supportmedewerker on-the-fly de reclame permanent heeft uitgeschakeld!

Ik realiseer me dat dit wel een èrg lange post is geworden. Wellicht dat ik deze in de toekomst ga inkorten en delen ervan ga verplaatsen naar een product review. Voor nu hoop ik dat ik met mijn ervaringen anderen kan helpen die geïnteresseerd of mogelijk geïnteresseerd zijn in deze Amazon Fire HD tablets.

[ Voor 199% gewijzigd door rens-br op 20-01-2017 09:44 . Reden: Link naar APK verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
LeGato23 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 01:27:
In deze eerste post komen nog:
- Hoe te bestellen via Duitsland
- Eur 20,- korting op de prijs van Eur 109,-
Nette openingspost! Alle informatie met betrekking tot bestellen en prijzen kan beter in een los topic gezet worden. Dat topic hoort dan hier: Telecomproviders en Leveringen. We doen hetzelfde met telefoons, aangezien dit anders gigantische, onoverzichtelijke topics worden.

Voor accessoires geldt officieel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:46
- Eur 20,- korting op de prijs van Eur 109,-
- Hoe de reclame op het lockscreen uit te schakelen
- Opmerkingen over Amazon vendor lock-in
- Mogelijkheid en installatieprocedure Google Playstore
- Ervaring met Amazon klantenservice
- Ervaring met childprofile
Ben heel benieuwd!
Ben in de markt voor een kindertablet, maar de verdor lock van Amazon schrikt me wat af, heb nog niet gekeken of dat een beetje te omzeilen is.
Wil het liefst altijd kaal Android met root, maar op een dergelijk budget zit dat er sowieso niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 23:20
ik zou wel willen weten hoe je die bestelt (vanuit belgië)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Misschien snap ik iets niet maar zover ik kan zien is de Fire HD helemaal niet te bestellen in Nederland. Alleen de Fire (7" base) lijkt te mogen. Je kunt hem naar Duitsland laten versturen maar ik heb weinig zin hier 600 KM voor te gaan rijden :) Bovendien kost de tablet dan meteen een tank extra..prijs-kwaliteit verhouding is juist zo goed zonder een rit van 600km)

Ik probeerde voor de kleine o.a.:
- Fire Kids Edition
- Fire HD 8 16GB Black (Geen reclame)
- Fire HD 8 16GB Black (Reclame)

Alledrie werken gewoon niet... Wordt niet geleverd in NL. .com, .de, .co.uk geprobeerd. Vreemde is dat de Fire 7" wel besteld kan worden, feitelijk dezelfde tablet als de Fire Kids Edition die je niet mag bestellen. Op de amazon support pages staat dat je gewoon de Fire tablets kan bestellen..maar dit is dus niet zo.
Ook met Amazon gechat maar die begrepen het ook niet meer. (Waarschijnlijk een bot..maar goed :))

Wat ook moeilijk te begrijpen is dat Amazon wel degelijk naar het gros van de rest van de EU levert, o.a. UK, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Griekenland, Polen etc. We komen er in Belux weer karig vanaf.

edit: Gelukkig kan je op amazon.nl wel een BOEK bestellen over de 6th gen HD 8... :S Belux klanten pesten doet Amazon als sinds het begin maar ik snap nog altijd niet waarom (Zie voorbeeld standard Fire die ze wel leveren vs Fire kids edition met dezelfde hardware die ze niet leveren).

[ Voor 61% gewijzigd door Max|Burn op 05-02-2017 17:56 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Please be gentle... dit was mijn eerste topicstart en openingspost ooit. (met wat handig knip en plakwerk weliswaar van een medetweaker).
Opbouwende kritiek mag natuurlijk altijd en feedback/tips zijn zeer welkom!
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.. ik zit er namelijk aan te denken een te bestellen voor mijn dochter..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:23:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.. ik zit er namelijk aan te denken een te bestellen voor mijn dochter..
Mijn ervaringen zijn boven verwachting goed! Mijn kids spelen er dagelijks een half uurtje op en er hebben zich nog geen problemen voorgedaan. Zowel Amazon apps als Google Play apps werken prima.
Beeld is goed, performance is goed, accuduur is goed, degelijkheid is goed. Ben zeer tevreden met deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Top want de fire 7" was in de aanbieding (£35!!) dus ik heb er gister een besteld, ben erg benieuwd 🙂

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 23:20
is er hier een tweaker bij machte om een Fire tablet bij hem of haar thuis te krijgen en die die naar mij toe in belgië willen shippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehlan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-04-2022
Ik heb sinds kort een Fire 7 (5th) maar ik kan maar niet registeren bij Amazon en kan dus de Amazon App Store en Alexa niet gebruiken. Iemand anders hier problemen mee?

