Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raspberry Pi + 433 transmitters met temperatuursensors?

Pagina: 1
Acties:

• sanderinozie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17-10 12:04
Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in domotica en wil ik binnenkort meerdere onderdelen aanschaffen om te beginnen met domotica. Ik zit mij nu te oriënteren wat ik allemaal moet hebben, maar hier kwam ik niet helemaal uit.

Wat wil ik?
Ik wil mijn domotica systeem beginnen met een Raspberry PI2, hier wil ik domoticz op draaien.
Als protocol ben ik van plan op den duur Z-wave te gebruiken, zoals ik het lees heeft Z-wave meer functies en is het (naar mijn idee) toekomstgerichter dan 433.

Maar....
Enige is dat ik Z-wave schakelaars en sensors zo duur vind ;(. 433 Apparaten zijn een heel stuk goedkoper over het algemeen. Op den duur wil ik alles op Z-wave hebben, maar ik overweeg toch met 433 te beginnen. Maar als ik met 433 wil beginnen heb ik volgens mij een (dure) RFXcom nodig. :|

Op de Tweakblog van WeeJeWel las ik dat hij een goedkope 433 transmitter in combinatie met een Raspberry gebruikt om zijn lampen te bedienen.

Mijn vraag
Kan ik een goedkope 433 transmitter, in combinatie met een Raspberry Pi, ook gebruiken om gegevens van temperatuursensors in domoticz te krijgen? Kunnen deze met z'n tweetjes die data handelen? Of moet ik hiervoor toch echt een RFXcom van ongeveer €100,- kopen en kan met een 433 transmitter echt alleen lampen?

Bij voorbaat excuses als mijn vraag een hele domme vraag is. Zoals ik al zei begin ik hier net mee en kon ik hierop nog geen antwoord vinden O-).

• rtenklooster
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-10 17:03
Voor één derde van de prijs koop je een RFLink die vergelijkbaar is met de RFXCom. www.nodo-shop.nl kan je hem kopen. En ja, je kan dan schakelen en temp. loggen met je pi!.

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja dan kan, is het relatief veel gedoe, ja ook dat.

Doe jezelf een lol en haal een RFXcom zender. Kost je eenmalig iets meer maar zonder al te veel issues goedkope 433 Mhz spul gebruiken. Zoals bijvoorbeeld temperatuur/vochtigheidssensoren voor < 10 stuk...

• rtenklooster
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15-10 17:03
deWit schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:55:
Ja dan kan, is het relatief veel gedoe, ja ook dat.

Doe jezelf een lol en haal een RFXcom zender. Kost je eenmalig iets meer maar zonder al te veel issues goedkope 433 Mhz spul gebruiken. Zoals bijvoorbeeld temperatuur/vochtigheidssensoren voor < 10 stuk...
Hoezo gedoe?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:01

CurlyMo

www.pilight.org

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• sanderinozie
Ik zit in de topics te kijken en bij primatic zie ik temperaturen weergeven worden.
Maar zijn dit de gegevens van zijn thermostaat die hij in het systeem weergeeft of zijn dat temperaturen afkomstig van een 433 sensor?

Zoals ik het lees kan primatic/pilight ook weer binnen domoticz gedraaid worden? Klopt het wat ik zeg?

Ik kreeg de waarschuwing van een kennis dat mogelijk de Raspberry Pi de datastroom niet aan zou kunnen en zou crashen. Klopt dat of valt dat mee?

• sanderinozie
rtenklooster schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:55:
Voor één derde van de prijs koop je een RFLink die vergelijkbaar is met de RFXCom. www.nodo-shop.nl kan je hem kopen. En ja, je kan dan schakelen en temp. loggen met je pi!.
Bedankt voor de tip! :)

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:01

CurlyMo

www.pilight.org

sanderinozie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:23:
Ik kreeg de waarschuwing van een kennis dat mogelijk de Raspberry Pi de datastroom niet aan zou kunnen en zou crashen. Klopt dat of valt dat mee?
Datastroom is vrij generiek. Datastroom van 433.92Mhz? Datastroom van sensoren?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• sanderinozie
CurlyMo schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:24:
[...]

Datastroom is vrij generiek. Datastroom van 433.92Mhz? Datastroom van sensoren?
Oef, durf ik niet te zeggen :/.
Hij zei dat het signaal wel aan zou komen, maar het signaal nog gedecodeerd moet worden. Dit decoderen kon volgens hem belastend zijn voor de Pi.

