Sissors schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:12:
[...]
Huh? Het gebruikt toch gewoon een globale standaard? Telefoons die het echt niet ondersteunen verdwijnen vanzelf, en verder gewoon verplichten dat nieuwe telefoons die hier verkocht worden standaard juiste instellingen hebben. Moeten we niet moeilijker maken dan het is (en ja, als je dan een telefoon uit China zelf importeert dan moet je zelf je instellingen goed zetten).
Nee, in heel wat gevallen werkt het gewoon niet. Op mijn laatste 3 smartphones werkte het al niet, ongeacht of deze telefoon in Nederland gekocht was, Duitsland of direct vanaf de fabrikant. Ook ongeacht welke Android versie of welke ROM ik geinstalleerd had (op dit moment een doodnormale Benelux ROM). En ja, de instellingen in de telefoon staan allemaal goed.
Ook in de vriendenkring ken ik genoeg mensen bij wie het niet of zelden werkt. Sterker nog, ik hoor eerder dat het niet werkt, dan dat het wel werkt. In dat opzicht kan ik mij vinden in hetgeen wat @
LOTG stelt dat het een gefaald project is. Zoveel jaren al in ontwikkeling, een cruciale dienst die het altijd voor 100% moet doen en dan deze resultaten.
Jouw reden betreffende telefoons uit China, dat zou totaal geen probleem moeten zijn. Deze dienst moet iedereen in een bepaald gebied kunnen alarmeren. Of die persoon zijn/haar telefoon nu in Nederland, Duitsland of China heeft gekocht doet er niet toe. Sterker nog, ik vind het idee dat NL Alert de luchtalarmen zou moeten gaan vervangen helemaal absurd. De meeste mensen van 70+ hebben geen smartphone, velen zelfs niet eens een ouderwetse mobiele telefoon. Hetzelfde geldt voor jonge kinderen; ondanks dat ik een ITer ben en liefhebber van gadgets zie ik niet in waarom ik later mijn kinderen voor hun pak m beet 12e een smartphone zou moeten geven.
Wat mij betreft belandt het hele NL Alert project in de prullenbak; het is al jaren in ontwikkeling, het werkt zeer matig en is zo onbetrouwbaar als wat. Ik denk dat ze eens goed van voren af aan moeten gaan nadenken op welke manier(en) mensen gealarmeerd kunnen worden. De sirenes die nu gebruikt worden zijn dan wel ouderwets, maar ze werken gewoon. Ik zie dan ook niet snel een methode die dit voor 100% kan vervangen. Smartphones vallen hierbij al direct af, want genoeg mensen hebben er geen, of men vergeet hem/heeft hem doelbewust niet bij zich (tijdens het sporten b.v.).