Ik heb al een nieuw account aangemaakt, taal op US, een Amerikaans adres erin gezet, mijn password gereset etc etc maar ik blijf maar Registration Error houden als ik Register Your Fire doe.

Zit er misschien een country (via IP) block op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
gehlan schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:22:
Ik heb sinds kort een Fire 7 (5th) maar ik kan maar niet registeren bij Amazon en kan dus de Amazon App Store en Alexa niet gebruiken. Iemand anders hier problemen mee?

Ik heb al een nieuw account aangemaakt, taal op US, een Amerikaans adres erin gezet, mijn password gereset etc etc maar ik blijf maar Registration Error houden als ik Register Your Fire doe.

Zit er misschien een country (via IP) block op?
Volgens mij zit er geen country block op. Dat ze niet 'officieel' in Nederland verkocht worden wil niet zeggen dat je ze hier niet kan/mag gebruiken. Ten aanzien van het niet kunnen registreren zou ik contact opnemen met Amazon support. Ik ben inmiddels diverse malen positief verrast door de wijze waarop ze mij geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Werkt YouTube wel op de tablet? Via deskmode of via de app?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1111647

kun je de taal ook veranderen in nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webslinger
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-11-2024
Anoniem: 1111647 schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:06:
kun je de taal ook veranderen in nederlands?
Beetje laat antwoord, maar misschien toch interessant;
Nee, dit kan niet.
Als je de Playstore installeert kun je wel diverse apps downloaden die in staat zijn de Android taal te veranderen in Nederlands, maar de Fire OS blijft gewoon Engels, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Max|Burn schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:42:
Misschien snap ik iets niet maar zover ik kan zien is de Fire HD helemaal niet te bestellen in Nederland. Alleen de Fire (7" base) lijkt te mogen. Je kunt hem naar Duitsland laten versturen maar ik heb weinig zin hier 600 KM voor te gaan rijden :) Bovendien kost de tablet dan meteen een tank extra..prijs-kwaliteit verhouding is juist zo goed zonder een rit van 600km)

Ik probeerde voor de kleine o.a.:
- Fire Kids Edition
- Fire HD 8 16GB Black (Geen reclame)
- Fire HD 8 16GB Black (Reclame)

Alledrie werken gewoon niet... Wordt niet geleverd in NL. .com, .de, .co.uk geprobeerd. Vreemde is dat de Fire 7" wel besteld kan worden, feitelijk dezelfde tablet als de Fire Kids Edition die je niet mag bestellen. Op de amazon support pages staat dat je gewoon de Fire tablets kan bestellen..maar dit is dus niet zo.
Ook met Amazon gechat maar die begrepen het ook niet meer. (Waarschijnlijk een bot..maar goed :))

Wat ook moeilijk te begrijpen is dat Amazon wel degelijk naar het gros van de rest van de EU levert, o.a. UK, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Griekenland, Polen etc. We komen er in Belux weer karig vanaf.

edit: Gelukkig kan je op amazon.nl wel een BOEK bestellen over de 6th gen HD 8... :S Belux klanten pesten doet Amazon als sinds het begin maar ik snap nog altijd niet waarom (Zie voorbeeld standard Fire die ze wel leveren vs Fire kids edition met dezelfde hardware die ze niet leveren).
toon volledige bericht
Ik blijf terugkomen op de fire tablets qua prijs/kwaliteit verhouding maar ze zijn inderdaad niet te bestellen. Inmiddels is ook de 7" versie niet meer te bestellen in Nederland. Heeft iemand in dit topic daar al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
Tweekzor schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:03:
[...]

Ik blijf terugkomen op de fire tablets qua prijs/kwaliteit verhouding maar ze zijn inderdaad niet te bestellen. Inmiddels is ook de 7" versie niet meer te bestellen in Nederland. Heeft iemand in dit topic daar al een oplossing voor gevonden?
Ik weet niet of het mag hier maar er zijn doorstuur services beschikbaar die voor een schappelijke prijs het pakket aannemen in Duitsland en doorsturen naar Nederland.

http://www.huifkarverzendservice.nl/tarief

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sepjes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:23
De warehouse deals worden vaak wel naar Nederland gestuurd.

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Als iemand interesse heeft heb ik een Fire 7 tablet te koop, inclusief flipcase van Amazon zelf. De 16GB versie zonder reclame. De tablet is aangeschaft op 21 november, dus nog geen maand oud.

Ik heb de tablet aangeschaft maar helaas draait de Runescape app die ik er mee wou spelen niet goed, dus heb ik er weinig aan. De reden dat ik niet direct een V&A aan maak is omdat terugsturen net zo makkelijk is bij Amazon. Maar als ik hier er iemand gelukkig mee kan maken doe ik dat graag. :)

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
De Fire HD in de aanbieding bij Amazon.de helaas alleen in DE te leveren maar toch

__/`\__/`\__

Pagina: 1