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 29-10 10:13
sanderinozie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:52:

Mijn vraag
Kan ik een goedkope 433 transmitter, in combinatie met een Raspberry Pi, ook gebruiken om gegevens van temperatuursensors in domoticz te krijgen? Kunnen deze met z'n tweetjes die data handelen? Of moet ik hiervoor toch echt een RFXcom van ongeveer €100,- kopen en kan met een 433 transmitter echt alleen lampen?
Er zijn goedkope oplossingen maar met de RFXtrx433E kan je naast lampen schakelen nog veel meer. Bijvoorbeeld Somfy RTS, Brell, Yooda rolluiken, Oregon, Cresta, LaCrosse weersensoren, Mertik openhaard bediening en nog veel meer.
Zie hoofdstuk 2 in de RFXtrx User Guide op http://www.rfxcom.com//Downloads voor de volledige lijst van ondersteunde producten.

En geen probleem om dat op een RaspberryPI te laten werken.

[Voor 3% gewijzigd door b_weijenberg op 03-12-2015 17:29]

• sanderinozie
b_weijenberg schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:28:
[...]

Er zijn goedkope oplossingen maar met de RFXtrx433E kan je naast lampen schakelen nog veel meer. Bijvoorbeeld Somfy RTS, Brell, Yooda rolluiken, Oregon, Cresta, LaCrosse weersensoren, Mertik openhaard bediening en nog veel meer.
Zie hoofdstuk 2 in de RFXtrx User Guide op http://www.rfxcom.com//Downloads voor de volledige lijst van ondersteunde producten.

En geen probleem om dat op een RaspberryPI te laten werken.
Mijn vraag natuurlijk, kunnen zulke apparaten (sommige zijn RFX-only zo te zien, dan misschien niet) ook met een 433 transmitter werken?

Ik vraag mij min of meer beetje af of een RFXtrx433E aanschaffen nodig is of dat de software ook op de Raspberry/ergens anders op gedraaid kan worden ;).

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:13
sanderinozie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:23:
[...]
Zoals ik het lees kan primatic/pilight ook weer binnen domoticz gedraaid worden? Klopt het wat ik zeg?
Bij mijn weten niet. Heb je een link naar je bron? Ik ben niet echt op de hoogte namelijk, maar een jaar geleden kon het zeker nog niet.

Wel kun je pilight aan OpenHAB koppelen.

• sanderinozie
GENETX schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:20:
[...]

Bij mijn weten niet. Heb je een link naar je bron? Ik ben niet echt op de hoogte namelijk, maar een jaar geleden kon het zeker nog niet.

Wel kun je pilight aan OpenHAB koppelen.
Volgens mij heb ik met mijn heel weinig kennis gewoon een zin verkeerd geïnterpreteerd O-).

Als ik pimatic wil gebruiken zou het in plaats van Domoticz draaien?

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:13
Ja, dat klop!

• telenut
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07-09 11:23
Ben zelf ook eens aan het kijken voor het kopen van een RFlink op die nodo shop, maar daar raak je toch totaal niet wijs uit? Er staan 20 verschillende versies, en ik zie het verschil amper... https://www.nodo-shop.nl/nl/21-rflink-gateway

Wat moet je dus kopen in de veronderstelling dat je al een RPi hebt..

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:12
sanderinozie schreef op donderdag 3 december 2015 @ 16:52:
Als protocol ben ik van plan op den duur Z-wave te gebruiken, zoals ik het lees heeft Z-wave meer functies en is het (naar mijn idee) toekomstgerichter dan 433.
Mja, meer functies en toekomstgerichter zijn allebei wat subjectief en niet goed meetbaar.
Belangrijke verschillen:
- Z-wave is één standaardprotocol waardoor alle apparatuur met elkaar kan praten, 433 gebruikt elk merk, elk apparaat zijn eigen protocol/taal
- Z-wave is meer een twee-weg communicatie: als je een lamp aan zet krijg je antwoord terug van de lamp dat het gelukt is (of niet), je hebt dus veel meer zekerheid over de huidige status van al je aangesloten zaken.
- Z-wave is een "mesh"-netwerk: je kunt signalen naar verweg liggende z-wave apparatuur sturen via andere, tussenliggende z-wave apparatuur. Bij 433 vind er alleen communicatie rechtstreeks tussen de zender/ontvanger plaats.
Kan ik een goedkope 433 transmitter, in combinatie met een Raspberry Pi, ook gebruiken om gegevens van temperatuursensors in domoticz te krijgen?
Nee, dat kan niet. Een transmitter kan alleen dingen versturen. Daar kun je dus alleen lampen mee schakelen. Voor het ontvangen van meetdata van sensors heb je een receiver nodig, of een tranceiver, een combinatie van receiver en transmitter.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je puur geïnteresseerd bent in temperatuur zou ik voor een xiaomi gateway gaan met bijbehorende temp sensoren. Gateway kost 20-30€, temp sensoren 7-10€. Design is prima en werkt perfect met domoticz samen

PVoutput

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True